ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به رژیم صهیونیستی در زمینه تجهیز نظامی اوکراین هشدار داده است که علاوه بر ایران، سامانه موشکی اس-۳۰۰ را به سوریه نیز ارسال می‌‌کند.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهمترین اخبار بین الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن ذکر شده است انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. اخبار براساس کشور تفکیک شده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز سه‌شنبه 94/2/1 به شرح زیر است:

پوتین: اوکراین را تجهیز کنند، به سوریه هم اس-300 می‌دهیم/ سفر معاون روس اتم به تهران/ ایران در نبرد موصل شرکت نخواهد کرد/ کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران رأی‌گیری نمی‌کند/ احتمال استفاده از بمب اتم تاکتیکی در انفجار صنعا/ استفاده سعودی‌ها از بمب فسفری در حمله به صنعا/ آغاز نگارش برجام از چهارشنبه در وین/ انفجاری مهیب بار دیگر در صنعا/ مقام استرالیایی: توافق با ایران، رقص با شیطان است/ آماده‌باش در پایتخت عربستان/ایران:

سفر معاون روس اتم به تهران

خبرگزاری فارس- نیکلای اسپاسکی معاون روس اتم در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با بهروز کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی ایران بامداد فردا (چهارشنبه) وارد تهران می‌شود.

امیدواریم در ساعات آینده شاهد توقف حملات نظامی به یمن باشیم

خبرگزاری صدا و سیما- حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: خوش‌بین هستیم که در ساعات آینده پیرو مجموع تلاش‌هایی که شده شاهد توقف حملات نظامی به یمن و گرد آمدن گروه‌های مختلف یمنی بر سر میز مذاکره برای تقویت روند سیاسی در این کشور باشیم.

رایزنی‌های سه جانبه در راستای حل بحران سوریه از امروز در تهران

خبرگزاری صدا و سیما- در راستای حل بحران سوریه قرار است امروز تهران میزبان نشست سه جانبه‌ای با حضور معاونان وزرای خارجه ایران، سوئیس و سوریه باشد و فردا نیز نشست سه جانبه‌ دیگری با حضور معاونان وزرای خارجه ایران، سوریه و عراق برگزار می‌شود. حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در این خصوص گفت: تمرکز ما در این نشست بررسی ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سراسر سوریه است. وی درباره نشست سه جانبه ایران، سوریه و عراق نیز گفت: این نشست بر راه‌حل سیاسی و یافتن ساز و کارهای مناسب برای تقویت روندهای سیاسی، مبارزه با تروریسم و کمک به گسترش صلح، ثبات و امنیت در منطقه با محوریت این سه کشور متمرکز است.

آغاز نگارش برجام در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در وین

خبرگزاری فارس- دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای از چهارشنبه در وین برگزار و نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آغاز خواهد شد. این رایزنی‌ها قرار است پیش از ظهر چهارشنبه دوم اردیبهشت ماه در شهر وین و در سطح معاونان و با حضور هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود. جلسات کارشناسی هم در حوزه تحریم‌ها و مباحث هسته‌ای برگزار خواهد شد.

مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا: باید بر بازرسی‌ از تأسیسات ایران پافشاری کنیم

پولیتیکو- دنیس راس مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا در یادداشتی درباره مذاکرات هسته‌ای تاکید کرده که درباره موضوع بازرسی‌ها از تاسیسات و سایت‌های ایرانی، اوباما باید سرسخت بماند. وی با بیان اینکه برخی گروه‌ها در ایران با موضوع بازرسی‌های درخواستی مورد نظر غرب از تاسیسات و مراکز مختلف مخالف هستند،‌ نوشت: اوباما، محکم و سرسخت بمان. تنها با شفاف‌سازی است که می‌توان این موضوع (رسیدن به توافق) را موثر و کارساز کرد. راس بر ثابت بودن مواضع ایران در گفتگوها با توجه به نقطه نظرات رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و نوشت: به خاطر داشته باشید وقتی رهبر عالی در جریان مذاکرات اعلام کرد که ایران غنی‌سازی را تعلیق نخواهد کرد و اینکه این کشور هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای را برنخواهد چید و نیز موضوع تحقیق و توسعه و اجازه صنعتی سازی برنامه هسته‌ای هم باید محفوظ بماند. این گروه 1+5 بود که مواضع خود را تعدیل و راه‌‌حل‌هایی ابتکاری برای همراهی با این شرایط طرح کرد.

طراح انفجار سفارت ایران در لبنان به ۷ سال حبس محکوم شد

خبرگزاری رسمی لبنان- دادگاه نظامی لبنان به ریاست سرتیپ ستاد خلیل ابراهیم یکی از سران گروهک تروریستی عبدالله عزام را که مسئولیت انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت را بر عهده گرفته بود، به ۷ سال حبس محکوم کرد. انفجارهای تروریستی 28 آبان ماه گذشته مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت به شهادت 25 تن از جمله حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی ایران در لبنان، همسر یکی از دیپلمات های ایرانی و 4 تن از محافظان سفارت و همچنین زخمی شدن بیش از 150 تن دیگر منجر شد.

آمریکا در پی راه‌های ورود به ایران بعد از رفع تحریم‌ها است

گالف نیوز- استفان ام سلیگ معاون وزارت بازرگانی آمریکا از تمایل واشنگتن برای حضور در بازار ایران بعد از رفع تحریم‌ها خبر داد. پایگاه خبری سوئیس اینفو نیز نوشت نمایندگان شرکت‌ های تجاری سوئیس در پی بررسی نحوه تجارت با ایران هستند. لیویا لئو سفیر اسبق سوئیس در ایران یکشنبه هفته جاری در برای یافتن فرصت‌های اقتصادی به تهران سفر کرد.

ظریف: مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم از سوی برخی کشورها جدی گرفته نمی‌شود

خبرگزاری فارس- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران خطر افراطی‌گری و تروریسم را یک خطر واقعی برای منطقه خواند که مبارزه با آن از سوی برخی کشورها جدی گرفته نمی‌شود. وی با ابراز تاسف از اینکه برخی کشورها بحران یمن را به یک دعوای مذهبی تبدیل کرده‌اند، اضافه کرد: این در حالی است که در یمن به گروه‌های مردمی حمله می‌شود و این حملات ارتباطی با مذهب آنها ندارد.

خبر اختصاص 50 میلیارد دلار به ایران در روز اول بعد از توافق هسته‌ای، دروغ است

خبرگزاری فارس- ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص خبر آزاد شدن 50 میلیارد دلار از 140 میلیارد پول بلوکه شده ایرانیان در اولین ثانیه‌ها پس از امضای توافق هسته‌ای، با قاطعیت این خبر را رد کرد. وی گفت: مطمئناً ایران در روز اول توافق به 50 میلیارد دلار از اموال خود را در قالب کاهش تحریم‌ها، دسترسی پیدا نخواهد کرد. توافق سیاسی موجب تخفیف، تعلیق و یا پایان هیچ تحریمی نمی‌شود و تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای تخفیف می‌یابند.

احضار کاردار عربستان به وزارت خارجه

خبرگزاری فارس- سخنگوی وزارت خارجه گفت: به دنبال حملات هوایی روز جاری به اهداف نزدیک به سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا، کاردار عربستان سعودی در تهران بعد از ظهر امروز (دوشنبه) به وزارت امور خارجه احضار و یادداشت رسمی اعتراض کشورمان به وی تسلیم شده است.

قانونگذار مجلس استرالیا: توافق امنیتی تهران-کانبرا رقص با شیطان است

سی‌ان‌ان- توافق امنیتی تهران و کانبرا به دنبال سفر جولی بیشاب نخست وزیر استرالیا به ایران صورت گرف و استرالیا به عنوان متحد مهم آمریکا با تبادل اطلاعات با ایران موافقت کرده است. اگرچه جولی بیشاپ این توافق امنیتی را غیررسمی نام نهاد، اما آدرو ویلکی با انتقاد از این رویداد، آن‌را رقص با شیطان توصیف کرد و گفت: وقتی رقص با شیطانی چون ایران را آغاز می‌کنید، همانند دیگران که با این کشور هستند، بد خواهید شد.

حمله نظامی به ایران واقع بینانه‌ترین گزینه موجود برای اسرائیل است

پایگاه صهیونیستی عاروتص شوع- با توجه به چراغ سبز جهان به ایران به عنوان یک کشور هسته‌ای، دولت جدید اسرائیل باید در تدارک حمله پیش‌دستانه علیه ایران باشد. با وجودی که تحریم‌های آمریکا و دیگران به طور رسمی هنوز لغو نشده است، کشورهای جهان تعامل با ایران را آغاز کرده‌اند و پوتین رییس جمهور روسیه اولین شخص و البته مهمترین نفری بود که توافق ارسال موشک‌های اس-300 را برقرار کرد. استرالیا نیز به دنبال روسیه تشریک مساعی را با ایران در زمینه امور اطلاعاتی آغاز کرد. حمله نظامی واقع بینانه‌ترین گزینه موجود برای اسرائیل است.

سفر هفته آینده هیات تجاری سوئیس به تهران

سوئیس اینفو- با وجود آنکه تجارت با ایران تحت تحریم، سخت بوده و توافق هسته‌ای هنوز نهایی نشده، نمایندگان شرکت‌های سوئیسی در حال شروع رایزنی‌ها برای تجارت با تهران هستند. نمایندگان شرکتهای غربی هم اکنون از راه کانالهای رسمی در حال تلاش برای برقراری ارتباط و تماس با ایران هستند. قرار است این هیات تجاری به ریاست لیویا لئو که تا سال 2013 سفیر سوئیس در تهران بوده، یکشنبه هفته آینده به ایران سفر کنند. تنها شرکتهای کوچک و متوسط سوئیسی نیستند که در ایران فعال هستند. شرکتهای چند ملیتی از قبیل شرکت بزرگ نستله، کمپانی سیمان هولسیم یا شرکت دارویی نووارتیس هم (در ایران) حضور داشته‌اند.

شمخانی: تروریسم همواره ابزاری برای توجیه دخالت‌های برخی کشورها بوده است

خبرگزاری فارس- علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گسترش ناامنی و ترور را سیاست دیرینه برخی قدرت‌ها برای استهلاک ظرفیت‌های ملی و جایگاه منطقه‌ای کشورهای اسلامی خواند و گفت: تروریسم همواره ابزاری به منظور توجیه دخالت‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی برخی کشورها بوده است.

پوتین: اوکراین را تجهیز کنند، به سوریه هم اس-300 می‌دهیم/ سفر معاون روس اتم به تهران/ ایران در نبرد موصل شرکت نخواهد کرد/ کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران رأی‌گیری نمی‌کند/ احتمال استفاده از بمب اتم تاکتیکی در انفجار صنعا/ استفاده سعودی‌ها از بمب فسفری در حمله به صنعا/ آغاز نگارش برجام از چهارشنبه در وین/ انفجاری مهیب بار دیگر در صنعا/ مقام استرالیایی: توافق با ایران، رقص با شیطان است/ آماده‌باش در پایتخت عربستان/آمریکا:

کاخ سفید: تحریم‌ها به هیچ وجه یکجا برداشته نمی‌شود

خبرگزاری فارس- جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که با بحث لزوم پیگیری روش دیپلماتیک برای پایان بخشیدن به بحران یمن که در مقاله محمدجواد ظریف در روزنامه نیویورک‌تایمز آمده، موافق است ولی حقیقت این است که ایران خود نقشی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه دارد. وی درباره بازداشت جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن‌پست در تهران و متهم شدن او به جاسوسی گفت که هنوز اعلامیه رسمی‌ای در خصوص اتهامات این فرد ندیده ولی اگر این خبر صحت داشته باشد، اتهامات پوچ و بی‌معناست. وکیل جیسون رضائیان امروز گفته که موکلش از سوی دادستانی تهران به جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و قراردادن آن در اختیار افراد غیر صالح متهم شده است. ارنست به خواسته ایرانیان برای برداشته شدن یکجای تحریم‌ها پرداخت و خیلی شفاف گفت: معنی ندارد که ایران بگوید کف خواسته‌های ما برداشته شدن یکجای تحریم‌ها است. ما قاطعانه می‌گوییم؛ در صورت توافق، تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای کم خواهد شد.

بن کاردین: در طرح نظارت بر توافق هسته‌ای رای‌گیری کنگره درباره توافق با ایران نیامده است

نیویورک‌تایمز- بن کاردین عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با دفاع از طرح مصوب این کمیته درباره نظارت بر توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد در این طرح رای‌گیری کنگره درباره توافق تصریح نشده است. اگر توافق حاصل شد، کنگره آنرا بازنگری می‌کند اما لایحه به صراحت تصریح نکرده که برای آغاز(اجرای توافق) نیازی به رای‌گیری کنگره درباره آن است. شاید کنگره از آن حمایت یا مخالفت کند اما رای‌گیری درباره آن ضروری نیست.

نخست وزیر و رئیس رژیم صهیونیستی درخواست دیدار با جیمی‌ کارتر را رد کردند

نیویورک‌تایمز- بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و رووئن ریولین رئیس رژیم صهیونیستی درخواست دیدار با جیمی کارتر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا را رد کردند که ظاهرا علت آن انتقادات او به سیاست‌های این رژیم در مقابل فلسطینی‌هاست. کارتر از زمان نگارش کتابش در سال 2006 با عنوان فلسطین: صلح، تبعیض‌نژادی نیست، شخص قابل قبولی در اراضی اشغالی نیست.

قبل از آزادی جیسون رضائیان با ایران توافق هسته‌ای نکنید

نشریه هیل- مارکو روبیو و مارک کرک دو سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از دولت کشورشان خواسته‌اند توافق هسته‌ای با ایران را به آزادی جیسون رضائیان، خبرنگار ادعایی روزنامه واشنگتن‌پست و متهم شده در ایران به همکاری‌ها با سازمان سیا، مشروط کند. جیسون رضائیان مسئول ادعایی دفتر روزنامه واشنگتن‌پست در ایران است که بهاتهام جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی توسط دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شده است و در در بازداشت به سر می‌برد.

سخنگوی کاخ سفید: ارزیابی ما این است که ایران حوثی‌ها را فرماندهی نمی‌کند

هافینگتون‌پست- برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادعاهای مقامات عربستان و غرب مبنی بر حمایت ایران از اعضای جنبش انصارالله با اهداف توسعه‌طلبانه را رد کرده و گفت ارزیابی واشنگتن این است که ایران حوثی‌ها را کنترل و فرماندهی نمی‌کند. مقام‌های اطلاعاتی آمریکا از چندین ماه پیش هشدار داده‌اند که تحولات یمن، یک جنگ داخلی و نه میدان جنگ نیابتی ایران با کشورهای عربی است.

موضع واشنگتن تغییری نکرده، تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای برداشته می‌شود

رویترز- ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره کاهش تحریم‌های ایران گفت: هیچ تغییری در موضع ما در خصوص کاهش مرحله‌ای تحریم‌ها به عنوان بخشی از توافق جامعه به وجود نیامده است. ایران تنها زمانی کاهش تحریم‌ها را می‌بیند که تأیید شود تمامی گام‌های هسته‌ای را تکمیل کرده است، اما تمامی این اتفاقات در روز اول (اجرای توافق نهایی) رخ نمی‌دهد. برخی از این گام‌ها چندین ماه به طول می‌انجامد. وی در خصوص پرونده جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست که در ایران به جاسوسی متهم شده نیز گفت: ما هنوز از هیچ‌گونه اظهارنظر رسمی مقامات قضایی ایران اطلاعی نداریم. اگر گزارشات درباره اتهام او به جاسوسی درست باشد، این اتهامات به طور آشکاری پوچ است.

تخفیف تحریم‌ها 6 ماه بعد از توافق جامع

بلومبرگ- ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا می‌گوید که تخفیف تحریم‌های ایران در روزهای پس از توافق احتمالی این کشور و 1+5، ادامه خواهد داشت و بعید است که این دوره زمانی کم‌تر از 6 ماه باشد. البته ایران می تواند این مدت زمان را افزایش دهد و یا با افزایش سرعت کار، آن را کاهش دهد. مونیز همچنین گفت: ما انتظار داریم بازرسی‌ها روندی تعریف شده و مشخص داشته باشند و هر زمان که بازرسان به فعالیت خارج از چارچوب برخورد کردند، بتوانند در هر زمان از مکان مورد نظر بازرسی کنند.

کنگره آمریکا مذاکرات هسته‌ای را به خطر انداخت

لس‌آنجلس‌تایمز- کمیته روابط خارجی سنا در زمان نامناسبی لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای را به تصویب درآورد و این اقدام آنها ممکن است احتمال رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای را کاهش دهد. حتی در نبود این لایحه، کنگره در نهایت حق رأی‌گیری برای لغو دائم تحریم‌هایی که علیه ایران به تصویب درآورده را دارا است. بنابراین چه عجله‌ای برای تصویب چنین لایحه‌ای بود؟ تصویب چنین لایحه‌ای می‌تواند تداخل با مذاکرات هسته‌ای باشد که در حال حاضر دلنشین و خوشایند است.

پوتین: اوکراین را تجهیز کنند، به سوریه هم اس-300 می‌دهیم/ سفر معاون روس اتم به تهران/ ایران در نبرد موصل شرکت نخواهد کرد/ کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران رأی‌گیری نمی‌کند/ احتمال استفاده از بمب اتم تاکتیکی در انفجار صنعا/ استفاده سعودی‌ها از بمب فسفری در حمله به صنعا/ آغاز نگارش برجام از چهارشنبه در وین/ انفجاری مهیب بار دیگر در صنعا/ مقام استرالیایی: توافق با ایران، رقص با شیطان است/ آماده‌باش در پایتخت عربستان/یمن:

احتمال استفاده از بمب اتم تاکتیکی در انفجار دیروز صنعا

وترنز تودی- تنها یک هفته پس از افشای توافق آلمان برای ارسال بمب‌های اتمی تاکتیکی به عربستان سعودی، ریاض احتمالا از یکی از این سلاح‌ها در یمن استفاده کرده است. عکس‌های نزدیکی محل انفجار و مقایسه آن‌ها با انفجار بمب‌های اتم تاکتیکی، ادعای حمله به یک سایت موشکهای اسکاد در صنعا را رد می‌کند. انفجار اولیه و امواج سفید ابر ناشی از آن نشان دهنده دروغ سعودی‌هاست چرا که سوخت اسکاد در زمان آتش گرفتن زرد و قهوه‌ای می‌شود. ضمناً انفجارهای ناشی از حمله، هیچ انفجار بعدی را موجب نشدند در حالی که اگر به تاسیسات موشکی حمله می‌شد می‌بایستی چندین انفجار پس از آن صورت گرفته و سوخت موشک‌ها و زرادخانه موجود در انبار از قبیل کلاهکهای موشک می‌سوخت.

انفجاری مهیب بار دیگر صنعا را لرزاند

المیادین- بار دیگر، صبح امروز، جنگنده‌های سعودی با بمباران شهر صنعا، موجب شدند تا این شهر به لرزه درآید. این پنجمین انفجار در روز جاری در یمن است. هنوز درباره شمار قربانیان این انفجار خبری در دست نیست.

انصارالله: آل‌سعود مرتکب وحشیانه‌ترین جنایت در حق ملت یمن شد

خبرگزاری فارس- محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن با تاکید بر اینکه نظام سعودی با همپیمانی آمریکا و اسرائیل دست به قتل، ویرانی و محاصره در یمن زده‌اند، اعلام کرد که آل‌سعود و همدستان این رژیم مرتکب بدترین نوع جنایت در حق ملت یمنی شدند که آخرین مورد آن جنایت وحشیانه در منطقه فج عطان صنعاء است که به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر انجامید. بمباران کورکورانه به فج عطان و تجاوزات هوایی به دیگر مناطق یمن، کینه و جنایت ائتلاف سعودی صهیونیستی آمریکایی را نشان می دهد به گونه‌ای که با اخلاق و قوانین جنگ و صلح و کرامت انسانی هیچ گونه هماهنگی ندارد.

ایران مقصر بحران یمن نیست

فارین افرز- عربستان سعودی برایتوجیه اهداف و مقاصد توسعه‌طلبانه خود، در حال مبالغه درباره قدرت ایران در یمن است. ایران علت و دلیل جنگ داخلی یمن نیست و حوثی‌ها هم نیروهای نیابتی ایران نیستند. از زمان ایجاد یمن،‌ عربستان سعودی این کشور را حیاط خلوت خود دیده است و به طور مداوم در امور داخلی آن دخالت کرده است. متهم کردن و مقصر خواندن ایران و نشان دادن عربستان سعودی به عنوان قدرت خیرخواه، دو رویی خواهد بود. درباره ماهیت و اندازه دخالت ایران در مواردی عامدانه تحریف شده است. برای مثال وقتی صالح اطلاع یافت که یک پهپاد آمریکایی در خاک یمن سقوط کرد، او علنا و در محافل عمومی تاکید کرد که این یک پهپاد ایرانی بود که برای جمع‌آوری اطلاعات فرستاده شده بود. مداخله نظامی عربستان سعودی یک اشتباه بزرگ استراتژیک است و واقعیات میدانی سعودیها را مجبور به ایجاد تغییر و تعدیل در سیاستشان خواهد کرد.

بکارگیری بمب‌های فسفری در حملات امروز سعودی‌ها به صنعا

المیادین- عربستان سعودی از بمب‌های فسفری در بمباران‌هایش علیه یمن استفاده می‌کند. از جمله در بمباران امروز منطقه عطان در شمال صنعا عربستان از گازهای شیمیایی و بمب‌های فسفری استفاده کرده است. فعالان حقوق بشر و ضد جنگ خواستار تحقیقات بین المللی درباره حمله امروز سعودی‌ها به شمال صنعا شدند. حجم حمله امروز به حدی بوده که بوی مواد شیمیایی و گازهای خفه کننده در مرکز شهر صنعا هم قابل استنشاق بوده است. تعداد شهدای حمله امروز جنگنده‌های سعودی به منطقه مسکونی عطان 30 کشته و 300 زخمی اعلام شده است.

پوتین: اوکراین را تجهیز کنند، به سوریه هم اس-300 می‌دهیم/ سفر معاون روس اتم به تهران/ ایران در نبرد موصل شرکت نخواهد کرد/ کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران رأی‌گیری نمی‌کند/ احتمال استفاده از بمب اتم تاکتیکی در انفجار صنعا/ استفاده سعودی‌ها از بمب فسفری در حمله به صنعا/ آغاز نگارش برجام از چهارشنبه در وین/ انفجاری مهیب بار دیگر در صنعا/ مقام استرالیایی: توافق با ایران، رقص با شیطان است/ آماده‌باش در پایتخت عربستان/روسیه:

روسیه در حال بررسی واردات میوه و تره‌بار از هند، لهستان، یونان و قبرس

راشاتودی- روسیه در حال بررسی کیفیت میوه‌های هند، یونان، لهستان و قبرس برای ورود به این کشور است. روسیه از ماه آگوست سال گذشته، تحریم واردات میوه را از کشورهای اتحادیه اروپا، ‌آمریکا، اتریش، استرالیا و کانادا اعمال کرده است. پیش‌تر ایران نیز از آمادگی خود برای تأمین میوه و تره بار و همچنین محصولات دامی مورد نیاز روسیه خبر داده بود. طی ماه های گذشته هیئتی از روسیه برای مذاکره برای واردات محصولات کشاورزی و دامی با مقامات و شرکت های ایرانی وارد تهران شدند اما همچنان صادرات ایران به روسیه آغاز نشده است.

هشدار پوتین به تل‌آویو: ممکن است سوریه را نیز به موشک‌های اس-۳۰۰ تجهیز کنیم

دبکا فایل- ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به رژیم صهیونیستی در زمینه تجهیز نظامی اوکراین هشدار داده است که علاوه بر ایران، سامانه موشکی اس-۳۰۰ را به سوریه نیز ارسال می‌‌کند. روسیه معتقد است آمریکا و اسرائیل همزمان با تجهیز نظامی مخالفان حکومت سوریه، در حال تجهیز ارتش اوکراین نیز هستند. پوتین بارها به واشنگتن هشدار داده که تجهیز نظامی اوکراین باعث اقدام‌های روسیه در ضربه زدن به منافع آمریکا در اروپا و دیگر نقاط جهان خواهد شد.

دعوت پوتین از پادشاه عربستان برای سفر به روسیه

روسیاالیوم- پادشاه عربستان سعودی در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه درباره مسایل مختلف منطقه از جمله بحران یمن بحث و گفت‌و‌گو کرد. دو طرف بر هماهنگی بیشتر روسیه و عربستان درباره مسایل مهم منطقه‌ای و بینالمللی و تقویت همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کردند. پوتین همچنین از پادشاه عربستان سعودی خواست تا به مسکو سفر کند. ملک سلمان نیز از روسیه به دلیل دادن رای ممتنع به قطعنامه ضد یمنی شورای امنیت سازمان ملل تشکر کرد.

پوتین: اوکراین را تجهیز کنند، به سوریه هم اس-300 می‌دهیم/ سفر معاون روس اتم به تهران/ ایران در نبرد موصل شرکت نخواهد کرد/ کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران رأی‌گیری نمی‌کند/ احتمال استفاده از بمب اتم تاکتیکی در انفجار صنعا/ استفاده سعودی‌ها از بمب فسفری در حمله به صنعا/ آغاز نگارش برجام از چهارشنبه در وین/ انفجاری مهیب بار دیگر در صنعا/ مقام استرالیایی: توافق با ایران، رقص با شیطان است/ آماده‌باش در پایتخت عربستان/پاکستان:

روابط پکن-اسلام آباد در حال تبدیل شدن به همکاری‌های استراتژیک است

دنیا نیوز پاکستان- شی جنپینگ رئیس جمهور چین از تبدیل روابط پکن-اسلام آباد از سطحی عادی به همکاری‌های استراتژیک و همه جانبه خبر داد. ایاز صادق سخنگوی مجلس ملی پاکستان نیز گفت: از چند دهه گذشته چین پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف داشته و می‌تواند برای ما الگو باشد. 2 کشور با کمک یکدیگر با تروریسم مبارزه می‌کنند.

برق پاکستان با کمک چین وصل می‌شود

دنیا نیوز پاکستان- احسن‌اقبال وزیر توسعه و برنامه‌ریزی پاکستان از قول مساعد چین برای کمک به بحران قطعی برق در پاکستان تا سال 2018 میلادی خبر داد. وی تأکید کرد: ارزش پروژه‌های اقتصادی مشترک پاکستان و چین بالغ بر 45 میلیارد دلار است که تمام این پروژه‌ها تا سال 2018 تکمیل می‌شود.

انگلیس:

سیاست‌های دولت انگلیس و اتحادیه اروپا باعث مرگ پناه‌جویان در مدیترانه می‌شود

تلگراف- سیاست‌های دولت انگلیس و اتحادیه اروپا و عدم انجام هر اقدامی برای نجات پناه‌جویان، دلیل مرگ 900 پناه‌جوی غرق شده در مدیترانه بوده است. ماه اکتبر سال گذشته میلادی، مقامات انگلیس رسما اعلام کردند عملیات نجات مسافران دریایی را متوقف خواهند کرد. بعد از تصویب این طرح، اتحادیه اروپا شعار بگذاریم غرق شوند را برگزید که از ماه نوامبر سال گذشته میلادی اجرایی شد.

انتشار گزارش کمیته انگلیسی تحقیق درباره جنگ عراق برای چندمین بار به تعویق افتاد

ایندپندنت- انتشار گزارش کمیته تحقیقات جنگ عراق که قرار بود چند ماه پس از آغاز در سال ۲۰۰۹ منتشر شود، بار دیگر به تعویق و به بعد از سال ۲۰۱۵ موکول شد. پیش از این نیز چندین بار انتشار گزارش سر جان چیلکات ریاست کمیته تحقیق نقش انگلیس در جنگ عراق، به تعویق افتاده بود. آمریکا پیش از این مانع انتشار این گزارش شده و خطاب به انگلیس تاکید کرده بود بخش هایی از این گزارش که به مکالمات و مکاتبات جورج بوش رییس جمهوری سابق آمریکا و تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس در ایام پیش از آغاز جنگ عراق اختصاص دارد، نباید منتشر شود.

پوتین: اوکراین را تجهیز کنند، به سوریه هم اس-300 می‌دهیم/ سفر معاون روس اتم به تهران/ ایران در نبرد موصل شرکت نخواهد کرد/ کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران رأی‌گیری نمی‌کند/ احتمال استفاده از بمب اتم تاکتیکی در انفجار صنعا/ استفاده سعودی‌ها از بمب فسفری در حمله به صنعا/ آغاز نگارش برجام از چهارشنبه در وین/ انفجاری مهیب بار دیگر در صنعا/ مقام استرالیایی: توافق با ایران، رقص با شیطان است/ آماده‌باش در پایتخت عربستان/عراق:

مسئولان عراقی با پادشاه اردن در امان دیدار کردند

اردن پترا- سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق، اسامه النجیفی معاون رئیس جمهور و صالح مطلق معاون نخست وزیر این کشور که به اردن سفر کرده‌اند با عبدالله دوم پادشاه این کشور دیدار کردند. در این دیدار تحولات اخیر در خاورمیانه به ویژه تحولات عراق و تلاش‌های بغداد برای مقابله با تروریسم مورد بررسی قرار گرفته است. مقامات عراقی از موضع حمایت‌گر اردن تقدیر کردند. اردن یکی از کشورهایی است که در ائتلاف آمریکایی علیه داعش که با هدف حمله به مواضع داعش در سوریه و عراق تشکیل شده حضور دارد.

آیت‌الله سیستانی بر مدیریت انحصاری دولت عراق در مبارزه با داعش تاکید کرد

خبرگزاری فارس- نماینده سازمان ملل در عراق پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالی شیعیان در این کشور گفت که ایشان بر ضرورت انحصار مدیریت مبارزه با داعش برای دولت عراق تاکید کردند و از جامعه بین‌الملل خواستند حمایت از آوارگان را افزایش دهد.

مسعود بارزانی: ایران و ترکیه در نبرد موصل شرکت نخواهند کرد

صدای آمریکا- مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق تاکید کرد که ایران یا ترکیه در نبرد آزادسازی موصل از دست داعش شرکت نخواهد کرد. وی با بیان اینکه منطقه کردستان پیش‌شرطی برای حضور گروه های مختلف در مبارزه با داعش ندارد، گفت البته نیروهای کشورهای ایران و ترکیه در نبرد برای آزادسازی موصل حضور نخواهند داشت. ایران در مقام یک همسایه، می‌تواند کمک کند. این چیز پنهانی نیست که ایران در عراق نفوذ دارد، اما در مقام یک همسایه. بارزانی با اشاره به آماده‌سازی نیروهای کرد و عراقی برای نبرد موصل، گفت چنانچه توافق شده است، ایران در این عملیات حضور نخواهد داشت.

پوتین: اوکراین را تجهیز کنند، به سوریه هم اس-300 می‌دهیم/ سفر معاون روس اتم به تهران/ ایران در نبرد موصل شرکت نخواهد کرد/ کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران رأی‌گیری نمی‌کند/ احتمال استفاده از بمب اتم تاکتیکی در انفجار صنعا/ استفاده سعودی‌ها از بمب فسفری در حمله به صنعا/ آغاز نگارش برجام از چهارشنبه در وین/ انفجاری مهیب بار دیگر در صنعا/ مقام استرالیایی: توافق با ایران، رقص با شیطان است/ آماده‌باش در پایتخت عربستان/فلسطین:

حماس: به زودی گزینه‌های جایگزین دولت توافق ملی را برای حل مشکلات غزه اعلام می‌کنیم

العربی الجدید- زیاد الظاظا عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هشدار داد در صورت ادامه قصور دولت توافق ملی فلسطین در قبال نوار غزه، این جنبش به زودی گزینه‌های جایگزین برای حل بحران‌های غزه را اعلام خواهد کرد. الظاظا گفت: حماس تمامی گزینه‌های جایگزین را بررسی کرده و اعلام آنها بسیار نزدیک است. دولت توافق ملی به توافق‌های قبلی میان فتح و حماس پایبند نبوده و به آن عمل نکرده است. اخیراً 11 وزیر دولت توافق ملی فلسطین بدون هیچ نتیجه‌ای سفر یک هفته‌ای خود به نوار غزه را نیمه تمام گذاشتند و بعد از گذشت 24 ساعت این منطقه را ترک کردند.

حماس: نتانیاهو سربازان خود را درست آمارگیری کند

پایگاه خبری قدس فلسطین- جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواست از فریب خانواده‌های افراد نظامی ناپدیدشده خود دست بردارد و آمار درستی از سربازانش ارائه دهد. گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش حماس شامگاه 20 جولای 2014 اعلام کرده بود که در شرق شهر غزه یک سرباز اسرائیلی به نام شاؤول آرون را به اسارت گرفته است.

پوتین: اوکراین را تجهیز کنند، به سوریه هم اس-300 می‌دهیم/ سفر معاون روس اتم به تهران/ ایران در نبرد موصل شرکت نخواهد کرد/ کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران رأی‌گیری نمی‌کند/ احتمال استفاده از بمب اتم تاکتیکی در انفجار صنعا/ استفاده سعودی‌ها از بمب فسفری در حمله به صنعا/ آغاز نگارش برجام از چهارشنبه در وین/ انفجاری مهیب بار دیگر در صنعا/ مقام استرالیایی: توافق با ایران، رقص با شیطان است/ آماده‌باش در پایتخت عربستان/الجزایر:

شروع عملیات نظامی الجزایر در مرز با همسایگان

پایگاه خبری الیوم السابع- دولت الجزایر عملیات نظامی گسترده‌ای را در مرز با همسایگان خود برای مبارزه با قاچاقچیان سلاح شروع کرده است. وزارت دفاع الجزایر هدف خود از این عملیات را که الربیع نام دارد، قطع روابط قاچاقچیان سلاح بین لیبی، تونس، نیجر، الجزایر، موریتانی و مالی ذکر کرده است.

پوتین: اوکراین را تجهیز کنند، به سوریه هم اس-300 می‌دهیم/ سفر معاون روس اتم به تهران/ ایران در نبرد موصل شرکت نخواهد کرد/ کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران رأی‌گیری نمی‌کند/ احتمال استفاده از بمب اتم تاکتیکی در انفجار صنعا/ استفاده سعودی‌ها از بمب فسفری در حمله به صنعا/ آغاز نگارش برجام از چهارشنبه در وین/ انفجاری مهیب بار دیگر در صنعا/ مقام استرالیایی: توافق با ایران، رقص با شیطان است/ آماده‌باش در پایتخت عربستان/سوریه:

اسد: داعش سال ۲۰۰۶ تحت نظارت آمریکایی‌ها ایجاد شد

شبکه 2 تلویزیون فرانسه- بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه گفت گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شامات یا داعش سال 2006 تحت نظارت آمریکایی‌ها ایجاد شده است. وی با بیان اینکه حضور نیروهای حزب‌الله در کنار ارتش سوریه به دعوت دمشق انجام شده، گفت: ما حزب‌الله را دعوت کردیم، اما ایران را نه؛ هیچ نیروی ایرانی در سوریه حضور ندارد و آنها سربازی نفرستاده‌اند. اسد از ناکارامدی ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا اشاره کرد و گفت: اگر شما تعداد حملات هوایی نیروهای ائتلاف که شامل 60 کشور هستند را با حملات کشور کوچک ما مقایسه کنید می‌بینید که گاهی ما در یک روز 10 برابر آنها حمله انجام می‌دهیم. بشار اسد در پاسخ سؤالی درباره استفاده نیروهای امنیتی سوریه از بمب‌های بشکه‌ای یا حملات شیمیایی در استان ادلب گفت دمشق نیازی برای استفاده از این سلاح‌ها نمی‌بیند.

پوتین: اوکراین را تجهیز کنند، به سوریه هم اس-300 می‌دهیم/ سفر معاون روس اتم به تهران/ ایران در نبرد موصل شرکت نخواهد کرد/ کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران رأی‌گیری نمی‌کند/ احتمال استفاده از بمب اتم تاکتیکی در انفجار صنعا/ استفاده سعودی‌ها از بمب فسفری در حمله به صنعا/ آغاز نگارش برجام از چهارشنبه در وین/ انفجاری مهیب بار دیگر در صنعا/ مقام استرالیایی: توافق با ایران، رقص با شیطان است/ آماده‌باش در پایتخت عربستان/بحرین:

گشایش اولین پایگاه نظامی انگلیس تا یک سال دیگر در خلیج فارس

اسپوتنیک- آیان لیندسی سفیر انگلیس در بحرین گفت کشورش اولین پایگاه نظامی خود را تا اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی در خلیج فارس افتتاح می‌کند که این امکان را به انگلیس خواهد داد تا نسل بعدی ناوهای هواپیمابر خود را در منطقه مستقر کند. پایگاه منامه اولین پایگاه نظامی اروپایی از سال 1971 به بعد در خلیج فارس خواهد بود. این پایگاه نظامی به دست آل خلیفه در منامه در حال ساخته شدن است.

پوتین: اوکراین را تجهیز کنند، به سوریه هم اس-300 می‌دهیم/ سفر معاون روس اتم به تهران/ ایران در نبرد موصل شرکت نخواهد کرد/ کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران رأی‌گیری نمی‌کند/ احتمال استفاده از بمب اتم تاکتیکی در انفجار صنعا/ استفاده سعودی‌ها از بمب فسفری در حمله به صنعا/ آغاز نگارش برجام از چهارشنبه در وین/ انفجاری مهیب بار دیگر در صنعا/ مقام استرالیایی: توافق با ایران، رقص با شیطان است/ آماده‌باش در پایتخت عربستان/استرالیا:

بیشاپ: توافق امنیتی کانبرا-تهران به سود استرالیا است

شبکه ای‌بی‌سی استرالیا- جولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا توافق امنیتی ایران و استرالیا را که به تازگی در تهران میان دو کشور صورت داد، به سود استرالیا دانست. توافق اخیر میان ایران و اسرالیا موجب انتقاد برخی مقامات داخل این کشور و همچنین دیگر کشورهای غربی از جولی بیشاپ شده است.

پوتین: اوکراین را تجهیز کنند، به سوریه هم اس-300 می‌دهیم/ سفر معاون روس اتم به تهران/ ایران در نبرد موصل شرکت نخواهد کرد/ کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران رأی‌گیری نمی‌کند/ احتمال استفاده از بمب اتم تاکتیکی در انفجار صنعا/ استفاده سعودی‌ها از بمب فسفری در حمله به صنعا/ آغاز نگارش برجام از چهارشنبه در وین/ انفجاری مهیب بار دیگر در صنعا/ مقام استرالیایی: توافق با ایران، رقص با شیطان است/ آماده‌باش در پایتخت عربستان/عربستان:

آماده باش در ریاض به دلیل احتمال وجود حملات تروریستی

سی‌ان‌ان- یک منبع امنیتی عربستانی گزارش داد که به دلیل وجود احتمال حملات تروریستی در عربستان، ریاض در آماده باش کامل به سر می‌برد. این وضعیت امنیتی به دلیل گزارش‌هایی مبنی بر حملات تروریستی احتمالی به مراکز تجاری و تأسیسات نفتی صورت گرفته است.

پوتین: اوکراین را تجهیز کنند، به سوریه هم اس-300 می‌دهیم/ سفر معاون روس اتم به تهران/ ایران در نبرد موصل شرکت نخواهد کرد/ کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران رأی‌گیری نمی‌کند/ احتمال استفاده از بمب اتم تاکتیکی در انفجار صنعا/ استفاده سعودی‌ها از بمب فسفری در حمله به صنعا/ آغاز نگارش برجام از چهارشنبه در وین/ انفجاری مهیب بار دیگر در صنعا/ مقام استرالیایی: توافق با ایران، رقص با شیطان است/ آماده‌باش در پایتخت عربستان/ترکیه:

وزیر خارجه ترکیه: آموزش معارضان سوری از هفته آینده در ترکیه آغاز می‌شود

واشنگتن‌پست- مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در سفر به آمریکا گفت حدود ۲۰۰ معارض سوری از هفته آینده در ترکیه آموزش نظامی می‌بینند و تأکید کرد حملات هوایی در عراق و سوریه کافی نیست و آنکارا از عملیات زمینی در این کشورها حمایت می‌کند. وی تأکید کرد: در برنامه مشترک آمریکا-ترکیه قصد داریم دو هزار نفر را در طول سال تحت آموزش قرار دهیم و آنها را تجهیز کنیم. کنگره و دولت آمریکا اجازه آموزش معارضان سوری با بودجه آمریکا تنها برای مبارزه با داعش را صادر کردند و این در حالی است که ترکیه تمایل دارد که این نیروها با دولت اسد نیز مبارزه کنند. وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: پیشنهاد ما درباره ایجاد منطقه امن برای معارضان سوری همچنان روی میز است و آن را به دولت آمریکا یادآوری کردیم.

آرشیو اخبار هفته گذشته:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    مرگ بر آل سعود
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    ابر قارچ مانندی که بر اثر انفجار تشکیل شد بسیار شبیه انفجارهای اتمی است. شاید بتوان این موضوع را در مذاکرات گنجاند. از سوی دیگر خط قرمز غرب در نبردهای سوریه کاربرد سلاحهای شیمیایی از سوی نیروهای دولت سوریه است حال باید دید آیا یمن خط قرمزی برای توحش سعودی ها قایل هستند یا بازهم از این ابرهای قارچی خودجوش می بینیم.
  • 313 ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    اگر خبر استفاده عربستان از بمب اتم تاکتیکی صحت داشته باشد امیدوارم مسوؤلین ما در زمان و جاى مناسب جواب دیپلماتاکتیکی بدھند
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    به ایران دادی کافیه!!
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    رقص با شیطان وهابی و عربستان اشکالی ندارد برای استرالیا و آمریکا
  • جلال ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    خط قرمز غرب شكست تروريست هاست هروقت شكست خوردند يا در آستانه شكست بودند به بهانه اي مستقيم يا غير مستقيم وارد عمل ميشوند!
  • محسن ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    اگر عربستان به یمن بمب اتم زده باشه دیگه نیازی نیست ما مذاکرات اتمی رو دنبال کنیم چون کثیف ترین دشمن ما بمب اتم داره پس ما هم باید داشته باشیم \ در ضمن الکی خودمون رو انداختیم دنباله روسیه اونم هر جا تونسته ما رو تیغ زده بفرما رای ممتنع هم داده که دل این وهابی های حرومزاده رو بدست بیاره \ نباید به مذاکرات خوشبین بود
  • راد ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    شیطان ، جد و آبادته گاوچران استرالیایی بع بعی
  • مهدی ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    بمب اتمی ضعیف شده استفاده کرده است در این هیچ شکی نیست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس