روزنامه اعتماد معتقد است که آیت‌الله مصباح یزدی بر نظریه انتخاباتی خود پافشاری می‌کند و این سبب انشقاق در بدنه اصولگرایان می‌شود. آیا کلام آیت‌الله چینش انتخاباتی اصولگرایان را تغییر می‌دهد؟

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز خبر بر حضور تیم مذاکره‌کننده در جلسه‌ای با منتقدان آغاز کردند؛ از سوی دیگر بار دیگر پرونده بورسیه‌های وزارت علوم و پول‌های کثیف در سیاست محور فعالیت رسانه‌ای روزنامه‌های اصلاح‌طلب شده است و حجم زیادی از مصاحبه‌ها و یادداشت‌های چند روز گذشته در روزنامه‌های زنجیره‌ای به این مسائل اختصاص یافته است.

روزنامه مردم‌ سالاری

ارگان رسمی حزب مردم ‌سالاری سه‌شنبه را با تیترهای «اخبار ضدونقیض درباره حذف یارانه‌ها» و «بهای امروز نفت به زیان تولیدکنندگان و ثبات بازارجهانی است» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· رونمایی از مانیفست اصلاحات

اصلاحات از بدو پیدایش در دهه 70 تاکنون تلاشی برای تبیین مختصات مفهومی خود انجام نداده است و هر یک از حامیان برجسته آن سطحی از برداشت شخصی را ترویج کردند و اجماعی در بدنه اصلی این جریان از مفهوم اصلاحات وجود ندارد. محمدرضا تابش پس از مدت‌ها خبر از مانیفست اصلاحطلبی داد.

روزنامه مردم‌ سالاری در صفحه سیاسی خود در همین راستا نوشت «یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان این که ما استراتژی تعامل مثبت با حاکمیت ضمن حفظ هویت اصلاح‌طلبی را در پیش گرفته‌ایم، اظهار کرد: در حال حاضر در حال تدوین مانیفست هم برای تعیین شرایط کاندیداها و هم حفظ ارتقای منافع ملی در چارچوب قانون اساسی هستیم که تا یکی دو ماه آینده آماده می‌شود.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که بخشی از آرایش مجلس آینده منوط به عملکردهاست، گفت: این مساله می‌تواند هم عملکرد دولت تا مقطع انتخابات باشد و هم عملکرد اکثریت مجلس از این نظر که تا چه اندازه با جریاناتی که در انتخابات رأی مردم را به دست آورده همراهی می‌کند و یا همان مواضع قبل از انتخابات را خواهد داشت.

این نماینده مجلس اظهار کرد: در واقع ترکیب مجلس تا حدودی بستگی به برنامه‌های طیف‌های مختلف دارد از یک طرف اصلاح‌طلبان و از طرف دیگر اصولگرایان. نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ما به اصطلاح استراتژی تعامل مثبت با حاکمیت ضمن حفظ هویت اصلاح‌طلبی را در پیش گرفته‌ایم. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس همچنین اظهار کرد: در حال حاضر نیز در حال تهیه مانیفست‌ها هستیم که هم کاندیداهایمان چه شرایطی باید داشته باشند و هم حرف‌های ما برای مردم در جهت حفظ و ارتقای منافع ملی در چارچوب قانون اساسی، حفظ حریم حرمت بزرگان از جمله مقام معظم رهبری باشد. تابش گفت: مانیفست مدنظر تا یکی دو ماه آینده آماده می‌شود.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «خروج ماجرای بورسیه‌ها از پستو» و «آه شیراز مغموم...» اختصاص داد.

· پول‌های کثیف در دنیای سیاست

ماجرای پول‌های کثیف و استفاده آن در رقابت‌های سیاسی از سوی برخی افراد ناشناس، با وجود تلاش وزیرکشور مبنی بر عدم جنجال‌سازی از این موضوع، در صدر اخبار روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار دارد.

مهدی روزبهانی در سرمقاله روزنامه ابتکار پیرامون این موضوع نوشت«این گفته نگرانی در مورد بهارستان نشین‌ها را بیشتر می‌کند چون پیش از این انتظار می‌رفت که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیش دستی کنند و از وزیر کشور توضیح بخواهند. اگر نمایندگان مطمئن هستند رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور اظهارات ناصوابی را در مورد نفوذ پول کثیف به ساختار قدرت داشته است، او را در مجلس حاضر کنند و خیال ملت را در مورد عدم این فساد راحت کنند. در غیر این صورت اگر مجلس مطمئن نیست که پول کثیف در ساختار قدرت وجود ندارد و احتمال می‌دهد که اظهارات وزیر کشور در مورد نفوذ پول کثیف درست باشد، باید دست به کار شود و تحقیق و تفحص جدی و گسترده‌ای را به عمل آورد. اما متاسفانه وزیر کشور در راستای اظهارات خود نه تنها اقدام جدی نکرده است بلکه از سال پیش تاکنون عقب‌نشینی محسوسی هم داشته است هرچند که می‌گوید تغییر موضع نداده است.

از طرف دیگر نمایندگان مجلس نیز ترجیح داده‌اند که تنها در این رابطه اظهار نظر کنند و بگویند که رحمانی فضلی خودش مطرح کرده و خودش هم باید شفاف‌سازی کند. که البته این ادبیات نوعی بی‌اعتنایی به مسئله محسوب می‌شود. بهرحال گویا مقرر شده که رحمانی فضلی در یکی از جلسات علنی هفته آینده مجلس حضور یابد. در این حال از وزیر کشور انتظار می‌رود که حتماً در صحن علنی حضور یابد و از واقعیت‌ها پرده‌برداری کند. اما وظیفه سنگین‌تر برعهده نمایندگان مجلس هست. چون با توجه به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی، برای جلب اطمینان مردم لازم است که تحقیق و تفحص جدی صورت بگیرد و اگر نماینده‌ای دانسته‌ای در مورد فسادهای پیچیده دارد به صورت جدی پیگیری کند و به مردم توضیحات لازم را ارائه دهد.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «منتقدان پرسیدند، دیپلمات‌ها پاسخ دادند» و «اصلاح‌طلبان گفتند، دانشجویان شعار دادند» اختصاص داده است.

· پافشاری آیت‌الله مصباح به نظریه انتخاباتی «اصلح نامقبول»

بار دیگر نگاه‌های سیاسی روانه «قم» شد که دورنمایی وحدت اصول‌گرایان در انتخابات بهارستان مشخص شود؛ حزب پایداری به عنوان یکی از اضلاع اصول‌گرایان سیاست‌های کلان خود را از پدرمعنوی خود می‌گیرند. آیت‌الله مصباح با حضور در همایش وحدت اصولگرایان اولین گام برای تحقق لیست مشترک را برداشتند. گروه سیاسی روزنامه اعتماد معتقد است که آیت‌الله مصباح یزدی بر نظریه انتخاباتی خود پافشاری می‌کند و این سبب انشقاق در بدنه اصولگرایان می‌شود. آیا کلام آیت‌الله چینش انتخاباتی اصولگرایان را تغییر می‌دهد؟

گروه احزاب روزنامه اعتماد در همین راستا نوشت«آیت‌الله مصباح‌یزدی هیچ تغییری نکرده؛ نه خودش، نه حرف‌هایش و نه مواضعش. از منظر آیت‌الله مصباح، در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد. هم‌کیشان سیاسی او از حزب موتلفه تا جامعه روحانیت مبارز هر چقدر هم تلاش کردند تا آیت‌الله قم نشین کمی از مواضعش پا پس بکشد گویا فایده‌ای نداشته چرا که پدر معنوی جبهه پایداری پس از این همه رفت و آمدی که اصولگرایان برای رسیدن به وحدت با او داشتند بازهم همان حرف‌های همیشگی‌اش درباره وحدت اصولگرایان را زده است. تنها تفاوتش این است که این حرف‌های همیشگی را نه در دیدار با سران حزب موتلفه و روحانیون سرشناس جامعه روحانیت مبارز که در جمع مریدانش گفته است.

مریدانی که برای کسب تکلیف و دریافت نسخه انتخاباتی از مراد و محبوبشان راهی بلوار امین قم و ساختمان عریض و طویل موسسه آموزشی و پژوهشی قم شدند. شاید لازم نباشد تا کسی در این جمع مرادی و مریدی بوده باشد تا بتواند گزارشی از این دیدار بنویسد. کافی است همان عکس‌ها و تصاویر سابق منتشر شده از دیدار آیت‌الله مصباح‌یزدی با اعضای جبهه پایداری را دوباره دید و فهمید که شاگردان سیاسی آیت‌الله، شانه‌به‌شانه هم نشستند تا خطابه و وعظ استادشان را بشنوند و راه‌حل معمای وحدت با دیگر اصولگرایان را با سرانگشت اشاره او بیابند. برای فهمیدن این مهم هم خیلی معطل نماندند چرا که پس از سلام و علیک، آیت‌الله مصباح تکلیف را نه تنها برای شاگردانش در جبهه پایداری که برای دیگر اصولگرایان مشخص کرد، جایی که گفت: «وحدت در جایی مطلوب است که وسیله‌ای برای ترویج حق و پیشبرد آن شود اما اگر وحدتی سبب تضعیف حق شود، دیگر هیچ ارزشی ندارد.»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «تجار آمریکایی در پارک لاله» و «بهار پلی‌تکنیک» اختصاص داد.

· حضور اصلاح‌طلبان تندرو در دانشگاه

بار دیگر دامنه فعالیت‌های تشکیلاتی اصلاح‌طلبان تندرو به دانشگاه‌ها رسیده است؛ بعد از دانشگاه شریف نوبت به دانشگاه امیرکبیر رسید. روزنامه شرق در یادداشتی تحت عنوان «بهار پلی تکنیک» به بازگشایی مجدد انجمن اسلامی در دانشگاه امیرکبیر پرداخت.

مهسا جزینی در این یادداشت نوشت «انجمن‌های اسلامی یکی‌یکی سر بلند می‌کنند. بعد از انحلال، تعطیلی و محدودیت‌هایی که در دولت هشت‌ساله «احمدی‌نژاد» بر انجمن‌های اسلامی رفت، حالا دوباره انتخابی‌ها به‌جای انتصابی‌ها می‌نشینند. بهار جنبش دانشجویی دو سال بعد از آمدن دولت «روحانی» بالاخره کم‌کم فرامی‌رسد. این را می‌توان از سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه که جای سوزن‌انداختن نداشت، فهمید، از نوای سرود یار دبستانی و همان شوروهیجانی که نوستالژی سال‌های بعد از دوم خرداد را زنده می‌کرد. بعد از دانشگاه شریف و یکی، دو دانشگاه دیگر، دیروز دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک) شاهد مراسم گشایش دوباره انجمن اسلامی دانشجویان خود همراه با «ابراهیم اصغرزاده» و «محمدرضا خاتمی» بود.

هیجان فضای آمفی‌تئاتر اما مختص به دانشجویان نبود. «اصغرزاده» و ‌«خاتمی» هم دچارش بودند. تا جایی که برادر رئیس‌جمهوری سابق موقعی که می‌خواست سخن خود را آغاز کند، پیشاپیش هشدار داد که اگر هول کند و دچار پرت‌وپلاگویی شود، تقصیری ندارد: «آخر هفت، هشت‌سال می‌شد که در جمع دانشجو و دانشگاهیان صحبت نکرده بودم.» اصغرزاده هم موقع صحبت آنچنان به هیجان آمده بود که فریاد می‌زد و گاه با مشت روی میز می‌کوبید. مراسم دیروز دانشجویان یادآور وعده‌های روحانی بود و مطالبه‌هایی که مطرح شده بود. این را، هم از فحوای نامه‌ای که نماینده انجمن از پشت تریبون خواند، می‌شد فهمید و هم از متن پلاکاردهای در دست دانشجویان.

نماینده دانشجویان باوجود تشکر از روحانی و ظریف و اعلام حمایت بدنه جنبش دانشجویی از رویکرد هسته‌ای دولت، گفت: «هر زمان شما می‌گویید ما به وعده‌های خود با مردم پایبندیم، ما هم دوباره یادمان می‌آید اینکه شما دغدغه نان مردم را دارید درست اما ما هنوز دلمان تنگ است». نماینده دانشجویان دیروز حامل گلایه‌هایی هم بود؛ گلایه‌هایی از آنچه در هشت سال دولت قبل بر جنبش دانشجویی و انجمن‌های اسلامی و دانشجویان رفته بود.»

روزنامه آرمان ‌امروز

روزنامه آرمان ‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «پشت پرده پول‌های کیف» و «جای خالی حبیب آ.. ها» اختصاص داد.

· دولت دکتر احمدی‌نژاد، پاکدست‌ترین دولت پس از انقلاب بوده است

آرمان‌ امروز دوست‌دار واکاوی سیاست‌ورزی احمدی‌نژاد است به همین خاطر به گفت‌وگو با جوان‌فکر پرداخته است. خاطر احمدی‌نژاد از منظر نزدیکانش، روایتی جذاب است. جوانفکر آن هنگامی که به زندان رفت؛ احمدی‌نژاد خواستار بازدید از زندان شد. جوانفکر از رییس جمهور محبوبش سخن می‌گوید، وی در پاسخ به این سؤال که آیا اگر احمدی‌نژاد دوباره به قدرت باز گردد همان روش سابق خود را دنبال می‌کند یا اینکه تلاش می‌کند با کشورهای غربی به توافق برسد؛ اظهار داشت «روش آقای احمدی‌نژاد مبتنی بر روشنگری و ابتکارعمل‌های هوشمندانه در عرصه بین‌المللی بود و اگر دستگاه سیاست خارجی کشور توان همراهی با ایشان را داشت، موقعیت‌های بهتری برای کشور خلق می‌شد. متاسفانه وزارت امورخارجه به دلایلی که خارج از این بحث است، ضعیف عمل می‌کند و با نگاه آرمانی همسو و هماهنگ نبوده و نیست. در دولت‌های نهم و دهم و به طور اخص به همت دکتر احمدی‌نژاد و تحت تأثیر ابتکار عمل‌های شخص ایشان، مناسبات گسترده‌ای میان ایران با سایر کشورهای جهان وجود داشت و شاهد رفت و آمد عالی‌ترین مقامات رسمی کشورها به ایران و بالعکس بودیم. این یک ادعای مستند و قابل اثبات است اما امروز در صحنه بین‌المللی فقط محدود به مذاکراتی بی حاصل شده‌ایم و حتی فعالیت در سایر بخش‌های بین‌المللی را به این مذاکرات گره زده‌ایم و من این را بدترین بی‌تدبیری ممکن می‌دانم.»

علی اکبر جوانفکر سپس پیرامون گسست پیوند احمدی نژاد- رحیمی پس از اعلام حکم معاون اول دولت دهم گفت «دکتر احمدی‌نژاد فقط بر این نکته تاکید کرد که پرونده اتهامی ایشان با وجود ابهاماتی که نسبت به آن مطرح است، به دوران قبل از تصدی مسئولیت وی در دولت دهم مربوط می‌شود و در واقع حساب دولت قبل از این پرونده جداست. این در حالی بود که مسئولین پیوسته از آقای رحیمی به عنوان معاون اول دولت قبل نام می‌بردند که این امر برخلاف عدالت و انصاف بود زیرا ایشان به عنوان معاون اول، محاکمه و محکوم نشدند.»

وی سپس در مورد وضعیت دولت در مقوله فسادستیزی گفت «دولت دکتر احمدی‌نژاد، پاکدست‌ترین دولت پس از انقلاب بوده است و اگر در دولت ایشان فسادی رخ می‌داد، آیا دستگاه قضایی نسبت به آن اغماض می‌کرد؟ جوسازی‌ها و دروغ پردازی‌های سیاسی و رسانه‌ای علیه دولت قبل را معیار قضاوت خودتان قرار ندهید.»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «برنامه فراگیر دولت برای نظارت بر نان» و «نشست داغ تیم مذاکره با منتقدان هستهای» اختصاص داد.

· وکیل مطهری: مسئولان دانشگاه شیراز و مهاجمان در یک دادگاه محاکمه می‌شوند

روزنامه دولتی ایران کماکان پیگیری پرونده درگیری علی مطهری در شیراز است؛ این روزنامه در گفت‌وگو با وکیل علی مطهری نوشت «پرونده هنوز در دادسرا در حال بررسی است و یکی از دلایل ادامه بررسی‌ها و طی کردن مراحل مقدماتی نیز تلاش برای شناسایی سایر متهمان است.» ترک همدانی درباره فیلمی که در همین ارتباط در فضای مجازی منتشر شد و در آن، فردی که خود را منتسب به نهادی خاص معرفی و روایتی ادعایی از جزئیات حادثه را در برداشت و سخنگوی سپاه انتشار این فیلم را تکذیب کرد، گفت: «این فیلم در اول فروردین امسال که احضار مسئولان دانشگاه شروع شد، در فضای مجازی منتشر و من هم این فیلم را همان روز به بازپرس دادم و همان روز هم تحقیقات درباره این فیلم آغاز شد.» وی تصریح کرد: «این پرونده دارای دو وجه رسیدگی است؛ یکی بحث خودسری و مجازات مرتکبان عمل و بحث دوم، تخلفات اداری و اهمال‌هایی که برخی مسئولان در این باره ممکن است انجام داده باشند. زیرا بررسی قصور و تقصیر احتمالی مسئولان، نکته‌ای بود که رئیس جمهوری بر آن تأکید کرده بودند.» وکیل علی مطهری در پایان با بیان اینکه «متهمان این پرونده افراد متفاوت و با تعداد متفاوت هستند» اضافه کرد: «هرچند آغاز رسیدگی خوب بوده، اما فشارهایی نیز وجود دارد و ما امیدواریم دادسرای شیراز همان طور که توانسته برخی افراد را شناسایی و دستگیر کند، بعد از این هم با شناسایی سایر عوامل، زودتر پرونده را به دادگاه ارجاع دهد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • طاهر ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    مطالبی که در مورد آیت ا... مصباح از طرف بعضی اشخاص مطرح می شود، یک تخریب و موضع گیری حزبی نیست بلکه یک تخریب است برای تزلزل جایگاه احتمالی آینده ی وی است. و می دانند چگونه باید بیان کنند.
  • مهدی از قم ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    مانیفست اصلاحات؟؟؟؟چه حرف مسخره ای.واقعا یکی بگه این ها جز دموکراسی و حقوق بشر و جامعه معدنی و قراردادهای اجتماعی و....چه چیز دیگه ای دارند که بگند؟؟؟؟همه این ها هم که حرف ها این ها نیست و فقط این بندگان خدا مترجم هستندودر ضمن تمام این افکار با اصل اسلام و ارمان های انقلاب اسلامی در تعارض است
  • پسرخوش اخلاق ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    پس کامنت من کو
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    جايگاه احتمالي آينده!!!!!! خداوند برخي دوستان حزب اللهي را بصيرت و شفا دهد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس