سعید نصر برای سال‌ها خلبان پروازهای رهبر انقلاب بوده و طی یک سفر با ایشان، در مورد مسئله ورود زن به هواپیمایی به عنوان خلبان سوال می‌کند که آقا پاسخ می‌دهند که منعی ندارد.

گروه جنگ نرم مشرق- زن ایرانی،در رسانه های غرب موجودی مستاصل، منزوی، خانه‌نشین، و محروم از حقوق فردی و اجتماعی معرفی شده است. اما آیا در گذار 36 ساله عمر جمهوری اسلامی ایران، این نگاه غلط تجربه عینی و مشهود داشته است؟هجمه تبلیغاتی غرب علیه کشور ما، از نگاه‌‌های تیزبین امروزی دور نیست. حجم بالای فیلم‌ها، مقالات، و کتاب‌ها در مورد اجحاف و تبعیض در حق زن ایرانی، اهتمام سیاهی است که در این سال‌ها به قوت از سمت رسانه‌های غربی مشاهده شده است. اما بروز استعدادهای درخشان همچون بانو راضیه شمس و میدان‌دهی به این افراد لایق، خبر از چیز دیگری می‌دهد.
به این بهانه، شبکه پرس تی وی به سراغ روایت زندگی کاری "راضیه شمس" -نخستین خلبان زن ایرانی پس از انقلاب- از زبان خود او و همکارش رفته که در اینجا ترجمه ای از این گزارش را  ملاحظه می کنید:

معرفی
راضیه شمس، 5 سال است که ازدواج کرده و همسر وی هم در زمان ازدواج یک کمک خلبان بوده است. آنها، یک زندگی کاملا هواپیمایی دارند. هر کدام از آنها، زمان‌هایی از زندگی را به مطالعه و انجام تست‌های شبیه‌سازی پرواز که مجبور بودند برای 6 ماه به خارج از کشور بروند، اختصاص داده‌اند و البته قبل از آن می‌بایست یک سری از دروس را مطالعه می‌کردند. او معتقد است که زندگی خلبانی حتی برای یک مرد سخت است چه برسد که یک زن خلبان باشد و بخواهد امور منزل را هم کدبانویی کند. او، همسرش را چندان نمی‌بیند اما تمام موفقیت‌های زندگی کاری‌اش بعد از ازدواج را را مرهون همراهی و صبوری او می‌داند. او، همسرش را به خاطر فداکاری، نگرانی‌های عاشقانه‌ و حمایت‌های بی‌دریغ‌اش در نیل به هدف عالی کاری، تحسین می‌کند.

خلبان زن توانای ایرانی را بهتر بشناسید /// در حال انجام ///

این کمک خلبان ایرانی، دارای روابط عمومی قوی بوده و مراوده خوبی با همکاران‌اش دارد. اما شکل روابط‌اش با همسرس -فیروز- متفاوت و کمی رسمی است . یک بار که وی در حال پرواز به دوبی و در حال ورود به کابین پرواز بوده، همسرش به او می‌گوید: "خانم شمس! مراقب خودت باش". او پاسخ می‌دهد: "حتما کاپیتان!". شمس، به مزاح می‌گوید که در دنیای زندگی خلبانی او و همسرش، این یعنی جمله خیلی عاشقانه‌.

شمس، معتقد است که بخش کوچکی از پرواز مطالعه و یادگیری تئوری است و بخش اعظم آن یعنی تجربه. هر روز، با روز دیگر متفاوت است. ممکن است خیلی از اتفاقات رخ بدهد و شما با شرایط جوی گوناگون روبرو شوید. از آنجایی که شغل من شغلی عادی نیست، وقتی ما -زن و شوهر- برای استراحت 2 روزه به منزل‌مان در شیراز برمی‌گردیم، غالبا نمی‌توانیم همدیگر را ببینیم. بیشتر از آن فقط صدای یکدیگر را از طریق مرکز کنترل در تهران می‌شنویم و سلام و احوال‌پرسی‌مان به چیزی مثل "خسته نباشی" و "پرواز خوبی داشته باشی" ختم می‌شود. بانوی خلبان کشورمان، تنها سختی زندگی‌شان را دوری او و همسرش از هم می‌داند و البته آن را بی‌توفیق هم نمی‌بیند، چرا که با توجه به این شرایط قدر هم را بیشتر می‌دانند. در هر صورت، این هم یک نوع زندگی خاص برای آنهاست.

او، پرواز را دارای جنبه‌های گوناگونی می‌داند. جنبه مادی که تکلیف‌اش مشخص است. اما، جنبه معنوی آن را بسیار ذی‌قیمت است. وقتی وی پرواز می‌کند، سکوتی بسیار ناب را در اوج آسمان تجربه می‌کند. شفافیت آسمان کویر و یا جلوه‌نمایی ستارگان در شب که حاکی از قدرت پروردگار خالق زیبایی‌هاست.

ورود به هواپیمایی آسمان
یک روز که راضیه شمس برای خرید بلیت به هواپیمایی آسمان می‌رود، در آنجا کاپیتان "سعید رضا نصر" -خلبان مشهور صنعت هواپیمایی کشور- را می‌بیند و از این فرصت برای طرح مسئله استخدام به عنوان خلبان استفاده می‌کند. پیش از آن، تصویر کاپیتان (که فرزند شهید هم هست) را فقط در روزنامه‌ها دیده بود و به همین دلیل او را شناخت. در مورد سعید نصر، نکات مهمی حائز اهمیت است. به گفته خود او، وی برای سال‌ها خلبان شخصی رهبر معظم انقلاب بوده و طی یک سفر با ایشان، در مورد مسئله ورود زن به هواپیمایی به عنوان خلبان سوال می‌کند که آقا در جواب او می‌فرمایند "سوالتان را مکتوب بنویسید تا پاسخ بگویم". نثر، اینچنین می‌کند و آقا پاسخ می‌دهند که منعی ندارد. کاپیتان، این نوشته را به عنوان یکی از ارزشمند‌ترین یادگاری‌ها از رهبر معظم انقلاب نزد خود حفظ کرد و زمانی که بعدها به مسئله ورود خانم شمس ایراد وارد می‌شود، دست‌نوشته  مذکور و پاسخ آقا را به مسئولین نشان می‌دهد.

اما شمس از اینکه هواپیمایی کشور پذیرای یک خانم به عنوان خلبان باشد، در شبهه بود. وقتی او موضوع را مطرح می‌کند، نصر از او می‌‌پرسد که "آیا شما خانم شمس هستید؟" و او تایید می‌کند.

خلبان زن توانای ایرانی را بهتر بشناسید /// در حال انجام ///

کاپیتان نصر

کاپیتان نصر به او می‌گوید که فرم تقاضای استخدام را پر کند و فردا برای مصاحبه مراجعه نماید. اما از آنجایی که خانم شمس دچار ضعف بینایی بوده، به جای مراجعه به نزد نصر، بدون اینکه به کسی بگوید برای درمان این عارضه به تهران سفر می‌کند. پزشکان تهرانی از مهارت خاصی در زمینه بینایی برخوردار بودند. شمس به یکی از کلینیک‌های معتبر تهران در خیابان گاندی می‌رود و پس از تست‌های پزشکی از حساسیت و اهمیت جراحی دیدگان خود به متخصصین می‌گوید. متخصصین آن کلینیک به او می‌گویند که هیچ چیز را با قطعیت نمی‌توانند به او بگویند. لذا، به نزد متخصص دیگری در خیابان گاندی می‌رود. او به شمس می‌گوید که پس از عمل جراحی توسط وی، قطع یقین چشمان‌اش همچون روز اول خواهد دید.

وقتی به نزد کاپیتان نصر باز می‌گردد، وی از او می‌پرسد که چرا مراجعه یک روز‌ه‌اش به غیبت یک ماهه بدل شد؟ شمس در پاسخ، دروغ نمی‌گوید ام از حقیقت موضوع هم سخنی به میان نمی‌آورد. فقط می‌گوید که درگیر مشغله‌ای شده بوده که به اندازه یک سال برایش ناراحتی به همراه داشته است.

روزی که برای استخدام در هواپیمایی آسمان رهسپار آن شرکت می‌شود، یک پزشک اصفهانی به او می‌گوید: "یک زن؟! آن هم وقتی که عمل جراحی لیزینگ چشم داشته است؟!". شمس، یک سانتی‌متر از حد نصاب لازم کوتاه‌تر بود. او دارای قد 1 متر و 65 سانتی‌متر بود و طبق قوانین استخدام می‌بایست حداقل یک سانتی‌متر بلندتر باشد. اما به هر حال، مورد قبول واقع می‌گیرد. او به از خاطره اندازه‌گیری قدش که در آن به مزاح از پزشک خواسته بود که کمک کند تا قدش را بکشد، به شیرینی یاد می‌کند. سپس به او می‌گویند بیرون بروید و منتظر کمیسیون باشید. کمی گذشت و به او اعلام شد که رسما استخدام می‌شود.

خلبان زن توانای ایرانی را بهتر بشناسید /// در حال انجام ///

او از اصفهان به قصد استراحت دو روزه به شیراز -منزل پدری- باز می‌گردد، سپس به تهران -محل تحصیل- می‌رود. وقتی در محوطه دانشگاه نشسته بود، به یاد تعاریف‌اش از اصفهان و شیراز و همه دنیا در بین جمع خانواده می‌افتد. به یاد آن دو روز در شیراز که به اعضای خانواده گفته بود "راستی من برای یک آزمون به شیراز آمدم و به شما نگفتم". خانواده می‌پرسند: "برای آزمون؟ کی؟". سپس شمس به آرامی تلاش می‌کند که موضوع برای خانواده جای بیاندازد. او هیچوقت گمان نمی‌کرد که با توجه به ذهنیت پدرش در مورد خلبانی یک زن (که آن را شغلی مردانه می‌دانست)، اجازه ورود به این شغل به او داده شود.

در طی آزمون استخدامی، رقبای او 11 مرد بودند. او مدام به خود می‌گفت که این مردها انگیزه و آینده دارند اما در مرحله‌ای از مراحل آزمون، از آنها خواسته می‌شود که طبق آنچه در دانشگاه و آموزشگاه‌هایمان فرا گرفته‌اند، اقدام به پرواز با یک هواپیما نمایند. بدون هیچگونه تبعیضی آنها را فرا می‌خوانند. وقتی نوبت به شمس می‌رسد، او با یک هواپیمای تک موتوره پرواز می‌کند. پس از 9 ساعت و 50 دقیقه، مربی آزمون به او گفته بود که قادر به پرواز بدون کمک او می‌باشد. این خلبان توانای زن، به خود گفته بود که مهم نیست استخدام شود یا نه، مهم این است که او شیفته این پرواز است.  راضیه شمس، مانند هر خلبان دیگر موظف به بررسی سلامت سیستم داخلی هواپیما پیش از هر پرواز است.

خلبان زن توانای ایرانی را بهتر بشناسید /// در حال انجام ///

با ورود شمس به هواپیمایی آسمان هر کس نظری می‌داد. یکی می‌گفت او جای یک خلبان مرد مستحق این شغل را گرفته است، که بی‌شک خرجی‌دهنده یک خانواده است. یکی دیگر معتقد بود که او لایق چنین شغل و پستی نیست. آنها نظرشان را مستقیما به شمس نمی‌گفتند و آن را در اعمال و رفتارشان منعکس می‌کردند. من او این رفتارات را می‌دید و غمگین می‌شد. اما اعتقاد بر اینکه او شناگر بی‌باک در مقابل موج هجمه‌های تبعیض‌آمیز است، به او امید می‌بخشید. 

5 آوریل 2010 بود که سفر از مسقط به چابهار 6 ساعت و 35 دقیقه زمان برد و سپس به مسقط بازگشتند. 3 ساعت و 10 دقیقه از این زمان را در شب سپری کردند و 2 ساعت از آن را در توده ابر و باران و رعد و برق. آنها در میان مسیرهای دوبی، بوشهر، و شیراز نیز پروازهای متعدد داشتند؛ به خصوص پروازهای دوبی و بوشهر که در شب بر فراز آبهای خلیج فارس صورت می‌گرفت. لذا، تجربه‌ای مفید داشتند. آنها، پروازهای مشهد-بوشهر و مشهد-شیراز را در سه ساعت و 40 دقیقه انجام می‌دادند و با باران، رعد و برق، و تکان‌های شدید مواجه می‌شدند. پس، این شرایط جوی را به خوبی می‌شنا‌ختند.

پرواز مشهد مقدس
اما پرواز مشهد حکایتی دیگر داشت. حکایتی مهیب و پرهیجان اما با پایانی زیبا و قابل تعمق. یک بار در یکی از پروازها، در سفر شیراز به مشهد با اینکه آسمان ایران کاملا صاف بود، ناگهان در آسمان مشهد، ابرها به شعاع 20 تا 30 کیلومتر مربع حول هواپیما شکل می‌گیرند و برف می‌بارد. ابرها تا 30 الی 40 متری هواپیما به سمت پایین حرکت می‌کنند و تبدیل به مه شدید می‌شوند. در هر حال هواپیما در فرودگاه مشهد می‌نشیند. وقتی از فرودگاه مشهد پس از مسافرگیری اقدام به برخاست می‌کند، کاپیتان "سعید رضا نصر فرد" -کاپیتان پرواز- دچار احساس عجیب و بدی می‌شود. خانم شمس به او می‌گوید "امروز گویی در حال خودتان نیستید"، نصر پاسخ می‌دهد: "احساس می‌کنم قرار است اتفاق بدی بیافتد. فصل زمستان بود و آسمان سرتاسر ایران خالی از ابر. هواپیما از حیث فنی هیچ مشکلی نداشت. اما نصر، حس بدی داشت. آنها به قصد حرکت به سمت جنوب غرب، به دور حرم امام رضا می‌چرخند که ناگهان سیستم ضد یخ‌زدگی بال‌ها از کار می‌افتد.

خلبان زن توانای ایرانی را بهتر بشناسید (زنی بر فراز آسمان‌ها) /// انجام شده جهت ملاحظه ///

سیستم ضد یخ‌زدگی بال‌ها

شمس نگاهی به نصر می‌کند. نصر به او می‌گوید که "لزومی به نگرانی نیست. راهمان را ادامه می‌دهیم". حدود 30 الی 35 ثانیه بعد، موتور سمت راست هم دچار این عارضه می‌شود. این غیر ممکن بود. سیستم ضد یخ‌زدگی بال‌ها از کار افتاده بود و اگر یخ‌زدگی شدت بیشتری می‌گرفت، می‌توانست هواپیما و خلبان را در امر هدایت کاملا فلج کند. شمس با برج مراقبت تماس می‌گیرد و اعلام می‌کند که هواپیما قصد فرود اضطراری دارد. اما این امر می‌باید طبق قاعده مسیر صورت می‌گرفت. فرودگاه به خوبی دیده نمی‌شد و بدتر از همه در اخرین دقایق سیستم تنظیم فشار هواپیما از کار افتاد. قاعدتا در این شرایط باور مرگ حتمی بر مسافران و خدمه پرواز مستولی می‌شود. وی، بلافاصله چک لیست سناریوهای موجود برای جلوگیری از یخ‌زدگی بال‌ها و نجات هواپیما را مرور می‌کند. اما وقوع رخداد در بال، سیستم هوشمند کنترل را فعال می‌نماید. اتفاقی که نباید رخ دهد، رخ می‌دهد و یخ‌زدگی در بال راست کامل می‌شود. لذا، وزن هواپیما بر روی بال چپ افتاده و سیستم اخطار هواپیما غیر فعال می‌شود.

خلبان زن توانای ایرانی را بهتر بشناسید (زنی بر فراز آسمان‌ها) /// انجام شده جهت ملاحظه ///

نمونه یخ‌زدگی در بال هواپیما

کاپیتان نصر می‌گوید فقط یک لحظه خطاب به امام رضا (ع) گفتم: "یا امام رضا! این مردم به حب شما عازم مشهد شده بودند، پس به خودت می‌سپارمشان". نهایتا، پرواز مشهد، بدون کوچکترین صدمه، در کمال سلامت به زمین نشست.

خلبان زن توانای ایرانی را بهتر بشناسید /// در حال انجام ///

به گفته کاپیتان نصر، خانم شمس با آرامش و اعتماد بنفس کامل با این قضیه برخورد کرد. نصر، معتقد است که در تمامی دوران کاری‌اش هیچکدام از کمک خلبان‌های کنار او تا به این حد نسبت به شرایط بحرانی با آرامش و اتکا به نفس برخورد نکرده‌اند. به گفته خودشان، آنها در چند قدمی مرگ بودند و کاپیتان برای 5 ثانیه احساس فشار و خفه‌گی وحشتناکی می‌کند. اما در این لحظه خانم شمس که قاعدتا می‌باید اعتماد بنفس خود را از دست می‌داد، در تسلط کامل روانی به کمک خلبان می‌رسد و به گفته خود در آن شرایط بسیار سخت، اثبات می‌کند که -بر خلاف نظر برخی از آقایان- هوش و تجربه در این شرایط حرف او را می‌زند نه زور بازو؛ و توانایی در کنترل غول آهنین به مرد بودن نیست.

کاپیتان نصر می‌گوید در شرایطی که بر لبه تیغ مرگ قرار گرفته‌ای، ناگهان دچار شوک و ایست بدنی می‌شوی و این هنر خانم شمس بود که لحظه به لحظه همراه با من به نجات هواپیما کمک کرد.
 


آسمان در نگاه شمس (قسمت اول)




آسمان در نگاه شمس (قسمت دوم)


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 40
  • غیر قابل انتشار: 29
  • فلانی ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 22
    حضرت اقا در مورد نمایندگان زن (مجلس) بهشان گوشزد کرده بود که چنانچه نمایندگی به وظایف خانگی انها لطمه بزند و نتوانند مدیریت کنند که به تربیت فرزندان برسند محاز نیستند که نماینده باشند ، با این وجود که بهارستان در تهران است ، چه برسد به شغل خلبانی که دائم در سفر هستند.همجنین ایشان در سخنرانی های خود گفته بودن که بررسی مسئله زن و خانواده باید در یک راستا باشند و نباید مسئله زن و خانواده را از هم تفکیک کرد چرا که ظلم به خانواده و زن است (نقل به مضمون) حالا من موندم چه طور ایشان در مورد خلبانی دست نوشته ایی به فردی در تایید این امر دادند... واقعا این تناقض برام جای سوال داره...؟
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    4 27
    دلیل مطرح کدن و چهره کردن چنین زنی آنهم در خبرگزاری مشرق که دعوی ارزشها را دارد چیست؟ آیا واقعا ارزش زن به انجام کارهایی مانند خلبانی است؟ و آیا اینکارها افتخار است؟ آیا باید هر چه دنیای فمینیسم افتخار می داند ما هم افتخار بدانیم؟ آیا براستی جز این که هر شغلی که توسط زنان اشغال می شود فرصت یک شغل را از یک مرد سلب می کند؟ مردی که می توانست با همان شغل بتواند نفقه بدهد و ازدواج کند. اگر براستی تصمیم دارید ارزش های فمینیستی را جانشین ارزشهای اسلامی بکنید، لطفا قانون مربوط به احکام ازدواج و نفقه را هم تغییر دهید و وظیفه تامین معاش را از دوش مردان بردارید.
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    4 17
    چقدر بد ! این هم شد زندگی ؟ اینا اگه الگوی جوانای ما باشن دیگه ردی از خانواده باقی نمی مونه ترجیح میدم ایرادهای غربی هارو بشنوم تا اینکه خانواده های ایرانی از هم بپاشن
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 9
    فرزندان خانواده هایی که پولدارند با پول پدرشان میروند خارج ودوره ی دوساله خلبانی میبینند وبراحتی در داخل کشور استخدام میشوند اونم با پارتی اما خلبانای داخلی که نخبه علمی و رتبه برتر کنکورند و جزو باهوشترین افراد جامعه هستند بدلیل کمبود کار مجبور میشوند دنبال کار دیگری بروند این خانوما احتمال زیاد با پول پدرشون رفتند فرانسه دوره دیدند!!!!
  • علی ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    3 33
    واقعا این سبک زندگی که ترویج می کنید اسلامی ست؟
  • MOHAMMAD ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    3 6
    جنگنده منگنده هم بلده برانه؟
  • صادق ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    3 12
    سلام به عنوان يك آدم موفق جاي تحسين داره. اما هنر نيست كه آدم از ماشين بنز سواري آخرين مدل به جاي نيسان براي باربري استفاده كنه. خداي متعال هر يك از زن و مرد رو براي هدفي آفريده و مشغول شدن خانم ها به كارهايي كه خارج از هدف اصليه و ترويج اين مسايل نقض غرضه. زن مدير خانواده است و جامعه سالم در گرو خانواده سالمه.
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 22
    جمع کن بابا آبرو رو بردی زن رو چه به این کارها
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    3 4
    بانوان پهلوان پرور ایران زمین هیچ کمبودی ندارند اما از لحاظ فرهنگی و دینی باید به خود و جامعه کمک کنند تا نه خود و مردان و زنان خود در بند مشکلات فرهنگی و تبلیغات ضد دینی قرار نگیرند تا با ایمان کامل روز به روز بر رشادت های خود بیافزایند الله مددتان
  • رضا ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    4 22
    من کار ندارم که ای خانم همراه همسرش کار می کرده یا نه یا زن موفقی بوده یا خیر... زن مسلمان به دنیا نیومده که خلبان یا راننده اتوبوس یا ... بشه.که حالا خلبان بودنشو تو این خبر تو بوق کردید. الگوی زن مسلمان فراتر از اینهاست. خب که چی!!! این خانم بهترین خلبان دنیا!!! ایا بهترین مادر برای فرزندانش بوده زمانی که فرزندانش دهها ساعت دور از آغوش مهر مادری سر می کردن؟؟؟ از سایت ارزشی شما در معرفی الگوهای زن مسلمان بعید بود.
  • ابوذر منتظرالقائم ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 5
    تحصیل بانوان و اشتغال آنها در "ذوب فلزات سنگین" یا تحصیل دختر 18 ساله ی خرمشهری در بیرجند یا تحصیل آقایان در رشته زنان و زایمان هم ، واقعا خلاف شرع نیست، اما خلاف مصلحت عقلانی است و متناسب با موضوع آمایش صحیح شغلی و تحصیلی نیست. الان یکی از مشکلات مملکت ما این است که بدانیم حالا تعویض روغنی بازکردن توسط زنان، یا آتش نشان شدن آنها یا کاراته بازی آنها در ملا عام "مانع شرعی" دارد؟ مانع مصلحت عقلانی بعد از مانع شرعی است. گذاشتن یک تیغ تیز موکت بری زیر رگ گردن شما هم مانع شرعی ندارد. اما مانع مصلحت عقلانی ای هم ندارد ؟
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    7 2
    چه شاهکاری!! کشورهای دیگه هزاران از این خلبانان هستن شما دلتون به یکی خوشه
  • medhi ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    3 9
    مشرق جان از شما بعیده از ایشون به عنوان زن الگو و نمونه اسم ببرید
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 1
    بببعععععللللهههه
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 7
    مشرق متاسفم برات
  • محمد ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    4 9
    چی بگیم والا.زنان همه کاره شدند،نجار- مکانیک-خلبان،آهنگر،ملوان،راننده،خواننده و...... چه خانواده ای چه کشکی؟مردامون بچه داری و لابد بچه آوری در آینده! چه افتخاری هم میکنیم به ظلم کردن در حق زنان!!! خداوند زن را برای چیزی و مرد را برای چیزی دیگرخلق کرد.ورود زن به مشاغل سخت ظلم به اوست نه باعث افتخار.
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 4
    نه ارزش زن به غذاپختن و لباس شستن است.متاسفم برات
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    5 2
    به ناشناس 10:23 اتفاقا لباس شستن و غذا پختن هم وظیفه زن نیست. ارزش انسان به اصلا به شغل او نیست. من متاسفم برای شما اینقدر ساده لوح و ظاهربین هستید.
  • دلسوز ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 2
    مشرق از این که برخی خبرها رو یه جوری رهبریزاسیون میکنی خوشم نمیاد؛ الان چهارتا آدم بیسواد میخونن میگن حتما این حجاب این ... مورد تأیید حضرت آقا است، جمع کن بینیم بابا، زن + خلبان + تیپ + جراحی زیبایی اونجا و اینجا و همجا + ... این کلید واژه ها رو مرور کن ببین تهش چی میمونه میشه کار غیر تخصصی نکنی مشرق یکی از طرفدار پروپا قرص
  • علی ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 2
    اینهم که شد غربی اتفاقا زن وقتی موفق است که مادر خوبی است وقتی که مادر خوبی است نمی دانم اگر برای نگهداری بخور و نمیر بچه ها اینهمه ساختارهای مزخرف به نام مهد کودک ایجاد می شود چرا مادری ارزش نیست مشکل بزرگ عصر رسانه این است که ستاره شدن باید در افق یک کار باشد و این ستاره شدن هم از نوع رسانه ای و به چشم مردم آمدن باید باشد حتما لعنت خدا بر هر که این بازی را راه انداخت که زنها دنبال منشی شدن و خلبان شدن و مهندس شدن باشند و بچه ها در مهد کودک ها وحشی و بی محبت و تنها بار بیایند
  • امیر علی ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    4 1
    سلام..ممنون از مشرق بابت اطلاع رسانی .. من خودم که لذت بردم دیدم ی خانم تونسته به اون چیزی که علاقه داشته برسه ... دین داری هامون هم از روی نفس شده مثل اینکه ،،نمیدونم واسه چی یسری از دوستان همه چیز رو با هم قاطی میکنن...زن وقتی زنیت رو به اتمام رسونده که همسرش ازش راضی باشه ،،که احتمالا این خانم با همسرش زندگی خوبی رو برقرار کردن ،... ماها همش یا از این طرف بوم میفتیم یا از اون طرف بوم ...یا میخوایم فمنیسم باشیم یا همه چیز رو رد کنیم ..
  • علی ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    نه عزیز جان خلبان جنگنده شدن خیلی سخته اصلن اصولش با مسافربری فرق داره خلبان جنگنده قادر به هدایت هواپیمای مسافر بری هست ولی برعکسش نه
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    بلند آسمان جایگاه من است .
  • جلال ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 3
    فمنيستي از نوع اسلامي اش ببازار آمد !! نوعي خودنمائي مشروع...
  • باش ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    حتما تو با این تفکراتت الگویی اقا مهدی
  • محمد ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 1
    چشم لیزریک کرده و قد کوتاهتر از استاندارد و سپس استخدام یعنی......
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    احسنت
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 0
    این موضوع و این شغل چه ربطی به فمینیسم و نفقه داره؟ این بحث مربوط به عشق و علاقه به کار و توانایی و کارآیی مثبت افراد داره چه زن و چه مرد.
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 2
    به ناشناس 13:57 عشق و علاقه به کار یا به فیس و افاده و کلاس گذاشتن؟ یا برای مطرح شدن در روزنامه ها که آره من کار مردانه انجام می دهم؟ متاسفم که عشق در ذهن شما به ابتذال کشیده شده است.
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 3
    بعضی مردها حتی راضی هستند نوامیشان در ویترین قرار بگیرد!
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 3
    الان این فخر فروشیها مد شده
  • آرین ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    4 0
    اولا هر تصمیمی از جانب رهبر حکمتی داره. حداقل این کار نشان دهنده آزادی شغلی برای زنان از لحاظ قانونیه. در ضمن تربیت بچه که 24 ساعت نیست. اگر وقت بیش از حد به تربیت بچه اختصاص داده بشه از حد استاندارد خارج می شه و تربیت ناقص می شه و اسراف وقت خواهد بود. کوتاهی در هر زمینه ای درست نیست اما اول شما کوتاهی در تربیت فرزند رو تعریف کن. در بسیاری از مشاغل اثبات شده خانوم ها حتی می توانند بهتر از آقایون عمل کنند. در ضمن این کار برای فرزندان ایشون الگویی خواهد بود که با علاقه و تلاش حداکثر به کار بپردازند و نون حلال بخورن. کار و شغل مادر هم بخشی از تربیت فرزند است. اتفاقا من با خانه دار بودن خانم ها کاملا مخالفم. یک مادر تحصیل کرده و شاغل به دفعات بهتر فرزندش رو تربیت خواهد کرد زیرا با جامعه و کار و مشکلات آشنا خواهد بود و آموزش های درست را به فرزندش خواهد داد تا مادری که فقط آشپزی و شست و شو و روابط اجتماعی درون فامیل و آشنایان می داند. خوبه که یک تحقیقات میدانی و آماری روی این زمینه انجام بشه. البته هرچیزی حدی دارد نباید دچار افراط و تفریط شویم.
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 3
    زن و مرد هر کدام میتوانند در جامعه کار کنند اما زنها باید در مشاغلی باشند که به روحیه و ساختار جسمی و روحی لطیف آنها لطمه نخورد
  • بیژن سپندی ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    3 0
    در یک سیستم اجتماعی بین زن و مرد تفاوتی نیست
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    خب نمونه یک زن مسلمان موفق را معرفی کرده چرا ناراحتید؟ مثلا وقتی غرب ماری کوری را الگو معرفی می کنه ما چرا زنان موفق علمی خود را معرفی نکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟ هان واقعا چرا؟؟؟؟؟؟
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    خب نمونه یک زن مسلمان موفق را معرفی کرده چرا ناراحتید؟ مثلا وقتی غرب ماری کوری را الگو معرفی می کنه ما چرا زنان موفق علمی خود را معرفی نکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟ هان واقعا چرا؟؟؟؟؟؟
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    4 0
    به ناشناس 14:26 : در کجای این گزارش شما فیس و افاده مشاهده کردید؟؟!! آیا این خانم بدنبال این شغل رفته تا در روزنامه ها مطرح بشه؟ این همه زحمت کشیده تا فقط دوتا روزنامه باهاش مصاحبه کنند؟ واقعا" از این کوته فکری شما در عجبم و مایه ی تاسف است که از علاقه فردی شخصی به کارش اینچنین برآشفته می شوید...
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 3
    به آرین مشکل دقیقا همین است که شما دقت نمی کنید اگر اسلام برای رعایت حال زنانی که ناگزیر از کارکردن هستند، اشتفال مشروط زن در بیرون از خانه را حرام نکرده است اما در عین حال بشدت و اصرار و تاکید دارد که زن بهتر است تا امکان دارد با هیچ نامحرمی رو به رو نشود. حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود بهترین چیز برای زن این است که نامحرمی را نبیند و نامحرمی هم او را نبیند. و بر خلاف تصور شما تجربه تلخ ما نشان داده که اشتغال زنان نه تنها نتایج مورد نظر شما را ندارد که در عمل به افزایش استرش و تنش های روحی زنان منجر می شود. زنی که عمده نشاط و انرژی خود را باید در طول روز صرف کار و سر و کله زدن با صدها مرد نامحرم بکند چگونه قادر است همین نشاط را در مورد تربیت فرزندان یا در کنار همسرش داشته باشد؟ لهذا همه ما وجدانا معترفیم که با اشتفال زنان فروپاشی و طلاق در خانواده ها به طرز چشمگیری افزایش بافته است. و حتی از نظر شرعی و عاطفی هم که بگذریم، خانواده در قدیم یک واحد اقتصادی بود که زن را به مرد وابسته تعریف می نمود. اما امروز استقلال مالی زن عملا انگیزه زندگی مستقل و مجرد را افزایش داده است. لهذا اسلام تاکید دارد که بار تامین معاش بر عهده مرد است و زن حتی اگر میلیاردر هم باشد مرد حق دست زدن به اموال همسرش را ندارد و کماکان باید به او نفقه بپردازد. قوانین جمهوری اسلامی هم با وجه به همین حقیقت وضع شده است. حال اگر قرار است تعریف عربی از خانواده و ملالک های فمینیستی مورد نظر شما ملاک قرار بگیرد و قرار است زن بار معاش را بر دوش بکشد باید صریحا این قوانین تعییر کند و بار فشار نفقه از رئی مردان برداشته شود. دلیل اینکه بسیاری از جوانان ما امروز قادر به ازدواج نیستند این است که بسیاری از شغل ها توسط زنان اشغال شده است. شفل هایی که می توانست مردی را قادر ب پرداخت نفق و ازدواج دایم بنماید.
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 2
    به ناشناس 17:08 پس این همه ژست و عکس های آرایش کرده و تعریف و تمجید اگر فیس و افاده نیست پس چیست؟ اگر شغل خلبانی برای یک نفر کلاس محسوب نمیشود و خانم کاپیتان افاده ندارد پس اصلا به چه امگیزه ای کسی چنین شغل سنگین و پر مسوولیتی را آنهم در شرایط هواپیماهای فرسوده ایران قبول می کند؟ انقلاب صورت نگرفت که افکار فمینیستها کماکان تبلیغ شود.
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 3
    در یک جامعه اسلامی تفاوت بین دو جنس هست. و این تفاوت ظلم نیست. بلکه عدل است.
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 3
    غرب اولا هر غلطی کرد ما هم باید بکنیم؟ آنها زنهای ورزشکار و رقاص و نظایر آن را هم الگو معرفی می کنند! ثانیا: ماری کوری واقعا با همان ملاکهای آن زمان غرب زنی بود بسیار محجوب و عفیف که نه با گردش و کار مستقیم در اجتماع و یا عکس انداختن در روزنامه ها، که با نوشتن مقاله ها و نتایج آزمایش هایش به شهرت رسید. آزمایشهایی که در انباری چوبی کوچکی که آزمایشگاه او بود انجام می داد. او حتی تا پیش از فوت شوهرش منصب استادی دانشگاه نداشت. بگذریم که ای کاش اصلا هیج کدام از آن آزمایشها انجام نمی شد.
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 3
    خاك تو سرت مشرق با اين سايتت
    • H IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      0 0
      خاک تو سر خودت سایتش خیلی هم خوبه.مرسی سایتتون خیلی عالیه.لاییییک.
  • زن مسلمان ایرانی ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 2
    یک روز یک خانم بزرگ در اصفهان بود به نام بانوی اصفهانی که خانم بسیار عالی مقام و مجتهده و عارف بود.اما فقط او بود.امروز به حمدالله دختران جوانی که درآینده نه چندان دور به مقامات علمی،فقهی و فلسفی میرسند بسیارند. این ها افتخار نظام اسلامی هستند و پسشرفت زن یعنی این.(مقام معظم رهبری) طبق این سخنان حضرت آقا پیشرفت و فخر زن کاملا مشخص شده که در کدام حوزه اجتماعی و علمی است. واقعا تاسف باره که این سایت این زنان را به عنوان الگو معرفی نمی کنه....
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 0
    بی ادب چرا فحش میدی حرف حساب داری بگو
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    با این لحجه بچه همدانی
  • مهدی ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 1
    بچه پولدارند دیگه فکرمیکنند خلبانی هواپیمای مسافربری بچه بازیه!!!!!
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    این خانوم ازطریق کنکور ودرداخل خلبان نشده چون باید رتبه های برتر کنکور باشی وچشمتم ضعیف ویاعمل کرده نباشه وقدتم بلند باشه منتها درخارج برای کسانی که تمکن مالی دارند دوره های خلبانی مسافربری میگذارند همونطور که درایران نیز برای هواپیمای سبک است خلبان جنگنده شدن نیز کارهرکسی نیست باید ضریب هوشی فوق العاده ای داشته باشی تا انتخاب شی چون اصولا جنگنده گرانه وکم یاب وبه امنیت کشور بستگی داره ویه خلبان جنگنده باید درداگفایت هوایی با دشمن درلحظه بهترین تصمیمو بگیره ونیز قادربه استفاده ازتسلیحات باشه
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 2
    خلبان پولی شدن کاری ندارد پول بده بروخارج گواهینامه مسافربری بگیر احتمالا این خانوم خیلی پولداره!!!!!
  • اریامهر ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 3
    نظر خودم رو میگم: باور کنید باور کنید و باز هم باور کنید ، مدیریت خانواده و هزینه ها و تربیت نسل انسانها کاری بسیار بسیار بسیار سخت تر از خلبانی یا مهندسی یا پزشکی یا کارمندی یا ریاست یا کارگری یا ... است.اصلا به همین دلیل است که خداوند چنین وظیفه خطیری رو به بر عهده خانم ها گذاشته و مردها عمرا از عهده این کار بر نمیان.ضمن این که این کار نیاز به اموزش هم داره و باید در کلاسها و دورهای اموزشی و برنامه های تلویزیونی اموزش داده بشه همینطور که بعضا هم نشون داده میشه.هیچ انسان عاقلی با تحصیل خانم ها اصلا مخالف نیست کما اینکه تعداد ورودی دانشگاههای ما برای دختران بیشتر از پسران هست.اگر من کاره ایی در مملکت بودم بیشتر به زنان خانه دار اهمیت می دادم و حتی در صورت لزوم حقوق هم براشون تعریف میکردم.نسل خودمونو از چی محروم کردیم...هیچ چیز جای اغوش مادرانه را نمیگیرد.
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 1
    به ناشناس 17:42 کاملا موافقم.عکس های ماری کوری رو ببینید، بدون هیچ گونه ارایشی یا لباس خاصی ، در کمال تواضع ، با این وجود که با مراجعه به عکسهای زنان ان زمان میتونید به وضوح تفاوتها را ببینید.
  • رضازاده ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    1 2
    عینا از متن براتون میارم: " او معتقد است که زندگی خلبانی حتی برای یک مرد سخت است چه برسد که یک زن خلبان باشد و بخواهد امور منزل را هم کدبانویی کند. او، همسرش را چندان نمی‌بیند اما تمام موفقیت‌های زندگی کاری‌اش بعد از ازدواج را را مرهون همراهی و صبوری او می‌داند" یا "از آنجایی که شغل من شغلی عادی نیست، وقتی ما -زن و شوهر- برای استراحت 2 روزه به منزل‌مان در شیراز برمی‌گردیم، غالبا نمی‌توانیم همدیگر را ببینیم. بیشتر از آن فقط صدای یکدیگر را از طریق مرکز کنترل در تهران می‌شنویم و سلام و احوال‌پرسی‌مان به چیزی مثل "خسته نباشی" و "پرواز خوبی داشته باشی" ختم می‌شود" زن زنیت رو به اتمام رسونده...جوابشو میسپارم به وجدانت
  • ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 2
    در کشورهای دیگه روزی هزاران فرزند نامشروع به دنیا میاد.هزاران فرزند بدون وجود والدین به دلیل مشغله تربیت میشن.هزاران زن مورد ازار همسرانشان یا تجاوز قرار میگیرند...واقعا چه شاهکاری کردن این کشورها...
  • كابيتان زنگنه ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    با عرض سلام لطفا مطالب همراه با واقعيت را گزارش كنيد اين اقاي نصر يكي از ضعيف ترين و بي تجربه ترين أفراد در صنعت هواپيماي هستند و چند بار نزديك بوده هواپيماي اسمان را به ورطه نابودي بكشند در ضمن ايشان هيچگاه خلبان حضرت اقا نبودند و ونيستند همه اين مطالب با سند و مدرك هست چون براي اين خانم پارتي بازي كردند اين مجيزه ها در وصفشون گفته شده خواهشا براي اگاهي دوستان اين ديدگاه چاپ شود ممنون
  • اسی خطر ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    2 0
    ایول داری آبجی . . .
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    ناشناس 17:13 خودتو کشتی بابا.اصلا هرچی تو میگی درسته اینقدر حرص نخور :))
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    2 1
    زنده باشی کاپیتان زنگنه
  • fataneh ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    3 0
    به خودم می بالم که سرزمینم چنین بانوانی دارد .با آرزوی سلامتی و موفقیت و پیشرفت بیشتر.
  • علی ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 3
    اینا فقط با رانت و موقعیت به اینجا میرسن وگرنه در حالت عادی عمرن نمیذارن زن پشت هواپیما بشینه
  • ناشناس ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    3 0
    من خودم خلبان هستم ومدت 42سال است پرواز میکنم خلبانی کار فوقالعاده سختی است هم از نظر جسمی باید سالم باشی وهم استعداد کافی من به این خانم که میدانم خیلی تالاش کرده تا خلبان شده تبریک میگویم درضمن ایران باید به این خانم خلبان افتخار کند افرین بر این کاپیتان افرین
  • سما ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    2 0
    من یه دختر 17 ساله ام که قصد دارم در آینده خلبان بشم...یک خلبان زن کاملا محجبه
  • محمدشیری ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    2 0
    بایدبگویم باهروسیله وتوسط هرشخصی که توانسته به این شغل برسد،واقعادمش گرم،امیدوارم خداوندمتعال به اوتوفیق بیشتری عطا کند.
  • هاتف ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 3
    سلام از دید ایرانی بودن توانایی های خانم شمس به عنوان یک خلبان برتر زن ایرانی تبریک میگم ولی از نگاه مسلمان بودن اقرار می کنم خانم شمس با این توانمندیش می تونست 5،6،7،... مرد شجاع و خلبان تربیت کند و به جامعه عرضه نماید . و ان وقت به عنوان محبوب ترین مادر جهان با برند زن مسلمان می شد . بازم دیر نیست براش بگین اینکار رو انجام بده.
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    1 0
    من یه بار این افتخار نصیبم شده که مسافر ایشان باشم .در سفر تبریز به شیراز .
  • rohani ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    1 0
    سلام دوستان اگه کسی اطلاعاتی درباره دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری داره لطفا به این سوال من جواب بده مه مدت هاست دنبال جوابش میرم و پیدا نمیکنم آیا دانشگاه شهید ستاری دانشجو زن هم در رشته خلبانی میپذیره؟؟ لطفا اگه میدونید جواب بدین
  • اکبر ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    3 0
    من از دوستانی که با نشر این خبر مخالفن یک سوال دارم که چراهر واقعیتی که با فکر و عقیده تان است سعی میکنید بپوشونید؟ بعد هم این خانم که کار خلاف رضای خدا و حرامی انجام نداده است دارد از توانایی و هنرش در راه خدمت به مردم استفاده میکند
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    3 0
    زنان به عنوان انسان حق انتخاب مشاغل حلال مورد علاقه شان را دارند حق بهره مندی از فرصتهای شغلی و اجتماعی کسانی که از دیدن چنین بانوان خودساخته ای آزرده میشوندمجبور نیستند اینگونه بانوان را الگوی خود بدانند!
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    4 0
    در ضمن اینقدر به اسلام دروغ نبندید هیچ کجای اسلام نگفته که زنان نباید تاجر و صنعتگر ودیگر مشاغل حلال را بر عهده بگیرند انتخاب شغل زن قبل از ازدواج به خودش مربوط است حین ازدواج میتواند باهمسرش توافق کند یا.... خلاصه تصمیم گیری برای ازدواج و اشتغال و اینکه چگونه همسری داشته باشد طبق اسلام از حقوق و اختیارات خود زن است نه شما زن اگر فقط برای پختن و شستن آفریده شده بود استعداد کارهایی غیر از اینها را نمی داشت
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 1
    شما واقعا باید خودت رو به روان پزشک نشون بدی
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    1 0
    باسلام ضمن تایید اینکه مهم ترین واصلی ترین وظیفه مادران تربیت نسل بعدی است ولی باید به چنین اراده هایی احترام گذاشت وقبول کرد که برخلاف تعصبات اکابر ی وعقب مانده خانم ها د ر قبول و انجام مسولیتها خیلی منظم تر و موفق تراز آقایون بوده وهستند
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    5 0
    ماری کوری اگه قرار بود تمام کاراشو تو انبار خونه اش انجام بده تا الان هیچ کس از کاراهای با ارزش اون خبردار نمیشد ... اون بنده خدا هم برای ورود به دانشگاه و انجمنها و سایر مجامع علمی مجبور شد با هزاران مرد عقب مونده و حسود مبارزه کنه...
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    سلام
  • محمد ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    3 0
    خسته نباشید و خداقوت خدمت خانم شمس و شهر مهربونش کاپیتان فیروز فرشادفر
  • کاپیتان ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    حالا اگه من قدم نیم سانت کوتاه تر بود که قبول نشده بودم.ایشون عمل چشم هم داشتند.این عدالت نیست.البته ایشون خرشون از پل گذشته دیگه
  • ف ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    2 0
    سلام. صرفأجهت اطلاع بایدعرض کنم که دوکشوراسلامی امارات و پاکستان که از ما عقب ترند،خلبان زن جنگنده کبری و نوعی هواپیما دارند.این که مسافربریه.
  • ف ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    2 0
    سلام. اگرمردها به زنهاشون درست مثل یک کارمندرسمی حقوق وبیمه وتایم مرخصی بدندزنهاکمتربه کاربیرون منزل می پردازند. ولی این خانم باتفاهم باشوهرش دارداین کار رامی کند وعلاقه هم دارد به من وشما ربط ندارد.
  • ف ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    3 0
    سلام. حضرت علی(ع) می فرمایند: فرزند زمان خودت باش. یک زمان بله زن فقط کارمنزل، اما العان تا زن ومردکارنکنندنمی توانندامورات زندگی رابگذرانند. نظام نظام سرمایه داری است. اینو بـفـهـمـیـدآقایون وخانمها.
  • مهرنوش ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    10 0
    واقعا واسه بعضی از تفکر های سطحی شما متاسفم.....به نظرتون چرا ایران از لحاظ اقتصادی و....گیر کرده ؟؟؟چون همه برتری ها رو واسه مرد ها مطرح کرده و زن ها رو کنار زده...این یعنی اینکه کشور ما به دختر بودن نگاه میکنه و آشپزی و.... نه انسانیت...در صورتی که کشور های پیشرفته دنبال کشف استعداد انسان ها هستن...تاکید میکنم انسان ها(چه مرد چه زن)...خواهشا دیدتون رو باز تر کنین بعد نظر بدین...الان اگر استعداد های انسان های ایرانی شکوفا میشد به نظرتون چنین جامعه ای داشتیم؟؟؟ حالا هم که این خانم خلبان شدن و استعدادشون رو شکو فا کردن بعضی از آقایون به مزاجشون خوش نمیاد چون عصر هجری فکر میکنن مرد شمشیر به دست و قدرتمند زن هم آشپز و هنرمند..الان عصر ارتبا طات هست آقایون ارتبا طات..اون کسایی هم که دم از دین میزنن و میگن دین گفته زن اینجور باشه زن اونجور من خودم حا فظ قرآن هستم خدا گفته الله تعز من تشا و تذل من تشا عزت و ذلت به دست خداست و به هر کس(زن یا مرد)میده...وا ز علم و عقل بسیار گفته شده...این تفکرات شماست که محدود و سطحی شده و گر نه خدا زن رو انسان دونسته...انسااااااااان...شما آقایون هم اگر واقعا مث یک انسان فکر میکنید و تعصبات بی جا و خرافی ندارین باید همسرتون کمک کنین تا استعدادش شکوفا بشه و به علاقش برسه(چه آشپزی چه خلبانی چه شغل های دیگه) اونوقت میبینید خونه واستون گلستان میشه فرزندای شاد و پر انرژی هم دارین...در آخر بگم من خودم خانم مهندس هستم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس