روزنامه گاردین در مطلبی به بررسی نقش آمریکا در گسترش کشت مواد مخدر در افغانستان و بهره‌برداری بلک واتر در این میان پرداخته است.

«بلک واتر»؛ برنده بازی مواد مخدر آمریکا در افغانستان
به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی زبان گاردین در مطلبی به بررسی حضور نظامیان و نیروهای خارجی در افغانستان و همچنین افزایش روزافزون کشن موادمخدر در این کشور پرداخته است.

در زیر متن کامل این مقاله را مطالعه می‌کنید:

در جنگی که پر از ناکامی‌هاست، مأموریت مبارزه با مواد مخدر آمریکا در افغانستان برجسته است. در جریان سال‌های اخیر تولید موادمخدر به شکل تدریجی افزایش یافته و سال گذشته به بالاترین میزان خود رسید با این حال، برنده‌ تلاش‌های مبارزه با مواد مخدر، مردم افغانستان نیستند، بلکه شرکت اجیر و بدنامی‌ست که پیش از این با نام «بلک‌واتر» مشهور بود.

آماری که اخیراً منتشر شده، نشان می‌دهد که این شرکت امنیتی خصوصی، با نام تجارتی جدیدش‌ که از سال 2001 به آکادمی مشهور است، بیش از یک‌چهارم یک میلیارد دلاری را که در تلاش‌های وزارت دفاع آمریکا در راستای از بین‌بردن مواد مخدر در افغانستان به مصرف رسیده است، به دست آورده و این مبلغ، حدود 21 درصد 1.5 میلیارد دلار پول قراردادهایی را تشکیل می‌دهد که پنتاگون از سال 2002 بدین‌سو برای این کار اختصاص داده است.

این شرکت، دومین دریافت‌کننده‌ بزرگ پول‌هایی است که به شکل سخاوت‌مندانه در زمینه‌ مبارزه با مواد مخدر در افغانستان به مصرف رسیده است. تنها غول دفاعی، نوردروپ گرمن، با دریافت 325 میلیون دلار از بلک واتر پیشی دارد. نظر به گزارش بازرس ویژه آمریکا برای «بازسازی» افغانستان، 309 میلیون دلاری را که آکادمی از مالیات‌دهندگان آمریکایی به دست آورد، برای «آموزش، تجهیز و حمایت تدارکاتی از نیروهای امنیتی افغانستان، از جمله وزارت کشور و پلیس مرزی افغانستان، که عملیات مبارزه با مواد مخدر را انجام می‌دهند»، پرداخت شده بود.

با توجه به سلسله تحقیقات رسمی تازه، تلاش‌های مبارزه با مواد مخدر آمریکا با ریشه‌کن ساختن تجارت این مواد که عمیقا ریشه دوانیده است، فاصله‌ زیادی دارند و بیهودگی آن ثابت شده‌ است. جنبه‌های دیگر میلیاردها دلاری که آمریکا در جریان سیزده سال گذشته در افغانستان سرازیر کرده است، حتا به رونق مواد مخدر کمک کرده است.

در ماه دسامبر، سازمان ملل متحد گزارش داد که از سال 2001، زمین‌هایی که برای کشت تریاک استفاده می‌شود، 60 درصد گسترش یافته است و به 209 هزار هکتار رسیده است. هروئین و مورفین افغانستان که ارزش آن 3 میلیارد دلار تخمین زده شده است، حدود 15 درصد تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می‌دهد. سازمان ملل متحد گزارش داد: «با توجه به رشد در کشت تریاک، باید فرض بر آن باشد که درآمد طالبان از تجارت غیر قانونی مواد مخدر یک عامل مهم در ایجاد دارایی برای این گروه باقی مانده است». در همان ماه، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان هشدار داد که با پایان یافتن جنگ و فرار پول‌های کمکی از کشور، تجارت تریاک قطعا افزایش خواهد یافت. با این حال، وی اظهار داشت که پروژه‌های آمریکا در زمینه‌ بازسازی، به‌ ویژه پروژه‌هایی که به «بهبود آبیاری، جاده‌ها و کمک‌های کشاورزی» اختصاص یافته بودند، احتمالا انفجار در کشت تریاک را رهبری می‌کردند.

بازرس ویژه آمریکا دریافت که «در یک دهه‌ گذشته، تکنولوژی مقرون به صرفه‌ چاه عمیق، 200 هزار هکتار بیابان در جنوب غرب افغانستان را به زمین‌های زراعتی تبدیل کرد». وی همچنین نتیجه‌گیری کرد که «بخش بزرگی از زمین‌هایی که به زمین‌های زراعتی تبدیل شده است، به کشت تریاک اختصاص داده شده است».

آکادمی یا بلک واتر سابق، در افغانستان تاریخ بدنامی دارد. با توجه به گزارش مجلس سنای آمریکا، بلک واتر زمانی یک شرکت سایه را راه انداخته بود تا فعالیت‌هایش را مخفی نگهدارد؛ به طوری که کشتار افراد غیرنظامی عراقی و افغان توسط کارمندان این شرکت، مانع قراردادهای آن نشود.

«ایریک پرینس» بنیانگذار بلک واتر، این شرکت را فروخت و سپس در سال 2010، به «Xe» تغییر نام داد. این شرکت، تحت مالکیت جدید، گهگاهی به فعالیت اصلی خود در زمینه‌ آموزش کارمندان ارتش و پلیس اشاره می‌کند؛ اما هرگز خودش را از قراردادهای امنیتی محروم نکرده است.

در سال 2010، بلک واتر یکی از جمله شرکت‌هایی بود که توسط وزارت خارجه‌ آمریکا در یک قرارداد 10 میلیارد دلاری برای محافظت از دیپلمات‌هایش در سراسر جهان انتخاب شده بود. زمانی که مأموران بلک واتر در سال 2007 در میدان «نیسور» در بغداد بر افراد غیرنظامی عراقی آتش گشود، دقیقا همین مأموریت را انجام داد و این شرکت را به شرکت بدنامی در زمینه‌ امنیت خصوصی تبدیل کرد. در سال بعد، مدیر عامل این شرکت که به تازگی منتصب شده بود، گفت: «ما از ارائه‌ خدمات امنیتی عقب‌نشینی نمی‌کنیم».

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس