مردم دیگر به راهیان نور فراتر از گردشگری نگاه می کنند و راهیان نور در چشم مردم تبدیل به یک سفر تاثیرگذار معنوی شده است.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - سفرهای راهیان نور علاوه بر نقش موثر در ایجاد بستری شاخص و نمونه در حوزه فرهنگ دستاوردهای دیگری نیز به دنبال داشته است و آن قدرت کشور در برگزاری چنین رویداد عظیمی است. رویدادی که همه ساله میزبان میلیون ها نفر از علاقه مندان است و بی شک آنچه که از برایند نتایج سفرهای راهیان نور در سال های اخیر به دست می آید ارتقا سطح برگزاری این سفر در سال های اخیر است و گواه این موضوع نیز می تواند افزایش استقبال زائران این سفر معنوی نسبت به سال های گذشته باشد.
سفری معنوی برای شناخت ارزشهای انقلابی
همواره از استقبال و مشارکت عموم جامعه به عنوان یکی از امتیازات و شاخصه های مثبت یک طرح یاد می شود و راهیان نور نیز از این امر مستثنی نیست و در سال های اخیر شاهد بوده ایم که سالانه تعداد زیادی از هموطنانمان با تقبل هزینه شخصی برای بازدید از یادمان های مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس عازم این مناطق می شوند.

رشد 30 درصدی زائران راهیان نور

محمود باقلانی مسئول طرح جامع آمارگیری ستاد مرکزی راهیان نور در خصوص وضعیت آمار زائرین بازدیدکننده از یادمان های مناطق عملیاتی در سال 94 به گزارشگر کیهان می گوید: یکی از موضوعاتی که طبق آمارهای ستاد مرکزی راهیان نور که طی یک فرایند کاملا قانونی با همکاری مرکز آمار به دست می آید موضوع تعداد زائرین است. آمار امسال نسبت به سال گذشته دارای افزایش است و دلیل این افزایش را می توان در برنامه‌ریزی بهتر و تقویت زیرساخت ها دانست و در پاره ای از اوقات شاهد رشد 30 درصدی جمعیت زوار هم بوده ایم.

وی می افزاید: اهداف اصلی اجرای این طرح آمار در ستاد راهیان نور برنامه‌ریزی جهت توجیه و برنامه‌ریزی بودجه، برنامه‌ریزی درجهت تأمین خدمات پشتیبانی، فرهنگی و روایتگری زائرین، شناسايي گروه‌ها و اقشار گوناگون جهت استفاده این نفرات از خدمات ارائه شده است.
وی همچنین از برگزاری کلاس های آموزشی برای نفرات حاضر در این طرح خبر می دهد و خاطرنشان می کند: این افراد در یادمان‌های فکه، فتح‌المبین، شلمچه، دهلاویه، زید، طلائیه، شرهانی، هویزه، معراج شهدای اهواز و اروند مستقر بودند.

کیفی سازی یادمان های دفاع مقدس

علاوه بر بحث کمیت به نظر می رسد ستاد مرکزی راهیان نور در سال های اخیر توانسته به موفقیت های خوبی در بحث کیفی برگزاری این سفر نیز دست یابد و شاهد روند رو به رشد تاثیرگزاری این سفر معنوی بوده ایم و همان‌طور که در گزارش روز گذشته اشاره شد این روزها سفر راهیان نور دیگر مرزی ندارد و حتی زائرین خارجی نیز مشتاقانه راهی این سرزمین می شوند.

 سرهنگ نادر ادیبی دبیرکل ستاد راهیان نور کل کشور در این خصوص اظهار می کند: امسال در بحث کیفی هم شاهد ارتقای سطح برگزاری اردوهای راهیان نور بوده ایم. ما در سال‌های گذشته نهایتا هفت یادمان داشتیم که جمعیت در آن ها جمع می شد اما امسال جمعیت در 20 یادمان پخش شده است.

 وی می افزاید: با وجود شرایط نامساعد جوی در روزهای اول سال خوشبختانه یادمان‌های شهدا در سراسر کشور پذیرای زوار زیادی از اقصی نقاط کشور بودند.

ادیبی در ادامه می گوید: راهیان‌‌نور به عنوان یکی از محورهای فرهنگی به خوبی جایگاه خود را در بین مردم پیدا کرده است و حوزه استکبار شناسی یکی از موضوعات مهمی است که در راهیان‌ نور مورد توجه مردم است که چه اتفاقاتی در دوران جنگ تحمیلی، مجموعه اروپا و غرب بر سر ملت ایران آوردند و ما پیروزمندانه توانستیم از این صحنه عبور کنیم.

دبیرکل ستاد راهیان نور بیان می کند: همچنین در راستای آشنایی مردم با دفاع مقدس اقداماتی همچون شناسنامه دار کردن یادمان ها و چاپ22 عنوان کتاب در رابطه با دفاع مقدس صورت پذیرفته است. ما در بحث توسعه کمی و کیفی در حال برنامه ریزی هستیم تا فضایی را ایجاد کنیم تا مردم با هنجارهای مطلوب دفاع مقدس آشنا شوند تا بتوانند این هنجارها را در زندگی خود به اجرا در آوردند. راهیان نور به عنوان مامور و مرکزی عمل می‌کند که می تواند برای مردم ایجاد دغدغه کند و فضایی را برای آشنایی مردم با زیبایی های دفاع مقدس فراهم اورد. ما دستگاه های زیادی داریم که وظیفه آنها کار کردن در خصوص سیره عملی شهداست و امکانات بیشتری نسبت به راهیان نور را نیز در اختیار دارند و راهیان نور تلاش می کند به عنوان میزبان مردم در مناطق عملیاتی وظیفه گویاسازی و شبیه سازی مناطق به دوران دفاع مقدس را انجام دهد.

ادیبی در ادامه می گوید: راهیان نور این روزها در صدر اخبار کشور قرار می گیرد و در حوزه های اثرگذارکشور در حال تولید فکر است. یقینا باید تمام دستگاه ها برای تحقق اهداف شهدا در جامعه دست به دست یکدیگر دهند و در این مسیر راهیان نور بستر ایجاد دغدغه در افراد را فراهم می کند و سایر دستگاه ها باید این عمل را اجرایی کنند.

دبیرکل ستاد مرکزی راهیان نور همچنین در خصوص اقدامات فرهنگی این ستاد در جهت کیفی سازی این سفر معنوی خاطرنشان می کند: معاونت فرهنگی و هنری ستاد راهیان نور از کارشناسان، خبرگان و نخبگانی تشکیل شده است که برنامه ریزی های لازم در حوزه فرهنگ و هنر را به انجام می رسانند و در همین خصوص برای اقشار برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است که از جمله آن ها می توان به اجرای بحث سنگر آسمانی اشاره کرد که در آن روزانه بیش از پنج هزار کودک  در فضایی هیجانی و کودکانه با آرمان های دفاع مقدس سوق پیدا کردند و یا برگزاری  رزمایش فرهنگی رزمی در بیش از شش نقطه از استان خوزستان از دیگر فعالیت های فرهنگی صورت گرفته در این سفر معنوی بوده است.

وی تصریح می کند: راهیان نور یک رسانه است و بحث گفتمان در راهیان نور همه زمانه و همه مکانه شده است و برعکس سال های گذشته که سفرهای راهیان نور به صورت مقطعی برگزار می شد هم اکنون راهیان نور از حالت مقطعی و محدودیت مکانی خارج شده است و در روزهایی که سفر راهیان نور در جنوب کشور در جریان است در استان کرمانشاه نیز یادمان های سومار، نفت شهر و بازی دراز میزبان زائران هستند که البته آمار قابل توجهی نیز از تعداد زائران این مناطق به دست ما رسیده است. البته ایام اوج راهیان نور که همان بازه زمانی 15 اسفند تا 15 فروردین است با دو هدف تجمیع ظرفیت برای تقویت زیرساخت ها و ایجاد وحدت رویه برای مجموعه های لشگری و کشوری برجسته تر نمایان می شود.

تمهیدات حداکثری برای تهدیدات حداقلی

همان‌طور که پیش از این بیان شد سفر معنوی راهیان نور در سال های اخیر روند رو به رشدی را در پیش گرفته است و این روزها تعداد زائران راهیان نور به راحتی از ارقام میلیونی می گذرد. اما چنین حجمی از زائران در یک بازه زمانی کوتاه مدت نیازمند برقراری شرایط امنیتی مطلوب برای میزبانی از این زائران است.

سردار خسرو اسکندی جانشین فرمانده قرارگاه راهیان نور ناجا در این خصوص به گزارشگر کیهان می گوید: در بحث راهیان با مدیریت مناسب ستاد راهیان نور از ماه ها قبل برنامه ریزی مناسبی برای سال جدید صورت پذیرفته است و با تجربیات سال های گذشته انسجام، هماهنگی و همدلی خوبی در میان نیروهای مسلح ایجاد شده است.

وی می افزاید: امیدواریم تمام دستگاه های مسئول در کشور  برای اجرا و عملیاتی کردن شعار سال اهتمام ویژه‌ای خرج دهند و در موضوع راهیان نور نیز همین موضوع حاکم است و مسئولیت همه سازمان های مسئول در این امر مشخص شده است و نیروی انتظامی نیز در تبعیت از ستاد راهیان نور جلسات متعددی برای هماهنگی در حوزه های ترافیکی، امنیتی و انتظامی برگزار کرده است  و دستورالعمل ها و وظایف نیروی انتظامی در هر سه حوزه تبیین و ابلاغ شده است.

اسکندری در ادامه می گوید: در حوزه ترافیکی اقدامات بسیار خوبی در جهت پیشگیری از سوانح و حوادث صورت گرفته است و خوشبختانه گزارشی از سوانح نداشته ایم. در حوزه امنیتی و در حوزه پوشش انتظامی نیز نهایت مسئولیت پذیری توسط مسئولان اجرایی وجود دارد و تمهیدات حداکثری برای تهدیدات حداقلی صورت گرفته است.

وی تصریح می کند: پلیس راه خوزستان با ظرفیت حداکثری به صورت شبانه روزی به خصوص در شهرهای مهمان پذیر امنیت مطلوبی را فراهم کرده است و اولویت تمامی نیروها پوشش انتظامی یادمان ها و حل مشکلات ترافیکی است.

در راستای تامین هر چه بهتر امنیت مناطق نیز 400 نفر از مراکز آموزش نیروی انتظامی به عنوان نیروی کمکی برای استان خوزستان در نظر گرفته شده اند و از 28 اسفند تا 15 فروردین به خدمت رسانی به مسافران می پردازند.

البته از سال آینده بر اساس ماده 23 قانون استخدام و آیین نامه های اجرایی ستاد کل نیروهای مسلح از ظرفیت پلیس افتخاری نیز در مبحث راهیان نور استفاده خواهد شد.

جانشین فرمانده قرارگاه راهیان نور ناجا همچنین در خصوص یادمان شهید سبحانی(یادمان شهدای نیروی انتظامی) می گوید: در مجموع حدود 25 هزار نفر از کارکنان و خانواده های نیروی انتظامی از این یادمان بازدید کردند و البته نیروی انتظامی نیز به تبعیت از اعزام دانشجویان به اردوهای راهیان نور تعداد 2500 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی را به این سفر معنوی اعزام کرده است.

فعالیت سامانه امدادیاور راهیان نور در ابعاد گسترده

امسال اما علاوه بر مباحث امنیتی، ستاد راهیان نور با راه اندازی سامانه ای به نام امدادیاور کوشید تا در حوزه‌های مختلف پاسخگوی نیازهای زائران میلیونی این جریان عظیم فرهنگی باشد.
 احمد رحیم زاده معاون زائرین و خادمین ستاد مرکزی راهیان نور در این خصوص می گوید:  تمامی دستگاه های متولی بهداشت و درمان و امداد و نجات در کمیته بهداشت و درمان هلال احمر حضور دارند و جلسات متعدد و منظمی در این حوزه صورت می گیرد و از تمام ظرفیت های موجود در این حوزه در راهیان نور سال 94 استفاده شد.

وی تصریح می کند:  در تمامی یادمان های دفاع مقدس حتی با وجود مسافت های طولانی اکیپ های درمانی شامل آمبولانس و کادر پزشکی مستقر شده اند و البته در مسیرها نیز پست های ثابت و سیار جاده ای مستقر بوده و با نهایت سرعت به خدمت رسانی به زائرین پرداختند. سامانه امدادیاور ستاد راهیان نور نیز با شماره تماس 3031 در مراکز خوزستان به صورت فعال به عنوان یک سامانه راهبردی و اتاق فرمان عملیات امداد و نجات راهیان نور با مراکز فوریت های پزشکی، هلال احمر، امداد و نجات و آتش نشانی در ارتباط بود و به خدمت رسانی به زوار می پرداخت.

رحیم زاده در ادامه می گوید: البته فعالیت های این سامانه علاوه بر حوزه های درمانی به دیگر مباحث نیز مربوط می شود و امدادیاوران ستاد راهیان نور فعالیت‌هایی همچون رساندن سوخت به خودروهای جامانده در راه، اسکان و رساندن مواد غذایی به زائران جامانده در راه را نیز بر عهده دارند. خوشبختانه تمامی زائران و خادمان سفر معنوی راهیان نور تحت پوشش بیمه بودند و خدا را شکر حادثه ای که منجر به فوت شود نیز نداشتیم.

معاون زائرین و خادمین راهیان نور در پایان خاطرنشان می کند: مردم دیگر به راهیان نور فراتر از گردشگری نگاه می کنند و راهیان نور در چشم مردم تبدیل به یک سفر تاثیرگذار معنوی شده است.

راهیان نور پل ارتباطی میان نسل اول و دوم انقلاب با نسل های بعدی است و در همه انقلاب ها دغدغه اصلی رساندن آرمان ها و ارزش های اصلی آن انقلاب به نسل‌های بعدی است و در همین راستا از ابتدای انقلاب تا کنون طرح های زیادی به اجرا در آمده است که می توان گفت اثرگذارترین، بهترین و سریع ترین راهکار راهیان نور بوده است.

اما این روزها مسئولان ستاد مرکزی راهیان نور در حال آماده سازی حضور در ارتفاعات بازی دراز برای افتتاح یادمان های غرب کشور هستند.
*کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس