به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي رسانه اين نشست با حضور «اصغر فرهادي» (کارگردان)، «شهاب حسيني» (بازيگر) ، «هايده صفي ياري» (تدوينگر)، «محمد رضا دلپاک» (صدابردار) و «اميرپوريا» به عنوان کارشناس و منتقد در جمع نمايندگان اصحاب رسانه برگزار شد.
فرهادي در اين نشست گفت: بر خلاف نگاه منتقداني که امروزه در تلويزيون فيلم را نقد ميکنند، فيلم «جدايي نادر از سيمين» به هيچ عنوان قصد ندارد که ياس و نااميدي را در جامعه القا کند. در حقيقت اين فيلم فيلم عبوسي نيست و فضا و دنياي ابري و دلگيري را ترسيم نميکند رنگ گرمي که در نما هاي فيلم قالب است اين فيلم را از فضاي عبوس بودن خارج کرده است و اگر در خود قصه توجه شود اين تاکيد کاملا مشهود است.
فرهادي با اشاره به پردازش به دروغگويي در فيلم «جدايي نادر از سيمين» خاطرنشان کرد: اساسا نميخواهم کتمان کنم که در اين فيلم دروغ و دزدي را بيشتر برجسته کرديم چرا که اين فيلم در خصوص جامعه است.
وي اظهار داشت: اگر نگاه منصفانهاي داشته باشيم جامعه ما از بسياري جهات جامعه سرفرازي است ولي در جهاتي ديگر آسيبپذيرتر از جوامع ديگر است.
وي يادآور شد: در فيلم «جدايي نادر از سيمين» شخصيت «راضيه» رازي را با خود در سينه دارد که من دلم نميخواست کسي آن را بداند در حين نگارش فيلمنامه تصميم گرفتن که بيننده از آن راز آگاه باشد. در طول فيلمبرداري به اين نتيجه رسيدم که معني راز يعني ندانستن آن بر همين اساس در اين فيلم به بيننده يک دوگانگي القا ميشود که کمي گيج کننده است بهطور مثال افتادن راضيه از پلهها يا تلاش براي ارتباط تماس تلفني نامعلوم از روي دفترچه تلفن آبي رنگ از آن راز برگرفته شده است که نشانههاي آن در تمام فيلم وجود دارد که حال و هواي پتانسيل يک اتفاق را به بيننده القا ميکند و در کل بدنه فيلم، چالشي را که «راضيه» دارد، بيشتر نمايان ميکند.
فرهادي با رد اين اتهام که پيچيده نگاه داشتن داستان بياخلاقي فيلمساز به مخاطب است، تاکيد کرد: پنهان کاري در فيلم در واقع هنر فيلمساز است و وادار نمودن مخاطب به تجزيه و تحليل فيلم و به هيچ عنوان بي اخلاقي فيلمساز را القا نميکند. مثلا در فيلم «درباره الي...» اگر دوربين برميگشت و صحنه غرق شدن «الي» را به تصوير ميکشيد در واقع فيلم در همان جا براي مخاطب تمام ميشد.
کارگردان فيلم «جدايي نادر از سيمين» در خصوص تعميم شخصيت «نادر» به همه مردان ايراني گفت: نادر اسوه مرد ايراني نيست و 30، 40 ميليون مرد ايراني در يک شخصيت خلاصه نميشود. البته اين برداشت از سالهاي پيش در سينما به يادگار مانده که يک شخصيت را به همه مردم تعميم ميدهند در واقع «نادر» و «سيمين» يکي از ميليونها زن و مرد ايراني هستند که در جامعه ما زندگي ميکنند و بهطور اتفاقي زندگيشان در قالب فيلم به تصوير کشيده ميشود.
در ادامه اين نشست «شهاب حسيني» بازيگر نقش «حجت» در فيلم «جدايي نادر از سيمين» گفت: در مورد شيوه فيلمسازي «فرهادي» بايد گفت که يک سبک و شيوه جديد در سينما کشف کرده و به مانند اختراع پرواز توسط برادران رايت اين شيوه نيز منحصر به فرد نيز در سينماي ما به ثبت رسانيده است و همه ميتواند از آن استفاده کنند.
وي تصريح کرد: کارهاي «فرهادي» لحظه نابي است که بازيگر به معناي واقعي ميتواند در آن نقش زندگي کند. من هنوز با گذشت ماهها از فيلم برداري فيلم «جدايي نادر از سيمين» با شخصيت «حجت» فاصله نگرفتم، چراکه هر روز حجتها را در کف خيابان ميبينم که با موتور مسافرکشي ميکنند.
بازيگر نقش «حجت» در فيلم «جدايي نادر از سيمين» در خصوص واکنشهاي مشابه مخاطبين در سالنها مختلف به نقش «حجت» گفت : پس از اکران عمومي مردم در واکنشهاي عصبي «حجت» دست ميزنند نکته جالب اين که اين واکنشها سينماهاي مختلف يکسان بوده و مخاطبين با يک روحيه مشابه وارد سالن ميشوند و اين نشانه نوعي همذاتپنداري است که بيننده با حجتي که در اجتماع ميشناسد دارد.
در ادامه «صفي ياري» به تجربه موفق همکاري با «فرهادي» اشاره کرد و گفت: بين همه فيلمهايي که تا به حال مسئول تدوين آنها بودم فيلم «جدايي نادر از سيمين» نزديکترين فيلم به نگرش شخصي خود من داشت و ارتباط بسيار خوبي با آن برقرار کردم و به قول معروف هر کاري که خيلي براي آن زحمت بکسي بيشتر دوست خواهي داشت.
برنده سيمرغ بلورين جشنواره برلين در خصوص طراحي و ترکيب صداي فيلم «جدايي نادر از سيمين» گفت: «فرهادي» در اين فيلم نگاه صوتي جديد را به من هديه کرد که بسيار با ارزش بود.
دلپاک تصريح کرد: در حين صدابرداري فيلم «جدايي نادر از سيمين» به شدت درگير نوجوان قصه شدم و بارها به خاطر اين نقش در خلوت خود گريستم.
وي يادآور شد: معتقدم صدا گذاري در فيلم به عواملي نظير کارگرداني، طراحي صدا، تدوين و صداي بازيگران بستگي دارد که در اين فيلم همه اين عوامل موفق عمل کردند.