کد خبر 405626
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵

منابع دیپلماتیک آگاه به خلیج فارس اعلام کردند مسقط مدتی است به صورت محرمانه میزبان شخصیت‌های نزدیک به انصارالله و ائتلاف عربی حمله‌کننده به یمن است تا شاید برون‌رفتی برای حل مسأله یمن پیدا شود.

به گزارش مشرق، منابع دیپلماتیک آگاه به خلیج فارس اعلام کرد عُمان از چند روز پیش استقبال از شخصیت‌های وابسته به انصارالله یمن و افراد نزدیک به ائتلاف عربی حمله‌کننده به یمن را آغاز کرده تا راه‌حلی سیاسی برای بحران یمن یافت شود.

این منابع آگاه به وبگاه مصری «البوابه» گفتند: طرحی که مصر پیش‌تر برای مسأله یمن اراده داده است، پیشنهاد می‌کرد مسقط میزبان گفت‌وگوها بین گروه‌های یمنی باشد ، یک واسطه ایرانی در مذاکرات غیر مستقیم حضور داشته باشد و یک «خط ارتباطی» با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز برقرار شود.

منابع مذکور در ادامه اعلام کردند: «سلطان قابوس» پادشاه عمان مدتی است تماس‌های خود را با پایتخت‌های مختلف برای آتش‌بس در یمن آغاز کرده تا زمینه برای مذاکره آماده شود اما عربستان سعودی اصرار به ادامه عملیات نظامی دارد .

عمان طرحی را بر دو اساس پیشنهاد کرده است: اول: قانع کردن دو طرف نزاع برای یک آتش‌بس انسانی و آغاز مذاکرات پس از آن برای آتش‌بس دائمی و دوم: مسقط با مشارکت کشورهای اروپایی، آمریکا و سازمان ملل و ضمانت‌های بین‌المللی میزبان مذاکرات باشد.

اما از بارزترین خطوط مطرح شده برای حل مسأله یمن بازگشت «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی به رأس امور برای مرحله انتقالی است تا پس از آن انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی برگزار شود و دوم اینکه انصارالله و نیروهای «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور برکنار شده از مواضع خود عقب‌نشینی کنند و سلاح‌های خود را تحویل دهند تا در نهایت یک حکومت مدنی متشکل از گروه‌های مختلف این کشور تشکیل شود.

این در حالی است که شوای امنیت سه‌شنبه شب (دیشب) طرح شورای همکاری برای تحریم تسلیحاتی انصارالله را تصویب کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس