به گزارش مشرق به نقل از مهر، هيئت دولت در جلسه يکشنبه شب خود تصويب کرد که وزارتخانه هاي صنايع و بازرگاني و همچنين راه و مسکن با يکديگر ادغام شوند.
لطف الله فروزنده معاون توسعه منابع انساني رياست جمهوري گفته است: طبق برنامه پنجم توسعه و با تصويب هيئت وزيران وزارتخانه هاي مسکن و راه و وزارتخانه هاي بازرگاني و صنايع در هم ادغام شدند.
دکتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري سال گذشته از برنامه دولت براي کاهش و وزارتخانه ها از 21 به 17 وزارتخانه خبر داده و گفته است: اين کار در راستاي برنامه پنجم توسعه انجام خواهد شد.
باتوجه به اهميت موضوع، خبرنگاران مهر در سال گذشته گفتگويي رودرو با مهدي غضنفري وزارت بازرگاني در اين باره داشته اند که آن را با هم ميخوانيم.
مهدي غضنفري با استقبال از ادغام وزارتخانه هاي بازرگاني و صنايع و معادن و تشکيل وزارت تجارت و صنعت ، گفت: هم اکنون در دنيا بسياري از کشورها يک وزارت صنايع جداگانه که وزارتخانه کالايي باشد و يک وزارتخانه بازرگاني جداگانه که وزارتخانه تجارت و مديريت کالا باشد؛ وجود ندارد، بلکه اين دو وزارتخانه با هم ادغام شده اند.
وي افزود: من هم تصور مي کنم اگر در ايران فرصتي پيش آيد که بتوان اين ادغام را صورت داد، به نفع توليد و بازار ما است.
غضنفري اظهارداشت: بنده به عنوان وزير بازرگاني نمي توانم وقتي اختلافاتي بين وزارتخانه هاي بازرگاني و جهاد يا بازرگاني و وزارت صنايع و معادن پيش مي آيد، خيلي راحت قضاوت کنم و بگويم که کدام طرف را بايد محکوم کرد يا کدام طرف بايد کوتاه بيايد. هم توليدکننده حقوقي دارد و هم مصرف کننده.
وزير بازرگاني توضيح داد: به نظرم بهترين راه اين است که مديريت اين دو را به يک وزارتخانه سپرد تا بالانس و تعادل در رعايت حقوق توليدکننده و مصرف کننده ايجاد شود. تا زماني که اين مديريت در دو وزارتخانه متمرکز است، مشکلاتي از اين دست پيش مي آيد؛ اما هم اکنون که اين شرايط فراهم نيست، بايد صبوري کرد.
وي با بيان اينکه خوشبختانه هم اکنون تعامل وزرا با يکديگر خوب است و اگر مشکلاتي که پيش مي آيد حل نشود، رئيس جمهور يا معاون اول اين مشکل را حل مي کنند، گفت: من شرايط فعلي را غيرطبيعي نمي بينم. وقتي موضوع بازار و تامين کالا را که يک فرآيند است از يک جايي مثل يک هندوانه قاچ کرد و تکه اي از آن را به يک وزارتخانه و تکه ديگري را به وزارتخانه ديگر سپرد، طبيعي است که محل اتصال اين فعاليتها که در محل برش هم هست، اختلاف پيش مي آيد.
غضنفري تصريح کرد: هم اکنون در خود وزارت بازرگاني نيز دو معاونت که يک کار پيوسته را قاچ کرده اند و هر يک قسمتي را برداشته اند، مرتبا اختلاف وجود دارند که رجوع مي کنند تا وزير مشکل آنها را حل کند. در دو وزارتخانه نيز همين طور است، اما چون اختلافات دو وزارتخانه، بروز اجتماعي پيدا مي کند و به مطبوعات کشيده مي شود، همه متوجه مي شوند؛ در حاليکه مشکلات در داخل وزارتخانه را کمتر ديگران متوجه مي شوند.
وزير بازرگاني همچين تاکيد کرد: به نظر ميرسد اگر اين ادغام با هدف توسعه صادرات غيرنفتي صورت گيرد، بهترين حرکتي است که در اين مسير طي شده است.
وزير بازرگاني افزود: ادغام با محوريت توسعه صادرات غيرنفتي موجب ميشود تا تمام شرايط موضوع زيرساختهاي تجاري جلوه يابد.