کد خبر 404030
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹

برنامه اخیر خبرگزاری فارس در تجلیل از حاتمی کیا نشان داد مسولان فرهنگی این خبرگزاری تلاش می کنند تا از اعتبار و جایگاه قابل قبول فارس در معرفی هنرمندان و اهالی متعهد فرهنگ به مخاطبانشان هزینه کنند

گروه فرهنگی مشرق - تا چند سال پیش خبرگزاری ها و سایت های خبری فقط منعکس کننده اتفاقات و جریانات مختلف بودند. حوزه های مختلف هر خبرگزاری فقط اخباری در باره اقتصاد و فرهنگ یا سیاست و ورزش و هر حوزه دیگری منتشر می کردند و عموما منتظر می ماندند تا اتفاقی بیفتد و خبری ایجاد شود و تازه آن وقت شروع کار خبرگزاری بود. خبرگزاری ها در این مقطع تلاش می کردند تا صرفا واکنش دهنده صادق و درست آن اتفاق باشد.
حتی وقتی پای نقد و گفتگوهای تفصیلی به خبرگزاری ها باز شد خیلی ها مدعی بودند که این بدعت خطرناکی است و خبرگزاری باید فقط خبر منتشر کند. این گروه مدعی بودند که نقد و تحلیل یا گفتگو فقط مختص روزنامه ها و مجلات است. به اعتقاد آنها خبرگزاری ها و سایت های خبری فقط می توانستند خبر و گزارش خبری و گفتگوهای کوتاه خبری کار کنند.

وقتی تعاریف تغییر می کند

اما امروز گویا همه چیز به تناسب و اقتضائات زمان عوض شده و قواعد و قانون ها هم در جهت بهتر شدن و رسیدن درست تر به نتیجه مطلوب تغییر کرده اند.
در شرایطی که دیگربسیاری از مجلات و رسانه های مکتوب به اندازه گذشته مخاطب ندارند و رقابت میان آنها بسیار شدیدتر و پیچیده تر شده است و در حالی که رسانه های مجازی و خبرگزاری ها قدرت و ضریب نفوذشان چندین برابر شده است و حتی مرجع بسیاری از رسانه های مکتوب شده اند و خبر و گزارش و گفتگوهایشان بازنشر می شود طبیعی است که تعاریف و وظایف آنها نیز با این تغییر جایگاه دستخوش تغییرات عمده ای می شود.

خبرگزاری فارس و یک کار بزرگ فرهنگی

حالا خبرگزاری ها و سایت های خبری که در بسیاری موارد جای نشریات مکتوب سال های دور را گرفته اند، می توانند جریان ایجاد کنند، نگاه ها را به سویی بگردانند و به  سویی دیگر بکشانند. می توانند مجموعه گزارش هایی را در قالب پرونده کار کنند، گفتگوهای مفصلی کار کنند که هر بخشش به یک یا چند خبر بدل شود و در سایر رسانه ها منعکس گردد.
مراسم های تقدیر و تجلیل یا حتی برنامه های موضوعی را ترتیب دهند که هر کدام به سرفصل یک جریان منتهی شود و ...

خبرگزاری فارس و حرکت درست در مسیر فرهنگ

شاید برنامه اخیر خبرگزاری فارس در تجلیل از حاتمی کیا و مجموعه برنامه های پیشین این خبرگزاری مثالی بر این مدعا باشد.
چهارشنبه گذشته مراسم تجلیل ازابراهیم حاتمی‌کیا همزمان با روز هنر انقلاب و به پاس سی‌سال تلاش متعهدانه ابراهیم حاتمی‌کیا در به تصویر کشیدن ارزش‌های انقلاب و رشادت‌های فرزندان ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس با حضور مسولین و هنرمندان در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزارشد.

خبرگزاری فارس و یک کار بزرگ فرهنگی

در این مراسم هنرمندان و چهره‌هایی از جمله سعید راد، مسعود ده‌نمکی، نادر طالب‌زاده، اصغر نقی‌زاده، محمد احسانی مدیر شبکه اول سیما، سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد، معصومه آباد نویسنده کتاب من «زنده‌ام» و عضو شورای شهر تهران، سعید حدادیان سردار جباری مدیرعامل بنیاد روایت،پژمان لشگری پور مدیر پروژه سینمایی «چ»، نرگس آبیار کارگردان سینما، مهدی قاسمی تهیه کننده، محمد خزاعی دبیر جشنواره مقاومت، احسان محمدحسنی مدیرعامل موسسه هنری رسانه ای اوج، حسین مسافرآستانه مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری، محمد حمزه‌زاده معاون هنری حوزه هنری، علیرضا قزوه و سیدعلی قائم مقامی ...حضور داشتند.

خبرگزاری،فرهنگ،جریان سازی و هدایت

شاید ظاهر این خبر ساده باشد اما با اندکی دقت در انتخاب چهره ها و موضوعات مطرح شده در این مراسم و مراسم هایی از این دست می شود فهمید که همین کار می تواند اگر دنباله دار باشد به آفت زدایی و هدایت سینمای ایران در مسیر درست و صحیح منتج شود. برای مثال این دو فراز را بخوانید که می تواند به شکل برنامه ای برای مدیران و فیلمسازان جوان درآید:

خبرگزاری فارس و یک کار بزرگ فرهنگی

حاتمی کیا در این مراسم می گوید " نمی‌دانم چرا چند وقت است تصویر بچه افغانی که در سوریه می‌جنگد و داعش سرش را بریده از جلوی چشمم مدام عبور می‌کند، هر بار خجالت می‌کشم (بغض) که در سوریه نبودم و این نوجوان ... احساس می‌کنم عقب افتاده‌ام زیرا در زمانی خود را پیشرو می‌دانستم وقتی جبهه آنقدر وسعت گرفت، می‌بینیم که خیلی عقب هستیم .
شرمم می‌آید از جشنواره فیلم فجر زیرا جای افتخار برای جمهوری اسلامی ایران ندارد که جشنواره‌اش اینگونه باشد این موضوع سر را زیر برف کردن است.
جای آن پاسدارانی که در سوریه شهید می‌‌شوند کجای سینماست؟ این حرف‌ها کجاست؟ کجای منظومه هنر ایران این افراد جای می گیرند تا بتوانیم از آن‌ها صحبت کنیم؟ شاید بچه‌های مستند بتوانند بخشی از حرف‌ها را بزنند.  این موضوعات مهم کجا جای می گیرد که باید درباره آن حرف بزنیم؟ "‌
برنامه های پیشین این خبرگزاری هم مانند تقدیر از شاعران انقلاب و تجلیل از داستان نویسان متعهد که سال گذشته برگزار شد توانست سهم زیادی در معرفی شاعران و داستان نویسان متعهد به نسل جوان داشته اند. مراسم هایی مانند تقدیر از گلعلی بابایی، یادبود امیرحسین فردی ، تجلیل از تقی متقی و اسماعیل امینی و ...
 حالا به نظر می رسد مسولان فرهنگی  این خبرگزاری تلاش می کنند تا از اعتبار و جایگاه قابل قبول خبرگزاری در معرفی هنرمندان و اهالی متعهد فرهنگ به مخاطبانشان هزینه کنند و با ابن روش در کنار خبر رسانی به تربیت و پرورش دانش فرهنگی مخاطبانشان اقدام نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس