کد خبر 403374
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که هنوز درباره مقاصد ایران برای به‌کارگیری برنامه هسته‌ای در فعالیت‌های اعلام نشده دیگر، تردید وجود دارد.

به گزارش مشرق، «یوکیو آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که به مصر سفر کرده است، روز سه‌شنبه (دیروز) بر خلاف روند تفاهمی مذاکرات هسته‌ای ایران و «1+5» در لوزان و بر خلاف همکاری کامل ایران با آژانس، بار دیگر درباره مقاصد هسته‌ای ایران ابراز تردید کرد.

آمانو روز سه‌شنبه در قاهره پس از دیدار با سامح شکری وزیر خارجه مصر در مقر وزارت خارجه این کشور گفت که آژانس تردید دارد که ایران برنامه‌ هسته‌ای خود را در فعالیت‌های اعلام نشده دیگری به کار بگیرد.

وبگاه خبری «المحیط» مصر نوشت: آمانو در این سخنرانی گفت: ایران به ارائه توضیح درباره همه تاسیسات و مواد اتمی که دارد و اینکه تحت نظارت آژانس باشد و برای مقاصد صلح‌آمیز به کار برود پایبند بوده اما سوال‌هایی درباره مقاصد ایران در استفاده این برنامه درفعالیت اعلام نشده دیگر، وجود دارد.

او افزود: اطلاعاتی داریم درباره تلاش ایران برای توسعه این تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای برای توسعه سیستم‌های اتمی اما نمی‌توانیم بگوییم که برنامه غیرصلح‌آمیز هسته‌ای دارد.

شیطنت رسانه سعودی درباره ایران

اما از طرفی دیگر، روزنامه سعودی «العرب»، چاپ لندن که سیاست خصمانه ریاض علیه ایران را دنبال می‌کند، با شیطنتی مدعی شد که آمانو در مصر گفته است که آژانس اطلاعاتی دارد درباره تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی.

العرب با انتشار این خبر به نقل از آمانو و با بیان اینکه «تهران از طریق توافق خود با 1+5، توضیحاتی درباره همه تاسیسات و مواد اتمی که در اختیار دارد، داده است و گفته که همه تحت نظارت آژانس خواهد بود» تیتر «ایران هنوز به دنبال ساخت سلاح اتمی است» را برای خبر برگزید و افزود: «اما آمانو اشاره کرد که هنوز سوالاتی درباره نیت ایران برای به کار گیری برنامه هسته‌ای در فعالیت‌های اعلام نشده دیگر وجود دارد... او گفت، اطلاعاتی نزد آژانس درباره تلاش تهران برای توسعه دستگاه‌های اتمی وجود دارد اما نمی‌توان گفت که ایران برنامه اتمی غیرصلح‌آمیزی دارد».

این روزنامه به نقل از مدیر کل آژانس افزود که «آژانس پیشرفت محدودی در روند روشن شدن (پاسخ) برخی سوالاتی به دست آورده است که درباره اقدام ایران در به‌کار گیری انرژی اتمی به صورت غیرصلح‌آمیز است».

پنجشنبه‌شب گذشته ایران و گروه موسوم به «1+5» (پنج عضو دائم شورای امنیت+آلمان) حصول تفاهم کلی بر سر برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کردند. دو طرف با انتشار «بیانیه»ای اعلام کردند که مذاکرات را تا تیرماه آینده برای تنظیم سند توافق و امضای آن ادامه خواهند داد.

دعوت آمانو از رژیم صهیونیستی برای پیوستن به ان.پی.تی

آمانو در سخنان خود به رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرد و از آن خواست تا به معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان.پی.تی) بیپوندند و گفت که در غیر این صورت آژانس این امکان را ندارد که درباره طرح‌های اتمی اسرائیل و مواد استفاده شده در آن تحقیق کند.

آمانو: تصمیم مصر برای ساخت نیروگاه اتمی تصمیمی مختص حاکمیت قاهره است

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصو مصر نیز گفت که این کشور در خصوص انرژی هسته‌ای تجربه زیادی دارد و تلاش می‌کند که تاسیساتی اتمی برای مقاصد صلح‌آمیز بسازد و اینکه مصر تصمیم گرفت هاست تاسیسات اتمی بسازد تصمیمی در حوزه حق حاکمیت مصر است و هر کشوری این حق را دارد.

او گفت که آژانس به دنبال همکاری با مصر در اجرای اقدامات صلح‌آمیز انرژی اتمی درچند سال آینده است.

در 10 فوریه گذشته مصر و روسیه یادداشت تفاهمی برای ساخت اولین نیروگاه اتمی در منطقه «الضبعه» برای تولید برق امضا کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • parsa ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    قابل توجه نویسندگان فکت شید و .... گنجاندن اژانس بین المللی انرژی اتمی ( اجرا کننده سرویس های امنیتی سیا - موساد -و.....) در توافق میتواند فاجعه بار باشد پیشنهاد دیگری باید جهت نظارت ها داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس