کد خبر 402542
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹

توانایی ظریف برای کسب امتیازات در مذاکرات برای هر وزیر خارجه‌ای قابل توجه خواهد بود. اما ظریف چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ قسمتی از پاسخ مربوط به جذابیت‌های شخصی وی است.

به گزارش مشرق، به نقل از «بلومبرگ ویو»: الان زمان ستایش محمدجواد ظریف است. ممکن است شما هر فکری درباره وزیر خارجه ایران داشته باشید، اما وی می داند که چگونه معامله کند. درحالی که در لحظات آخر مذاکرات هسته ای ایران در لوزان سوئیس هستیم، ایران بهترین اقدامات را برای خودش انجام می دهد. با تمام این تفاسیر قبل از شروع واقعی مداکرات، ایران در روند شناسایی مبهمی از سوی ایالات متحده و پنج قدرت بزرگ دیگر پیروز شده و آن حق غنی سازی اورانیوم است.

توانایی فوق‌العاده ظریف به روایت بلومبرگ

مابین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، شورای امنیت سازمان ملل متحد، پنج قطعنامه تحریم علیه تهران به خاطر نقض ان‌پی‌تی و فعالیت سانتریفیوژها در تاسیساتی که به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نرسیده بود، تصویب کرد.

در حال حاضر، اگر خبرهایی که به بیرون درز کرده است، درست باشد، ایران در حال رسیدن به توافقی است که اجازه حفظ هزاران سانتریفیوژ و ادامه فعالیت تاسیسات فردو -مجتمعی که در زیر کوه بنا شده است و آن گونه که ظریف اطمینان داده است برای تولید ایزوتوپ های درمانی است- را به این کشور داده است. وقتی جاسوسان ایالات متحده این تاسیسات را در سال ۲۰۰۹ کشف کردند، اوباما از ایران درخواست کرد تا درباره فعالیت های هسته ای گذشته اش توضیح دهد. هفته گذشته، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای اش قبل از سال ۲۰۰۳ همکاری نمی کند.

توانایی ظریف برای کسب امتیازات در مذاکرات برای هر وزیر خارجه ای قابل توجه خواهد بود. اما ظریف چگونه این کار را انجام می دهد؟ قسمتی از پاسخ مربوط به جذابیت های شخصی وی است. او برای بیش از یک دهه چنان درگیر نخبگان سیاسی واشینگتن بوده است که در این مسیر فعالیتی بیش از فعالان محلی احزاب در آیووا و نیوهمشایر داشته است.

همانند مقامات محلی که این فرصت را پیدا می کنند تا با چهره های سیاسی ملی دیدار کنند، طریف که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷، نماینده ایران در سازمان ملل بود، این فرصت را به عنوان یک مقام دولت ایران داشت تا از طریق ایمیل به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد و با تحلیلگران و اعضای کنگره در ارتباط باشد.

ری تکیه، کارشناس امور ایران در شورای روابط خارجی می گوید: «ظریف قابل دسترسی بود. وقتی وی سفیر بود، حاضر به بحث و گفتگو بود. این واقعیت با توجه به این که بسیاری از سفرای ایران در سازمان ملل مایل به انجام چنین کاری نبودند، بسیار مهم است.»

ظریف کمک هایی هم در مواجه های جذابش دریافت کرده است. ایمیل هایی که از طرح دعوی تریتا پارسی، فعال سوئدی-ایرانی در دادگاه علیه حسن داعی، مهاجر ایرانی منتشر شده است، نشان می دهد که ظریف با پارسی و سازمانی که وی بنا نهاده است، شورای ملی ایرانیان آمریکایی، همکاری نزدیکی داشته است.

به طور مثال در سال ۲۰۰۶، ظریف و پارسی در تلاش بودند تا روزنامه نگاران را متقاعد به نوشتن گزارش درباره پیشنهاد صلحی کنند که ظاهراً ایران به دولت جورج دبلیو بوش پس از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ کرده بود. براساس اظهارات مقامات ارشد دولت بوش، پیشنهاد سال ۲۰۰۳ اهمیت چندانی از لحاظ دیپلماتیک نداشته است و از طریق کانال هایی که دولت بوش با ایران ارتباط داشتند، فرستاده نشده بود.

با این حال روایتی که وجود دارد این است که تیم بوش شانس دستیابی به موفقیت در سال ۲۰۰۳ را نابود کرد. در سال ۲۰۱۳ در آستانه مذاکرات با ایران، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای که با شبکه ای‌بی‌سی نیوز داشت به پیشنهاد ظریف در سال ۲۰۰۳ اشاره کرد.

ظریف پس از مسئولیتش در سازمان ملل در سال ۲۰۰۷، در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از فعالیت های دولتی کناره گرفت. اما پس از پیروزی روحانی در سال ۲۰۱۳ به عنوان وزیر خارجه دولت وی انتخاب شد و به نظر می رسد امروز بر قله جهان نشسته است.

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    چرا دلواپسان اینقدربه مرد خستگی ناپذیر می تازندواقعا خجالت داره.
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    بایدقدرچنین مردان رادانست نه اینکه همش بهانه گیری کرد وبرآشفت.
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    اقای کریمی قدوسی نماینده محترم مشهد,باید بجای دادوفریادبرسر این مردخستگی ناپذیر ,به احترامش برخاست.واقعاادم حیران می شود که این نماینده محترم به ناحق اوراموردعتاب قرارمی دهد.
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    آقا یکی هم من را کشف کند! من هم می توانستم بهتر از این توافق را همان اول به دست آورذم! یک مردی می گفت حرف در خانه همیشه حرف من است! گفتند چه طوری؟ کفته همیشه با قاطعیت می گویم چشم عزیزم!
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    آقا یکی هم من را کشف کند! من هم می توانستم بهتر از این توافق را همان اول به دست آورذم! یک مردی می گفت حرف در خانه همیشه حرف من است! گفتند چه طوری؟ کفته همیشه با قاطعیت می گویم چشم عزیزم!
  • انشرلی ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    حق کلام. خداییش کجای کاری که ظریف کرد معامله یا مذاکره یا همچنین چیزی بود؟؟ تنها اسمی که برای کارش میشه گذاشت اجرای فرمان است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس