روزنامه دولت معتقد است مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها با پیگیری گسترده وزارت ورزش و معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری رقم خورده است.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب روز یکشنبه را با تمرکز خبری بر اثرگذاری تفاهم لوزان بر اقتصاد و صدور مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها آغاز نمود.

این درحالی است کهدین‌پرست رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور، خبر منتشرشده روز جاری در برخی از رسانه‌ها با مضمون تأیید طرح حضور بانوان و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی از سوی شورای امنیت کشور تکذیب کرد و در همین راستا اعلام کرد «شورای امنیت کشور در خصوص حضور بانوان در سالن‌های ورزشی مصوبه ای نداشته است.»

روزنامه مردم‌ سالاری

روزنامه دولت به دنبال کسب مجوز برای ورد زنان به ورزشگاه‌ها/ انتقاد زنجیره‌ای‌ها از منتقدین هسته‌ای/ نگرانی اصلاحات از انتخابات مجلسارگان رسمی حزب مردم‌سالاری یک‌شنبه را با تیترهای «تقدیر از مهارت دیپلماسی مقتدرانه مقابل غرب» و «رکوردشکنی بورس درپی توافق هسته‌ای» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· بعد از تفاهم هسته‌ای؛ پاسخ به تجاوز عربستان

حزب مردم‌سالاری در اولین بیانیه سال جدید به حمایت از تیم مذاکره هسته‌ای پرداخته است؛ در بیانیه این حزب اصلاح‌طلب خطاب به محمدجواد ظریف آمده است «بی‌شک هر چند حق برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی از ابتدا تاکنون بوده است؛ اما خوشبختانه برای اولین بار است که کشورهای عضو گروه 1+5 در قالب برنامه جامع اقدام مشترک حاضر شده‌اند این حق را با صراحت به رسمیت بشناسند و چنین نتیجه‌ای قطعاً با کوشش‌های خستگی ناپذیر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و به کارگیری همه ظرفیت‌های دیپلماسی مقتدرانه ایران در طول یکسال و نیم گذشته حاصل شده است؛ لذا این افتخار و پیروزی بزرگ و فراموش ناشدنی را تبریک گفته و مراتب تقدیر و تشکر اینجانب و اعضای حزب مردم‌سالاری را از جنابعالی و سایر همکاران تقدیم می‌دارم.

البته موفقیت مذکور قطعاً با همان راهبرد «مقاومت انقلابی» همراه با «نرمش قهرمانانه» بوده است که از همان ابتدای شروع مذاکرات از سوی مقام معظم رهبری ترسیم شد. کما این که درایت ریاست محترم جمهوری در این موفقیت بزرگ غیرقابل انکار است و قطعاً همه ما باید این پیروزی‌ها را ناشی از توانمندی دانشمندان و فداکاری‌های شهدای هسته‌ای و پشتیبانی ملت سرافراز ایران و همدلی و همزبانی ملت و دولت بدانیم.»

همچنین در انتهای این بیانیه با توجه به تجاوز عربستان به یمن به وزارت خارجه خاطرنشان کرده است «حزب مردم‌سالاری با محکوم کردن تجاوزات وحشیانه رژیم آل‌سعود به مردم مظلوم یمن انتظار دارد جنابعالی بتوانید از همه ظرفیت‌های کشورهای اسلامی بهره گرفته و با همکاری سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی و جنبش غیرمتعهدها و امثال آن از ادامه تجاوز عربستان سعودی که تاکنون صدها نفر و از جمله حدود یکصد کودک قربانی جاه‌طلبی‌های شاهزادگان آل‌سعود شده و موجبات خسارات صدها میلیارد دلاری در تخریب زیرساخت‌های این کشور اسلامی را فراهم کرده است جلوگیری گردد.»

روزنامه دولت به دنبال کسب مجوز برای ورد زنان به ورزشگاه‌ها/ انتقاد زنجیره‌ای‌ها از منتقدین هسته‌ای/ نگرانی اصلاحات از انتخابات مجلسروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار یک‌شنبه را به تیترهای «جلسه توجیهی در کمپ دیوید» و «نیمه پنهان در ورزشگاه‌ها» اختصاص داد.

· نقدی بر واکنش رسانه‌ها به نتیجه مذاکرات هسته‌ای

رضا دهکی در صفحه سیاسی روزنامه ابتکار به انتقاد از موضع‌گیری‌های شتاب‌زده رسانه‌ها به نتیجه مذاکرات هسته‌ای پرداخت؛ وی در بخشی از یادداشت خود نسبت به چگونگی لغو تحریم‌ها نوشت «دیگری انتظار دارد از فردای بیانیه تمام تحریم‌ها لغو شود و چون نمی‌شود، ادعا می‌کند «لغو یک جای تحریم‌ها» محقق نشده است. گویی حتی سری به متن بیانیه هم نزده است که ببیند زمان اجرایی شدن توافق نهایی تیرماه خواهد بود و این بیانیه تا آن زمان هیچ الزامی برای طرفین ایجاد نمی‌کند. ایراد دیگر به راستی‌سنجی اقدامات ایران می‌پردازد و می‌گوید قرار است اول اجرای تعهدات از سوی ایران راستی‌آزمایی شود و سپس تعهدات طرف مقابل اجرایی شود. این در حالی است که بیانیه بر اجرای همزمان اقدام متقابل تاکید می‌کند. منتقد ناآگاه از حقوق و قواعد بین‌المللی حتی به عامل بودن آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در بررسی فعالیت ایران ایراد می‌گیرد و به سابقه منفی گزارش‌های این نهاد علیه ایران اشاره می‌کند. این در حالی است که علیرغم این سابقه، آژانس تنها نهادی است که گزارش‌هایش از نظر حقوقی در چنین معادلات بین‌المللی مورد اعتنا واقع می‌شود و خود منتقد هم نهاد دیگری را نمی‌شناسد که به عنوان جایگزین مطرح کند.»

رضا دهکی همچنین معتقد است که برخی از افراد در خیابان‌ها بدون آگاهی از جوانب توافق به شادی می‌پرداختند و در همین راستا نوشت «مردمی که در روزهای سخت، به دنبال ذره‌ای امید و شادی هستند. این خطرناک است که با انتشار اخباری این چنین سست، به اعتماد و امید مردم خدشه وارد کنیم. جدای از آثار روانی و اجتماعی چنین رویکردی، رسانه‌های اجتماعی همین الان هم از رسانه‌های رسمی و موثق موثرتر عمل می‌کنند و از دست رفتن عنصر «موثق بودن» و «مورد اعتماد بودن» تنها برگ برنده رسانه را هم در برابر شبکه‌های اجتماعی که سواستفاده از آن بسیار راحت است از بین می‌برد. این نکته را به عنوان یک تلنگر باید همیشه به یاد داشته باشیم که آثار یک خبر نادرست، حتی اگر خیلی زود تکذیب شود، ممکن است تا مدت‌ها باقی بماند و در کوتاه‌مدت نیز، پیش از تکذیب و مقابله، نتایج جبران ناپذیری را بر جای بگذارد.»

روزنامه دولت به دنبال کسب مجوز برای ورد زنان به ورزشگاه‌ها/ انتقاد زنجیره‌ای‌ها از منتقدین هسته‌ای/ نگرانی اصلاحات از انتخابات مجلسروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «سیاست داخلی برنامه 94 دولت» و «سه‌ماه آینده مهم است» اختصاص داده است.

· همدلی منتقدان اهرم چانه‌زنی دولت در میز مذاکره هسته‌ای

مجتبی حسینی در صفحه احزاب روزنامه اعتماد به واکاوی چگونگی استفاده دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از دلواپسی دلواپسان در پای میز مذاکره پرداخته است؛ وی معتقد است فرمان سیاست خارجی کشور بر دستان «عمل‌گرایان» است و پیروزی نهایی در سیاست خارجی با «اجماع ملی» صورت می‌گیرد.

مجتبی حسینی معتقد است که دولت با «همدلی دلواپسان» می‌تواند از صدای آنان در پای میز مذاکره به منظور «اهرم چانه‌زنی» در برابر طرف غربی استفاده نماید و در همین راستا نوشت «رییس‌جمهور بر این اساس می‌تواند با توجیه منتقدان مذاکرات و مشارکت دادن آنان در این پرونده ملی از آنان بخواهد هماهنگ شده و همسو با استراتژی طراحی شده اتاق فکر نظام، به دلواپسی‌هایشان ادامه دهند. این همدلی بی‌شک می‌تواند تحلیل وضعیت درونی ایران را برای طرف‌های غربی سخت کند. از دیگر فواید این تاکتیک (همدلی واقعی در درون) و با سهیم کردن اصولگرایان دلواپس در حل پرونده هسته‌ای، حسن روحانی می‌تواند از هفت خوان بحران‌ها عبور کند و چشم اندازهای طراحی شده را پیش ببرد. اصلاح‌طلبان نیز بی‌شک همه توان و ظرفیت خود را به عرصه عمل خواهند آورد. همکاری همه جناح‌های سیاسی با دولت در سیاست خارجی از سوی دیگر می‌تواند همدلی و همزبانی را در سیاست داخلی به ارمغان بیاورد. این همان چیزی است که اکثریت توده‌های اجتماعی از مدیران و بازیگران سیاسی می‌خواهند و می‌طلبند؛ «با دوستان مروت، با دشمنان مدارا.»

روزنامه شرق

روزنامه دولت به دنبال کسب مجوز برای ورد زنان به ورزشگاه‌ها/ انتقاد زنجیره‌ای‌ها از منتقدین هسته‌ای/ نگرانی اصلاحات از انتخابات مجلسروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «پافشاری دلار بر نرخ 3200 تومانی» و «جنگ‌وصلح» اختصاص داد.

· برای مجلس آینده توان سازمان‌دهی گسترده نداریم

«در مجموعه اصلاح‌طلبان همه هم‌تراز نیستند؛ عده‌ای اصلاح‌طلب خالص هستند، عده‌ای اصلاح‌طلب هستند اما مقداری هم منافع شخصی دارند. عده‌ای اصلاح‌طلب هستند اما دنبال مسائل دیگری هم هستند. عده‌ای اصلاح‌طلب هستند تا جایی که به مخاطره نیفتند. عده‌ای اصلاح‌طلب هستند تا زمانی که احساس کنند این مسیر به رویشان باز است و حتی عده‌ای که هرچند اندک هم هستند اما اگر شرایط اقتضا کرد آمادگی دارند به طرف مقابل بپیوندند.» تیپ‌شناسی اصلاح‌طلبان در این عبارت‌های علی شکوری‌راد تبلور دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه شرق به بررسی کنش اصلاح‌طلبان در عرصه جامعه مدنی پرداخته است و فعالیت انتخاب‌محور جریان اصلاحات و دوری آنان از کنش جامعه‌محور را برآیند «عدم بستر لازم برای فعالیت‌های تشکیلاتی» می‌داند. علی شکوری‌راد در برابر اصرار فراوان خبرنگار شرق مبنی بر الگوی فعالیت جامعه‌محور دکتر معین با وجود آنچه تنگنای سیاسی برای اصلاحات می‌خواند؛ اظهار داشت «آقای دکتر معین یک فرد استثنایی و کم‌نظیر است. جایی آموزش ندیده است. تربیت سیاسی او خودبنیاد است. من حرف شما را رد نمی‌کنم. در عمل، بین ایده‌های اصلاح‌طلبان در حوزه جامعه مدنی و عملکرد آن‌ها فاصله وجود دارد. تعداد کمی از میان آن‌ها واقعاً به این ایده پایبندند و در عمل دنبال آن را گرفته‌اند. نمونه دکتر معین را در جامعه، باز هم داریم»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین درمورد وضعیت فعلی اصلاح طلبان در مقطع کنونی گفت«اصلاح‌طلبان مجموعه‌ای هستند که در درون حاکمیت بودند، حالا به هر دلیل بیرون رفته‌اند و کسانی که در درون هستند به‌شدت نسبت به فعالیت آن‌ها حساس هستند. این بحثی است که ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی دارد. اگر پتانسیل درونی و ظرفیت اجتماعی وجود داشته باشد حتماً کاری را که گفتید باید انجام بدهیم. یعنی در عرصه جامعه فعالیت‌های گسترده‌تری بکنیم، فرصت‌های بیشتری به دست بیاوریم، توانمندی‌های بیشتری کسب کنیم تا اگر بعداً قدرت سیاسی به دست آوردیم، بتوانیم آن را نگه داریم. اما در چند سال گذشته فضای خاصی حاکم شد.

ما در چنین شرایطی توانستیم در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته از فرصتی که برایمان به وجود آمد حداکثر بهره را ببریم و نتیجه خوب بگیریم. فرآیندی که در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته به وجود آمد چندبعدی است. مقداری از آن مربوط به گاف‌هایی است که طرف مقابل داد، مقداری مربوط به برنامه‌ریزی و کمی هم مربوط به آمادگی نیروهای سیاسی بود و البته مقداری از آن هم مربوط به این است که رهبران سیاسی اصلاحات درست عمل کردند. الآن ما نمی‌توانیم برای انتخابات آینده مجلس سازماندهی گسترده بکنیم.»

روزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه دولت به دنبال کسب مجوز برای ورد زنان به ورزشگاه‌ها/ انتقاد زنجیره‌ای‌ها از منتقدین هسته‌ای/ نگرانی اصلاحات از انتخابات مجلسروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «نظر آیت آ...هاشمی درباره توافق لوزان» و «ورود زنان به ورزشگاه‌ها مجاز شد» اختصاص داد.

· اما و اگرها؛ میزان حبس مهدی هاشمی 15 سال یا کمتر از 7 سال

خبرگزاری فارس در خبری اختصاصی از اعتراض مهدی هاشمی به رأی دادگاه و ارسال پرونده به دادگاه تجدید نظر خبر داد. روزنامه خانوادگی آرمان امروز در واکنش به این خبر با وحید ابوالمعالی، وکیل مهدی هاشمی به گفت و گو پرداخته است؛ وکیل مهدی هاشمی خبر را «دروغ» خواند و پیرامون آن اظهار داشت «آقای مهدی هاشمی به حکم صادره اعتراض کرده‌اند که در این رابطه لازم است بگویم نه‌تنها به حکم اعتراض نکرده‌ایم بلکه حتی هنوز تصمیمی مبنی بر اعتراض کردن یا نکردن نیز نگرفته‌ایم.» وی همچنین در مورد میزان محکومیت مهدی هاشمی گفت «آن اینکه اعلام کرده‌اند میزان حبس مهدی هاشمی 15 سال است درحالی که میزان حبس آقای مهدی هاشمی کمتر از نصف آن چیزی است که فارس اعلام کرده است که البته چندان تمایلی نداریم جزئیات آن را اعلام کنیم چراکه هم باید حق موکل را رعایت کنیم و هم دادگاه علنی نبوده است که بتوان رأی را علنی کرد.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که قاضی مقیسه اظهار داشته است که «حکم این پرونده روز 26 اسفندماه سال گذشته به متهم و وکلای وی ابلاغ شده بوده و این متهم در حال حاضر به حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اعتراض کرده است و اکنون این پرونده برای رسیدگی به دادگاه تجدیدنظر ارسال خواهد شد.»

روزنامه ایران

روزنامه دولت به دنبال کسب مجوز برای ورد زنان به ورزشگاه‌ها/ انتقاد زنجیره‌ای‌ها از منتقدین هسته‌ای/ نگرانی اصلاحات از انتخابات مجلسروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «شروع طوفانی بورس، انتظار ریزش قیمت‌ها» و «صدور مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها» اختصاص داد.

· صدور مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها

روزنامه دولتی ایران معتقد است که خبر «ورود زنان به ورزشگاه‌ها میسر شد.» دومین خبر مسرت‌بخش جامعه در 48 ساعت گذشته است؛ مهدی ملکی در این یادداشت معتقد است که این رخداد با پیگیری گسترده وزارت ورزش و معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری رقم خورده است و در همین راستا نوشت «سال گذشته به دنبال جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی برای تماشای بازی‌های تیم ملی والیبال ایران در لیگ جهانی، موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها بار دیگر در فضای عمومی و رسانه‌ای مطرح شد. ممانعت از حضور زنان برای تماشای مسابقه‌های والیبال با اعتراض «شهیندخت مولاوردی»، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده روبه‌رو شد و حسن روحانی رئیس جمهوری دستور پیگیری و بررسی این موضوع را صادر کرد. مولاوردی، خردادماه سال گذشته در توضیح آنچه رئیس جمهوری خواستار آن شده بود، گفت: «رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت در این باره توضیح خواستند و من به آقای روحانی توضیح دادم قبلاً این ممنوعیت برای حضور زنان در ورزشگاه و تماشای مسابقه والیبال وجود نداشته است.

همچنین به ایشان اعلام کردم این زیبنده دولت تدبیر و امید نیست که این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها به نام این دولت گره بخورد و برخلاف برنامه‌ها و هدف دولت است که به دنبال افزایش سرمایه اجتماعی و جلب رضایت عمومی جوانان است. رئیس‌جمهوری در این باره توضیح بیشتر خواستند و قرار شد من و گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در این باره تعاملاتی داشته باشیم و تدابیر و سازوکارهایی صورت گیرد که دغدغه افرادی که نگران حضور زنان در ورزشگاه هستند برطرف شود و بویژه خواسته نسل جوان در مسابقات بین‌المللی محقق شود.» 18 اسفند 93 محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال در حاشیه نشست مشترک معاونان وزارت ورزش و جوانان، مدیران کل ستادی و مدیران کل استان‌ها در جمع خبرنگاران گفت: «ایران میزبان جام ملت‌های آسیا و ۶ دیدار از لیگ جهانی است که حضور بانوان جزو الزامات لیگ جهانی است. اخیراً هم فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در این زمینه تأکید کرده و همه نهادها باید کمک کنند تا براساس موازین شرعی شرایط حضور خانواده‌ها فراهم شود.» وی به تشکیل کارگروهی در این زمینه در وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد: «جلسات مختلفی در وزارت کشور، حراست وزارت ورزش و جوانان و شورای عالی امنیت ملی برگزار شده است تا شرایط حضور بانوان با حفظ موازین اسلامی فراهم شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    اقای ایزدی نظر متفاوت و جالبی دادن و گفتن متن منتشره ی آمریکا فکت شیت نیست جزئیات توافقه و اصل همون توافق 4 صفحه ایه که ظریف و مورگینی فقط کلیاتشو خوندن
  • ناشناس ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    کلا"با نظرات دکتر فواد ایزدی که تحصیلکرده امریکا هم هستند موافقم .
  • امیر ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    خود مربی های ورزشی و بازیکنان از فحاشی های استادیوم ها نالانند، حالا دولت تدبیر و امید. میخواد بیشتر از این زنان رو بی حیا کنه. خیلی زحمت کشیدید ولی اولش زن و بچه خودتونو بفرستید.
  • امیر تبریز اوغلی ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    خیلی بد جور خوشحالن ایم افساد طلبان
  • علیرضا ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    1- چقدر باید تاسف خورد بحال روزنامه ای که تیتر و فضای اصلی صفحه اولش رو به خبر ورود زنان به ورزشگاه ها اختصاص داده که اون هم کذب از آب در اومد... 2- اصلن مگه جناب رئیس جمهور نفرمودند از دولت توقع کار فرهنگی نداشته باشیم؟ خوب پس چرا تو این مورد دولت داره دخالت میکنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس