کد خبر 401616
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۸

مرکز جنگ اطلاعاتی ناتو که اخیرا در کشور لتونی تاسیس شده، توسط روزنامه‌نگاران افغانی مرتبط با ناتو اداره می شود و در تلاش است تا با به‌کارگیری تکنیک‌ها و تاکتیک‌های رسانه‌ای از افزایش نفوذ قدرت نرم روسیه در کشورهای حوزه دریای بالتیک جلوگیری کند.

گروه جنگ نرم مشرق- مرکز جدید ناتو به نام «مرکز جنگ اطلاعاتی» بخشی از تلاش‌های نظامی ناتو برای مقابله با جنگ‌های هیبریدی (ترکیبی) است. ناتو دفتر جدید اطلاعات رسانه‌ای را در ریگا پایتخت لتونی برپا کرد تا بتواند به اصطلاح با پروپاگاندای روسیه مقابله کند.

ناتو مرکز جنگ اطلاعاتی در لتونی برپا می‌کند

این گروه از روزنامه‌نگارانی که در دفاتر منطقه بالتیک ناتو مشغول به کار می‌باشند اهل کابل هستند که پیش از این از آنها برای تولید محصولات تصویری و صوتی به نفع ناتو استفاده می‌شد. این کارکنان به ریگا فرستاده شدند، جایی که ناتو مرکز عالی ارتباطات استراتژیک که در جنگ اطلاعات تخصص دارد را تاسیس کرد. این مرکز با هدف مبارزه با دولت روسیه طراحی شده است چراکه تقریباً یک چهارم مردم لتونی اصالتاً روس هستند و بنابراین ناتو معتقد است که رسانه‌های روسیه تاثیر بسیاری بر آنها دارد.

اما وظیفه این مرکز تنها تولید پروپوگاندا نیست. ینیس کارکلینس مدیر این مرکز گفت که آنها در زمینه سلاح‌سازی رسانه‌های اجتماعی با هدف مقابله با احساسات طرفدار روسیه فعالیت می‌کنند.

ناتو معتقد است رسانه‌های روسیه نقش تعیین‌کننده‌ای در بحران اوکراین ایفا می‌کنند و این رسانه‌ها در حال حاضر بر روی «جنگ هیبریدی» تمرکز کرده‌اند، مفهومی که نیروهای ائتلاف برای توصیف وضعیت فعلی در آن کشور استفاده می‌کنند.

شاگردان کابُلی ناتو به دنبال شکستن انحصار رسانه‌ای روسیه
کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی در گذشته بخشی از خاک روسیه بوده و مردم این کشورها به زبان روسی صحبت می‌کنند

این مرکز همچنین بیان سیاسی مقامات روسیه را نیز مطالعه کرده و مطالبی را در اختیار نیروهای ناتو قرار می‌دهد. این مرکز بر روی پیشنهادات آموزشی کار می‌کند تا شهروندان آتی را در برابر تاثیر رسانه‌ای روسیه هوشیارتر نماید. کارکلینس در این باره می‌گوید: هدف ما افزایش مهارت‌های سواد اطلاعات رسانه‌ای و تفکر نقادانه در سیستم آموزشی است تا مانع از آن شویم که دشمنان ما ملت ما را منحرف سازند.

دالیا گیرباسکیت رئیس جمهور لیتوانی و ریموندز ویونیس وزیر دفاع لتونی پیش از این ادعا کرده بودند که کشورهای آنها مورد هجمه جنگ اطلاعاتی از سوی مسکو قرار گرفته‌اند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس