آمریکا برای آنکه ریاض را راضی به پذیرفتن توافق هسته‌ای با ایران کند به این کشور چراغ سبز حمله به یمن را نشان داده است. آمریکا تلاش زیادی برای دستیابی به توافق هسته‌ای کرده است که نتیجه آن افزایش قدرت ایران است.در یمن قدرت ایران رو به افزایش است. این تحولات در بلندمدت پیامدهایی برای کاخ سفید دارد که از توانمندی هسته‌ای ایران خطرناک‌تر است.

گروه جنگ نرم مشرق _ اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

                                                                    ****

مغز متفکر اوباما در مذاکرات هسته‌ای

به گزارش پایگاه هیل، سلاح مخفی اوباما در آخرین روزهای مذاکرات هسته‌ای با ایران ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا است. وی که دارای مدرک فیزیک هسته‌ای است به عنوان مغز متفکر دولت آمریکا در مذاکرات محسوب می‌شود. مونیز تا قبل از پیوستنش به دولت برای چهار دهه در دانشگاه ام‌آی‌تی مشغول تدریس بود.
 

ايران

مونیز در همان اولین روزهای حضورش در مذاکرات به عنوان یک متخصص راهنمایی‌های ارزشمندی درباره غنی سازی هسته‌ای ایران در اختیار تیم مذاکره کننده آمریکایی قرار داد. پس از آنکه محمد جواد ظریف از حضور علی اکبر صالحی در مذاکرات خبر داد جان کری نیز خواستار حضور مونیز شد تا کارشناس برجسته‌ای نیز از آمریکا در مذاکرات حضور داشته باشد.
نکته جالب این است که صالحی نیز قبل از ورود مونیز به دانشگاه ام‌آی‌تی به عنوان استاد در این دانشگاه دوره دکتری خود را در رشته فیزیک هسته‌ای گذارنده است.
 
آیا ایران هسته‌ای تهدید است یا یک عامل انحرافی؟

به گزارش مجله فارین پالسی، تاریخ مملو از مثالهایی است که توانمندی هسته‌ای بازدارندگی آورده است. مثلاً، تسلیحات هسته‌ای بود که مانع شروع جنگ جهانی سوم توسط آمریکا و شوروی سابق شد و یا هند و پاکستان به سبب همین توانمندی است که تا کنون وارد جنگ نشده‌اند.
 
سلاح مخفی اوباما در آخرین روز مذاکرات هسته‌ای /

اگرچه ایران هم به خاطر همین تجارب وارد مسابقه هسته‌ای شد، اما تناقضات بسیاری در این باره وجود دارد. از یک سو، برخی کارشناسان هسته‌ای معتقدند که ایران هسته‌ای در محاصره قدرتهای هسته‌ای از قبیل آمریکا و رژیم صهیونیستی است و هرگونه اقدام هسته‌ای از جانب ایران نوعی خودکشی محسوب می‌شود. از سویی دیگر، بسیاری دیگر معتقدند که ایران هسته‌ای می‌تواند جهان را به سوی تکثیر هسته‌ای پیش برد. دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای می‌تواند منطقه خاورمیانه را وارد مسابقه تسلیحاتی نماید. منطقه ناآرام خاورمیانه می‌تواند کشورها را به سوی ماجراجویی خطرناکی پیش برد. به بیانی ساده‌تر، ایران هسته‌ای می‌تواند تمامی محاسبات هسته‌ای دنیا را برهم زند.

اما گذشته از تمامی تحریمهایی که ایران هسته‌ای می‌تواند داشته باشد، شاید بزرگترین تهدید آن عامل بازدارندگی باشد. ایران در طی سه دهه گذشته در خاورمیانه قدرت خود را بدون توانمندی هسته‌ای افزایش داده است، حال با به رسمیت شناخته شدن این توانمندی و برداشتن شدن تحریمها، ایران تهدید جدی‌تری می‌شود: ایران پول بیشتری برای حمایت از گروه‌های جهادی خواهد داشت.

آمریکا تلاش زیادی برای دستیابی به توافق هسته‌ای کرده است که نتیجه آن افزایش قدرت ایران است. در عراق، واشنگتن با حمایت هوایی خود راه را برای پیشروی نیروهای مورد حمایت ایران هموار می‌کند. در نتیجه این اقدامات، ایران از محبوبیت بیشتری در بغداد برخوردار می‌شود و درنتیجه عراق بیش از پیش در اختیار تهران قرار می‌گیرد. واشنگتن همچنین موضع خود را در قبال سوریه و حکومت بشار اسد نرمتر کرده است. در یمن هم قدرت ایران رو به افزایش است. این تحولات می‌تواند در بلندمدت پیامدهایی برای کاخ سفید در برداشته باشد، پیامدهایی که از توانمندی هسته‌ای ایران خطرناک‌تر است.
 
تهدید غیرهسته‌ای ایران سریعتر از تصور کارشناسان در حال افزایش است

به گزارش پایگاه بيزینس اینسایدر، ایران ظرف مدت دو سال آن چنان ارتش سایبری پیشرفته‌ای را ایجاد کرد که قادر است زیرساختهای کلیدی جهانی را فلج نماید. زمانی تهدید سایبری ایران در درجه D قرار داشت. اما در حال حاضر، قدرت سایبری ایران در حد روسیه و چین است.


سلاح مخفی اوباما در آخرین روز مذاکرات هسته‌ای /
 
از زمان روی کار آمدن روحانی به عنوان رئیس جمهور در ایران بودجه امنیت سایبری ایران 12 برابر شده است. طبق گزارشات، روحانی بودجه‌ای 19.8 میلیون دلاری برای امنیت سایبری در اختیار  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داده است.
در حالیکه در ابتدا تمرکز سایبری بیشتر معطف به مسائل داخلی می‌شد، اما پس حمله سایبری ایران با استفاده از ویروس استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای این کشور، راهبرد سایبری ایران حالت تهاجمی به خود گرفت.
تا سال 2010، شورای بسیج سایبری بیش از 1500 نفر را آموزش داد که به گفته حسین همدانی فرمانده سپاه تهران می‌توانند در آینده مسئولیتهای و عملیاتهای مهمی را انجام دهند.  
به گفته کارشناسان، در هیچ جای دیگری بر روی زمین کشوری مثل ایران را نمی‌توان یافت که تمامی مسئولان رده بالای آن این قدر به سایبر توجه داشته باشند. ظرف ده سال آینده، توان سایبری ایران بیش از توانمندی هسته‌ای آن دردسرساز خواهد شد. حتی آمریکا نیز از گزند توان سایبری ایران در امان نخواهد بود.  

بحران یمن سياست آمریکا در قبال ایران را بیشتر برهم می‌زند

به گزارش هفته‌نامه واشنگتن تایمز ویکلی، سردرگرمی و اهداف ضد و نقیض اوباما در قبال خاورمیانه با اعلام حمایت کاخ سفید از حمله ائتلاف مصر- عربستان به نیروهای یمنی مورد حمایت ایران بدتراز گذشته شده است.

سلاح مخفی اوباما در آخرین روز مذاکرات هسته‌ای /تهديدي كه از قدرت اتمي ايران خطرناك تر است 
با حمله کشورهای عرب اهل تسنن به یمن، به نظر می‌رسد که این کشور به نقطه تمرکز جنگ بین اعراب و ایران تبدیل شده است. اما، مساله بدتر این است که این اتفاقات زمانی رخ می‌دهد که آمریکا در پی دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران است و واشنگتن نیز به صورت مخفیانه در حال همکاری با تهران در جنگ با تندروهای سنی در عراق می‌باشد.

کاخ سفید بارها تاکید کرده است که مسائل مرتبط با یمن و عراق را نباید وارد موضوعات هسته‌ای کرد. اما، منتقدان می‌گویند که واقعیتی را که نمی‌توان نادیده گرفته این است که عربستان سعودی و هم‌پیمانان عرب آن علاقه‌ای به پذیرش توافق هسته‌ای با ایران نداشته و در حقیقت آمریکا سعی دارد هر دو  طرف را راضی نگه دارد.

به اعتقاد کارشناسان مسائل سیاسی، ما در منطقه شاهد فروپاشی راهبردی آمریکا هستیم. واشنگتن از یک سو درجنگ با ایران همکاری می‌کند و از سویی دیگر با این کشور می‌جنگد، جنگهایی که به اعتقاد خیلی‌ها ارتباطی به ایران ندارد.
برخی معتقدند که آمریکا برای آنکه ریاض را راضی به پذیرفتن توافق هسته‌ای با ایران کند به این کشور چراغ سبز حمله به یمن را نشان داده است. باید به این نکته توجه داشت درگیری بین اعراب و ایران بر سر یمن نتیجه سیاستهای دولت اوباما ظرف چند سال اخیر است، سیاستهایی که تلاشهای تهران برای سلطه بر منطقه را نادیده گرفت.

رشد اقتصادی پایین می‌تواند ایران را تشویق به پذیرش توافق هسته‌ای کند

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، تیتر روزنامه‌های ایران در چند ماه گذشته از رشد اقتصادی ایران خیر می‌دادند. ظرف 11 ماه گذشته، اقتصاد ایران رونق گرفته و تورم هرچند که بالا است اما در حال کاهش می‌باشد.

سلاح مخفی اوباما در آخرین روز مذاکرات هسته‌ای /تهديدي كه از قدرت اتمي ايران خطرناك تر است 
اما اقتصاد ایران هنوز سایه‌ای از آن چیزی است که در صورت برداشته شدن تحریمهای بین‌المللی می‌تواند باشد. در ایران، تقریباً سرمایه‌گزاری خارجی وجود ندارد. نرخ بیکاری خصوصاً در بین جوانان بالاست.
شش قدرت بزرگ دنیا که برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دارند مذاکره می‌کنند امیدوارند که دورنمای پایان تحریمهای اقتصادی مقامات ایرانی را نسبت به امضای توافق هسته‌ای ظرف چند روز آینده تحریک نماید. خبرها از این مساله حکایت دارد که یکی از موضوعات باقیمانده این است که چطور و با چه سرعتی باید تحریمها برداشته شود.
مشوقها اینها هستند: توافق هسته‌ای بازارهای جهانی را بر روی صادرات نفت ایران باز خواهد کرد. همچنین، بیش از 100 میلیارد پول نفت بلوکه شده ایران در خارج از کشور نیز آزاد می‌شود. این تحولات می‌تواند نه تنها بر ایران بلکه بر کل خاورمیانه تاثیرگذار باشد، جاییکه ایران برای حمایت از نیروهای نیابتی مورد حمایت خود از قبیل حزب‌الله لبنان، بشار اسد در سوریه، حوثی‌های یمن و شبه‌نظامیان شیعی در عراق تحت فشار است.
مساله این است که نفوذ ایران در منطقه در حال گسترش می‌باشد، اما اقتصاد این کشور در حال کوچک‌شدن است. در حقیقت، این می‌تواند انگیزه‌ی بزرگتری برای تهران برای امضای توافق هسته‌ای باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    جانم فدای ایران و ایرانی ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس