کد خبر 400045
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۱

ایران از ابتدای انقلاب اسلامی پیشروی های خود را در منطقه آغاز کرده بود. در این میان، کشورهای عربی نگاه خود را به ایران به عنوان یک کشور منزوی معطوف کرده بودند؛ غافل از آنکه ایران در حال نفوذ در قلب کشورهای عربی بود.

گروه بین‌الملل مشرقخلاصه اخبار بین‌الملل روز سه شنبه 94/1/4 به شرح زیر است:

روزنامه بین الملل مشرقایران:

خبرگزاری صدا و سیما- بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:‌ آقای آمانو در فرصت‌های مختلف مطالبی را بیان می‌کند که به نظر می‌رسد اگر غیر از گزارش‌های فصلی و ماهانه آژانس در ارتباط با توافق ایران با 1+5 کمتر چنین مطالبی را مطرح کند، برای هر دو طرف بهتر خواهد بود.

روزنامه الشرق الاوسط- ایران از ابتدای انقلاب اسلامی پیشروی های خود را در منطقه آغاز کرده بود. در این میان، کشورهای عربی نگاه خود را به ایران به عنوان یک کشور منزوی معطوف کرده بودند؛ غافل از آنکه ایران در حال نفوذ در قلب کشورهای عربی بود. بعد از آنکه سران عرب دست روی دست گذاشته بودند و نسبت به تحولات منطقه اهمیت آنچنانی نمی دادند، اوضاع فعلی به گونه ای به نفع ایران رقم خورد که اکنون به دنبال تشکیل یک ائتلاف عربی-ترکی برای مقابله با ایران هستند. سران عرب فکر می کنند با از میان برداشتن رهبران انصارالله و حزب الله می توانند مقابل ایران قد علم کنند؛ در حالی که این کشور، ایدئولوژی و تفکر انقلابی و مذهبی خود را در عمق کشورهای عربی قرار داده و شاگردان (امام) خمینی توانستند خواسته او را که همانا صدور انقلاب اسلامی در منطقه است، به خوبی محقق کنند.

روزنامه گاردین- برخی دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 مدعی شده طرفین حاضر در این گفت‌وگوها در پاره‌ای موضوعات به توافق مشروط دست یافته‌اند، اما اختلافات در برخی موضوعات دیگر همچنان باقی است.دیپلمات‌های حاضر در گفت‌وگوهای هسته‌ای، در آستانه نزدیک شدن به هفته سرنوشت‌ساز این رایزنی‌ها می‌گویند در مذاکرات بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران گامهای معناداری به سمت توافق جامع هسته‌ای برداشته شده است. دو طرف بر سر حجم غنی‌سازی ایران به توافق رسیده‌اند. به ایران اجازه داده شده در طول مدت توافقنامه که بین 10 تا 15 سال خواهد بود تعداد 6000 دستگاه از سانتریفیوژهای خود را داشته باشد. همچنین رآکتور آب سنگین اراک نیز به گونه‌ای بازطراحی می‌شود که پلوتونیوم کمتری تولید شود.

ایرنا- علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در لبنان به سر می‌برد، روز دوشنبه در روضه الشهیدین آرامگاه شهدای مقاومت اسلامی لبنان در ضاحیه جنوبی بیروت حاضر شد و به آنان با قرائت فاتحه و نثار تاج گل ادای احترام کرد.

رویترز- یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می گوید که بازرسان نهاد تحت امرش تاکنون توانسته‌اند، پایبندی ایران به مفاد توافق ژنو را تأیید کنند ولی نمی‌توانند صلح‌آمیز بودن هه مواد هسته‌ای داخل ایران را تأیید کنند. موضوع مهم این است که ایران با یک ابزار مهم برای راستی‌آزمایی که پروتکل الحاقی خوانده می‌شود، موافقت کند. وی نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران را از دیگر اقدامات پیش روی آژانس خواند.

روزنامه بین الملل مشرقسوئد:

سیندیکیت پراجکت- کارل بیلد وزیر خارجه سابق سوئد طی یادداشتی خواستار تلاش برای تعامل با ایران جهت مبارزه با تروریسم شده و نوشته است که اروپا باید در اولین گام، بلافاصله پس از توافق هسته‌ای، لغو تحریم‌های ضدایرانی را آغاز کند. وی با اشاره به نزدیک شدن به لحظه تصمیم‌گیری در مذاکرات هسته‌ای، نوشته است که نتیجه این مذاکرات می‌تواند نقطه عطفی در حوزه وسیع‌تر خاورمیانه به شمار آید.

روزنامه بین الملل مشرقفرانسه:

راشاتودی- هئیتی از مقام‌های بلند پایه صهیونیستی در حالی از پاریس دیدار می‌کند که به اصطلاح آن‌ها تلاش می‌کند تا نقاط ضعف موجود در مسیر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران که تل‌آویو آن‌را خطرناک ترسیم کرده است، ترمیم شود. این در حالی است که گزارش‌ها حکایت از اختلاف رویکردهای آمریکا و فرانسه در مسیر مذاکرات هسته‌ای با ایران دارند.

رویترز- شیمون اشتاین سفیر سابق رژیم صهیونیستی در آلمان که از جزئیات مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 مطلع است می‌گوید که رژیم صهیونیستی نقشه جایگزینی برای توافق هسته‌ای ندارد و تنها راه مقابل این رژیم، جلوگیری از انعقاد توافق بد هسته‌ای است. اشتاین گفت: نتانیاهو می‌خواهد که از هر طریق ممکن در مذاکرات اعمال نفوذ کند و با توجه به عجله آمریکایی‌ها برای توافق، حالا فرانسه به متحدی بالقوه برای اسرائیل تبدیل شده؛ پیش از این انگلیسی‌ها تهاجمی‌ترین موضع اروپایی را بر علیه ایران داشتند ولی حالا فرانسه جایگزین آنها شده است.

خبرگزاری فارس- حسین امیرعبداللهیانمعاون وزیر خارجه در این سفر با میخاییل بوگدانف نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه و معاون وزیر خارجه روسیه دیدار خواهد کرد. رایزنی در خصوص تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و از جمله تحولات یمن، سوریه، عراق، لیبی و فلسطین در دستور کار این مرحله از رایزنی‌های منطقه‌ای تهران و مسکو قرار دارد.

روزنامه بین الملل مشرقانگلیس:

دیلی تلگراف- مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس قصد دارد با اعلام طرح اعزام بیشتر نیروی نظامی به جزایر مالویناس (فالکلند) از تاسیسات نظامی انگلیس در برابر تهدیدهای آرژانتین مراقبت بیشتری کند.

گاردین- نمایندگان پارلمان انگلیس در یک گزارش جدید هشدار داد که انگلیس می‌بایست بودجه دفاعی خود را به حداقل ناتو افزایش دهد تا بتواند به توقف ناآرامی‌هایی که از غرب مدیترانه تا دریای سیاه گسترش یافته است، کمک کند.

رویترز- دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید که گزینه‌های جایگزین توافق هسته‌ای، جذاب نیستند ولی با این حال، نباید به هر قیمتی به توافق رسید. وی افزود: تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال کردیم و کماکان هم بر سر جای خود باقی‌اند، چنان خسارتی به ایران وارد آورده‌اند که رسیدن به توافق، به یکی از منافع آنان تبدیل شده است.

نیویورک تایمز- هیئت اسرائیلی به سرپرستی یوال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی که برای رایزنی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران به پاریس سفر کرده بودند روز سه‌شنبه راهی لندن می‌شود .مقامات ارشد اسرائیلی پس از رایزنی‌های روز دوشنبه با مقامات فرانسوی روز سه‌شنبه در راستای تلاش برای اثرگذاری بر مفاد نهایی توافق احتمالی با ایران راهی لندن می‌شوند.

روزنامه بین الملل مشرقکانادا:

رویترز- دو منبع سیاسی آگاه روز دوشنبه اعلام کردند که کانادا در نظر دارد از طریق ارسال بمب‌افکن برای حمله به مواضع داعش در سوریه و عراق، مأموریت خود علیه تکفیری‌های داعش را گسترش دهد. این منابع آگاه اعلام کردند که منظور از گسترش این است که کانادا قصد دارد بعد از آمریکا، دومین کشور غربی‌ای باشد که مواضع تکفیری‌ها در سوریه را بمباران می‌کند.

روزنامه بین الملل مشرقآمریکا:

واشنگتن فیری بیکن- سناتور تام کاتن، نماینده‌ای که عامل اصلی ارسال نامه‌ای با امضای 47 سناتور آمریکایی خطاب به مقامات ایران بود روز دوشنبه گفت سخت است بتوان با مردمی که مرگ بر آمریکا می‌گویند توافق کرد.

رویترز- سناتور ریچارد بور، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی می‌گوید که دولت این کشور نخواهد توانست نقش کنگره را از تعامل هسته‌ای با ایران حذف کند. به گفته این قانون‌گذار راست‌گرای آمریکایی، این هشداری برای دستگاه اجرایی آمریکاست. کنگره در توافق هسته‌ای با ایران اثر خواهد داشت، چه شما بخواهید و چه نخواهید.

نشریه هیل- 367 نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات روز دوشنبه با امضای نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور به وی درباره مذاکرات هسته‌ای اخطار دادند. اگر با ایران به توافق برسیم، کاهش دائمی تحریم‌های کنگره نیازمند تصویب قانونی جدید در همین نهاد می‌باشد.

واشنگتن فیری بیکن- ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد مانور نظامی موسوم به عزم عقاب 2015 برای فرستادن پیام به ایران نیست. این مانور از 8 مارس در خلیج فارس آغاز شده و تا روز 31 مارس به طول خواهد انجامید. نیروهایی آمریکایی همراه با نیروهایی از کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات در این مانور نظامی حضور دارند. یک مقام ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به واشنگتن‌فری‌بیکن گفت: این مقام برای ارسال پیام به ایران نیست؛ اگر پیامی وجود داشته باشد این است که همه شرکت‌کنندگان در این رزمایش، در امنیت منطقه منفعت دارند.

دویچه وله- ایالت یوتا آمریکا بعنوان اولین ایالت آمریکا، مجازات اعدام از طریق تیرباران را رسماً از سرگرفت. این ایالت به تنها ایالت آمریکایی تبدیل شده است که اعدام از طریق تیرباران را اجرایی می‌کند. مقامات ایالت یوتا استدلال کرده‌اند، از آنجاییکه اعدام از طریق تزریق مواد سمی در چندین ایالت آمریکا موجب شده است که متهمین از درد زیادی رنج ببرند و مدت زمان زیادی طول بکشد که دارو اثر کند و جان خود را از دست بدهند.

وال استریت ژورنال- که اسرائیل با هدف جلوگیری از حصول توافق هسته‌ای، از مذاکرات جاسوسی کرده است. این روزنامه نوشته است که مقامات ارشد کاخ سفید اندکی پس از آنکه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5 آغاز شد، متوجه شده‌اند که اسرائیل در حال جاسوسی از این مذاکرات محرمانه است. وال‌استریت‌ژورنال همچنین به نقل از مقامات کنونی و سابق آمریکا نوشته است که نفس جاسوسی اسرائیل از مذاکرات آنقدر کاخ سفید را ناراحت نکرده که انتقال این اطلاعات از سوی اسرائیل به نمایندگان کنگره و دیگران با هدف کاهش حمایت از مذاکرات، موجب ناخرسندی دولت آمریکا شده است.

روزنامه بین الملل مشرقعراق:

المیادین، شاهدان عینی گفتند که تروریست‌های داعش نزدیکان خود را از شهر موصل در عراق به سمت شهر الرقه در سوریه منتقل می‌کنند. این اتفاق پس از پیشروی‌های ارتش و نیروهای بسیج مردمی و عشایر عراق در استان جنوبی نینوا به مرکزیت موصل یعنی استان صلاح‌الدین رخ داد.

روزنامه بین الملل مشرقفلسطین:

روزنامه اندیپندنت- جویس آنلای معاون وزیر امور خارجه انگلیس ضمن انتقاد از اقدامات شهرک‌نشینان صهیونیست در قدس شرقی و مصادر زمین فلسطینی‌ها به نام حفاظت از میراث تاریخی، آن را اقدامی در جهت به خطر انداختن صلح ارزیابی کرد. چندی است گروهی تندرو از شهرک‌نشینان صهیونیست به نام اِلاد، با اخراج فسلطینی‌ها از خانه و کاشانه‌شان، زمین آنها را به بهانه یافت شدن آثار تاریخی و حفاظت از میراث یهود، مصادره می‌کنند.

هاآرتص- نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از انتقادهای فراوان از سخنرانی اخیرش در خصوص اعراب اسرائیل، گفت که از این گفته‌ها متأسف است و قصد رنجاندن کسی را نداشته است. وی چند روز پیش در واکنش به تظاهرات ساکنان عرب سرزمین‌های اشغالی گفته بود که معترضین به اسرائیل می‌توانند به غزه بروند.

روزنامه بین الملل مشرقعربستان:

جروزالم‌پست- روز سه‌شنبه با استقبال از اظهارات وزیر خارجه عربستان در مورد مذاکرات هسته‌ای، نوشت وی مواضع اسرائیل و فرانسه را تکرار کرد.

پایگاه خبری المحیط- محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان با فرماندهان نظامی این کشور در مرز با یمن دیدار کرد. وی در این دیدار دستور ساخت پایگاه دریایی در جازان و ایجاد ساختمان‌هایی برای نیروهای مسلح در منطقه نجران را صادر کرد و دستور داد که به سرعت پایگاه‌های نظامی بیشتری در دو منطقه جازان و نجران ساخته شود و دستور فوری داد که بررسی و طراحی ساخت واحدهای مسکونی بیشتر در دو منطقه جازان و نجران و توسعه بیمارستان جازان انجام شود.

راشاتودی- سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان روز دوشنبه با یکدیگر درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از جمله بحران یمن گفت‌وگو کردند.بر اساس بیانیه‌ای که توسط وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده، دو وزیر بر اهمیت حل بحران یمن بر اساس از سرگرفته شدن گفت‌وگوی ملی فراگیر تاکید کردند.

رویترز- سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه انگلیس گفت که منطقه در شرایط خطرناکی به سر می‌برد و نیازمند هماهنگی‌ مواضع است و اولین پرونده‌ای که به بررسی آن پرداختیم اوضاع در یمن بوده است. وزیر امور خارجه عربستان آن چه را که کودتای حوثی‌ها در یمن خواند را تهدید کننده امنیت و ثبات یمن، منطقه و جهان دانست و گفت اگر کودتای حوثی‌ها متوق نشود اقدامات لازم برای حمایت از امنیت منطقه را اتخاذ می‌کنیم. هاموند نیز گفت که راه حل بحران در یمن نظامی نیست اما باید آماده فشار بر حوثی‌ها باشیم و با آمریکایی‌ها درباره گزینه‌های متعدد برای حمایت از مشروعیت هادی صحبت می‌کنیم.

شبکه العربیه- سعودالفیصل وزیرخارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با فیلیپ هاموند وزیرخارجه انگلیس ایران را به اتخاذ سیاست خصمانه و مداخله جویانه در امور کشورهای منطقه متهم کرد. وی در ادامه گفت: نباید اجازه دهیم ایران توافقی را پیش ببرد که شایسته آن نیست.

روزنامه بین الملل مشرقسوریه:

پایگاه خلیج آن لاین- سخنگوی رسمی دولت اردن اعلام کرد که کشورش در آموزش عشایر سوریه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش مشارکت می‌کند.

المیادین- برخی منابع اطلاعاتی خبر داده اند که پس از پیشروی‌های جدید ارتش سوریه در جبهه جنوب، اتاق عملیات مشترکی در امان پایتخت اردن تشکیل شده و از فرمانده گروه موسوم به ارتش آزاد برای نشستی فوری دعوت شده است. اردن در حالی مشارکت در آموزش عشایر سوریه را اعلام کرده است که این کشور قصد دارد آموزش برخی از معارضان مسلح سوریه را بر عهده بگیرد.

المیادین- ابراهیم الجعفری در سفر روز سه شنبه به دمشق، که به دعوت همتای سوری خود انجام گرفته است، با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دیدار کرد. ابراهیم الجعفری در دیدار با ولید معلم وزیر خارجه سوریه گفت: خطرهای مشترک متوجه عراق و سوریه، همکاری بالای بین دو کشور را می‌طلبد. وزیر خارجه سوریه در ادامه با اشاره به سخنان وزیر اطلاع رسانی اردن مبنی بر آموزش مخالفان سوریه گفت: ما از این سخنان تعجب نکردیم و اردن مدت‌هاست که از تروریسم در سوریه حمایت می‌کند.وی در مورد مصر نیز گفت: ما شرایط مصر را درک می‌کنیم و امیدواریم که قاهره به روزهای عادی بازگردد و ما تاکنون تغییر موضع خاصی از سوی مصردر قبال سوریه مشاهده نکرده‌ایم.

روزنامه بین الملل مشرقاردن:

روزنامه السفیر- اردن با درک خطراتی که از داخل این کشور را در برگرفته است، در صدد برآمد خط قرمزهای آمریکایی و سعودی را شکسته و به سمت برقراری روابط با ایران گام بردارد.

روزنامه بین الملل مشرقیمن:

ورلدتریبیون- انفجار جمعه گذشته در مسجد شیعیان یمن در صنعا دقیقا زمانی رخ داد که نمازگزاران در حال شعارهای ضد آمریکایی، اسرائیلی و بانگ الله اکبر بودند. در این حمله انتحاری 142 نمازگزار شهید و 351 نفر مجروح شدند. بر اساس فیلم گرفته شده توسط دوربین‌های مدار بسته در این ماجرا هنگامی که نمازگزاران شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر صهیونیست سر داده و در پی آن فریاد الله اکبر و اسلام پیروز است، سر دادند، عامل انتخاری خود را منفجر کرد.

خبرگزاری تسنیم- اقدامات در راستای بسیج عمومی اعلام شده برای مقابله با عناصر القاعده و گروه تروریستی داعش ادامه دارد و کمیته های انقلاب و امنیت یمن نیز به اقدامات خود در این زمینه ادامه می دهد. در همین راستا، کمیته های انقلاب و امنیت یمن نیروهای تقویتی و پشتیبانی جدیدی برای مقابله با عناصر القاعده و داعش به جنوب این کشور اعزام کردند. برخی منابع نظامی گفتند که حدود 5 هزار نیرو و 80 دستگاه تانک در همین راستا به استان إب در نزدیک استان تعز منتقل شد.

رویترز- ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که ایران از حوثی‌ها پشتیبانی می‌کند ولی مدرکی نیست که کنترل یمن در دست تهران باشد.

الجزیره- ریاض یاسین وزیر خارجه دولت منصور هادی مستقر در عدن از ارگان نظامی شورای همکاری خلیج فارس (سپر جزیره) به سرکردگی عربستان خواست تا هرچه سریع تری در اقدام به مداخله نظامی در یمن کنند.

اسکای نیوز- انگلیس از عقب‌نشینی نیروهای ویژه این کشور از یمن خبر داد. روز یکشنبه نیز وزارت خارجه‌ آمریکا اعلام کرد تمامی کارکنان و دیپلمات های این کشور در پی بحرانی شدن اوضاع امنیتی از یمن خارج شده‌اند.

الجزیره- محمد البخیتی عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به اظهارات مداخله جویانه سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان گفت: اگر عربستان یا هر دولت دیگری وارد جنگ با یمن شوند با شجاعت با آن مقابله می‌کنیم. وی افزود: مداخله در یمن راه حل نیست و روزنه درگیری‌ها گسترش خواهد یافت و کشورهای حوزه خلیج [فارس] بزرگترین بازنده خواهند بود چون ما در یمن همواره با درگیری‌ها بوده‌ایم. وی افزود: به عربستان هشدار می‌دهم که این کشور مسئول هرگونه مداخله خواهد بود و تاکید می‌کنیم هر گونه مداخله به پایان نظام آل سعود در جزیره عربی منتهی خواهد شد. فیصل در سخنانی تهدید به استفاده از نیروی نظامی کرده بود.

رویترز- جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل در امور یمن در سخنان خود از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه اضطراری شورای امنیت گفت: تنها گزینه برای جلوگیری از وقوع جنگی داخلی در یمن، گفت وگو است. وی گفت: حوادث هفته‌های اخیر یمن را به جنگ داخلی نزدیک کرده است و ما با همه طرف‌ها در یمن به امید پرهیز از وقوع جنگی داخلی کار می‌کنیم.

روزنامه بین الملل مشرقعمان:

خبرگزاری آلمان- سلطان قابوس، پادشاه عمان که برای درمان به آلمان منتقل شده بود به مسقط برمی‌گردد. سلطان قابوس 9 ماه پیش و بعد از آنکه وضعیت جسمانی‌اش وخیم شده بود برای انجام آزمایش‌های پزشکی به آلمان منتقل شد.

روزنامه بین الملل مشرقاوکراین:

رویترز- مسکو روز دوشنبه از کی‌یف بابت نقض بخش‌هایی از مفاد توافق مینسک مربوط به شرق اوکراین انتقاد کرد و از آلمان و فرانسه خواست اقدامات یشتری برای برای پایبندی این کشور به این توافقنامه انجام دهند. دیمیتری پشکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: کشورهایی که به عنوان ضامن توافقنامه‌های مینسک عمل کرده‌اند، یعنی روسیه، آلمان، فرانسه و غیره باید سهم مسئولیت خودشان برای اطمینان از پایبندی به مفاد آن ادا کنند

اسپوتنیک- ولادیمیر دمچیشین وزیر انرژی اوکراین می‌گوید که کشورش دیگر نیازی به گاز روسیه ندارد و واردات این منبع انرژی روسی از چند روز دیگر قطع خواهد شد. مقام اوکراینی با تکیه بر این عدم نیاز به گاز روسی گفته که از تاریخ 12 فروردین یا وادرات گاز از روسیه قطع می‌شود و یا مقادیر بسیار کمی گاز روسی خرید خواهد شد.

اسپوتنیک- تایج نهایی جلسه رأی‌گیری دوشنبه شب مجلس نمایندگان آمریکا حاکی از آن است که 348 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از قطعنامه ارسال کمک‌های کشنده به ارتش اوکراین حمایت و 48 نماینده دیگر با این طرح مخالفت کرده‌اند. 36 تن دیگر نیز به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

روزنامه بین الملل مشرقآلمان:

بلومبرگ- سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه نسبت به حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5 ابراز امیدواری کرد. مارتین شافر در رابطه با مذاکراتی که میان ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان در جریان است، گفت به عقیده برلین توافق هسته‌ای طی روزها و هفته‌های پیش رو، در دسترس است.

روزنامه بین الملل مشرقافغانستان:

نشریه هیل- باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در صدد است به درخواست اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان، روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را کندتر کند.

روزنامه بین الملل مشرقپاکستان:

خبرگزاری عربستان- یگان‌های ویژه ارتش پاکستان روز دوشنبه وارد فرودگاه منطقه‌ای طائف در عربستان شدند. این نیروها برای رزمایش نظامی مشترک با نیروی زمینی عربستان وارد عربستان شدند تا مرحله پنجم تمرین صمصام را برگزار کنند.

خبرگزاری فارس- دولت پاکستان توافقنامه 21 میلیارد دلاری را برای خرید گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی) با دوحه به امضا رسانده که بر اساس آن پاکستان روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز وارد این کشور خواهد کرد. بر اساس منابع وزارت نفت پاکستان ، نخستین محموله گاز ال ان جی قطر در 26 مارس (6 فروردین) سالجاری وارد بندر قاسم در شهر کراچی خواهد شد.

روزنامه بین الملل مشرقیونان:

اسپاتنیک- در حالی که قرار است آلکسیس تسیپراس نخست وزیر یونان و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان امروز عصر در شهر برلین دیدار و گفتگو کنند، یک دیپلمات ارشد روسی نسبت به تشدید تنش بر سر مساله یونان پس از سفر تسیپراس به برلین هشدار داده است.

روزنامه بین الملل مشرقپاناما:

تله‌سور- خورخه کیخانو رئیس نهاد اداره کنند کانال پاناما روز گذشته به مطبوعات اعلام کرد در صورتی که پیش‌بینی‌های مربوط به ساخت کانال جدید پاناما طبق برنامه پیش رود، این کانال می‌تواند فعالیت خود را از آوریل 2016 (فروردین 95) آغاز کند.







نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس