برژینسکی مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا با انتقاد از نمایندگان جمهوری خواه کنگره این کشور تاکید کرد که مانع تراشی و مخالفت با توافق هسته ای ایران و 5+1 بازی با آتش است.

گروه بین‌الملل مشرق- خلاصه اخبار بین‌الملل روز پنج‌شنبه 93/12/28 به شرح زیر است:

گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانایران

پایگاه هیل- کاترینا لانتوس سوئت رئیس کمیسیون آزادی بین‌المللی مذاهب آمریکا در بیانیه ای نوشت: حسن روحانی از زمانی که در سال 2013 ریاست جمهوری را برعهده گرفته به وعده‌های خود برای تقویت شرایط جامعه اقلیت‌ مذاهب عمل نکرده‌ است. سازمان عفو بین‌الملل نیز اخیرا در گزارشی نوشت: ضرورت دارد تا مقام‌های ایرانی از ناظر بودن صرف در مجمع عمومی حقوق بشر سازمان ملل متحد دست برداشته و با لغو اعدام‌ها به بازنگری قوانین قضایی لازم در اعدام یک مجرم جوان بپردازند.

بلومبرگ- یکی از مشاوران سابق وزارت خارجه انگلیس می‌گوید محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران می‌داند که نباید به آمریکا اعتماد کند. محمد جواد ظریف کماکان برای بسیاری از تحلیلگران یک معماست. کریم سجادپور، از اندیشکده کارنگی ظریف را یکی از اثرگذارترین دیپلمات‌های ایران دانسته اما گفته وی شمایی غیرواقعی از دولت ایران ارائه می‌دهد چرا که اگر دولتمردان ایران همانند او بودند آشتی بین ایران و آمریکا زودتر محقق می‌شد. روئل مارک گرشت، از مقامات سابق سازمان سیا دیدگاهی متفاوت دارد. وی می‌گوید: ظریف انقلاب‌گرای اسلامی است. انقلاب‌گراها مدل‌های مختلفی دارند و ظریف گونه میانه‌رو آنهاست که از جمع داخلی‌ها رانده شده اما ارزش‌های غرب را انکار می‌کند. یک تحلیلگر مسائل ایران، مستقر در لندن که پیشتر مشاور وزیر خارجه انگلیس بوده هم وزیر خارجه ایران را فردی توصیف کرده که می‌داند باید با لبخند نظر مثبت دیگران را جلب کرد. این مقام سابق انگلیس در ادامه درباره ظریف گفت: اما او هرگز فراموش نمی‌کند که شما نباید به آمریکا اعتماد کنید.

گاردین- یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرد: ما معتقدیم که کاهش تحریم‌ها می‌بایست به صورت مرحله‌ای باشد و در حالیکه ایران به تعهدات خود عمل می‌کند، (کاهش تحریم‌ها) طبق یک فرایند گام به گام پیش رود. طرف ایرانی آشکارا در لوزان ابراز خوشبینی کرده است و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده که 90 درصد از موضوعات فنی رفع شده و تنها یک اختلاف عمده باقی مانده است. حتی اگر یک تفاهم سیاسی بین ایران و 1+5 صورت گیرد، انتقادات شدیدی از جانب بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کنگره آمریکا درباره توافق با ایران مطرح خواهد شد.

الحیات- یک منبع آگاه گفت: ایران و مجموعه 1+5 درباره اغلب مسائل مطرح شده، به توافق رسیده‌اند. ایران و آمریکا به این سو می‌روند که چارچوب کلی تفاهم‌ها را تا پایان ماه (مارس/ 11 فروردین) اعلام کنند. این منبع آگاه اشاره کرد که دو طرف پس از آنکه تهران با از بین بردن ذخیره اورانیوم با غنای بالا و بسنده کردن به غنی‌سازی 5 درصد موافقت کرد، درباره حل و فصل مسئله تاسیسات فردو و بازطراحی تاسیسات اراک توافق کردند. تاسیسات اراک با آب سنگین کار می‌کند و در نتیجه پروسه غنی‌سازی، ماده پلوتونیوم که در ساخت سلاح اتمی استفاده می‌شود، تولید می‌کند. این منبع گفت: این مسائل در مقابل آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران به میزان 100 میلیارد دلار و اجازه دادن به تهران برای صادرات نفت و استفاده از نظام بانکی جهانی است. به گفته این منبع همه این توافق‌ها طی مدتی بین 10 تا 15 سال اجرایی خواهد شد. این منبع سیاسی در آژانس در وین همچنین گفت که آمریکا در مذاکرات، مسئله حمایت ایران از حزب‌الله لبنان و جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی در فلسطین و گروه‌هایی که آمریکا آنان را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده، را مطرح کرده است و ایران نیز پیشنهاد کرده که این مسائل بعد از امضای توافق بررسی شود.

صدای آمریکا- فرقی نمی‌کند مذاکرات هسته‌ای با ایران به نتیجه برسد یا نه، مسئله ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال‌ آینده در مرکز توجه کمپین‌های انتخاباتی در سال 2016 خواهد بود. نامه 47 سناتور نشان داد که چه شکاف بزرگی میان جمهوری خواهان و دمکرات‌ها در قبال ایران وجود دارد. هیلاری کلینتون مهمترین کاندیدای دمکرات‌ها از مذاکرات دولت باراک اوباما با ایران درباره مسئله هسته ای حمایت می‌کند.

خبرگزاری فارس- سناتورهای جمهوری‌خواه پس از حرکت 47 همکار خود در نوشتن نامه‌ خطاب به رهبران ایران و برانگیختن خشم کاخ سفید در میانه مذاکرات هسته‌ای، این بار از چند کارشناس دعوت کردند تا در یک جلسه استماع به نقش ایران و حزب الله در آمریکای لاتین بپردازند. جف دونکان، رئیس این کمیته مشترک در ابتدای جلسه گفت که با توجه به نزدیک بودن ضرب‌الاجل مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا باید تحرکات ایران و حزب الله را در کشورهای همسایه خود مورد بازبینی قرار دهد. جوزف هیومایر نویسنده سیاسی آمریکایی گفت که نفوذ ایران در نیمکره غربی زمین در 30 سال گذشته به طرز قابل توجهی افزایش یافته و ایران به صورت مخفیانه در حال نفوذ در آمریکای لاتین است. وی افزود: نفوذ ایران دارای برنامه‌ای مدون است و بر پایه 4 مرحله نفوذ فرهنگی، دیپلماتیک، اقتصادی و نهایتاً نظامی است.

توئیتر- زیبیگنیف برژینسکی مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا با انتقاد از نمایندگان جمهوری خواه کنگره این کشور تاکید کرد که مانع تراشی و مخالفت با توافق هسته ای ایران و 5+1 بازی با آتش است. مشاور امنیت ملی در دولت جیمی کارتر در پیامی در صفحه توئیترش نوشت: مانع‌تراشی در مقابل توافق با ایران بازی سیاسی نیست بلکه بازی با آتش است. سناتورها باید از خودشان بپرسند که آیا وقوع جنگ دیگری می تواند منافع آمریکا را تامین کند.

اندیشکده هودسن- تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی روز چهارشنبه بار دیگر خواستار رویارویی نظامی با ایران شد و گفت تنها راه مهار تهران، تغییر نظام ایران، افزایش بودجه نظامی و حضور گسترده در خاورمیانه است. وی در ادامه گفت: ما باید با تلاش ایران برای هسته‌ای شدن و رسیدن به هژمونی منطقه‌ای، مقابله کنیم. راه‌حل تمام مشکلات در منطقه از مسیر ایران می‌گذرد.‌.. ایران هسته‌ای، تهدیدی برای بقای کشورهای عربی در منطقه است.

خبرگزاری فارس- حمید بعیدی‌نژاد، معاون وزیر خارجه ایران می‌گوید تحقیق و توسعه هسته‌ای تنها موضوع محل اختلاف در مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 نیست. منابع خبری در لوزان سوئیس از قول آقای بعیدی‌نژاد گفته‌اند سایر مسائل سیاسی، حقوقی و فنی نیز مورد اختلاف هستند.

رویترز- ترکی الفیصل رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان از وجود توافقی قریب الوقوع میان ایران و 1+5 خبر داد و تأکید کرد که ایران آمریکا از سال 2008 تا کنون به هم نزدیکتر شده‌اند و هر دو طرف علاقه مند به ایجاد توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران هستند. توافقی در راه است، نمی‌دانم که آیا این توافق خوب است یا بد زیرا از جزئیات آن با خبر نشده‌ایم. این شاهزاده عربستانی درباره روابط ایران و عربستان نیز گفت که ریاض بارها در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد تلاش کرد با ایران درباره مسائل متعلق به کشورهای عربی و ایران و بحث شیعیان و اهل سنت ارتباط برقرار کند.

خبرگزاری فارس- کارل بیلدت وزیر خارجه سوئد در یادداشتی از اتحادیه اروپا خواسته آمادگی خود برای کاهش و برداشتن تحریم‌ها علیه ایران را نشان دهد. وی که تا سال 2014 وزیر خارجه سوئد بوده در این یادداشت به بررسی روند مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 پرداخته و با اشاره به مانع‌تراشی موضوع تحریم‌ها برای موافقت همه ایرانی‌ها با توافق هسته‌ای از اتحادیه اروپا خواسته برای رفع آنها آمادگی نشان دهد. وی می‌نویسد: اتحادیه اروپا باید آشکارا آمادگی خودش را برای کاهش و برداشتن تحریم‌ها علیه ایران نشان دهد اگرچه این کار باید با هماهنگی با شرکای اروپایی انجام شود.

خبرگزاری فارس- محمدجواد ظریف پس از ششمین دور رایزنی‌ها با کری در جمع خبرنگاران عنوان کرد: ما در حال حرکت هستیم. به مرحله‌ای رسیده‌ایم که مذاکرات به شدت پیچیده است، در مراحل پایانی مذاکره هستیم و گفت‌وگوهای فشرده‌ای داریم.

خبرگزاری فارس- به مناسبت فرا رسیدن نوروز 94 و در تداوم ملاقات‌های دوره‌ای با زندانیان ایرانی محبوس در آذربایجان، ناصر وطن مسئول امور کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو، در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، در 4 نوبت از نزدیک با 70 نفر از زندانیان ایرانی دیدار و ضمن احوالپرسی و ابلاغ پیام تبریک سفیر کشورمان، هدایایی را تسلیم آنها کرد.


گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانعراق

پایگاه خبری اتحادیه میهنی کردستان عراق- یک مقام محلی در استان نینوای عراق امروز (پنجشنبه) از اقدام داعش در حفر خندق در اطراف شهر موصل خبر داد. داعش از چهارشنبه‌شب در موصل با بمباران شدید هواپیماهای ائتلاف به ویژه در بخش شرقی شهر و مناطق المنصور و الغزلانی روبرو شد. این مناطق برای تکفیری‌ها مناطق امنی به شمار می‌رفت. تکفیری‌ها نزدیک به 10 نفر از عناصر فراری خود در مقابله با نیروهای ارتش، داوطلب و پیشمرگه را اعدام کردند و در حال حفاری در اطراف شهر موصل به امتداد ده‌ها کیلومتر هستند تا از هرگونه حمله زمینی به شهر موصل، پیشگیری کنند. این در حالی است که ارتش عراق در حال تدارک و آمادگی برای انجام عملیات آزادی موصل است.

توییتر- استفان هارپر نخست‌وزیر کانادا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که دولتش قصد دارد مأموریت نیروهای نظامی کانادایی را در عراق تمدید و حوزه عملیاتی آنها را وسیع‌تر کند. هارپر به مدت تمدید عملیات نیروهای نظامی کشورش و منظور خود از وسعت بخشیدن این عملیات، اشاره‌ای نکرد. مهلت 6 ماهه نیروهای نظامی کانادا برای عملیات بر ضد تروریست‌های داعش در عراق 6 ماهه است و اوایل ماه آوریل (اواسط فرردین) به پایان می‌رسد. دولت کانادا تاکنون برای این عملیات شش ماهه، 70 نیروی ویژه ارتش و 6 جت جنگنده به عراق گسیل داشته است.

پایگاه خبری المسله- دفتر نخست‌وزیری عراق از سفر قریب‌الوقوع حیدر العبادی نخست‌وزیر این کشور به آمریکا به دعوت باراک اوباما خبر داد. قرار است سفر العبادی به واشنگتن در نیمه ماه آوریل آینده، صورت گیرد. سعد الحدیثی سخنگوی دولت عراق گفت که در این سفر برخی مسائل مشترک میان دو کشور بررسی خواهد شد. همکاری‌های دوجانبه، افزایش حمایت نظامی و لوجستیکی آمریکا از عراق و آموزش و تجهیز و تسلیح نیروهای امنیتی عراق از جمله پرونده‌هایی است که در این سفر بررسی خواهد شد.


گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانسوریه

اسپوتنیک- ارتش سوریه روز گذشته یک پهپاد آمریکایی را بر فراز لاذقیه در نزدیکی مرزهای سوریه با ترکیه سرنگون ساخت. یک کارشناس نظامی در تحلیلی خاطر نشان ساخت که پهپاد سرنگون شده آمریکایی از نوع پیشرفته بوده و واشنگتن قصد داشته تا اطلاعات کسب شده‌ را به نیروهای مخالف سوریه تحویل دهد. حسن الحسن کارشناس نظامی در تحلیلی عنوان کرد که پهپاد سرنگون شده آمریکایی بر فراز لاذقیه در شمال غربی سوریه برای تشخیص تحرکات نیروهای وفادار به دولت سوریه و تعیین مقرهای فرماندهی نظامی بود. این پهپاد از نمونه های با فن‌آوری بالا بوده و قابلیت عکس برداری از تحرکات ارتش سوریه و مقرهای فرماندهی نظامی این کشور و پی‌بردن به جزییات مخفیانه ارتش سوریه را دارا بوده است.

رویترز- دو مقام آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود اعلام کردند که یک پهپاد مدل پریدیتور این کشور که روز سه‌شنبه در سوریه مفقود شد، احتمالا هدف قرار گرفته است. وزارت دفاع آمریکا هنوز به این حادثه واکنشی نشان نداده، اما یک مقام نظامی آمریکایی روز گذشته تائید کرد که پنتاگون ارتباط خود با این پهپاد را از دست داده است. روز سه‌شنبه رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند که پدافند هوایی این کشور یک پهپاد متجاوز آمریکایی را سرنگون کرده است. یک منبع در ارتش سوریه نیز اعلام کرده است که این پهپاد بر فراز منطقه لاذقیه، در حال پرواز بوده است.

رویترز- یک کمیته پارلمان فرانسه روز چهارشنبه با انتشار گزارشی به دولت این کشور توصیه کرد فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی سفارت خود در دمشق پایتخت سوریه را بازگشایی کنند. این گزارش که به سرپرستی ژان لوک ریتزر تهیه شده است، همچنین تصریح کرده است که برای رسیدن به راهکار سیاسی در سوریه، نباید کنار رفتن بشار اسد از قدرت را به عنوان یک پیش‌شرط مطرح کرد، بلکه این امر می‌تواند در انتهای روند سیاسی رخ دهد. این کمیته تصریح کرده است که کشورهای اروپایی باید بازگشایی سفارت‌های خود در دمشق را بررسی کنند، اما نیازی به اعزام سفیر یا توقف انتقاد از دولت سوریه وجود ندارد.

توییتر- استفان هارپر نخست‌وزیر کانادا پس از اعلام پیروزی حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، با نوشتن مطلبی در صفحه توئیتر خود، این پیروزی را به نتانیاهو تبریک گفت. وی در این پیام، اظهار امیدواری کرده که به محض تشکیل کابینه جدید، روند همکاری‌ها با این کابینه جدید آغاز شود. هارپر در انتهای پیام خود نوشته که اسرائیل دوستی بهتر از کانادا ندارد.


گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانیمن

منابع خبری یمن- یک عضو جنبش انصارالله و نماینده این جنبش در گفت‌وگوهای ملی یمن امروز (چهارشنبه) در خیابانی در صنعا هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. به گفته منابع امنیتی، دو مرد مسلح در حالی که سوار بر موتورسیکلت بودند عبدالکریم خیوانی، عضو کمیته انقلابی، روزنامه‌نگار و از نزدیکان عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله را در مرکز صنعا ترور کردند. جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این اقدام، ترور الخیوانی را تلاش ناامیدکننده برای ترور انقلاب خواندند. عبدالکریم خیوانی نماینده انصارالله در کنفرانس گفتگوی ملی بود که ژانویه 2014 اصول قانون اساسی جدید را تدوین کرد.

شبکه العربیه- دولت روسیه اعلام کرد که با موافقت سازمان ملل از انتقال مقر گفت‌وگوی احزاب مختلف یمنی به ریاض مخالفت است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه گذشته یک نشست غیرعلنی را درباره آخرین تحولات یمن برگزار کردند. در این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد، آخرین تحولات یمن با حضور جمال بن عمر، نماینده سازمان ملل در امور یمن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانمصر

الیوم السابع- مصر، قطر را آلت دست آمریکا در منطقه توصیف کرد و از حضور 155 افسر آمریکایی در سازمان اطلاعات این کشور خبر داد. از مواضع کینه‌توزانه قطر در قبال مصر تعجبی نمی‌کنیم وقتی که بدانیم در واقع این دولت پنجاه و یکمن ولایت آمریکا (اما در خاورمیانه) است و ساکنان قصر پادشاهی دوحه فقط عروسک‌هایی هستند که کاخ سفید آنها را به حرکت درمی‌آورد. وی افزود: همچنین 13 هزار نیروی نظامی آمریکایی در قطر حضور دارند در حالی که کل نیروهای مسلح قطر از 12 هزار نفر تجاوز نمی‌کند و بیشتر آنها قطری‌الاصل نیستند. به علاوه پایگاه نظامی العدید قطر را نباید نادیده گرفت که آمادگی پذیرش 100 هزار جنگنده را دارد و برخی آن را بزرگترین مخزن استراتژیکی سلاح آمریکا می‌دانند.


گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانفلسطین اشغالی

وال‌استریت‌ژورنال- پس از پیروزی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات پارلمانی، واشنگتن در راهبرد خود برای ادامه مذاکرات سازش تجدید نظر می‌کند. کاخ سفید این تصمیم را در واکنش به نطق‌های نتانیاهو در تبلیغات انتخاباتی گرفته است.

اندیشکده صهیونیستی مطالعات امنیتی- درگیری شدید بین اسرائیل و قوای حزب‌الله لبنان و سوریه در آینده و در محدوده‌ای فراتر از خاورمیانه پیش بینی می‌شود. ممکن است وقوع این درگیری در سال آتی با توجه به تلاش‌های ایران و سوریه در گسترش حوزه نفوذشان در جنوب سوریه و بلندی‌های جولان محتمل باشد. در مجموع ترجیح اسرائیل فاصله گرفتن از ناآرامی در منطقه و درگیری مستقیم با حزب‌الله لبنان است و بهتر است از ساز و کار آرامش و کنترل اوضاع استفاده شود که در آن اعراب و کشورهای غربی برای مداخله در صورت بروز هرگونه نبردی مهلک حضور داشته باشند.


گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانآمریکا

راشا تودی- مقامات نظامی آمریکا به اعضای کنگره اعتراف کردند که ۵۰۰ میلیون دلار از سلاح‌های کوچک، مهمات و عینک دید در شب، قابق‌های گشت‌زنی، وسایل نقلیه و دیگر تجهیزات که توسط آمریکا به دولت یمن داده شده بود، ناپدید شده است. آمریکا از سال 2007 تاکنون از طریق برنامه‌هایی با مدیریت وزارت دفاع و وزارت خارجه بیش از 500 میلیون کمک نظامی به یمن ارائه کرده است. مقامات پنتاگون اعلام کردند که اطلاعات کمی در دسترس دارند اما محض احتیاط، انتقال سخت‌افزارهای نظامی به ارزش 125 میلیون دلار به یمن را متوقف کرده‌اند و این تجهیزات را به کشورهایی در خاورمیانه و آفریقا اعطا کرده‌اند. دولت اوباما در یمن از طریق آموزش و تجهیز نظامیان خارجی برای مقابله با گروه‌های افراطی و شبکه‌های وابسته به القاعده، سیاست مبارزه با تروریسم را در پیش گرفته است و نیروی نظامی به این کشور اعزام نکرده است.

رویترز- آژانس دفاع موشکی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد از بیم تهدید کره شمالی و ایران، در حال افزایش شمار آزمایش‌های موشکی و تقویت توان سایبری خود است. جیمز سایرینگ مدیر این آژانس در گزارش خود عنوان کرد که کره شمالی صدها موشک ذخیره کرده که قادرند پایگاه‌های نظامی آمریکا در کره جنوبی و ژاپن را هدف قرار دهند. وی همچنین گفت تهران کار بر روی موشک‌های پیشرفته را افزایش داده است. وی با هشدار نسبت به کاهش بودجه نظامی پنتاگون، گفت این امر تخصیص بودجه به دو برنامه کلیدی بازطراحی کلاهک‌های موشکی و نوع جدید رادارهای دور برد را با مشکل مواجه می‌کند.

سی ان ان- هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا همچنان به عنوان پیشرو رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 است و از رقبای دموکرات و حتی پیشروان حزب جمهوری‌خواه آمریکا نیز جلوتر است. بر اساس یک نظرسنجی، جب بوش نامزد پیشرو جمهوری‌خواهان در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا است و اسکات واکر فرماندار ایالت ویسکانسین، رند پائول سناتور ایالت کنتاکی، مایک هوکابی فرماندار سابق آرکانزاس و بن کارسون جراح سابق مغز و اعصاب در رتبه‌های بعدی قرار دارند که رقابت تنگاتنگی دارند.

پالیتیکو- روز چهارشنبه در گزارشی مدعی شده است که دولت آمریکا در تلاش است تا سناتورهای دموکرات را از رأی مثبت به طرحی که کاخ سفید را ملزم می‌کند توافق هسته‌ای را به تصویب کنگره برساند، منصرف کند. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن معاون رئیس‌جمهور جمهور آمریکا، جان کری وزیر خارجه آمریکا و جک لو وزیر خزانه‌ داری آمریکا همگی شخصاً در یک تلاش هماهنگ در سناتورهای دموکرات لابی کرده‌اند تا مانع از حمایت آنها از سناتورهای جمهوری‌خواه شوند که قصد دارند از طریق جلب حمایت دموکرات‌ها لایحه‌ای را علیه ایران به تصویب درآورند که اوباما هم نتواند آن را وتو کند.


گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانتونس

شبکه العربیه- فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای در پی گروگان‌گیری در موزه باردو تونس که 22 کشته بر جای گذاشته است، اعلام کرد که گروه ترویستی داعش بار دیگر دولت‌ها و ملت‌های مدیترانه را هدف قرار داده است. الحبیب الصید نخست وزیر تونس ضمن محکومیت حمله مسلحانه امروز به موزه باردو واقع در پایتخت این کشور اعلام کرد که تعدادی از افراد مسلح با لباس نظامی به این موزه حمله کردند و در پایان عملیات گروگان‌گیری، دو فرد مسلح کشته شدند. منابع خبری تونس گزارش دادند که در این حادثه تروریستی 22 نفر از جمله 17 گردشگر از اتباع انگلیس، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا کشته شدند.


گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهاناتحادیه اروپا

اسپوتنیک- باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان درباره بحران اقتصادی در منطقه یورو به ویژه یونان تلفنی گفت‌وگو کردند. مرکل و اوباما درباره آخرین وضعیت اقتصادی در اروپا و بازگرداندن رشد اقتصادی این منطقه با یکدیگر رایزنی کردند. همچنین طرفین درباره وضعیت بحرانی اقتصادی در یونان و اتخاذ اقدامات عملی برای تغییر شرایط و بازگرداندن رشد اقتصادی به این کشور گفت‌وگو کردند. یونان تاکنون 240 میلیارد یورو از طریق بانک مرکزی اروپا و بانک جهانی وام دریافت کرده اما بحران اقتصادی در این کشور همچنان ادامه دارد.


گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانانگلیس

اسپوتنیک- ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) که چندی پیش از برنامه‌های جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا پرده برداشت، اعلام کرده است که انگلیس در آستانه تصویب لایحه‌ای است که اجازه هک کردن ابزارالات ارتباطی در سراسر جهان را به این کشور می‌دهد. پیش‌نویس یک قانون وجود دارد که طبق آن مداخله در تجهیزات را برای انگلیس طبق قانون فراهم می‌آورد. این واژه در واقع همان واژه غیرمستقیم برای هک کردن است. طبق گزارش وب‌سایت دولت انگلیس، رایزنی‌ها در زمینه پیش‌نویس رهگیری ارتباطات و مداخله در تجهیزات که ماه گذشته منتشر شد، احتمالاً روز جمعه (فردا) به پایان می‌رسد.


گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانامارات متحده عربی

خبرگزاری فرانسه- امارات متحده عربی در حمایت از دولت عربستان سفیر سوئد در ابوظبی را فراخواند. سفیر سوئد در شهر ریاض به وزارت خارجه عربستان فراخوانده شد و یاداشت اعتراضی به وی داده شد تا به مقامات کشورش ارائه دهد. روابط ریاض و استکهلم پس از انتقاد مقامات سوئدی به اقدام دولت عربستان در نقض حقوق بشر و حکم شلاق برای منتقد آل سعود دچار تنش شده است. این تنش به حدی افزایش یافت که ریاض به وزیر خارجه سوئد اجازه نداد در نشست اتحادیه عرب در قاهره سخنرانی کند.


گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانونزوئلا

تله‌سور- رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا طی دیداری با نیکلاس مادورو همتای ونزوئلایی خود در نشست اتحادیه آلبا روز گذشته در کاراکاس پایتخت ونزوئلا اعلام کرد: سخنان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مبنی بر این که ونزوئلا تهدیدی برای واشنگتن محسوب می‌شود بسیار بی‌اساس و ناپایدار و خودسرانه است؛ چرا که این کشور آمریکای جنوبی تاکنون هیچ خشونت و حمله‌ای نسبت به سایر کشورهای جهان نداشته است. وی همچنین تصریح کرد: آمریکا باید بداند که نه می‌تواند دولت کوبا را خریداری کند نه ونزوئلا را مورد تهدیدهای خود قرار دهد. او باید بداند که اتحاد و روابط بین این دو کشور فناناپذیر خواهد بود. اعضای اتحادیه آلبا در نشست روز گذشته اعلام کردند که از دولت ونزوئلا حمایت کرده و تدابیر جدیدی را برای رویارویی با تحریم‌های آمریکا علیه منطقه اندیشیده‌اند.


گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانعربستان سعودی

پایگاه خبری 24 امارات- سفیر عربستان سعودی در سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در هلند، با ابراز نگرانی شدید از خبرهایی که از استفاده دولت سوریه از گاز کلر حکایت دارد، خواستار اجرایی شدن توافقنامه منع گسترش سلاح شیمیایی شد.


گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهاناوکراین

اسپوتینک- در بیانیه‌ای که بر وب‌سایت پترو پروشکنو رئیس‌جمهور اوکراین قرار داده شده بود، آمده که جو بایدن معاون باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به پروشنکو اعلام کرده که واشنگتن جلسات آموزشی 780 نظامی گارد ملی اوکراین را به زودی آغاز می‌کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس