مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار اسلامی ایرانی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال ۹۳ در این زمینه گفت: سهم فروش دفتر با طرح‌های اسلامی ایرانی در سال ۹۳، ۱۰ درصد بوده است.

به گزارش مشرق، سعید حسینی مدیر مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت‌افزار اسلامی- ایرانی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده از سوی این مجمع در سال جاری گفت: مجمع نوشت‌افزار با توجه به تجربه‌ای که در سال 92 بود، 10 تولیدکننده بودند که قریب 7 میلیون دفتر تولید شده و 5 درصد بازار را در حوزه دفتر به خود اختصاص داد. با توجه به این نوع عملکرد، برای هم‌گرایی و استفاده از خرد جمعی در ابتدای سال 93 مجمع نوشت‌افزار اسلامی ایرانی راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: محور فعالیت‌های نوشت‌افزار در سال 93 را می‌توان بر چند مبنا مورد بررسی قرار داد؛ نخست در زمینه طراحی تولیدات در این زمینه است که تلاش در این زمینه ارتقای کیفیت را به همراه ارزش افزوده اثر داشته باشیم. به عنوان نمونه، نرم‌افزار «ثنا و ثمین» را در کنار تولیدات دفتر مشق ارائه کردیم. در کنار این موارد، چند طرح جدید نیز برای اولین‌بار روانه بازار نوشت‌افزار شد که از جمله این موارد می‌توان به مجموعه تیم ملی والیبال، کلاه قرمزی، پیامبران، پایتخت و ... اشاره کرد.

حسینی یادآور شد: در حوزه تولید که اصلی‌ترین حوزه کاری در این زمینه است و موفقیت چشمگیری هم داشتیم، بین 35 تا 40 مجموعه تولیدی وارد این حوزه شدند. ما افزایش 20 برند جدید داشتیم که از جمله این موارد می‌توان به مجموعه امین، کلک، پویا، هدهد، انار و ... اشاره کرد. اتفاق خوب در این حوزه این بود که برخی از این مجموعه‌ها از مجموعه‌های بازار بودند، یعنی امسال ما از خود بازار 30 مجموعه تولیدکننده داشتیم.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار اسلامی ایرانی  با بیان اینکه در حوزه توزیع نیز فعالیت‌های متعددی انجام شد، افزود: بخشی از این کار برعهده فعالیت‌های مردمی و بخش دیگر فعالیت‌های بازاریان بود که البته در بخش دوم چنان که باید هنوز به مرحله ایده‌آل نرسیده‌ایم. همچنین در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نمایشگاه‌های پاییزه، نمایشگاه ایران‌نوشت، نمایشگاه‌ها در ایستگاه‌های مختلف مترو و ... نیز توزیع انجام شد. در کنار همه این موارد، امسال برای اولین‌بار نمایشگاه‌های استانی نوشت‌افزار در چهار استان همدان، آذربایجان شرقی، خوزستان و مرکزی برگزار شد. همچنین طرح مشترکی نیز در این زمینه با اتحادیه انجمن‌های اسلامی داشتیم.

به گفته حسینی، بخش دیگر فعالیت‌ها به اطلاع‌رسانی در این زمینه اختصاص داشت که به روزرسانی سایت ایران‌نوشت، ارسال پیامک، تعامل با اهالی رسانه، برگزاری مراسم رونمایی آثار، افتتاح نمایشگاه و همچنین راه‌اندازی نمایشگاهی در محوطه مجلس شورای اسلامی از جمله اقدامات در این زمینه بود. همچنین امسال 1500 دقیقه برنامه در رسانه ملی داشتیم و در کنار آن با رسانه‌های مجازی و مکتوب وارد تعامل شدیم که نتیجه آن تولید بیش از هزاران خبر و گزارش بود.

حسینی در بخش دیگر سخنان خود به به برگزاری جلسات مجمع با کمیسیون اصل 90 اشاره کرد و گفت: یکی از بحث‌هایی که امسال در حوزه نوشت‌افزار اسلامی ایرانی پیگیری شد، مطالبات در حوزه نهادهای حاکمیتی بود. امسال پرونده خوبی در کمیسیون اصل 90 در این زمینه باز شد و طی پنج جلسه‌ای که در این کمیسیون داشتیم، نمایندگان نهادها و وزارتخانه‌های مختلف مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت معدن و تجارت، صدا و سیما، نیروی انتظارمی، وزارت آموزش و پوروش، گمرک و... در کمیسیون حاضر شدند تا کم‌کاری‌های این حوزه برطرف شود و دستگاه‌ها در این حوزه به مسئولیت خود عمل کنند. همچنین اعضای کمیسیون با نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، سپاه پاسداران، وزارت ارشاد و وزارت صنعت نیز جداگانه جلساتی داشتند که این امر به منظور هماهنگی حوزه‌هایی که باید در این حوزه فعالیت باشد، در زمینه‌هایی مانند اخذ مجوز و هماهنگی‌های کلان انجام شد.

وی ادامه داد: به زعم من مهمترین خروجی این جلسات این بود که یک مجموعه مردمی فرهنگی توانست با دادخواست فرهنگی این موضوع را در مجلس مطرح کند و در پی آن مسئولان در نهادهای فرهنگی به پاسخگویی برآیند. این امر مبارکی بود که امیدوارم دیگر نهادهای فرهنگی و حرکت‌های مردمی دغدغه‌مند نیز این رویه را انجام دهند.

مدیر مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت‌افزار اسلامی- ایرانی در پاسخ به این پرسش که خروجی این جلسات چه بود، افزود: اولین خروجی این جلسات این بود که ما با خلأها و مشکلات قانونی بسیار در نهادها در حوزه نوشت‌افزار مواجه هستیم. مثلاً در زمینه واردات نوشت‌افزار در گمرک خلأ قانونی داریم که در پی آن هرکسی می‌تواند با هر مدلی از طریق راه‌های قانونی، نوشت‌افزار را وارد کشور کند. این امر در حوزه کاری وزارت ارشاد نیز وجود داشت. علاوه بر این، بسیاری از این نهادها از مسئولیت خود در قبال نوشت‌افزار آگاه نبودند. به عبارت دیگر، در سیستم نوشت‌افزار داستان مجوز معنایی ندارد و هر کسی کار خود را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در گام بعدی تلاش شد تا یک‌سری از کارها با قدرت مجلس عملیاتی شود. انجام این امور در زمانی به مدت یکی دو ماه خوب بود، اما شرط موفقیت این است که این امر استمرار پیدا کند. تا خلأهای قانونی آن رفع نشود، باید ادامه پیدا کند. تا از این طریق به لحاظ فرهنگی هم در جامعه جا بیفتد که البته کار سختی است و حداقل یکی  دو سال زمان می‌برد.

حسینی در پاسخ به این پرسش که طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از دستگاه‌ها موظف به انجام اموری هستند، اما تاکنون بسیاری از آنها به بسیاری از این مصوبات عمل نکرده‌اند و آیا قرار است این نهادها مسئولیت‌های ذکر شده را اجرایی کنند یا خیر، گفت: کمیسیون اصل 90 جایگاه قانون‌گذاری نیست و باید این امر در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز مورد بررسی قرار گیرد تا پس از تصویب مجلس به حالت قانونی درآید. هنوز برای بسیاری از نهاد ساز و کار تعریف نشده است.

وی تأکید کرد: با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس این موضوع مطرح شد و قرار بر این شده است که در ابتدای سال آینده این موضوع در این کمیسیون مطرح شود تا خلأهای قانونی موجود رفع شود.

حسینی با اشاره به دیگر فعالیت‌های انجام شده طی مدت یک‌سال گذشته یادآور شد: همچنین در این مدت به مطالعات میدانی در زمینه طرح‌هایی که مورد علاقه مخاطب است، پرداختیم که در حال حاضر در دست بررسی است تا پس از مطالعه، طرح‌های جدیدتری تولید و عرضه شود.

وی در پاسخ به این پرسش که نوشت‌افزار اسلامی ایرانی چه میزان از اقبال مخاطبان را در سال گذشته به خود اختصاص داده است، یادآور شد: ما در نوشت‌افزار آمار دقیقی نداریم، اما در دفتر تحریر توانستیم به صورت تخمینی 10 درصد خرید مخاطبان را به خود اختصاص دهیم. براساس گزارش و آمار نهادهای مختلف مانند وزارت آموزش و پرورش، وزرات صنعت معدن تجارت و ...، 150 میلیون جلد دفتر تحریر در سال 93 توزیع شده که اختصاص 10 درصد از این میزان، با توجه به فعالیت تنها دو سال در این حوزه به نوشت‌افزار اسلامی ایرانی، رقم قابل توجهی است، اما در حوزه‌های دیگر مانند کیف و... عدد چشم‌گیری نرسیده‌ایم.

حسینی با اشاره به برنامه‌های مجمع برای سال جدید، از شناسایی بازارهای جدید خبر داد و گفت: ما برای سال جدید برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بازارهای جدیدی را داشته باشیم. در سال 93 ما فقط توانستیم در بازار عراق کار کنیم و دفتر با طرح «مختار» را در آنجا توزع کنیم که مخاطب خوبی هم داشت.

وی با بیان اینکه افغانستان از دیگر کشورهایی است که فعالیت در بازارهای آن از دیگر برنامه‌های مجمع است، یادآور شد: برنامه داریم که در کشورهای اطراف هم با مخاطب‌سنجی این امر انجام شود. برای کشورهای اطراف بازارهای نوشت‌افزار شناسایی شود و سپس با انجام کار بومی می‌توان این برنامه را پیش‌ برد.

به گفته حسینی، شاید لازم نباشد که ما درآنجا حضور فیزیکی داشته باشیم، بلکه با فرهنگ‌سازی می‌توانیم خود تولیدکنندگان این کشورها را به این سمت پیش ببریم که به طرح‌های بومی خود روی بیاورند.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌روی تولید و فعالیت در این زمینه یادآور شد: تقریباً اصلی‌ترین مشکلی که ما در سال‌های آتی خواهیم داشت، شخصیت‌پردازی است. این موضوع فقط منحصر به دفاتر مشق هم نمی‌شود، به اسباب‌بازی‌ها و ... نیز مرتبط است. اگر نهادهایی مانند حوزه هنری، صدا و سیما و ... وارد این حوزه نشوند، نمی‌توانیم کار را به خوبی پیش ببریم. چهره‌های آشنا دارد هر روز کمتر از روز قبل خود می‌شود و باید در این زمینه به شخصیت‌پردازی بپردازیم. این حوزه سرمایه‌گذاری کلان می‌طلبد.

حسینی در پایان گفت: در این دو سال از مراحلی عبور کردیم که به نوعی از آن غفلت شده بود. فعالیت‌های انجام شده در این مدت باعث شد تا توجه به این سمت بیشتر شود و ضرورت این امر احساس شود. بسیاری با توجه به هجمه شبکه‌های غربی، باور وو امید نداشتند که این کار به سرانجام برسد، اما فعالیت‌های این چند سال نشان داد که اگر کار خوب با طرح‌ ایرانی اسلامی وارد بازار کشور شود، از آن استقبال خواهد شد. خوشبختانه الآن به این مرحله رسیده‌ایم که خود تولیدکنندگان بازاری وارد شده‌اند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس