گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای روز چهارشنبه را کماکان با تمرکز بر امکان توافق هسته‌ای و حادثه حاشیه‌ای درگیری علی مطهری با افراد ناشناس آغاز نمودند.

از سوی دیگر، در پی اظهارات جنجالی اخیر حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهور، درباره نقش ایران در تحولات منطقه که موجب تکمیل پازل ایران هراسی در منطقه و همچنین اعتراض مقامات دولت عراق شد، وی به شعبه دادیاری دادسرای ویژه روحانیت احضار و مورد بازپرسی قرار گرفت. اما روزنامه ابتکار این خبر را رد کرد و به نقل از سعید زارع، معاون دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقلیت‌ها نوشت «چنین خبری صحت ندارد و دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقلیت‌ها به مراجع قضایی احضار نشده است. معاون دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقلیت‌ها مسئول روابط عمومی و ارتباطات دفتر دستیار ویژه رییس جمهور انتشار چنین اخباری را ادامه فشار به دولت خواند و گفت: برخی گروه‌ها به دنبال حاشیه‌سازی برای دولت هستند و می‌خواهند در روند کاری دولت اخلال ایجاد کنند. خبرگزاری اصولگرای تسنیم نوشته بود که علی یونسی به دلیل سخنان اخیرش درباره عراق به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد و مورد بازپرسی قرار گرفت. مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز و هم برای گذشته است.»

روزنامه مردم‌ سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌ سالاری چهارشنبه را با تیترهای «شناسایی هویت عوامل حادثه شیراز» و «همه تلاش‌ها برای رسیدن به توافق خوب» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· روابط بهارستان و پاستور در سایه تذکر و سؤال

روزنامه مردم‌ سالاری در صفحه سیاسی خود به بررسی روابط میان دولت یازدهم و مجلس شورای اسلامی از منظر طرح سؤال و تذکرها پرداخته است و در همین راستا نوشت«تعداد تذکرها و سؤال نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌از وزرای دولت یازدهم در سال 1393 به 4670 مورد رسید که این آمار نسبت به گذشته و دولت‌های پیشین افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش ایرنا، تذکر و سؤال نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌از وزرا نوعی نظارت محسوب می‌شود، اما نمایندگان معتقدند عده ای در مجلس از این ابزار نظارتی به عنوان دستاویزی برای تسویه حساب‌های جناحی و سیاسی بهره می‌برند. هر چند که تذکر و سؤال و حتی استیضاح حق مجلس است، اما باید توجه کرد که در شرایط حساس کنونی کشور اولویت‌های مهم تری وجود دارد که قطعاً هر مسوول دلسوزی که قلبش برای نظام و انقلاب می‌تپد به خوبی به این مسائل واقف است. در حال حاضر که موضوع اقتصاد و معیشت مردم یکی از دستور کارهای مهم دولت تدبیر و امید است، انتظار آن بود که برخی از نمایندگان مجلس بیش از آن که با طرح سؤال و تذکر نادرست وقت وزرا را بگیرند به فکر تعامل و همکاری با دولت باشند و با وضع قوانین راهگشا مسیر دولت را هموارتر کنند. تذکر و سؤال نمایندگان از زمان آغاز به کار دولت یازدهم موضوعی فراموش نشدنی است، منتقدان از همان ابتدای دولت یازدهم موج تذکرها و سوال‌های خود را به سوی دولتمردان روانه کردند، به طوری که میزان تذکرها و پرسش‌ها در یک سال اخیر از وزیران دولت یازدهم چندین برابر دولت قبلی است.

بر این اساس، تذکرهای مجلس نهم به دولت از هفتم خرداد 91 تا آخر سال 92، 9 هزار و 225 مورد و در سال 93، سه هزارو 619 مورد بوده است که می‌توان گفت از ابتدای مجلس نهم 12 هزار و 844 تذکر از سوی مجلس به دولت داده شده است. همچنین میزان سوال‌ها از دولت از هفتم خرداد 91 تا پایان سال 92، هزار و 676 مورد و در سال 93 هزار و 51 مورد بوده که میزان کل آن را می‌توان دو هزار و 727 دانست. بدین معنا که میزان پرسش‌ها از دولت یازدهم در طول یک سال اخیر به اندازه میزان سؤالات در دو سال قبل بوده است. در مجموع تعداد تذکرها و پرسش‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌از وزرای دولت تدبیر و امید در طول سال جاری به 4670 عدد رسیده که نسبت به گذشته و دولت‌های پیشین افزایش بشماری داشته است. عابد فتاحی نماینده ارومیه در این باره با اشاره به این که فضای انتقاد در این دولت باز است، گفت: این موضوع باعث شده که بسیاری از منتقدین دست به تخریب دولت می‌زنند.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار چهارشنبه را به تیترهای «روحانی: به نتیجه می‌رسیم» و «کرنومتر توافق بزرگ؛ روشن!» اختصاص داد.

· احضار حجت‌الاسلام یونسی به دادگاه ویژه روحانیت

در پی اظهارات جنجالی اخیر حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهور، درباره نقش ایران در تحولات منطقه که موجب تکمیل پازل ایران هراسی در منطقه و همچنین اعتراض مقامات دولت عراق شد، وی به شعبه دادیاری دادسرای ویژه روحانیت احضار و مورد بازپرسی قرار گرفت. اما روزنامه ابتکار این خبر را رد کرد و به نقل از سعید زارع، معاون دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقلیت‌ها نوشت «چنین خبری صحت ندارد و دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقلیت‌ها به مراجع قضایی احضار نشده است. معاون دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقلیت‌ها مسئول روابط عمومی و ارتباطات دفتر دستیار ویژه رییس جمهور انتشار چنین اخباری را ادامه فشار به دولت خواند و گفت: برخی گروه‌ها به دنبال حاشیه‌سازی برای دولت هستند و می‌خواهند در روند کاری دولت اخلال ایجاد کنند. خبرگزاری اصولگرای تسنیم نوشته بود که علی یونسی به دلیل سخنان اخیرش درباره عراق به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد و مورد بازپرسی قرار گرفت. مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز و هم برای گذشته است.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «پایان سه سال خاموشی سازها» و «فاز دوازدهم علیه تحریم» اختصاص داده است.

· حکم جلب برای 10 نفر در حوادث شیراز

داستان رخداد درگیری علی مطهری با تعدادی از افراد ناشناخته در شیراز همچنان در صدر اخبار روزنامه‌های اصلاح طلب و سایت‌های ضدانقلاب است؛ روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی خود به بازتاب حکم جلب 10 نفر در حوادث شیراز پرداخته است و در همین راستا نوشت «واکنش‌ها و پس لرزه‌های حمله به علی مطهری در شیراز ادامه دارد. جدیدترین خبرها اما مربوط به شناسایی عوامل و صدور حکم جلب آن‌ها حکایت دارد. هر چه که هست گویا این‌بار قرار نیست ماجرای حمله خودسرها به این راحتی‌ها فراموش شود. روز گذشته وکیل علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دادستان شیراز دستور جلب عاملان حمله به این نماینده مجلس را صادر کرده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره جبران شدن خسارت‌های وارده به خودرو حامل علی مطهری در سفر به شیراز گفت: استانداری تعمیرات خودرو را برعهده گرفته و هزینه‌ها را پرداخت کرده است و همچنین حامیان دکتر مطهری مبالغی را به این راننده به عنوان خسارت پرداخت کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، مصطفی ترک همدانی افزود: در مقطع کنونی منتظر هستیم تا اقدامات قضایی لازم برای رسیدگی به این پرونده صورت گیرد. وکیل علی مطهری که پس از حمله ۱۸ اسفند ۹۳ معترضان به این نماینده مجلس در شیراز با دستور کار اقامه دعوا و پیگیری حقوقی شکایت در این رابطه در شیراز حضور دارد، گفت: غروب دوشنبه ۲۵ اسفند در دیدار با سردار ذوالفقاری، معاون وزیر کشور و رییس هیات تحقیق این وزارتخانه درباره وقایع شیراز، نکاتی را به صورت مکتوب از طرف موکلم اعلام کردم. ترک همدانی گفت: این نکات شامل شرح ماوقع، میزان قصور و تقصیر مقصران و محرکین حمله‌کنندگان به آقای دکتر مطهری و همچنین پشتیبان‌ها و مباشرین حمله کنندگان بود. وی افزود: گفت‌وگوها و مطالب این جلسه محرمانه است و نمی‌توان گزارشی از آن‌ها ارائه داد.»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «از روابط صمیمانه تا اختلافات سنگین سیاسی» و «لطفی نزد کامکارها بزرگ است» اختصاص داد.

· تکاپوی رسانه‌ای برای واگرایی اصول‌گرایان

مرجان توحیدی در یادداشتی در صفحه سیاسی روزنامه شرق به القای واگرایی در اردوگاه اصولگرایان پرداخت و وحدت در میان این جناح سیاسی را «رؤیا» تعبیر کرد و در همین راستا نوشت «راهی بین سردرگمی و ثبات، مسیری است که اصولگرایان در سال‌جاری طی کردند و در واپسین لحظات هم البته به سرانجام مشخصی نرسیدند. ماحصل همه تلاش‌ها و برگزاری جلسات وحدت و تاکید و سفارش بر ائتلاف، تنها اعلام پیوند سیاسی بود بین سنتی‌ها وپایداری‌ها. در این میان دیگر شاخه‌ها از جمله جریان احمدی‌نژاد، جریان علی لاریجانی و دیگر طیف‌های متفرقه اصولگرایی مثل حامیان محسن رضایی یا علی‌اکبر ولایتی نه‌تنها در این پیوند جایی ندارند، بلکه نحوه آرایش سیاسی آن‌ها هنوز روشن نشده است. برخی از این طیف‌ها حتی از اعلام موضع صریح درباره نحوه حضور در انتخابات خودداری کرده یا آنکه با چراغ خاموش در حال حرکت هستند. این پیوند سیاسی که سه ضلع جبهه پیروان خط امام و رهبری، پایداری و ایثارگران (شامل جمعیت رهپویان) را دربر می‌گیرد، نتیجه نوعی بی‌برنامگی است که جریان اصولگرایی از آن رنج می‌برد. آن‌ها اگرچه بر ائتلاف و جلوگیری از تجربه‌های ناکام خود در انتخابات‌های گذشته و به‌ویژه انتخابات ۹۲ تاکید داشتند، اما هنوز درگیر نوعی از سهم‌خواهی و خودبرتربینی هستند. این موضوع به آن‌ها اجازه نداده است تا بتوانند به تعریفی از حداقل‌ها دست پیدا کنند و بر سر آن به اجماعی حتی نیم‌بند برسند. نتیجه نداشتن استراتژی برای انتخابات باعث شده هر گروه برای دیگری خط و نشان کشیده و شرط و پیش‌شرط بگذارند و دست آخر هم به هیچ نتیجه‌ای نرسند.»

این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در بخشی از یادداشت خود به نیروی سیاسی نزدیک به لاریجانی نیز پرداخت و نوشت «تابه‌اینجا سنتی‌ها به همراه ایثاگرانی‌ها و رهپویانی‌ها خود را به پایداری‌ها نزدیک کردند و پایداری‌ها از هرگونه اعلام موضع، خودداری کردند. جریان وحدتی هم که از سوی جامعیتن و با پرچم سیدرضا تقوی در حال فعالیت است، در نهایت یا در ائتلاف پایداری و سنتی‌ها ذوب می‌شود یا آنکه تن به وحدت با پایداری‌ها نداده و حرکت جداگانه‌ای را کلید می‌زند. اما دراین‌میان علی لاریجانی با محوریت جبهه یا حزب رهروان ولایت قرار است پا به عرصه انتخابات بگذارد. علی لاریجانی اگرچه هرگونه انتساب خود به این حزب را تأیید نمی‌کند اما فراکسیون رهروان ولایت در مجلس که عملاً حامیان رییس مجلس هستند درصدد راه‌اندازی تشکلی به همین نام هستند که اعضای آن احتمالاً همین نمایندگان حاضر مجلس نهم خواهند بود. علی لاریجانی که در جرگه سنتی‌ها محسوب می‌شود، بعید است به ائتلاف با پایداری‌ها تن دهد؛ اگرچه که پایگاه خود را قم قرار داده و رابطه ویژه‌ای با روحانیت و مرجعیت دارد، اما بعید نیست که بخواهد جریان جداگانه‌ای را کلید بزند.»

روزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه آرمان‌ امروز صفحه اول خود را به تیترهای «مستأجر قبلی پاستور را شخم زده بود» و «ظریف: بالاخره به نتیجه می‌رسیم» اختصاص داد.

· پایداری یک گام تا انحلال؟!

«مهم‌ترین حزب سیاسی منتقد دولت در آستانه فروپاشی درونی قرار گرفته است» این گزاره نتیجه یادداشت فائزه عباسی در صفحه سیاسی روزنامه آرمان‌ امروز است. این روزنامه نگار اصلاح طلب ابتدا به چگونگی ظهور پایداری در صحنه سیاسی کشور پرداخت و سپس با توجه به عدم حضور اعضای شاخص آن پیرامون امکان انحلال آن نوشت«بعد از مرداد 92 مخالفت‌های پایداری‌ها با دولت شدت و حدت بیشتری پیدا کرد، از احضار وزیر گرفته تا کلید زدن استیضاح‌ها، پخش شب‌نامه در صحن هم که جای خود داشت، با این تصور که اگر چهره دولت خدشه‌دار شود قدرت آن‌ها افزایش می‌یابد و دیگر نگرانی بابت رئیس نبودن احمدی‌نژاد یا نزدیکان او وجود نخواهد داشت. اما واقعیت به گونه‌ای دیگر پیش رفت چراکه کندی دولت در پیشبرد مسائل مستقیم به پای آن‌ها نوشته شد. شاید کمتر کسی باشد که با بردن نام حمید رسایی به یاد جبهه پایداری نیفتد، اما در شرایطی که اغلب منتسبان به پایداری عضویتشان را در این جبهه تکذیب می‌کنند حمید رسایی نیز به آرمان از پایداری نبودنش می‌گوید.

او عنوان می‌کند: «من پیش از انتخابات مجلس نهم از تشکیلات جبهه پایداری خارج شدم هرچند علاقه بسیاری به آن‌ها دارم و اعضای آن را افرادی مقید می‌دانم اما در ساختار جبهه پایداری نیستم. نه در جلسات آن‌ها شرکت می‌کنم و همانطور که وقتی می‌بینم رهروان کار درستی را انجام می‌دهد از آن‌ها دفاع می‌کنم، رفتارم در برابر جبهه پایداری نیز به همین منوال است».

این تکذیب عضو بودن در جبهه پایداری تنها به رسایی محدود نشد. وقتی «آرمان» به سراغ اعضای دیگر این جبهه مانند کوچک‌زاده رفت او نیز در یک جمله عنوان کرد که من عضو پایداری نیستم و رسماً از آن استعفا داده‌ام. موسوی‌لارگانی نیز که پیش از این اسم او در لیست پایداری مشاهده می‌شد به «آرمان» گفت که نه‌تنها عضو این جبهه نیستم بلکه به هیچ عنوان موافق تفکر و رویکرد آن‌ها نیز نمی‌باشم. از آنجایی که حسین طلا و اسماعیل کوثری نیز پیش از این پایداری بودن خود را تکذیب کرده بودند بی‌اختیار این سؤال پیش می‌آید که پس چه کسانی جبهه پایداری را تشکیل می‌دهند؟»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «یک گام تا توافق هسته‌ای» و «دوران تحریم و محدودیت به پایان رسیده است» اختصاص داد.

· رمزگشایی از «توافق» در دقیقه 90

ایستایی در دقیقه 90 برای توافق هسته‌ای همچنان ادامه دارد؛ تیتری که بارها از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب و دولتی تکرار شد و به واقعیت بدل نگردید. روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی به گفت و گو با ناصرهادیان پرداخته است. ناصرهادیان در پاسخ به این سؤال که مذاکـــرات هســـته‌ای وارد حساس‌ترین مرحله شده و به نظر می‌رسد طرفین درباره اختلاف‌های مهم به راه حل‌های مشترکی دست یافته‌اند. در چنین فضایی ضمانت اجرایی، به یکی از جدی‌ترین موضوع‌های روی میز مذاکره تبدیل شده است. به نظر می‌رسد ایران و کشورهای طرف مذاکره، درصدد هستند برای اطمینان خاطر از پایبندی کشورها به تعهداتشان، توافق را به تأیید شورای امنیت سازمان ملل برسانند؛ چرا ضرورت چنین مسأله‌ای نزد تیم مذاکره کننده ایرانی شکل گرفت؛ اظهار داشت«موضوع هسته‌ای ایران در حالی به یک چالش جدی جهانی تبدیل شد که قدرت‌های بزرگ جهان (پنج عضو شورای امنیت به علاوه آلمان) رویاروی ایران قرار گرفتند تا ادعاهای ساختگی درباره روند برنامه‌های هسته‌ای ایران را موضوع مذاکره قرار دهند.

باید توجه داشت اعضای دائم شورای امنیت -که در شورای امنیت سازمان ملل از حق «وتو» برخوردارند - از همان ابتدای فرایند مذاکره، در جبهه ناسازگاری با ایران قرار داشتند و این گونه نبود که بدون انگیزه قبلی یا با نیت همپیمانی پشت میز مذاکره با تهران نشسته باشند. بنابراین، نقش شورای امنیت در مذاکرات هسته‌ای با ایران از ابتدا، مفروض ماجراست. زیرا جدال اصلی دیپلماسی ایران با قدرت مندترین اعضای شورای امنیت سازمان ملل بوده و هست. امروز بحث ضمانت توافق هسته‌ای احتمالی، به بحث کلیدی تبدیل شده، اما واقعیت آن است که امتیازات رد و بدل شده توسط طرفین در توافق نهایی احتمالی، از اهمیت فزونتری برخوردار است. اصل بده بستان، در هر مذاکره‌ای اهمیت اساسی دارد.

بده بستان‌ها، باید از دو نظر تناسب داشته باشند؛ نخست، تناسب در نوع امتیازاتی که مبادله می‌شود و دوم؛ همزمانی امتیازات رد و بدل شده، یعنی امتیاز نقد در برابر امتیاز نقد و نسیه در برابر نسیه. امتیاز نقد قابل معاوضه با امتیاز نسیه نیست. اگر این نکات لحاظ شده و توافق به شکل متوازن و مناسبی تنظیم شود، مسائل دیگر از جمله موضوع ضمانت اجرایی، در زمره مسائل «ثانویه» قرار می‌گیرند. در واقع، برای برقراری تناسب میان وزن و زمان تعهدات طرفین -که البته امری بسیار دشوار است-تأیید توافق در شورای امنیت، ضرورت پیدا کرده است.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    عملکرد ضعیف کابینه دولت یازدهم و وزاریی همانند وزیر صنعت و معدن و وزیر مسکن و وزیر نفت وغیره باعث افزایش تذکرها و پرسش ها از آنها شده است .
  • حامد ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    با سلام اکنون که مذاکرات هسته ای ظاهرا با پذیرش فصل هفتمی شورای امنیت می خواهد به پایان برسد نقش جناب آقای یونسی به نظر می رسد که کاملا حساب شده بوده و با این سخنان چند روزی اذهان عمومی و رسانه ای را به خود مشفول نموده تا این مذاکرات در فضایی که همه رسانه ها دنبال موضوع آقای یونسی هستند به نتیجه برسد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    مهمترین نکته اینجاست: گیرم قطعنامه شورای امنیت طرفین رو ملزم به پایبندی کرد. ان پی تی هم اعض رو به پایبندی و ضمانت اجرایی ملزم میکنه! اما میبینیم که امروز ۵+۱ این ضمانت رو نقض میکنه و میخواد حق ان پی تی رو از ایران بگیره. اما نه تنها کسی نمیگه چرا بلکه با حمایت شورای امنیت بر خلاف ان پی تی تحریم میکنن تهدید میکنن و نقشه حمله نظامی هم میکشن. و ایران کاری از دستش بر نیومده و نمیاد. در توافق جدید اینا میگن اگه ایرا عدول کنه تحریم میکنیم و حمله میکنیم. خوب قبول. اما اگه اونا عدول کردن ایرا چیکار میتونه بکنه؟؟؟؟؟ آیا ایران برای عدوا اروپا آمریکا و سازمان ملل میتونه اونا رو تحریم کنه یا تنبیه کنه یا بهشون حمله کنه؟؟؟؟؟؟؟؟ مسلما خیر!!!!!!!!!!!!! پس این کلاه الزام آور بودن و اعتماد داشتن و اطمینا خاطر داشتن رو از یک قرارداد تحمیلی سر خودتون نزارین که یه قرون هم نمیارزه!!!!! اینا به دادن حق ان پی تی که الزام آوره تمکین نمیکنن. از هدیدی کردن و تحریم که ضد حقوق ملتها و ضد حقوق بشره پیروی نمیکنن. اینا بدون اعتراف شما میخوان دارتون بزنن. با اعتراف شما(امضای قرارداد و تصویب شورای امنیت به روش درخواستی/اعمالی آنها) حتما دوبار دارتون میزنن ۳بار میسوزوننتون و چهار بار تیربارانتون میکنن و ۵ بار هم گردنتون رو میزنن. کسی که میخواد بهونه بگیره همیشه میتونه برای یه چیزی بهونه پیدا کنه.
  • محمد ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    زنده باد روحانی دولت مردمی....روحانی هرچی ضعیف کار کنه به داغونی دولت پیش که نمیرسه.....که دولار 1000 تومن رو به 4000 هزار تومن رسوند....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس