کد خبر 399036
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه 90 درصد مسائل فنی در گفت‌وگو با مونیز حل و فصل شده است، گفت: در یک موضوع مهم اختلاف نظر داریم که تلاش می‌کنیم در جلسه عصر امروز آن را حل کنیم.

به گزارش مشرق، دور جدید مذاکرات هسته‌ای از یکشنبه 24 اسفند ماه در لوزان سوئیس و با دیدارهای علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و نیز معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا که به مدت بیش از 3 ساعت و نیم طول کشید آغاز شد.

دوشنبه 25 اسفندماه نیز محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه سید عباس عراقچی، وندی شرمن معاونان وزرای خارجه، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و نیز حسین فریدون در لوزان سوئیس بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند به مدت 5 ساعت مذاکراتی فشرده داشتند.

پس از آن بود که وزیر خارجه کشورمان به همراه معاونان خود و نیز حسین فریدون راهی بروکسل شد تا با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان دیدار و گفت‌وگو کند و این در حالی بود که رایزنی‌های فنی بین صالحی و مونیز در لوزان در جریان بود.

ظریف در دیدار با موگرینی آخرین تحولات مربوط به روند مذاکرات هسته‌ای، رابطه ایران و اتحادیه اروپا و همچنین آخرین تحولات منطقه‌ای را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با فدریکا موگرینی با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس وارد رایزنی و گفت‌وگو شد.

بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و روند مذاکرات هسته‌‌ای، تاکید طرفین بر تلاش مشترک کشورهای مذاکره کننده در جهت نزدیک کردن فاصله‌ها به منظور دستیابی به توافق از جمله محورهای این دیدار بود.

پس از آن در ساعت 21:30 به وقت تهران، نشست مشترک محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی با شرکت همتایان ظریف از کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان در بروکسل آغاز شد که پس از 3:30 دقیقه به پایان رسید.

اخبار مرتبط با مذاکرات هسته‌ای در روز 26 اسفند ماه را می‌توانید در بخش زیر مشاهده کنید.

****

11:00 دور جدید مذاکرات بین ظریف، کری، عراقچی، روانچی، شرمن و فریدون و صالحی و مونیز از دقایقی پیش در لوزان سوئیس آغاز شد.

11:50 مذاکرات فنی دو جانبه بین صالحی و مونیز آغاز شد.

12:53 خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزرای خارجه کشورهای اروپایی احتمالا اواخر هفته به مذاکرات هسته‌ای در لوزان ملحق خواهند شد.

13:00 مذاکرات ظریف و کری و معاونانش پس از دو ساعت به پایان رسید.

14:00 ادامه مذاکرات فنی صالحی و مونیز پس از تنفس یک ساعته با حضور کارشناسان فنی طرفین انجام گرفت.

14:13 ادامه رایزنی وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه معاونانشان بعد از ظهر امروز (سه شنبه) از سر گرفته می‌شود.

15:22 یک مقام آمریکایی حاضر در مذاکرات هسته‌ای گفت که ایران و گروه ۱+۵ در زمینه شناسایی گزینه‌های فنی که توافق را شکل می‌دهد پیشرفت چشمگیری کرده‌اند.

15:37 وزیر خارجه کشورمان با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات با طرف اروپایی در بروکسل اعلام کرد که قرار است روز چهارشنبه مدیران سیاسی اروپایی و چین و روسیه به مذاکرات در لوزان ملحق شوند.

15:46 رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان اینکه 90 درصد مسائل فنی در گفت‌وگو با مونیز حل و فصل شده است،  گفت: در یک موضوع مهم اختلاف نظر داریم که تلاش می‌کنیم در جلسه عصر امروز آن را حل کنیم.

17:06 دومین دور نشست وزرای خارجه آمریکا و ایران با حضور معاونان آنها و صالحی و مونیز در روز جاری دقایقی پیش آغاز شد.

18:53 «آلن ایر»، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری فرانس 24 گفت: واشنگتن در هفته جاری برای رسیدن به تفاهم سیاسی تلاش خواهد کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس