در این گزارش به دو نمونه مهمات خواهیم پرداخت که نقش بسیار مهمی در افزایش نقش آفندی نیروی هوایی ارتش داشته و در حقیقت به عنوان سلاح های استراتژیک نهاجا می توان از آنها نام برد. این دو سلاح یکی موشک ضد رادار KH-58 و دیگری بمب سنگر شکن KAB-1500 به عنوان سنگین ترین بمب هواپرتاب نهاجا است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول 8 سال جنگ تحمیلی از نداشتن مهمات دورایستا رنج می برد و بخش عمده تلفات وارده بر ناوگان نهاجا، خصوصا جنگنده های اف 4، به دلیل نبود این مدل تجهیزات مخصوصا موشک های ضد رادار ایجاد شد.

پس از پایان جنگ تحمیلی، جمهوری اسلامی ایران به تعدادی هواپیمای بمب افکن ضربتی سوخوی 24 دست پیدا کرد که این هواپیماها، مزیت خاصی را به نیروی هوایی کشورمان می داد؛ هواپیمای ضربتی با بالهای متغیر که توان پرواز در ارتفاع بسیار پایین و حمله به اهداف استراتژیک دشمن را دارند.

آشنایی با دو سلاح استراتژیک سوخوهای 24 نهاجا+عکس 5665
بمب افکن ضربتی سوخوی 24 نهاجا

در ادامه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تعداد بیشتری از این هواپیمای ارزشمند را دریافت کرد و در کنار آن و با توجه به درس های جنگ 8 ساله، استفاده از مهمات دورایستا برای این هواپیمای تهاجمی در دستور کار قرار گرفت.

در این مطلب به دو نمونه از مهمات خواهیم پرداخت که نقش بسیار مهی در افزایش نقش آفندی نیروی هوایی ارتش داشته و در حقیقت به عنوان سلاح های استراتژیک نهاجا می توان از آنها نام برد. این دو سلاح یکی موشک ضد رادار KH-58 و دیگری بمب سنگر شکن KAB-1500 به عنوان سنگین ترین بمب هواپرتاب موجود در زرادخانه نهاجا است.

موشک KH-58

این موشک ضد رادار در زمان شوروی سابق مراحل طراحی و توسعه خود را گذرانده و از سال 1982 در نیروی هوایی ارتش شوروی سابق وارد خدمت شد. در دهه 1980 میلادی مدل ارتقاء یافته این موشک با عنوان KH-58U به خدمت ارتش شوروی وارد شد و مدل صادراتی آن نیز بر پایه همین موشک با عنوان KH-58E ساخته شد. در سالهای بعد چند مدل دیگر از این موشک برای بازار صادارات طراحی و ساخته شدند.

آشنایی با دو سلاح استراتژیک سوخوهای 24 نهاجا+عکس 5665
موشک KH-58 در کنار سوخوی 24 روسی

با توجه به ورود عمده این مهمات در اوایل دهه 1990 میلادی و عدم وجود اعلام رسمی در مورد مدل دقیق مورد خدمت در نهاجا می توان مدل در حال خدمت در ایران را گونه E تصور کرد. برد این موشک بین 40 تا 200 کیلومتر و سرعت آن در حدود 3.6 برابر سرعت صوت می باشد.

3.6 برابر سرعت صوت یعنی این موشک هر 1234 متر را در یک ثانیه طی می کند و فرضا، براي انهدام مجموعه هاي راداري سامانه دفاع هوايي پاتريوت آمريکا با بيشترين برد 160 کيلومتر، نهايتاً به 2 الی 2.5 دقيقه زمان با توجه به شرایط پرتاب نياز دارد.

برد این موشک همانطور که در بالا به آن اشاره شد از 40 تا 200 کیلومتر متغیر است و این عامل بستگی به ارتفاع رهاسازی موشک مورد نظر دارد. هر چه ارتفاع رهاسازی بیشتر باشد برد این موشک نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

البته به دلیل توانایی بالای سوخوی 24 در پروازهای ارتفاع پایین و نفوذ به درون عمق دشمن نیاز آنچنانی برای افزایش ارتفاع به منظور بدست آوردن بیشینه برد نیز احساس نمی شود. سرعت بسیار بالا به همراه جستجوگر غیرفعال نصب شده در این موشک زمان واکنش برای دشمن را بسیار کاهش و احتمال برخورد موفقیت آمیز را بسیار افزایش می دهد.

آشنایی با دو سلاح استراتژیک سوخوهای 24 نهاجا+عکس 5665
موشک KH-58 در جریان یکی از رژه های نیروهای مسلح

این موشک از یک موتور سوخت جامد نیرو گرفته و وزن کلی آن 650 کیلوگرم و وزن سرجنگی آن 149 کیلوگرم ماده شدید الانفجار است. این موشک برای اولین بار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به توانایی "سرکوب پدافند هوایی دشمن" مجهز کرد که یکی از مهمترین شاخصه های امروزی برای یک نیروی هوایی به شمار می آید.

با توجه به افزایش برد سامانه های پدافند هوایی در چند دهه اخیر لزوم وجود یک چنین قابلیتی در هر نیروی هوایی بسیار لازم به شمار می آید.

KAB-1500

امروزه بمب های سنگر شکن نقش مهمی در حملات هوایی بر علیه اهداف سطحی را به عهده دارند. در بسیاری از اوقات نیروی مهاجم تنها یک فرصت برای حمله به یک نقطه استراتژیک را دارد و باید در همان حمله ضربه کاری را به هدف وارد کند. هواپیماهای قرار گرفته در آشیانه های ضد بمب، سنگرها و ذاغه های مهمات، آشیانه های بتونی مخصوص سامانه های راداری و پست های فرماندهی و یا هر گونه هدف محافظت شده به وسیله ترکیباتی مثل بتون مسلح برای هر نیروی تهاجمی بسیار دردسر ساز هستند.

بمب های سبک وزن حتی با داشتن دقت بالا، از پس بسیاری از این اهداف برنخواهند آمد.

آشنایی با دو سلاح استراتژیک سوخوهای 24 نهاجا+عکس 5665
بمب هدایت لیزری KAB-1500L

بمب KAB-1500L موجود در خدمت نهاجا که برای اهداف فوق مورد استفاده قرار می گیرند، از گونه هدایت لیزری بوده و در مجموع 1500 کیلوگرم وزن دارد. این بمب همانگونه که در بالا نیز به آن اشاره شد سنگین ترین بمب هواپرتاب نیروی هوایی ارتش به حساب می آید.

این بمب به طور معمول از ارتفاع 8 هزار متری پرتاب شده و می تواند مسافتی تا حد 17 کیلومتر را، بسته به شرایط پرتابی طی کند.

آشنایی با دو سلاح استراتژیک سوخوهای 24 نهاجا+عکس 5665
سامانه هدف گیری کایرا در هواپیمای سوخوی 24

نحوه کار این بمب ها اینگونه است که به محض برخورد به سطح مورد نظر منفجر نشده و در هدف نفوذ کرده و سپس انهدام صورت می گیرد. برای هدفگیری این بمب هواپیمای سوخوی 24 به سامانه "کایرا" مجهز است که یافتن هدف و قفل بر روی آن را انجام می دهد.

این بمب پس از رها شدن توان نفوذ در 2 متر بتون مسلح و 20 متر خاک را دارد. وزن مواد منفجره به کار رفته در این بمب در حدود 440 کیلوگرم برآورد می شود. این وزن بالا به همراه شتاب حاصل از پرتاب و انفجار پس از نفوذ در هدف KAB-1500 را برای هر هدفی به یک کابوس واقعی تبدیل می کند.

آشنایی با دو سلاح استراتژیک سوخوهای 24 نهاجا+عکس 5665
موشک KH-58 در سمت راست و بمب KAB-1500 در سمت چپ در مقابل سوخوی 24 نهاجا مشخص شده است

در این حقیقت این دو سلاح کمتر شناخته شده در اختیار عقابان نهاجا، توان تهاجمی بسیار بالایی را برای ناوگان سوخوی 24 کشور به همراه آورده و نقش مهمی در افزایش توان بازدارندگی کشور ایفا می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 82
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 34
  • حسین ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 1
    حملهههههههههه
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 4
    یک موشک به سوی خانه مجلل و پرطنطنه یار غار جورج سوروس روانه کنید تا مایه تسلی خاطر و تشفی دل خانواده های شهدا سال88 شود
  • دوربين مدار بسته ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 5
    موشكي كه برأي سال ١٩٩٠ شوروي بوده إنقدر تو بوق و كرنا كردن نداره كه سپاه موشكاي بهتر از اين داره مثله همون موشك كه از هولوكوپتر به مانكن ناو آمريكا شليك شد. ومن الله التوفيق
  • ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 1
    کجا؟ :|
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    بمبو موشکای دیگه تو عکسم برامون ناشناختس اونارم یه توضیحی میدادی
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 1
    ان شاء الله سعودی ها پیام را گرفته باشند.
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    2 1
    سعودی ها هم با پول باد آورده نفتی هواپیما ها و بمب های بسیار پیشرفته تر از این را از کشورهای غربی بخصوص امریکا دریافت کرده اند
  • رضا ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 1
    بچه ها حملهههههههههههههه
  • حامد ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 2
    به اسرائیل
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    2 2
    به عربستان حملهههههههههههههههههه
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 0
    بمب دور ایستا مسافت 17 کیلومتر را با چه نیروی پیش برنده ای طی می کند؟
  • صادق ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    چند سال پيش امير بقايي از وجود بمبهايي سنگينتر (ساخت داخل) در نيروي هوايي خبر داده بود!
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    4 0
    داخل کشور هم اینا تولید میشن یا وارداتین؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    3 4
    اف15هاتوی اسمان حکمت می کنند هواپیماهای روسی از هر نوع که باشند در برابر هواپیماهای آمریکای آهن قراضه ای بیش نیستند
  • pedram ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    3 1
    باید قبول کنیم که توان جنگنده های سعودیو اسراییلو نداریم ولی موشکامون خوبه باید از این به بعد جنگنده بسازیم جنگنده واقعی...
  • آریو ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 2
    الان چندین سال است که همه اینها در کشور تولید میشود. به یاری خدا ما در حال حاضر تجهیزاتی در کشور داریم که عمده آن هنوز از چشم دشمن مخفی ست.
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 0
    گیم بازی نمیکنیم برادر
  • حمید ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    4 0
    ابزار جنگی راهبردی هواپیمای جنگنده مدرن هست که متاسفانه ما نتونستیم تولید کنیم.بهتره که ما شروع به تحقیق و سرمایه گذاری برای تولید جنگنده ای کنیم که بتونه مثلا در مقابل اف22 حرفی برای گفتن داشته باشه وگرنه همین الانش هم جنگنده های اف16 که به وفور در اختیار همسایگان ترک و اعراب ما هست میتونه برای ما درد سر ساز باشه.لطفا اونایی که اطلاعات دارن نقد کنن نظرم رو.
  • عبدی ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 0
    برای سلامتی مقام معظم رهبری وتمامی رزمندگان اسلام ونابودی دشمنان اسلام ومسلمین برمحمد وآل محمد(ص) صلوات ؛؛؛؛عشق منی ای ایران همیشه سرافراز؛؛؛؛؛
  • شهروند ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 3
    اینم برا سعودی ها بود
  • قران دوست ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 0
    اخ جون باياري خداواقاامامزمان عج دشمنان دين وميهن عزيزماندشمنان ژونابود وياروياور وسربازان اقا املم زمان خواهيم بود دژود بر رهبر پاک ودرود بر سپاهيان ارتشيان رهمه سربازا گمنام
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    2 0
    تا حالا نپرسیدی بعد تحریم هوافضای آمریکا توسط روسیه چرا آمریکا نتونسته ماهواره بفرسته یا فرستاده منفجر شده؟؟ مطالعت رو زیاد کن صنعت هوافضا یکه تازش روسیه........
  • اهوازی ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    قبلا میگفتند سنگین ترین بمب ایران بمب 2000 پوندی است که معادل 900 کیلوگرم است.
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 2
    حالا جنگ میشه توهمتون خوب میشه!!
  • محمد رضا ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 1
    جناب فوق تخصص هوافضا.... بهتره بدونید امریکا فقط با تبلیغات و گول زدن مردم ساده برای خودش رویای قدرت ساخته... سوخو 24 اف 15 رو می خوره...
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 0
    موشکی ماشالله خیلی خوبیم ولی جنگگگگگگگگگگگگگندددددددددددددهههه میخوایم ...
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    گزارش خوبی بود
  • رحمانی ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 1
    فکر کنم تو تو عربستان داری زندگی می کنی؟
  • فرید ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 2
    kab150 هزارو صد کیلو ماده منفجره داره نه 440kg
  • مالک ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 0
    خدا قوت لشکریان صاحب الزمان(عج)
  • محمدرضا ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 0
    انتظارات ما از وزارت دفاع و نیروهای مسلح کشورمان در سال جدید در راستای افزایش توان دفاعی کشورمان و تهدیدات منطقه ای و فرامنطقه ای:1.تجهیز نیروی هوایی کشورمان به 2 جنگنده ی پیشرفته ی نسل جدید و 1 جنگنده ی کلاس سنگین نسل جدید.2.تجهیز ناوها.شناورها و به خصوص زیر دریایی های ایرانی به موشکهای بالستیک و سامانه های ضد هوایی عمود پرتاپ.3.تجهیز به موشک های کلاس سنگین بالستیک مانند topole m.امیدوارم شاهد رویدادها و اخبار دفاعی خوبی در سال جدید باشیم.مشرق جون پیگیر باش.
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    اگه سوخو 24 های سودان تو عملیات یمن بوده باشن که ول مرتبه......سیستمهاش لو رفته .......آقایون صاایران یه تکونی به خودشون بدن ثواب داره بخدا......این اوبونیک و رادار برای جنگندههای داخلی چی شد(در این مملکت را باید گل گرفت).......یعنی از البیت سیستم هم کمترین که سیستم هواپیماهاشون را تغییر داده........در ضمن در اورهال بعدی این لگن ها (سوخو 24)مخازن سوخت تطبیقپذیر و استفاده از کامپوزیت های فیبر کربن باید(باید) استفاده شده باشه (خانقلی،تهدید خیلی جدی)
  • شناس ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    چرا ازاین کا اچ-58 برای سرکوب سامانه سام غنیمتی داعش استفاده نشد که مدعی شدند یک بالگرد و یک جنگنده عراقی را با همین سام ها سرنگون کردند؟؟؟
  • بنده خدا ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    پسرم اف 15 های سعودی رکورد دار سقوط رو در جهان دارن. همون اوریکن های انصار کفایتشون میکنه دیگه حالا اگه بخان با یه هواپیمای دیگه داگ فیت کنه همه هیکلش در میره
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    این اراجیف را رها کنید. ادلب سقوط کرد. فوعه و کفرایا در محاصره کامل هستند و اگر سقوط کنند شیعیان ساکن این دو شهر چه خواهد شد؟ دقیقا یکسال و نیم است که ارتش سوریه موفقیت چشمگیری نداشته است. کمکهای مالی ایران و روسیه هم به سوریه قطع شده است. وضعیت بسیار بد است و مشرق دنبال برد موشکها.
  • سوخو 27 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    اف 15 باید با سوخو 27 مقایسه بشه نه با سوخو 24
  • محمد 313 ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    بد بخت اصلا سوخوی 24 تو کلاس f15 هست که تو داری اینارو با هم مقایسه میکنی ؟ سوخوی 24 رو باید با f111 مقایسه کنی.
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    به امید پیشرفت هر روز
  • وحید ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    1 0
    اف 15 رو سوخو 27 به راحتی مغلوب می کنه. در حقیقت بلندگوی تبلیغاتی غرب خیلی قویه .. شما بازیهای جنگی هوایی اگه بازی کرده باشی بیشترشون شما خلبان یک جت جنگی غربی هستی که باید با انواع هواپیمای روسی مبارزه کنی.وصدالبته تو بازی هم شما برنده میشی.. البته من روس گرا نیستم اما واقعیتها غیر از این چیزی هست که بهمون نشون میدن یا میشنویم. اف چهارده های آپگرید شده که به تازگی استارتش خورده کارائی گربه های ایرانی بیش از بیش خواهد کرد.
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    1 0
    خدا نکنه جنگ بشه
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    2 0
    باید دید در یک جنگ واقعی یک سوخو 24 می تونه بدون اینکه مورد اصابت پدافند آمریکایی قرار بگیره با این موشک ضد رادار پدافند آمریکایی رو بزنه یا اون بمب های سنگر شکن در مقابل بتون های مدرنی که آمریکا در اختیار دارد چقدر کارایی دارند؟
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    باید دید در یک جنگ واقعی یک سوخو 24 می تونه بدون اینکه مورد اصابت پدافند آمریکایی قرار بگیره با این موشک ضد رادار پدافند آمریکایی رو بزنه یا اون بمب های سنگر شکن در مقابل بتون های مدرنی که آمریکا در اختیار دارد چقدر کارایی دارند؟
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 1
    موشکی ضد راداری که معرفی کردید یک موشک از رده خارج می باشد و با موشک kh-31 در روسیه جایگزین شده است
  • حسین ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    این هواپیما ها میتونن بلند شن یا بلند شن از رادار فرار کنن یا یا تو تور پدافندی گیر نیفتن ک بعد این موشک ها رو شلیک کنن؟
  • محمد ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    نظرت درباره su 30 چیه؟ اون خوبه دیگه. قاهر چی؟
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    1 0
    مشرق جون خواهشا سوال منو منتشر کن دیگه! دوستان کسی میدونه ایران هواپیمای اف 16 داره یا نه؟
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    با اون سرعت جنگنده هرچی ازش رها بشه با توجه به سرعت هواپیما مسافتی رو طی می کنه اینم با همون نیرو پرتاب میشه
  • اقبال ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    1 0
    از لابلای دیالوگ شما عزیزان یک چیز را فهمیدم که هنوز هستند کسانیکه آنچه ما آنرا سلاح ایمان می نامیم اعتقاد ندارند . درجنگ ۸ ساله بدون سلاح و با حداقل امکانات و تسلیحات با مدرنیزه ترین ارتش منطقه وحمایت ناتو و حتی روسیه سابق مبارزه کردیم و سربلند بیرون آمدیم . امروز که الحمدلله به اهتمام جوانهای دانشمند وطنی سلاح مدرن نیز دراختیار داریم . جنگ طلب نیستیم اما ظلم پذیر نیستیم و برای جهاد ضمن دراختیارداشتن سلاح لازم وهمان سلاح پنهان ایمان که سربازان مزدور عرب یا غربی ندارند با تمام ارتشهای پوشالی منطقه می جنگیم و بقول قرآن چون شروع کننده جنگ نیستیم ازکمک ونصرت الهی برخورداریم . جوانهای عزیر . احساساتی نباشید ۴۰ سال عمرم را در مسیر انقلاب و پیروی امام و خامنه ای و جنگ تحمیلی و تحقیق سپری کردم و صادقانه میگویم اسللام حق است . شیعه حق است و ادامه این انقلاب قیامی است که به ظهور ربط دارد . در اروپا جوانها برای هرجنگ ثبت نام کنند به استناد آمار دبیرکل ناتو ومرکز نظامی پارلمان اروپا برای جنگ با ایران پاسخ منفی میدهند . ایران افقانستان و عراق نیست . که اگر توان ضربه زدن به آنرا داشتند تابحال بارها بوسیله سگ نگهبانشان اسراییل بما حمله کرده بودند . اسراییل یاوه میگوید . سگی که زیاد پارس میکند گاز نمیگیرد
  • محمد ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 1
    سلام.ما بعد جنگ طراحی هامون برای جنگ نامتقارن هست که به اذعان خود غربی ها گیج کنندست . مثلا در بحث موشکی ایران زرادخانه ای به بزرگی تمام کشورهای خاورمیانه ای دپو کرده با تنوع تاکتیکی بسیار زیاد. این قابلیت به شما اجازه می دهد دشمن رو غافلگیر کنید در بحث هوایی اگرچه از لحاظ کمیت کمی مشکل داریم اما از لحاظ چابکی و به روز بودن نه تنها عقب نیستیم بلکه در جنگ الکترونیکی از بسیاری کشورها جلوتریم. در بحث هوایی نیز ما مثل موشکی تنوع جنگنده داریم که برای ضربه به دشمن کافی ست. راستی به اذعان خود کارشناسان نظامی ایران ناشناخته ترین و مرموزترین کشور از لحاظ نظامی است واین جز با مقاومت مردم وتلاش ارتشی ها وسپاه تحت فرامین امام خامنه ای مقدور نبود.
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    1 0
    جواب به دوست عزیزم 15:19 اینکه بله ایران 2 فروند اف-16 در بطن انقلاب اسلامی از امریکا تحویل گرفته ولی بخاطر خروج آمریکاییها از ایران و لغو قرارداد این هواپیما این مسئله کنسل شد! هم اکنون این دو فروند در حالت عملیاتی قرار ندارند. با تشکر.
  • دارا ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    ببخشید اشتباهی مثبت دادم!!!! شما اول مطالعه کن بعد نظر بده!
  • مجتبی ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    شما سربازی رفتی؟؟؟ فکر کنم نرفتی!
  • دارا ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    همه پاسخ ها از دم اشتباه هستند! تکنولوژی هوافضای آمریکا سرآمد همه تکنولوژی های هوایی است. با تشکر
  • مهدی ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    مانکن؟؟؟!!! ... برادر این هواپیماست اون هلی کوپتر هست ... اصلا کارشون دو تا مقوله جداست ... این تجهیزات بیشتر برای از بین بردن توان راداری و ضد هوایی دشمن هست ... آخه مگه میشه با هلی کوپتر مثلا سایت موشکی رو زد؟!!! در ارتش روسیه هم هنوز این تجهسزات عملیاتی هست
  • بهنام ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    1 0
    از کجا منبع میاری که ایران 2 تا اف 16 داره؟اخه..قطعات یدکیش رو هم به پاکستان فروختند سال های جنگ ،انبار انبار ,,به جاش قطعات بویینگ و .. گرفتند... در مورد سوخو 24 هم فانتوم از هر نظری بهتره .چون توانایی درگیری هواییش با سوخو 24 قابل مقایسه نیست.هنوز هم میشه فانتوم ها رو لود کرد بفرستن اسراییل رو بمبارون کنه برگرده البته احتمال برگشت سالمش حدود 25% ه.ولی سوخو24 رو بدون پشتیبانی هوایی یه هواپیمای دیگه بفرستن که عمرا اگه برگرده.
  • ali ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    f
  • ali ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    آیاایران اثلابه دنبال تحقیقات درموردجنگاوران رباتی یا ژنتیکی است؟
  • abcdefgh ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    آقای دنیس فدوتینوف از کارشناسان خبره ی صنایع هواپیماهای بدون سرنشین در این رابطه اظهار داشت: "متخصصان و طراحان جنگنده ی روسی بر این عقیده اند که باید به آینده ی دور نگریست و منتظر اتمام ساخت جنگنده نسل پنجم نبود. برخی از کشورها، طراحی جنگنده ی نسل ششم را آغاز نموده اند. یکی از این جنگده ها با نام "فانتوم ری" توسط کمپانی "بوئینگ" و دیگری با نام "X-47B" در کارخانه ی صنایع هوافضایی و نظامی آمریکا "نورتروپ گرومن" طراحی شده اند. تابستان امسال، کمپانی نورتروپ ، فرود و برخاست جنگنده ی بدون سرنشین جدید خود را از ناو هواپیمابر به نمایش گذاشت
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    هواپیماهای اف 14 ،فانتوم و اف 5 جنگنده هایی بودند که در زمان جنگ نقش افرینی کردند و الانم هستند نه سوخو روسی، اف 4 های ایران در زمان جنگ میگ های روسی رو شکار می کردند و تا جایی که من می دونم اف 4 ایران هر یه دونش چندتا میگ 21 رو سرنگون کرده. ستون فقرات نیروی هوایی ایران اف 4 است. تنها کشور همسایه ما یعنی ترکیه از این نوع هواپیما داره و فقط اونا جنگنده اف 16 بهشون اضافه شده. در کل به نظر من هواپیماهای آمریکا که در ایران با اینکه قدیمی شدن و الانم استفاده می شن خیلی بهتر از هواپیماهای روسیه اند،بله سوخو 24 هواپیمای خوبیه در مقابل اف 4 ، ولی آیا در مقابل اف 16 و یا اف 15 بازم میشه گفت هواپیمای خوبیه، به نظرم بهترین مکان برای مقایسه هواپیماهای غربی و روسی ، نبردهای اعراب و اسرائیل است و همچنین نبرد کره و ویتنام. در آخرم می خواستم یه نکته رو بگم که درسته ما تجهیزات غربی نداریم ولی باعث نمی شه به اونا بگیم بی کیفیت هستند و این درست نیست.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    هواپیماهای اف 14 ،فانتوم و اف 5 جنگنده هایی بودند که در زمان جنگ نقش افرینی کردند و الانم هستند نه سوخو روسی، اف 4 های ایران در زمان جنگ میگ های روسی رو شکار می کردند و تا جایی که من می دونم اف 4 ایران هر یه دونش چندتا میگ 21 رو سرنگون کرده. ستون فقرات نیروی هوایی ایران اف 4 است. تنها کشور همسایه ما یعنی ترکیه از این نوع هواپیما داره و فقط اونا جنگنده اف 16 بهشون اضافه شده. در کل به نظر من هواپیماهای آمریکا که در ایران با اینکه قدیمی شدن و الانم استفاده می شن خیلی بهتر از هواپیماهای روسیه اند،بله سوخو 24 هواپیمای خوبیه در مقابل اف 4 ، ولی آیا در مقابل اف 16 و یا اف 15 بازم میشه گفت هواپیمای خوبیه، به نظرم بهترین مکان برای مقایسه هواپیماهای غربی و روسی ، نبردهای اعراب و اسرائیل است و همچنین نبرد کره و ویتنام. در آخرم می خواستم یه نکته رو بگم که درسته ما تجهیزات غربی نداریم ولی باعث نمی شه به اونا بگیم بی کیفیت هستند و این درست نیست.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    هواپیماهای اف 14 ،فانتوم و اف 5 جنگنده هایی بودند که در زمان جنگ نقش افرینی کردند و الانم هستند نه سوخو روسی، اف 4 های ایران در زمان جنگ میگ های روسی رو شکار می کردند و تا جایی که من می دونم اف 4 ایران هر یه دونش چندتا میگ 21 رو سرنگون کرده. ستون فقرات نیروی هوایی ایران اف 4 است. تنها کشور همسایه ما یعنی ترکیه از این نوع هواپیما داره و فقط اونا جنگنده اف 16 بهشون اضافه شده. در کل به نظر من هواپیماهای آمریکا که در ایران با اینکه قدیمی شدن و الانم استفاده می شن خیلی بهتر از هواپیماهای روسیه اند،بله سوخو 24 هواپیمای خوبیه در مقابل اف 4 ، ولی آیا در مقابل اف 16 و یا اف 15 بازم میشه گفت هواپیمای خوبیه، به نظرم بهترین مکان برای مقایسه هواپیماهای غربی و روسی ، نبردهای اعراب و اسرائیل است و همچنین نبرد کره و ویتنام. در آخرم می خواستم یه نکته رو بگم که درسته ما تجهیزات غربی نداریم ولی باعث نمی شه به اونا بگیم بی کیفیت هستند و این درست نیست.
  • ایرانی ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    به نظر شما این جنگنده های قدیمی شرقی واین فانتوم ها و اف 14 و..... قدیمی غربی کمکی به نیروی هوایی ما میکنه وقتی که الان خیلی از کشور های دارن جنگنده های بسیار پیشرفته میسازند.
  • بمب ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    1 0
    حــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــمـــــــــــــــــــــــــــــــــلـــــــــــهـ
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    دوران جنگنده تمام شد الان عصر موشکهای لیزری هست عصر جنگهای رباتیک دقت کردید ایران چرا به دنبال خرید جنگنده نیست ایا میدونستید ایران به دنبال ارتشی رباتیک هست به خاطر این به بمب اتم نیازی نداره اره داداش
  • مینا گلرو ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 1
    باسلام به دوستان من که هرچی نظر ارسال میکنم ازطرف عزیزان مشرق غیرقابل انتشار تشخیص داده میشه وکلا دیگه از انتشارنظراتم ناامید شدم ولی برحسب اخلاقم بازم میفرستم وامادرمورد این تاپیک بمب سنگر شکنkab1500بمب بسیار بروز وقدرتمندی هستش که حتی در برخی از موارد از رقبای غربیش جلوتره البته نوعkab500هم هست که من امیدوارم1500دراختیار کشورمون باشه ولی متاسفانه علیرغم پیشرفته بودن بمب یه مشکل هستش واونم اینه که سوخو۲۴بمب افکن بسیار کند پرواز هستش وبا توجه به اینکه برای پرتاب بمب بایدبالای سر هدف بره برای خروج از اسمان هدف با دشواری مواجه میشه که ایشالله باورود به خدمت سوخو۳۰ام کا؛این مشکل هم حل میشه واما درمورد مقایسه سوخو۲۴بااف۱۱۱عزیزان این مقایسه اشتباه هستش فنسررو باید با فانتوم مقایسه کرد وگرنه اف۱۱۱ دارای برد عملیاتی بیش از دو برابر فنسر هستش همچنین سرعتش هم تقریبا دوبرابر وظرفیت حمل مهماتش هم باز هم دوبرابر فنسر هستش که بیشتر به موتورشون برمیگرده چون فنسر از دو موتور لیولکا توربوجت بهره میبره واف ۱۱۱از دوموتور توربوفن موفق باشید
  • امیر ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    موافقم
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    0 0
    فک نکنید جنگ با عربستان واسراییل آسونه نبرد گوشت و گلولس
  • محمد ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    ایران 2 فروند F16 از امریکا تحویل گرفت که یکیش کاملا اوراغ شد تا جهت آموزش ازش استفاده شه و مورد دیگش تو رمپ شکاری مهرآباد تو یه آشیانه پارک شده که اگه سوار هواپیما شدین موقع تیکاف با کمی دقت می تونید ببینیدش
  • حمید ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    ای کاش ما خودمون هم میتوانستیم پیشرفته ترین جنگنده هارو درست کنیم تا در دنیا حرف اول میزدیم نه 22 جهان
  • علی ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    خوبههععععععععععععععع
  • ناشناس ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    سلام همه الان اعتراض میکنن به دولت اگه واقعادوست داریدبهترین جنگنده داشته باشیدخودشماجونامیتونیدمغزخودرابکاربندازیدویک جنگنده بسازیدشماهم یک ایرانی هستی همش روگردن دولت ندازیم
  • گم نام ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    1 0
    اقا اینجور که نشد فقط موشک بسازیم یا نیروی دریایی قوی کنیم پس یادمون رفته نیروی هوایی هم داریم؛ جنگنده هامون مال 40،50سال پیش هستن ما عمرا با این نیروی هوایی بتونیم با عربستان مقابله کنیم مسئولین لطفا نظرات رو بخونن و بفهمن که در کنار موشک جنگنده هم بسیار مهم و مورد نیاز هست.
  • گم نام ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    1 0
    اقا اینجور که نشد فقط موشک بسازیم یا نیروی دریایی قوی کنیم پس یادمون رفته نیروی هوایی هم داریم؛ جنگنده هامون مال 40،50سال پیش هستن ما عمرا با این نیروی هوایی بتونیم با عربستان مقابله کنیم مسئولین لطفا نظرات رو بخونن و بفهمن که در کنار موشک جنگنده هم بسیار مهم و مورد نیاز هست.
  • محمد رضا ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    1 0
    به نظر من جنگنده های ایران هر 20 تاشو میشه راحت به جنگ یه f22رپتور یا حداکثر 2 تا f35 لایتنینگ فرستاد بخدا قسم حتی 20 تایی هم حریف اونا نمیشن شوخیتون گرفته valesly raptor همزمان 9هدف تا فاصله 398 کیلومتریو هدف قرار میدن ما حتی به اف14 مون بنازیم یه سیستم flare یا منحرف کن موشک دشمن رو نصب نکردیم روشون به چیمون بنازیم سوخو 24 که ول معتله در برابر اف14 tomcat حالا اگه نسل پنجمشم که سوخو35 بود میشد روش مانور داد
  • ناشناس ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    ما ممکنه بهترین هواپیما نداشته باشیم ولی اینو تموم دنیا میدونن بهترین خلبانها داریم.همونهایی که با هلیکوپتر جنگنده شکار کردن یا با یک موشک 2جنگنده ساقط کردن
  • توحیدی ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    2 1
    قابل توجه دوستان گرامی برای هواپیما یا موشک روسی یا امریکایی بحث کردن بیفایده است .هردوطرف سلاحهای خوب و پیشرفته ای دارند . اما مغزو دستی که این سلاحهاو هواپیماهارا بکار میگیرند مهمتر است . درجنگهای اعراب و اسرائیل لکه ننگی بر پیشانی اعراب (باسلاحهای شرقی )خورد که تابه امروز هنوز خونابه پس می دهد. اما این از بدبودن سلاح روسی یا خوب بودن امریکاییهاش نبود بلکه از عدم مدیریت و برخورد احساسی با مساله بود . یک خلبان اسراییلی در همان زمان جنگ با اعراب گفت : اگر ما درون یک میگ 25مینشستیم دست هیچ کس به ما نمی رسید . ولی اعراب باهمین میگ 25چه گندها که نزدند. بهرحال برخورد احساسی و بدون خرد جمعی بامسائل مهم نتایج بسیار بدی دارد . ایران کهن ترین کشور جهان بوده و قدرتمندترین در منطقه است .و خواهد بود .تا ابد . چو ایران نباشد تن من مباد .پاینده ایران
  • کیوان ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    2 0
    بحث الکی نکنید آمریکا در طی 2 ساعت نیروی هوای ایران را نابود می کنه.کل اتحادیه اروپا نمی توانند از نظر هوایی در مقابل امریکا طی آمار رویترز بیش از یک هفته دوم بیارن حالا ایران با جنگنده های ماقبل تاریخ می خواد با اف22 مقابل کنه که یک دونش در طی 75 ثانیه 12-15 هدف رو نابود میکنه از فاصله297km ... و دیگر هیچ. دانشجوی مهندس الکترو نیک هوایی دانشگاه کاندایی امارات عربی.
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 2
    حالا شما که میگین عربستان هواپیما خریده چه فایده وقتی خلبان نداره که بتونه نبرد کنه یا همون بجنگه .اصل جنگ دل شیر داشتن و توکل به مولا علی هست که توی رگ هر ایرانی وجود داره
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 1
    حالا شما که میگین عربستان هواپیما خریده چه فایده وقتی خلبان نداره که بتونه نبرد کنه یا همون بجنگه .اصل جنگ دل شیر داشتن و توکل به مولا علی هست که توی رگ هر ایرانی وجود داره
  • مسلم نیکنام ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 1
    سلام،برد موشکهای هوابه سطحkh-58 بالغ بر300کیلومتر استو نه 200کیلومتر،ضمناً سنگین ترین بمب هدایت شونده موجود در نیروی هوایی بمب هوشمند 5000پوندی قاصد3با کد ناتوی Gbu-78c است،این بمب هوشمند ساخت ایران دارای وزن 2268kg است،البته وزن کل این بمب هوشمند دورزن و نقطه زن هدایت دقیق ایرانی که دارای سیستم هدایت تصویربرداری ویدیویی است بالغ بر2500kg است.
  • قاسم IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
    0 0
    من دوست دارم یه جنگنده بسازیم که رو همشون کم بشه ترامپ لعنتی
  • رویا IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    0 0
    زنده باد دلیر مردان ایران زمین.....پاینده باد ایران و ایرانی....تو رو خدا فقط خواستید بزنید یه سوخو مستقیم تو مغز این ولی عهد عربستان فرو کنید دم همتون گرم...متحد باشید حله ...همین و بس...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس