دریا نیز به مانند خشکی و آسمان در هر نقطه از این کره خاکی شکل خاص خود را داشته و برای حضور در آن منطقه بایستی ابتدا در این مناطق اقدام به عملیات اکتشافی و نقشه برداری کرد. به همین منظور، نسلی از کشتی ها با ماموریت خاص نقشه برداری و شناخت جغرافیایی دریایی طراحی و ساخته شده اند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، حضور در آب های آزاد و اقیانوس ها یکی از کلید واژه های بسیار مهم قدرت و اقتدار ملی در دنیای امروزه بوده و می توان گفت کشورهایی واقعا نیرومند هستند که در سطح گسترده ای، در آبهای آزاد حضور دارند. این حضور نه فقط به شکل نظامی و بلکه در قالب تجاری، نفتکش ها، شناورهای صیادی، تحقیقاتی و انواع مختلفی از شناورها می باشد.

اما قبل از حضور در یک ناحیه نیاز به شناخت آن منطقه و جغرافیا خاص آن قطعا احساس می شود. دریا نیز به مانند خشکی و آسمان در هر نقطه از این کره خاکی شکل خاص خود را داشته و برای حضور در آن منطقه بایستی ابتدا در این مناطق اقدام به عملیات اکتشافی و نقشه برداری کرد.

به همین منظور است که نسلی از کشتی ها با ماموریت خاص نقشه برداری و شناخت جغرافیایی دریایی طراحی و ساخته شده که با عنوان "شناورهای اقیانوس شناسی" نیز شناخته شده و امروزه در تمام کشورهای پیشرفته فعال می باشند. با تعدادی از این شناورها در این مطلب آشنا خواهیم شد.

کلاس Echo

بدون هیچ شک و شبهه ای کلیه مورخان و متخصصین در این مسئله موافق هستند که قدرت دریایی بود که انگلستان در از یک جزیره کوچک در شمال اروپا تبدیل به یک ابرقدرت جهانی کرد. نیروی دریایی به همراه ناوگان تجاری این کشور رمز قدرت انگلستان در قرن 19 و نیمه اول قرن بیستم میلادی بود.

امروزه نیز با وجود کاهش قدرت انگلستان در عرصه های مختلف این کشور همچنان یکی از بازیگران موثر در صحنه بین المللی بوده و نیروی دریایی انگلیس نیز یکی از این اهرم های قدرت به حساب می آید. در ناوگان نیروی دریایی انگلستان دو فروند کشتی اقیانوس شناسی کلاس Echo وجود دارد که وظیفه نقشه برداری از محیط زیر آب، اجرای عملیات هواشناسی، حمل سامانه های سونار و حتی قابلیت شناسایی مین های دریایی از جمله توانمندی های این کشتی انگلیسی به شمار می آید.

آشنایی با 5 پیشقراول دریایی در جهان+عکس 2

این شناور توان پشتیبانی از عملیات زیرسطحی و آب – خاکی را نیز داشته و می تواند اطلاعات دریافتی خود را زمان واقعی در اختیار نیروهای عملیاتی قرار دهد. سامانه های سونار به منظور کشف اجسام زیر آب و همچنین نقشه برداری از محیط زیر سطح از جمله تجهیزات این شناور به شمار می آید. دو فروند شناور کلاس Echo نیروی دریایی انگلیس وزنی در حدود 3700 تن داشته و دارای 72 نفر خدمه می باشند.

کلاس Planet

شناور بعدی در لیست ما ساخت آلمان بوده و از آن به عنوان پیشرفته ترین کشتی تحقیقاتی در ناتو یاد می شود. از شناور کلاس Planet  تنها یک فروند ساخته شده است. در همان نگاه اول ظاهر و طراحی تفاوت آن توجه هر شخصی را به خود جلب می کند. این کشتی با استفاده از اصل طراحی SWATH در آن بهره برده شده است و تنها دو سطح بسیار کم عرض از کف کشتی با آب تماس دارند.

استفاده از این فناوری باعش شده است تا این کشتی بتواند حتی در سرعتهای بالا و در شرایط بد جوی نیز تعادل خود را به خوبی حفظ کند.

آشنایی با 5 پیشقراول دریایی در جهان+عکس 2

این کشتی 3500 تن وزن داشته و می تواند با سرعت 28 کیلومتر در ساعت حرکت کند. تجهیزات نقشه برداری و جستجوی زیرآبی در این شناور آلمانی نصب شده و به غیر از 20 خدمه اصلی کشتی 20 محقق نیز می توانند در هنگام عملیات در دریا در آن حضور داشته باشند. از این شناور تنها یک فروند ساخته شده است که توسط نیروی دریایی آلمان از آن استفاده می شود.

شناور Ronald H. Brown

یکی دیگر شناورهای تحقیقاتی در لیست ما ساخت آمریکا بوده و توسط اداره اقیانوس و هواشناسی آمریکا که زیر نظر وزارت بازرگانی این کشور فعالیت می کند به اجرای عملیات می پردازد.

شناور اقیانوس شناسی Ronald H. Brown برای انجام انواع آزمایش ها و تحقیقات دریایی مجهز شده است. در این کشتی آزمایشگاهی به وسعت 380 متر مربع وجود دارد که دانشمندان می توانند در آن به بررسی کامل نمونه ها و یافته های خود بپردازند. در کنار تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی یک رادار مخصوص هواشناسی نیز بر روی این شناور نصب شده است و متخصصین امکان مطالعه وضعیت جوی را نیز می دهد.

آشنایی با 5 پیشقراول دریایی در جهان+عکس 2

در این شناور قابلیت نصب و کشیدن کابل های مخصوص نوری در دریا نیز ایجاد شده است. یک تیم پزشکی کامل نیز در کنار دانشمندان و خدمه کشتی حضور دارند. طول این کشتی 274 متر و وزن آن 3250 تن است. این کشتی دارای 26 نفر خدمه بوده و 32 نفر محقق است.

اژدهای برفی

شناور بعدی در لیست ما مربوط به قدرت تازه دریایی جهان یعنی کشور چین است. علاقمندان به حوزه دریایی مطلع هستند که این کشور در سالهای اخیر توسعه توان دریایی را در صدر امور خود قرار داده و در حال گسترش کمی و کیفی ناوگان خود است. اما شناور چینی در لیست ما سالها قبل و در اوایل دهه 1990 میلادی توسط اوکراین برای چین ساخته شده است.

آشنایی با 5 پیشقراول دریایی در جهان+عکس 2

این شناور به طول 167 متر و وزن 21 هزار تن در سال 1993 میلادی به چین تحویل داده شد و از آن زمان تا به امروز توسط موسسه تحقیقات قطبی چین مورد استفاده قرار می گیرد. قطب شمال و جنوب در سالهای اخیر صحنه حضور علمی و رقابت شدید بین قدرت ها برای یافتن منابع انرژی و غذایی می باشد. این شناور بزرگ که توسط چینی ها "اژدهای برفی" نامگذاری شده است دارای یک آزمایشگاه به وسعت 100 متر مربع بوده و می تواند تا 128 محقق را به غیر از 38 خدمه خود حمل کند.

قابلیت استفاده از بالگرد و توان شکستن یخ های قطبی و پیش روی در آن مناطق از جمله ویژگی های این شناور چینی می باشد. این شناور در جریان تلاش برای یافتن پرواز مفقود شده MH370 مالزی در اقیانوس هند نیز حضور داشت.

INS Darshak

شناور تحقیقاتی INS Darshak متعلق به نیروی دریایی هندوستان بوده و توسط شرکت کشتی سازی Goa در هندوستان ساخته شده است. این شناور هندی در حال حاضر در منطقه فرماندهی ناوگان شرقی نیروی دریایی هند به عملیات می پردازد. این کشتی هندی بخش عمده ای از فعالیت خود را به امور باستان شناسی و یافتن اشیاء غرق شده در آب مثل شهرهای به زیر آب رفته و یا باقی مانده کشتی های غرق شده گذارنده است.

آشنایی با 5 پیشقراول دریایی در جهان+عکس 2

جستجو برای یافتن شهر غرق شده  Poompuhar و یا کشف و بازیابی یک توپ متعلق به کشتی هلندی که در اواخر قرن 18 میلادی نزدیک هند غرق شده است از جمله فعالیتهای این کشتی بوده است. این شناور هندی 1960 تن وزن و 87 متر طول دارد. انواع سامانه های سونار، حسگرهای حرکتی به همراه سامانه های انعکاس صوت مخصوص اکتشافات زیر آبی نیز بر روی این شناور هندی نصب شد.

شناور اقیانوس پیمای ایران؛ آماده عملیاتی شدن

در نهایت بایستی این نکته را ذکر کرد که جمهوری اسلامی ایران نیز چندین سال است که درگیر طراحی و ساخت شناور تحقیقاتی خلیج فارس است. کاوشگر خلیج فارس، شناور تحقیقاتی است که دارای 50 متر طول، 10 متر عرض، 4.5 و 12 متر ارتفاع است و با توجه به حجم مخزن سوخت و امکانات نصب شده، این کاوشگر امکان ماندن در دریا به مدت 4 تا 5 روز را دارد و می تواند 3 هزار مایل دریایی سفر کند.

آشنایی با 5 پیشقراول دریایی در جهان+عکس 2

کاوشگر خلیج فارس ظرفیت اقامت شبانه روزی 27 نفر را دارد که 11 نفر خدمه و 16 محقق هستند.  این کاوشگر دارای 2 موتور هزار کیلووات است و 4 آزمایشگاه دارد که تحقیقات در 3 آزمایشگاه شامل آزمایشگاه های خشک و تر صورت می گیرد و آزمایشگاه چهارم تحقیقات انجام شده را آنالیز می کند.

به آب اندازی این شناور تا به امروز چندین مرحله به تاخیر افتاده است و بر اساس آخرین اعلام قرار است تا پایان اردیبهشت ماه به آب انداخته شود. با توجه به اهمیت و حساسیت در اختیار داشتن چنین شناوری، می توان امیدوار بود این پروژه مهم که توسط صنایع دریایی وزارت دفاع در حال ساخت است و قرار است توسط دانشگاههای کشورمان مورد بهره برداری قرار بگیرد، نقش زیادی در توسعه صنعت و اشراف دریایی کشورمان داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    چرا انقدر کوچیک؟؟ (امکان ماندن در دریا به مدت 4 تا 5 روز را دارد )؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    ان شاالله با تفکر و تتبع و پژوهش و مطالعات گسترده و متنوع و کارفکری شبانه روزی و با پشتکار و با اعتماد به نفس مثال زدنی و خودباوری و با اتکال به ذات اقدس ربوبی و با انگیزه الهی در تمام عرصه های پیشرفت چه در بعد نظامی و چه در بعد علمی و چه در بعد اقتصادی و چه در بعد سیاسی و تمدن سازی و فناوری و تکنولوژی های مدرن قله های پیشرفت و تعالی اعم از مادی و معنوی را فتح کنیم و ماحصل تلاشهامون رو به ملت های مستضعف انفاق کنیم و زکات دانش را آن سان که مورد رضای خداست بپردازیم و علم و تکنولوژی را که در تمدن غرب از آن سوءاستفاده شدو علیه بشریت به کار گزفته شد در تمدن اسلامی در خدمت بشر قرار بگیرد
  • ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    خیلی‌ گزارش مسخره‌ای بود، هند و چین از این نوع آزمایشگاه‌های شناور دارند اما آثاری از شناورهای روسیه تو گزارشتون نبود، این نشون میده با کمترین اطلاعات کلی‌ ادعا دارین و حتما طرفداران متوهمتون هم باور میکنند، کشتی تحقیقاتی‌ ایران هم فقط به درد اکتشاف خلیج فارس میخوره، اگه به اقیانوس رفت و دچار حادثه شد، از آنجائی روابطمون با دیگر کشورها خیلی‌ حسنه هستش به سرنوشت کوه نوردانمون که در اورست راه را گم کردن و کسی‌ به دادشون نرسید، دچار میشه.
  • نجفی ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    به امید پیشرفت در صنایع دریایی.ملت ما قادر به لمس قله هاست....
  • ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    چند بار عقب افتادن به اندازی کشتی به این معنیه که قطعاتی هنوز وارد کشور نشده اند و چون مجبور به دور زدن هستیم قطعه یا قطعات لازم هنوز نرسیده اند ، اما بالاخره کشتی به آب انداخته خواهد شد و کشورمان خواهد توانست به دو هدف فوق العاده استراتژیک برسد : بررسی خلیج فارس و دریای عمان و احتمالا دهانه اقیانوس هند . 2 - استفاده از تکنولوژی این کشتی و بومی کردن قطعات و تکنولوژی برای ساخت کشتی های بزرگ و مجهز اقیانوس شناسی . در ضمن کشور ما بر خلاف دیگر کشورها به چندین شناور بزرگ اقیانوس شناسی احتیاج داره چون خودمونیم و خودمون . اما دیگر کشورها با هم همکاری و بده بستان دارند . تحولات کلی حکایت از آینده روشن و ایرانی ابرقدرت دارد .
  • عباس ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    منظورش ماه هستش نه روز!
  • مسعود ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    نیاز ما درخلیج فارس بیش از اینهاست وصد البته که توان انرا داریم
  • Ali ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    شما كه انقد كوچيك درست كرديد حداقل مثله اون آلمانيه ازين دو تا كپسوليا درست ميكرديد آخه چرا اينجوري ميريد رو مخ
  • ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    4 یا 5 ماه شایدم سال باشه مشرق کلن مسئولاش تعطیلن الانم در تعطیلاتیم خدا هم میدونه چی زدن کلا اساسی تعطیل شدن !:d
  • محسن ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    این شناور 40 روز میتونه در دریا بمونه نه 4 تا 5 روز. البته شناور نسبتا کوچکیه برای این ماموریت و کاربری با توجه به وزن 900 تنیش.
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    این که امون انگلیسیه!!
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم ان شاءالله که بتوانیم قدرت اسلام واقعی را به دنیا معرفی کنیم و مشت محکمی باشد در دهان اسلام نمایی های آمریکایی و یهودی کشور ما با توجه به این همه سختی واقعا فوق العاده داره فعالیت میکند سایر کشورها از نظر صنعت با هم تبادل نظر و کالا دارند اما چون ما نمیخواهیم زیر بار حرف زور برویم باید خودمون تلاش کنیم اللهم صل علی محمد و آل محمد
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    4 یا 5 روز من میتونم تو آب نفسمو !!!!حبس کنم حالا این کشتی نمیتونه چند روز تو آب باشه اشتبه شده ظاهرا
  • سهیل بشردوست ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    بسیار عالی
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    1 0
    این کاوشگر امکان ماندن در دریا به مدت 4 تا 5 روز را دارد و می تواند 3 هزار مایل دریایی سفر کند.????? واقعاااااااااااااااااااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه عالیییییییییییییییییییی
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    0 0
    پس انتظار دارید از همان اول 500 متری بسازیم؟
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    0 0
    این خوب نیست نه از اونورش بیافتیم که امریکا و بقیه دنیا خیلی جلو هستن و ما عقبیم نه از اینورش که ما هرچی میسازیم جزو بهترینهای دنیاست واقع گرا باشیم ما تازه حرکت کردیم ولی خوب و قوی راه افتادیم انشالله به اون 5 تا هم میرسیم.
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    0 0
    از شناور یخ شکن برای سفر به قطب جنوب که امیر سیاری قول شو داده بودن چه خبر؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس