"بخش زیادی از برنامه‌های مخفی ایران هنوز افشا نشده است. ایرانی‌ها در فریبکاری مهارت بسیاری دارند. برعکس، مذاکره‌کنندگان غربی تمایل بسیاری برای دست‌یابی به توافق هسته‌ای دارند."

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

توافق هسته‌ای اوباما با ایران فریبکار؟

مجله فرونت‌پیج در راستای سیاست کلی این نشریه مبنی بر القای ایران‌هراسی یک‌سری ادعاهایی را علیه برنامه صلح‌آمیز ایران مطرح می‌کند: ایران در سال 1968 معاهده منع تکثیر هسته‌ای و سپس در سال 1974 پادمان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی را امضا کرد که مطابق آن‌ها ایران اجازه بازرسی‌هایی از تاسیسات هسته‌ای خود را داده است. این بازرسی‌ها با هدف جلوگیری از انحراف برنامه هسته‌ای این کشور انجام می‌شدند. اما، زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی، ایرانی‌ها به رغم بازرسی‌های آژانس دائماً فریبکاری کرده‌اند.

ایران

در سال 2002، سازمان منافقین اطلاعاتی را درباره ساخت تاسیسات هسته‌ای در ایران مطرح کرد: تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز و راکتور آب سنگین اراک.

سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز به عدم پیروی این کشور از پادمان‌های این آژانس پی برد و تصمیم گرفت تا پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد. در ژانویه 2006، ایران مهر و موم‌های تاسیسات نطنز را باز کرد و در فوریه 2006 پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شد.

گزارش سال 2008 آژانس نتیجه‌گیری کرد که ایران به طور کامل به سوالات جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای خود و آژمایش نسل جدید سانتریفیوژهایش پاسخ نداده است. آژانس در گزارش دیگری در سال 2011 ادعا کرد که ایران از سال 2003 به اقدامات مرتبط با تسلیحات اتمی ادامه داده است و اینکه ایران پروژه مخفی غنی‌سازی اورانیوم دارد. بازرسان آژانس در فوریه 2012 ایران را ترک کردند چرا که به آنها اجازه دسترسی به پایگاه نظامی پارچین داده نشد. سه روز بعد آژانس گزارش داد که ایران توان غنی‌سازی اورنیوم را به شدت افزایش داده است.

تمامی اطلاعات فوق کشف و به اطلاع عموم رسانیده شده‌اند. بخش زیادی از برنامه‌های مخفی ایران هنوز افشا نشده است. ایرانی‌ها در فریبکاری مهارت بسیاری دارند. برعکس، مذاکره‌کنندگان غربی تمایل بسیاری برای دست‌یابی به توافق هسته‌ای دارند. موفقیت از منظر آن‌ها دستیابی به توافق است و پیامدهای آتی آن برای دیگران است.

ایرانی‌ها نیازی به فریبکاری ندارند. شرط برداشته شدن تحریم‌ها پس از گذشت ده سال که در توافق محتمل بین ایران و گروه 5+1 آمده است به آن‌ها این آزادی عمل را می‌دهد که هر تعداد سانتریفیوژ که می‌خواهند بدست آورند. برای ایرانی‌ها انتظار ده ساله مثل آب خوردن است.

اگر شرط برداشته شدن تحریم‌ها بد نیست، پس توافق هسته‌ای باید محدودیتی برای توانمندی موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای ایران قائل نمی‌شد. ایرانی‌ها ماه پیش اعلام کردند که با موفقیت یک نوع از این موشک‌ها را آزمایش کردند. آمریکا باید بداند که ایران این موشک‌ها را برای هدف قرار دادن تلاویو، دوبی یا ریاض نیاز ندارد. هدف این موشک‌ها آمریکا و غرب هستند.

اوباما هیچ‌گاه در مصاحبه‌های خود درباره توانمندی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما صحبت نمی‌کند. وی همچنین درباره این مساله که چرا ایران باید این تعداد سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد توضیحی نمی‌دهد.

نویسنده این مقاله در انتها این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند: رئیس‌جمهور در مصاحبه‌ای دغدغه‌اش درباره ایجاد مسابقه تسلیحاتی در بی‌ثبات‌ترین منطقه را مطرح کرد. با این حال، نظر به آنچه ما درباره توافق محتمل هسته‌ای با ایران می‌دانیم، هدف آن پایان دادن به معاهده منع تکثیر است.


آمریکا فشارها را بر ایران در مذاکرات هسته‌ای افزایش می‌دهد

به گزارش پایگاه گلوبال ریسرچ، با نزدیک شدن به پایان مهلت مقرر برای مذاکرات هسته‌ای، آمریکا فشارها را بر ایران افزایش داده است تا این کشور در دور جدید مذاکرات نرمش بیشتری از خود نشان دهد.

ایران

کری چندی پیش اعلام کرده بود که آمریکا در صورتی که ایران خواسته‌ها را اجابت نکند، آماده است تا میز مذاکرات را ترک نماید. وی همچنین از وجود شکاف‌های مهمی خبر داد که باید تا قبل از 31 مارس حل و فصل شود.

جزئیاتی که از مذاکرات هسته‌ای به بیرون درز کرده است نشان می‌دهد که آمریکا بر اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه بر تأسیسات هسته‌ای ایران برای حداقل ده سال اصرار دارد. هدف آمریکا تضمین مدت زمان بازگشت هسته‌ای است.

ایران نیز بارها اعلام کرده است که به دنبال ساخت بمب اتمی نیست. به علاوه، به عنوان یکی از کشورهای امضاکننده معاهده منع تکثیر هسته‌ای، تأسیسات، راکتورها و زرادخانه‌های این کشور تحت نظارت دقیق می‌باشد.

آمریکا همچنین بر این مسأله تاکید دارد که بازرسی‌های سرزده حتی پس از اتمام مدت زمان توافق نیز ادامه یابد.

این خواسته آمریکا نشان‌دهنده دورویی آشکار آمریکا است. درحالی‌که واشنگتن از ایران می‌خواهد تا بیش از تعهدات خود در قبال معاهده منع تکثیر عمل کند، اما همچنان چشمان خود را بر تأسیسات اتمی رژیم صهیونیستی بسته است، کشوری که نه تنها معاهده را امضا نکرده است بلکه زرادخانه‌‌های اتمی گسترده‌ای دارد. در مورد هند نیز آمریکا قراردادی را تصویب کرد که عملاً معاهده منع تکثیر را بی‌اثر کرده و به این کشور اجازه داد تا تسلیحات اتمی خود را حفظ نماید.

کری همچنین از مخالفت آمریکا با رفع آنی تحریم‌های ایران سخن می‌گوید و بر لغو پلکانی تحریم‌ها اصرار دارد.


شاهزاده سعودی: توافق هسته‌ای با ایران منجر به بی‌ثباتی خاورمیانه می‌شود

به گزارش پایگاه اسپوتنیک، عربستان سعودی با مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 مخالف است و فکر می‌کند که این توافق رقابت تسلیحاتی را در منطقه شروع می‌کند.

ایران

شاه‌زاده ترکی فیصل یکی از اعضای ارشد خانواده سلطنتی سعودی گفت: اگر ایران توانایی غنی‌سازی اورانیوم را تا هر سطحی داشته باشد، عربستان تنها کشوری نیست که به دنبال این فناوری می‌رود. در این صورت تمامی درب‌های دنیا بر روی فناوری هسته‌ای باز می‌شود.


غرب به دنبال نرمش ایران در مذاکرات هسته‌ای

به گزارش خبرگزاری رویترز، قدرت‌های غربی امیدوارند که ایران در دور جدید مذاکرات نرمش بیشتری به خرج دهد تا بتوان به توافق هسته‌ای دست یافت. این هفته آمریکا و قدرت‌های غربی از تمایل خود برای مذاکره با سازمان ملل برای لغو تحریم‌ها خبر دادند.

ایرانی‌ها در فریبکاری مهارت بسیاری دارند/ بازرسی‌های سرزده پس از اتمام مدت توافق نیز باید ادامه یابد/ عربستان: ما هم انرژی هسته‌ای می‌خواهیم

کری از ایران خواسته است که تصمیم خود را بگیرد تا مسیر دست‌یابی به توافق هسته‌ای تسهیل شده و غرب بتواند تحریم‌ها را بردارد. کری روز شنبه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت که امیدوار است که ظرف چند روز آینده اختلاف‌نظرها برطرف شده و مسیر دست‌یابی به توافق هسته‌ای تسهیل گردد.

آمریکا و کشورهای غربی از تهیه پیش‌نویسی قطعنامه‌ای خبر دادند که طبق آن پس از امضای توافق جامع تحریم‌های سازمان ملل برداشته شود. این تازه‌تارین نرمش آمریکا و کشورهای غربی در برابر ایران است.

یک مقام غربی به خبرگزاری رویترز گفت: این به معنای تغییر موضع آمریکا است. امیدواریم که ایران هم از فرصت استفاده کرده و نرمش‌های بیشتری از خود نشان دهد. تا کنون، بیشتر نرمش‌ها از جانب غرب بوده است، اما اخیراً پیشرفت‌های اندکی حاصل شده است.

طبق گزارشات، ایران به صورت پنهانی از ایده برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل استقبال کرده است. دیپلمات‌ها می‌گویند که تمامی اعضا گروه 5+1 نیز از برداشتن سریع تحریم‌های سازمان ملل در صورت دست‌یابی به توافق هسته‌ای استقبال کرده‌اند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    عربستان مال این حرفا نیست اصلن نمیدونن اتم چی هست که از آن انرژی بدست میاد فکر میکنن مثل نفته عرضه تحقیقات علمی را هم ندارند یعنی سوادش را ندارند فقط با پول بتونن از پاکستان بخرند که اونم حالیشون نیست چی هست میزنن تو سر خودشون میترکانند
  • بشیر ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    وقتی که 6قدرت جهان سر موضوعی صحبت میکنند. حاکمان حاهل بیابان گرد عربستان نباید بخودشان اجازه بدهند که در موضوعی صحبت کنند که لیاقت آن را ندارند. حرفهای بزرگتر از دهانشان میزنند. حاکمانی که اختیار خود وخانواد هایشان دست خودشان نیست نباید در مورد کشور مستقل مثل ایران صحبت کنند
  • آرش عطرگفتار و فانی درخدا ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    یک بام و دو هوا این غربی های پفیوز وضیع خودشان صدها هزار کلاهک هسته ای دارند و وقیح تر اینکه آمریکا به عنوان تنها رژیمی که از این بمب علیه بشریت استفاده کرد و ناکازاکی و هیروشیما را نابود کرده و صدهاهزار انسان بی گناه را از هستی ساقط کرده و حالا پلیس دنیا شده و اذن و رخصت پیشرفت مسالمت آمیزهسته ای ایران را نمیدهد و شاهدیم که غرب به سرکردگی آمریکا و اعوان و انصار طابق النعل بالنعل رویه ای را دنبال میکنند که منجر به اضمحلال تاسیسات هسته ای ایران شود اما همه ماجرا این است که پیشرفت ایران در همه عرصه ها بدون کمک قدرت های جهانی و آنهم با ایستادن در برابر شیطان بزرگ و به تعبیر بعضی ها کدخدای عالم و شکستن تابوی ما نمیتوانیم توسط انقلاب اسلامی ایران کابوس غرب و جهان سرمایه داری است که توجهات ملل مستضعف دنیا را به سمت ایران معطوف میکند و الگوبرداری آنها از ایران منتج به مستراح تاریخ رفتن امپریالیسم غرب خواهدشد
  • هما ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    شاهزاده سعودی نمی توانید یک افتابه بسازید انوقت در فکر فناوری هسته ای هستید ؟ روزی را میبینم که انرژی های جدید جایگزین نفت میشه و ارباب های پوشالی تنهایتان میگذارد و پناه به ملت ایران می اوری . ملت ایران سخاوتمنده به شما هم چیزی یاد میدهد.
  • حاجوی ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    شاهزاده عربستانی باید بداند که ایران برای بدست آوردن این فن آوری 35 سال زیر تهدیدات و تحریمهای ظالمانه و نا عادلانه بوده است در ثانی دارای دانشمندانی است که حتی پادشاهشان آن علم و شعور ندارد که بدون حمایت غرب و در آمد کلانش مملکتش را اداره کند شما بفکر فرو پاشی خود در مقابل تروریستهای پرورش یافته تان باشید .
  • جوان ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    یکه نیست به این عربستان بگه فرض کن اصلا بجای انرژی هسته ای بمب اتم داشته باشید ولی نمی تونید بعنوان کمربند انفجاری ازش استفاده کنی ثانیا شما فعلا نفت استخراج کنید بهتره چون می تونید با ان کمربند انفجاری بخرید.
  • عرب تبار ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    به عربستان هسته آلوچه و زردآلو بدهند زیادی شان می شود، اینها فقط شکم و .... شکم را بلداند و مفت فروشی نفت و هم چنین تروریست و آدم کش پرورش بدهند بندازند به جان مسلمین به دستور اربابانشان.
  • ناشناس ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    عربستان در همسایگی رژیم نجس صهیونیستی هست بعد غربیها اجازه بدندهسته ای بشه این محال است
  • رضا ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    انرژی هسته ای می خواهید بیایید از ایران بخرید البته در نوبت قرار گیرید 0
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    خخخخ مامان من هم از اینایی می خوام که این آقاهه داره خخخخخخخخخخخخخخخ برو به آمریکا غر بزن
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    concession رو بهتر بود امتیازات ترجمه می کردید تا نرمش
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    ما رنجش را کشیدیم شمای اماده خور انرژی هسته ای می خواهی ؟ از این جماعت شیوخ وهابی تن پرورتر هم هست ؟
  • ناشناس ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    این وهابیون عربستان باید فعلا" به شتر سواری خود ادامه بدهند و حرف از انرژی های نوین نزنند که لیاقت ندارند .
  • هما ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    بقول اربابتان شما انرژی های فسیلی دارید انرژی اتمی مال شما نیست . شما افتابه سازی کنید مواد اولیه انهم در پتروشیمی ما هست . بدیم خدمتتان؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس