سنگ یادبود شهدای جهانی اسلام به صورت نمادین در بهشت زهرا نصب گردیده است و به عنوان نمادی از پیوستگی نهضت جهانی اسلام در نقاط مختلف دنیا است؛ به تازگی از سنگ قبر راشل کوری هم در همین جا رونمایی کردیم.

گروه بین‌الملل مشرق- امروز 25 اسفند مصادف با 16 مارس، دوازدهمین سالگرد شهادت "راشل کوری" دختر 23 ساله آمریکایی است که در راه دفاع از حقوق مردم فلسطین کشته شد. ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام، به منظور احترام به این شهید آمریکایی، اقدام به نصب سنگ قبری نمادین در بهشت زهرای تهران کرده است. این سنگ قبر، در کنار سنگ قبر نمادین بزرگانی مانند شهید عماد مغنیه، شهید خالد اسلامبولی و شهید یحیی عیاش، قرار دارد.

- 12 شهید بین‌المللی نهضت جهانی اسلام در بهشت زهرا سنگ قبر نمادین دارند

- این سنگ قبرها نشان پیوستگی خون شهدای ایران با نهضت جهانی اسلام است

- به عقیده شهید مطهری، هر کس با هر مذهبی در دفاع از فلسطین کشته شود، شهید است

- راشل کوری یک آزاده مسیحی بود که درد فلسطینی‌ها را با گوشت و پوست درک کرد

- دلیل تعلل در پاسداشت شهدای بین‌المللی، بی‌اطلاعی دولت از روش تعامل با نهاد‌های مردمی است

- تجلیل از شهدای نهضت جهانی اسلام، موجب روحیه گرفتن هم‌پیمانان بین‌المللی ما می‌شود

- روحیه دادن به سربازان و مجاهدان نهضت جهانی اسلام از وظایف واجب انقلاب اسلامی است


خبرنگار بین‌الملل مشرق در این خصوص با "محمد محمدی" سخنگوی ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با آقای محمدی به شرح زیر است.

سؤال:: ظاهرا قطعه‌ای در بهشت زهرا وجود دارد و سنگ قبرهای نمادینی از شهدای نهضت جهانی اسلام در آن نصب شده است. این قطعه از چه زمانی به وجود آمده است و در کدام بخش بهشت زهرا واقع شده است؟

سابقه نصب سنگ یادبود برای شهدای نهضت اسلام به سال 61 برمی‌گردد، سنگ قبر نمادین شهید خالد اسلامبولی در جوار مزار دکتر بهشتی نصب شد، شهید بعدی، شهید "سلیمان خاطر" بود که همان نزدیک خالد اسلامبولی، سنگ قبر یادبود او نصب گردید. اوایل دهه 70 در پروژه نوسازی و تعمیر بنای یادبود 72 تن، این سنگ‌ها در آن مکان حذف شدند.

مصاحبه با محمدی

به نظر من، قصد و غرضی هم در کار نبود. فقط به دلیل این‌که کسی پیگیری نکرد و به دنبال آن نبود، این سنگ‌ها از آن منطقه حذف شدند. تا این‌که در سال 82 مجدداً با نصب سنگ نمادین مزار شهید اسلامبولی در قطعه‌ای بین خانه شهید و قطعه 26 بهشت زهرا، این عمل بار دیگر آغاز شد، دوباره شاهد سنگ نمادین این شهیدان نهضت جهانی اسلام بودیم که به مناسبت‌های مختلف به این تعداد اضافه شدند.

در حال حاضر 12 نفر از شهدای نهضت جهانی اسلام با ملیت‌های مختلف فلسطینی، مصری، لبنانی، حتی یک شهید ایرانی که در دفاع از مقدسات در نجف اشرف به شهادت رسید و پیکرش به ایران برنگشته است، در بین این سنگ قبرهای نمادین دیده می‌شود. این‌ها نمایشی است از پیوستگی خون شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با شهدای نهضت جهانی اسلام.

سؤال:: سنگ یادبودی که برای راشل کوری نصب کردید با چه انگیزه‌ای بود؟ اهمیت آن در چه چیزی است؟

مصاحبه با محمدیاین سنگ یادبود در قطعه "نهضت شهدای جهانی اسلام" با مساعدت قابل تقدیر خانه شهید بهشت زهرا و در کنار تعدادی دیگر از شهدای نهضت جهانی اسلام مانند شهید عماد مغنیه، خالد اسلامبولی، یحیی عیاش و اخیراً شهید جهاد مغنیه نصب گردید. سنگ یادبود این شهدا به صورت نمادین در این قطعه نصب گردیده است و به عنوان نمادی از پیوستگی نهضت جهانی اسلام در نقاط مختلف دنیا است. به تازگی از سنگ قبر راشل کوری هم در همین جا رونمایی کردیم.

آرمان فلسطین یک آرمان اسلامی-انسانی است و هیچ انسان آزاده‌ای وجود ندارد، که نتواند این آرمان را درک کند و لزوم تلاش برای رفع مشکلات یک ملت را درک نکند. راشل کوری یک دختر آمریکایی آزادمنش با "مذهب" مسیحی بود، که به فلسطین اشغالی رفت و درد این مردم را با گوشت و پوست خود درک کرد و در توان و اندازه خود، تلاش کرد که با آن‌ها ابراز همراهی و همیاری بکند، که متأسفانه در این مسیر قربانی تجاوز کورکورانه رژیم صهیونستی شد و جان خودش را در این مسیر از دست داد.

به قرائت استاد شهید دکتر مرتضی مطهری، هر کس با هر مذهبی در دفاع از فلسطین کشته شود، شهید محسوب می‌شود. ایشان هم در همین چارچوپ تعریف می‌شود و از نظر ما شهید آرمان رهایی مردم مظلوم فلسطین از قید اشغالگران صهیونیستی است.

سؤال:: یک خیابان هم در ایران بالأخره بعد از چند سال به نام ایشان تعلق گرفت. چرا در کشورمان اختصاص سنگ قبر یا بنای یادبود برای چنین شهدایی، سخت است و زمان می‌برد؟

علتش این است که معمولاً حرکت‌های مردم‌نهاد، نوتجربه و نوظهور هستند و نهاد‌های دولتی، راه تعامل صحیح را با نهاد‌های مردمی نمی‌دانند. ممکن است تمایل زیادی برای همکاری وجود داشته باشد، اما راه کاری برای آن تعریف نشده است، زیرا تازه حدود یک دهه است که چنین نهاد‌هایی مشغول به فعالیت جدی هستند.

مصاحبه با محمدی

کوچه‌ای هم در تهران حوالی میدان آرژانتین، که معمولاً اسم و یادبود شهدای نهضت جهانی اسلام را آن‌جا می‌گذارند، به نماد یادبود راشل کوری تعلق گرفت، که البته این اتفاق نیز دیرهنگام بود و در آن تعلل شد. علت تعلل هم همین عدم ارائه راه‌کار مناسب و آزمایش‌شده برای نهاد‌های دولتی مانند شورای شهر و متولیان امر شهرداری، با نهادهای مردمی است که در تعامل با هم‌دیگر از این اتفاقات و جریان‌ها عقب نیفتند.

سؤال:: بعضی‌ها می‌گویند خود ما این‌قدر شهید داریم، این همه آدم‌های بزرگ داریم؛ چه لزومی دارد که برای شهدای کشورهای دیگر سنگ یادبود نصب کنیم.

این‌که‌ خودمان شهید زیاد داریم و باید به آن‌ها احترام بگذاریم، نافی این نیست که سایر شهدایی که با اعتقاد به درستی انقلاب اسلامی و با اعتقاد به الگو بودن انقلاب اسلامی، جهاد کردند و جان خود را در این مسیر فدا کردند، از آن‌ها یاد و تقدیری نشود. فایده آن، روحیه دادن به هم‌پیمانان بین‌المللی ماست.

امروزه در گوشه و کنار دنیا، قدرت‌های بزرگ هم به دنبال هم‌پیمان هستند. حتی قدرت‌های شیطانی مانند آمریکا و انگلستان و اسرائیل و فرانسه. این‌ها همه به دنبال یاور و هم‌پیمان هستند. ما هم از ابتدای انقلاب اسلامی به عنوان قدرت معنوی در دنیا، داعیه جذب هم‌پیمان داشتیم و این هم‌پیمان‌ها در خیلی از اوقات دارند در کنار ما و دوش به دوش ما مبارزه می‌کنند.

مصاحبه با محمدی

همان‌طور که در حال حاضر شاهد آن هستید، مجاهدان در کشور سوریه به عنوان بهترین جلوه مبارزه معتقدان به انقلاب اسلامی، هم‌دوش سربازان انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند. روحیه دادن به این سربازان و مجاهدان از وظایف واجب انقلاب اسلامی است. این‌ها باید بدانند که ما مراقب آن‌ها هستیم شاید کار زیادی از دستمان برنیاید، ولی دل‌ها و اعتقادات ما با آن‌هاست و پیوستگی دل‌ها منجر به اقدامات و کارهای بزرگی می‌شود.

اگر ما شهید زیاد دادیم، از شهیدان خود به خوبی هم تجلیل می‌کنیم. گمان نکنم 10 قطعه سنگ یا اصلاً 50 قطعه در مقابل 30 هزار شهید، عدد قابل‌توجهی باشد. به نظر من، این‌طور سوالها را کسانی طراحی می‌کنند که اعتقادی به شهدای خودمان نیز ندارند. این را در نظر نمی‌گیرند که معمولاً این شهیدان نهضت جهانی اسلام، در کشورهایشان به دلیل رژیم‌های حاکم در آن کشورها، تقدیری از آن‌ها نمی گردد و بهایی به آن‌ها داده نمی‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 4
    درسته که این دختر کار شاقی کرد و حماسه آفرید لکن احساس میکنم شما ایرانی ها یکم دچار افراط شده ایدکه این هم برمیگردد به فرهنگ غلط اجنبی پرستی تون لزومی ندارد که همه تلاشتون رو برای این دخترشهید مبذول کنید به قول شما ایرانی ها بزنم به تخته خودتون شهید فراوان دارید ازآنها تجلیل کنید
  • مسلمان ایرانی ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    3 1
    برادر تازه مسلمان نروژی، درسته که خانم راشل کوری مسلمان نبوده ولی ایشون خواهر ما بوده و ما باید به خاطر گرامی داشت تلاشی که ایشون کرده ازشون تجلیل بکنیم
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    3 1
    Do not forget to put up one for that American teacher who was killed in Tabriz training the revolutionaries during the constitution revolution there
  • صادق ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    2 0
    سلام برادر تازه مسلمان ماشالله به هوش و استعدادت و مربی زبان فارسیت که با اینکه تازه مسلمان و احتمالا تازه هم مقیم ایران شدی، اما اینقدر فارسی مسلطی!!! شاق-مبذول-تجلیل-حماسه-بزنم به تخته!! واقعا احسنت!
  • parisa ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    bro baba ba in neveshtanet 'ke tou hoofty. ajnabi parasty dar in mored mosakhraf ast
  • ناشناس ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    سلام الان یعنی تو این قبر هیچی نیست؟؟؟؟ اگر هم هست پس چرا تو ایران ؟ تهران؟ تو فلسطین شهید شده! منکر اعمال این خانم نیستم خدا رحمتش کنه ! فقط برام سوال بود.
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    2 0
    مرگ بر آمریکا
  • هاتف ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    2 0
    سلام و سوال مگر یک غیر مسلمان میتواند شهید باشد؟
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    بر سر این شهیده خانوم اگه برقع میزاشتین بهتر از فتوشاپ روسری بود ها
  • بنام ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    كاش زودتر از اين مسلمان ميشدي .مسلمانهايامروزي فقط بلدن ايراد دربيارن
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 2
    مرده پرست های مفلوک
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    من خیلی متعجم جناب تازه مسلمان نروژی مقیم ایران خیلی فارسی بلده کجا رفتی آموزش زبان؟
  • مهدی ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    ایرانی هستی داداش کم فیلم بازی کن
  • اندیشه ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    نباید مینوشت رو سنگ قبرش "شهیده" ؟ اما نوشته شهید!
  • مجید ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    "جمع کن بابا" حالا برو تو گوگل تراسنلیت وارد کن تا ببینی من چی کشیدم واسه ترجمه متنت خخخخخخخخخ
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    ما هر انسان آزاده ای را ستایش می کنیم
  • قریشی ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    جواب سوالت هفتاد من کاغذ می خواد...اگر کسی شعور داشته باشه هیچوقت برای اینچنین مواردی سوال براش پیش نمیاد.
  • حسین ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    سلام هاتف جان در قرآن به کشته های در راه خدا شهید میگن صحبتی از مسلمان و مسیحی و یهودی نشده کما اینکه از اقلیت ها در جنگ تحمیلی خودمون هم شهدای کمی نداشتیم
  • رضا ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    فتوشاپ نیست این شهیده وقتی در فلسطین بوده این عکس رو با حجاب گرفته
  • اصلاح طلب امت جدش ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    وهب نصرانی ، حبیب نجار ، مومن آل فرعون و....
  • بیژن ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    بادرود به کسانی که این پیشنهاد را دادند وپیگیری کردند تا اجرا شود این خواهر قهرمان و دلاور کاری کرد که ما فقط در جنگ مظلومانه مان با جهان ظلم کردیم او قهرمانه ودلاورانه به جهان ثابت کرد که دژخیمان صهیونیزم چه میکنند او چون کوهی در مقابل دیو فولادی که میخواست کلبه محقر چند کودک بی پناه را روی سرشان صاف کند ایستاد کدام مردی چنین جسارتی دارد استخوانهای نحیفش زیر چرخهای فولادی بولدزرصهیونیزم ها خورد شد.ولی دلاوری را به جهان خود باخته در مقابل اژدهای هزار رنگ صهیونیزم آموخت . آنهای که نمیدانند بدانند که بعدا هم رسانه های صهیونیزم این بانوی دلاور را به عنوان احمقترین انسان سال انتخاب کردند واو را که از مظلوم دفاع کرده بود ترور شخصیت کردند آری این رسم شیاطین انسان رو است.
  • دوست صادق ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    با نظر صادق موافقم ، عجب مقيم ايراني ،عجب لهجه فصيحي بچه تهروني ، ...خودتي
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    تازه مسلمان نروِژی مقیم ایران طرط فکرت مثل داعشیهاست؟
  • !!! ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    آهااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااای یکی بیادترجمه کنه!
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    سر قبریب که توش مرده نییست گریه نمیکنند.
  • امیین ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    ایشون فرمودن یادتون باشه یکی هم برای معلم آمریکایی که در تبریز به انقلابیون آموزش میداد کشته شد بسازین
  • حزب اللهی ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    اگه به حرف شما باشه شهدای صدر اسلام و شهدای کربلا هم نباید تجلیل بشن العیاذ بالله
  • حسین ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    تازه مسلمان عزیز این کار علاوه بر احترام جنبه تبلیغ دین مبین اسلام را نیز در جهان دارد
  • گیلانی ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    اخوی تازه مسلمان شده خراب کردی چند مدت است که نظراتت رو دارم دنبال میکنم ولی این حرفت جالب نبود
  • امیر ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    من اگه همین الان بمیرم حتی پول سنگ قبرم ندارم چه برسه تو بهشت زهرا یه قبر چند ده میلیونی داشته باشم خوش بحالش
  • abdi ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    جانم فدای رهبر ....
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    آره جونت که تازه مسلمان نروژی مقیم ایران هستی
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    ديگه روسري واسه چي گذاشتيد سرش اگر ميشد مينويشتيد مرحومهء مغفوره سعيدهء شهيده حاجيه خانم راشل كوري ،بابا آخه اين بنده خدا شهيد شد قبول اما اين فتوشاپ ديگه نوبره
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    2 0
    فقط احمدی نژاد بیچاره بود که حق نداشت به یک غیرمسلمان (هوگو چاوز) بگه شهید.
  • ایده دار ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    سنگ قبر ایده خوبیه اما چون کارمون جهانیه شاید مردم دنیا کامل قضیه رو نگیرن . می شود که موزه ای با معماری منحصر به فرد احداث کنیم و مجسمه مومی و شبه واقعی این عزیزان را درست کرد حتی می شود نوع (منطقه) شهادت و گوشه ای از زندگی این عزیزان را هم بازسازی کرد و در کنار آن زندگینامه و چگونگی شهادت و سخنان این ها را هم به زبان های بین المللی قید کرد . مثلا راشل کوری را در جلو لودر نمایش دهیم و شجاعت و مظلومیتش را نشان دهیم ، بیننده اینجوری خیلی بهتر ارتباط می گیره . موزه یک سایت هم لازم دارد به 4 زبان عربی ، انگلیسی ، فرانسه و اسپانیایی و در آن درباره شهدای مقاومت ، چگونگی شهادت ، عکس ها و فیلم ها ، تور مجازی ، بازدید مقامات کشورها ( پای مقامات کوچک و بزرگ کشورها به همچنین موزه ای باز خواهد شد ، پای مقامات در بین باشد خبرنگاران بین المللی هم خواهند بود ، خبرنگاران که باشند مردم دنیا جلب اهداف موزه و آرمان های مقاومت خواهند شد) ، عکس و صحبت های بازدیدکنندگان خارجی و ... باشد . می شود در یک معماری فوق العاده مسجد ، کلیسا و کنیسه رو هم در کنارش بسازیم تا دنیا با دیدن این مکان به ذهنش متبادر شود که ایران ، آرمانش چیست و هر کسی از هر دینی و کشوری در این راستا حرکت کند شهید مقاومت است . می شود بخش هایی دیگر هم به این موزه داد مثلا رهبران مبارزه با استعمار نظیر گاندی ، بولیوار ، چاوز ، چه گوارا و ... و حتی افراد زنده مثل کاسترو . می شود در حاشیه یا متن این موزه ، اسلام واقعی را هم بیان کنیم .
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    من با نظر ایده دار موافقم . اگه ما بتونیم یه همچین موزه هایی بسازیم دنیا بیشتر با ما آشنا میشه . همین آمریکاییها اصلاً ما رو نمی شناسند . فکر میکنند کشور ما بیابانی است و ما هم عشایر عرب هستیم در صورتیکه هر وقت یک توریست آمریکایی میاد ایران بسیار متعجب میشه . شهروندان آمریکایی حتی نمی دانند ایران یک کشور آسیایی است ، در یک برنامه مستند وقتی از مردم آمریکا درباره ایران می پرسند هیچکس اطلاع کاملی نداره ، جالب اینجاست که یکیشون میگفت ایران یک کشور آفریقایی است . یکی دیگه گفت درست نمی شناسه فقط میدونه که ایران یک کشور با مردمی تروریست هست و ازش میترسه . اگر دولت هیچ تلاشی برای شناساندن کشور نمیکنه و همش گیر میده که بودجه نداریم ، چه خوبه که ما مردم ، کشورمان را به دنیا معرفی کنیم .
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    تو یا هنوز مسلمون نشدی ، یا داری دروغ میگی. از مشرق میخوام کامنت های مشکوک رو با دقت بیشتری نشر بده.
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    2 0
    دانشمند اون فتوشاپ نیست. جفیه ست که راشل توی فلسطین روی سرش مینداخت. عکس واقعیه که چاپ شده رو سنگ. رو هوا نظر نده.
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    اشتباه + دادم حالا اگه بگیم فلان پادشاه چند هزار سال پیش که هیچکی نمیدونه چه غلطی کرده، از خوشحالی بریک میرقصی !!! ما شهید دوستیم. جنابعالی هم اگه دوست داری مرده پرست باش ! اونم از نوع مفلوکش !
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    بله
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    1 0
    آخ که شما از یه مبارز غیر مسلمان هم میسوزید. بسوز.
  • محسن ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    سلام هاتف جان کمی حافظه تاریخی شما رو به زمان جنگ بر می گردونم ...شهدای ارمنی و کلیمی و زرتشتی و مندایی این مرز و بوم برای دفاع از این خاک و ناموس و کیان این مملکت جونشون رو فدا کردند ...هر جایی که شخصی در دفاع از مظلومیت از جانش بگذرد و جان خود را فدا کند ،شهید محسوب می شود.
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    سنگ یادبود بهتر از سنگ قبر بود .
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    با این طرز فکری تو واقعا تو مسمانی ؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    اینطور آدمها مرده هاشون بهتر از زنده های امثال تو هستند
  • رضا ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    اتفاقا جناب هاتف سوال خیلی خوب و مهمی پرسیدن و لازمه با تکیه به آیات و روایات بهش جواب داده بشه. لازمه تو جواب دادن احساساتی نشیم و کاری به جنگ تحمیلی خودمون یا مساله اسراییل که همه آرزوی نابودیش رو داریم نداشته باشیم. جناب اصلاح طلب امت اون کسانی که اسم بردین شهیدن اما همشون مومن به آخرین دین خدا بودن. الان آخرین دین خدا اسلامه و مومن و مسلمان در زمان ما به کسی گفته میشه که به نبوت پیامبر اسلام ایمان آورده باشه نه دین دیگه داشته باشه. به پیروان ادیان دیگه اهل کتاب گفته میشه. به نظرم جای بحث داره این سوال
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    به شما چه ربطی داره که در مسائل داخلی مملکت ایران دخالت می کنید؟
  • سید ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    راشل یا ریچل ؟ کری یا کوری ؟ عکس اصلیشو میذاشتین چرا با حجابش کردین
  • مجتبی رنجی ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    تازه مسلمان قرآن را اینبار با دقت بخون....ان اکرمکم عندالله اتقاکم...تمام شهدا رو باید تجلیل کرد نه فقط ایرانی هاشو
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1 0
    پول زیادی رو چکار میکنن؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس