فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی اعلام کرد که 3000 نیروی آمریکایی رزمایشی را در کویت و آب‌های سرزمینی این کشور از 8 مارس تا 31 مارس همزمان با برگزاری مذاکرات اتمی ایران، برگزار خواهند کرد.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

ایران از خودش دفاع می‌کند

به گزارش پایگاه خبری نیو ایسترن اوت‌لوک، سیاست‌گزاران آمریکایی قبول دارند که راهبرد ایران عمدتاً دفاعی است و گرایشات تهاجمی و دفاعی این کشور پاسخی به سیاست آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی است.

ایران

موسسه رند گزارشی در سال 2009 برای نیروهای هوایی آمریکا با عنوان «خطرناک اما نه کاملاً قدرتمند: بررسی موفقیت‌ها و محدودیت‌های نیروی هوایی ایران در خاورمیانه» تهیه کرد. در این گزارش آمده است:

راهبرد ایران عمدتاً دفاعی است هرچند که چند مولفه تهاجمی نیز دارد. راهبرد ایران در مقابله با تهدیدات داخلی علیه حکومت، جلوگیری از تهاجم بیگانه، حفاظت از مملکت در صورت بروز حمله و گسترش تاثیرگذاری بیشتر جنبه‌های دفاعی دارد. این راهبرد تا حدی متاثر از سیاست و وضعیت آمریکا در منطقه خصوصاً پس از حوادث یازده سپتامبر است.

چنین مطلبی کاملاً در تضاد با تبلیغات منفی روزانه رسانه‌های غربی است که ایران را به عنوان تهدیدی جهانی برای صلح و ثبات معرفی می‌کنند. این رسانه‌ها سعی در القای این مسأله دارند که ایران به خاطر تنفر ایدئولوژیکش درصدد است تا به آمریکا و هم پیمانان آمریکا خصوصاً رژیم صهیونیستی حمله کند.

صحنه‌پردازی سیاسی اخیر با محوریت آمریکا و رژیم صهیونیستی از یک سو آمریکا را نشان می‌دهد که به دنبال آشتی با ایران است و از سویی دیگر رژیم صهیونیستی قرار دارد که در نبردی تمام‌نشدنی به دنبال مقابله با مهاجم است. در پسِ این لفاظی‌ها، موسسه رند حقایق دیگری را برای ما افشا می‌کند.

رند تصویری از ایران آماده نبرد و بسیج‌شده نشان می‌دهد که در مقابل حصر خارجی، بی‌ثباتی و حمله لفظی ایستاده است. رند آشکارا به این نکته اشاره می‌کند که درگیری بر سر دفاع از رژیم صهیونیستی یا حفاظت از منافع ملی آمریکا نیست، بلکه درباره تلاش‌های آمریکا برای اعمال قدرت در فرسنگ‌ها دورتر از سواحل خود در منطقه خاورمیانه و تلاش‌های ایران برای مقابله با هژمونی آمریکا است.

مساله تهدید بالقوه ایران و مشکل هسته‌ای ایران نیز در این گزارش آورده شده است. این گزارش صریحاً می‌پذیرد که ایران به تسلیحات هسته‌ای به عنوان عاملی بازدارنده و نه ابزاری جنگی نگاه می‌کند. در این گزارش آمده است:

دیگران استدلال کرده‌اند که ایران به تسلیحات اتمی فقط از جنبه بازدارندگی روانی نگاه می‌کند. مولفه‌های واقعی نظامی ایران راهبرد بازدارندگی به طور کاملاً مشخص عبارتند از نیاز به توانمندی بومی غنی‌سازی و تسلیحات بالقوه اتمی، موشک‌های برد متوسط بالستیک، جنگ نامتقارن، بسیج نیروها برای دفاع از مملکت. اگرچه ناظران غربی از این به عنوان علاقه به هژمونی یاد می‌کنند، اما تهران آن را به عنوان شکل چندلایه‌ای از دفاع راهبردی می‌بیند که در عمق پایگاه‌های دشمن انجام می‌شود و ابزارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی متعددی دارد.

در هیچ‌جای گزارش موسسه رند از قصد و نیت ایران برای تجهیز بازیگران غیردولتی به تسلیحات اتمی اشاره‌ای نشده است. سیاست‌گزاران آمریکایی معتقدند که ایران حتی نمی‌خواهد از تسلیحات متعارف خود علیه دشمنان خود استفاده نماید.

در پسِ تمامی تبلیغات منفی علیه ایران به عنوان کشوری که به دنبال هژمونی و کشتار اتمی است، باید گفت ایران بیشتر به فکر بقای خود است. بنابراین، از هر گونه اقدامی در جهت تحریک این کشور برای شروع جنگ خودداری می‌کند.

با این توضیحات، مردم دنیا باید این سوال را از خود بپرسند که چه کسی در پسِ آشوب‌های جهانی و منطقه‌ای است؟ آن‌هایی که به صورت مخفیانه کشوری را غیرتهدیدآمیز خوانده و از سویی دیگر به صورت علنی تبلیغاتی را علیه همان کشور مطرح می‌کنند تا هژمونی خود را توجیه نمایند.


آغاز مذاکره هسته‌ای آمریکا و ایران

به گزارش پایگاه بیزینس اینسایدر، ایران و آمریکا در حالی مذاکرات هسته‌ای را در سوئیس از سر می‌گیرند که امیدوارند بتوانند پس از گذشت 18 ماه مذاکرات نفس‌گیر مشکلات موجود را برطرف نمایند.

ایران

با این حال، زمان اندکی باقیمانده است و حوصله همگان در واشنگتن سر رفته است. این افراد نگرانند که مبادا توافق بد هسته‌ای با ایران نتواند مانع انحراف برنامه هسته‌ای این کشور شود.

جان کری گفت: امیدوارم بتوانیم ظرف این چند روز تصمیمات مهمی بگیریم. وی که در کنفرانسی در شرم‌الشیخ شرکت کرده بود گفت به گفته تهران برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است پس اجازه دهید که برنامه همچنان این‌گونه باقی بماند.

تا کنون پیشرفت‌های قابل توجهی انجام شده است، اما هنوز دو طرف درباره مسائل کلیدی از قبیل میزان غنی‌سازی اورانیوم در آینده و سرعت رفع تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپایی با هم اختلاف نظر دارند.


مشکل تحریم‌ها

به گزارش مجله دیپلمات، ممکن است که تحریم‌ها گزینه‌ای با کمترین میزان بدی برای مقابله با حکومت‌های متخاصم باشند، اما آن‌ها پیامد‌های ناخواسته‌ای هم دارند.

ایران

مقابله با کشورهای خودکامه کار دشواری است. جامعه بین‌الملل گزینه‌های اندکی برای ایجاد تغییر در تصمیمات این کشور و وادار نمودن آن‌ها به پیروی از قوانین بین‌المللی بدون توسل به حربه نظامی دارد. تحریم‌های هدفمند اقتصادی از جمله گزینه‌هایی هستند که می‌توان از آنها برای مقابله با حکومت‌‌های بدرفتار استفاده کرد. با این حال، ایجاد عمدی بی‌ثباتی اقتصادی از طریق اعمال تحریم می‌تواند تاثیرات بی‌ثبات‌کننده‌ای داشته باشد.

بر طبق مطالعه‌ای که توسط موسسه اقتصاد بین‌المللی پیترسون انجام شده است تحریم‌ها تنها در 33 درصد موارد توانستند تغییری در رفتار حکومت هدف ایجاد نمایند. شانس موفقیت زمانی افزایش می‌یابد که تحریم‌ها به صورت هدفمند اعمال می‌شوند.

به همین ترتیب، زمانی که تحلیل‌گران و سیاست‌گزاران درباره سیاست تحریم درباره ایران و روسیه بحث می‌کنند، اکثر بحث‌ها حول این موضوع می‌چرخد که چطور می‌شود میزان و وسعت تحریم‌ها را طوری مشخص کرد که سیاست‌های ناخوشایند این کشورها برای آن‌ها واقعاً پرهزینه شده و از طرفی آن‌ها به فکر مقابله به مثل نیفتند.

به عنوان مثال، تحلیلی که در مرکز امنیت آمریکای نوین انجام شد، نشان داده است که قطع دسترسی روسیه از شبکه سوئیفت به منظور لطمه زدن به اقتصاد این کشور اقدام نادرستی است چرا که این کار انگیزه روسیه را برای حمله به منابع کشورهای همسایه افزایش داده و همچنین به تجارت اروپا با روسیه آسیب رسانده است.

در بخشی دیگر از این تحلیل که به تحریم‌های غرب علیه ایران می‌پردازد به این مساله اشاره می‌شود که تحریم‌ها می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد؛ اگر کشور هدف ببیند که تسلیم شدن در برابر خواسته‌های کشور تحریم‌کننده به خاطر مطرح شدن دیگر مسائل مورد مناقشه به خاتمه یافتن تحریم‌ها نمی‌انجامد. به همین خاطر است که محمد جواد ظریف می‌گوید که تمامی تحریم‌ها به محض امضای توافق‌نامه نهایی باید برداشته شوند.

اینها همگی دغدغه‌های درستی هستند. با این حال، بحث‌ها درباره تاثیرات ثانویه تحریم‌ها هیچ‌گاه به این مساله نمی‌پردازد که چگونه اختلال اقتصادی در کشور هدف می‌تواند به ایجاد بی‌ثباتی در فرآیندهای حل و فصل مناقشه در زمینه غیرمرتبط بینجامد.

به صورت اتفاقی، تاثیر تحریم‌های غرب علیه روسیه بر مذاکرات هسته‌ای آمریکا و ایران می‌تواند نمونه خوبی از این موضوع باشد. طبق گزارش روزنامه گاردین، روسیه به ایران پیشنهاد فروش موشک‌های ضدهواپیمای S300 را کرده است که قادر است موشک‌های بالستیک و کروز و همچنین هواپیماها را رهگیری و نابود نماید.

تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که نابسامانی اقتصادی ایجاد شده به سبب تحریم‌های غرب، روسیه را بسیار نیازمند به پول نقد کرده است تا آنجایی که این کشور دیگر به منافع کشورهای غربی توجهی ندارد. به عنوان مثال، قرارداد روسیه با ایران برای فروش موشک‌های پیشرفته ضدهواپیما به خاطر گرایش دولت مصالحه‌جوی دیمتری مدودوف به غرب لغو شد. این موشک‌ها می‌تواند به ایران در دفاع از تاسیسات هسته‌ای خود در برابر حملات آتی کمک نماید. این موشک‌ها به لحاظ نظری می‌تواند انگیزه ایران را برای نرمش بیشتر در مذاکرات هسته‌ای کاهش دهد.

مشخص نیست که آیا ایران در نهایت این موشک‌ها را خریداری خواهد کرد یا خیر و یا آیا خریداری این موشک می‌تواند بر تصمیمات آتی ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای تاثیر بگذارد یا خیر. بعید به نظر می‌رسد که بهبود اندک توانایی ایران در مقابله با تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی بتواند باعث تغییر شدید راهبرد ایران در مذاکره شود.

از سویی دیگر، اگر ایران به این موشک‌ها دست یابد، تندروهای آمریکایی و اسرائیلی ممکن است سیاست‌گزاران را تحت فشار قرار دهند که تا قبل از نصب این سامانه‌ها به تاسیات هسته‌ای ایران حمله شود. بنابراین، اگر این قرارداد اجرایی شود، مذاکرات هسته‌ای به مشکل خواهد خورد چرا که تندروهای دو طرف با توسل به آن تلاش می‌کنند تا سیاست‌های تندروانه‌ای را علیه یکدیگر اتخاذ نمایند.

افزایش حضور نظامی غرب در منطقه قبل از پایان مهلت مقرر مذاکرات هسته‌ای

به گزارش پایگاه هیل، در حالی که به هفته‌های پایانی مذاکرات هسته‌ای با ایران نزدیک می‌شویم، آمریکا و هم‌پیمانانش حضور نظامی خود را در منطقه خاورمیانه افزایش داده‌اند.

ایران

اوایل این هفته، فرماندهی مرکزی آمریکا که بر عملیات‌های نظامی این کشور در خاورمیانه نظارت دارد اعلام کرد که 3000 نیروی آمریکایی رزمایشی را در کویت و آب‌های سرزمینی این کشور از 8 مارس تا 31 مارس برگزار خواهند کرد. نیروهای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز به این رزمایش ملحق خواهند شد. این رزمایش طوری برنامه‌ریزی شده است که در زمان مهلت تعیین شده مذاکرات هسته‌ای با ایران برگزار شود.

در هفته‌های اخیر فرانسه نیز ناوهواپیمابر شارل دوگل را به خلیج‌فارس فرستاد تا به کشتی آمریکایی کارل وینسون بپیوندد. این اولین باری است که در طول این دهه دو ناوهواپیمابر خارجی در منطق حاضرند. پنتاگون در سال 2010 برای مقابله با تهدید ایران سیاست حضور دو ناوهواپیما بر را در منطقه خلیج‌فارس اتخاذ کرده بود.

مقامات آمریکایی می‌گویند که برگزاری رزمایش نظامی و حضور دو ناو هواپیمابر در منطقه هیچ‌یک به منظور تهدید ایران نمی‌باشد. اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که آمریکا دارد تنور را داغ می‌کند.

مقامات نظامی آمریکایی و فرانسوی هدف از حضور دو ناو هواپیمابر در منطقه به صورت همزمان انجام حملات هوایی علیه نیروهای داعش است. یک کارشناسی مسائل راهبردی با رد اتفاقی بودن حضور این دو ناو با مهلت مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌گوید: همیشه این اقدام پیامی دارد. ما می‌توانیم فقط یک ناو هواپیمابر در منطقه داشته باشیم، اما با این کار آمریکا می‌خواهد این پیام را منتقل کند که هم‌پیمانان آمریکا حاضرند حتی با اعزام ناو هواپیمابر ازاین کشور حمایت نمایند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • حدحد ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    آن مرد که میگفت ناوهای شما تو خلیج فارس گروگان های ما هستند، رفت ...
  • ناشناس ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    امام خمینی (ره): آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند .
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    آمریکا ما منتظریم حمله کنی جون اسرائیل حمله کن،ما منتظریم حمله کنی . بدجوری آرزوی شهادت دارم.منو به آرزوم برسون.البته اگه جرات داری :-)
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    اگر در دولت شما ایرانی ها دو بانو مثل ملکه سبا و در تیم مذاکره کننده شما دو تا لقمان حکیم می بود احقاق حقوق مصرح شما در ان پی تی و استیفای حقوق حقه ملت فخیم ایران درحیطه هسته ای امرمالایطاقی نبود و به عبث همه کاسه کوزه ها رو سر دولت احمدی نژاد نمیشکستید و ملت استکبارستیزایران کاسه چه کنم چه کنم دستشون نمیگرفتند
  • محسن از اصفهان ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    «ما می‌توانیم فقط یک ناو هواپیمابر در منطقه داشته باشیم، اما با این کار آمریکا می‌خواهد این پیام را منتقل کند که هم‌پیمانان آمریکا حاضرند حتی با اعزام ناو هواپیمابر ازاین کشور حمایت نمایند. » همپیمانان امریکا همیشه چوب خریت این کشور را خرده اند و باز هم به این حماقت دست زده اند.
  • ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    این حضور پاسخ به مانور غرق کردن ماکت است
  • saber ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    Lolllll ...
  • ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    ایران باید جواب این تهدیدات غربو بده خیلی محکم
  • ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    رهبری واقعا دور اندیش هستند و این روزها را می دیدند زمانی که فرمودند ما از تسلط کافی بر دریا و مناطق دریایی مان غافل شده ایم الحمدلله اوضاع حاکمیت دریایی ایران اسلامی هر روز به یاری خداوند بهتر خواهد شد
  • حاجوی ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    این حضور همانند لوطی ای میماند که از دستش کاری ساخته نیست مدام خنجرشو نشان میده .
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    اتفاقا اگر دیدید ناوهای آمریکا وارد خلیج فارس خارج شدند یعنی اوضاع بهتر هست.دلیلش این هست که هیچ آدم عاقلی ناو چند میلیارد دلاری رو در معرض موشکهای نقطه زن با برد 300 کیلومتر قرار نمیده.
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    اتفاقا اگر دیدید ناوهای آمریکا وارد خلیج فارس خارج شدند یعنی اوضاع بهتر هست.دلیلش این هست که هیچ آدم عاقلی ناو چند میلیارد دلاری رو در معرض موشکهای نقطه زن با برد 300 کیلومتر قرار نمیده.
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    اتفاقا اگر دیدید ناوهای آمریکا وارد خلیج فارس خارج شدند یعنی اوضاع بهتر هست.دلیلش این هست که هیچ آدم عاقلی ناو چند میلیارد دلاری رو در معرض موشکهای نقطه زن با برد 300 کیلومتر قرار نمیده.
  • علی ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    کجایی احمدی نژاد که یادت بخیر.
  • Danial ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    احسنت ناشناس ۸:۵۴کاملا حرفتو قبول دارم
  • nashenas ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    بريد بابا جو زده هاي احساساتي. به اوني كه ميگه جون من حمله كن آرزوي شهادت دارم بگوييد راه باز است برو سوريه يا عراق. يا اوني كه گفت: آن مرد که میگفت ناوهای شما تو خلیج فارس گروگان های ما هستند، رفت! مثلا كه چي؟ يا اوني كه گفت: ایران باید جواب این تهدیدات غربو بده خیلی محکم!! يك مشت احساساتي جو زده! احساساتي هاي حال بهم زن! اين را بدونيد ماداميكه خودمان بدست خودمان خود را به هلاكت و بدبختي نندازيم هيچكي از خارج نميتونه ضربه بزنه. من ادعاي مسلموني ندارم ولي اين را مي دانم كه: ان الله لا يغيرو... حتي يغيرو بانفسهم
  • رحمن ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    اینها کاری با داعش ندارند گرگ صفتان دوست دارند در این مذاکرات هسته ای خود نمایی کنند و جوابی هم به رزمایش چندی قبل ایران بدهند .همه اش پز دادن است
  • عمار ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    من نمی فهمم چرا فکر می کنید که همه چیز را باید تو بوغ و کرنا کرد. گفتن یا نگفتن تغییری در واقعیت ایجاد نمی کنه! فقط تنور رسانه های معاند و نادانان را گرم می کند!
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    تازه مسلمان جان 2تا ملکه سبا!2تا لقمان حکیم!باباکوتا بیا ملکه سبا ولقمان حکیم ازکجا بیارم اون هم 2تا ! سبحان الله
  • دکتر ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    شکم سیر بی درد تمام بدبختی ما همون نغمه های مستانه و چرند شماست که به جای اینکه اسراییل محو بشه ایران تا مرز محو شدن اقتصاد و ارزش پولش تابعیت نیمی از نخبگان و متخصصین و حتی آخرین خبر خوش تابعیت چهار تکواندوکار و کشتی گیر به جمهوری آذریجان و..پیش رفته! جالبه کشور داره فدای کسایی میشه که اسم تاریخ و امپراطوری ایران میاد رنگ به رنگ میشن و اصلا معلوم نیست با چه عقل سلیمی داریم از دشمنان دیروز و رقبا و دشمنان فردای خود که همیشه زود تحت تاثیر پان عربیسم فراموش کارن حمایت یا در اصل خود کشی می کنیم! البته از عرب های فارسی زبان داعشی جز این انتظاری نیست! کسانی که خفا می گویند هدف وسیله رو توجیه می کنه حتی اگر اون وسیله ایران باشه! تاریخ مصرف شما تمام شد
  • سعودی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    مدیریت جهانیتون چی شد!؟ مثل اینکه به فلاکتی افتادید که ماهاست نیمی از کارگران شرکتیتون حقوق نگرفتن!
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    اصطلاحاتت ميخوره ايراني مقيم نروژ باشي!!!
  • مخاطب خاص ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    همون بهتر که رفت
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    ولی راهش در حال ادامه دادن هست و یادش زنده هست
  • طرفدارولايت ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    ستوناصلي تهاجمي امريكادردوردست نيروي دريايي وناوهاي اين كشورهستنداگرحماقتي كنند ناوگان پنجم بابقيه ناوهاي مستقردرخليج فارس به همراه موشهاي همپيمان عربي غرق خواهندشد.ظهورنزديك است .ماهمه رهروان خون حسينيم.
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    فرانسه عوضى.ورشکسته هم خودش ونخود آش کرده
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    معلومه تحریم ها خیلی بهت فشار آورده !
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    باور کن هست ولی کسی بهشون توجهی نمی کنه...
  • كهنه مسلمان متولد و مقيم فقط ايران ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    تو مدرسه پسرم معلم فارسيشون بد جوري لنگ ميزنه و من هم اين كلمه مخوف امر ما لا يطاق و موندم توش. كاش اين اقا نروژي عزيز يه دوره كلاس فشرده اموزش زبان فارسي برا معلم ذكر شده بذاره اون هم تو نروژ شايد بنده خدا كمي سر ذوق بياد معلومات زبان فارسيش گل كنه.
  • alireza ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    lمریکا قصد پیاده کردن خواسته های خود را دارد نه قصد مذاکره وتبادل نظر.
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    عقده ای
  • ابوالفضل ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    عکس اول رو دقت کردید؟ بجای رژه نیرو های نظامی ارنش یا سپاه رژه عشایر غیور عرب خوزستان رو نشون دادند. منظورشون چی بوده؟
  • مهدی ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    اگه دلشون برای موشک خلیج فارس و اژدر حوت و موشک قدر و سجیل و قیام و سایر موشکها تنگ شده این گوی و این میدان بیان جلو
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    سعودی تو برو به داعش برس وضعش خرابه
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    هنوز نمی دونی هیچ رئیس جمهوری در ایران قدرت نظامی نداره !!!!؟؟ تصمیم رو کسی می گیره که بعد از فرمانش امریکایی ها چند ده هزارتا قبر جدید باید برای خودشون بکنن
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    ترجمه میکنم : یعنی امری که در قدرت کسی نباشه یعنی کاری که غیر قابل تحمل باشه خدا بگم این نروژیو چی کار کنه هر جا نظر میده من باید برم ترجمه کنم :)
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    دوست عزیز تازه مسلمان نروژی با تمام احترام لطفا در مسائل داخلی ما دخالت نکن.تیم مذاکره کننده ما مورد حمایت مردم و رهبری است.پس زبان به کام بگیر عزیز برادر.
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    ترجمه میکنم : یعنی امری که در قدرت کسی نباشه یعنی کاری که غیر قابل تحمل باشه یطاق از طاقت میاد
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    در جنگ هشت ساله در خلیج فارس چندین موشک از طرف ایران به ناوهای امریکایی شلیک شده ولی کسی نمی داند که چرا هیچکدام به هدف نخورد وقبل از رسیدن به هدف منحرف شدند. کسی می داند چرا؟
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    11:26 خیلی خوب بود 01:20 اگه فقط خودت میتونی کاری کنی وتنهایی بری و قول بدی فقط شهید شی بهش میگم حمله کنه ازش قول میگیرم بربختی و اینا هم نیاره با جنگ اصلا تاسیسات مهمو نزنه فقط میگم بیاد تورو شهید کنه بره.
  • ایمان ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    زیرا.آنهایی که موشک شلیک میکردند نمیدانستند هر زهری پاد زهری دارد و درضمن الان دارند به خود حکیم شلیک میکنند .... ولی ناشناس محترم الان وضعیت فرق کرده است هرچند اندک ولی کار ساز......
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    اظهارنظر شخصی عادی که سمت سیاسی نداره دخالت در امورات یه کشور دیگه محسوب نمیشه ما خودمونم در مورد کشورای دیگه نظر دادیم و میدیم
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    ما از نزدیک شدن ناوهای امریکایی خوشحالیم شاید نیاز باشد آنها را به غنیمت بگیریم شاید با غرق آنها در نزدیکی سواحل کشورهای همسایه به انها بفهمانیم فقط باید از خدا ترسید
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    خوب ای کی یو اون موشکها هارپون ساخت امریکا بودن فکر نمیکنی امریکا راحت با دونستن کد انها که به ایران فروخته راحت جمینگشون میکرد یکم مطالعه کن
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    دکتر با خودت چند چندی؟!!
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    پیشنهاد میکنم جنگ نفت کش ها رو بررسی کنی که چرا امریکایی ها از ترس ایرانی ها به لرزه افتاده بودند؟
  • MohammaD ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    بخش کامنتها حرف و نظر کاربران سایته..همه چیز به سیاستمداران برمیگرده... مثلا اونجا که یونسی در مورد عراق حرف زد....
  • حسین ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    0 0
    آرزوی ما = شهادت شما ترسوها برید یه سوراخ پیدا کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس