رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان می‌گوید گلایه‌های هرازچندگاه عارف و اصلاح‌طلبان از دولت به خاطر روشن شدن سهم‌شان در ائتلاف با روحانی است.


گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


********


*کیهان

آمریکا: توافقی خوب است که الزام‌آور نباشد!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که دولت متبوع وی توافق غیر الزام‌آور را بر توافق الزام‌آور با ایران ترجیح می‌دهد.

جن ساکی گفت: ما به دنبال دستیابی به یک توافق غیر الزام‌آور با ایران هستیم که به کارگیری دوباره تحریم‌ها علیه تهران را راحت‌تر می‌کند.

وی در نشست خبری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 اظهار کرد: ما دستیابی به یک توافق بین‌المللی غیر الزام‌آور را ترجیح می‌دهیم چون انعطاف بیشتری برای به کارگیری دوباره تحریم‌ها علیه ایران را در صورتی که بفهمیم این کشور به تعهداتش عمل نمی‌کند دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما بر این باوریم که موفقیت این توافق به الزام‌آور بودن یا نبودن قانونی آن نیست بلکه منوط به اقدامات راستی‌آزمایی مورد نظرمان است که خواهان اجرایی شدنش در یک توافق جامع هستیم. همچنین موفقیت این توافق به این بستگی دارد که ایران بداند ما ظرفیت به کارگیری دوباره تحریم‌ها و افزایش آنها در صورت عدم پایبندی‌شان به توافق را داریم.

جن ساکی تأکید کرد: برنامه اقدام مشترک که در نوامبر 2013 میان ایران و گروه 5+1 حاصل شد یک نمونه موفقیت‌آمیز از یک توافق بین‌المللی غیرالزام‌آور است چون این توافق سبب شد تا برای اولین بار در یک دهه گذشته برنامه هسته‌ای ایران محدود شود و ما به شفاف‌سازی و اقدامات راستی‌آزمایی بیشتر دسترسی داشته باشیم.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که هر قراردادی تعهدات و الزاماتی با خود دارد اما طرف آمریکا مانند  ماجرای توافق ژنو درصدد است ضمن تحمیل تعهدات الزام‌آور، خود از چنین تعهداتی طفره برود و در حقیقت خود را به عنوان قاضی و مدعی‌العموم و ایران را به عنوان متهم معرفی کند.

مقامات آمریکایی صراحتاً تصریح کرده‌اند که بر لغو همه جانبه و فوری تحریم‌ها به عنوان تعهد متقابل تن نمی‌دهند و بعد از پایان زمان 10 ساله توافق نهایی نیز آنها هستند که اعلام می‌کنند ایران به تعهدات خود عمل کرده یا نه!

واقعیت مجلس خبرگان از شبکه فتنه توهم‌زدایی کرد

رسانه‌های حامی فتنه به همراه رسانه‌های ضدانقلاب از سرانجام انتخاب رئیس مجلس خبرگان شوکه شدند.

این محافل که به نوعی هم‌پوشانی گسترده رسیده‌اند، ظرف 5-6 ماه گذشته  عملیات روانی گسترده‌ای را درباره انتخابات رئیس مجلس خبرگان ترتیب داده بودند؛ از ترور شخصیت اعضای محتمل برای نامزدی (نظیر آقایان یزدی، جنتی، موحدی‌کرمانی و هاشمی شاهرودی) تا برجسته کردن آقای هاشمی. این طیف سعی کردند هاشمی را وزنه  اثرگذاری که اکثریت قاطع خبرگان حامی وی هستند معرفی کنند و بازی همیشگی «هاشمی می‌آید هاشمی نمی‌آید- هاشمی اگر احساس خطر کند...» را طراحی کنند.

همچنین ادعا کردند اگر آیت‌الله هاشمی شاهرودی نامزد شود هاشمی دیگر نخواهد آمد. ادعا می‌شد هر یک از «دوهاشمی» انتخاب شود، افراطیون مدعی اعتدال برنده‌اند(!) به موازات همین القا، حرکت خزنده‌ای از سوی افراطیون برای ترور شخصیت آیت‌الله شاهرودی آغاز شد تا احتمالا سناریو مطابق میل فتنه‌گران پیش رود؛  اولا آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی  را مصادره به مطلوب کنند، ثانیا انتخابات را بین او و هاشمی منحصر نمایند ثالثا در آخرین فرصت با آمدن هاشمی و ترور شخصیت انجام گرفته، بازی مهندسی شده را به نفع خود به پایان برسانند. اما نامزدی آیت‌الله یزدی و مهم‌تر از آن حساسیت خبرگان به خط قرمز فتنه، معادلات افراطیون و حامیان فتنه را به  هم ریخت.

با واقعی شدن فضای مجلس خبرگان و اعلام نتیجه انتخابات، نشریات زنجیره‌ای دیروز ناگهان فاز را عوض کرده و به تیترهای کوچک یا انحرافی روی آوردند. برخی از این نشریات-نظیر آفتاب یزد و شرق- سعی کرده‌اند به قلم برخی عناصر تجدیدنظر‌طلب و بیگانه؛ موضوع تکلیف‌گرایی، نامزدی هاشمی را به تکلیف و تاریخ‌سازی و... نسبت دهند و چنین القا کنند که معلوم بوده هاشمی رأی نمی‌آورد اما آمده است؛ حال آن که سایت آقای  هاشمی صراحتا نوشته بود طرفداران او در مجلس خبرگان اکثریت مطلق را دارند.

آقای هاشمی در سال 86 با 41 رأی و در 87 با 51 رأی به ریاست خبرگان رسید اما عملکرد سؤال‌برانگیز وی در قبال فتنه‌گران و ایستادن در موضع اتهام باعث سلب این اعتماد و ریزش آرای وی به 24 رأی شد. بخشی از این آراء نیز به اعتبار مصاحبه‌ها و فضاسازی برخی رسانه‌های حامی هاشمی در پررنگ کردن ارادت وی به رهبرمعظم انقلاب به دست آمد.

آفتاب‌یزد در حالی به قلم «فیاض-ز» مدعی شد «هاشمی از عملگرایی به تاریخ‌سازی رسیده  و برای رفع نگرانی‌های انقلاب تلاش می‌کند» که فرد یاد شده اواخر آذر امسال در مصاحبه با سایت ضدانقلابی تقاطع تصریح کرده بود «از انقلاب 57 خاطره خوشی ندارم». «صادق-ز» نیز در روزنامه شرق سعی کرد از زاویه تمجید و ستایش و تملق رفتار هاشمی را توجیه کند حال آن که همین فرد پیش از این در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای بهار تصریح کرده هاشمی باید پا به پای اپوزیسیون برود وگرنه او را از قطار پیاده می‌کنیم و اگر هاشمی نباشد شنل اپوزیسیون را به دوش کس دیگری در درون حاکمیت می‌اندازیم!

شرق با تصریح بر «دگردیسی کامل هاشمی» می‌گوید هاشمی نگران نظام و انقلاب است.

صادق - ز در نوشته دیگری در روزنامه آرمان نوشت هاشمی می‌دانست رأی نمی‌آورد اما به خاطر احساس تکلیف نامزد شد. هاشمی خود در مصاحبه روز اول مجلس خبرگان با شرق به نقل از دیگران گفته بود که اکثریت را در میان نمایندگان مجلس خبرگان دارد.

اپوزیسیون خارج‌نشین و رسانه‌های آن نیز واکنش جالبی در پیش گرفته‌اند. سایت گروهک ملی-مذهبی چند ساعت پیش از آغاز نشست مجلس خبرگان، انتخاب رئیس این مجلس را مهم تلقی کرده و نوشته بود«شانس‌ هاشمی از هر کسی بیشتر است. با شناختی که از شیوه عمل و حد خبرویت بازیگران اصلی در دست است، شق نامزد شدن و رأی نیاوردن او شق غالب نیست. نظر به سمت‌گیری‌های هاشمی در تحولات 88، انتخاب او به نقش مجلس خبرگان خواهد افزود».

اما پس از اعلام نتیجه انتخابات، رضا علیجانی به کمک موج تازه فضاسازی شبکه دولتی انگلیس (BBC) رفت تا بگوید «ریاست خبرگان چندان در واقعیت اهمیت ندارد. این یک انتخاب هدایت شده و نه خیلی طبیعی بود که در ادامه سیاست حصر خاتمی صورت گرفت. 6 سال پیش همین دو نامزد در مجلس خبرگان مقابل هم بودند و از 79 شرکت‌کننده، 51 نفر به هاشمی و 26 نفر به محمد یزدی رای دادند و امروز داستان برعکس بود. ضمن اینکه ما می‌دانیم نارضایتی در این فاصله نسبت به هاشمی افزایش پیدا کرده و در ماه‌های اخیر این مساله تشدید شده است». وی در عین حال گفت «این رأی شگفت‌انگیز بود».

دویچه‌وله نیز هر چند اذعان کرد «پیروزی محمد یزدی با تعداد رأیی نزدیک به 2 برابر رأی هاشمی رفسنجانی، تعجب‌برانگیز بود» اما از قول اسماعیل  گرامی‌مقدم عضو متواری حزب اعتماد ملی سعی کرد این انتخاب را کم‌اهمیت نشان دهد.

گرامی‌مقدم در عین حال با بیان اینکه نفوذ اصولگرایان در مجلس خبرگان افزایش یافته می‌گوید: اگر هاشمی رفسنجانی کاندیدا نمی‌شد و در عوض از نامزدی هاشمی‌شاهرودی حمایت می‌کرد، احتمال ریاست هاشمی‌شاهرودی بیشتر می‌شد و ریاست‌مجلس خبرگان به دست جناح تندرو نمی‌افتاد.

رادیو زمانه دیگر سایت ضدانقلاب نیز نوشت: «هاشمی در مقابل کسی ناکام ماند که او را ناصالح می‌خواند. پیروزی محمد یزدی با آرای تقریبا 2 برابر آرای هاشمی اتفاق غیرمنتظره‌ای بود و نشان از تضعیف موقعیت هاشمی  دارد ... رفسنجانی تمایلی به پذیرش ریاست شاهرودی نداشت. نیروهای نزدیک به او در حد خود کوشیدند تا شاهرودی را تضعیف کنند... رصد کردن رفتار رفسنجانی و حامیانش آشکار می‌سازد که آنها برنامه جدی برای ریاست او بر خبرگان داشتند. مقالاتی در سایت او تحت عناوینی چون «هاشمی به عهدش خیانت نمی‌کند»، «چه کسانی مخالف ریاست هاشمی هستند»، «هاشمی رای مردم و خبرگان» منتشر شده بودند. این مقالات در کنار تحرکات سیاسی و فضاسازی‌های رسانه‌ای از جمله مقاله روزنامه جمهوری اسلامی  با عنوان «آزمون خبرگان» نشانگر ارزیابی مثبت آنها از پیروزی رفسنجانی بود».

رادیو زمانه افزود: رفسنجانی پیشتر گفته بود در صورتی که تندروها بیایند او کاندیدا می‌شود. البته او به صورت قطعی تمایل خود را اعلام نکرد. اما حامیانش با طرح اینکه رفسنجانی به تکلیف عمل می‌کند، کاندیداتوری او را جدی ساخته بودند، احتمالا آنها تصور می‌کردند با افول شاهرودی، چهره‌های تند اصولگرا چون جنتی و یزدی نمی‌توانند مورد انتخاب اکثریت خبرگان قرار بگیرند و در نتیجه راه برای ریاست‌رفسنجانی باز است. رفسنجانی با فرض کاندیداتوری شاهرودی وارد رقابت شد و شرط سلبی کاندیداتوری‌اش درخصوص مواجهه با چهره‌های تند را در عمل نقض کرد. فضای سیاسی بعد از شکل‌گیری «دولت اعتدال و امید» به ائتلاف با بخش میانه اصولگرایان نیز در خطای محاسباتی فاحش آنها موثر بود. اما اصولگرایان سنتی با محوریت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران نیز نشان دادند که با ریاست دوباره رفسنجانی نیز موافق نیستند.

سایت شبکه دولتی انگلیس نیز در  تحلیل  دیگری به قلم بولتن‌نویس حزب مشارکت (حسین-ب) تصریح کرد انتخاب مجلس خبرگان  نشان می‌دهد که این مجلس دنبال فرد  پای کار است و نه مرضی‌الطرفین.

رهامی: ائتلاف محفلی کردیم اما دولت سهم ما را نداد!

رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان می‌گوید گلایه‌های هرازچندگاه عارف و اصلاح‌طلبان از دولت به خاطر روشن شدن سهم‌شان در ائتلاف با روحانی است
محسن رهامی در مصاحبه با ایسنا نقش عارف در پیروزی روحانی را مهم خواند و گفت: اما چون ائتلاف حزبی متعارف انجام نگرفت تکلیف این ائتلاف نانوشته مشخص نشد. گله‌های هرازچندگاه عارف و اصلاح‌‌طلبان به دلیل استفاده از همین روش غیرمعمول ائتلاف است زیرا در این روش سهم عارف مشخص نشده است. در روش محفلی کسی مسئولیت تصمیم‌ها را بر عهده نمی‌گیرد.

این اظهارات در حالی است که عارف بنابر اعلام اصلاح‌طلبانی چون محمدعلی نجفی، 4 روز مانده به انتخابات 8 درصد بیشتر رای نداشت. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان بیشترین سهم را در دولت و به‌‌ویژه مدیران میانی قبضه کرده‌اند اما طبق تصمیم  اولیه بنا دارند همواره سهم خود را کم وانمود کرده و ژست طلبکاری از دولت را حفظ کنند.

رهامی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره رایزنی برای ائتلاف جدید گفت: ما در هفته‌های گذشته با آقای هاشمی رفسنجانی دیدار مفصلی داشته و با محمدرضا عارف نیز دیداری داشته‌ایم. ما همچنین دیداری با حجت‌‌الاسلام ناطق نوری داشته و از دیدگاه‌های ایشان مطلع شده‌ایم. آقای ناطق نوری هنوز قطعا نگفته که به صحنه انتخابات می‌آید اما حضورش در انتخابات را هم نفی نکرده است. ما تلاش داریم تا با نیروهای حامی دولت و اصول‌گرایان معتدل به لیست واحدی برسیم.


*خراسان

ابلاغ مشوق هاي دولت براي کاهش مديرکل ها

بر اساس بخشنامه اي که طي روزهاي اخير از سوي يک مسئول مهم اجرايي به همه وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي ابلاغ شده، ضمن اعلام شاخص هاي عمومي ارزيابي عملکرد دستگاههاي اجرايي در سال 1394، مواردي چون کاهش سطوح مديريتي مانند مديرکل و رييس اداره، کاهش سقف پست هاي سازماني دستگاهها و ظرفيت سازي واگذاري وظايف و واحدهاي عملياتي به شهرداري ها و دهياري ها در سال آينده، واجد امتياز مثبت شناخته شده است.


*وطن امروز

 اقتصاد مقاومتی؛ شاه‌کلید حل مشکلات

روزنامه وطن امروز در ستون یادداشت روز خود با عنوان "اقتصاد مقاومتی؛ شاه‌کلید حل مشکلات" به قلم شهاب‌الدین سینایی نوشت: مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب به روزهای سرنوشت‌ساز خود رسیده است. آنگونه که از فحوای کلام مقامات ایران و آمریکا برمی‌آید، دولت حسن روحانی نمی‌تواند چندان به توافق جامع و نهایی با غرب امیدوار باشد؛ موضوعی که از آغازین روزهای شروع مذاکرات بارها از سوی رهبر حکیم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مکرراً و در مقاطع گوناگون بر عدم خوش‌بینی‌شان به تداوم مذاکرات ایران با غرب بویژه ایالات متحده تاکید کرده‌اند.

موضوعی که صحت آن، امروز و به‌رغم مذاکرات گسترده ایران با غرب بیش از پیش خودنمایی می‌کند. با مروری بر نحوه عملکرد غرب بویژه دولت ایالات متحده در این سال‌ها می‌توان «عدم صداقت» را به‌عنوان ویژگی اصلی طرف‌های گفت‌وگوی ایران در مذاکرات هسته‌ای به شمار آورد. آمریکا در مراحل مختلف مذاکرات هسته‌ای و برخلاف روند حرکتی جریان مذاکرات (روند مثبت مذاکرات البته به‌زعم مسؤولان دولت یازدهم)، به بهانه‌هایی واهی‌ چون «تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای»، «حمایت ایران از  گروه‌های تروریستی»، «رفتارهای ضدحقوق بشری» و... نوک پیکان خود را به سوی ایران نشانه رفته است. رفتارهایی که همگی نشان از عدم صداقت دولت ایالات متحده در تعامل با دولت ایران دارد.

با درنگی هرچند کوتاه بر جایگاه دولت ایالات متحده در سیستم بین‌المللی و نقش‌آفرینی این دولت به‌عنوان «هژمون رو به افول»، بسیاری از رفتارهای واشنگتن و همپیمانانش در قبال ایران قابل درک و نیز قابل پیش‌بینی است. بنابراین شناخت، همانگونه که رهبر بزرگوار انقلاب بارها به آن تاکید کرده‌اند، نمی‌توان نسبت به آینده مذاکرات و حتی توافقات احتمالی هسته‌ای ایران با غرب خوشبین بود. رهبر انقلاب با درک و پیش‌بینی این شرایط، بارها خواستار عدم تکیه مسؤولان دولتی به ظرفیت‌های بیرونی شده و تاکید کرده‌اند فارغ از آنکه مذاکرات هسته‌ای چه نتایجی را به بار آورد مسؤولان باید بویژه در حوزه اقتصاد با تکیه بر مفهوم «اقتصاد مقاومتی» به فکر چاره‌جویی برای مشکلات فعلی و مشکلات احتمالی آینده باشند.

ایشان شهریور 89 برای اولین‌بار عبارت «اقتصاد مقاومتی» را وارد ادبیات سیاسی کشور کردند و خواستار توجه جدی مسؤولان و اندیشمندان کشور به این مفهوم کلیدی شدند. موضوعی که متاسفانه به رغم برخی توجهات و اقدامات بیشتر در سطح شعار و حرف و نه عمل باقی مانده است. با تدقیق در محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی درمی‌یابیم ایران اسلامی برای عبور از شرایط حساس کنونی چاره‌ای جز توجه به بایسته‌های این مفهوم سه‌وجهی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ندارد.


جنگ خیابانی در تکریت، اعتراف البغدادی به شکست

با گذشت 2 هفته از آغاز عملیات بزرگ آزادسازی استان صلاح‌الدین، با ورود ارتش و نیروهای مردمی عراقی به مرکز شهر تکریت، مهم‌ترین پایگاه تکفیری‌های داعش و بعثی‌ها در مرکز عراق، پاکسازی این شهر وارد مرحله دوم خود شده است. این در حالی است که جمعه برای سومین روز متوالی، جنگ خیابانی تمام عیاری در محله‌های شهر بویژه محله قادسیه، زادگاه صدام و مرکز اصلی تجمع حامیان بعثی ادامه یافت. اگرچه فرماندهان میانی عملیات می‌گویند کلیت شهر آزاد شده و پاکسازی نهایی تنها نیازمند زمان است اما بنا به اعلام ارتش عراق، حدود 150 نیروی داعشی و بعثی در محاصره نیروهای آزادیبخش با اتکا به انبوهی از خاکریزها، خندق‌ها، مین‌ها، تله‌های انفجاری و حتی بمب‌های شیمیایی هنوز مجتمع حکومتی تکریت واقع در مرکز این شهر و همچنین 3 منطقه شهر در شمال و شمال غربی را در اختیار دارند. از طرف دیگر سرکرده‌های تروریست‌های عراق و شام، داعش به شکست در تکریت اذعان کرده‌اند و تنها به دنبال جنگ فرسایشی هستند. آنها برای وارد آوردن تلفات بیشتر به نیروهای عراقی، تعدادی از نیروهای خود را در شهر نگه داشته‌اند تا به شکل انتحاری تا پای جان و تمام شدن مهمات خود در شهر بمانند و سعی کنند به نیروهای وارد شده به این شهر تلفات بیشتری وارد کنند. دیروز عراق پرس به نقل از یک مقام نزدیک به فرماندهی عملیات صلاح‌الدین گفت: «داعش تعداد زیادی بمب و کمین‌های بمب‌گذاری شده در اغلب مناطق شهر تکریت کار گذاشته است. نیروهای آزادیبخش شامل ارتش،  پلیس و نیروهای مردمی در مرکز تکریت در نیمه‌های کوی القادسیه به سبب تعداد زیاد بمب و کمین‌های بمب‌گذاری شده متوقف شده‌اند. نیروهای مبارزه با تروریسم و واکنش سریع هم‌اکنون سرگرم جنگ خیابانی با تروریست‌های داعش در کوی القادسیه هستند. داعش در بالای برخی ساختمان‌ها تک تیراندازهایی برای ممانعت از پیشروی نیروهای امنیتی و مردمی مستقر کرده است تا روند خنثی‌سازی بمب‌های کارگذاشته شده را با مانع روبه‌رو کنند».

*روزنامه جوان

 اسلام حداقلی نداریم!

روزنامه جوان در ستون یادداشت روز خود به قلم محمدجواد اخوان آورده است: تقلیل‌گرایی دینی- به مفهوم کم‌بار کردن و فروکاستن حجم و گستره معارف و قواعد دینی - دیدگاهی است که طرح آن در جامعه ایرانی سابقه‌ای چندان طولانی ندارد، اما باید ریشه‌های آن را در غرب مدرن و پروتستانتیسم جست‌وجو کرد که جریان مخالف کلیسا در پی لاغر و نحیف کردن معارف مسیحی برآمد. این جریان تا حدی در دنیای دین‌گریز غرب پیش رفت که نهایتاً دین را به‌طورکلی به حاشیه راند و اینک در غرب، به‌سختی می‌توان نشانه‌های دین را در بیرون معابد و کلیساها جست‌وجو کرد.

درعین‌حال در دوره معاصر و خصوصاً دو دهه اخیر چنین رویکردی از طریق جریان شبه روشنفکری تجدیدنظرطلب در داخل کشور ما نیز طرح و بحث گردید. به‌طور مشخص می‌توان به «مهندس مهدی بازرگان» (در سال‌های پایانی عمرش) و «عبدالکریم سروش» به‌عنوان پیشگامان ترجمه و بومی‌سازی این تفکر در بینش اسلامی اشاره نمود.

ریشه‌های نگاه حداقلی به دین را باید در حاکمیت سکولاریسم بر ذهنیت روشنفکرانی جست‌وجو کرد که این نوع نگاه را بسط و ترویج می‌دهند. تفکیک میان دین و عرصه سیاست و اجتماع و در نگاهی کلان‌تر تفکیک میان این دنیا و جهان دیگر نوعی از بینش را حاکم می‌سازد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت دین، جنسی آخرتی دارد و ربط چندانی به دنیای انسانی ندارد. عقلانیت خودبنیاد انسان را به این جمع‌بندی می‌رساند که دین مأموریتی برای دنیای مادی نداشته و این خود انسان است که باید دنیای خود را بر اساس خرد خودبنیاد بنا نهد.

اینان در تقابل نظری با علمای دین که نگرش رایج و متعارف دینی‌–که دین را مایه سعادت دنیوی و اخروی انسان می‌دانند-‌نظریه تقلیل‌گرایی یا فروکاست دینی را طرح کردند تا دینی را ترسیم نمایند که نحیف‌تر از آن است که بتواند معاش و حیات دنیوی انسان را سامان بخشد یا در مورد آن اندیشیده باشد. اینان بعضاً مدعی بوده‌اند که دین اولیه و حقیقی صرفاً بر مدار آخرت بنانهاده شده بود و آنچه از تجویزات و توصیه‌های این جهانی اکنون در آن مشاهده می‌شود، بعدها توسط دینداران بدان بار شده است و دین ظرفیت تحمل سنگینی این بار تحمیلی را ندارد.

ذکر این نکته ضروری است که طرح موضوعاتی همچون «اسلام حداقلی» پیش از پیروزی انقلاب در جریان شبه روشنفکری جایگاه چندانی نداشته و به نظر می‌رسد پاسخی از سوی جریان غرب‌گرا برای ابطال و نفی نظریه اسلام سیاسی امام خمینی (ره) بوده است.

*جام جم

 صلاح‌الدین؛ نقطه پایانی

روزنامه جام جم در ستون یادداشت روز خود به قلم سیامک کاکایی کارشناس امور خاورمیانه نوشت: استان صلاح‌الدین عراق علاوه بر قدمت تاریخی و اعتبار و نام، به لحاظ ژئوپلتیک موقعیت برجسته‌ای در جغرافیای سیاسی این کشور دارد. به تعبیری، صلاح‌الدین نقطه مرکزی و ثقل استان‌های سنی، کرد و شیعه‌نشین عراق است. چنانچه صلاح‌الدین با شش استان مهم الانبار، موصل یا نینوا، اربیل، کرکوک، دیالی و بغداد همجوار است.

هنگامی که تابستان گذشته گروهک تروریستی داعش بسرعت مناطق غرب و شمال غرب و تا نواحی مرکزی عراق را به تصرف خود درآورد و در استان صلاح‌الدین تا دروازه‌های بغداد نزدیک شد، این برداشت بخصوص از سوی رسانه‌های عربی بوجود آمد و تبلیغ ‌شد که عراق در آستانه فروپاشی قرار دارد. آن‌طرف‌تر کسانی چون احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه پیشروی‌های داعش در عراق را نشانه خشم اهل سنت قلمداد کردند. اما این تمام ماجرا و فرجام تحرکات خشونت‌بار داعش و تجهیزکنندگان وحامیان آن نبود و همان زمان در نتیجه شکل‌گیری گروه‌های مردمی، صلاح‌الدین به آخرین مرز هجوم داعشی‌ها تبدیل شد.

فراخوانی مرجعیت برای دفاع مردمی از عراق با استقبال گروه‌های شیعی، کرد و عشایر اهل سنت مواجه شد. در همین حال سامان‌دهی نیرو‌های مردمی و تبیین استراتژی نظامی عراق در تقابل با داعش همراه با نقش بی‌بدیل ایران در حمایت از ملت و دولت عراق شرایط را دگرگون کرد.

در ماه‌های گذشته عمده درگیری‌ها در مناطق شمالی و در مناطق تماس منطقه کردستان با عراق علیه داعش متمرکز بوده است و نقش پیشمرگه‌های کرد در عملیات‌های اطراف کرکوک، برعقب راندن داعش بی‌تاثیر نبوده است.

اما نقطه اصلی عملیات علیه داعش از حدود دو هفته پیش و از استان صلاح‌الدین و در مناطق اطراف تکریت برای آزادسازی این استان آغازشده است. عملیاتی که به گفته حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق می‌تواند به آزادسازی موصل بینجامد و ادامه داشته باشد. وجه مشخصه عملیات آزادسازی تکریت و تمام صلاح‌الدین وسعت عملیات و اتحاد و انسجام میان نیرو‌های ملی در تقابل با داعش است. بعلاوه این‌که این عملیات فارغ از حمایت‌های نیروهای موسوم به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، شکل و شمایلی عراقی دارد. بنابراین، نحوه طراحی عملیات نیروهای نظامی و ارتش عراق در صلاح الدین و وحدت میان نیروهای مردمی شیعه، عشایر اهل سنت و نیرو‌های کرد در جنگ علیه داعش، نقشه گستردگی عملیات برای آزاد سازی موصل را ترسیم خواهد کرد؛ چرا که مهم‌ترین اولویت دولت حیدرالعبادی، تثبیت اوضاع امنیتی و استقرار حاکمیت در سراسر عراق است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    اجب
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    جعفر گلابی خبرنگار اصلاح طلب: هاشمی اگر می دانست که در مجلس خبرگان رای ندارد نباید نامزد ریاست می شد ، اگر فکر می کرد که رای دارد اشتباه بزرگتری است که مجلس خبرگان را نشناسد بنده : هردو سر باخت برای رفسنجانی
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    ممنون از مشرق
  • رها ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    عجب این امریکا چه خریه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! کی میخواد یادبگیره با ایران درست صحبت کنه
  • ناشناس ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    عجب . یه عجب ساده هم بلد نیستی بنویسی؟
  • پریسا ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    مشرق ممنون از تحلیل های جامعت.از م.ه ورانت خواری هایش چه خبر؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس