سناتور مک‌کین از امضاکنندگان نامه جمهوری‌خواهان به مقامات ایرانی پذیرفت که این نامه روش درستی برای ابراز ناراحتی از عدم همکاری اوباما با کنگره در زمینه برنامه هسته‌ای ایران نبود.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

مک‌کین: نامه جمهوری‌خواهان به ایران واکنش کارآمدی نبود

به گزارش پایگاه هیل، سناتور مک‌کین یکی از امضاکنندگان نامه جمهوری‌خواهان به مقامات ایرانی پذیرفت که این نامه روش درستی برای ابراز ناراحتی از عدم همکاری اوباما با کنگره در زمینه برنامه هسته‌ای ایران نبود.

ایران

وی گفت: آنچه این نامه می‌خواست انجام دهد این بود که در هر توافقی باید کنگره نظر به دهد. ممکن است که این بهترین راه برای انجام این کار نبود. اما به نظر من مقامات ایرانی باید به دانند که کنگره نقش اصلی در توافق هسته‌ای ایفا می‌کند.

وی افزود: این نامه نشان می‌دهد که تا چه حد بین جمهوری‌خواهان و اوباما فاصله افتاده است. این مساله فضای سمی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود ما به شکل کارآمدی واکنش نشان ندهیم.


چه اتفاقی می‌افتد اگر تندورها به مسیر خود ادامه داده و ما به ایران حمله کنیم؟

به گزارش پایگاه تروث‌دیگ، برخی از افرادی که فکر می‌کنند که برنامه غنی‌سازی غیرنظامی ایران کاربرد دوگانه دارد با افزایش احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 5+1 هوشیار شده‌اند. پس از ده سال، این احتمال وجود دارد که با ایران هم مثل بقیه امضا‌کنندگان معاهده منع تکثیر هسته‌ای برخورد شود. حتی شکاک‌ترین افراد نیز باور ندارند که در این اوضاع ایران به فکر تولید بمب اتمی بیفتد.

ایران

آیت‌الله خامنه‌ای در جایی فرمودند: مردم ایران هیچ‌گاه دنبال تولید تسلیحات اتمی نبوده‌اند و نخواهند هم بود. جمهوری اسلامی ایران تولید بمب اتمی را به لحاظ مذهبی و نظری گناهی عظیم می‌داند.

باید به این نکته دقت کرد که این صحبت‌ها بطور علنی مطرح شده‌اند. برخی می‌خواهند گفتگوهای کری-ظریف را متوقف کرده و ایرانی‌ها را با چماق تحریم مجبور به پذیرش توافقی کنند که مورد علاقه آنها نیست.

تحریم‌ها چندان اهمیتی ندارند. اقتصاد ایران در هشت ماه آخر سال 2014 چهار درصد رشد داشته و تورم میز از 40 درصد به 17 درصد کاهش یافته است. اگر مردم طبقه متوسط و دولت به خاطر کاهش درآمدهای نفتی دچار آزار شده‌اند، تولیدکنندگان پسته و صنایع سبک توانسته‌اند رشد کنند. کاهش قیمت نفت کشاورزان و تولیدکنندگان را به سوی بازارهای آسیایی نظیر هند سوق داده است. پس می‌توان گفت که تحریم‌ها بیشتر از آنکه به ضرر ایرانی‌ها باشد به سود آنها بوده است. تحریم‌ها ممکن است که کارگر باشند، اما تاثیر آنها در برخی بخش‌ها است و نمی‌توانند بر روی تمام ملت تاثیر بگذارند.

راه‌حل دیگری که تندروها در سر می‌پرورانند حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است. چه اتفاقی می‌افتد اگر آمریکا به تاسیسات نطنز، فردو و اراک حمله کند؟

به اعتقاد برخی کارشناسان حمله هوایی به تاسیسات هسته‌ای ایران بدون وارد شدن در جنگ به لحاظ سیاسی امکان‌پذیر نیست. چند حمله بی‌هدف نمی‌تواند اقدام مناسبی باشد. باید فهمید که ایران غزه نیست. جمعیت ایران به اندازه آلمان است و تولید ناخالص داخلی و تاسیسات علمی این کشور از تمامی کشورهای خاورمیانه بیشتر است. ایران به دنبال تقابل مستقیم نیست. اما در صورت مواجه شدن با حمله حتماً مقابله به مثل خواهد کرد.

حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران اثرات منطقه‌ای هم خواهد داشت درست مثل عراق و افغانستان. حمله آمریکا به ایران در حقیقت به معنای شکست سیاست واشنگتن در عراق و کمک به داعش است. این حمله باعث می‌شود شبه‌نظامیان شیعی که در عراق هم‌پیمان ایران محسوب می‌شوند سلاح خود را به سوی نیروهایی آمریکایی به گیرند که دارند در این کشور خدمت می‌کنند.


ایران وازکتومی، سقط جنین و قرص‌های ضدبارداری را ممنوع اعلام می‌کند

به گزارش راشاتودی، مجلس ایران در نظر دارد تا با ممنوع اعلام کردن وازکتومی، وضع قوانین سخت‌گیرانه درباره سقط جنین و ایجاد محدودیت دسترسی به قرص‌های ضدبارداری جمعیت ایران را از 77 میلیون به 200 میلیون افزایش دهد.

سناتور امضاکننده نامه به رهبر انقلاب: اشتباه کردیم/ چه می‌شود اگر به ایران حمله کنیم؟

دو لایحه جداگانه در مجلس ایران در دست بررسی هستند. یکی از این لوایح با هدف افزایش نرخ باروری عمل‌های جراحی برای پیشگیری بارداری دائمی را به جز در موارد خطرنام پزشکی را ممنوع اعلام می‌‌کند و پزشکانی که این‌گونه جراحی‌ها را انجام می‌دهند نیز با مجازات‌های سنگینی مواجه می‌شوند. لایحه دوم طلاق را برای زنان بسیار دشوار می‌کند. این لایحه استخدام زنان دارای بچه را برای کارفرمایان در برخی مشاغل در اولویت قرار می‌دهد.

این قوانین جدید در تقابل جدی با سیاست قبلی کشور یعنی «دو بچه کافی است» قرار می‌گیرد. آیت‌الله خامنه‌ای چندی پیش سیاست کنترل جمعیت را تقلیدی از غرب نامیدند. ایشان بارها از مردم کشور خواسته‌اند تا به افزایش جمعیت کمک کنند.


نتانیاهو و بمب

به گزارش شورای اروپایی روابط خارجی، تمامی ناظران معتقدند که سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا با هدف متوقف کردن دیپلماسی اوباما در قبال ایران پرانرژی بود. به دلایلی، همه رسانه‌ها یک اشتباه انجام دادند: آنها نتانیاهو را به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نظر گرفتند. مطمئناً، مشکل در انتخاب بین دو گزینه است: آیا نتانیاهو را یک نماینده کنگره از اورشلیم در نظر بگیریم یا وی را یک نامزد نخست وزیری در انتخابات آتی رژیم صهیونیستی در نظر به گیریم. کاری که نتانیاهو انجام داد این بود: وی از ایران‌هراسی از یک سو برای افزایش رای‌های خود در انتخابات و از سویی دیگر برای تضعیف اوباما در منظر جمهوری‌خواهان استفاده کرد.

سناتور امضاکننده نامه به رهبر انقلاب: اشتباه کردیم/ چه می‌شود اگر به ایران حمله کنیم؟

نتانیاهو شدیداً توافق هسته‌ای با ایران را تقبیح می‌کند و در عین حال زرادخانه هسته‌ای خود را با 60 تا 80 کلاهک اتمی و مواد اتمی که همیشه مورد اعتراض جامعه جهانی بوده است نگه می‌دارد. به خاطر داشته باشید که آمریکا دوست رژیم صهیونیستی نیست، بلکه حامی اصلی آن است. بدون حمایت‌های واشنگتن از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل، این رژیم باید مدت‌ها پیش بین امضای توافق صلح با فلسطینیان و یا اعمال تحریم‌های بین‌المللی یکی را انتخاب می‌کرد. به علاوه، با 3000 میلیون دلار کمک نظامی آمریکا، این رژیم نمی‌توانست خود را به لحاظ نظامی از همسایگان خود برتر ببیند. بدون کمک آمریکا، این رژیم در جهان منزوی می‌شد.

جمهوری‌خواهان باید بیشتر دقت کرده و بیشتر تأمل کنند. این امکان را برای نتانیاهو فراهم آوردن که وی خود را مالک سیاست خارجی آمریکا بداند نه برای خود او خوب است و نه برای مردم آمریکا. کاملاً واضح است که اگر نتانیاهو مجدداً نخست وزیر این رژیم شود و جمهوری‌خواهان بتوانند در انتخابات آتی آمریکا پیروز شوند، احتمال وقوع جنگ بسیار زیاد است. حتی ممکن است در آینده نتانیاهو خود را جمهوری‌خواه خوانده و در انتخابات آمریکا خود را نامزد نماید.


هند واقعاً چقدر به ایران نیاز دارد؟

به گزارش مجله دیپلمات، زمانی که اوباما در ماه ژانویه به هند سفر کرد، میزبانان وی نمایشی بر پا کردند. نخست وزیر هند از اوباما استقبال رسمی کردند و مراسمی هم برگزار شد. زمانی که اوباما و مودی در کنفرانس مطبوعاتی نقطه‌ نظرات خود را درباره مسائل بین‌المللی مطرح کردند، آنها تقریباً درباره یک موضوع ساکت بودند: ایران، کشوری که در سال 2013 بیش از شش درصد نفت هند را تامین کرد. این میزان در سال گذشته به سبب کاهش تحریم‌ها در نتیجه توافق‌نامه موقت به 40 درصد رسید. دهلی از پالایشگاه‌های داخلی خواست تا واردات نفت از ایران را تا زمان مشخض شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 کاهش دهند. مطابق با توافق موقت، تمامی واردکنندگان نفت ایران باید سطح واردات نفت از ایران را بر اساس آمار سال 2013 ثابت نگه دارند. در غیر این صورت، این شرکت‌ها با تحریم مواجه می‌شوند.

سناتور امضاکننده نامه به رهبر انقلاب: اشتباه کردیم/ چه می‌شود اگر به ایران حمله کنیم؟

دهلی‌نو تلاش زیادی برای گام برداشتن در این مسیر انجام داده است. در ماه فوریه، هند واردات نفت خود از ایران را به پایین‌ترین سطح در جولای 2013 کاهش داد. دیوان محاسبات آمریکا نیز اخیراً سه شرکت نفتی هند را به سبب رعایت نکردن مقررات بین‌المللی تهدید به اعمال تحریم کرده است. با این شرایط، هند باید نیاز شدید خود به نفت را از جایی دیگر تامین کند. هند احتمالاً سراغ عربستان بعنوان بزرگترین تولیدکننده نفت خواهد رفت.

ممکن است این پیش‌بینی‌ها به واقعیت مبدل نشود چراکه ایران و گروه 5+1 به سرعت در مسیر توافق هسته‌ای گام برمی‌دارند. این همان چیزی که بازار نفت منتظرش است: قیمت نفت به سبب خبرهاییمبنی بر افزایش احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای چهار درصد کاهش داشت.

نویسنده این مقاله در انتها می‌نویسد: هند ممکن است در حال حاضر بتواند از پس بحران نفتی خود برآید. اما، باید در آینده فکری برای ارتباط با تامین‌کنندگان نفتی قابل اعتمادتر به کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    شما ایرانی ها باید هرچه زودتر به صرافت تولید بچه در تیراژ بالا مبادرت کنید و گرنه صهیونیست ها نابودتان میکنندو نگویید که نانشان چه میشود روزی دست خداست و این تبصره روهم بیفزایم که کسب روزی با نشستن در خانه به دست نمی آید و باید تلاش و کوشش کنید و خداوند هم به وعده خویش عمل کند این تبصره رو گفتم چون میدانستم اگر نگویم چند خرمقدس فورا شروع به افاضات و افادات میکنند که برای روزی علاوه بر توکل باید تلاش کردو باهم منافات ندارند و اصولا لازم و ملزوم همند حرف های کلیشه ای ولو حق رو هی بلغورمیکنند و عرضه شناخت دین و گفتن یک حرف جدیدندارند از هرچی خرمقدس است متنفرم چون امام همام من هم متنفر بود و در جنگ با خوارج چهار هزار خرمقدس را به خاک و خون کشید و آن جمله معروف را گفت که همچون نگینی بر تارک تاریخ میدرخشد که من بودم که چشم فتنه رو از حدقه درآوردم
  • ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    جنگ قدرت بین کنگره و دولت امریکا اگر که واقعی هم باشد یک موضوع داخلی است و ربطی به دیگر کشورها ندارد که این سناتوربچه متوهم قصد استفاده از آن برای نگران کردن مقامات ایران را دارد.
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    در سخنان انها کلمات " اشتباه کردیم " وجود ندارد .
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    خیلی خوبه که بعضی ها بدونن خیلی فرق وجود داره بین عزت واقعی و عزت پوشالی. مذاکره کنندگان پیشین حاضر نبودند حتی با نمایندگان آمریکا دیدار کنن و اینو برای خودشون افتخار میدونستن. ما از دید جهانیان شده بودیم آدم بده که نه منطق میشناسیم و نه مذاکره.خودمون داشتیم به خودمون ضرر میزدیم. به شخصه به گروه مذاکره کننده ی فعلی اعتماد کامل دارم و میدونم که علم و ایمان این کارو دارن و به حقوق ملتشون فکر میکنن.
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    تازه مسلمان جان حالا چرا اینقدر عصبی؟
  • فاطیما ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    سلام.تازه مسلمان نروژی ، بزرگوار چرا اصرار دارید هر بار پیام می گذارید چند ناسزا مرقوم بفرمایید، راستی به صرافت ایجاد نسل پاک و انسانهایی در خور بندگی حضرت حق آرزوی بسیاری از ایرانی های مسلمان به طور خاص است، بزرگوار محض رضای خدا عبارت"صرافت تولید در تیراژ بالا" را کجای دلم جا بدهم، درباره انسان صحبت می کنیم نه مرغ و ...
  • ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    در مذاکرات اقای جلیلی و همراهانشان عزت و قدرت ایران رو نشان دادن به جهانیان و نشان دادن ما باج بده نیستیم و کل غربی ها زبانشان اون موقع کوتاه بود و جرات تحریم بیشتر نداشتند ولی در دوره ظریف هم باج دادیم هم عزت و هم 100 برابر تحریم مان کردن اونوقت شما اقای ناشناس توهم نزدی تحلیل غلط میکنی
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    اقا نروژي خوبي. چه خبر
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    چطوره اینجا میشه به امار دولت استناد کرد!!!!!!!!! تحریم‌ها چندان اهمیتی ندارند. اقتصاد ایران در هشت ماه آخر سال 2014 چهار درصد رشد داشته و تورم میز از 40 درصد به 17 درصد کاهش یافته است
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    این سوال من هم هست ، این حرفا رو چون اونا میزنن قبوله....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس