کد خبر 397298
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵

دستیار ویژه رئیس جمهور با ارائه توضیحاتی درباره اظهاراتش که موجب واکنش مقامات کشور عراق شده، گفت: ما معتقدیم کشورهای منطقه با اتحاد و همکاری می توانند با توسعه طلبی کشورهای خارج از منطقه مقابله کنند و این به معنای چشمداشت ایران به مرزهای سایر کشورها نیست.

به گزارش مشرق، دستیار ویژه رئیس جمهور با ارائه توضیحاتی درباره اظهاراتش که موجب واکنش مقامات کشور عراق شده، گفت: ما معتقدیم کشورهای منطقه با اتحاد و همکاری می توانند با توسعه طلبی کشورهای خارج از منطقه مقابله کنند و این به معنای چشمداشت ایران به مرزهای سایر کشورها نیست.
 
حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی در گفتگوی اختصاصی با برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم با بیان اینکه، ایران هیچگاه به دنبال توسعه طلبی و تجاوز و تعدی و جنگ طلبی نبوده است ، اظهار داشت: امروز هم ایران به فکر هیچ جنگ و تعدی نیست، و همانطور که رئیس جمهوری ما گفت، ما اگر لازم باشد دفاع کنیم با قدرت دفاع می کنیم ولی هیچوقت به فکر توسعه طلبی نیستیم و مرزهای منطقه قانونی است و ما به تمامیت ارضی و استقلال همه کشورها احترام می گذاریم، و هرگز به فکر دخالت در کشورهای منطقه نیستیم.
 
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ابراز نگرانی برخی کشورهای منطقه از کمک‌های ایران به عراق و ادعای آنان در خصوص تبدیل شدن این کمکها به توسعه نفوذ ایران در منطقه، گفت: این بیان جدید از ایران هراسی را اسرائیل در منطقه به راه انداخته است که کشورهای منطقه به جای آنکه از اسرائیل و بمب اتم این رژیم و توسعه اشغالگری‌های آن و گسترش تروریسم نگران باشند، نگران این موضوع هستند که چرا در ایران ناامنی نیست، چرا در ایران ثبات و امنیت است و چرا ایران حاضر است به همه کشورهای منطقه کمک کند.
 
مشاور رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ما تنها کشوری هستیم که به آن جنگ تحمیل شد و همه کشورها منطقه، یعنی همین کشورهایی که در منطقه اظهار نگرانی می‌کنند، به کمک صدام رفتند، ولی ایران توانست آن شرارت را خاموش کند و آن جنگ را به نفع خودش تمام کند.
 
ایران با کشورهای همسایه وحدت فرهنگی ، تاریخی و تمدنی دارد

وی درباره مسائل مطرح شده در رسانه‌ها به نقل از او در خصوص روابط ایران و عراق و وحدت و مشترکات دو کشور، بیان کرد: نه فقط ایران و عراق، بلکه ایران و افغانستان، ایران و آذربایجان و ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس وحدت فرهنگی، تاریخی و تمدنی دارد، ما معتقدیم که این کشورها در منطقه با اتحاد و نزدیک شدن و همکاری و هماهنگی می توانند در مقابله توسعه طلبی کشورهای خارج از منطقه مقابله کنند؛ این به معنای چشمداشت ایران به مرزهای سایر کشورها نیست.
 
مشاور رئیس جمهوری افزود: آنچه که من گفتم دقیقا این است که در گذشته در فلات ایران امپراتوری های بزرگی به نام ایران در زمان هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان بودند که کشورهای منطقه عضو آن امپراتوری بودند؛ ولی امروز نه بار دیگر دولت عثمانی باز می گردد، و نه امپراتوری عربی؛ و نه اینکه بنا است امپراتوری ایرانی بازگردد؛ امروز آنچه که می تواند جایگزین امپراتوری‌های گذشته باشد هماهنگی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو فلات ایران است.
 
یونسی تاکید کرد: امروز ایران و عراق که بیشترین قرابت فرهنگی و هماهنگی مذهبی و دینی را دارند، و کشورهای آذربایجان و حوزه خلیج فارس و آسیای میانه، افغانستان، تاجیکستان و شبه قاره؛ از هماهنگی و شباهت فرهنگی و وحدت تاریخی و تمدنی خود باید برای توسعه کشورهای منطقه و حفظ وحدت و مقابله با دشمنان خارجی استفاده کنند.
 
یونسی وجود تروریستها در عراق و سوریه را تهدیدی جدی برای همه کشورهای منطقه دانست و تأکید کرد: امروز عراق و فردا ممکن است عربستان باشد.
 
با مهار نشدن تروریست ها، شرارت دامن همه کشورها را می گیرد

حجت الاسلام یونسی ادامه داد: امروز عراق و سوریه درگیر این هستند، و اگر چنانچه این شرارت امروز مهار نشود حتما همه کشورهای منطقه را درگیر خواهد کرد.
 
مشاور رئیس جمهوری اظهار داشت: امروز مردم عراق وارد عمل شدند و آنهاهستند که با داعش مبارزه می کنند و جمهوری اسلامی در حدی که درعراق احتیاج به مشورت دارند، و یا احیانا اگر به سلاحی نیاز داشتند که دیگران در اختیار آنان نمی گذارند، آن سلاح و مشورت را در اختیار آنان می گذارد.
 
یونسی تأکید کرد: درحالی که کشورهای غربی و منطقه شعار می‌دهند و در عمل هیچ کاری نمی کنند، ایران در حال مشورت و ارائه کمکهای تسلیحاتی درحد سلاح های جزئی است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • مجید ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    آدم تعجب می کنه مملکت ما تابحال به دست چه کسانی سپرده شده!موسوی،کروبی،خاتمی،یونسی، مهاجرانی،هاشمی،خوئینی ،بهزاد نبوی،منتظری،... یکی از یکی گل تر و .... مثلا وزارت اطلاعات دست یونسی بوده!فکرش رو که می کنی مخت سوت می کشه.همشون هم ادعای قدیم الاسلام بودن و انقلابی بودن دارند ....البته معلومه که اینم یه سوژه جدید دولت در شروع سال نو است.
  • هاتف ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    ای کاش بعضی آقایان فقط به مشاورت خود بپردازند و حداقل بگذارند ریاست محترم جمهور خود در رابطه با مسائل سیاسی اجتماعی صحبت کنند ای کاش!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • وحید ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    مقصر اصلی من و شما هستیم که این غربگراها رو به قدرت رسوندیم....شاید طرفدار این ها نبودیم ولی اون جایی که باید جلوی تهمت ها و تخریب هایی که نا عادلانه از طرف طرفداران این دولت انجام می شد نایستادیم و کوتاه اومدیم و اون قدر اطلاعاتمون رو از وضعیت کشور بالا نبردیم که از حق دفاع کنیم...جهاد نکردیم..گفتیم که همین نماز و قرآن خوندن کافیه ..نخواستیم به خاطر دفاع از حق جلوی چند نفر بایستیم و حتی گاهی فریاد بزنیم...متاسفانه رفتار عده ای از بچه مذهبی ها جوریه که آدم فکر می کنه غیرتی نسبت به نظام و حکومت ندارن و اهمیت در صحنه بودن برای روشنگری رو درک نمی کنن....
  • ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    استاد چرا با اظهارات نسنجیده برای کشور هزینه به بار می آوری و آب به آسیاب دشمن میریزی.آقا ما اگر دستیار امور اقوام نخواهیم کی را باید ببینیم؟
  • کویری ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    بابا هر دولتی یه غضنفر داره دیگه چرا حرص میخورید ...به نظر من اونهایی که اینها رو دو باره اوردن سر کار باید کمی فکر کنند ایا درست کارشون ..یا اینکه اونها هم غضنفرن
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    واقعا ایشون وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بودند؟!
  • راهنما ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    آقای رییس جمهور سلام .یکنفر چندباروچندجور بایدباگنده گویی هایش گندبزند تامعلوم شودکه اواینکاره نیست اشتباهی منصوب شد ؟؟؟ !!!...
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    حالا که زهر خودش ریخته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    اظهارات اولیه ایشان به نوعی هم صدایی با اسرائیل برای ایران هراسی محسوب میشد !
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    حیرت زده شدم از این حرفهای نسنجیده! حالا کی میخواد این گند کاری این اقا را درست کنه؟ خدا به فریاد حاج قاسم و یارانش. با این حرف مزخرف و بیخود تعداد تکفیری ها در منظقه بیشتر میشود. واقعا من موندم چرا این اقای مشاور!! حرف دشمنان ما را زده است چرا چرا چرا؟
  • حاج عمو ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    سلام:کفت و شنود کیهان پنج شنبه مخصوص ایشونه.از دست ندیدش
  • سیستانی ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    دروزارت اطلاعات،ادمهای بسیارقوی ونیرومندفکری وجوددارد.وجودیک وزیردرراس ان تشکیلات بیشتر جنبه سمبولیک داشته ودرحقیقت معاونتهای اداره اطلاعات کارهاراپیش میبرند.دروزارت خانه های دیگرهم کارهابدست افرادخوش فکروفنی است وقرارنیست یک وزیرهمه امورات یک وزارت خانه راانجام دهد.!!امثال اقای یونسی زمانی دروزارت اطلاعات بوده اندولی اکنون دیگر به انجاراه ندارندوهرچه بگویندگمانه زنی است!!
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    به جای دل سوزوندن و دخالت تو کشورای دیگه اوضاع نابسامان مملکت خودتونو درست کنین
  • شهروند ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    از ریس جمهور محترم حداقل خواستار تذکر علنی به این اقا هستیم فرقش با مشایی چیه اونم پرت پلا میگفت چیزی که به دستیارها و معاونین ربطی نداره همین حرفهاست یونسی چندی پیش گفت به جای الله دوباره تو پرچم شیر و خورشید بزنیم امام فرمود وای از ان روزی که مملکت دست نا اهل بیفته اینها مصادیق اسلام امریکایی اند
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    خبری که نظرات غیز قابل انتشارش بیشتر از انتشار یافته ش هست تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل . ار آقای یونسی تعجب نمیکنم ولی از مشرق چرا ؛ گله مندم چرا پیام ها رو منتشر نمیکنی تا برائت مردم فهیم و حزب الهی و در خط ولایت از این حضرات عیان بشه . موفق باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس