کد خبر 396872
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶

تاکنون مطالب بسیاری درمورد ابعاد شخصیتی قهرمان این روزهای منطقه منتشر شده است که در تمامی آن‌ها پرداخت ویژه به بُعد مذهبی شخصیت حاج قاسم سلیمانی مغفول مانده است.

به گزارش مشرق، کشف بُعد مذهبی شخصیت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، از جمله موضوعاتی است که برای بسیاری از کارشناسان غربی حائز اهمیت است و رسانه‌ها و مطبوعات مختلف خارجی از جمله گاردین، نیویورکر، الجزیره و ... با هدف تاکید بر توجه وی به شعائر مذهب تشیع و دین اسلام، به آن پرداخته‌اند.

به عنوان نمونه، «دکستر فیلکینز» در 30 سپتامبر 2013 در نیویورکر می‌نویسد: "سلیمانی یک مؤمن واقعی به اسلام بوده و او به مراتب مهذب‌تر از خیلی افراد است".

و یا «مارتین جی» در 13 نوامبر 2014 در سایت روزنامه دیلی صباح ترکیه به نقل از فرماندهان عراقی نوشت: "سلیمانی به ما آموخت که مرگ آغاز زندگی است و نه پایان آن".

حتی می‌توان گفت که ملقب شدن وی به «حاجی» یا «حاج قاسم» (به جای عناوین نظامی) در عراق، سوریه و به طور کلی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز سندی بر این مدعاست، گرچه شاید از کنار این موضوع بارها بی‌تفاوت گذشته‌ باشیم.

رسانه‌های دنیا علاوه بر اینکه سردار سلیمانی را مغز استراتژیک مسائل منطقه خطاب می‌کنند، سعی دارند تا ویژگی‌های مذهبی وی را نیز برای مخاطبان خود به تصویر بکشند.

اگر تصاویر منتشر شده از این سردار ایرانی در میدان‌های جنگ عراق را مرور کنیم، قطعاً به تصاویری که نشان‌دهنده اقامه نماز جماعت و یا تصویری که وی را درحال وضو گرفتن نشان می‌دهد برخواهیم خورد.

یکی از هم‌رزمان دیرین ژنرال حاج قاسم سلیمانی در گفتگو با «ابنا» اظهار داشت: حاج قاسم حتی در میدان جنگ نیز دائم الوضو است ولی با همه این تفاسیر، زمانی‌که صدای الله اکبر در میدان رزم طنین انداز می‌شود، آستین‌ها را بالا زده، دست از کار شُسته، وضو می‌گیرد و به نماز می‌ایستد.

سلیمانی در واقع یک کلاس درس متحرک است که به کشورهای موردِ تجاوز قرارگرفته سفر ‌می‌کند و درس مقاومت در برابر ظلم را مطابق «فاستقم کما امرت» به همگان می‌آموزد.

برخی کارشناسان و نویسندگان غربی سردار سلیمانی را با شخصیت‌های حقیقی یا افسانه‌ای همچون "کارلا"، "نمسیس"، "فرماندهان روم باستان" و "قیصر سوزو" مقایسه می‌کنند، این درحالی است که تمامی آن‌ها فقط و فقط توانسته‌اند نام خود را در بُعد جنگاوری در تاریخچه اذهان ثبت کنند. اما دوست و دشمن، سلیمانی را با افتخار، ژنرال خطاب کرده و از سوی دیگر وی را یک فرمانده پارسا معرفی می‌نمایند.

سردار سلیمانی یک معتقد عمل‌گرا به احکام مذهب، یک فرمانده‌ با ذکاوت و یک متعهد به خاک وطن و ناموس است که اجتماع تمامی این ویژگی‌ها، وی را از سایرین متفاوت می‌سازد.

بازگشت امنیت به سامراء نیز همچون آزادسازی آمرلی، جرف الصخر، طوزخورماتو و جلولاء، نقش موثر قهرمان این روزهای اتفاقات منطقه را به رخ تشکل کذایی موسوم به "ائتلاف جهانی علیه داعش" کشاند و به همگان فهماند که این قاسم سلیمانی است که در عمل به مبارزه با پدیده تکفیر و تروریسم ایفای نقش می‌کند؛ نه آمریکا و متحدانش.

یکی از خدام حرم امامین عسکریین(ع) پس از درگریری‌های سامراء به «ابنا» گفت: حاج قاسم در زمان ناآرامی‌های اخیر شهر سامراء همواره در این شهر حضور داشته و مرتباً برای توسل و تجدید قوای معنوی به حرم مشرف می‌شد.

وی افزود: سردار سلیمانی در این مدت، سرداب حرم امامین عسکریین(ع) را برای استراحت شبانه خود انتخاب می‌کرد.

برای فهم دقیق‌تر، چشم‌های نکته سنج را باید مسلح کرد و به جملات فرمانده معظم کل قوا درباره قاسم سلیمانی دوخت: «خود شما هم که آقای سلیمانی باشید در نظر ما شهیدید. شما شهید زنده هستید. بله، شما هم شهیدید. شما بارها در میدان جنگ به شهادت رسیدید».

درجه شهادت یعنی مهر تایید به وفاداری شهید به وطن، یعنی تجلی اصلی‌ترین مولفه یک فرد نظامی: شجاعت، و مهم‌تر از بقیه اینکه «والذین قتلوا فی سبیل الله فلن یضلَّ اعمالهم سیهدیهم و یصلح بالهم و یدخلهم الجنة عرفها لهم».

کلام رهبر معظم انقلاب بدین معناست که سردار سلیمانی به هر سه درجه نهفته در کلمه شهادت رسیده است، اما کلام به اینجا ختم نمی‌شود و آیت‌الله خامنه‌ای، وی را "شهید زنده" و "کسی که بارها در میدان جنگ به شهادت رسیده" توصیف می‌کنند که باید به زبان ریاضیات گفت: این یعنی «پرانتز سخن به توان nاُم».

منبع: ابنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    السلام علیک یا حاج قاسم..
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    من به داشتن همچین سرداری افتخار میکنم ... گور بابای اسراییل و آمریکا
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    چرا ازسخنرانیهای حاج قاسم کلیپ با زیر نویس انگلیسی تهیه نمیشه؟ اثر بسیار بالایی در دیپلماسی رسانه ای شیعیان داره جهان تشنه دانستن بیشتر راجع به اوست و او سمبلی از تهذیب و جهاد مبتنی بر عقیده تشیع است
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    مرد به تمام معنا بعضیا باید مرد بودن از سردار اسلام یاد بگیرن
  • امید ایران ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    سلام ای باران سلام ای لیلی جانان سلام ای عشق بی پایان سلام ای سردار با ایمان
  • رزمنده55ساله بسیجی ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    سلام علیکم. دیگه خجالت می کشم حتی فکرکنم رزمنده بسیجی ازاده جانبازهستم. وقتی حاج قاسم و رزمنده هایی که غیرعراقی و غیرسوری هستند رو می بینم که فقط برای ادای تکلیف عازم شدند و مردانه با دشمن صهیونیستی می جنگند ازخودم و خدای خودم خجالت می کشم، ازرهبرمعظم انقلاب خجالت می کشم، ازشهدا خجالت می کشم. این شهدایی (مدافعان حرم اهل البیت علیهم السلام)که این روزها تشییع کردیم چه جوری عازم شدند که ما نمیتونیم؟ خداشاهده که باید کاررژیم صهیونیستی رو ازهمین طریق تموم کنیم یعنی این تروریستها واقعا پیاده نظام صهیونیستهاهستند و انشاا...شکست می خورند و کاررژیم صهیونیستی تموم میشه اونوقت ما بشینیم هی بگیم چرا اجازه نمیدن بریم؟.
  • مهدی ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    خداوند متعال همیشه پشت و پناهش بوده و ایشان را از تمام بلیات محفوظ فرمایند! الهی آمین.
  • محمدرضا ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    حاج قاسم گل است اما در سپاه قدس گلستانی از گل های زیبا و معطر داریم که به دلایل امنیتی معرفی نمی شوند. خدا حاج قاسم رو حفظ کنه ولی اگه زبونم لال یک مو از سرش کم بشه دنیا به آخر نمی رسه چون ذخیره ای بی بدیل از این نفایس گهربار به برکت نفس احیاگر امام ره در اختیار داریم و تا قیام حضرت مهدی عج خیالمان تخت است.
  • سیدعباس قاسمی ازتربت حیدریه ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    سلام بر افتخار ایران ای کاش همه مسولین از ایشان الگو بگیرند . سرباز ولایت یعنی این
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    سردار حرف نمیزنه, عمل میکنه برای همین همه دوستش دارن انشاالله همیشه سالم و سلامت باشه این مرد بزرگ
  • افشین تهران ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    ای جانم.
  • افشین تهران ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    لطفا اینقدر شیعه و سنی نکنید .این هدف حاج قاسم هست امت واحده.
  • جواد ادب ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    سلام سردار بین الملل اسلام : تو پس از 1400 سال دیوار تعصب عربیت و عجمیت را ویران کردی وعرب و عجم را زیر پرچم نبوی ص به وحدت رساندی و با قدرت حیدری و مظلو میت حسینی به قلب سپاه شیطان زدی و دیری نخواهد گذشت که نامت مردان افسانه ای تاریخ را شرمنده مرامت کند که این چنین کرده است . دورود بر شیر مادرت ونانی که پدر به تو داد
  • رحمن ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    وقتی شما اینقدر حاج قاسم را جلوه می دهید من احساس می کنم چیز با ارزشی را قصد دارید از ما بگیرید و بشدت نگران می شوم .برایش بشدت نگرانم باید مواظب آمریکایی ها و اسراییلی ها واذنابش بود او باید بشدت حفاظت شود.بخصوص در پایان کار داعشیان ملعون.الآن کار حاج قاسم کمک به مردم عراق و دولت آن است اما بعد از داعش چه؟ اما دست خدا آن بالاها هست هر که رابخواهد بالا می کشد و دشمنان را به خاک سرد می کوبد.
  • علی ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    حاج قاسم عزیز ! در شان شما چیزی نتوانستم بنویسم فقط می توانم دعایتان بکنم
  • محسن جاوید ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    ++++++++++++++++++
  • گیلانی ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    سلام بر شرف وغیرت ایرانیت افتخار ایران وایرانی هستی تاریخ ایران در طول این اعصار چنین مرد بزرگی به خودش ندیده سلام بر روح رفقای شهیدت
  • abbas ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    نه عزیز اینطور نیست. از اینکه سردار سلیمانی باعث افتخار کشورمونه شکی نیست٬ و شکر خدا که چنین نعمت عالی بر کشورمون عطا کرده. اما شکر خدا سرزمین ایران در هیچ دوره و عصری از این الطاف خدا بی نصیب نبوده. در هر دوره و عصری جهت دفاع از خاک و ناموس٬ مناسب با دوران چنین مردانی داشتیم٬ و بیشتر آنها جان و مال خود را در دفاع از این سرزمین در برابر دشمنان خارجی و داخلی بی منت فدا کرده اند. فقط در تاریخ معاصر مردانی چون عباس میرزا٬ امر کبیر٬ رئیس‌علی دلواری٬ میرزا کوچک٬ دکترمصدق٬آیت الله کاشانی، آیت الله مدرس٬ باقر خان٬ ستارخان و ...... که همه اینها هر کدام در حد توان و موقیتشان ردی از خود در این راه گذاشتند.
  • صدف ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    الهی زنده باشی همشهری
  • ایرانی ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    از همینجا سلامتی پایداری ایشان را از خداوند طالبیم ای سردار عمل به حق
  • مهدی ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    واقعا فکر میکنید حاجی اینقدر وقت داره که سخنرانی کنه ؟ اونم توی شرایط موجود ؟ هر طرف این جبهه رو ول کنی دشمن هار میخواد جان های شریف رو بگیره سرحاجی بدجور شلوغه
  • مهدی ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    یکی از بزرگترین وظایف سرباز اطاعت و ولایت پذیریه یه جمله ای توی کتاب جنگ و صلح تولستوی هست که نقل به مضمونش اینه : هیچ چیز برای یک سرباز سخت تر و فرساینده تر از وقتی نیست جنگ در میدان نبرد در جریانه و نیروها به دلایلی از حضور در نبرد منع میشن ، سرباز ماهیت خودش رو در جنگیدن می بینه و صبر در این موضوع ساده نیست کمی روایات اخرالزمان رو بخونید متوجه میشید چرا نباید فعلا نیروهای شیعی به صورت گسترده وارد میدان بشن این خار رو در چشم و گلو
  • محمد ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    از خدا می خواهم به حق مظلومیت علی و فاطمه و امامن معصوم و به حق رسول خدا و خون شهدا از این مرد و سایر عزیزان جان بر کف حفاظت کند انشاا... و عمرشان را برای خدمت به اسلام و ایران عزیز طولانی کند انشاا...که واقعا افتخار ایران و اسلام هستند و به عنوان یک ایرانی مسلمان خواهش می کنم مواظب خودتان برای خاط همه ما ایرانیان باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس