کد خبر 396414
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷

برخلاف رویه جاری در کمیته‌های اطلاعاتی کنگره آمریکا که مسائل را پشت درهای بسته مطرح کرده و به دنبال حل و فصل آن هستند، گزارش کمیته منتخب اظلاعاتی سنا در مورد برنامه بازجویی و شکنجه سیا یک مورد استثنایی و خلاف قاعده بود.

به گزارش مشرق، آسوشیتدپرس نوشت: گزارش سنای آمریکا در مورد بازجویی‌های این سازمان پس از 11 سپتامبر نشان داد که شیوه کنترل و بررسی‌های سفت و سخت یک نهاد امنیتی چگونه می‌تواند به آشکار شدن سوءرفتارها، بی‌کفایتی، و ناکارآمدی دیوانسالاری آن بیناجامد.

این بررسی‌ها همچنان نشان دهنده نادر بودن چنین بازرسی‌ها و تحقیفاتی است و این سئوال را مطرح می‌کند: دیگر برنامه‌های سازمان سیا چگونه راهبری می‌شوند؟ مواردی همچون کشتن هدفمند با استفاده از پهپادها یا تلاش‌های محرمانه برای آموزش و تسلیح "شورشیان سوری؟

کمیته‌های اطلاعاتی کنگره آمریکا همیشه متهم می‌شدند که اسیر دستان سازمان‌هایی هستند که باید بر آن‌ها نظارت کنند. وقتی این کمیته‌ها مشکلات را آشکار کرده و به دنبال اصلاح آن‌ها هستند، اغلب اوقات این کار را در پشت درهای بسته انجام می‌دهند. خلاصه 518 صفحه‌ای گزارش سنا که در ماه دسامبر در اختیار عموم قرار گرفت، یک مثال نادر در مورد یک کمیته ناظر است که تلاش دارد تا سازمان سیا در معرض دید عموم پاسخگو کند.

آنچه در این گزارش به طور خاص غیرعادی می‌نماید این است که یافته‌های ارائه شده از بررسی 6 میلیون صفحه از اسناد داخلی سازمان سیا به دست آمده است که تنها برخی افراد خارج از این سازمان، شامل کارکنان این کمیته توانسته‌اند به آن نگاهی بیاندازند.

این گزارش از سوی دموکرات‌ها نگاشته شده است و نتیجه‌گیری رئیس این کمیته مبنی بر اینکه بازجویی‌های بی‌رحمانه این سازمان در تولید اطلاعات امنیتی خاص ناکام مانده است، از سوی اغلب جمهوری‌خواهان و سازمان سیا مورد مناقشه قرار گرفته است. از آنجا که بیشتر اسناد سازمان سیا محرمانه باقی‌مانده‌اند، همیشه بر سر این موضوع که آیا بازداشت‌شدگان پس از اینکه شکنجه شده‌اند، اطلاعات مهمی را ارائه کرده باشند که برای شکار اسامه بن‌لادن مهم بوده است، محل نزاع و عدم توافق است. برای مثال، حتی اگر مشخص باشد که سیا بیشتر اطلاعاتی امنیتی خود را درباره این موضوع از دیگر منابع کسب کرده باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس