توانایی ضد دسترسی ایران را می‌توان در 4 گروه اصلی گروه بندی کرد: موشک‌های بالستیک ، نبردهای نامتقارن، سامانه‌های ضد دسترسی دریایی مثل مین‌ها ، موشک‌های کروز ضد کشتی و شناورهای تندرو و همچنین سامانه‌های دفاع هوایی.شرایط تنگه هرمز دشواری‌های زیادی را برای شناورهای آمریکایی به وجود می‌آورد و تاکتیک حمله دسته جمعی ایرانی‌ها را بسیار موثر می‌کند.

فاتح 110
گروه جنگ نرم مشرق- اندیشکده سی‌اس‌بی‌ای که متخصص در حوزه دفاعی و مسائل استراتژیک است در گزارشی به تحلیل توان ایران در نابود کردن ناوهواپیمابر آمریکایی در دهانه خلیج فارس پرداخته و بعد از بررسی ابعاد مانور انجام شده آن را یک نمایش تبلیغاتی می‌خواند. آنچه که در ادامه می‌آید ترجمه این گزارش است:

این هفته تلویزیون ایران ، تصاویری از نابودی یک ماکت ناو جنگی آمریکایی در جریان رزمایش اخیر سپاه پاسداران در نزدیکی جزیره لارک نزدیک به ورودی تنگه استراتژیک هرمز را نمایش داد. این تمرین نظامی با نام "پیامبر اعظم 9" توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور نمایش توانایی های ضد دسترسی ایران به انجام رسید.

این اندیشکده آورده است: ژنرال محمد علی جعفری، بالاترین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان رزمایش پیامبر اعظم 9 با اعتماد به نفس زیاد به رسانه های محلی گفت: قدرتی بی همتا خلق شده و ما دوست نداریم تا از آن استفاده کنیم. اما اگر خدایی ناکرده چنین روزی برسد نیروی دریایی ایران کنترل کاملی بر دریای عمان ، تنگه هرمز و خلیج فارس خواهد داشت.

فاتح 110

بر اساس گزارش نیویورک تایمز؛ فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دریادار علی فدوی به تلویزیون دولتی ایران گفت: ناوهای هواپیمابر آمریکا انبارهای بسیار بزرگ مهمات با حجم زیادی از موشک ، راکت ، اژدر و چیزهای دیگر هستند . وی اضافه کرد که یک اصابت مستقیم با یک موشک می تواند انفجار ثانویه بزرگی را در درون کشتی های بزرگ آمریکایی ایجاد کند. فدوی قبلا نیز اشاره کرده بود که نیروهای او قادر به غرق کردن ناوهواپیمابر آمریکا در رویارویی های نظامی آینده با ایالات متحده خواهند بود.

این گزارش می‌نویسد: در این تصاویر، ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی نیمیتز ، که حدودا یک سال قبل ساخته شده بود چندین بار توسط موشک های مختلفی از جمله فاتح 110 مورد اصابت قرار گرفت. فاتح 110 یک موشک بالستیک متحرک ، کوتاه برد با سوخت جامد است. منابع ایرانی اعلام کردند که این موشک دارای سر جنگی 500 کیلوگرمی بوده و بسیار دقیق است. در هر حال ، بر اساس اعلام پایگاه اطلاعاتی " Missile Threat" : با وجود این که ایران توانایی های کلی این موشک را ارتقاء داده است ، دقت آن فاتح 110 را در برابر اهداف متحرک نظامی بی اثر کرده است. با این حال این موشک قادر است اکثر اهداف بزرگ نظامی مثل پایگاه های نظامی و هوایی را هدف قرار دهد.

گزارش در ادامه آورده است: شاید موشکی که مدل ناوهواپیمابر را هدف قرار داده است یک مدل ارتقاء یافته از موشک فاتح 110 باشد که مرکز CBSA در گزارش خود درباره تهدیدات ضد دسترسی ایران درباره آن می گوید: اگر ایران دقت موشک فاتح 110 را افزایش داده باشد ، تحرک به همراه اندازه کوچک‌تر و موتور سوخت جامد این موشک آن را به سلاح تهاجمی کوتاه بردی موثر و تقریبا بقاء پذیر تبدیل می کند.

این مرکز در گزارش خود در جمع بندی درباره توانایی ضد دسترسی ایران این گونه نتیجه گیری می‌کند:

"توانایی ضد دسترسی ایران را می‌توان در 4 گروه اصلی گروه بندی کرد: موشک‌های بالستیک که برخی از آنها می تواند با سر جنگی سلاح‌های کشتار جمعی مسلح شود ، نبردهای نامتقارن و حملات تروریستی توسط گروه‌های مرتبط با ایران که در صورت مسلح شدن به موشک‌ها، راکت‌ها و سایر مهمات هدایت شونده می توانند مرگبارتر باشند ، سامانه‌های ضد دسترسی دریایی مثل مین‌ها ، موشک‌های کروز ضد کشتی و شناورهای تندرو و همچنین سامانه‌های دفاع هوایی.

همچنین ادامه داده است: در جریان رزمایش اخیر به نظر ایران از حجم بالایی از تسلیحاتی که در بالا به آن اشاره شد استفاده کرده است. به اضافه موشک‌های بالستیک، قایق‌های تندرو مین‌های مدل ام 08 را که به وسیله تماس با شناور منفجر شده را برای محدود کردن مانور پذیری ناوهای هواپیمابر به آب انداختند و راکت های 107 میلی متری و موشک های کروز کوچک شلیک کردند.

در این گزارش نوشته شده است: در ادامه موشک کروز ایرانی نور و موشک کروز ضد کشتی C-704K بر ضد ناو هواپیمابر هدف پرتاب شد. در نهایت برای تمام کردن کار هدف، یک قایق کنترل از راه دور انتحاری که شامل 1000 کیلوگرم ماده منفجره بوده با ماکت ناو هواپیمابر برخورد کرد.

در ادامه آماده است: شرایط تنگ در پهنه آبی تنگه هرمز و خلیج فارس دشواری‌های زیادی را برای شناورهای آمریکایی به وجود می‌آورد و تاکتیک حمله دسته جمعی ایرانی‌ها به همراه استفاده از مین و موشک‌های کروز کوتاه برد را بسیار موثر می‌کند. با این حالا تصاویر پخش شده هیچ نشانی از توانایی نیروهای ایرانی برای نفوذ به دفاع چند لایه گروه رزمی ناوهواپیمابر آمریکا را ندارد و دلیل ساده آن هم عدم حضور شناورهای اسکورت ناوهواپیمابر در این تمرین بوده است. به همین دلیل رزمایش پیامبر اعظم 9 را به راحتی می‌توان به عنوان یک نمایش تبلیغاتی طبقه‌بندی کرد.

این گزارش در انتها و به عنوان نتیجه‌گیری می‌نویسد: همچنین در این زمینه می‌توان به واکنش کوتاه نیروی دریایی آمریکا نیز اشاره کرد، الیسا اسمیت سخنگوی وزات دفاع آمریکا گفت: ما در جریان مانور اخیر نیروی‌های دریایی ایران که در آن یک شناور ماکت به شکل و اندازه یک ناوهواپیمابر حضور داشته است هستیم. ما به توانایی نیروهای دریایی خودمان در دفاع از خودشان در برابر هر تهدید دریایی اطمینان داریم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علیرضا ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    لازم است که درپایان مطلب فوق مطلبی نیز از جانب سایت آورده شودتا بدین شکل منفی نقل قول اعلام شده بدون جواب نمانده باشد
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    امریکایی ها عادت دارند اول حریف را باد کنند و بعد بکوبند توی سرش - ضعیف کش ظاهری نیستند - البته فقط احمق هایی مثل سایت مشرق فریب این بازی آنها را می خورند
  • ممد ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    ته مقاله رو يه طوري بستي كه دشمن شادكنه!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس