حقیقت این است که آمریکا و کشورهای اروپایی و همچنین ایران می‌توانند میز مذاکرات را ترک کنند. ایران به توسعه توانمندی هسته‌ای خود ادامه داده و احتمالاً تحریم‌هایی که ایران را پای میز مذاکراه آورد کارایی خود را از دست خواهد داد.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

توافق هسته‌ای با ایران گزینه‌ای با حداقل میزان نکات منفی

پایگاه بوستون گلوب در گزارشی اتهاماتی را علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده و می‌نویسد: احتمالاً ظرف سه هفته آینده آمریکا و هم‌پیمانان آن در صحنه بین‌الملل توافق هسته‌ای را با ایران امضا خواهند کرد. اگر چنین کاری رخ دهد، توافق راضی‌کننده نخواهد بود. ایران زیرساخت‌های هسته‌ای خود را همچنان در اختیار خواهد داشت؛ زمان بازگشت 10 تا 15 ساله به ایران اجازه خواهد داد تا مقاصد هسته‌ای خود را از سر گیرد؛ اهرم تحریم‌های بین‌المللی برداشته می‌شود و موفقیت توافق‌نامه با معیار تبعیت ایران از مفاد توافق‌نامه سنجیده می‌شود، کشوری که بارها قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

ایران

به لطف جهان مضحک دیپلماسی بین‌الملل است که انتخاب‌های پیش روی سیاست‌گزاران هرگز بدترین و بهترین توافق ممکن نیست، بلکه بین یکسری گزینه‌های کمتر بد است. این همان انتخاب پیش روی رئیس‌جمهور اوباما است و این همان نکته‌ای است که منتقدان رویکرد وی در قبال ایران دائماً نادیده می‌گیرند.

به عنوان مثال به حرف‌های نتانیاهو در کنگره آمریکا توجه کنید. وی پس از آنکه ایران را کشوری بد خواند، گفت «گزینه جایگزین این توافق بد توافقی بهتر است».

هرکسی توافق بهتر را به نسبت توافق بد دوست دارد. اما دستیابی به این نوع توافق دشوار است چرا که توافق خوب به معنای برچیدن زیرساخت‌های هسته‌ای ایران است. مساله‌ای که اصلاً برای ایرانی‌ها قابل قبول نیست.

حقیقت این است که آمریکا و کشورهای اروپایی و همچنین ایران می‌توانند میز مذاکرات را ترک کنند. ایران به توسعه توانمندی هسته‌ای خود ادامه داده و احتمالاً تحریم‌هایی که ایران را پای میز مذاکراه آورد کارایی خود را از دست خواهد داد.

منتقدان استدلال می‌کنند که تحریم‌های بیشتر ایران را متقاعد می‌کند تا برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد. اما، با این ایده می‌توان انتظار داشت که ایران یک تصمیم راهبردی گرفته و بخواهد از توان هسته‌ای خود به عنوان یک اهرم استفاده نماید. پس اگر به گفته نتانیاهو ایران کشوری تندرو و به لحاظ ایدئولوژیک خشک است پس چرا ما انتظار داریم که تحریم‌ها در ایران تاثیر بگذارد. ایران نمی‌تواند در عین حالی که در اهدافش در منطقه ثابت‌قدم است در مقابل افزایش تحریم‌های اقتصادی انعطاف‌پذیر باشد. برخی دیگر از منتقدان از توسل به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران سخن می‌گویند. اما، این جنگ می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

تمام آنچه گفته شد به این معنا نیست که آمریکا هیچ گزینه‌ای برای مقابله با ایران ندارد. اما، اشتباه نکنید، نرمش‌ها انجام می‌شود، توافق ناکافی امضا می‌شود، نظارت‌های شدید انجام می‌شود، تحریم‌ها به آرامی برداشته می‌شوند، و از بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران جلوگیری به عمل خواهد آمد. این توافق ایده‌آلی نیست که همه ما دنبالش هستیم، اما به جز این گزینه راه دیگری نداریم.


رهبر اکثریت سنای آمریکا: اوباما نمی‌تواند برای همیشه کنگره را دور بزند

به گزارش پایگاه هیل، میچ مک‌کونل رهبر اکثریت سنای آمریکا به اوباما هشدار داد که با توافق غیرقابل قبول درباره برنامه هسته‌ای ایران موافقت نکند. وی همچنین تاکید کرد که یک‌جانبه‌گرایی رئیس‌جمهور درباره ایران محدودیت ندارد.

ایران

مک‌کونل در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت: مشخصاً رئیس‌جمهور نمی‌خواهد ما وارد بحث مذاکرات شویم. اما وی به ما برای برداشتن تحری‌مها نیاز دارد و او همیشه نمی‌تواند ما را دور بزند.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که تندروهای آمریکایی از هر فرصتی برای ضربه زدن به مذاکرات استفاده می‌کنند. در همین راستا، سناتور لیندسی گراهام کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 گفت که وی از ایران بیشتر از داعش در سوریه و عراق می‌ترسد.

وی با مترسک خواندن بشار اسد ادعا کرد: ایران باعث بی‌ثباتی خاورمیانه شده است.


ناوشکن پیشرفته به ناوگان نیروی دریایی ایران ملحق ‌شد

به گزارش پایگاه اسپوتنیک، ناوشکن پیشرفته ساخت داخل ایران با نام دماوند به ناوگان شمال نیروی دریایی ایران در دریای خزر ملحق ‌شد.

ایران می‌تواند میز مذاکره را ترک، فعالیت هسته‌ای را فعال‌تر و تحریم‌ها را بی‌اثر کند/ اوباما نمی‌تواند برای همیشه کنگره را دور بزند// در حال ویرایش

این ناوشکن بطور رسمی به نیروی دریایی ایران در منطقه شمالی کشور تحویل داده شد. در این مراسم که در بندر انزلی برگزار شد علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، حسین دهقان وزیر دفاع و دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی شرکت داشتند.

طبق گزارشات، ناوشکن دماوند مجهز به 25 سامانه ارتباطی و الکترنیکی بومی از جمله رادارهای پیشرفته دریایی، سامانه‌های ارتباطی، شناسایی و رهگیری می‌باشد.


چشم در برابر چشم: ایران مجرم اسیدپاش را کور می‌کند

به گزارش روزنامه گاردین، دادگاه ایران مطابق با یکی از اصول شریعت اسلامی یک فرد ایرانی را که فرد دیگری را در جریان اسیدپاشی از ناحیه یک چشم کور کرده بود به کور شدن یک چشم محکوم کرد. اسیدپاش متهم شناخته‌شده که هویت آن هنوز اعلام نشده است در زندان رجایی شهر کرج بیهوش و سپس چشم چپ وی توسط پزشکان تخلیه شد. این اولین باری است که چنین مجازاتی در ایران اجرا می‌شود.

ایران می‌تواند میز مذاکره را ترک، فعالیت هسته‌ای را فعال‌تر و تحریم‌ها را بی‌اثر کند/ اوباما نمی‌تواند برای همیشه کنگره را دور بزند// در حال ویرایش

فعالان حقوق بشر این اقدام را وحشیانه خوانده و گفتند: پزشکانی که در انجام این کار با مقامات مسئول همکاری کرده‌اند سوگند‌نامه بقراط را زیرپا گذاشته‌اند و دیگر نمی‌شود نام آنها را پزشک نهاد.

پنج سال قبل، این فرد به جرم پاشیدن اسید به صورت یک فرد بی‌گناه و تخریب صورت وی متهم شناخته شد و سپس به کور شدن از ناحیه هر دو چشم و 10 سال زندان متهم شد.

اگرچه این فرد به کور شدن از ناحیه هردو چشم محکوم شده بود، اما قربانی که مطابق با حقوق ایران حرف آخر را می‌زند تصمیم گرفت تا کور کردن چشم راست وی را شش ماه به تاخیر بیندازد.

موارد اسیدپاشی در چند سال اخیر در ایران افزایش یافته است و علت اصلی آن اختلافات خانوادگی ذکر می‌شود. مقامات ایرانی هم که بسیار نگران افزایش این موارد خشن هستند تصمیم گرفتند تا قصاص را اجرا کنند، تصمیمی که با مخالفت گروه‌های مدافع حقوق بشر مواجه شده است.

طبق گزاشات، دیگر متهمان اسیدپاشی در ایران هم به کور شدن محکوم شده بودند، اما این اولین باری است که مجازات اجرایی می‌شود.


نامه سناتورها به رهبران ایران: به اوباما اعتماد نکنید

  به گزارش اسپوتنیک، 47 نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای سرگشاده به مقامات ایران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای میان آمریکا و ایران تنها تا پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما دوام خواهد داشت.


ایران می‌تواند میز مذاکره را ترک، فعالیت هسته‌ای را فعال‌تر و تحریم‌ها را بی‌اثر کند/ اوباما نمی‌تواند برای همیشه کنگره را دور بزند/ پیوستن یک ناو به ناوگان شمالی ایران/ چشم در برابر چشم // در حال ویرایش
 
این نامه سرگشاده که توسط سناتور تام کاتن تنظیم شده و نیز به امضای مارکو روبیو و تد کروز دو تن از سناتورهای برجسته جمهوریخواه و نامزد کسب پست ریاست جمهوری آینده آمریکا نیز رسیده است هدف آن نه تنها دلسرد کردن ایران برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای است بلکه سناتورها تلاش می‌کنند تا با این نامه کاخ سفید را برای کسب اختیارات بیشتر در مورد توافق هسته‌ای با ایران تحت فشار بگذارند.
 
سناتورهای آمریکایی در بخشی از این نامه خطاب به مقامات ایرانی نوشته‌اند: با توجه به مذاکرات هسته‌ای تیم مذاکره‌کنده هسته‌ای ایران با دولت آمریکا به نظر می‌رسد مقامات ایرانی با سیستم قانونی آمریکا به درستی آشنا نیستند. هرگونه توافقی در صورت عدم تایید کنگره عملی نخواهد شد و تنها در کاخ سفید باقی خواهد ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • افشین تهران ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    واقعا جالبه کشوریکه خودش رو پدر خوانده دموکراسی میدونه انقدر ادمها و مقامات از خود راضی نژاد پرست خودشیفته و متوهم داره!البته این قوم یانکیه سرخپوست کش تقصیر ندارن بلکه مقصر اصلی دولتها و مردم دنیا هستند که در برابر اینها کوتاه امدند تا جاییکه این متوحشین زمانه خود را مبصر کلاس میدانند.
  • سعید کریمی ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    خیلی جالبه.ما نشستیم با 6 تا کشور که همشون سلاح هسته ای دارن و یکیشون ازش استفاده هم کرده صحبت میکنیم و بهشون اطمینان میدیم که ما دنبال سلاح اتمی نیستیم و تازه به خاطر اونها باید برنامه های هسته ای خودمون رو هم کند کنیم.واقعا از این مضحک تر نمیشه
  • علي ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    باسلام من موندم اين اقايوني كه اسم خودشونو سياستمدار گذاشتن واقعا اين خط ونشانهايي كه همين افراديكه در نشست وجود دارن نميبينند بابا بخدا توافق سركاريه أينا مي خوان فقط شاخ مارو بشكنند بعد به جهانيان بگن ديديد ماايران رابه زانو دراورديم بعد بقول اقاي كري از فرداي توافق بهنونه هاي ديگه رو اشكار مي كنند اين كه ديگه كلام خودشان است محض رضاي خدا مردم را ساده انديش تصور نكنيد بعد توافق هيچ اتفاقي تو كشور رخ نميده پس عزتتمان را مفت حراج نگذاريد شما زرنگيد جلوي بخوربخورهاي داخلي رو بگيريد نيازي به رفع تحريم نداريم واينقدر مشكلات مالي مردم را به تحريم ها گره نزنيد ما عدم مديريت صحيح داريم
  • عمواحمد ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    1- خطاب به پایگاه بوستون گلوب: شما واربابانتان خيلي غلط زيادي كرديد كه نسبت به مسائل علمي ما نظرمي دهيد خودتان انواع واقسام جنايتها رو تو تاريخ انجام داديد وحالا ديگران رو نصيحت مي كنيد. 2- خطاب به مسئولين نژادپرست روزنامه گاردين وكلاحقوق بشر انگليسي و آمريكايي: ما كه اصلا شمارا بشرنمي دونيم كه بخواهيددر خصوص حقوق بشر نظربدهيدشما تا حالا ديديد حيوانات وحشي درخصوص حقوق بشر نظربدهند اين كار وظيفه ي انسانهاست !!! لطفا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس