تاماس فریدمن نویسنده معروف روزنامه نیویورک تایمز می گوید توافق نهایی میان ایران و امریکا زمینه را برای تغییر رژیم در ایران فراهم خواهد کرد.

به گزارش مشرق، تاماس فریدمن نویسنده معروف روزنامه نیویورک تایمز می گوید توافق نهایی میان ایران و امریکا زمینه را برای تغییر رژیم در ایران فراهم خواهد کرد.

وی که روز 14 اسفند به بهانه تحلیل سخنارنی اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با چارلی روز از شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت وگو کرده، با اشاره به اینکه به نظر وی «تنها روشن تامین امنیت درازمدت برای اسرائیل و همسایگانش و حتی برای بسیاری از مردم ایران تغییر رژیم ایران است که باید از داخل اتفاق بیفتد» می گوید: «به نظر من با توافقی که اوباما با ایران بر سر مسئله هسته ای انجام می دهد امکان این تغییر در داخل ایران فراهم می شود. البته من نمی خواهم در این خصوص پیشگویی انجام دهم اما دست کم این امکان وجود دارد که با این توافق مشارکت ایران در مسائل جهانی بیشتر شود و در نتیجه آن تغییراتی در داخل ایران رخ دهد».

این اظهارنظر فریدمن تایید کنند گزارش ها و اخبار دیگری است که از امید امریکا به ایجاد تغییرات در محیط داخلی ایران پس از حصول توافق نهایی خبر می دهد.

وی البته با پیشنهاد نتانیاهو در زمینه افزایش تحریم ها علیه ایران مخالفت کرده و گفته است: « اگر شما تحریمها را گسترش دهید، لزوما شرایط بهتر نخواهد شد زیرا فکر نمی کنم اروپاییها حاضر باشند تحریم ها را افزایش دهند چه برسد به اینکه روسیه و چین این کار را بکنند، بنابراین حتی ممکن است تحریم های کنونی نیز سقوط کند».

وی همچنین در بخش دیگری از این گفت وگو استدلال کرده است که به چه دلیل معتقد است اسراییل نمی تواند و نمی خواهد به ایران حمله کند.

فریدمن می گوید: «سه سال پیش نتانیاهو برای حمله نظامی به ایران آماده بود اما دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل و ارتش اسرائیل با نظر نتانیاهو مخالف بودند. آنها احساس می کردند اگر این جنگ با ایران شروع شود در واقع هرگز پایان نمی پذیرد زیرا ایران تلاش خواهد کرد بمب اتمی بسازد و اسرائیل نیز تلاش خواهد کرد تسلیحات اتمی خود را حفظ کند و ایران تلاش خواهد کرده علیه اسرائیل از طریق حزب الله مقابله به مثل کند و این چرخه ای پایان ناپذیر را ایجاد می کند که به شدت به اقتصاد اسرائیل لطمه خواهد زد. بنابراین تنها گزینه بد گزینه نظامی است».


منبع: ایران هسته ای

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    شتر در خواب بیند...خخخ
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    آخه مشرق حرفهای این شلغم پخته ارزش خبری داره؟
  • سهند ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    این نویسنده های امریکایی از جمله همین فریدمن معمولا شناخت درستی از ایران ندارن و تحلیل صحیحی ارایه نمیدن .
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    این ارزو را به گور خواهیدبرد
  • ایرانی ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    زرشک ، مگه ما سربازان ولایت مردیم . . . این مملکت جمهوری اسلامی خواهد ماند ، تا انشالله به حق حضرت فاطمه (س) پرچم نهضت جهان اسلام توسط سید خراسانی به دستان مبارک آقا امام عصر (عج) سپرده شود . . .
  • ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    توی خواب و رویا هم نمیتانید ببینید اشغالهای امریکایی و غربی و مخصوصا فتنه گران داخلی
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    یعنی این نظام انقدر بدبخته که با شرکت در عرصه ی بین الملل نابود بشه ؟ خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس