کد خبر 395909
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲

غیر قابل تصورترین فیلم پرفروش سال ۹۳، «شیار ۱۴۳» بود. فیلمی که فروش میلیاردی برای آن متصور می‌شد بخصوص آنکه دفاع تمام قد حاتمی‌کیا باعث شد تا فیلم نرگس آبیار برای بسیاری از مخاطبان کنجکاو برانگیز باشد اما شاید هیچکس تصور نمی کرد تا این فیلم دفاع مقدسی به فروش بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیونی در گیشه دست پیدا کند

به گزارش مشرق، نگاهی به آمار فروش گیشه‌ها حاکی از آن است که اگر توجه درستی به ارائه آثار برای گروه سنی کودک و نوجوان صورت گیرد، می‌توان این پتانسیل خوب را به سوی سالن‌های سینما کشاند و شاهد رونق در گیشه سینماها بود.
 
فروش خوب فیلم‌ها در ابتدای سال ۹۳ گیشه‌ای پر رونق را برای سینمای ایران رقم زد. فروش ۱۵ میلیاردی برای اکران اول بهار فروش بسیار خوبی به شمار می‌آید همین امر باعث شد تا مخاطب بار دیگر به سالن‌های سینما روی آورد. در این میان «معراجی‌ها» نقش بسزایی در توجه مخاطب به سینماها داشت این فیلم از نیمه دوم اسفندماه سال ۹۲ اکران شد و باعث شد تا تعدادی از سینماها که در شهرستان‌ها تعطیل شده بودند بازگشایی شوند و بعد از دو ماه تعطیلی سینما قدس با اکران فیلم ده‌نمکی مجدداً آغاز به کار کرد.
 
اما در این میان «طبقه حساس» در اکران نوروز از «معراجی‌ها» سبقت گرفت و  در رده بالاتر ایستاد و فیلم کمال تبریزی با فروش ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان (تقریبی) در رده اول اکران نوروزی و «معراجی‌ها» در رده دوم این اکران قرار گرفت.
 
اکران دوم بهار همانطور که انتظار می‌رفت نتوانست با اکران اول رقابت چندانی داشته باشد اما در فصل تابستان پس از اتمام بازی‌های جام‌جهانی رونق به سینماهای کشور بازگشت و همانطور که ایوبی در بازدید از پشت صحنه فیلم «شهرموش‌ها» اعلام کرد:«امیدواریم موش‌های شما به داد ما برسند»، عروسک‌های دست‌ساز برومند امیدبخش سینمای ایران شد و توانست تعداد زیادی از علاقمندان به سینمای کودک را با خود همراه کند و بار دیگر نشان دهد که سینمای کودک می‌تواند موفق عمل کند اگر به درستی از ظرفیت‌ها استفاده شود. فیلم «شهر موش‌ها۲» با اکران در شهریورماه به داد سینمای ایران رسید و  با فروش ۱۲ میلیاردی خود رکورددار سینما و جدول فروش سال ۹۳ شد.  پس از آن فیلم سینمایی «طبقه حساس» در رده دوم جدول فروش سینماها جای گرفت.
 
فیلم سینمایی «آتش بس۲»  ۲۶ شهریورماه در سینماهای کشور اکران شد. این فیلم که در قسمت اول هم المان‌های گیشه را رعایت کرده بود و توانسته بود نظر مخاطب را به خود جلب کند در قسمت دوم هم با غلظتی بیشتر به سراغ برخی از مسایل زندگی زناشویی رفت و همین امر باعث شد در گیشه سینماها موفق عمل کند. حضور بازیگرانی چون بهرام رادان و میترا حجار هم به دیده شدن بیشتر فیلم کمک کرد.فیلم «آتش بس۲» با فروش بیش از ۵ میلیارد توانست در رده سوم جدول فروش سال ۹۳ جای گیرد و «معراجی‌ها» با اختلاف ناچیزی در رده چهارم  فروش سال ۹۳ قرار گرفت.
 
فیلم سینمایی «ردکارپت» اولین ساخته بلند سینمایی رضا عطاران  از ۵ تیرماه  بر پرده سینماها رفت این فیلم که  داستان یک عاشق سینما است که  برای ملاقات با یکی از کارگردان‌های معروف جهان خود را در ایام برگزاری جشنواره کن به آنجا می‌رساند را روایت می‌کند توانست موفق عمل کند و در شرایطی که نزدیک به آغاز ماه مبارک رمضان بودیم و در این موقعیت صاحبان فیلم کمتر حاضر می‌شوند فیلم‌شان را اکران کنند اما عطاران «ردکارپت» را اکران کرد و این فیلم در رده پنجم جدول فروش سال ۱۳۹۳ قرار گرفت.
 
اما غیر قابل تصورترین فیلم پرفروش سال ۹۳، «شیار ۱۴۳» بود. فیلمی که فروش میلیاردی برای آن متصور می‌شد بخصوص آنکه دفاع تمام قد حاتمی‌کیا باعث شد تا فیلم نرگس آبیار برای بسیاری از مخاطبان کنجکاو برانگیز باشد اما شاید هیچکس تصور نمی کرد تا این فیلم دفاع مقدسی به فروش بیش از  ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیونی در گیشه دست پیدا کند که در کنار چ دو فیلم دفاع مقدسی و پرفروش سال ۹۳ لقب گرفتند.
 
اگر نگاهی درست به جدول فروش فیلم‌ها در سال ۱۳۹۳ داشته باشیم خواهیم دید فیلم‌هایی که بعد از «شهر موش‌ها۲» قرار گرفتند اختلاف فاحشی با فروش گیشه این فیلم داشتند.  همین شرایط در سال ۹۱ نیز قابل مشاهده است . در شرایطی که فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه» در سینماهای کشور اکران شد این فیلم در رده اول جدول قرار گرفت و با فیلم‌های دیگر که در رده‌های بعدی جدول جای گرفته بودند اختلاف قابل توجهی داشت و همان سال این عروسک‌ها توانستند باعث آشتی مردم با سینماها شوند.
 
به نظرمی‌رسد اگر توجه درستی در ارایه آثار برای گروه سنی کودک و نوجوان صورت گیرد می‌توان این پتانسیل خوب که جمعیت آن‌ها در کشور کم نیست را به سوی سالن‌های سینما کشاند و سینماهای کشور از رکود و رخوت نجات یابند. سینمای کودک و نوجوان در همه جای دنیا مورد توجه است و اکثر تهیه‌کننده‌ها به دلیل سودآوری و بازگشت سرمایه علاقمند هستند روی این گونه از سینما  -که تضمین بازگشت سرمایه است – سرمایه گذاری کنند. با ساخت فیلم‌هایی که بتوان امید و نشاط را به جامعه تزریق کرد می‌توان شاهد رونق در گیشه سینماها بود.
 
در سینمای ایران شاهد فروش دو ونیم برابری نسبت به سال‌های گذشته بودیم که یکی از دلایل آن را می‌توان  گسترش پردیس‌های سینمایی و گسترش سالن‌های سینما در برخی شهرستان‌ها که تاکنون سالن سینما نداشتند همچنین تجهیز سالن‌ها به سیستم دیجیتال دانست. 
 
آماری متفاوت از گیشه ۹۳
 
در سال ۹۳ مجموعا ۵۶ فیلم اکران شدند که بیشترین فروش با ۱۲ میلیارد متعلق به «شهر موش‌ها۲» بود و کمترین میزان فروش نیز به فیلم سینمایی «اینجا شهر دیگری است» با تنها ۲ میلیون و پانصد هزار تومان اختصاص داشت که البته تنها ۱۵ روز در اکران باقی ماند. همچنین «شهر موش‌ها۲» و «طبقه حساس» به ترتیب با ۱۳۹ و ۱۳۳ روز بیشترین روزهای اکران را به خود اختصاص دادند.
 
از مجموع ۵۶ فیلم اکران شده در سال ۹۳، ۱۸ فیلم میلیاردی شدند که در تمام ادوار سینمای ایران این تعداد فیلم میلیاردی در یکسال بی سابقه بوده است که فیلم‌های شهر موش ها ۲،طبقه حساس، آتش بس ۲، معراجی‌ها،رد کارپت،شیار ۱۴۳،خط ویژه، چ،کلاشینکف،ساکن طبقه وسط، خواب زده ها،آذر، شهدخت، پرویز و دیگران...،مجرد چهل ساله،آنچه مردان درباره زنان نمی دانند،آرایش غلیظ، ملبورن، امروز و پنج ستاره توانستند به فروش میلیاردی دست پیدا کنند که البته نکته قابل تامل در این آمار این است که اگرچه در سال ۹۳ ۱۸ فیلم توانستند فروش میلیاردی داشته باشند اما با توجه به نسبت هزینه تولید و فروش تنها ۷ تا ۸ این جدول توانستند به سوددهی برسند.
 
البته با وجود اینکه هیچ گاه آمار فروش فیلم‌های هنر و تجربه به صورت رسمی اعلام نشد اما به نظر می رسد فیلم سینمایی «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری در این گروه به فروش میلیاردی دست یافت. 
 
با توجه به اینکه قرار است از ۲۰ اسفند اکران نوروزی ۹۴ آغاز شود تا آمار غیر رسمی از فروش گیشه ۹۳ تا تاریخ ۱۶ اسفند ۹۳ عدد بالغ بر ۳۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان را با حد نصاب تماشاگر ۷ میلیون و ۷۴۷ هزار نفر نشان می دهد که نسبت به سال‌های قبل رشد قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.
 
مجموع فروش سینمای ایران در سال ۹۲ رقمی معادل ۲۱ میلیارد و ۴۴۱ میلیون تومان با حد نصاب مخاطب ۵ میلیون بود که به همین دلیل می‌توان گفت سال ۹۳ در مجموع سال موفقی برای سینمای ایران در گیشه بوده است، هرچند که در مقطعی از سال اکران همزمان ۲۱ فیلم نوعی فیلم‌سوزی به حساب آمد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس