کد خبر 395708
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۸

جامعه‌شناسان معتقدند که اینگونه بازیها کودکان و نوجوانان را خشن کرده و بداخلاقی را در بین آنان ترویج داده است. عدم مسئولیت‌پذیری، عدم قبول واقعیت، منزوی شدن و... مسائل غیر اخلاقی بیشماری که هرکدام می­تواند یک جامعه را به تباهی و نابودی بکشاند.

به گزارش مشرق، از دوران قدیم، بازی جزئی از محبوب­ترین تفریحات و سرگرمی­ها بوده است. بازی­هایی که عمدتا جمعی بوده­اند. بازی­­هایی مانند هفت­ سنگ، قایم باشک، زو و... که بیشمار هستند. این بازی­ها علاوه بر سلامتی جسمی و روحی که برای کودک و نوجوان به ارمغان می­آوردند، حاوی نکات آموزنده بیشماری بودند. نکاتی که کودک و نوجوان را با دنیای واقعی آشنا می­ کرد و کودک را آماده می­کرد تا کم کم قدم به دنیای واقعی بگذارد. نکاتی مانند قهر و آشتی، دعواهای حین بازی، کلاه برداری­ هایی که از آنها با عنوان جرزنی یاد می­شد. همه این موارد به علاوه موارد بیشماری که مجال گفتن نیست شخصیت یک کودک را برای رویارویی با واقعیت­های دنیا آماده می­کرد.

 امّا این روند با ظهور بازی­های کامپیوتری و جوامع مجازی دستخوش تغییر شد. تغییری بنیادین که بسیاری از جامعه شناسان و نظریه پردازان را با بهت و حیرت مواجه کرد. بازی­های کامپیوتری رفته رفته به محبوب­­ترین سرگرمی کودکان و نوجوانان تبدیل شدند. این بازیها با ایجاد یک دنیای مجازی، کودک و نوجوان را از دنیای واقعی که در آن زندگی می کند و با مشکلات بسیاری مواجه است دور می کند. دنیای خیالی که قوانین خاص خودش را دارد و در بسیاری از موارد کاملا با قوانین دنیای واقعی مقایر و در تضاد است. می­توان گفت در عمده این بازی­ها یک قانون وجود دارد، بکش تا زنده بمانی، یا غارت کن تا بتوانی به زندگی خود ادامه بدی. اینگونه بازیها به صورت قارچی در حال رشد هستند.

   یکی از محبوب­ترین بازیها که درحال حاضر بسیار محبوب است کلش آو کلنز نام دارد. بازی که در آن تنها راه پیشرفت غارت دهکده‌های اطراف است. در این بازی هر چه بیشتر غارت کنی، سرعت رشد دهکده­ات بیشتر می­شود. هرچه بیشتر در آن آنلاین باشی کمتر غارت می‌شوی و در صورت غیبت با غارتهای پیاپی مواجه می‌شوی. بازی دیگری با نام ورد آو وارکرفت وجود دارد که در آن نیز شخص در دنیای خیالی سیر می‌کند که با جادوگری و ترفندهای دیگر باید دشمنان خود را از پای درآورد و به پیشرفت و حیات خود ادامه دهد. دراین بازیها خشونت، غارت، دزدی، قتل، دروغ، فساد و... ترویج می‌شود. یکی از این بازی­های خشن که در غرب نیز ممنوع اعلام شد بازی منهانت بود. بازی که در آن باید با ساده‌ترین وسایل شخصی را به قتل رساند. این بازی به قدری خشن بود که فروش آن ممنوع شد. اما در حال حاضر بازیهای بسیار خشن‌تر در حال تولید است. بازیهایی با نام battlefield,Call of duty,The Walking Dead, Resident Evil,GTA که همه اینها فقط روی یک نکته تاکید دارند "بکش تا تا زنده بمانی"

 سری بازیهایی که شخص همه وقت خود را صرف آن می‌کند و در عوض تنها چیزی که به دست می‌آورند مقادیر زیادی هیجان، خشونت و مسائل غیراخلاقی دیگر است. بنابر تحقیقاتی که صورت گرفته اینگونه بازیها علاوه بر تخریب سلامتی جسمی که چاقی، سکته و ... را در بر می‌گیرد، اثرات مخربی نیز بر شخصیت کودکان و نوجوانان دارد. جامعه‌شناسان معتقدند که اینگونه بازیها کودکان و نوجوانان را خشن کرده و بداخلاقی را در بین آنان ترویج داده است. عدم مسئولیت‌پذیری، عدم قبول واقعیت، منزوی شدن و... مسائل غیر اخلاقی بیشماری که هرکدام می­تواند یک جامعه را به تباهی و نابودی بکشاند. به دلیل محبوبیت این بازیها در بین کودکان و نوجوانان، تولید اینگونه بازی ها بیشتر شده و هرسال بر تعداد آنها افزوده می شود. با رشد  بسیار سریع اینگونه بازی ها و محبوبیت روز افزون آنها در بین کودکان و نوجوانان می طلبد تا با تغییر نگرش ما به بازیهای کامپیوتری و برنامه‌ریزی‌های دقیق  جلوی تاثیرات مخرب اینگونه بازیها را گرفت. احیای بازیهای جمعی گذشته که جنبه‌های تربیتی فراتری را در بر دارد و تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان و جایگزینی کتابخوانی و ُتفریحات سالم مانند گردش، سفر و... می‌تواند جلوی واقعه تلخی را بگیرد.

منبع:‌ بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس