کد خبر 394874
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خاک ایران چهار راه جغرافیایی دنیاست و فقط نیاز به اعتماد سازی و تعامل سازنده با دنیا دارد.

به گزارش مشرق، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر دیروز در دیدار جمعی از فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی و گروه خواستاران تحول، با تسلیت ایام فاطمیه، تحول را ضرورت بشریت خواند و گفت: چکیده سخنان ائمه ما این است که اگر دو روز یک نفر مثل هم باشد، مغبون است.

وی با بیان تفاوت‌های تحولات امروز جوامع بشری با گذشته، افزود: ملتی که در این شرایط خود را با تحولات همراه نکند، عقب خواهد ماند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به همایش توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای که در وزارت کشور برگزار شده، گفت: ما در دوران سازندگی که شرایط سخت پس از جنگ را داشتیم، ثابت کردیم که اگر اراده کنیم، می‌توانیم ایران را بسازیم.

هاشمی رفسنجانی ضمن تشریح اوضاع کارخانه‌ها، شهرها و اوضاع 5 استان کشور که مخروبه جنگ بودند، اظهار داشت: توانستیم با تعامل سازنده جهانی، زیربناها را بسازیم و کشور را به کارگاه بزرگ تبدیل کنیم که بیکاری از 16 درصد به 9 درصد رسیده بود.

وی تحول تجاری و بازرگانی را برای رونق اقتصادی شرط مهم دانست و گفت: در رکود اقتصادی، قاچاق رونق می‌گیرد، چون قاچاقچیان از خلأ رونق و نیاز مردم سو استفاده می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، فعالیت با برنامه مراکز تولیدی را برای کشوری چون ایران که ظرفیت‌های بالایی دارد، ضروری دانست و ادامه داد: خاک ایران چهار راه جغرافیایی دنیاست و فقط نیاز به اعتماد سازی و تعامل سازنده با دنیا دارد.

هاشمی رفسنجانی، اشتیاق شرکت‌ها و مراکز اقتصادی و تجاری دنیا را برای همکاری با ایران، یک سرمایه ملی دانست و افزود: باید مسئولین این تمایل‌ها را علمی و عملی اداره کنند تا باعث رونق اقتصادی کشور شود.

وی رونق و تولید را لازم و ملزوم هم برای اقتصاد کشور خواند و افزود: صحیح‌ترین راه در تجارت‌های جهانی، افزایش اعتبار کشور است تا اعتماد جوامع بین‌المللی نسبت به آینده و امنیت جلب شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سؤال که «نقدینگی ریالی کشور کجاست؟»، گفت: اگر نیمی از این نقدینگی در کشور گردش داشته باشد، اقیانوسی از امکانات در اقتصاد ایجاد می‌کند.

هاشمی رفسنجانی افزود: حتی قاچاقچیان هم درآمدهای ریالی خود را در بانک‌ها می‌گذارند، در حالی که صدها مراکز تولیدی کشور به خاطر عدم گردش نقدینگی راکد هستند.

وی نقش بازرگانان را بسیار مهم دانست و یادآور شد: رکن رونق اقتصادی، تولید و تجارت است، اگر بازرگانان ما زمینه کار داشته باشند، ثابت کرده‌اند با استفاده از تجربیات ارزشمند می‌توانند در تحول تجاری، اقتصاد را نیز متحول کنند.

در آغاز این دیدار حسینی، مهر علیزاده، بهزادیان، حمیدرضا عارف، پروین، ترک نژاد و فاطمه دانشور به بیان دیدگاه‌های خویش در خصوص رونق و تحول تجاری و موانع پیش‌رو پرداختند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس