حماس دوباره به سراغ ایران رفته و قصد دارند تا روابط خود با ایران را از سر گرفته و دوباره به محور مقاومت که تهران، دمشق، حزب‌الله لبنان را به هم متصل می‌کند، بپیوندند.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

جلوگیری از بازگشت هسته‌ای

به گزارش روزنامه خلیج‌تایمز، توافق هسته‌ای ایران با گروه 5+1 نه اصلاً دست‌یافتنی است و نه می‌تواند امنیت آمریکا و دوستان این کشور را در منطقه تامین کند. ممنوعیت غنی‌سازی و برچیدن تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار مطلوب است. اما واقعیت این است که این ایده‌آل دست‌یافتنی نیست.

ایران

رهبران ایران مردم این کشور را متقاعد کرده‌اند که ممنوعیت غنی‌سازی اورانیوم به معنای محرومیت آنها از حق داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است. این سیاست سبب ایجاد وفاقی در بین احزاب سیاسی این کشور از هر طیفی شده است. بعلاوه، عملاً دیگر برای حذف برنامه هسته‌ای ایران دیر شده است. چرا که ایران به دانش تولید سوخت هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم کاملاً مسلط شده است.

خوشبختانه، اگرچه توافق فعلی نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را حذف نماید، اما می‌تواند این کشور را از بکار بردن آن باز دارد. این توافق می‌تواند تهران را از بازگشت هسته‌ای و حرکت بسوی تسلیحات هسته‌ای باز دارد.


تلاش حماس برای بهبود روابط با ایران

به گزارش روزنامه کویت تایمز، پس از سال‌ها روابط تیره حماس با ایران درباره بحران سوریه، حال این گروه مقاومت فلسطینی در پی بهبود روابط با تهران و بازگرداندن روابط به حالت قبل است. اما، عادی‌سازی روابط چندان ساده بنظر نمی‌رسد. شروع بحران سوریه در چهار سال قبل باعث ایجاد شکافی بین تهران و حماس شد چراکه این گروه بجای آنکه از حکومت بشار اسد مورد تایید ایران حمایت کند به طرفداری و حمایت از تروریست‌های متخاصم با نظام حاکم سوریه برخاست و پس از انتشار خبرهایی مبنی بر کمک گردان‌های رزمی حماس به شورشیان، ایران کمک‌های مادی خود به این گروه را به حالت تعلیق درآورد. حال پس از آنکه مقامات حماس با مشکلات بسیاری به سبب تهاجم رژیم صهیونیستی در سال گذشته مواجه هستند، آنها دوباره به سراغ ایران رفته و قصد دارند تا روابط خود با ایران را از سر گرفته و دوباره به محور مقاومت که تهران، دمشق، حزب‌الله و لبنان را به هم متصل می‌کند بپیوندند.

ایران

اما بنظر می‌رسد که از سرگیری روابط با چالش‌ها و موانعی روبرو باشد. به اعتقاد کارشناسان، بزرگترین مانع، موضع حماس در برابر حکومت بشار اشد است. این گروه با حمایت از شورشیان مورد حمایت ترکیه، قطر، و دیگر کشورهای عربی از ایران، دمشق و حزب‌الله فاصله گرفت.

ماه‌ها است که حماس از دیدار بین خالد مشعل و مقامات ایران سخن می‌گوید، دیداری که تا کنون محقق نشده است. انجام این ملاقات می‌تواند نشان‌دهنده تغییری در رویکرد تهران نسبت به حماس باشد. البته حماس توانسته در برقراری ارتباط با حزب‌الله لبنان موفق باشد. چندی پیش حماس در نامه‌ای به حزب‌الله خواستار اتحاد گروه‌های مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی شد.


عطش ایران برای سلطه بر منطقه

روزنامه عرب نیوز در راستای سیاست ایران‌هراسی اربابان خود، این بار علیه افزایش نفوذ ایران در منطقه موضع‌گیری کرده و می‌نویسد: ردپای ایران را می‌توان در هرجایی دید. فعالیت‌های این کشور در سراسر منطقه و اکثراً در اطراف عربستان، در عراق، یمن، خلیج فارس، سوریه و لبنان گسترش یافته است.

ایران

بحث‌ها با ایران بسیاری قدیمی هستند. برخی از این بحث‌ها ریشه در گذشته دارند. اما بیشتر آن به سبب سیاست ایران است که علناً از تلاش برای صادر نمودن انقلاب سخن می‌گوید. پیش از این ریاض و تهران در زمان حکومت صدام حسین یک بار به رویارویی با هم پرداختند. اما سرانجام در زمان ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آنها به تنش‌ها خاتمه داده و توافق آشتی را امضا کردند، توافقی که به سبب توسعه‌طلبی ایران بیش از پنج سال دوام نیاورد.

نویسنده این مقاله با متخاصم خواندن ایران ادعا می‌کند: ایران بصورت مستقیم در سوریه و عراق درگیر نبرد است و گروه‌های نیابتی این کشور در لبنان، غزه، یمن و جاهای دیگر مشغول فعالیت می‌باشند. یمن تازه‌ترین مقصد بلندپروازی‌های ایران است. اما تهران در این کشور موفق نخواهد شد چرا که بدون توجه به حجم بالای حمایت‌های ایران از حوثی‌های یمن، صنعا همچنان نزدیکترین هم‌پیمان عربستان از نظر اجتماعی و سیاسی خواهد ماند. یمن بیش از آنکه ایران تصور می‌کند در آینده برای تهران هزینه خواهد داشت. کشورهای خارجی خواهند فهمید که زیاده‌خواهی‌های ایران نه تنها تهدیدی برای منطقه بلکه برای جهان است.


رئیس کمیته نیروهای مسلح آمریکا: ما به ایران اجازه داشتن توانمندی هسته‌ای را نمی‌دهیم

به گزارش پایگاه هیل، مک تورن‌بری رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از افزایش نقش ایران در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. وی گفت: معتقدم که لازم است که بر جایگاه ایران در منطقه و توانمندی هسته‌ای این کشور صحه نگذاریم. تایید ما باعث افزایش بی‌ثباتی و رقابت امنیتی در بین کشورهای خاورمیانه و هم در نظام ژئوپولیتیکی جهانی می‌شود. ما نباید اجازه وقوع چنین رخدادی را بدهیم.

بازکشت حماس به آغوش ایران/ آیا یمن هزینه زیادی برای ایران خواهد داشت؟

وی همچنین با محکوم کردن توافق‌ نهایی ایران و گروه 5+1 از سیاست‌های دولت اوباما در منطقه خاورمیانه انتقاد کرد. وی گفت: بخشی از چالش ما این است که هیچ‌گونه راهبرد جامعی برای سراسر خاورمیانه نداریم. رویکرد محدودی که اوباما اتخاذ کرده است باعث ایجاد بی‌ثابتی در خاورمیانه شده است.


چه اتفاقی می‌افتد اگر نتانیاهو واقعاً در فروپاشاندن توافق هسته‌ای با ایران موفق شود؟

به گزارش مجله ویک، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ظاهراً معتقد است که توافق احتمالی با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور آنقدر بد است که نابود کردن آن ارزش صدمه زدن به روابط دیرینه آمریکا - رژیم صهیونیستی را دارد. حال این سوال پیش می‌آید: اگر وی موفق شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

بازکشت حماس به آغوش ایران/ آیا یمن هزینه زیادی برای ایران خواهد داشت؟

باید منتظر ماند و دید که در صورت شکست مذاکرات در نتیجه سخنرانی نتانیاهو در کنگره چه تحولاتی در برخی حوزه‌ها رخ می‌دهد. حمایت دیرینه دفاعی و سیاسی آمریکا از این رژیم چگونه خواهد شد؟ ممکن است ظرف چند هفته آینده، نتانیاهو دیگر نخست وزیر نباشد، اما هنوز دو سال از مدت ریاست جمهوری اوباما باقی مانده است. به اعتقاد کارشناسان سیاسی، نتانیاهو هیچ‌گونه ایده‌ای بجز راهبردهایی مانند تحریم‌های ادامه‌دار اما بی‌اثر و حمله که مدت‌هاست زمانش گذشته است ندارد.

احتمالی که وجود دارد این است که نتانیاهو موفق شود و در نتیجه ائتلاف ضدایرانی در منطق شکل گیرد. یا ممکن است نوعی ابزار جاسوسی سایبری باعث از کار افتادن تاسیسات هسته‌ای ایران شود. ممکن است اطلاعات گرفته شده از این اقدام جاسوسی به ما نشان دهد که ایران همان‌گونه که اصرار می‌کند اصلاً بدنبال بمب اتمی نبوده است.


بهترین راه برای اعمال فشار بر ایران

به گزارش پایگاه نشنال اینترست، احتمال این که حاکمیت ایران با توافقی که نسبت به توافق فعلی با شدت بیشتری برنامه هسته‌ای این کشور را محدود سازد موافقت کند به این مساله بستگی دارد که هزینه پاسخ مثبت یا منفی برای این کشور چقدر خواهد بود. برای افزایش احتمال پاسخ مثبت از جانب ایران، ارزش توافق هسته‌ای ایران باید افزایش یابد، درحالی که پاسخ منفی باید برای ایران بسیار دردآور باشد.

بازکشت حماس به آغوش ایران/ آیا یمن هزینه زیادی برای ایران خواهد داشت؟

با وجود مشوق‌های مثبت و منفی قویتر، دیپلماسی حرفه‌ای می‌تواند شانس دستیابی به توافق هسته‌ای را افزایش دهد. با این حال، تیم آمریکا نمی‌تواند نقش موثرتری در مولفه‌های افزایش سود و زیان در میز مذاکرات ایفا نماید.

تا کنون، کنگره تنها بدنبال افزایش فشارها بر ایران بوده است. کنگره آمریکا بارها تهدید کرده است که در صورت شکست مذاکرات تحریم‌های این کشور را افزایش خواهد داد. اما سوال این است که آیا افزایش فشارها تقویت‌کننده توافق‌است یا کشنده آن؟

همانگونه که بحث خواهد شد، رویکرد جدید به سمت افزایش فشارها می‌تواند باعث تقویت توافق شود، اما این افزایش در صورت عدم دستیابی به توافق تنها بخشی از معادله ایران است. بخش مهمی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مغفول مانده است افزایش ارزش پاسخ مثبت ایران است. در شرایط کنونی بهتر است که اوباما مقداری از تحریم‌ها را کاهش دهد. این کاهش تحریم‌ها می‌تواند مشوق خوبی برای ایران محسوب شود.

برای تیز کردن چماق و شیرین کردن هویج بمنظور دستیابی به توافق نهایی باید دو حرکت تکمیلی انجام شود. دولت و کنگره باید اختلاف‌ها را کنار بگذارند و برای تقویت چماق و هویج آمریکا بسته دو قسمتی را آماده و در اسرع وقت به تصویب برسانند. این همکاری می‌تواند اثرات مثبتی برای منافع ملی کشور داشته باشد. در وهله اول، کنگره باید لایحه افزایش تحریم‌ها را آماده داشته باشد و دولت هم علناً از آن حمایت کند تا در صورت شکست تحریم‌ها بتوان فشارها بر ایران را افزایش داد.

همچنین، برای افزایش کارایی، دولت باید بطور همزمان مذاکرات خود را با کشورهای گروه 5+1 و دیگر کشورهای هم‌پیمان برای افزایش تحریم‌ها در صورت شکست مذاکرات شروع نماید. این تحریم‌ها باید در ابتدا مشتریان اصلی نفتی ایران از قبیل ژاپن، کره و هند را تحت فشار قرار دهد تا خرید نفت از این کشور را متوقف نمایند. بعد باید با هماهنگی کشورهای عربی منطقه، نفت مورد نیاز این کشورها را تامین کرد.

در وهله دوم، رئیس‌جمهور باید موافقت کنگره را بگیرد تا در صورتی که ایران به تمامی تعهدات سخت‌گیرانه عمل نماید تحریم‌ها برای همیشه رفع شوند. این بسته دو قسمتی باید کاملاً واقعی بنظر برسد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که افزایش تحریم‌ها چگونه می‌تواند بجای از بین بردن مذاکرات باعث تقویت آن شود؟ حتی مخالفان وضع تحریم‌های جدید از قبیل انگلستان، فرانسه و آلمان نیز کاملاً به قدرت تحریم‌ها در پای میز مذاکره آوردن ایران ایمان دارند. تحریم‌های بیشتری که بدرستی طراحی شده باشند می‌توانند هزینه پاسخ منفی مقامات بی‌میل ایران را افزایش داده و به همان میزان هم احتمال پاسخ مثبت آنها را افزایش دهد. با کاهش شدید قیمت نفت و افزایش چشمگیر حمایت مالی ایران از سوریه، حال بهترین زمان برای افزایش فشارها بر ایران در صورت عدم حصول توافق است.

با این حال، اگر افزایش تحریم‌ها آنقدر پرهزینه باشد که بخواهد ایرانی‌ها را تحقیر کند، پس کارآیی آنها از بین خواهد رفت. بعنوان مثال، اگر تحریم‌ها فقط با هدف برچیدن تاسیسات هسته‌ای ایران وضع شوند، این نوع تحریم‌ها را باید بعنوان نابود‌کننده توافق دسته‌بندی کرد. برای آنکه مشوق‌های منفی تاثیرگذار باشند، باید عملی باشند.


توافقی که برای رژیم صهیونیستی خوب اما برای نتانیاهو بد است

به گزارش پایگاه نشنال اینترست، یکی از عجیب‌ترین جنبه‌های هیاهوهای دیوانه‌وار درباره برنامه هسته‌ای ایران که در ائتلاف دو حزب جمهوری‌خواه و لیکود با بالاترین سطح خود رسیده است این است که هیاهوکننده اصلی، دولت کشوری است که نه تنها پیشرفته‌ترین برنامه هسته‌ای را در منطقه خاورمیانه دارد بلکه اجازه هیچ‌گونه بازرسی و نظارت بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای کشورش را نمی‌دهد. در حالی که آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچ‌یک درباره تسلیحات هسته‌ای این رژیم سخنی نمی‌گویند، ایران بیش از یک سال است که تحت بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌ها می‌باشد. در این اوضاع، عجیب است که رژیم صهیونیستی می‌خواهد فشارها را بر ایران افزایش دهد.

بازکشت حماس به آغوش ایران/ آیا یمن هزینه زیادی برای ایران خواهد داشت؟

عجیب است که نتانیاهو توافق موجود را بد می‌خواند، درحالیکه این توافق مزیت‌های بالقوه‌ای دارد که بسیار در راستای منافع این رژیم می‌باشد. به هیچ‌وجه ممانعت از غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران محقق نمی‌شود و حتی این خواسته برخلاف مفاد معاهده منع تکثیر هسته‌ای می‌باشد.

توافق دارای همان مزیت‌هایی است که در جوامع صهیونیستی مورد بحث قرار می‌گیرد. بعنوان مثال، این برنامه مانعی برای انحراف برنامه هسته‌ای ایران محسوب شده و همچنین رژیمی را برای شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی ایجاد می‌کند.

نویسنده این مقاله در انتها نتیجه‌گیری می‌کند: کارشناسان معتقدند که سیاست هراس‌افکنی که نتانیاهو دنبال می‌کند با هدف ماندن در قدرت و توجیه سیاست‌های وی در خارج از اسرائیل انجام می‌شود. برغم برخی مشکلات موجود، این توافق اصلاً برای رژیم صهیونیستی بد نیست و تنها برای نتانیاهو مضر است. اگر این توافق محقق شود، نتانیاهو دیگر چیزی ندارد که روی آن مانور دهد.


نتانیاهو و ایران ترسناک، بد و وحشتناک

به گزارش پایگاه اسپوتنیک، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در طول سخنرانی خود یک‌سری کلمات درشتی را استفاده کرد. تمام تلاش وی این بود که تمامی توجهات را به سوی خود جلب نماید. مرور سخنرانی وی شامل ده سرخط برجسته زیر بود.

بازکشت حماس به آغوش ایران/ آیا یمن هزینه زیادی برای ایران خواهد داشت؟

1. نمی‌خواستم که صحبت‌های من سیاسی شود: هرکسی که آشنایی اندکی با سیاست آمریکا داشته باشد، می‌داند که هرچیزی که در کنگره مطرح می‌شود جنبه سیاسی خواهد داشت.

2. ایران به شدت مشغول بلعیدن کشورها است: انتخاب کلمه بلعیدن با این هدف انجام می‌شود که تصویری از ایران را نشان دهد که از گذشته‌های دور در منطقه مشغول کارهای شیطانی بوده است.

3. شکست دادن داعش و مجاز شمردن برنامه هسته‌ای ایران به معنای بردن نبرد و باختن جنگ است: بنظر می‌رسد که متوقف ساختن برنامه هسته‌ای از مقابله با یک گروه آدم‌کش از تهدید‌ کمتری برخوردار است.

4. ما همگی باید با هم متحد شده و در مقابل سلطه، پیشروی و وحشت‌آفرینی ایران را بگیریم: در حقیقت، سلطه، پیشروی و وحشت‌آفرینی وجود داشته است اما نه توسط ایران بلکه توسط داعش.

5. روزگاری که یهودیان در برابر نسل‌کشی دشمنان منفعل بودند به پایان رسیده است: این حرف درست است که هیچ کشوری نمی‌تواند نسل‌کشی را تحمل کند. اما نمی‌توان گفت که در تاریخ معاصر رژیم‌صهیونیستی منفعل بوده است. این رژیم جنگ شش روزه در سال 1967 را به راه انداخت. این رژیم حملات بسیاری را علیه مردم فلسطین و لبنان به راه اندخت.

6. این توافق اوضاع خاورمیانه را بدتر خواهد کرد و مسابقه تسلیحاتی را در منطقه به راه می‌اندازد: نتانیاهو معتقد است که مدت‌هاست که مسابقه تسلیحاتی در منطقه شروع شده است.

7. ایران برای همیشه دشمن آمریکا خواهد بود: به نظر می‌رسد که نتانیاهو نمی‌داند که نباید خود را جای آمریکا قرار دهد. وی نمی‌تواند درباره آینده روابط بین دو کشور صحبت کند.

8. سخنرانی نتانیاهو درباره خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای با استقبال حضار روبرو شد: پس رژیم صهیونیستی به عنوان تنها کشوری که در خاورمیانه مجهز به تسلیحات هسته‌ای است باید تمامی این تسلیحات را نابود کند.

9. همسایگان رژیم صهیونیستی می‌دانند که اگر تحریم‌ها برداشته شوند، ایران بیش از پیش به سیاست تخاصمی خود ادامه می‌دهد: باز هم نتانیاهو دارد از جانب دیگر کشورها صحبت می کند.

10. نتانیاهو در پایان سخنان خود به شعر رابرت فراست شاعر آمریکایی اشاره کرد: جاده‌ای که کسی وارد آن نشده است. با این جمله وی خواست سناتورهای آمریکایی را به اتخاذ تصمیم دشواری تحریک نماید.


افزایش مانورهای سیاسی مقامات عربستانی علیه ایران در خلال سخنرانی نتانیاهو

به گزارش موسسه بروکینگز، در حالی که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی این هفته نقش اصلی را در کنگره آمریکا ایفا می‌کند، مقامات عربستانی بر شدت مانورهای سیاسی خود علیه ایران افزوده‌اند. پادشاه عربستان نواز شریف نخست وزیر پاکستان را به ریاض دعوت کرده است. این دعوت غیرعادی و فوری را برخی در پاکستان به همکاری راهبردی علیه ایران ربط داده‌اند. سلمان سال گذشته بعنوان شاهزاده عربستان سفری به پاکستان داشت و برای تقویت پیمان راهبردی بین دو کشور یک و نیم میلیارد دلار به این کشور کمک کرد.

بازکشت حماس به آغوش ایران/ آیا یمن هزینه زیادی برای ایران خواهد داشت؟

گمانه‌زنی‌ها در اسلام‌آباد از این مساله حکایت دارد که سلمان بدون توجه به نتیجه مذاکرات با ایران ضمانت‌هایی را از دولت اسلام آباد می‌خواهد تا این کشور همچنان هم‌پیمان عربستان باقی بماند.

شریف در ژانویه امسال قبل از آنکه ملک عبدالله فوت کند سفری به ریاض داشت و در آنجا به وی گفته شد که به احتمال فراوان ملک عبدالله از دنیا خواهد رفت و جای وی را سلمان خواهد گرفت. پاکستان تنها کشوری بود که به این زودی از این خبر مطلع شد. این مساله نشان‌دهنده روابط راهبردی نزدیک دو کشور است.

سلمان همچنین میزبان عبدالله الفتاح سیسی رئیس جمهور مصر، رجب الطیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و همچنین عبدالله سوم پادشاه اردن نیز بود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    0 0
    رهبران ایران مردم این کشور را متقاعد کرده‌اند که ممنوعیت غنی‌سازی اورانیوم به معنای محرومیت آنها از حق داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است. -- خب که چی آخه ؟ اینهمه تحریم شدیم . اینهمه شهید دادیم حالا بیایم به ساز تو گوسفند کرواتی برقصیم؟ تویی که افتخارت کشتار هیروشیما و ناکازاکیه .. تویی که رژیم جعلی رو به سلاح اتمی مجهز کردی داری واسه ما تعیین تکلیف میکنی ؟
  • امیر شیری ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    0 0
    این اعراب خصوصا سعودیها که به حول و ولا میافتن میفهمم کارمون درسته اینا از رژیم صهیونیستی هم خطرناک ترند
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    0 0
    عقل و شعور نتانیاهو به این چیزا قد نمیده معاون هاش بهش یاد دادن
  • امیرفرزانه ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    0 0
    بزرگترین دشمن وبدخواه ملت وکشور ما،عربستان نه آمریکا، چی ميشه اونا که با نقشه طراحی شده فقط بخاطر ضربه زدن به اقتصادایران نفت رو ارزون کردن، ما هم یه مدتی تنگه هرمز رو ببندیم تا کمی آدم شن
  • موشک خان ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    0 0
    این نتان یابو چقدر له له می زنه برنامه هستهای ایران رو ببنده! نامردا چشم ندارن ایران پیشرفت کنه
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    0 0
    چرا که نه ایران خزانه خوبی برای حماس و حماسیان است
  • پسر ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    0 0
    بازم میگم حماس قبل از حادثه سوریه ازپشت به ایران خنجر زده بود فقط جهاد اسلامی
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    0 0
    حماس باید دست از خیانت برعلیه ایران بردارد. و از نظام بشار حمایت کند. در ضمن به بشار اسد در شکست تکفیری ها کمک کند. وگرنه دیر خواهد شد.
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 0
    1.سعودیها بازیچه آمریکان 2.کاهش قیمت نفت دلایل دیگه ای هم غیر از فروش بالای عربستان داره
  • جلال ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 0
    "اما نمی‌توان گفت که در تاریخ معاصر رژیم‌صهیونیستی منفعل بوده است. این رژیم جنگ شش روزه در سال 1967 را به راه انداخت. " مگه مسلمانان و اعراب بخصوص جمال عبدالناصر جنگ شش روزه سال 1967 و جنگ 1973 رو براه ننداختن .
  • رزمنده ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 0
    معلوم نیست این سعودیها و قطر و امارات و کویت و اردن چکارمی کنن، اونهمه پول و تجهیزات به تروریستهادادن تا مثلا جلو محورمقاومت رو بگیرن و تضعیف کنن، ازاین طرف کلی قراردادتسلیحاتی با امریکا وانگلیس وفرانسه وآلمان می بندند،ازاینطرف دیگه باز کلی پول خرج می کنن که مثلا پاکستان به طرف ایران متمایل نشه، آخه مگه کسی میخواد با سعودیها بجنگه که اینقدرمی ترسند؟ کسی با سعودیها نمی جنگه بلکه این ملت عربستان هستند که سرانجام حکام بی عقل سعودی را به زیرخواهندکشید، حالا مثلا برای رودررویی با ملت خودشان اینقدرهواپیما وتجهیزات نظامی می خرند؟ اگه سعودیها اینهمه پول رو خرج فلسطین و مقاومت اسلامی می کرد تاحالا رزِم صهیونیستی نابودمی شد و تمام فتنه ها و جنگها ازبین می رفت اونوقت خودشونم راحت بودند.
  • امید ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 0
    دیکتاتورهای وهابی عرب درطول تاریخ دشمن ما ایرانیها بوده اند.دشمن اصلی مادرحوزه عقیدتی وامنیتی وهابیت تروریست پرور است.
  • مسعود ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    مدعی خواست که ازبیخ کندریشه ما/غافل ازآنکه خداهست دراندیشه ما آمریکاونوکراش ونوچه هاش هیچ غلطی نمی توانن بکنن،اگرماباهم باشیم وتکیه برخدا داشته باشیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس