کد خبر 393915
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲

یکی از معضلاتی که امروزه بسیاری از مسئولان و دولتمردان را به فکر انداخته و جامعه‌شناسان و روان‌شناسان هم در زمینه حرفه‌ای خود آن را بررسی و پژوهش می‌کند، افزایش میانگین سن ازدواج و بی‌رغبتی جوانان ایرانی برای تشکیل خانواده است.

 به گزارش مشرق، عده‌ای نوک شمشیر این معضل را به سمت دختران ایرانی نشانه می‌روند و معتقدند افزایش سطح توقعات، افزایش استقلال اجتماعی و تمکن مالی باعث این شده است که دختران ایرانی به ازدواج بی‌تفاوت شده و دیگر انگیزه‌ای برای تشکیل دادن خانواده نداشته باشند.

در ایران به ویژه شهرهای بزرگ و صنعتی آنکه افزایش آگاهی روند سریع تری را نسبت به سایرشهر‌ها پیش رو دارد عوامل متعددی می‌تواند در بالارفتن میانگین سن ازدواج و کاهش آمار آن موثر باشد همانند: افزایش آمار طلاق به ویژه طلاق‌هایی که در مدت زمان کوتاهی بعد از ازدواج ثبت شده‌اند، افزایش خیانت و بی‌تعهدی در میان زوج‌ها، عوامل اقتصادی، تغییر فرهنگ و دگرگونی نظام ارزش فردی و گروهی، افزایش بیکاری و عدم وجود امنیت شغلی برای جوانان و آقایان که امکان ازدواج را از جوانان سلب کرده است.

مصطفی ازکیا، جامعه‌شناس و محقق در زمینه مطالعات زنان تصریح کرد: عوامل و علل متعددی برای به تاخیر افتادن ازدواج در میان جوانان ما وجود دارد. در این مورد باید دیدگاه خود را توسعه دهیم و ابعاد دیگری را هم مورد بررسی قرار دهیم؛ استقلال و تمکن مالی دختر خانوم‌ها یکی از این ابعاد است اما افزایش میانگین سن ازدواج ابعاد دیگری هم دارد.

او گفت: بالارفتن سطح تحصیلات هم برای دختر‌ها و هم پسر‌ها، افزایش توقعات برای طرفین، عدم توانایی در برآورده کردن این توقعات توسط آقایان برای همسران آینده خود همه از عواملی است که نه تنها در شهرهای بزرگ و صنعتی ازدواج را به تاخیر محکوم کرده است بلکه تاثیر خود را در شهرهای کوچک و روستا‌ها هم گذاشته است.

ازکیا افزود: متوسط سن ازدواج برای دختر‌ها 15 سال و برای پسر‌ها 20 سال بوده است این آمار امروزه برای مرد‌ها به بیست و سه و نیم تا بیست و چهار وبرای زنان به بیست و سه سال رسیده است که این افزایش را ما می‌توانیم ناشی از تحولات فرهنگی و تغییر در نظام ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی بدانیم که آن هم به دو جنس دختر و پسر مربوط می‌شود و فقط مختص جنس خاصی نیست. تمام افراد را در جامعه در بر می‌گیرد.

این جامعه‌شناس گفت: اما من مهم‌ترین عامل تاخیر درازدواج را عامل اقتصادی می‌دانم زیرا شرایط امروز ما به جایی رسیده که خانواده‌هایی که تمکن مالی هم داشته باشند به سختی می‌توانند در فرایند ازدواج به فرزندان خود کمک کنند چه برسد به خانواده‌هایی که از قشر متوسط و کم درآمد جامعه هستند. جوانان شغل مناسب با درآمدی که بتوانند به آن اتکا کنند و تشکیل خانواده بدهند و در روند آن نیاز‌های همسر و فرزند خود را برآورده کنند ندارند.

ازکیا معتقد است که گناه تاخیر در ازدواج را نباید به گردن دختران بیاندازیم و آن‌ها مسبب این ماجرا بدانیم و در ادامه گفت: یک سلسله اتفاقات و تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی است که میوهٔ ناسالمی را به بار آورده و آن تاخیر در ازدواج جوانان است. دختر هم می‌خواهد زمانی که ازدواج می‌کند حداقل زندگی مشترک آن هم سطح خانواده پدری خود و زندگی مجردی‌اش باشد حالا اگر یک پله هم بالا‌تر نبود دیگر پایین‌تر نباشد و این توقع بی‌جایی نیست.

او تاکید کرد: افزایش ابزار ارتباطات جمعی و نفوذ فرهنگ مغرب زمین هم در این میان نقش مهمی دارد زیرا جوانان ما را به سمتی سوق دادند که خارج ازفرهنگ و عرف خودمان با هم زندگی کنند اما بدون گرفتن مراسم و رسومی که ما به آن‌ها معتقد هستیم. مطالعات پراکنده‌ای انجام شده خوشبختانه این میزان به حدی نرسیده‌اند که به یک مسئله و معضل اجتماعی برسند اما در حال رشد هستند و ما باید به فکر پیشگیری باشیم.

ازکیا گفت: حرکت امروز جامعه ما متاسفانه به سمتی است که فقط گروهی از افراد و قشر خاصی از مردم به رفاهیات و امکانات نیاز دارند و گروه‌های درآمدی متوسط و رو به پایین جامعه نمی‌توانند از همهٔ امکانات برخوردار باشند و به راحتی زندگی کنند. این‌ها مجموعه عواملی است که شرایط فرهنگی و اجتماعی را هم تحت سیطرهٔ خود متحول می‌کند ازدواج و تشکیل خانواده کاهش می‌یابد و به دنبالهٔ آن فرزند آوری کمرنگ می‌شود و در نتیجه کشور با افزایش افراد مسن و سالخورده مواجه می‌شود یا بعبارتی جامعه پیر می‌شود.
منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 12
  • سینا ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    2 0
    وقتی که باید به فکر می بودین، داشتین دین گزیری جوانان را انکار می کردید
  • ناشناس ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    1 0
    مهمتربن عوامل مشکلات اقتصادی وافزایش توقعات است هم توقعات دخترها زیاد شده هم توقعات خانواده دختر
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    اصلا همه چیز تقصیر دختراس. دیوار کوتاه تر که پیدا نکردید
  • ميشا ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    1 3
    ماشالا پسراي الدنگ و خائن زياد داريم... خرج شيكمشونو بزور در ميارن چه ادا و اطوارهايييييي ايشششششششششششش
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    1 0
    در مورد بابا و داداشای خودت هم همین نظر رو داری ؟ مشرق من طومار نوشتم تأیید نشد بعد ایششش رو تأیید کردی..
  • مهناز ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    1 0
    ای بابا من دختر 31 ساله هستم دکتر هم هستم شغل و پول خوب هم دارم اما متاسفانه همین اخیر کسی به سراغم آمد که از همه لحاظ پایینتر بود اما من دلی جلو رفتم و بدون هیچ شرطی پذیرفتم خانواده اش بدگمان شدند و قبول نکردند. حالا من دیگر تصمیم گرفتم هر که جلو بیاید به راحتی قبول نکنم و هزارتا شرطو شروط بذارم و کلی هم ازش ایراد بگیرم. به همه دخترها توصیه می کنم که واقعا بهتر است دختر ها توقع شان را بالا ببرند تا پسرها به گمانه زنی در موردشان نیفتند
  • بیتا ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    یک زمانی بود که دخترها دوست داشتند نشکیل خانواده بدهند ، و همسرشان هم برایشان بهترین زندگی رو فراهم می کرد حالا هر مردی در حد و توان مالی خودش... الان ماشالله پسران نسل ما دنبال دخترهایی می گردند که بابای پولدار داشته باشه و خود دختر هم خونه و ماشین داشته باشه و دستش تو جیب خودش باشه و از شوهرش هم هیچ انتظار و توقعی نداشته باشه و آقایون فقط دستور می دهند و طلبکارند.خب همینه که دختر ها هم آقا بالاسر نمی خوان، خودشون کار می کنند و پول در میارن و خرج خودشون می کنند...
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    1 0
    پسر جان ادا در نیار
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    چون شوهر گیرشون نمیاد
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    نه داداش علتش این نیست علتش در شعرپایین اومده مزده ای دل که مسیحا نفسی می آِد شوهرخوب مگر گیرکسی می آید خخخخ
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    سلام، نظرات خوبی توسط آقای ازکیا مطرح شده. البته مسولین خیلی زودتر از اینها باید به فکر می بودن و کار فرهنگی لازم رو می کردن. بنظر بنده بهرحال دختران هم به سهم خود در این زمینه مقصر هستند. اگر سهمیه دختران را برای تحصیل بی محابا و فکر نشده زیاد نمی کردند... اگر دختران و پسران توقعاتشان را در همه زمینه های کم می کردند... اگر احزاب سیاسی و .. بی دلیل مسایل سیاسی را آنقدر بزرگ نمی کردند که مانع ازدواج دو نفر شود... اگر فتنه 88 و ... نبود که جوانان را ترغیب کند که این مسایل را جزو مسایل اساسی خواستگاری قرار دهند... اگر خانواده ها بجای اینکه سرمایه اضافی خود را در زندگی خودشان بریزند برای آینده زندگی فرزندانشان خرج کنند... اگر بهانه گیری های بی دلیل و انگ های بی اساس خانواده های دو طرف نبود... اگر اخلاق و دینداری و تعهد معیار ازدواج بود تا خرج کردن برای لوازم آرایشی و عمل های جورواجور .... اگر اساس بر ایجاد اعتماد بود بجای اینکه دختران با انواع وسایل مصنوعی برای خودشان اندام درست کنند و پسران از خدا بی خبر را از راه درست زندگی خارج کنند... اگر فروش لوازم آرایشی قواعد خودش را داشت و باعث ایجاد فساد نمیشد... اگر زندگی مشترک آنقدر ارزشمند بود که هر دختری تلاش می کرد زودتر ازدواج کند و در زندگی با همسرش توانمند شود... اگر دختران و پسران می دانستند که سلامت فیزیکی و روانی آنها در گرو ازدواج به موقع بود... اگر می دانستیم و درک می کردیم که دشمن با هر عواملی که برایش ممکن است سعی در خدشه دار کردن شیوه های زندگی ما دارد.... کاش روزی برسد که هوشیاری و توانمندی فرزندان این سرزمین بیشترین حد ممکن باشد.
  • میثم ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    همه رو بخاطر ی نفر جمع نمیبندن عزیز.
  • محمد ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    ازدواج عاليه از هر لحاظ.. اوايل اشتياق داشتم ولي الان ذره اي ندارم.. سعي خودمو كردم..چندين بار مستقيم و غير مستقيم.. ولي نشد ديگه.. خدايي از رو رفتم .خخخخ
  • فرشاد ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    میانگین سنی‌ ۱۵ سال بوده؟؟؟ یعنی‌ چند تا دختر بچه زیر شش سال ازدواج میکردند که به این میانگین رسیدن؟؟؟؟
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    کو شوهر کو پول کو کار
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    همش تقصیر مادره دختره
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    من به دخترها حق می دهم. آنها نمی توانند ازدواج کنند وقتی دیگر پسرها مرد نیستند. دیگر خبری از عزت و مردانگی نیست. پسرهای الان خجالت نمی کشند در حالی که دانشجو هستند و نفقه خور پدرشان هستند برودند زن بگیرند! و حتی فکر نمی کنند که که ازدواجی که در آن مرد نیت دادن نفقه از همان دخول را نداشته باشد در حکم زنا است. از آن بدتر اینکه دنبال زنهای کارمند می گیرند و تازه می خواهند نفقه خور زنهایشان بشوند!! یعنی دنیا کاملا برعکس شده است. در این شرایط یافتن " مرد" حکم کیمیا را دارد. پس ترشیدن دخترها ابدا ننگ و عار نیست.
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    این چه وضع کامنت گذاشتنه.. مگر خداوند نگفته ، من همه را جفت آفریدم ، خداوند حتی گیاهان و حیوانات را جفت آفریده.. پس بیندیش که چرا این اتفاق برای برخی دختران رخ داده.
  • طه ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    احسنتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت!!! هزارلایک برای شما -
  • 17ساله ازتهران بزرگ ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    به عنوان یک دختر عفیفو پاک دامن و زیبا و پولدارتصمیم گرفتم قبل از 20 سالگی بایک پسر مومن که بیاد خواستگاریم ازدواج کنم ت دعا کنید یکی پیداشه
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    lمشکلی نیست دختر ها میتوانند در منزل پدری بمانند تا شاید در دهه سوم زندگی این مردی مورد نظر شما (که بعد از تحصیل و سربازی و چند سال کار موفق به تهیه رهن یک الونک شده ) شاید دیوانه شد و به خواستگاری دختران مد نظر شما رفت !
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    از حرفهای بیخود خسته نشدی؟ علت این است که اکثر ایرانیان از ساده زیستی بیزارند و ... ادامه بدهید تا برسید به عواقب آن ریشه بسیاری از طلاقها هم ابتلای بیشتر ایرانیها به فقر گفتگو است فرهنگ حل مشکل از طریق گفتگو را نداریم بچه ها را هم همینطور تربیت میکنیم تا به افرادی خودمحور و بی ظرفیت تبدیل شوند که فکر کنند دنیا و اهلش باید به کام آنها بچرخد!
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    آبروی دخترای مردم را نبر اقا پسر شیطون
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    1 0
    به ناشناس 16:40 آنچه نوشتم از خودم نبود شرط شرع مقدس و سنت همان همان پیامبر خدا است که النکاح سنتی سخن او است. لیکن همه این جمله را می گویند اما شرایطش را از یاد می برند! مساله نفقه لزوما به معنای قصر و خانه جداگانه و ماشین و وبلا نیست. بلکه منظور مرد مصصمی است که درآمدی ولو اندک اما از مال حلال دارد اما آنقدر که حداقل نفقه شرعی را بتواند بپردازد و ولو خودش گرسنه بماند نمی گذارد آب توی دل زن تکان بخورد. درست شبیه مردان غیرتمند قدیم. مردی که حقیقا یک زن عفیف می تواند به او تکیه کند. برای همین زنهای قدیم شوهرها را در حد پرستش دوست داشتند و بین آنها خبری از طلاق نبود. اما متاسفانه الان پسرهای فعلی هرگز مرد نمی شوند. در عین اینکه دستشان در جیب پدرشان است و چشم هرزه شان هر روز هزاران دختر و زن را سیل می کند، دنبال دختر عفیفی هستند که بدبختش کنند. دختری که حتی الامکان کارمند باشند و ماشین و خانه هم داشته باشد!! امان از بی غیرتی.
  • مجید ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    هر کسی از ظن خود شد یار من!!!!!!!!!!!!!! متاسفانه اهداف ازدواج پسرها و دخترها انقدر تغییر کرده! و هر طرف از دیگری توقع دارد! که دو طرف از هم فراری و ترسیده شده اند! اما گذشت زمان همه چیز را روشن می کند!
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    1 0
    انشالله مشرق منتشر میکند امان از بهانه تراشی به اسم دین ! جناب عالی ظاهرا فراموش کردید که علاوه بر ان پسر های که به نظر شما مرد نیستند ( همه را هم به یک چوب می رانید ! )ابتدا حاکمیت وظیفه و وظایفی را بر عهده دارد ایضا ان بخش از افراد جامعه که بر حسب اتفاق ! پدر و مادر دختر یا پسر هستند ! حکایت امروز حکایت بستن سنگ و رها کردن سگ است ... به هزار یک بهانه جوانان را می پیچانند ! و در ورودشان به زندگی متاهلی مانع ایجاد میکنند( تحصیل / سربازی / کار / حداقل های لازم برای گرفتن مراسم عروسی !) از خانواده تا حاکمیت ...زمانی که از لحاظ اقتصادی کار با درامد مکفی برای مردان موجود نیست همین دختران فوق الذکر با درامد کمتر به استخدام شرکت هایی در می ایند که کارمندان خانم را از هر لحاظ ترجیح می دهند ...بعد بر اقایان خرده گرفته میشود که ... ===== حتی از دادن وام ازدواج هم دریغ میشود بله دوست ناشناس کنار گود نشستن و همه را به یک چوب راندن اسان است / چند میلیون جوان دم بخت و ناتوان برای ازدواج بار سنگینی بر دوش اجتماع است اما جالب اینکه تنها مقصر همین چند میلیون نفر هستند تقصیر از طالع و بخت و ستاره است ! حاکمیت و جامعه هیچ وظیفه ای ندارند !
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    گذشت زمان فقط این ده میلیون جوان در سن ازدواج را به سمت نقطه بی بازگشت ( تجرد کامل !) هل میدهد در حالی که نه عرف و حشتناک جامعه پا را از روی گلوی این جمعیت بر میدارد و نه دولت محترم قدمی که نه بلکه زحمتی برای دادن وام ازدواج و کمک به زوج های جوان به خود نمی دهد
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    ادب داشته باش!
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    لایک با اجازه کپی
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    یه عنوان یه دختر محجبه که از همین کم توقعی بدجور چوب خورده با شما موافقم
  • عشرت ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    با وجود پسر های زیر ابرو ورداشته اماده ازدواج جمعیت دختر ها خیلی زیاد شده .
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    بعضی مادران قبلی مهریه اجرا کردند و مردان را در زندان پوساندن حالا دختر هاشان تا ابد مجرد بمانند و بپوسند.
  • مریم ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    1 0
    کاملا موافقم .هرچی توقعت کمتر باشه فکر میکنن عیب و ایرادی داری برای منم همین اتفاق افتاده
  • احمدرضا ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 1
    دوستان سلام.چرا باید زنان ما کارمند باشند و مردان ما بیکار؟قدیما مردها باید نان آور باشند و زنان مدیر خانه و همسری مهربان و مادری فداکار.وقتی دختران برای اینکه بقول خودشون مغرور هستند و دستشان در جیب خود، باید درآمد داشته باشند ، این میشود که شده.اما اگر بعد از ازدواج برای همراهی همسر و کمک به اقتصاد خانواده،حتی بصورت قناعت به همسر خود کمک کنند آیا باز هم،این شرایط بوجود می آید؟آیا مردان تنبل و تن پرور بوجود می آید؟قبول دارم که زندگی سخت هست اما به چه بهایی؟دختران تحصیلات عالی میکنند اما پسران باید مانع خدمت را از پیش رو بردارند.دختران به همین وسیله صاحب کار میشوند و به همین نسبت پسران بیکار.آیا با این اوصاف نباید دنبال یه دختر کارمند رفت؟از پایه و اساس فرهنگ ما خراب شده.بیایید منطقی فکر کنیم.آن خواهر پزشک چرا در زمان دانشجویی و یا قبل از آن ازدواج نکرد؟آن خواهری که محجبه و متین هست چرا زودتر ازدواج نمیکند؟آیا خانواده ها مقصر هستند؟ به امید روزی که بتوان هر کسی را در سر جای خود ببینیم.من متحجر نیستم و مخالف فعالیت و کار خواهرانم نیستم اما باید برای کمک به خانواده باشد نه امتیازی برای ازدواج.
  • م-ب ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    با عرض پوزش چه نظر مزخرفی!
  • سروش ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    دختر هم می‌خواهد زمانی که ازدواج می‌کند حداقل زندگی مشترک آن هم سطح خانواده پدری خود و زندگی مجردی‌اش باشد حالا اگر یک پله هم بالا‌تر نبود دیگر پایین‌تر نباشد و این توقع بی‌جایی نیست. واقعا مسخره است پدر دختر خانم بعد از 50 سال تونسته اون شرايط زندگي و امكانات و رفاه فراهم كنه يه جوون 25 ساله چطور راه 50 ساله رو 2-3 ساله بره؟ اون هم با اين تحريم ها و تورم و ركود و... تهيه امكاناتي كه در خانه پدري هست در همان اول ازدواج توقع بيجايي است.
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    فقط دختران نیستند. پسران هم هستند.
  • کاکتوس ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    درسته دختراتوقعاتشون بالاست وپسراهم دنبال دخترای پولدارمیگردن ولی عیب کاریه جای دیگست (زندگی سخت شده جان مادرتون قبول کنین،نمیشه باحقوق کارمندی وکارگری چرخوندش)واسه همین همه دنبال بهانه اندواززیرازدواج درمیرن والاکدوم انسان عاقلی ازداشتن همسرخوشش نمیاد؟
  • ســـام ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    2 0
    یک سال پیش من از دانشگاه با مدرک ارشد برق فارغ التحصیل شدم و الحمدالله تونستم بعد از2ماه استخدام بشم . در دوره ارشد با یه دختری اشنا شدم که 2 ترم از من پایین تر بود. تو تمام کردن 2تا از پروژه هاش بهش کمک کردم وبهش علاقه مند شدم . سعی کردم رابطه ام رو با هاش حفظ کنم و بیشتر بشناسمش چون واقعا دوسش داشتم ومیخواستم باهاش زندگی کنم .اون تمام فاکتورهایی که من میخواستم رو داشت و اون هم نسبت به من بی علاقه نبود . 3 ماه پیش به خواستگاریش رفتم ولی این خانم به من گفت که تا تموم شدن درسش نمیخواد ازدواج کنه . من بهش گفتم من تو تمام درس ها بهت کمک میکنم واصلا پایان نامتم خودم برات انجام میدم ولی اون یه بهانه دیگه اورد : 700 سکه مهریه رو شرط دوم قرار داد و اصلا هم ازش کوتاه نیومد . و من چون این مقدار مهریه رو غیر منطقی میدونستم قبول نکردم ولی 2 بار دیگه به خواستگاریش رفتم که شاید خدا یه گشایشی تو کارم قرار بده ولی نشد .خیلی باهاش حرف زدم وبهش ابراز علاقه کردم ولی انگار یه چیزی نمیگذاشت صدای قلبم رو بشنوه . خلاصه همه چیز خراب شد . تا همین 1هفته پیش که یهو ساعت 11 شب بهم زنگ زد وگفت که پشیمون شده و حاضره که حتی مهریش رو سر عقد ببخشه . داشتم از تعجب شاخ در میاوردم ولی من قبول نکردم . و تو این هفته 2 بار اومد محل کارم و هر روز بهم زنگ میزنه ولی دیگه من دلم باهاش صاف نیست . به قول پدرم اون چون نتونسته یکی بهتر از تورو پیدا کنه اومده سراغت . ببخشید که سرتون رو در اوردم . بالاخره ما اقایون هم به دردل کردن احتیاج داریم . و اینو گفتم چون دیدم بازخوردهای خانم ها در مورد اقایون خیلی با تنگ نظری و بدبینی مطرح شده ...
  • امید ج ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    یهو آدرسو شماره تلفنم میزاشتی راحت !!!
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    بالا ببرید ببینیم آخرش چی میشه. عجب!!! پس خانوادش به خاطر کم توقعی شما بد گمان شدند؟!!!!! خودش جلو اومد بعد خودش بدگمان شد رفت؟!!!
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    امیدوارم به مراد دلتان برسید.
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    بزرگترین مشکل الان خانواده ها هستند. خودشون با ساده ترین امکانات و بدون تشریفات ازدواج کردند ولی الان یادشون رفته و از خواستگارا توقعات عجیب غریب دارن. مثلا دوست من چند ساله سخت کار میکنه و پولی هم پس انداز کرده، رفته خواستگاری دختر یه کارمند حقوق بگیر از طبقه متوسط جامعه، ازش بالای هزار سکه مهریه خواستن ولی گفتن ما اهل مهریه گرفتن نیستیم ولی باید حتما عدد مهریه این باشه! دختره هم گفته حتما باید ماشین بخری ، یعنی دوستم باید بیشتر پس انداز چند سالشو بده ماشین و فعلا قید خونه رو بزنه. خداییش دوست من حق نداره از ازدواج با این دختر وحشت کنه؟
  • ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    خواستگاری داشتم که از من میخواست سرکاربرم تا بتونه قسطاشو بده،قبول کردم.گفت نمیتونم واست خرید بازار برم و سرویس طلا بخرم قبول کردم.مهریه کم گرفتم.گفتم حلقه سبک برمی دارم.قناعت میکنم کم خرج میکنم.حاضرم باهات زیر یک سقف برم فقط نون خالی بخورم تو در عوض به من محبت کن.ولی پسر بعدش بهونه گیریاش شروع شد که باید ببینیم قسمت چی میشه و با زبون بی زبونی بهم فهموند که دوستم نداره.الان نامزدی مون بهم خورده.
  • حسین ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    2 0
    زنان قدیم میمردن جیک نمیزدند . پا به پای مردها میومدن الان کو؟ دختر انتظار داره پسر زندگی رو براش بسازه خودش بشه ملکه! فقط ناز کنه ! زندگی رو هر دو نفر میسازن . یکی رو خدا بهش پول داده به یکی نداده. پسر نمیاد زندگی کنه که خودش زجر بکشه یکی کیف کنه قدر دون هم نباشه . این حرفم بنظر من خیلی غلطه که میگید مرد قدیم گرسنگی میکشه اب تو دل زنش تکون نمیخوره این غیرت تو تمام مردها هست . اما منی که 700 حقوقمه باید برم بمیرم ؟ یادم نمیاد تو سنت همون پیامبر شما صحبت از مهریه بالا و هزار و یک مراسم مسخره شده باشه ؟ اتفاقا تو همون سنت ولایت مرد لحاظ شده و فرمان بری زن . کجا امروزه اینا صادقه ؟ طرف خودش خود مختاره انگار نه انگار که دو نفر باید با هم زندگی کنن . انتظار داره طرف مثل باباش فقط نوکریشو کنو و خانوم هیچ مسئولیتی ندارن . همه چی باید اماده باشه ایشون نزول اجلال کنن . همون بهتر این جور دخترا هیچ کس رو بدبخت نکنن و تا اخر عمرشون مجرد باقی بمونن . دختر و پسر جواهر هنوز هستن . پاک و عفیف و قانع هنوز هستن . منتها کم کاری دولتمردا باعث خیلی از بدبختی های ماست .
  • مرد غارنشین ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    من خودم 30 سالمه مجرد خاک بر سرم و نه تنها من بلکه اکثر رفقاهام مجردن وهممون از جامعه فرار کردیم با این حال شما چطور میگید میانگین 24 سال برای مرداست
  • ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    تشکر فردی را را از شرتان در امان قرار می‌دهید!
  • دانشجو ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    نخیر خرج خودشون نمیکنن، خرج این می کنن که با یه پسر باشن!! ینی حاضرن ارتباط نامشروع داشته باشن ولی ازدواج نکنن!!! اینجاس که آدم به مغز دخترا شک میکنه
  • دانشجو ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    سلام دوست عزیز، خوبی؟؟!! شما الان کجایی دادا؟؟؟ اینوری یا اونوری؟ اگه خوابی یه چک بزن توگوش خودت بیدار شی
  • دانشجو ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    سروش جان کوگوش شنوا . . .
  • دانشجو ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    خدا به راه راست هدایتمون کنه.
  • داود جنیدی ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    نه پدر جان همش بهانست وقتی رسیدن به یک جنس مخالف راحت باشه وانقدر متاسفانه .....دیگه پسره دلیلی نمی بینه بره دنبال کارو کوشش ونهایتا به رسیدن وصال یک دختر چون میبینه راحت سر راهش قرار داره
  • شعبان ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    اعتماد به سقف
  • مجتبی مجنون ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    با دعای خالی ک چیزی حل نمیشه تلاش هم لازمه خدایا برسون یه زن خوب و پاکدامن، ینی میشه خدا؟
  • محمد ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    0 0
    مشرق یعنی . . . .. .. با این نظر چاپ کردنت؟ مریضی؟!
  • محمد ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    0 0
    مشرق سایت همسریابی زدی؟ نظرای ما رو که قابل نمیدونی ولی بازم تکی! البته مرض هم داری !
  • ایوب ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    0 0
    به به فول اپشن هستن ایشون
  • ایوب ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    0 0
    یه وقت قبول نکنیا حرف مرد یکیست
  • علی ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    دوست عزیز فرمایش شما متین . این در مورد پسر های تن پروره . ولی اگه اینطور که شما میفرمایید باشه الان 95 درصد ما ها باید گرده افشانی کنیم بقیه مون هم تقسیم سلولی انجام بدیم . باید بین بد و بد تر انتخاب کرد
  • مسعود کامنت ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    مشرق . به نظرم تغییر کاربری بده جوونا رو به هم برسون
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    مشکل چشمای ماست که داره تو خیابون چیزای دیگه ای رو میبینه و عادت کرده. الان تمام دخترا شکل و ظاهر یه آدم متاهلو دارند و تا سقف کاری که میتونستن رو برا ظاهرشون انجام دادن. مساله دیگه اینکه خیلی از جوونا دوست پسر دوست دختری هستند و هیچ محدودیتی هم تو روابطشون ندارند. باعث میشه اولا بعضی از ماها اولا به دلیل چشمامون که به ظاهر بینی عادت کرده و اینکه خوشگل تر از خوشگل همیشه هست تو انتخابمون دچار مشکل بشیم و اینکه سخت بشه اعتماد کرد و همه آشنایی های اولیه برای ازدواج با عدم اعتماد طرفین همراه بشه به زبون ساده اعتماد کردن سخت شده و از طرفی مخارج ازدواج و تاهل هم بالاست و مهریه ها هم بالا و بازم خداروشکر یه سقف مهریه ای هرچند بالا تعیین شد.یه جوون فکرشو میکنه این همه هزینه کنه و شرایط مختلفو فشارهای مختلف و آیا نهایت کار فرد مورد نظرش قابل اعتما هست یا نهچه تضمینیه با کسی دوست نبوده و نباشه و فقط صرف مسایل مالی وسط نبوده باشه و بعد از این هزینه ها اگه ازدواجش موفق نبود چی؟ همه زندگیش برباد میره با یه ازدواج ناموفق و اینکه خب میترسه تازه این حالت مثبتش بود .بعضیا هم اینقدر آزادی و تفریحات دارند که ازدواجشون به قیمت از دست رفتن این آزادیا میشه و همین افراد که جو رو برای دیگر جوونا هم خراب میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس