کد خبر 393191
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱

یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه با حضور در جمع خبرنگاران، از پیشرفت قابل توجه در مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داد، اما گفت هنوز موضوعات دشواری بین طرفین باقی مانده است.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه گفت با وجود پیشرفت قابل توجهی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران صورت گرفته، اما همچنان موضوعات دشواری باقی مانده و بعید است طرفین در گفت‌وگوهای این هفته به توافق دست یابند.

این مقام آمریکایی که در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، همچنین گفت «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا این هفته نیز در مذاکرات هسته‌ای با ایران که در شهر مونترو سوئیس برگزار می‌شود، شرکت می‌کند. پیش از این گزارش شده بود که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز برای دومین بار در مذاکرات حضور می‌یابد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مقام ارشد آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، در مورد مذاکرات به خبرنگاران گفت: «روشن است که مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته و اختلافات کاهش یافته است، اما واقعا نمی‌دانیم که آیا می‌شود به یک توافق خوب رسید یا نه.»

وی افزود: «هنوز موضوعات دشواری باقی مانده است. هنوز شکاف‌هایی وجود دارد.»

این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال حصول «توافق سیاسی» در هفته جاری وجود دارد یا نه، گفت: «این هفته انتظارش را ندارم.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 این هفته در حالی در سوئیس آغاز می‌شود که طرفین برای رسیدن به توافق جامع، تا نهم تیر ماه زمان دارند. با این حال طرف غربی اصرار دارد که تا اوایل فروردین ماه، چارچوب توافق روشن شود.

اصول آمریکایی در مذاکرات

این مقام آمریکایی روز جمعه همچنین کلیات مدنظر واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای را در اختیار خبرنگاران قرار داد و گفت واشنگتن به دلیل آنکه «سرسختانه بر سر برخی اصول ایستاده‌ایم»، تاکنون با چند بار تمدید مذاکرات موافقت کرده است.

وی افزود: «ما تنها توافقی را می‌پذیریم که راه‌های مختلف به سمت مواد شکافت‌پذیری را که ایران برای یک سلاح هسته‌ای نیاز دارد، ببندد.»

به نوشته پایگاه خبری شبکه العربیه، مقام ارشد آمریکایی شرایط واشنگتن در مذاکرات را بدون آنکه به جزئیات بپردازد، اینطور تشریح کرد:

- ایران نباید اجازه تولید پلوتونیوم سطح تسلیحاتی را در رآکتور اراک داشته باشد. وی در این مورد گفت: «داریم در مورد اینکه ایران چطور می‌تواند رآکتور اراک را به نحوی تغییر دهد که برای اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد، بحث می‌کنیم.»
- ایران نباید از مجتمع هسته‌ای فردو برای غنی‌سازی استفاده کند.
ایران تنها در مجتمع نطنز امکان غنی‌سازی خواهد داشت.
- هر توافقی، باید موجب شود تا ایران دستکم یک سال با رسیدن به مقدار کافی مواد اتمی لازم برای یک بمب فاصله داشته باشد.
تعداد سانتریفیوژهای فعال و ذخایر اورانیوم کنونی ایران، به میزان «قابل ملاحظه‌ای کاهش» می‌یابد.
- ایران باید با بازرسی‌های بی‌سابقه از تأسیاست تولید و همچنین معادن و آسیاب‌های اورانیوم و همچنین مراکز مشکوک، موافقت کند.
آمریکا به دنبال توافقی است که در آن، کاهش تحریم‌های مد نظر ایران، «در یک دوره‌ زمانی، مرحله‌بندی شده است.»
- مقام آمریکایی همچنین گفت: «ما بر این اصل که اگر ایران توافق را نقض کرد تحریم‌ها بلافاصله بازمی‌گردند، تأکید داریم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    فقر مراکز مشکوک و لغو تحریم در مرحله بندیش نا مناسبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس