محمود احمدي‌نژاد در جريان نخستين سفر خارجي خود پس از رياست‌جمهوري روز گذشته در شهر استانبول به ديدار عبدالله گل رييس‌جمهور سابق تركيه رفت.

گروه سیاسی مشرق -روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


********


*کیهان

دولت یک سال فرصت را به امید لغو تحریم‌ها از دست داد

دولت برخلاف انتظار موجود، رویکردی متناقض را برای خروج از رکود اقتصادی در پیش گرفت.روزنامه شرق با انتشار این تحلیل نوشت: رویه منطقی، طبیعی و مورد انتظار از دولت یازدهم این بودکه از فرصت موجود استفاده کرده و مقدمات دوران اقتصاد بدون نفت را با تسهیل فضای فعالیت و شرایط کسب وکار نیروهای مولد و کارآفرین به ویژه در بخش خصوصی فراهم کند.اما دولت ضمن نادیده گرفتن پتانسیل نیروی مولد بخش خصوصی، با تکیه بر صنایع بزرگ دولتی و شبه دولتی و افزایش قیمت‌ها و مالیات و هزینه‌های فعالیت بخش مولد خصوصی، رویکردی بس متناقض و متضاد برای خروج از رکود در پیش گرفت و به تدریج رکن اصلی سیاست اقتصادی خود را بر محور چرخه باطل دولت‌های پیشین مستقر کرد.این روزنامه می‌افزاید: دولت نقطه ثقل فعالیت خود را بر افزایش درآمدهای حاصل از فروش منابع طبیعی یا با ارزش افزوده کم قرار داد و به امید برطرف شدن تحریم‌ها (که البته در جای خود امری لازم است) نشست. یک سال و اندی زمان پر ارزش از دست رفت و به قول بیهقی قضا در کمین بود و کار خویش می‌کرد و قیمت‌های نفت سقوط کرد.

نویسنده خاطرنشان می‌کند، قاعده طبیعی برون رفت از رکود این بود که دولت با کوچک‌سازی بدنه خود و چابک‌سازی و ارتقای کارآمدی و کارآیی خود به جای بار روی اقتصاد، پشتیبان و کمک‌کار آن شود. بسترسازی لازم برای رشد فعالیت مولد و کارآفرینی و رفع تضییقات و تحمیلات موجود ضمن افزایش ایجاد اشتغال و درآمد ملی، توان مصرف جامعه را بالا برده و خروج از رکود را رقم می‌زد. همچنین در این میان درمان برنامه‌ریزی شده معضلات اقتصادی نیز قابل پیگیری بود. اما در عمل چیز دیگری در حال تکوین است.نویسنده با انتقاد از عدم کوچک‌سازی دولت و افزایش هزینه‌های آن در کنار افزایش قیمت حامل‌های انرژی نوشت: تنها راه نجات واقعی و پایدار اقتصاد کشور، بسترسازی و اجرای سیاست‌های اقتصادی در جهت رشد و توسعه غیررانتی و رقابتی بخش‌های خصوصی مولد اقتصادی و کارآفرینی و تکیه به نیروی کار و خلاقیت مردم است.

دولت به جای صرف انتقال فشار بار مالیاتی و هزینه‌های خود به مردم و بخش مولد خصوصی و کارآفرینان باید رویکردی را اتخاذ کند تا اولا حجم و هزینه‌ها و ابعاد دخالت و تصدی‌گری خود را کاهش دهد، دوما سبدمالیاتی را به سمت بخش‌های عمومی و شبه‌دولتی، ثروتمندان و سوداگران و بخش غیرمولد گسترش دهد و سوما درآمد مردم و تولیدکنندگان را بالا برده که ضمن خروج از رکود، امکان کسب مالیات و درآمد نیز میسر شود.

تورم ناشی از افزایش نقدینگی ثبات اقتصادی را تهدید می‌کند
 
آمارهای رسمی دولت از افزایش 27/9 درصدی نقدینگی و افزایش تسهیلات واگذار شده از سوی بانک‌ها حکایت می‌کند. مفهوم این آمار، فراهم شدن مقدمات افزایش تورم در کشور است.حجم نقدینگی در پایان دی ماه سال جاری با رشد 22/7 درصدی به 687 هزار و 800 میلیارد تومان رسید.پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد رشد نقدینگی در دی ماه سال 1392 نسبت به دی ماه سال قبل 27/9 درصد بوده است.نقدینگی 687 هزار میلیارد تومانی به این معنی است که امسال و تا ماه دهم از سال 93، 127 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شده است.روزنامه اعتماد در همین زمینه نوشت: دولت روحانی از ابتدای کار خود، مهار نقدینگی و انضباط پولی را در صدر برنامه‌های خود قرار داد. با این وجود رشد 29 درصدی نقدینگی در سال گذشته از عدم توفیق این برنامه دولت خبر می‌داد بخشی از افزایش حجم نقدینگی در سال 1392 ناشی از این است که پنج مؤسسه مالی و اعتباری از بانک مرکزی مجوز فعالیت گرفتند و آمار نقدینگی آنها به آمار نقدینگی موجود اضافه شد. این موضوع به اواخر دی ماه سال گذشته برمی‌گردد؛ زمانی که معاون نظارتی بانک مرکزی از احتساب میزان نقدینگی در اختیار مؤسسات مالی و اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی در آمار نقدینگی جامعه خبر داد و گفته بود: میزان نقدینگی این مؤسسات معادل 20 الی 25 درصد حجم نقدینگی موجود در جامعه است.

یادآور می‌شود مسئولان دولت فعلی، پروژه‌های عمرانی مانند مسکن مهر را که موجب ایجاد مسکن برای 2 میلیون و 400 هزار خانواده شده، موجب افزایش نقدینگی می‌دانستند اما اکنون معلوم شده عوامل دیگری در این کار دخیل هستند.همزمان قائم‌مقام بانک مرکزی از دست درازی بانک‌ها به منابع بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات بیشتر خبر داده و نسبت به بازگشت تورم هشدار داده است. اکبر کمیجانی با اشاره به اینکه بانک‌ها نه تنها به منابع خود تسهیلات داده‌اند که به منابع بانک مرکزی هم دست‌درازی کرده‌اند، نسبت به بازگشت تورم هشدار داد. اکبر کمیجانی تصریح کرد: پیش‌بینی ما در خوشبینانه‌ترین وضعیت برای کل سال 280 هزار میلیارد تومان بود ولی اگر اوضاع تا پایان سال به همین روال پیش رود، بانک‌ها 324 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت خواهند کرد که به مراتب بالاتر از پیش‌بینی ما است.قائم مقام بانک مرکزی گفت: تعداد زیادی از بانک‌ها به عنوان اضافه برداشت بدهکار بانک مرکزی هستند. بانک‌ها نه تنها منابع خود را در این راه مصرف کردند، بلکه به منابع بانک مرکزی هم دست‌درازی کرده‌اند و این خطر بزرگی است که می‌تواند اهداف تورمی را برای سال آینده مخدوش کند.

وی می‌‌گوید: ارقام نشان می‌دهد بانک‌ها بیش از آنچه که قابل پیش‌بینی بوده تسهیلات اعطا کرده‌اند. اگر فرض کنیم در بدترین سناریو حدود 40 تا 50 درصد این منابع، منابع جدید است، باز هم بانک‌ها در محدوده‌ای عمل کرده‌اند که خطر برگشت تورمی را مطرح می‌کند. وی با گلایه از وضعیت وام‌دهی بانک‌ها اظهار کرد: ما از منظر کلان و کل تسهیلات اعطایی نه تنها احساس نمی‌کنیم که بانک‌ها خویشتنداری کرده‌اند، بلکه حتی مازاد بر منابع خودشان و با استفاده از منابع بانک‌ مرکزی به عنوان اضافه برداشت، به این موضوع دامن زده‌اند و احتمالا در مدت باقیمانده، به صور مختلف اعطای تسهیلاتشان نسبت به ماه‌های قبل بیشتر هم خواهد شد.

پرونده فساد 6500 میلیاردی مربوط به دوره اصلاحات است
 
رئیس بانک مرکزی تلویحاً فاش کرد پرونده 6500 میلیارد تومانی مربوط به دوره اصلاحات است. ولی‌الله سیف می‌گوید این پرونده مربوط به 10 سال پیش است.سیف در نشست مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره بانک‌ها گفته است: در پرونده 6500 میلیارد تومانی نظام بانکی را مقصر جلوه می‌دهند و برخی اخبار به گونه‌ای جهت‌دار منتشر شده که گویی این پرونده جدید و مربوط به زمان حاضر است، درحالی که این پرونده به یک دهه قبل برمی‌گردد و بانک مرکزی نیز قبلاً این پرونده را همراه با سایر موارد (جمعاً 575 مورد) به مقام قضائی جهت‌ پیگیری اعلام نموده بود.به گزارش خبرگزاری فارس، بخش عمده تسهیلات 6500 میلیارد تومانی آقای «م‌ر» تولید کننده لوله پروفیل و صاحب گروه صنعتی «ص» متعلق به یک بانک خصوصی است که البته گفته می‌شود وی به یک بانک دولتی هم بدهی قابل توجهی دارد. این فرد، 4000 میلیارد تومان به یک بانک خصوصی بدهکار است و البته به دو بانک دولتی هم بدهی کلانی دارد. وی که  تولید کننده لوله پروفیل است، علت شکل‌گیری بخشی از بدهی‌ خود را عدم وصول طلب خود از برخی شرکت‌های پیمانکاری عنوان و اعلام آمادگی می‌کند بابت بدهی‌اش کارخانه‌های او تحویل بانک شود. این درحالی است که این واحدها نیز در گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی دچار بحران و اعتراضات کارگری بوده‌اند.

یک مقام آگاه در پاسخ به این سؤال که چگونه بانک به این فرد 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است، گفت: بخش عمده این تسهیلات، ال‌سی بوده به طوری که فقط در یک مرحله بانک برای او 600 میلیون یورو ال‌سی باز کرده بود. باتوجه به نرخ حدود 4 هزار تومانی یورو در بازار، تنها 2400 میلیارد تومان از آن مختص این یک فقره ال‌سی است. این تسهیلات در حدود سال‌های 80 پرداخت شده است.طبق گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس از نظام بانکی، این فرد که صاحب یک گروه صنعتی است، به یک بانک دولتی هم بدهی قابل توجهی دارد.

مفهوم لایحه بودجه 94 از نگاه اقتصاددان اصلاح‌طلب

یک اقتصاددان می‌گوید رشد مورد ادعای دولت رشد با کیفیت نیست.فرشاد مؤمنی در مصاحبه با خبر آن‌لاین گفت: با کمال تأسف در سال 94 براساس تمهیداتی که در لایحه بودجه قابل مشاهده است، قرار نیست تغییرات مثبت محسوسی در اقتصاد کشور اتفاق بیفتد. آنچه برای سال آینده می‌توان پیش‌بینی کرد این است که ما همچنان فاقد رشد با کیفیت، به عنوان رشد متکی بر بخش‌های مولد خواهیم بود.این اقتصاددان نزدیک به اصلاح‌طلبان بیان داشت: رشدهای حاصله نیز بیشتر جنبه صوری داشته و ناظر بر تغییرات غیر مؤثر در بهبود وضعیت کلی اقتصاد با خصلت پایداری خواهد بود. مانند آنچه امسال اتفاق افتاد و 4 درصد رشد اقتصادی برای 6 ماهه اول امسال اعلام شد که احتمالاً برای کل سال 2 درصد خواهد بود. اگرچه در محاسبات آماری واقعاً این رشد اتفاق افتاده، اما رشد با کیفیتی که مبتنی بر افزایش تولید و رونق بنگاه‌های تولیدی باشد، نبوده و بیشتر به رشد نقدینگی دلالت داشته. در سال آینده نیز در سند بودجه 2/5 درصد رشد اقتصادی برآورد شده اما در صورت حصول این نتیجه هم رشد اقتصادی با کیفیتی نخواهیم داشت و صرفاً شاهد بالا رفتن کمیت اعداد و ارقام بوده‌ایم.

رفاقت دردسرساز فائزه هاشمی با اعضای بهائیت و سازمان منافقین

خبرگزاری ایسنا در خبری به دور از آداب خبرنویسی نوشت: «فائزه هاشمی بخشی از مطالب منتسب به خود از جانب روزنامه فیگارو را تکذیب کرد. اما توضیح نداد که کدام قسمت از مصاحبه فائزه هاشمی با فیگارو تکذیب می‌شود.»فائزه هاشمی در مصاحبه با ایسنا گفت: در مصاحبه با فیگارو سوال‌های متعددی مطرح شد که گمان می‌کنم آنچه از سوی برخی از رسانه‌ها به نقل از من در قالب گفت‌وگو با فیگارو مطرح شده ناشی از نقل نادرست مطالب از جانب رسانه مذکور یا اشتباه در ترجمه باشد.در مصاحبه یاد شده از من خواسته شده ارزیابی از خاطرات زندان داشته باشم که عنوان کردم خاطرات آن دوران خاطراتی خوب بود و در آن زمان من با انسان‌های بزرگی آشنا شدم.

فائزه هاشمی با بیان اینکه در این مصاحبه از من سوال شد  با چه کسانی هم‌بند بودید، یادآور شد که من در قالب پاسخ به این سوال به افرادی اشاره کردم که از گروه‌های مختلف در آن مقطع زمانی با من هم‌بند بودند.وی تصریح کرد: آنچه در برخی از رسانه‌ها به نقل از من بیان شده پاسخ‌هایی است که من به سوال‌های متعدد خبرنگار دادم، اما به هر دلیل، این پاسخ‌ها به صورت نادرست در کنار هم قرار گرفته و در قالبی بیان شده که از آنچه مد نظر من بوده، فاصله دارد.یادآور می‌شود فائزه هاشمی در مصاحبه با روزنامه فیگارو با اشاره به زندانی شدنش به مدت 6 ماه گفته بود: زندان تجربه بسیار خوبی بود چرا که با زنان و مردان بزرگ ایرانی، بهائی‌ها، اعضای مجاهدین خلق ]منافقین[، اصلاح‌طلبان و کسانی آشنا شدم که برای باورهایشان مبارزه می‌کنند.او همچنین مدعی پسرفت آزادی‌ها و ناامیدی مردم شده بود.

تکذیب مبهم مصاحبه با روزنامه فیگارو و ابراز تعلق‌خاطر به عناصر وابسته به گروهک صهیونیستی - انگلیسی بهائیت و همچنین سازمان تروریستی منافقین در حالی است که فائزه هاشمی 20 فروردین 92 نیز در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای بهار با مرور خاطرات دوره بازداشت خود، از بهایی‌ها، مجاهدینی‌ها و منافقین به عنوان دوستان خود یاد کرده و گفته بود: در میان هم‌بندی‌ها و دوستانم، بهایی‌ها، تعدادی از سازمان مجاهدین و... چند نفر لائیک و چپ بودند... بابا در ملاقات گله‌های آن طرف را منتقل کرد که چرا به مجاهدین، منافقین نمی‌گویم یا چرا روابط خوبی مثلا با مجاهدین و بهائی‌ها دارم.بنابراین جا دارد از فائزه هاشمی بپرسیم آیا روزنامه زنجیره‌ای بهار نیز مشکل ترجمه داشته است؟!

*خراسان

ذره بين دولت روي ماموريت هاي امسال کارمندان و مديران

بر اساس بخشنامه يک مسئول مهم اجرايي به تعدادي از وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي، تاکيد شده است که نظر به اهميت اطلاع و اشراف بر ماموريت هاي داخلي و خارجي کارمندان و مديران اين دستگاه ها در سال 93، تا پايان اسفندماه نسبت به ارائه ليست مربوط به اين سفرها به تفکيک تعداد افراد اعزامي، روزهاي ماموريت و محل ماموريت اقدام و سپس نسبت به ارائه گزارش تفصيلي تاثيرات اين ماموريت ها، دستورات لازم را صادر کنند.

دستور کابينه درباره طلب بنياد مستضعفان از دولت

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه اعلام شده است که نظر به مجوزهاي قانوني مبني بر تهاتر بدهي هاي دولت به برخي دستگاه ها با مطالبات و بدهي هاي زير مجموعه هاي اين دستگاه ها به دولت که به منزله يک شخصيت حقوقي واحد هستند، مبلغ 1 هزار و 600 ميليارد ريال از مطالبات بنياد مستضعفان از دولت بابت آزادراه تهران – شمال و شرکت جنرال مکانيک، با بدهي هاي اين بنياد به دولت تهاتر مي شود.

*ایران

واکنش امریکا به رزمایش بزرگ پیامبر اعظم

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا در بحرین، در واکنش به رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 9 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس گفت: «به توانایی دفاعی نیروهای دریایی خودمان اطمینان دارم.» کوین استفنس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری«آسوشیتدپرس» افزود: «نیروهای امریکایی این رزمایش را تحت نظر دارند اما نگرانی بابت این رزمایش وجود ندارد.»

دو سایت «جماران» و «بهارنیوز» فیلتر شدند

دو سایت «جماران» و «بهارنیوز» با دستور قضایی از شب گذشته فیلتر و از دسترس خارج شدند. به گزارش «انتخاب»، سایت «جماران» ارگان رسمی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تحت ریاست سید حسن خمینی است. به نظر می‌رسد که فیلتر این دو سایت به دلیل انتشار اخبار و تصاویر رئیس دولت اصلاحات است.  در همین حال، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایسنا گفت: این وزارتخانه سایت جماران را فیلتر نکرده و درباره علت فیلتر شدن این سایت باید از دادستانی سؤال کرد.

خاطره رفیقدوست از احمدی‌نژاد

«آقای احمدی‌نژاد دو سال کارمند ما در بنیاد مستضعفان بود. ایشان در هیأت‌ مدیره شرکت آتی‌ساز بود. وی را به همراه آقای‌ هاشمی‌ثمره و آقایی به‌ نام حسامی، بنده به توصیه آقای باهنر به آقای علیزاده معاون خودم معرفی کردم. ایشان بعد از استانداری اردبیل عضو هیأت‌ مدیره آتی‌ساز شد. بعد از چند وقت آقای علیزاده گفت که به کار ما نمی‌خورد.»  محسن رفیقدوست عضو ارشد حزب مؤتلفه ضمن بیان این خاطره به  ماهنامه 42 گفته: «من همواره انتقادات زیادی در آن زمان مطرح کردم.»

سفر شخصی احمدی‌ن‍ژاد به ترکیه

محمود احمدی‌نژاد در جریان نخستین سفر خارجی خود پس از ریاست جمهوری روز گذشته در شهر استانبول به دیدار عبدالله گل رئیس جمهوری سابق ترکیه رفت. به گزارش «عصر ایران» به نقل از رسانه‌های ترکیه، احمدی‌نژاد به منظور شرکت در چهارمین سالگرد وفات نجم‌الدین اربکان نخست وزیر سابق ترکیه به این کشور رفته است.  او دیروز جمعه با حضور در شهر بورسا در مراسم سالگرد اربکان شرکت کرد. وزارت خارجه ایران اعلام کرده است از این سفر اطلاعی ندارد و هیچ هماهنگی بابت آن انجام نشده است. طبق اعلام وزارت خارجه، این سفر یک سفر شخصی محسوب می‌شود.

امام جمعه مشهد: کنسرت، مطرب بازی است

حجت‌الاسلام علم الهدی ضمن مخالفت با برگزاری کنسرت در مشهد گفت که برگزاری چنین مراسمی مطرب بازی است.  امام جمعه مشهد در ادامه تأکید کرد: مقابله با ناهنجاری‌ها یک وظیفه عمومی است و با این دید مانور فرهنگی لازم داریم، اینکه می‌گویم در مشهد کنسرت برگزار نشود اعمال قدرت و زور نیست بلکه حرف طلبگی من است و ما مسأله‌ای با موسیقی نداریم ولی مسأله کنسرت، مطرب‌بازی است.

گفتنی است، پنجشنبه، کنسرت علیرضا قربانی در چناران نزدیک به مشهد لغو شد. قربانی درباره علت لغو کنسرتش گفت: «گفتند اجرای این کنسرت مغایر با فرهنگ عمومی مردم است.»

دانشگاه‌ها 3 روز زنانه و 3 روز مردانه شود

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد معتقد است: «اختلاط دختر و پسر در دانشگاه اشتباه است، زیرا ما در اوایل انقلاب دانشگاه‌ها و امکانات زیادی نداشتیم و مجبور بودیم که کلاس‌ها را مختلط برگزار کنیم، اما در حال حاضر دانشگاه‌های زیادی در شهرها وجود دارد و می‌توان دانشگاه‌ها را سه روز زنانه و سه روز مردانه کرد.»  به نوشته ایسنا، امام جمعه اصفهان این مطلب را در مجمع کمیسیون‌های فرهنگی- اجتماعی کلانشهرها و مراکز استان‌ها گفته است.

*اعتماد

احمدي‌نژاد در تركيه چه مي‌كند؟

 محمود احمدي‌نژاد در جريان نخستين سفر خارجي خود پس از رياست‌جمهوري روز گذشته در شهر استانبول به ديدار عبدالله گل رييس‌جمهور سابق تركيه رفت. به گزارش عصر ايران، احمدي‌نژاد براي شركت در چهارمين سالگرد وفات نجم‌الدين اربكان نخست وزير سابق تركيه به اين كشور رفته است. او قرار بود روز جمعه با حضور در شهر بورسا در مراسم سالگرد اربكان شركت كند. وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده است از اين سفر اطلاعي ندارد و هيچ هماهنگي بابت آن انجام نشده است. طبق اعلام وزارت خارجه اين سفر يك سفر شخصي محسوب مي‌شود.

پرونده موسوم به «شيخ استخاره» در مرحله تجديدنظر

 رييس دادگاه ويژه روحانيت با اشاره به پرونده موسوم به شيخ استخاره گفت: پرونده اين فرد در مرحله تجديدنظر قرار دارد. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظري رييس دادگاه ويژه روحانيت در پاسخ به سوالي درباره پرونده موسوم به شيخ استخاره گفت: اين فرد به حكم صادر شده درباره خود اعتراض كرده است. وي ادامه داد: پرونده اين فرد هم اكنون در مرحله تجديدنظر قرار دارد. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا توضيحاتي درباره اين پرونده وجود دارد يا خير، گفت: مطلبي كه در اين مورد منتشر شد و توضيحات پيرامون آن كفايت مي‌كند و فعلا توضيح بيشتري وجود ندارد.

فائزه هاشمي بخشي از مصاحبه خود با فيگارو را تكذيب كرد

فائزه هاشمي بخشي از مطالب منتسب به خود از جانب روزنامه فيگارو را تكذيب كرد. اين فعال سياسي عنوان كرد: در مصاحبه با فيگارو سوال‌هاي متعددي مطرح شد كه گمان مي‌كنم آنچه از سوي برخي رسانه‌ها به نقل از من در قالب گفت‌وگو با فيگارو مطرح شده ناشي از نقل نادرست مطالب از جانب رسانه مذكور يا اشتباه در ترجمه باشد. وي ابراز عقيده كرد كه در مصاحبه ياد شده از من خواسته شده ارزيابي از خاطرات زندان داشته باشم كه عنوان كردم خاطرات آن دوران خاطراتي خوب بود و در آن زمان من با انسان‌هاي بزرگي آشنا شدم. هاشمي با بيان اينكه در اين مصاحبه از من سوال شد با چه كساني هم‌بند بوديد، يادآور شد كه من در قالب پاسخ به اين سوال به افرادي اشاره كردم كه از گروه‌هاي مختلف در آن مقطع زماني با من هم‌بند بودند. وي تصريح كرد: آنچه در برخي رسانه‌ها به نقل از من بيان شده پاسخ‌هايي است كه من به سوال‌هاي متعدد خبرنگار دادم، اما به هر دليل، اين پاسخ‌ها به صورت نادرست در كنار هم قرار گرفته و در قالبي بيان شده كه از آنچه مد‌نظر من بوده، فاصله دارد.

*وطن امروز

قالیباف:  راه مذاکره از مبارزه می‌گذرد

شهردار تهران گفت: کسانی که شعار «نه غزه، نه لبنان» دادند امروز احساس سرشکستگی می‌کنند. به گزارش نسیم، محمدباقر قالیباف در مراسم بزرگداشت سرداران شهید رفیعی و عامل در حسینیه جامعه‌الحسین مشهد گفت: در زمان جنگ هم تفکر برخاسته از فرهنگ سرمایه‌داری و لیبرالیسم وجود داشت که نتیجه آن بنی‌صدر شد. در آن زمان بسیاری از عملیات‌ها با روحیات درسی و دانشگاه‌های نظامی دنیا هم‌خوانی نداشت اما موفق بود؛ امام در آن مقطع می‌گفتند راه قدس از کربلا می‌گذرد، در همان زمان خیلی‌ها این حرف را باور نداشتند اما امروز می‌بینیم که این اتفاق به وقوع پیوسته و رزمندگان ما در جولان و در مرز با اسرائیل در حال جنگ هستند. شهردار تهران ادامه داد: امروز ابرقدرت‌ها در منطقه حضور دارند اما خوب می‌دانند بدون ایران امکان تاثیرگذاری برای آنها فراهم نیست. 5-4 سال پیش از این افرادی در خیابان‌های تهران شعار «نه غزه، نه لبنان» سردادند اما امروز همین افراد از این شعار سرشکسته هستند و ابراز ندامت می‌کنند. این افراد امروز حتی اگر به زبان هم نیاورند در دل به این باور رسیده‌اند که راه مذاکره از مبارزه می‌گذرد.

*جمهوری اسلامی

* داعش، اسم پیامبر گرامی اسلام را از مساجد و سایر اماکن مذهبی و تاریخی حذف می‌کند. یک مقام محلی در استان نینوای عراق روز پنجشنبه گفت داعش به ائمه جماعات مساجد موصل دستور داده است نوشته‌های حاوی نام پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم را از مساجد این شهر بردارند. به گزارش پایگاه خبری عراقی «السومریه نیوز» این منبع افزود: داعش بدون ذکر دلیل به ائمه جماعات و مسئولین مساجد موصل دستور داده است منبت‌کاری‌هائی که نام پیامبر اسلام در آنها وجود دارد و همینطور دیوار نوشته‌های حاوی نام ایشان را از مساجد بردارند. داعشی‌ها دیروز مسجد الخضر در مرکز شهر موصل را با خاک یکسان کرده و آثار تاریخی موجود در موزه موصل را نیز از بین بردند.

* سایت‌های «جماران» و «بهارنیوز» به دلیل انتشار عکس حجت الاسلام سید محمد خاتمی فیلتر شدند. این دو سایت که گزارش‌های مربوط به مجالس ختم دختر مرحوم آیت‌الله خاتمی و تشییع جنازه صادق طباطبائی که سید محمد خاتمی نیز در آنها حضور داشت را منتشر کرده بودند به دستور قضائی از دسترس خارج شدند.سخنگوی قوه قضائیه در گفتگوی دو هفته قبل خود با خبرنگاران گفته بود سید محمد خاتمی ممنوع‌التصویر است. البته بر اساس آخرین خبرهای اعلام شده سایت «جماران» شب گذشته رفع فیلتر شد.

* بعد از گذشت نزدیک به سه دهه بازداشت آیت‌الله خوئی و دیدار اجباری ایشان با صدام، بازماندگان رژیم منحله بعث که همچنان از روحانیت و مرجعیت شیعه کینه به دل دارند، این بار تلاش کرده‌اند با استفاده از نرم‌افزارها و تغییر تصویر حضرت آیت‌الله خویی و قرار دادن چهره حضرت آیت‌الله سیستانی بجای آن، مدعی شوند که حضرت آیت‌الله سیستانی نیز با صدام جنایتکار دیدار کرده است. این تصویر طی دو روز گذشته توسط هواداران حزب منحله بعث به طور گسترده در فضای مجازی جهان عرب منتشر شده تا شاید بتوانند از این طریق به تخریب چهره و وجهه حضرت آیت‌الله سیستانی بپردازند.

* یک جلاد عربستانی که در یکی از شهرهای مهم این کشور مجری احکام قصاص است، گوش دادن به یک ترانه مشهور قدیمی را بهترین راه برای بازگشتن به زندگی طبیعی بعد از بریدن سر محکومان می‌داند! به گزارش پایگاه خبری «تیک» به نقل از العالم، این جلاد که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد که از نظر او بهترین و سریع‌ترین راه برای تسکین یافتن و بازگشت به رابطه عادی با اطرافیان، گوش دادن به یک ترانه کلاسیک عربی با عنوان «مقادیر با قلبی العنا» است! به نوشته روزنامه سعودی «المرصد»، این جلاد عربستانی در پاسخ به پرسشی درباره علت تاثیرپذیری از این ترانه قدیمی، گفت: «علت آن را خودم هم نمی‌دانم! من از بچگی این ترانه را دوست داشتم و برخی از ترانه‌هایی را هم که اخیراً براساس آن ترانه بازخوانی شده، دوست دارم». وی در ادامه گفت: هر بار ترانه «مقادیر» را می‌شنوم، آرامش فکری پیدا می‌کنم، حتی وقتی که می‌خواهم برای انجام شغلم به عنوان مجری احکام اعدام آماده شوم!

* جلاد گروه تروریستی داعش عضو سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس بوده است. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، محمد اموازی معروف به «جان جهاد» شهروند انگلیسی است که در تصاویری که داعش منتشر کرد عامل بریدن سر گروگان‌های این گروه است. محمد اموازی متولد کویت است و گفته می‌شود عضو سازمان‌های امنیتی انگلیس بوده است. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اعلام کرده بود سازمان‌های مبارزه با تروریسم انگلیس در سال 1389 اموازی را بازداشت کرده بودند.

*قدس

محکومیت6 ایرانی به حبس ابد

ایسنا: یک دادگاه در امارات، 6مرد ایرانی را به اتهام دست داشتن در پرونده ربایش عباس یزدان پناه تاجر ایرانی تبعه انگلیس به حبس ابد محکوم کرده است. عباس یزدان پناه یک ایرانی تبار تبعه انگلیس است که در ژوئن 2013 در دوبی ربوده شد. همسر وی پس از این حادثه مدعی شد سرویس اطلاعاتی ایران پشت این آدم ربایی قرار دارد.

خشکبارهای سمی؟

مهر:علی محسنی، معاون دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: توصیه ما به مردم این است که انواع دیگر خشکبار را جایگزین فندق کنند، زیرا این کار بهتر از آن است که از فندقهای خارجی و قاچاق استفاده کنند، زیرا احتمال آلودگی خشکبار قاچاق (بادام و فندق) به سم آفلاتوکسین زیاد است.

تعطیلی یک برنامه با فشار دو مسؤول!

جهان: خبرها حاکی است توقف برنامه زنده، «متن - حاشیه» از سیما با فشار دو تن از مقامهای اجرایی بوده است.

به جای پولتان رب گوجه فرنگی بگیرید!

گروه سیاسی: یکی از شرکتهای تولید کننده موادغذایی  که در گذشته به فروش سهام اقدام کرده بوده و اکنون دچار مشکلات مالی شده است، به سهامداران خود گفته آنها می‌توانند به جای پول خود رب گوجه فرنگی ببرند!

اظهارات وزیر کشور هشدار بود

مهر: غلامعلی حداد عادل - رئیس فراکسیون اصولگرایان- با اشاره به سخنان وزیر کشور که عنوان کرده بود پولهای کثیفی وارد سیاست شده است، گفت: وزیر کشور بصراحت نگفتند این موضوع اتفاق افتاده است، اما هشدار دادند اگر جلوی این تجارت کثیف گرفته نشود این پول از همه جا سر در می آورد.

طعنه مضحک صهیونیستها به ایران

فارس: وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در اقدامی تمسخرآمیز در صفحه فیس‌بوک خود نوشت ایران برنده بهترین بازیگر جایزه اسکار ۲۰۱۵ شده است!.

دفاع وزیر از مارلبرو!

فارس: مصطفی‌ افضلی‌فرد - دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس- گفت: با وجود خسارتهای زیاد واردات بی‌رویه کالاها به توسعه کشور و به رغم صهیونیستی بودن سیگار مارلبرو، ما شاهد دفاع تمام قد وزیر صنعت از واردات این سیگار و قانونی دانستن این اقدام هستیم.

لغو پرواز پس از ساعتها سرگردانی

عصرایران: مسافران پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایرتور مسیر اصفهان - اهواز روز پنجشنبه گذشته پس از ساعت ها سرگردانی در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان از سفر بازماندند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مشرق زرنگ شدی صبح به خیر. ی چایی بخور خسته نشی
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    بد طوری گیر دادی به این فائزه ها!!!!!!
  • ناشناس ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    خلاصه هرجا سخن از فساد است نام دولت اصلاحات می درخشد
  • بوسجین ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    این خانواده اقای هاشمی هر جا به گیر می افتند خیلی راحت تکذیب می کنند اگر گقتی جران داشته باش اگر نگفتی که هیچ البته تا نباشد چیزکی مردم نکویند چیز ها ولی حافظه تاریخی مردم چیزی را فراموش نخواهد کرد
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    چرا جناب قالیباف در اوج فتنه که این اظهار نظرهای ارزش داشت، سکوت کرده بود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس