سیاست خارجی امروز کانادا نیز در واقع همان سیاست اسرائیل در محکوم کردن ایران و تلاش این کشور برای به دست آوردن سلاح‌های هسته‌ای است.

گروه بین‌الملل مشرق- کانادا بعد از روی کار آمدن "استیون هارپر" به عنوان نخست‌وزیر، سیاست خود در قبال کشورمان را دچار چرخشی جدی کرد. این کشور اواخر آبان ماه سال جاری، پیش‌نویس قطعنامه‌ای کاملاً سیاسی را علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد که با 78 رأی موافق در مقابل 35 رأی مخالف و رأی ممتنع 69 کشور، تصویب شد. این نخستین و آخرین باری نبود که کانادا زمینه‌سازی برای تحت فشار قرار دادن کشورمان را در دستور کار قرار می‌داد.

- سیاست خارجی کانادا مبنی بر قطع روابط با ایران است

- مواضع کانادا در قبال ایران، همان سیاست‌های اسرائیل است

- صحبت‌های ضدایرانی کانادا برای جلب حمایت رسانه‌های صهیونیست است

- هدف از عملیات‌های تروریستی در کانادا، توجیه جنگ با داعش بود

- سنجیدن همه چیز با معیارهای صهیونیستی، استراتژی نومحافظه‌کارهاست


مصاحبه با آنتونی هال
"استیون هارپر" نخست‌وزیر کانادا با نتانیاهو همتای اسرائیلی خود دست می‌دهد

اوایل آذرماه و به‌رغم آن‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حتی آمریکا بارها اعتراف کرده بودند که ایران به تمامی تعهداتش تحت توافق ژنو پایبند بوده، معاون وزیر خارجه کانادا گفت که مطمئن است ایران به هیچ‌یک از تعهداتش تحت پیمان ژنو پایبند نبوده است.

"جان برد" وزیر خارجه اسبق کانادا اواخر آذرماه در گفتگو با روزنامه سعودی "الحیات" چاپ لندن گفت: "حمایت ایران از سوریه، حزب‌الله و حماس، مصداق حمایت از تروریسم است و دخالت ایران در عراق در مبارزه با داعش هم موجب شده این کشور را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار دهیم."

اواسط دی‌ماه نیز مشخص شد که دلیل دولت کانادا برای تعطیل کردن سفارت خود در تهران در سال ۲۰۱۲، آن چیزی نبوده است که مقامات کانادایی در آن زمان گفته بودند."جان برد" وزیر امور خارجه وقت کانادا در زمان تعطیلی سفارت کانادا، دولت ایران را "اصلی‌ترین تهدید" برای صلح و امنیت جهانی خوانده و گفته بود همین امر دلیل اصلی تصمیم دولت کانادا برای بستن سفارت‌خانه خود در تهران بوده است.

با این وجود، شبکه تلویزیون ملی کانادا، ۹ آذر از گزارشی خبر داد که ۹ ماه پیش از تعطیلی سفارت تنظیم شده بود و تصمیم دولت کانادا برای بستن سفارت‌خانه خود در تهران را نشان می‌داد. در این گزارش، دلیل این کار، تهدید "زمین‌لرزه" برای جان کارکنان سفارت عنوان شده بود.

طی آخرین اظهارات ضدایرانی مقامات کانادا نیز "راب نیکلسون" وزیر امور خارجه این کشور ضمن ابراز حمایت از موضع نتانیاهو در قبال برنامه هسته‌ای ایران، گفت نگرانی‌های وی را درباره آن‌چه "تهدید برنامه هسته‌ای ایران" تأیید می‌کند. "یوهانا کویینی" سخنگوی وزیر خارجه کانادا نیز روز سه‌شنبه 5 اسفند مدعی شد: "ایران سابقه مخوفی در حقوق بشر دارد، کشوری حامی تروریسم است. تهران دائماً خواستار نابودی بزرگ‌ترین هم‌پیمان ما در خاورمیانه یعنی اسرائیل بوده است. تا زمانی که ایران به تهدید صلح و امنیت بین‌المللی ادامه داد، تحریم‌های کانادا علیه این کشور نیز ادامه خواهد داشت."

مصاحبه با آنتونی هال
"آنتونی جیمز هال" کارشناس و فعال کانادایی حقوق بین‌الملل

خبرنگار بین‌الملل مشرق در همین خصوص با "آنتونی جیمز هال" استاد دانشگاه و کارشناس کانادایی مسائل حقوق بین‌الملل گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با این فعال کانادایی به شرح زیر است.

سؤال:: طی سال‌‌های اخیر شاهد مواضع شدید کانادا در قبال ایران بوده‌ایم، از جمله این‌که سفارت خود در تهران را تعطیل کردند و سفارت ایران در "اوتاوا" را نیز بستند. دلیل این سیاست‌های خصمانه چیست؟

سیاست خارجی کانادا اخیراً به سمت و سوی قطع تمام روابط دیپلماتیک با ایران رفته است. سال 2012 سفارت این کشور در تهران را بستند. بعد هم 5 روز به کارکنان سفارت ایران در اوتاوا فرصت دادند تا این کشور را ترک کنند. "جان برد" وزیر خارجه وقت کانادا اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران جدی‌ترین خطر در تمام دنیا برای صلح و امنیت است.

فوریه سال 2014، "استیون هارپر" نخست‌وزیر کانادا در "کنست" سخنرانی کرد و با توهین به اعضای عرب این مجلس، موجب شد تا این اعضا جلسه را به نشانه اعتراض ترک کنند. همان‌جا بود که نتانیاهو و سایر اعضای مجلس به افتخار او ایستادند و او را تشویق کردند. هارپر همان‌جا نشان داد که دولت کانادا هیچ‌گاه اسرائیل را علناً مورد انتقاد قرار نخواهد داد.

سیاست خارجی امروز کانادا نیز در واقع همان سیاست اسرائیل در محکوم کردن ایران و تلاش این کشور برای به دست آوردن سلاح‌های هسته‌ای است. سیاست‌های کانادا همچنین هم‌راستا با مواضع آمریکا در مورد ایران است. البته با روی کار آمدن دولت دموکرات اوباما، تغییرات اندکی در سیاست‌های واشنگتن ایجاد شده و دولت این کشور تلاش کرده منافع خود را از منافع اسرائیل تفکیک کند.

این اختلاف‌نظرها طی سخنرانی‌های نتانیاهو در کنگره آمریکا بیش‌تر خود را نشان می‌دهد. این سخنرانی‌ها به گونه‌ای است که قوانین و معادلات داخلی آمریکا را نادیده می‌گیرد. مثل این است که قوه مجریه این کشور و اوباما نقش اصلی را در تعیین سیاست خارجی واشنگتن ندارند.

مصاحبه با آنتونی هال
نتانیاهو در کنگره آمریکا به گونه‌ای سخنرانی می‌کند که گویی رئیس‌جمهور آمریکاست

تشدید این تقابل‌ها در کنار مواضع کانادا نشان می‌دهد، این کشور بیش‌تر تمایل دارد خود را به اسرائیل نزدیک کند و حتی در این راه، از آمریکا هم فاصله گرفته است. باید گفت که کانادا دارد به برده‌ای برای حکومت جنگی اسرائیل تبدیل می‌شود.

سؤال:: کانادا در قبال حمایت از اسرائیل و اتخاذ مواضع هماهنگ با نتانیاهو، چه سودی می‌برد؟

اولین سودی که هارپر می‌برد، جلب حمایت رسانه‌های صهیونیست درون کاناداست. روی کار آمدن هارپر را در ارتباط با ریاست‌جمهوری جورج بوش در آمریکا می‌دانند، زمانی که محافظه‌کاری سنتی از بین رفت و نومحافظه‌کاری جای آن را گرفت. بنابراین وی به شکلی شبیه به کودتای نظامی و تغییر حکومت در کانادا به سود نومحافظه‌کارها روی کار آمد و به حمایت رسانه‌های صهیونیستی نیاز دارد.

با روی کار آمدن هارپر عملیات‌های "ضدتروریستی" هم شدت پیدا کرد. هم‌زمان با این عملیات‌ها، دوره‌ای بسیار مشکوک هم در کانادا آغاز شد شامل اتفاقات اخیر در کانادا مثلاً این‌که ادعا می‌شود یک فرد مسلمان‌شده یک سرباز کانادایی را در "بنای یادبود جنگ کانادا" کشته است. به عقیده من این حادثه حلقه‌ای از یک زنجیره حوادث است: اوتاوا، سیدنی، کپنهاگ، همه برای توجیه و جلب حمایت مردم از جنگ با به اصطلاح داعش است.

این‌ها بخشی از سیاست انتخاباتی هارپر است که طی همکاری نزدیک با رسانه‌های تحت تسلط صهیونیست‌ها طراحی شده است. هدف از این کارها هم دور کردن ذهن مردم از واقعیت‌های داخلی کاناداست. یکی از سناتورهایی که هارپر انتخاب کرده بود، به دریافت 90 هزار دلار رشوه متهم شده که از دفتر نخست‌وزیر آمده است. این پرونده قرار است به زودی در دادگاه بررسی شود.

این سیاست‌های نظامی‌سازی که جهت ارتقا و ارائه تصویر تازه‌ای از "جنگ جهانی علیه تروریسم" است، سکویی در اختیار هارپر قرار داده تا بتواند فضای رعب و وحشت و اسلام‌هراسی را در کانادا ایجاد نماید. متهم کردن ایران هم بخشی از یک سناریوی بزرگ‌تر است که نتیجه مخربی روی بخش بزرگی از جامعه کانادا می‌گذارد که مسلمان هستند. با این حال، سیاست "تفرقه بینداز و حکومت کن"، چیزی است که نومحافظه‌کارها به آن مشهور شده‌اند.

نخست‌وزیر کانادا درباره تهدید داعش می‌گوید:
داعش، کانادا و کانادایی‌ها را به طور خاص هدف قرار داده است،
 چون آن‌ها را "کافر" می‌داند - دانلود

سؤال:: وقتی نخست‌وزیر یا وزیر خارجه کانادا اظهارات ضدایرانی مطرح می‌کنند، آیا روی سخنشان واقعاً دولت ایران است یا صرفاً خطاب به صهیونیست‌ها حرف می‌زنند؟

مخاطبین مقامات کانادا، جامعه بزرگی از صهیونیست‌های حامی اسرائیل است. ارزیابی همه چیز بر اساس معیارهای صهیونیستی، بخش مهمی از استراتژی نومحافظه‌کارهاست. هارپر یک رهبر خطرناک و افراطی است. کانادا زمانی یک جامعه لیبرال و پیشرو و حافظ صلح شناخته می‌شد. "لستر پیرسون" نخست‌وزیر اسبق کانادا موفق شده بود جایزه صلح نوبل را از آن خود کند.

به همین خاطر بسیاری از کانادایی‌ها باورشان نمی‌شود، تصویر کشورشان اکنون با رهبری هارپر کاملاً عوض شده است. اکنون کمپین‌های تبلیغاتی درباره کانادا تشکیل می‌شود که این کشور را یک قدرت نظامی در حال جنگ با وحشی‌گری‌های اسلام‌گراهای افراطی معرفی می‌کند. تأسف‌بار است که کانادا را امروز این‌گونه توصیف می‌کنند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 1
    کانادا مستعمره آمریکا و انگلیسه نه یک کشور مستقل. از نوکری مثل "استیون هارپر" نخست وزیر کانادا چیزی جز خوش خدمتی به اربابانش انتظار نمیرود. معلوم شد که هارپر نوکر خوبی هست.
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    1 3
    شاید اسرائیل هم مطرح و تاثیرگذار باشه اما مطمئن باشید بزرگترین لابی ضد جمهوری اسلامی ایرانیان رانده شده از وطن هستند. حالا می تونید بهشون بگید خائن، وطن فروش، جاسوس، محارب یا هرچی. می تونیدم تو رفتارتون لااقل با مردم تجدیدنظر کنید. یاحق
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    چون اجداد اولیه همه اینها دزدهای دریایی بودن که از انگلیس روانه اون کشور شدن.
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    دلیلش اینه که ایران زهرا کاظمی تبعه کانادا رو کشت و علی رغم درخواست دولت کانادا جسد رو تحویل نداد عین دهاتی های عق مونده رفتار کرد و مثلا غرور دولت کانادا را به زعم خودش خرد کرد حالا بیایید و داستان مزخرف ببافید و خودتون و ملت رو . . . فرض کنید
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    Canada is controlled by Zionists
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    بهتره به جای واژه کانادا از شمال آمریکا استفاده شود
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    زهرا کاظمی تبعه ایران و جاسوس کانادا بود که در دوره خاتمی دستگیر و به طرز مشکوکی کشته شد . ایران یک کشور مستقل هست و نه مستعمره کانادا که قانون ننگین کاپیتولاسیون درش اجرا کنن اونم توسط کشور مستعمره ای مثل کانادا که خودش مستعمره انگلستانه همین الآن خاوری جاسوس کانادا که مامور نفوذ در بخش اقتصادی و تخریب ساختار اقتصادی ایران بود فرار کرده و تو کانادا مخفی و پناهنده شده و این کشور حتی با حکم جلب اینترپول پلیس بین الملل اون رو به ایران تحویل نمیده زهرا کاظمی حتی اگر مشکوک کشته نمیشد باز هم مجازات جرم جاسوسی و خیانت به وطن اعدام هست . در اون دوره سیستم جاسوسی کانادا در ایران که بجای آمریکایی ها سفارتشون رو تبدیل به جاسوسخانه کرده بودن ضربه جدی خوردن و با متلاشی شدن شبکه جاسوسیشون کینه به دل گرفتن در حال حاضر هم هر قطعنامه ضد حقوق بشری و ضد ایرانی و تحریمی رو بانیش کانادا هست
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    زدی تو خال . از همون موقع رابطه ایران و کانادا با وجود اینهمه ایرانی مقیم کانادا که نیاز به روابط کنسولی داشتن هر روز بدتر شد.
  • ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    ببین خودتم میدونی اونقدر ایرانی کشتند که حد و مرز نداره ... خودتم می دونی کلی ایرانی الان اونجا تو زندانند یا کشته شدند .. خودتم میدونی ۳۵ ساله از هر حربه تونستند استفاده کردند که این نظام نباشه .. حالا یه یارویی مرده .. که از اسمشم مشخصه ایرانی الاصل بوده نه مال اون خراب شده .. اما دلیلش چی بوده... برو ببین به همون دلیل چندتا زندانی تو زندانهای اونا دارند شکنجه میشن ؟ چندتا عقیم شدن ؟ چندتا رو ناقص کردن ؟ چندتارو کشتن ؟ من بازم حق دفاع رو به کشورم میدم که در مقابل تمامیت ارضی خودش و جاسوس و جاسوسه های لیبل دار چه ایرانی الاصل باشن چه غربی از کشور دفاع کنه .. خدایی از اونایی هستی که بعد از کشته شدن دانشمندامون هم اعتراض کنن ؟ یا زمانی که ایرباسمونو زدن و ۳۵۰ نفر تو یه ثانیه دود شدن رفتن هوا هم اینقدر با قاطعیت حرف زدی ؟ یعنی تا عمر هست با این تخم حروما مشکل داریم چون طلبکاریم ازشون.. همه اینارو بزاری یه طرف و هر چه قدرم مارو داهاتی بدونی .. توی آسیایی ایرانی و احتمالا مسلمان ، واسه آمریکایی ها و اروپایی ها تهش تهش یه موجود اضافی و تروریست محسوب میشی ..
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    توی کدوم دادگاه متهم و اعدام شد !؟
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    ناشناس ۰۲:۵۵ تو فرق کانادا و آمریکارو نمیدونی متاسفم برات . از لحاظ دیپلماتیک نباید کارهایی که آمریکا نوشته به حساب کانادا بذاری . تازه هر بی اخلاقی اونها کردند ما نباید بکنیم چون مثلا اسم مسلمان یدک میکشیم !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس