گرچه عموم مردم آمریکا چنین نگرش‌های متعصبانه‌ای را رد می‌کنند، اما تلاش‌های شبکه اسلام‌هراس در هدف قرار دادن جوامع مسلمان آمریکا دارای اهمیت است.

گروه جنگ نرم مشرق- چند سال پیش، مرکز توسعه آمریکا دست به انتشار «کارخانه ترس: ریشه‌های شبکه اسلام‌هراس در آمریکا» زد و در آن به شناسایی و افشای سازمان‌ها، محققان، کارشناسان، و فعالانی پرداخت که با تشکیل یک شبکه مستحکم دست به پخش اطلاعات نادرست و تبلیغات نفرت‌آور در مورد مسلمانان آمریکا و اسلام می‌زنند. در این گزارش معلوم شد که 7 بنگاه خیریه با صرف 42.6 میلیون دلار در بین سال‌های 2001 و 2009 از انتشار مطالب علیه مسلمانان حمایت کرده‌اند.

گزارشی که در ادامه خلاصه ترجمه آن را پیش رو دارید مربوط به ماه جاری میلادی است.
آنچه در این گزارش خواهید خواند:

· جهاد تمدن

· اسلام‌هراسی و حق مذهبی

· تغییر قیافه دادن (بالماسکه کردن) اسلام‌هراسی به آموزش قانونی ضدتروریسم

· پوشش بمب‌گذاری ماراتون بوستون

· اسلام‌هراسی با انگیزه سیاسی و بازخورد منفی رسانه‌های اصلی محافظه‌کار

· نتیجه‌گیری

· پیوست: سازمان‌ها، اهدا‌کنندگان، و رسانه‌های اصلی شبکه اسلام‌هراس

· در مورد نویسندگان


مقدمه

این گزارش به معرفی و شناسایی سازمان‌ها و اشخاصی می‌پردازد که در طی سال‌های اخیر با صرف بودجه‌های کلان دست به تبلیغ علیه اسلام و ترویج اسلام‌هراسی در آمریکا زده‌اند.

با گذشت بیش از سه سال از زمان انتشار این گزارش و معرفی این شبکه اسلام‌هراس و عناصر اصلی آن، سیاستمداران و رسانه‌های اصلی، برخی از آنها را کنار گذاشته و به حاشیه رانده‌اند. با این حال، هنوز هم برخی از این کارشناسان قادرند بر سیاست عمومی در آمریکا تأثیر بگذارند. با توجه به تأثیر رهبر گروه نفرت، دیوید یروشالمی، بر قانون ضدشریعت در سراسر آمریکا و نیز تأثیر شخص اسلام‌هراسی چون ویلیام گاثروپ در آیین‌نامه‌های آموزشی اف‌بی‌آی، کاملاً مشهود است که اشخاص موجود در شبکه اسلام‌هراسی که به خوبی تأمین بودجه شده و باهم در ارتباطند، هنوز هم توانایی تبلیغ سیاست‌های عمومی نادرستی را دارند که نهایتاً بر تمامی آمریکاییان تأثیر می‌گذارد.

گرچه عموم مردم آمریکا چنین نگرش‌های متعصبانه‌ای را رد می‌کنند، اما تلاش‌های شبکه اسلام‌هراس در هدف قرار دادن جوامع مسلمان آمریکا دارای اهمیت است. خیزش داعش (ISIS) فرصت جدیدی را در اختیار این شبکه اسلام‌هراس قرار داد تا بتواند با استفاده از رویدادهای جغرافیایی-سیاسی نامرتبط به ایجاد کاریکاتوری از اسلام، تحریک اضطراب عمومی، و تحمیل سیاست‌های تبعیضانه علیه مسلمانان آمریکا بپردازد.

این گزارش به بررسی چند عنصر اصلی این شبکه اسلام‌هراس می‌پردازد، از جمله:

· روایت جهاد تمدن و نظریه‌های نفوذ اخوان المسلمین در دولت آمریکا؛

· تأثیر این شبکه اسلام‌هراس در میان گروه‌های مذهبی که با احساسات ضد اسلامی مبارزه می‌کنند؛

· تأثیر این شبکه اسلام‌هراس بر آموزش‌های قانونی؛

· واکنش به بمب‌گذاری ماراتون بوستون و روایت افراط‌گرایی اسلامی؛

· اسلام‌هراسی با انگیزه سیاسی و واکنش منفی محافظه‌کاران اصلی.

این گزارش به شناسایی تلاش‌های مستمر این شبکه اسلام‌هراس برای ترویج سیاست‌هایی می‌پردازد که در تضاد و مغایر با منافع و ارزش‌های هسته‌ای آمریکاست. دفاع از این ارزش‌های هسته‌ای همچنان بر قوت خود باقیست.


فصل 1: جهاد تمدن

همانطور که در گزارش 2011 مرکز توسعه آمریکا «کارخانه ترس» بحث شد، یکی از منابع اصلی اطلاعاتی شبکه اسلام‌هراس، مرکز سیاست امنیتی (CSP) است. در ژوئن 2012، مرکز سیاست امنیتی دست به انتشار یک فیلم 10 قسمتی با نام «اخوان المسلمین در آمریکا» زد که در آن نظریه کاملاً بی‌اساس این مرکز یعنی تهدید ناشی از مسلمانان آمریکا مطرح شده بود. در این فیلم فرانک گافنی ـ رییس مرکز سیاست امنیتی، یکی از مسئولین بخش دفاعی دولت ریگان، و یکی از مروجان و حامیان اصلی اسلام‌هراسی در واشنگتن ـ مسلمانان آمریکا را که وی مدام «اسلام‌گرا» خطاب می‌کرد، جدی‌ترین تهدیدی که آمریکا تاکنون با آن مواجه شده است معرفی کرد. گافنی متصور یک توطئه اخوان المسلمینی است که به دنبال نفوذ به ساختارهای آمریکا و در نهایت سلطه بر عموم مردم آمریکا با استفاده از قانون مذهبی اسلام با نام شریعت است که وی از آن به عنوان «دکترین تمامیت‌خواهی اسلامی» یاد می‌کند. وی همچنین در این فیلم مدعی شده است که مسلمانان آمریکا در حال ورود به جوامع مدنی و سیاسی هستند تا از این طریق به دولت‌های محلی، ایالتی، و فدرال نفوذ کنند و «با استفاده از جهاد تمدن، آمریکا را از درون نابود ساز‌ند.»

در سال 2012، درآمد سالانه مرکز سیاست امنیتی بیش از 3.2 میلیون دلار و حقوق سالانه گافنی به عنوان رییس این سازمان نزدیک به 300 هزار دلار بود. در بین سال‌های 2001 و 2012 این مرکز بیش از 7 میلیون دلار از اهداکنندگان موجود در شبکه اسلام‌هراس دریافت کرد.

ساخت مسجد در گرند زیرو ممنوع!

شکل 1: نقشه لایحه ضدشریعت

32 ایالت برای مقابله با تهدید ناموجود قانون شریعت و عدم استفاده آن در دادگاه‌های‌شان، قانونی را معرفی کرده‌اند.

نظریه توطئه «جهاد تمن» فرانک گافنی عمدتاً بر پایه «توضیح‌نامه 1991»‌ ـ یا همانطور که بسیاری گفته‌اند «خیال‌بافی یک شیفته» ـ است. ادعای اینکه این توضیح‌نامه مدرکی دال بر توطئه وسیع اخوان المسلمین برای تسخیر آمریکاست ـ و اینکه گروه‌های اصلی مسلمان آمریکا با این توطئه در ارتباطند ـ کاملاً یک سوءبرداشت و تحریف حقایق است.


فصل 2: اسلام‌هراسی و حق مذهبی

مسیحیان بنیادگرا، که حوزه‌های انتخاباتی اصلی را برای حزب جمهوری‌خواه فراهم می‌آورند، قادر بوده‌اند تا گفتمان اسلام‌هراسی را به سیاست‌های اصلی جمهوری‌خواهان انتقال دهند. آنها معمولاً با روایت‌های عجیب‌وغریب تحریک می‌شوند، مانند اینکه مسلمانان در پی سو استفاده از سنت پذیرش مذاهب در آمریکا هستند تا بدین شکل بتوانند بر این کشور سلطه یابند.

نشستVVS (Values Voter Summit) که به صورت سالانه و با حمایت مالی مراکزی چون شورای تحقیق خانواده، مرکز مشاوره آزادی، انجمن خانواده آمریکا و دیگر گروه‌های طرفدار حقوق مذهبی برگزار می‌شود، مکانیست که در آن فضای انتخاباتی کاندیداهای جمهوری‌خواه فراهم آورده می‌شود. این نشست به طور سنتی در پاییز هر سال در واشنگتن دی‌سی برگزار می‌شود و بر آزادی به اصطلاح مذهبی تأکید می‌کند، البته نه به هنگام ارجاع به پیروان اسلام.

در نشست سال 2014، بسیاری از معماران و مروجان شبکه اسلام‌هراسی مانند فرانک گافنی، میشل باکمن نماینده مجلس، مایک هوکابی فرماندار اسبق آرکانزاس، و مجریان برنامه رادیویی مارک لوین و گلن بیک برای حضار سخنرانی کردند.

این گزارش در ادامه این فصل پیرامون فعالیت‌ها و اقدامات ضد اسلامی سازمان‌هایی چون نشستVVS ، شورای تحقیقات خانواده، انجمن خانواده آمریکا، مرکز مشاوره آزادی، و جمعیت زنان نگران آمریکا به تفصیل سخن می‌گوید.


فصل 3:‌ تغییر قیافه دادن (بالماسکه کردن) اسلام‌هراسی به آموزش قانونی ضدتروریسم

گرچه اکثر رهبران اصلی شبکه اسلام‌هراس در خارج از بدنه اصلی فعالیت می‌کنند، اما آنها تأثیر مستقیمی بر نحوه نگرش ده‌ها هزار نیروی پلیس محلی و ایالتی نسبت به اسلام و مسلمانان دارند. غالباً در برنامه‌های آموزشی قانونی، پیام‌های بسیار خصمانه‌ای علیه مسلمانان گنجانده می‌شود. این شبکه و اشخاص اسلام‌هراس تحت تأثیر شبکه از بودجه‌های فدرال موجود در ارگان‌های اجرایی و پلیس برای آموزش برنامه‌های ضد تروریسمی بهره‌ می‌برند. درخواست چنین آموزش‌هایی پس از حملات 11 سپتامبر به شدت افزایش یافت و بسیاری از این برنامه‌های آموزشی به محافلی برای نمایش احساسات ضد اسلامی تبدیل شد. حتی اف‌بی‌آی دست به استخدام مربیان ضد اسلامی زده، آیین‌نامه‌های آموزشی ضد اسلامی منتشر کرده، و کتاب‌های اسلام‌هراسی برای تمامی مأموران جدید اف‌بی‌آی ترویج داده است.

از جمله مربیان ضد اسلامی که در این گزارش به معرفی آنها پرداخته شده است عبارتند از:

· ویلیام گاثروپ: تحلیل‌گر اف‌بی‌آی که بسیاری از بخش‌های آموزشی ضد اسلامی اف‌بی‌آی را تدوین کرده است.

· ولید شوبت: بنا بر ادعای خود، یک تروریست اسلام‌گرای اصلاح‌شده است که به مسیحیت گرویده است. وی در محافل ضد اسلامی شرکت کرده و برای ارگان‌های مختلف اجرایی، دانشگاه‌ها، و گروه‌های مسیحی سخنرانی‌های زیادی کرده است.

· سم خاروبی: در میان مربیان آموزش‌های ضد اسلامی وی تا حدی عجیب به نظر می‌رسد از این بابت که هیچ‌گونه تجربه نظامی یا اجرایی و یا گذشته‌ای با سوابق تروریستی و یا حتی اسلامی ندارد. سم که یک مسیحی متولد اردن است، در زمان واقعه 11 سپتامبر یک برنامه‌نویس رایانه در لوئیزیانا بود و پس از آن سریعاً دست به ایجاد یک پایگاه داده حاوی اسامی تمامی تروریست‌ها یا وب‌سایت‌های جهادگرا زد، به این امید که بتواند آنها را به دولت آمریکا بفروشد. هرچند سم هیچ‌گاه قادر به فروش این اطلاعات نشد اما توانست خود را در آموزش‌های ضد تروریستی زیر نظر دولت فدرال جای دهد.

· جان گواندولو: مأمور اسبق اف‌بی‌آی که در سال 2008 در پی افشای رابطه جنسی با یکی از شاهدان پرونده بزرگ فساد سیاسی مجبور به استعفا شد. وی پس از آن سریعاً شغل دوم خود را به عنوان یک نظریه‌پرداز توطئه اسلام‌هراسی آغاز کرد و آموزش‌های ضد تروریستی را به مقامات محلی ارائه کرد.


فصل 4: پوشش بمب‌گذاری ماراتون بوستون

در 15 آوریل 2013، دو زودپز که با مواد منفجره پر شده بود در خیابان بولستون در نزدیکی خط پایان ماراتون سالانه بوستون منفجر شد. این بمب‌های دست‌ساز منجر به کشته شدن 3 تماشاچی و زخمی شدن 264 نفر دیگر شد و باعث ایجاد ترس در سراسر شهر و به وحشت انداختن دیگر نقاط آمریکا شد. پس از حملات 11 سپتامبر، این بمب‌گذاری مهم‌ترین حمله تروریستی در خاک آمریکا بود.

در بحبوحه این حمله، بلافاصله رسانه‌های اصلی چند اشتباه فاحش را مرتکب شدند، از جمله اینکه مظنون این حمله را به اشتباه یک فرد «سیاه‌پوست» یا «مردان سعودی» معرفی کردند. گرچه چنین اشتباهاتی در انتقال سریع اخبار روی می‌دهد اما این اشتباهات تشنج عمومی در مورد افراط‌گرایی اسلامی را برانگیخت که سبب تعرض به چندین آمریکایی مسلمان بی‌گناه یا کسانی که مسلمان تصور می‌شدند شد.

گزارش اولیه و اشتباه رسانه‌های اصلی در مورد بمب‌گذاری ماراتون بوستون را می‌توان به عنوان یک اشتباه صادقانه در روند انتقال سریع اخبار توجیه کرد. اما آنچه را نمی‌توان توجیه کرد روایت دسیسه‌آمیز در مورد مسلمان بودن برادران سارنایوف است که برخی رسانه‌ها و سیاستمداران آن را شدیداً ضمیمه این حملات کرده و بر روی آن مانور دادند. هر چند اکثر رسانه‌های اصلی تا حدی به هنگام نتیجه‌گیری در خصوص نقش اسلام در انگیزه بمب‌گذاران ـ در مخالفت با فرآیندهای فکری انحرافی خود بمب‌گذاران ـ با احتیاط برخورد کردند اما برخی رسانه‌ها برنامه‌های خبری را پخش کردند که در آن مضامین ضد اسلامی ترویج داده می‌شد.

سیاستمداران بدبین نیز از گزارش‌های غلط رسانه‌ها بهره برده و به‌گونه‌ای دسیسه‌آمیز توجهات را معطوف به دین عاملان بمب‌گذاری کردند. این سیاستمداران به سرعت با معرفی قانونی تبعیض‌آمیز مانند بازنگری در لایحه مهاجرت سنا واکنش نشان دادن که به وزارت امنیت میهن آمریکا این اجازه را می‌داد تا برای اشخاص عرب و مهاجرین کشورهای مسلمان پرونده تشکیل داده و آنها را بیشتر تحت نظر قرار دهند. حتی برخی محافظه‌کاران خواستار شکنجه جوهر سارنایوف، یکی از عاملان انفجار که در زندان به سر می‌برد، جاسوسی از تمامی مساجد آمریکا، و حتی دستگیری همسر تیمورلنگ سارنایوف بدلیل داشتن حجاب شدند.


فصل 5: اسلام‌هراسی با انگیزه سیاسی و بازخورد منفی رسانه‌های اصلی محافظه‌کار

اسلام‌هراسی در سطح محلی و ایالتی با ارائه نظریه‌های توطئه پیرامون قانون شریعت همچنان طنین‌انداز است. اما در طی چند سال گذشته بدنام کردن اسلام در سطح ملی از بین رفته است و اکنون به اقدامات و فعالیت‌های برخی مقامات محدود شده است.

گرچه ارائه مطالب علیه مسلمانان در انتخابات میان‌دوره‌ای 2014 همچنان رایج بود، اما نسبت به انتخابات میان‌دوره‌ای 2010 از گسترش و تأثیرگذاری کمتری برخوردار بود. در انتخابات 2014، از 9 کاندیدای پست‌های فدرالی و ایالتی که سعی داشتند با برانگیختن احساسات اسلام‌هراسی شانس برنده شدن خود را افزایش دهند، تنها یک نفر پیروز شد.

این فصل در ادامه به شرح اقدامات و کارهای برخی سیاستمداران در انتخابات سال‌های 2014 و 2012 برای بد جلوه دادن اسلام می‌پردازد.


پیوست

در پایان این گزارش نام سازمان‌ها، اهداکنندگان، مراکز مذهبی‌،‌ و رسانه‌های اصلی شبکه اسلام‌هراسی و برخی اقدامات آنها آورده شده است، که عبارتند از:

سازمان‌ها:

· Society of Americans for National Existence

· The Middle East Forum

· Stop Islamization of America

· Investigative Project on Terrorism

· Jihad Watch

· David Horowitz Freedom Center

· Center for Security Policy

· Act! for America

· The Clarion Project

نام هشت اهداکننده اصلی:

· Donors Capital Fund

· Richard Mellon Scaife Foundations

· Lynde and Harry Bradley Foundation

· Newton D. & Rochelle F. Becker Foundations and Charitable Trust

· Russell Berrie Foundation

· William Rosenwald Family Fund, Middle Road Foundation, and Abstraction Fund

· Fairbrook Foundation

· Alan and Hope Winters Family Foundation

نام مراکز مذهبی:

· The Eagle Forum

· The American Family Association

· The Tennessee Freedom Coalition

· American Center for Law & Justice

· Christians United for Israel

برنامه‌های رادیویی:

· The Rush Limbaugh Show

· The Sean Hannity Show

· The Savage Nation

· The Glenn Beck Program

· The Mark Levin Show

· Focal Point

فهرست هشت اهداکننده اصلی به اتاق‌های فکر و سازمان‌های موجود در آمریکا که مرکز توسعه آمریکا آنها را تحت عنوان ارگان‌های ضد اسلام و یا حامی سیاست‌های تبعیضانه علیه مسلمانان شناسایی کرده است.

ساخت مسجد در گرند زیرو ممنوع!

ساخت مسجد در گرند زیرو ممنوع!
برای دانلود سند روی تصویر کلیک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید حامد ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    خیلی خوب بود مشرق جان ممنون
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    "گرچه عموم مردم آمریکا چنین نگرش‌های متعصبانه‌ای را رد می‌کنند" اگر واقعا اینطوری باشه باید گفت لعنت خدا بیش از پیش بر این دولتمردان آمریکایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس