نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در ماه‌های اخیر مقادیر قابل توجهی ارز بانک مرکزی طی محموله‌ای چمدانی از کشور خارج شده است، گفت: این ارزها همان ارزهای آزاد شده از توافقنامه ژنو است.

به گزارش مشرق، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس در ابتدای جلسه علنی عصر امروز پارلمان در تذکری شفاهی اظهار داشت: اخیرا گزارشی دریافت کردیم که نشان می‌دهد ظرف ماه‌های اخیر مقادیری قابل توجهی از ارزهای بانک مرکزی طی چند محموله چمدان اسکناس ارزی که عمدتا درهم بوده‌اند، از مبادی رسمی و با تایید بانک مرکزی از کشور خارج شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از این محموله‌ها با دستور دادستان تهران در فرودگاه توقیف و عودت شده است که برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است و گفته می‌شود این ارزها همان ارزهای آزاد شده از توافقنامه ژنو است. آمریکایی‌ها علی‌رغم تعهد کلی در آزادسازی چند میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در مرحله اقدام، به رسم دیرینه خوی آمریکایی خود، از دادن ولو یک دلار به دولت استنکاف کرده‌اند. 

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: آنها گفته‌اند که شما همچنان تحریم دلار هستید و ما فقط می‌توانیم معادل آن پول را در یک کشور ثالث به پول آن کشور به شما تحویل دهیم. آنگاه معادل این مبلغ به ارز یکی از کشورهای منطقه تبدیل و تحویل و در همین مرحله اول نرخ تسعیر ارز، هزینه قابل توجهی علیه ما به جیب آن کشور واریز شده است. 

نادران برهمین اساس تصریح کرد: در مرحله دوم بخشی از این ارزها با پرداخت هزینه تسعیری تبدیل به دلار و سپس وارد کشور شده و بخش دیگر هم به کشور دیگری رفته است و مجددا در آن کشور گفته‌اند چون شما هنوز از نظر سیستم بانکی تحریم هستید، لذا این ارزها را فقط می‌توانید به تهران ببرید و حتی حق نگهداری یک درهم را هم در این کشور ندارید و ظاهرا بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد مجددا این ارزها را از طریق برخی افراد خاص از کشور خارج کند و به همان کشور اول برگرداند که در این رابطه چند ملاحظه وجود دارد.

وی در این باره گفت: نخست اینکه اصل موضوع انتقال منابع آزادشده از محل توافق ژنو به صورت اسکناس درهمی به ایران با وجود نیازهای ارزی کشور در خارج بالاخص کشور امارات نیازمند بررسی و فاقد توجیه و منطق اقتصادی است پس سوال اینجاست که چرا اساسا فلان توافقی صورت گرفته و ما پذیرفته‌ایم که این پول‌ها را آن هم به صورت غیردلاری وارد کشور کنیم تا مجبور باشیم با مکانیسم غیررسمی و پرداخت هزینه و ریسک به خارج از کشور منتقل کنیم.

نماینده مردم تهران ادامه داد: دوم اینکه از آنجایی که ورود هرگونه اسکناس ارزی به دلیل شرایط تحریم به داخل کشور دارای هزینه‌های کلان و قابل توجهی است و با توجه به اینکه درهم اسکناس معتبر و با ارزش و با ثبات در مقابل سایر ارزها است، حال که وارد کشور شده است، چه ضرورتی دارد که مجدداً همین منابع درهمی از کشور خارج شود. 

نادران در مورد نکته سوم نیز تصریح کرد: بار دیگر اثبات شد که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و در مقابل تعهدات مکتوب، عینی و جزئی خود در آزادسازی 7 میلیارد دلار و ماهی 700 میلیون دلار در تمدید توافقنامه موقت ژنو هم پایبند نبوده و به دنبال تحقیر ملت ایران هستند لذا چگونه می‌توان به اینها اعتماد کرد که در توافق بلندمدت به کلی و جزیی اکتفا کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • شهاب ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    عجب توافقی ....به ملت میگن دلار بعد درهم تحویل میگیریم تا جیب عربها پر بشه...حالا این پولها به حساب چه کسانی میرفته؟
  • ناشناس ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    عجب تدبیری ! عجب امیدی !!!
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    درود بر سه مرد ملی ... نادران و زاکانی و توکلی
  • اصلاح طلب ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    نفس من بیدی... شاید درهم و دینار را بردن امارات چیز میز خریدن برای مملکت
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    نتیجه مذاکره و از اون بدتر اعتماد به آمریکا همینه فرقی زیادی هم نمیکنه اصلاح طلب مذاکره کنه یا اصولگرا وقتی طرف دوم مذاکره آدم قلدر و شرخری باشه و منطق سرش نشه همینه، میگه یا حرف خودم یا هیچی، حالا شما هر چی هم توضیح بدی و بخای قانعش کنی بازن نمیفهمه. به قول شیرفرهاد برره ای: این نوفهمه، این نفهمه!
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    آزاد سازی منابع ارزی که پزش را میدادند این بود. اینه که میگن ماه زیر ابر نمی ماند.
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    لعنت خدا بر حرام زاده های حرام خوار
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    عجب مصیبتی ؟؟؟!!!!! از سر میرویم کلاه و از پاهاهم گیوه !!!پاره میشود !! بیائیم اول تعهد کنیم که خوب شویم و صادق باشیم و دوم هم خدا رحممان کند که تدبیراتمان کارساز افتد !!! و گرنه این راهها به هیچستان است !!!!
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    خب این بی همه چیزائی که اینجور کار هارو تو این وضعیت میکنن باید جلوی چشم مردم به بدترین شکل اعدامشون کنن چرا نمیکنین آخه چرا انقدر ...
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اگر بروزی هرسه این آقایان نادران ، زاکانی و توکلی را هم مانند شهدای هسته ای ترور کردند ، لطفا تعجب نکیند. مسئولین نمی دانستند و غافلگیر شده اند.
  • مصطفی ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    تو که راست میگی ، آمار تخیلیتو از کجا آوردی ؟
  • گیلانی ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    دوست عزیز بهتره بگی جیب حکام عربی ما با مردم عرب هیچ مشکلی نداریم
  • حاج احمد ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    این بود تدبیرتان؟!
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    مسئولین دولت باید پاسخگو باشند اگه نماینده این ملت در مذاکرات هستید پس چرا مرگ بر امریکا و طرفدارانرابطه ی ننگین با امریکا جانم فدای ایران جاوید ایران هسته ای
  • مهدی ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    اینهایی که منفی میدن پس با خروج ارز موافقن
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    یعنی کسی نیست جلوی این خفت رابگيرد والا تحریم باابروترهست تا این
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    عجب توافقی !!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس