تخصص اصلی Antey-2500 درگیری با موشک های بالستیک بوده اما تهدید اصلی پیش روی ایران حملات موشک‎های کروز و جنگنده‎ها از ارتفاع بسیار پائین است جایی که در محدوده اصلی توان موشک‎های این سامانه نیست.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، چند سالی است که ماجرای بدقولی روسها در فروش سامانه دفاع هوایی موشکی «اس-300» به کشورمان بر سر زبان‎ها افتاده است. طبق اخبار موجود ایران در سال 2007 این سامانه را به کشور سازنده یعنی روسیه سفارش داده و به طور معمول هم می‎بایست چند وقتی صبر می‎کرد تا آنها را تحویل بگیرد اما در آستانه ارسال این سامانه‎ها به ایران، برخی دلایل واضح و پنهان، مانع از اجرای این قرارداد شد.

در ادامه نیز رئیس جمهور وقت روسیه با بهانه قراردادن قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل، قرارداد کشور خود با ایران را یکجانبه لغو کرد. پس از آن بود که ایران با طرح دعاوی حقوقی در دادگاهی بین المللی درخواست دریافت غرامت 4 میلیارد دلاری برای عدم اجرای قرارداد 800 میلیون دلاری خرید سامانه‎های اس-300 را مطرح کرد.

روس‎ها در ابتدا این حرکت را چندان جدی نگرفتند اما با روشن شدن اینکه شانس چندانی برای صدور رأی به نفع آنها وجود ندارد واکنش‎های خود را آغاز کردند که پیشنهاد جایگزینی سامانه «تور-ام-1» به جای اس-300 خنده دار ترین آنها بود. پس از آن، وزیر دفاع روسیه در سفر چند هفته قبل خود به ایران، تفاهم نامه ای را با وزیر دفاع کشورمان برای حل این موضوع منعقد کرد.

اما در روزهای گذشته خبری به نقل از یکی از مسئولان روسی منتشر شد که محتوای آن درخواست روس‎ها برای پذیرش نوع دیگری از سامانه اس-300 با نام «اس-آ-23 گلادیاتور» یا همان سامانه ضد موشکی Antey-2500 به جای سفارش قبلی ایران بود.

از این رو در گزارش پیش رو به معرفی سامانه گلادیاتور و مقایسه آن با دو نمونه از سامانه اس-300 می‎پردازیم.

به گزارش مشرق، کار روی سامانه اس-300 با هدف دفاع از تأسیسات ثابت، مراکز اقتصادی و فرماندهی در اواخر دهه 1960 در شوری سابق آغاز و در حدود 10 سال بعد نسل اول آن وارد خدمت شد. این سامانه دارای سه نوع اصلی است: «اس-300پی» به عنوان نوع اصلی پدافند زمینی، «اس-300اف» برای استقرار بر روی شناورهای دریایی و «اس-300وی» یا همان آنتی - 2500 برای دفاع ضد موشک‎های بالستیک.

طراحی اس-300 نشان از ورود به فضای جدیدی از سامانه‎های سطح به هوا بود که بعدها ناتوانی مشخص شده از تسلیحات سطح به هوای روسی در جنگ الکترونیک در درگیری‎های نظامی مختلف در بهسازی آن و توسعه مدل‎های مطرح مانند پی-ام-یو نقش بسزایی داشت همانطور که نتایج رزمایش‎های ناتو با حضور این سامانه که در اختیار کشورهای اروپای شرقی بوده تأیید کننده قابلیت بالای آن در برابر اخلالگرهای هوا و سطح پایه است.

همچنین باید اشاره کرد ضعف‎های سامانه اصلی دوربرد روسیه یعنی «اس-200» نیز در شکل‎گیری اس-300 با رویکردها و نوآوری‎های خاص آن نقش مهمی داشته است از جمله بزرگی موشک سامانه فوق با حمل و نقل سخت، سوخت مایع بودن پیشران و دردسرهای آن، مانورپذیری کم، تعداد کم روی هر پرتابگر، نیازمندی بالا به تعمیر و نگهداری، زمان بارگذاری زیاد موشک روی پرتابگر، زمان آماده به کار کم و قابلیت‎های پائین در انهدام هواپیما و موشک کروز(در نمونه‎های اول اس-200).

به مرور نمونه‎های جدید سامانه اس-300 نیز ساخته شده و خصوصاً پس از فروپاشی شوروی سابق نمونه‎های دگرگون شده و کاملاً روزآمد آن برای صادرات ارائه شدند. نمونه‎های جدید این سامانه که مشتریان بیشتری دارند به رادارهای آرایه فازی و موشک‎های جدید مجهز بوده و قابلیت مقاومت بسیار بالا در شرایط جنگ الکترونیک دارند.

بنا بر اطلاعات موجود در رسانه های غربی، نمونه سفارش داده شده توسط کشورمان «اس-300پی-ام-یو-1» بوده است که قابلیت‎های مناسبی از جمله توان شناسایی اهداف در برد 300 کیلومتری، برد درگیری 5 تا 150 کیلومتر با اهداف بسته به نوع موشک مورد استفاده، امکان درگیری همزمان با 6 هدف در ارتفاع 10 متر تا 27هزار متر را دارد.

بنابر ادعای شرکت صادرات تسلیحات روسیه بر خلاف نسل‎های اول اس-300 ، این نمونه کاملاً متحرک بوده و در مدت کوتاه 5 دقیقه آماده به کار شده یا از حالت آماده به کار قابل جابجا کردن خواهد بود.
 
Antey-2500
پرتابگر موشک در سامانه اس-300-پی-ام-یو-2

موشک اصلی این سامانه قابلیت درگیری با اهدافی تا سرعت 2800 متر بر ثانیه (بیش از 10هزار کیلومتر بر ساعت) را دارد که به معنی قابلیت انهدام هر هواپیمای جنگی و موشک کروز مافوق صوت ساخته شده و بسیاری از موشک‎های بالستیک تاکتیکی و میانبرد است.

موشک‎های مختلف اس-300پی-ام-یو-1و2 سرعت‎هایی در حدود 1700 تا 2000 متر بر ثانیه دارند که به معنی رسیدن به بیشینه برد در زمان متوسط 53 تا 97.5 ثانیه در بردهای مربوطه 90 تا 195 کیلومتر خواهد بود.

سامانه اس-300 می‎تواند به شبکه رادارهای روسی مانند «نبو»، «کاستا» و «گاما» از طریق سامانه کنترل و فرماندهی «پولیانا» متصل شود که بنابر اطلاعات منتشر شده برخی از این تجهیزات از جمله سامانه پولیانا در ایران موجود هستند.

مشخصات این دو نمونه از سامانه اس-300 به همراه دو نمونه در حال خدمت از نوع اس-300وی (همان پیشنهاد جدید روسیه به ایران) در جدول زیر ارائه شده است.


 
به گزارش مشرق، اولین نمونه از سامانه اس-300وی که از موشک‎های «9M82» معروف به «جاینت» و نوع کوچک‎تر «9M83» معروف به «گلادیاتور» برخوردار است در واقع اولین سامانه ضد موشک‎های بالستیک(ABM) نیز محسوب می‎شود.

Antey-2500 
موشک 9M83 سمت چپ و 9M82 سمت راست تصویر

نمونه بعدی این نوع با نام «اس-300وی-ام» نیز توسعه یافته که می‎تواند به کمک موشک‎های بهسازی شده از جمله‎ «9M83ME» با اهدافی تا 50 درصد سریعتر و 60 درصد سطح مقطع راداری(RCS) کمتر و موشک‎های بالستیک تا 2.27 برابر دوربردتر درگیر شود.

البته در هر دو نسل اس-300وی، قابلیت‎های موشک گلادیاتور از جاینت کمتر بوده و اطلاعات مندرج در جدول فوق برای این نوع از اس-300 بیشتر مربوط به موشک جاینت است.

بنابر اطلاعات منتشر شده، سامانه پیشنهادی روسیه به ایران به جای سفارش قبلی از نوع اس-300وی-ام است که هر چند در ظاهر برتری‎هایی بر نمونه مد نظر ایران دارد اما نگاهی دقیق‎تر به مشخصات آن گویای وجود نکات مبهمی است، خصوصاً با در نظر داشتن این نکته که ایران می‎توانست در همان سال 2007 سامانه‎ای از نوع اس-300وی-ام را سفارش دهد.

Antey-2500 

پرتابگر 4 تایی موشک گلادیاتور و دو تایی موشک جاینت در سامانه اس-300وی

نکته اول اینکه خانواده اس-300پی برای حفاظت از تأسیسات ثابت و مراکز فرماندهی توسعه یافته ولی اس-300وی گلادیاتور برای دفاع از صحنه عملیات زمینی. این تفاوت در هدف طراحی طبیعتاٌ در قابلیت‎های مدنظر و حاصل شده نیز تأثیر داشته است.

مثلا حجم حمله هوایی قابل دفع، میزان ماندگاری در طیف حملات مختلف و پایداری در برابر حملات الکترونیکی. هر چند بهسازی‎های بعدی، قابلیت‎های اس-300پی و اس-300وی را به هم نزدیک‎تر کرده اما هنوز تفاوت‎های مهمی در این دو نوع وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

برای توضیح بیشتر باید گفت تحرک و پراکندگی نیروها در صحنه عملیات یکی از برتری‎های ذاتی دفاعی آنها است.

از این رو توانمندی گلادیاتور می‎تواند برای این مأموریت کافی باشد اما ایران اس-300پی-ام-یو-1 را برای دفاع از تأسیسات ثابت و البته متمرکز خود می‎خواهد که از قضا توانمندی این نوع اس-300 برای این مأموریت بیشتر است. بنابراین امتناع از تحویل سامانه بهتر(در زمینه مربوطه) به معنی میل به عدم رساندن توانمندی دفاعی ایران به بیشینه ممکن است.

نکته دیگر اینکه برخی از توانمندی‎های گلادیاتور که با مطالب فوق هم بی‎ارتباط نیست دارای ابهامات اساسی است که مهمترین آنها مدت زمان عملکرد پیوسته سامانه بوده که به 48 ساعت محدود است.

همانطور که می‎دانیم این ایراد مهم در سامانه اس-200 در اختیار ایران نیز وجود داشت که متخصصان کشور با تلاش فراوان چند ساله موفق به رفع آن و بهسازی کامل این سامانه شدند. این در حالی است که به نظر می‎رسد سامانه‎های سری پی-ام-یو دارای چنین نقصی نیستند.

مورد دیگر توانمندی بالاتر نمونه‎های پی-ام-یو در کشف و ردگیری تعداد بیشتری هدف نسبت به گلادیاتور است؛ هرچند که پی-ام-یو-1 توانایی درگیری با تعداد کمتری هدف نسبت به آن دارد. هر چند ممکن است در عمل صدها هدف، کاملاً همزمان در یک حمله شرکت نکنند اما ایده‎آل، دستیابی به بهترین سامانه ممکن و اگر مقدور نشد سامانه پائین‎تر از آن است.

البته با گسترش کاربرد اهداف کاذب پروازی شاید سامانه‎هایی مانند اس-300 نیز به مرز اشباع توان ردگیری همزمان خود برسند که در اینصورت 40 هدفی که گلادیاتور کمتر از نمونه‎های پی-ام-یو ردگیری می‎کند مشکل ساز خواهد شد.

Antey-2500 
رادار کشف هدف 9-اس-15 با برد 250 کیلومتر

همچنین دقت داریم تخصص اصلی گلادیاتور درگیری با موشک های بالستیک است اما تهدید اصلی پیش روی ایران حملات موشک‎های کروز و جنگنده‎ها از ارتفاع بسیار پائین است جایی که در محدوده توان موشک‎های این سامانه نیست زیرا کمینه ارتفاع هدف قابل درگیری برای آن 25 متر است در حالی که نمونه‎های پی-ام-یو می‎توانند با اهدافی در ارتفاع پروازی 10 متری هم درگیر شوند. جالب اینکه ارتفاع پرواز موشک‎های کروز هم به طور معمول بین 10 تا 20 متر است.
 
Antey-2500
پرتابگر موشک‎های گلادیاتور و جاینت

همچنین باید توجه داشت هر چند نسل بعدی اس-300وی-ام در آینده نزدیک به سازمان دفاع هوایی روسیه می‎پیوندد اما سامانه اس-400 که سلاح اصلی دفاع هوایی موشکی این کشور است از اس-300پی-ام-یو-2 به وجود آمده است نه خانواده اس-300وی.

به علاوه اصول طراحی بیان می‎کند دستیابی به سرعت و سقف پرواز بالاتر مستلزم صرف هزینه بیشتر است بنابراین به احتمال زیاد موشک‎های بزرگتر سامانه گلادیاتور از نمونه‎های پی-ام-یو کمی گران‎تر هم هستند که این موضوع هم هزینه انهدام هدف را افزایش می‎دهد. هرچند که بدون اطلاع دقیق از قیمت تمام شده این موشک‎ها برای هر خریدار نمی‎توان در این مورد قضاوت قطعی نمود.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد سامانه اس-300وی دارای سه نسل است. اطلاع دقیق و قطعی از اینکه کدامیک از آنها مورد پیشنهاد روسیه بوده بسیار مهم است خصوصاً اینکه در سامانه اس-300وی-ام، برد 200 کیلومتری درگیری مربوط به موشک جاینت است نه موشک گلادیاتور.
 
Antey-2500
پرتابگر موشک در سامانه اس-300وی-ام

به گزارش مشرق، باید توجه داشت روسیه همین نوع سامانه را به کشورهای ترکیه و عربستان نیز پیشنهاد کرده است که می‎تواند به معنی عدم تمایل روس‎ها به تقویت ایران بیش از این دو کشور و القای نوعی افزایش متوازن در توان دفاعی این سه کشور باشد ضمن اینکه این سامانه قابلیت دفاع ضد بالستیک دو کشور عربستان و ترکیه را افزایش خواهد داد در موقعیتی که موشک‎های بالستیک ایران از نقاط قوت مهم توان نظامی آن به شمار می‎روند.

به علاوه می‎توان انتظار داشت نیروهای ناتو و آمریکا پس از ورود این سامانه‎ها به این دو کشور اجازه داشته باشند تمام اجزاء و داده‎های عملکردی و توان واقعی آن را بررسی و ارزیابی کنند که در اینصورت عملاً این سامانه مزیت عمده‎ای برای ایران تا زمان اجرای بهسازی‎های بومی روی آن نخواهد داشت.

ذکر این نکته نیز ضروری است که کشورمان ایران چند سالی است به طور جدی بر روی سامانه جایگزین اس-300 با نام «باور-373» کار کرده است که بنا بر اعلام مسئولان مربوط، توانمندی‎های آن قابل مقایسه و در برخی موارد برتر از نمونه خارجی است بنابراین در شرایط فعلی بین پذیرش پیشنهاد جدید روسیه و یا پافشاری(تا حد امکان) برای دریافت سامانه مد نظر باید انتخاب هوشمندانه‎ای صورت گیرد.

دست کم توجه به میزان توانمندی عملی قابل دستیابی توسط باور-373 در هر یک از مأموریت‎های ضد کروز و ضد بالستیک می‎تواند به انتخاب بین گلادیاتور (با توان ضد بالستیک بهتر) اگر توانمندی ضد کروز باور-373 برتر از آن یا کافی باشد یا نمونه‎های اس-300پی-ام-یو (با توانمندی ضد کروز بهتر) یاری کند.

البته اگر بتوان روی تمایل روس‎ها به فرار از پرداخت غرامت سنگین 4 میلیارد دلاری و عدم تکرار بی‎تعهدی اخیر حساب کرد، مدت زمان تحمیلی برای دریافت سامانه جدید اگر برای دریافت سامانه‎ای بهتر از سفارش قبلی ایران صرف شود مثلاً اس-300پی-ام-یو-2 ، قابل قبول‎تر خواهد بود.

در هر صورت امیدواریم میل به پایان دادن ماجرای اس-300 به اتخاذ تصمیم نادرست و عجولانه در این زمینه منجر نشود. البته اعلام جزئیات بیشتر و قانع کننده‎تر از باور-373 نیز می‎توانست به نرم‎تر شدن طرف خارجی کمک کند همانطور که پس از تحویل ناوشکن(ناو محافظ) جماران این موضوع به عینه اتفاق افتاد.

البته نمونه جدیدی از Antey-2500 وجود دارد که برد آن 400 کیلومتر بوده و به تازگی تحویل ارتش روسیه شده است، اما جزییات آن تاکنون افشا نشده است و بعید است که چنین نمونه مختص ارتش روسیه، به کشوری صادر شود.

هرچند هنوز نکات ابهام آمیز فراوانی در خصوص این پیشنهاد روسیه وجود دارد چراکه مطرح کننده آن شخص یا دستگاه طرف قرارداد با ایران نبوده و در عین حال، استفاده از صفت «آخرین تکنولوژی سامانه ضد موشکی Antey-2500 » در خبر روز دوشنبه که اصطلاحی مبهم و فاقد توضیحات مشخص است، نشان می دهد این خبر از جامعیت لازم برخوردار نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 128
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 14
  • محمد ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    فقط اس 300 به هیچ وجه مسولین نباید زیر بار برن منتها اگه روسیه به جای این سامانه قبول کنه جنگنده ای مثل سو خو 30 ام کا که به هند تحول داده به ایران بده یا در زمینه موتور جنگنده به ایران کمک کنه تا ایران موتور بومی خودشو کامل کنه خیلی از جایگزین پیشنهادی اس 300 بهتره.
  • علیرضا ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 1
    عزیز جان حالا هم بدن.اسراییل در حمله چند وقت پیش خود به دمشق که با s300 محافظت میشد این سامانه رو مغلوب کرد.حمله با موشک های stand off
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    البته نميشه اينطورى هم قضاوت کرد , عقل ميگه پيشنهاد جديد روسها بايد متفاوت از قبل باشه , بايد ديد پيشنهاد اونها چيه
  • مهرداد ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    مشرق واقعا فوق العاده بود.
  • جلال ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    نه قبول نیست یا اس 300 یا غرامت وزارت دفاع نباید قبول کنه آنتی 2500 ضعیفه یه سرچ کنید ضعفاش را می بیینید
  • محمد ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    دوستان یه سوال روسیه این همه قدرت نظامی و علم ساخت این همه جنگنده ، موشک و غیره رو از کجا آورده؟؟ کسی میدونه؟
  • ریحانه ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    باز جای شکرش باقیست که این خریدهای نظامی در حیطه دولت اعتدال نیست و گرنه همه میدونند چه اتفاقی میفتاد
  • ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    آفرین این حرف کامل کننده موضوع بود "نکات ابهام آمیز فراوانی در خصوص این پیشنهاد روسیه وجود دارد چراکه مطرح کننده آن شخص یا دستگاه طرف قرارداد با ایران نبوده"
  • ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    روسیه اگه به امنیت خودش پایبند باشه باید بفهمه که در حال حاضر باید سلاحههای دفاعی و تهاجمی بسیار پیشرفته و حی پیشرفته از اونچه برای خودش در نظر داره باید به ایران و سوریه بده وگرنه فاتحه روسیه و سپس چین خونده میشه! در واقع روسیه باید از این دو کشور برای جنگ نیابتی و دور کردن خطر مستقیم از مرزهای خودش هم که شده این کار رو بکنه وگرنه مجبور میشه این سلاحهها رو در مرزهای خودش و با هزینه خودش شلیک کنه!
  • ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    غرب تمام شرکای اروپایی روسیه را بلعید و به متحد خود تبدیل کرد ، ماشین استعمار غرب ، باز هم پیشروی کرد تا خود را به مرز اکراین و دیوارهای روسیه رساند ، همان جایی که با مسکو کمتر از 500 کیلومتر فاصله دارد ، همان جایی که آلمان نازی وارد خاک روسیه شد . از طرفی غرب با دست چپ و راستش در منطقه (ترکیه و مرتجعین عرب به رهبری عربستان) متحد روسیه ، یعنی سوریه را زیر تاخت و تاز گرفته ، سوریه ای که اگر دست غرب بیافتد روسیه هم پایگاه دریایی طرطوس را از دست می دهد هم برگ برنده خود در مقابل غرب که همان گاز باشد ، چرا که در این حالت سوریه جدید تامین کننده گاز غرب خواهد بود ، سوریه منابع گازی فراوانی دارد که بعضی هنوز بهره برداری نشده اند . کار روس ها به جایی کشیده که حتی عربستان هم تهدیدشان می کند . در آسیای میانه و قفقاز جنوبی هم ، شرکای روسیه یا شریک کامل غرب شده اند یا یکی به نعل می زنند یکی به میخ . تحریم های رو به گسترش هم که شده اند . غرب همچنین دائما چین به عنوان شریک روسیه را تهدید نظامی می کند و دائما در مناطقی مثل هنگ کنک برای چینی ها دردسر درست می کنند . روسیه شرکایی مثل بلاروس هم دارد که زیاد گره ای از کار باز نمی کنند (تولید ناخالص کشور بلاروس اندازه تولید ناخالص منطقه ی آلاسکاست) . ایران هم که 3 دهه زیر فشار غرب است ولی همچنان با قدرت ایستاده و می ایستد . در چنین شرایطی روس ها باید قدر یک کشور تمام مستقل و بی نظیر و قدرتمند مثل ایران را بدانند که نمی دانند . عقل سلیم می گوید که توان نظامی ایران ، قزاقستان و ارمنستان را قوی تر کن تا لااقل از جنوب کشورت خیالت راحت شود . عقل سلیم می گوید که به ترانزیت (راه آهن) ایران و اقتصاد ایران کمک کن . روس ها بدجوری خوابیده اند . ما همین فرمون رو باید بریم جلو و خودمون رو پای خودمون بیاستیم . روسیه کماکان دلال است . نه شرقی و نه غربی .
  • سرباز علی ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    میری پژو ۴۰۵ ثبت نام میکنی پراید تحویلت میدن البته پراید هم ماشین خوبی است ها نه ؟!!!!
  • علیرضا ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    آقا ما نیازی به اس۳۰۰ نداریم چون نسل جدید جنگندها و موشک های کروز به صحنه وارد شدن و ما به اس۴۰۰ نیاز داریم البته بعید میدونم روسیه همون اس ۳۰۰ رو بهمون بده واقعا روسیه باید از این تحریم هایی که شده درس بگیره که ایران و چین و هند بهترین متحدانش هستن پس نباید در کمک های نظامی به ایران کوتاهی کنه و یه چیز دیگه سامانه های بومی بهتراز خار جی هاست و قابل اعتماد تر مثل همون قضیه تور ام ۱و دادن اطلاعاتش از روسیه به رژیم صهیونیستی حالا ببینیم خدا چی میخواد موفق باشید یا علی مدد
  • حدحد ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    از اعتماد بیجا به روسیه چیزی عاید ما نمی شود . ما می توانیم .
  • حدحد ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    سوالی که ذهن منو مشغول کرده اینه که چرا با توجه به در اختیار داشتن باور 373 همچنان تمایل به گرفتن اس 300 داریم ؟ مگه فرماندهان عزیز نمی گفتن که باور از اس 300 هم بهتره ؟ پس با اقتدار بزنید زیر قرار داد و پولش رو پس بگیرید و منت روسها رو نکشید ...
  • رضا ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    امیدواریم بی عقلی نکن و جلوی این کارای روسا وایسند. منتظر همین تحلیل از مشرق بودم، تا حالا چندتا سایت تحلیل گذاشته بودن، ولی این از همه کامل تر بود....ممنون
  • محمدرضا ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    اللهم الرزقنا «اس-300پی-ام-یو-1»
  • عباس مطهری نیا زنجان ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    قرارداد خرید سامانه «اس-300پی-ام-یو-1» توسط عزیزان و متخصصین حقوقی مدیریت حقوقی وزارت دفاع تهیه ، تدوین و منعقد شده است، به نحوی که طرف روس یا باید سامانه ی خریداری شده را تحویل دهد و یا ده برابر ارزش واقعی سامانه فوق را به عنوان خسارات ناشی از عدم ایفای تعهد و البته هزینه های دیوان بین المللی لاهه را نیز بپردازد. جا دارد از متخصصین محترم حقوقی وزارت دفاع تقدیر و تشکر ویژه ای به عمل آید.
  • احمد ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    هدف زیر 25 متر یعنی این مدل صادراتیه تا دل غرب رو بدست بیاره ،، اون وقت هر وقت امریکا خواست میتونه 1000 تا موشک کروز بفرسته باتوجه به ارتفاع پایین این سامانه حکم تیر کمون رو هم پیدا نمی کنه ،، بهتره به شکایتمون ادامه بدیم تا روسها رو مجبور به قبول خواسته خودمون بکنیم. اگر 200 سال اخیر رو نگاه بکنید تا همین حالا یکی از کشورهایی که بیشترین ضرر رو به ایران زده روسیه زده . کلا میدونم مشرق نمیزنی ولی خواستم بگم نظر اکثریت مردم اینه
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    روسیه هم مثل آمریکا خطرناکه. اینها همه دنبال قدرت خودشون هستند نه دوستی با ایران. همین روسیه بود که خاک ایران رو اشغال کرد و آذربایجان رو از ایران جدا کرد
  • بی نام ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    این نوع پیشنهادات مثل این می مونه که بری داروخانه بگی آقا آنتی بیوتیک می خواهم. بعد طرف بگه داریم ولی بهته نمی دیم اگر بخوای بجاش قرص ویتامین بهته بدم. روسها اگر واقعاً صداقت دارن چرا هی این شاخه اون شاخه می پرن؟! خب اصل قرارداد را اجرا کنن والسلام ختم کلام.
  • مجید ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    روسیه در پروندهs300 روی خوشی نشان نداد متاسفانه.
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    هر دوتا هم از رده خارجن و گرنه روسبه اونا رو جایگزین نمیکرد
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    کلاه حدید روسبه
  • عماد ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    به جاي دراز كردن دست نياز به روسيه بايد با همت نخبگان و دانشمندان كشور سامانه بومي بسازيم كه حتي اس 300 در مقابل اون عددي نباشه. روسيه اصلا قابل اعتماد نيست. در اين صورت ميشه اون خسارت 4 ميليارد دلاري رو هم پيگيري كرد
  • سعید ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 1
    سوخو 30 هم الان قدیمی شده فقط تی 50 به درد ما میخوره البته نه مثل میگ 25 فروند حداقل 70 فروند
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    از چین وروسیه متحد درنمیاد باید متحدامونو عوض کنیم
  • علیا ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    به همون دلیل که بعد از ساخت اس400 توسط روس ها اونها هنوز دارند از اس300 ها استاده میکنند. چون فرض بر اینکه همین امروز استارت تولید انبوه برای باور زده بشه. سالی چند آتشبار میتونیم تولید کنیم؟ 3؟ 6؟ الان نزدیک به دو سالی میشه که اس400 تولید شده اما خب کر کنم هنوز تعداد آتشبارهایی که روسیه از این سامانه در اختیار نیروهای مسلح ذاشته نهایتا به 15 تا نرسه. پس بنابر این خود روسیه هم مجبوره تا زمانی که تعداد اس400 های مورد نیازش ساخته بشه از اس 300 استفاده کنه. درضمن در بدترین حالت میتونه این اس 300 ها جایزین سیستم های اس200 بشه. درسته که اس 200 های ما ضعف هاش رفع شده اما به هرحال توانایی هاش در حد اس300 نیست. پس با وجود باور این سامانه میتونه جایگزین اس200 ها بشه
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    لااقل بو پی ام یو 2
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    حالا جالبه که این اس 300 پی ام یو 2 را حتی به آذربایجان فروختند اون وقت واسه ما این بازیها رو درمیاره
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    کار کرده برادر کار قپی نیومده، برای یک نتیجه کوچیک جشن نگرفته، توهم نکرده و ... فقط کار کرده. همانطور که ما هم هرجا با چراغ خاموش کار کردیم متناسب با زمان، نیروی انسانی، مدیریت و بودجه ای که صرف کردیم نتیجه گرفتیم
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    هند!!!! رفتار هند در چند دهه اخیر آدمو یاد ماجرای توبره و آخور میندازه
  • عماد ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    به جاي دراز كردن دست نياز به روسيه بايد با همت نخبگان و دانشمندان كشور سامانه بومي بسازيم كه حتي اس 300 در مقابل اون عددي نباشه. روسيه اصلا قابل اعتماد نيست. در اين صورت ميشه اون خسارت 4 ميليارد دلاري رو هم پيگيري كرد
  • مسعود کامنت ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    تمام این تجهیزات تکنولوژی متفاوتی دارند و دراختیار داشتنش و کار روی اون تکنولوژی خیلی مفیده.
  • محمد ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    اقا سعید سوخو 30 ام کا جنگنده خوبیه روسیه تی 50 رو هیچ وقت به ایران نمیده
  • سعید ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    یک سامانه سلاح از زمان اولین تست موفق تا تولید انبوه و استفاده فراوان در یگان چند سال را باید مشغول ازمایش باشد
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    در درجه اول باید به سرمایه گذاری همبیشگی روس ها روی علوم پایه اشاره کرد. روس ها هر وقت که دچار بحران می شن چون دانشمندان با معلومات پایه رو دارن، تنها کافیه حلقه های ارتباط با صنعت رو در محیط های علمی که دارن به سمت مورد نیاز هدایت کنن. به عنوان مثال یوژنی کسپرسکی که یکی از بزرگترین شرکت‌های امنیتی کامپیوتری دنیا رو در روسیه با نام خودش تاسیس کرده، کارش با کار کردن روی مسايل رباضی شروع کرده. در درجه دوم موفقیت در بالابردن سطح تحصیلات دانشگاهی جامعه رو می شه مورد بررسی قرار داد، در یک برررسی در سال ۲۰۱۲ حدود ۵۳ درصد افراد بزرگسال ۲۵ تا ۶۴ سال در روسیه حداقل در یک مقطع مدرک دانشگاهی داشتند که از این لحاظ رتبه شماره ۱ دنیا بودن. مورد سوم هم که الان دیگه کم رنگ شده شناسایی و استفاده نخبگان در جوامع اقماری شوروی سایق بود. بخش دردناک این قضیه اینه که خیلی از این تخبگان مردمان کشورهایی بودند که از ایران جدا شده بودند. به عنوان مثال استالین به عنوان یکی از رهبران شوروی، گرجستانی بود. کارخانه میگ رو آرتیوم میکویان مهندس ارمنی طراحی کرد. هوانس آدامیان یه مهندس ارمنی دیگه بود که تو ساخت تلویزیون های رنگی نقش اساسی داشت. واحد علی‌اکبروف آذربایجانی بنابنگذار شرکت نفتی لوک اویل و یکی از ثروتمندنرین مردمان جهانه. آخرین نکته هم در مورد روسیه وجود فرهنگ مستقله. روس ها تاریخ، ادبیات، زبان و الفبای مستقل دارن و همین طور پرچمدار اصلی مذهب پروتستان در مسیحیت بودند و الان هم قصد احیای اون رو دارند. ار این لحاظ روس ها بسیار مشابه ما هستند.
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    واضح است روس ها سر اس 300 با آمریکایها یک معامله کلان کردن و حالا نمی تونن بزنن زیرش ، حالا با وجود اختلاف با غرب به دلیل دریافت باج مورد نظر از قبل ، مجبورن این رفتار رو با ما کنند!
  • صدرا ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    روس ها همیشه غیر قابل اعتماد هستند . لحظه اخر سازش میکنن و به توافق میرسند با امریکا . چون ایمان ندارن ترسو هستند
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    داداش شما که اینقدر خوب جنگ های اسرائیل رو رصد می کنی نگاهی هم به جنگ 33 روزه بنداز و ببین که با نصف امکانات اسرائیل ، حزب الله پیروز شد وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    دقیقا همین که شما می گید، دو دهه هست روس ها از ایران به عنوان باج خواهی از غرب استفاده می کنند ، جالب اینکه غربی ها دست روس ها رو خوندن ولی روس ها دست از سر این رفتار منزجر کننده شون بر نمی دارن و همچنان علاقه دارن سر ایران با غرب معامله کنند.
  • امیری ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    بهتره محکم اون 4 میلیارد دلار غرامت و پیگیری کنیم و خرج صنایع دفاع خودمون کنیم مطمئنا با پشتیبانی و امکانات مالی بهتر از s400 اونها رو میسازیم باید دست به خودمون بدیم روسیه همیشه به این ملت و مرز و بوم خیانت کرده مثل انگلیس کثیف
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    مطمئن باشید باور ۳۷۳ تا ده سال دیگه هم ساخته نمیشه مطمئن باشید. در ضمن باور ۳۷۳ یک هزارم اس۳۰۰ هم نیست. اینا فقط حرفه تا روسیه بترسه اس۳۰۰ رو تحویل بده.
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    مشرق دمت گرم گزارش به موقع وکاملی بود
  • سعید ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    بر اساس قوانین مربوط و مصوبات شورای عالی امنیت ملی کشور تمامی خریدهای نظامی از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام میگیره و کلیه مراحلش از خرید تا تحویل کالای نظامی تحت نظارت مشترک ستاد کل نیروهای مسلح، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و دولت صورت میگیره
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    یا s500 یا پول !
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    مطمئن باشید باور ۳۷۳ تا ده سال دیگه هم ساخته نمیشه مطمئن باشید. در ضمن باور ۳۷۳ یک هزارم اس۳۰۰ هم نیست. اینا فقط حرفه تا روسیه بترسه اس۳۰۰ رو تحویل بده. تا الان ده بار قرار بود از باور رونمایی شه همین پارسال این موقع قبل عید بود که گفتن باور تا اواخر سال ۹۳ رونمایی ميشه
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    درباره مقایسه اس 300 و اس 400 هم مطلب بذارید. میگن پلن بی روسیه پیشنهاد اس 400 هست
  • سعید ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    حمله اسراییل به انبار حاوی موشکاها و سیستم اس 300 هایی بود که هنوز عملیاتی نبودن تازه بعد جنگ داخلی انقدرپایگاهای ضدهوایی سوریه ب دست تروریستا افتاده ک دیگ با هواپیمای ملخی هم میتونی ب سوریه حمله کنی
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    الان روسیه دیگه اس 300 تولید نمیکنه که دیگه حتی برای خودش ... شما چسبیدین به اس 300
  • رضا ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    1 0
    ناشناس گرامی تجهیزات رو با ایمان مقایسه نکن ..
  • حسن توکلی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    با اینکه روسیه با آمریکا مشکل داره خیلی راحت تر میتونه اس 300 رو به ایران تحویل بده ولی اینکارو نمیکنه شاید دلیلش موضوع دریای خزر باشه
  • علی رضا ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    تلاش برای ساخت باور373و گرفتن غرامت از روسیه وخرید اس 300 از چین واعتمادنکردن به روسیه نیرنگ باز
  • امیر ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    1 0
    فرق سر بریدن یا پنبه و سر بریدن با چاغو همینجاست.تفاوت سیاست دو ابر قدرت
  • سعید ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    امیر جان " چاقو " درسته...کاش هزینه خرید اس 300 رو تو مدرسه ها برای بهبود املای این دهه 70 ها خرج کنیم.باور کنید بهره وریش خیلی بیشتره...
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    بعضیها تولید یک سامانه موفق رو مثل آب خوردن میدونن مثلا یه وردی بخونی فرتی یه چیزی درست بشه نه عزیز این حرف ا نیست اره والا به خدا.......
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    اقا ما به کمتر از s400 یا میگ 29 راضی نیستیم!
  • نادر ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    همین رفتار روسها در برابر ایران در مقایسه با رفتار این کشور با کشورهایی دیگر که حتی سامانه های پیشرفته تری را براحتی در اختیار آنها قرار می دهد این ظن را قویتر می کند که روسیه چیزی نیست جز سر دوم هیولای آمریکا
  • ناشناس ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    البته جنگنده های روسیه در برابر جنگنده های ساخت آمریکا همیشه شکست می خورند.حتی اف14 که ما40سال پیش از آمریکا تحویل گرفته ایم می توانندبسیاری از جنگنده های روس را مغلوب کند
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    جناب صدرا روس ها نرسو نیستند بلکه منفعت طلب و دو رو هستند و فقط به فکر منافع ملی خودشون هستن.
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    لطفا ً بفرمایید در این سالیان اخیر در چندین پرونده ای که با روسیه داشتیم ، کدومشو روی خوش نشون داد ؟
  • در میدان می مانم ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    به نظرم با توجه به اختلافات شدید بین روس‌ها و آمریکایی‌ها الان وقتش با یه سیاست درست حسابی از خجالت این روس‌ها دربیایم و تا جایی که امکان داره از این روس‌ها امتیاز بگیریم.
  • نادر ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    انگلستان در دهه 70 ناوهای هواپیمابر خود را از رده خارج کرد چون توان مالی نگهداری آنها را نداشت در حالیکه روسیه با درآمد سرانه وتولید ناخالص ملی ظاهرا کمتر نیروی دریایی خود را گسترش داد،اینکه چطور کشوری مانند روسیه بعنوان نهمین اقتصاد بزرگ دنیا چطور هزینه نگهداری وگسترش ارتشی را می دهد که بعد از ارتش آمریکا پرهزینه ترین ارتش دنیاست جای بررسی دارد.
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    من كه گفتم اين زن بي وفا براي ما پسر نميزاد بريد سراغ يكي ديگه
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    باشه تو خوبی تو اصن بهترینی
  • امین ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    چند استان بیست ایران راازایران جدا کرده حالا به درد ایران می خوره اگه راست میگه کمک استانهای جدا کرده به ایران ضمیمه بشه اس 300تو سرش بخوره
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    "همین طور پرچمدار اصلی مذهب پروتستان در مسیحیت بودند". درستش مسیحیت ارتودکس هست.
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    روسیه قابل اعتماد نیست فقط اس 400 را باید قبول کنند
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    راست میگی نمیشه اصلا این موشک که فرستادیم فضا این ماکت بود این موشک های بالستیک و ساخت جنگنده قاهر و ساخت ناو جنگی و ناو شکن و تانک و پیشرفت ها در زمینه ژنتیک و نانو و هسته ای اینا همش دروغه ما نمیتوانیم باید شعار باشه مثل عربستان خدایا به بعضی ها مشکل رد شدن از ما نمیتوانیم رو بده بعضی ها مثل شهید تهرانی مقدر هی میگن ما میتوانیم اینا رو بیار در جمع دوستان ما نمیتوانیم :دی
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    فقط اس 400 یا پول +خسارت و دیرکرد
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    روسها اگر ذره ای عقل داشته باشند باید بهترین و پیشرفته ترین تسلیحاتشان را به ایران بدهند که قدرتمندانه در برابر غرب و آمریکا ایستاده زمستان می گذرد و روسیاهی برای ذغال می ماند ، ما این راه را طی میکنیم چه روسیه با ما باشد یا نباشد ، اگر با ما باشد در پیروزی و آینده درخشان با ما سهیم خواهد بود و اگر نادانی کند و نباشد یقین بداند که ما بدون روسیه هم گلیم خود را از آب بیرون می کشیم ولی در آینده روسیه ای هم نخواهد ماند و بر این روزها افسوس خواهند خورد با این نقشه ای که آمریکا و غرب برای روسیه تدارک دیده اند اگر روسها عاقل باشند بهترین کاری که الان باید انجام دهند اتحاد با ایران است نه این احتیاط احمقانه
  • افشین تهران ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    روسیه اس300رو کاملا در اختیار سوریه قرار نداده و این مطلب چندین بار از طرف روسیه اعلام شده.
  • افشین تهران ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    پایه علم و فناوری نظامی در روسیه و همینطور امریکا اشغال المان نازی و دزدیدن دانشمندان این کشور پس از جنگ جهانی دوم هست که البته این دو کشور زیر ساختهای لازم در این جهت را هم داشتند .از این زمان به بعد شما شاهد پیشرفتهایی چشمگیر در صنعت این دو کشور هستید که به نسلهای بعد هم منتقل شده اند.
  • افشین تهران ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    ناشناس 12.12دستور ساخت سامانه باور چند ساله که داده شده و قرار نیست که باورد خوندن درست بشه شما کمی عقب هستی.
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    به عنوان یک کارشناس ارشد علم مخابرات میگم که واقعا کار جنگ الکترونیک بسیار پیچیده و دشوار است، دعا کنید افرادی رو که روی این علوم کار می کنند تا با سرعت زیادی ما هم به اونا برسیم و حتی جلو بزنیم...
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    روسیه میترسه ایران ازش کپی کنه بقیه اش بهانه است
  • افشین تهران ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    اقا سعید بعد اگه به کشور حمله بشه حتما با اجر پاره های مدرسه میخوای دفاع کنی؟!امنیت با هیچ مسئله ای قابل مقایسه نیست.
  • افشین تهران ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    این پیشنهاد از طرف چه مرجعی به ایران داده شده؟؟؟
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    اس 300 دیگه تولید نمیشه باید جاش اس 400 بگیریم
  • hizbolah ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    iran should buy the S-400 is more Sophisticated than s-300pmu2 and antey-2500
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    واقعا مشرق و مخاطباش "جالب" هستن. این سیستم موشکی به مراتب پیشرفته تره و مخصوصا در مباحث الکترونیکی (که امروز حرف اول و آخر رو میزنه) از موشک اس 300 پی ام یو که کاملا لو رفته و شناخته شدست برتری و مقاومت بیشتری داره. ولی مشرق آسمون و ریسمون رو به هم میبافه که بگه نه دارن سرمون کلاه میذارن و یه عده هم دارن خیانت میکنن. مخاطبا که بدتر میگن یا غرامت یا اس 500 و هی طعنه میزنن که تدبیر و امید باز داره منافع ملی رو زیر پا میذاره!!! حالا یکی نیست به این علما بگه مرد مومن همین تدبیر و امید این پروندرو با شکایت دوباره زنده کرد وگرنه مدیریت جهانی که سیلی رو خورده بود و ککشم نگزیده بود! احتمالا تیتر بعدی مشرق اینه: چرا اس 300 پی ام یو از اس 400 بهتر است؟!!
  • ناشناس بعدی ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    فقط اس 500 یا اس 400 یا غرامت . آنتی 2500 از سلاح های باقیمانده در انبارهای روسیه است و بقول معروف بدرد عمه شان می خورد و بس . کسی حق ندارد 4 میلیارد دولار آشغال بخرد .
  • محمد ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    سیاست کشورهای بزرگ اینه که , کشورهایی مثل ما هیچگاه , احساس امنیت نکنند ومدام سلاح بخرند.خردمندانه این است که این پولها رادر خود کشور جهت تولیدات دفاعی درست هزینه کنیم که باعث استحکام زیرساختهای اقتصادی کشور شود.دیگر اینکه سیاست تنش زداییمان را باید تقویت کنیم.
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    تا حالا دقت کردین روسیه چقد ترسو هست ؟؟؟؟؟آمریکا داره به اوکراین که بغل گوش روسیه هست سلاح میده اونوقت روسیه واسه خاطر فشارای آمریکا اس 300 که پولشم دادیم به ما نداده
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    هنر ما میتونه در خرید فن ماهی گیری باشه تا خرید ماهی، یه مدت دیگه که قابلیت آفندی دنیا افزایش پیدا کنه باز باید بریم منت بکشیم که یه چیز دیگر رو بندازن به ما. اگر در فشار باشند شاید راضی بشن تکنولوژی مورد نیاز رو به جای خود سامانه ها به ما بفروشن و اینطوری صدای سازمانهای بین المللی هم در نییاد.
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    الان میشه بگی چه ربطی داشت به این موضوع؟
  • ناشناس ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    قبلا میگفتیم قاجار ها ضعیف بودند ومدام باج به روس ها می دانند اینبار اگه ما قوی هستیم باید غرامت قرارداد اس300را بگیریم برا اولین بار در طول تاریخ در مقابل روس ها وایستیم و مغلوبشون نشویم
  • حسین ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    همه چیز که حزبی نیست توی کشور همین آقای روحانی یکی از بزرگان سیاسی کشور و از نزدیکان نظامی محسوب میشه تصمیمات کشور بر خلاف یه دوره 3 ساله قبل کلا در پشت پرده قدرتمند و هوشمند کشور گرفته میشه که نماینده کل مردم ایران هست و جلو هرگونه ضرر به مردم رو می گیرند
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    ظریف از امریکا پاتریونت بخواد چون از روسها آبی گرم نمیشه و آمریکاییها در انجام توافقات خیلی مرد تر هستن
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    مگه نگفته بودید کارشناسان ما بهتر از اس 300 را ساخته اند خوب پس چرا نمیگید پول ایران را پس بده ؟؟ هشت ساله چند میلیارد پول ایران گرفتن حساب کن اسکونت چقدر میشه؟؟
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    بمیر بابا. شما خیلی خیلی بیخود کردی که به عشق روسیه میخوای ایران وارد جنگ با غرب بشه
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    نمیدونم اومده یا نیومده ولی فقط اس 700 . به کمتر از اون راضی نشین. اس 650 هم قابل قبول نیست.
  • احمد ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    روسها
  • رحمن ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    روسها حرف انداخته اند ببینند جو ایران چطور است حالا که ایران شکایت کرده بهتر است مدلهای دلخواه با توانایی های بهتر سفارش شود.فقط روی حرفتان بمانید در ضمن خوب است بدانید اوباما وارد فاز جدیدی از تصمیمات بر علیه ایران شده است خوب حواستان را متمرکز کنید .موضوع جدی است .باید مدیریت خوب در سیاست گذاری با آمریکا داشته باشید
  • ابوذر ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    بعیده ایران بپذیره ... این پیشنهاد قدیمیه ..به همون دلیل که تا الان قبول نکردیم ، احتمالا الانم نخواهیم پذیرفت . اما ، اینکه روسیه واقعا بخواد به جای این گلادیاتور ( آنتی ۲۵۰۰ ) اگر ما نخوایمش ، اس ۴۰۰ بده یا حتی اس ۳۵۰ ، خب چه شود ، به معطلیش میارزید ، چون باعث پروژه باور هم شد این معطلی .:-) :-) :-) :-) !!!
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    سوخو 30 قدیمی شده؟؟؟؟؟؟؟/ کسی که تنها سرگرمیش خوندن مجله ی ماشین بوده بخواد در مورد یه جنگنده صحبت کنه یه همین چین جمله ای رو باید بگه..........اگر سوخو 30 قدیمیه پس F- 15 , F-16 باید برن سطل اشغال.......اقا سعید کارایی یه جنگنده بر اساس سیستم اکترونیکی و مانور پذیری و نوع تسلیحاتش سنجیده می شه نه سال ورود به خدمت.........در ضمن با نظر محمد به شدت موافقم
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    ما نگفتیم ما نمی‌توانیم. حرف ما اینه که این‌جوری که ما داریم پیش میریم بیشتر دنبال عقده‌گشایی سیاسی هستیم تا اتحاد برای پیشرفت کشور.
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    اونا که ار دست خودشم دراومدن پسرجان.
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    چین نتونست کپی کنه بعیده ما هم بتونیم. روسها بر خلاف آمریکایی‌ها یه جوری میسازن که آخرش خودشون هم نمیفهمن چی شد!
  • ابوذر ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    فقط s350 ویتیاز یا s400 ، بقیه به کار ما نمیان ... اینو با اطلاع میگم نه از همینجوری و معده‌ای ... ما جنس تهدیدات علیه‌مون متفاوت از اون چیزیه که این گلادیاتور براش طراحی شده . این سیستم بدرد ژاپن میخوره ، جلوی کره شمالی ... جلوی موشک agm 158مثلا جواب نمیده ... جلوی بمبای هوشمند ضعیفه ... برای ما ویتیاز خوبه و یا s400 عزیز !!:-) :-) :-) :-)
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    چند صد سال پیش این اتفاق افتاد؟ تا الان دو بار کل ساختار حکومت تو روسیه زیر و رو شده
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    ناشناس جان با توجه به اینکه خیلی دست و پا میزنی شما بفرمایید که در این سالیان اخیر در کدوم پرونده با غرب روی خوش دیدیم؟ مثلا فرانسه که بازار بزرگ و انحصاری ایران رو برای خودروهای از رده خارج خودش قبشه کرده چیکار برای ما کرده؟ میتونی بگی؟
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    چقدر ساده این اینها فقط بازیه برای وقت گذراندن وعدم دریافت غرامت
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    بحث سر اینه که روسیه پیمان شکنی کرده باید چیزی که قرار دادشو بسته تحویل بده
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    اگه تونست اون استانهارو جدا کنه با کمک انگلیس بود داداش یه کم تاریخ بخون روسیه همییییییشه فریب غرب رو خورده و نه بخاطر ساده بودنش بخاطر ترسو و طماع بودنش !!!
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    این تصورات بچگانه چیست؟ مردانگی امریکا چه صیغه ایه؟ اموال ایران را هربار به بهانه ای بالا می کشند مردانگیه؟
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    متاسفانه واقعیت اینه که الان دیگه آمریکا روسیه رو کشک هم به حساب نمیاره و روسیه هم خوب این رو میدونه.
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    خدا کنه حالا روسیه توی بحث مذاکرات سنگ‌اندازی نکنه. همه چی به هم گره خورده و پیچیده شده. خدا فقط تیم سیاست خارجی کشور رو کمک کنه.
  • علی ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    سیستم Antey-2500 سامانه جدید تر و بهتری هست. اولا اهداف با RCS کمتر (مثل موشک ها) رو میتونه هدف بگیره و ثانیا موشک هاش دارای سرعت و قابلیت بیشتری هستند. برای اهداف با ارتفاع پایین باید این سیستم ها رو به همراه Tor-M1 که ایران قبلا تهیه کرد استفاده کرد. ترکیب این دو سیستم قابلیت دفاعی خوبی رو فراهم میکنه. در ضمن antey-2500 معادل سیستم های Patriot آمریکا هستند که کشورهای خلیج تهیه کردند.
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    ابله ۲۱:۵۷!!!! هیچ جنگی با روسیه در نمیگیره مگر اینکه قبلش با ایران جنگ شده باشه! هیچ جنگی هم با ایرا شکل نمیگیره مگر اینکه هدف بعدیش روسیه باشه! اول برو الفبای سیاست رو بخون(به خوندن قانع باش چون امید یادگیری در تو نیست) بعد بیا شیرین زبونی کن!
  • سعید ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    مسئله اینه که سوخو 30 ام کا در برابر جنگنده های نسل پنج و چهار ونیم مثل تایفون که همسایه های ما در حال خریداریش هستند حرفی برای گفتن ندارد
  • علی ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    سیستم Antey-2500 سامانه جدید تر و بهتری هست. اولا اهداف با RCS کمتر (مثل موشک ها) رو میتونه هدف بگیره و ثانیا موشک هاش دارای سرعت و قابلیت بیشتری هستند. برای اهداف با ارتفاع پایین باید این سیستم ها رو به همراه Tor-M1 که ایران قبلا تهیه کرد استفاده کرد. ترکیب این دو سیستم قابلیت دفاعی خوبی رو فراهم میکنه. در ضمن antey-2500 معادل سیستم های Patriot آمریکا هستند که کشورهای خلیج تهیه کردند.
  • ياور ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    جداي از اينكه نيازي به پاسخ اين استدلال شما (به شدت از نداشتن دانش رنج ميبرد. نه به خاطر اينكه با پاتريوت مقايسه كرديد. به خاطر اينكه گفتيد پيشرفته‌تر است)نميبينم. جا دارد هزارتا منفي به اين نوشته بدهم فقط به خاطر استفاده نكردن از نام كامل خليج فارس. باشد كه ديگر هم وطنانمان شما را ادب كنند. در ضمن تا اينجا به هر دو نوشته مضحك شما منفي دادم. فقط به خاطر خليج.. زندگي شما و هزارتا مثل شما فداي يك موج خليج تا جاودان فارس
  • شناس ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    خوب برن سوخو 35 بگیرن بهتر از این نوع سامانه اس که حداقل این کار این است این باور را ایجاد میکند که باور373سیستم دفاعی کشور تکمیل کرده وایران دیگر نیازی به این نوع سامانه نداره
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    روسیه هیچ موشکی به ایران نمیدهد. هدف از طرح این موضوع اینست که ایران در خصوص قرادادی که منعقد شده شکایتش را پس بگیرد ، تابعدا بازی را با اس چهارصد ادامه دهد.آنوقت دیگر هیچ قراردادی درکار نبست ودست ما بجائی بند نیست. در حقیقت طرح اس ۴۰۰ دانه پاشیدن است برای هدف ازبین بردن تبعات حقوقی قرارداد.
  • فرید ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ما نه به s300 ونه به s400 نیاز نداریم . چرا هیچ کس از شماهایی که کامنت گذاشتید به سامانه باور 373 ساخت خودمان اشارهای نکردید
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    اس 400 یا اس 500 پاتریوت هم که تو اسراییل هیچ غلطی نتونست بکنه خخخخخخ یه چیزی بگو که تو امتحانش قبول شده باشه
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    درضمن خلیج نه و خلیج تا ابد فارس
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    به نظرم جاش هواپیما یا جنگنده هوایی بگیریم
  • دارا ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    ببخشید، کدوم موتور بومی؟!؟! اینها به ما موشک نمی دن می خواهی به ما هواپیما آنهم سوخوی 30 ام کا بدهند. همین رو هم تحویل بگیریم خیلی عالی میشه... بعضی ها که اینجا نظر دادن فکر می کنن اومدن بنگاه ماشین ... خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • دارا ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    تمام اینها زیر نظر دولت فعلی است. برای مثال همین دریافت سامانه اس-300 در دولت فعلی دوباره قوت گرفت. چون دولت قبلی در تحریم عملا این کار را کنار گذاشت.
  • عرفان ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    بی انصاف نباشیم خوب. سیاست رو اینطور که شما می فرمایید برنامه ریزی نمیکنند. روسیه و چین درست که به منافع خودشون کار میکنند ولی در برخی موارد به درد میخورند. انسان عاقل همه پل های پشت سر رو همیشه خراب نمیکنه. بین بد و بدتر باید بد رو انتخاب کرد.
  • عرفان ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    خدایا ما رو قبل همه بکش! یکی به این ناشناس ربطش رو بگه.
  • دارا ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    1342 عزیز دوره جنگ سرد دیگر تمام شده. شاید این قدرت های آمریکا و روسیه و غرب با هم خیلی مشکل داشته باشند ولی هیچگاه به ما برای حضور در صحنه بهایی نمی دهند. شما بهتره الفبای سیاست را در تاریخ بخوانی و ببینی که این روس ها چه ضربه ها که به ما نزدن!!!
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    بعضی چیزها فقط خبرند!
  • دریاخانی ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    اس300اف غایب بزرگ میدان می توان موشک ضد بالستیکی مشابه موشک اس300وی به موشکهای باور373اضافه کرد تا هم قابلیتهای ضدبالستیک داشته باشد وهم قابلیت ضدکروز در این صورت نه نیازی به اس300پی داریم ونه اس300وی. باتوجه به اینکه نیروهای دریایی وهوایی اسرائیل وعربستان وکشورهای فرامنطقه ای موشکهای پیشرفته دوربرد کروز و بالستیک ضدکشتی ودریا به خشکی مثل هارپوند و تامهاوک و ناو هواپیمابر دراختیاردارند ونیروی دریایی راهبردی ایران در مناطقی دور دست که خارج ازپوشش هوای نیروی هوایی ایران است به عملیات می پردازد در غیاب ناوهای هواپیمابر نیاز به پدافندی نیرومند بیش از همیشه در نیروی دریایی احساس می شود که بی آن امکان داشتن نیروی دریایی راهبردی غیره ممکن می شود به نظر می رسد که ساخت باور373دریایی(تجهیز نیروی دریایی به موشکهای صید2و3و4) نیازامروز ماباشد موضوعی که در این مقاله به آن پرداخته نشده نه اس300پی ونه اس300وی فقط اس300اف این است نیاز ایران
  • اکبر ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    خاک بر سرت با این طرز فکر مسخره ات انصافا رشد صنایع نظامی ما خیلی خوب بوده من مطمنم ما میتوانیم الان تنها کشوری هستیم که ناو دشمن را با موشک بالستیک میزنیم
  • ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اینهم از فقدان شعور روسهاست که به ترکیه عضو ناتو وعربستانی که حتی اختیار ارتش این کشور در دست واختایر روسهاست! چنبن پیشنهادی داده اند! یعنی تحویل تکنو لوژی خود را به رایگان به آمریکا وناتو پیشکش میکنند!
  • ناشناس-2 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    من کشورم رو خیلی دوست دارم، ولی ساخت یک سامانه ی پیشرفته زمین به هوا که باید با جنگنده های f-35 و f-22 رقابت کنه نیاز منده یک زیربنای قدرت منده اموزشی هست. فکر نکنم کسی بخواهد با این واقعیت مخالفت کنه که وضعیت اموزش در ایران افتضاح هستش و خیلی از جوان های با استعداده مملکت می سوزن و از بین میزن. از این رو فرار دانشجوهای ایرانی به خارج برای کشور باور 373 نمی سازه. سرسختی کردن تو تغییر اساسی درس های دوره ی دبیرستان توان علمی و فنی کشور رو بالا نمبره. حذف نام مشاهیر این مرز و بوم از کتب تاریخ برای ایران غرور ملی و مهین پرستی به ارمغان نمی یاره. ما می توانیم؟ خوب معلومه که ما می توانیم. مگه ما نوع بشر نیستیم!؟ پس ببینید بحث سر این نیست که ما میتوانیم و نمی توانیم. بحث سر این هستش که راهش این نیست که الان داریم میریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس