معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا گفت: قابلیت شلیک موشک‌های هوا به زمین و پرتاب بمب را روی هواپیمای F14 ایجاد کرده‌ایم.

به گزارش مشرق، سرهنگ خلبان اصغر شفیعی معاون عملیات پایگاه هشتم شکاری اصفهان با اشاره به خودکفایی نیروی هوایی ارتش اظهار داشت: به دلیل پیچیده بودن تخصص‌هایی که در این نیرو هست به خصوص در هواپیماها و تجهیزات، در قبل از انقلاب این موارد به طور کامل و صددرصد در اختیار کشورهای خارجی مثل آمریکا و برخی اروپایی‌ها بود.

* اورهال تمامی هواپیماها در کشور بدون وابستگی به خارج

وی افزود: اما پس از پیروزی انقلاب به جهت اینکه روابط قطع و تحریم‌ها اعمال گردید، این وابستگی‌ها باعث شد نیروی هوایی به فکر بیافتد و کاری انجام دهد، لذا مسئولین وقت تصمیم گرفتند با تاسیس سازمان جهاد و خودکفایی نهاجا این وابستگی‌ها را از بین ببرند.

شفیعی با بیان اینکه علم هوانوردی یک علم پیشرفته‌ است، گفت: این پیشرفت هم در خصوص پرواز هواپیما و هم نگهداری آن‌ها صدق می‌کند که این مستلزم متخصصین، تجهیزات و پشتیبانی لازم است. امروز به جایی رسیده‌ایم که با همت و تلاش فرماندهان و مسئولین و کارکنان نهاجا و خلبانان با قطع کامل وابستگی به کشورهای سازنده هواپیما تمامی تعمیرات اساسی و کارخانه‌ای که به آن اورهال گفته می‌شود را در داخل کشور انجام می‌دهیم.

* اصفهان تنها مرکز اورهال F14 در دنیا

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا تاکید کرد: تمامی هواپیماهای سازمانی نیروی هوایی ارتش در داخل این نیرو اورهال کامل می شوند و هیچ گونه وابستگی به کشوری نداریم. در پایگاه اصفهان هم به جهت پرواز هواپیماهای F14، به جایی رسیده‌ایم که با قاطعیت می‌توانیم بگوییم تنها جایی که اکنون در دنیا این هواپیماها تعمیرات اساسی و کارخانه‌ای می‌شود اصفهان است.

نصب رادار «ملی» روی F14/ تام‌کت‌ ها بمب افکن می‌شوند

وی ادامه داد: ما از صفر تا صد تعمیر این هواپیماها را که شامل تعمیر قطعات، بدنه، موتور، ارابه فرود و اویونیک و رادار و کلیه سیستم‌های دیجیتالی و کامپیوتری هواپیما می‌شود را در داخل اصفهان انجام می‌دهیم و این بخش‌ها بازدید می‌شوند و آنهایی که نیاز به سرویس دارد، سرویس و تعمیر و آنهایی که نیاز به تعویض دارد تعویض می‌شود و هواپیما بعد از چندین هزار ساعت کار توسط پرسنل نهاجا آماده برای پرواز تست می‌شود.

شفیعی در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: یکی از کارهای دیگری که در حوزه اورهال انجام داده‌ایم این است که ما نیروهای متخصص و فنی پیشکسوت و با تجربه‌ای که بازنشسته شده‌اند را فراخوان کردیم و داوطلبانه به سراغ کار آمدند و قشر جوان را در کنار آنها قرار دادیم تا هم از تجربه آنها استفاده کنیم و هم به کار آموزش قشر جوان بپردازیم.

* ایران تنها دارنده F14  در جهان است

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا افزود: هواپیما بعد از اینکه اورهال کامل روی آن صورت گرفت که مستلزم صرف هزینه‌های بالا هم از نظر ریالی و هم از نظر تخصصی است، برای اولین پرواز تست آماده می‌شود. این پرواز توسط خلبانان تست که خلبانان ماهری هستند انجام می‌شود و اگر ok بود فرم مربوطه پر می‌شود و هواپیما برای پروازهای عادی آماده می‌شود و اگر هم در پرواز اول مشکلاتی بود خلبان آن را اعلام می‌کند و آن مشکلات رفع می‌شود تا پرواز تست بعدی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه اورهال کلیه هواپیماهایی که در پایگاه اصفهان وجود دارد که اعم از شکاری و آموزشی و بمبر در همین پایگاه انجام می‌شود، گفت: به ویژه در مورد هواپیمای F14 با توجه به اینکه تنها کشوری در دنیا که این هواپیما را در اختیار دارد ما هستیم و حتی کشور سازنده یعنی آمریکا به دلیل اینکه این F14 هواپیمای سنگینی است و نگهداری آن مستلزم هزینه‌های زیادی است آن را از رده پروازی خارج کرد لذا تنها کشور دارنده فعلا ایران است و نگهداری آن کار دشواری است و این مطلب نشان می‌دهد دسترسی به قطعات این هواپیما نداریم که از کشورهای دیگر وارد کنیم و حتی اگر دسترسی داشتیم هم به دلیل تحریم به ما نمی‌دادند اما همین که هواپیمای F14 از این پایگاه در حال پرواز است نشان می‌دهد که صفر تا صد تعمیر و نگهداری و ساخت قطعات آن را در داخل کشور انجام می‌دهیم.

* بروزرسانی هواپیمای F14 و F7 و PC-7 در دستور کار است

شفیعی با تاکید بر اینکه قطعا هواپیمای F14 باید به روز شود، اظهار داشت: هرچه می‌گذرد علم هوانوردی هم از نظر هواپیماها و تسلیحات، بمب‌ها، موشک‌ها و سیستم‌های راداری پیشرفته‌تر می‌شوند بنابراین مجبوریم که با استفاده از متخصصین داخلی با ارتباطی که با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور داریم این قطعات را بسازیم و مرتبا هواپیما را به روز می‌کنیم تا از کشورهای دیگر عقب نمانیم لذا در مورد هواپیمای F14 و F7 و حتی PC-7 دانشکده خلبانی روند به روز رسانی آن را مرتب دنبال می‌کنیم.

* تبدیل سیستم‌های داخل کابین هواپیماها از آنالوگ به دیجیتال

نصب رادار «ملی» روی F14/ تام‌کت‌ ها بمب افکن می‌شوند

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا به هواپیماهای آموزشی این پایگاه اشاره و تصریح کرد: الان به جایی رسیده‌ایم که در هواپیماهای PC-7 تمامی سیستم‌های نشان دهنده و داخل کابین را از حالت آنالوگ و قدیمی به حالت دیجیتال تبدیل و به روز می‌کنیم و هیچ‌یک از این سیستم‌های دیجیتال را هیچکدام از کشورها حاضر نشدند به ما بدهند ولی این کار را در داخل کشور خودمان انجام می‌دهیم. در مورد هواپیمای F7 و F14 نیز همین کار را انجام می‌دهیم که بتوانیم این هواپیماها را ارتقا دهیم.

* نصب رادار ملی روی جنگنده‌های F14

شفیعی در ادامه اظهار داشت: الان در خصوص ارتقای هواپیمای F14، رادار ملی را داریم و به جایی رسیده‌ایم که سیستم رادار F14 را با نام رادار ملی در حال ساخت داریم که البته این رادار ساخته و روی هواپیما هم تست شد و همچنان در حالت تست مداومت است و بسیاری از F14 های امروزی‌مان با رادارهای ملی ساخته شده در حال پرواز هستند.

وی تاکید کرد: این رادارهای ملی نشات گرفته از همان سیستم رادارهای اصلی هستند و از بعد رنج و مسافت کشف‌ها و یا پارامترهایی که از هدف‌ها می‌گیرند کیفیتی بهتر از رادارهای اصلی دارند.

نصب رادار «ملی» روی F14/ تام‌کت‌ ها بمب افکن می‌شوند

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا گفت:‌ الان از این رادارها(ملی) استفاده می‌کنیم زیرا بعد از گذشت چندین دهه از ساخت و واگذاری این هواپیما باید رادارها به روز می‌شدند و کیفیت رادارهای قبلی دیگر امروز به درد ما نمی‌خورد.

* رهگیری هواپیماها و پهپادهای جاسوسی توسط جنگنده‌های F14

شفیعی تصریح کرد: لذا باید این رادارها به روز می‌شدند و این کار را با نام رادار ملی انجام دادیم و با توجه به اینکه ماموریت اصلی هواپیماهای F14 کشف و شناسایی هواپیماهای متخاصم و رهگیری و انهدام آنها است، هم‌اکنون اگر امنیتی در فضای جمهوری اسلامی احساس می‌شود به این دلیل گشت‌های هوایی این هواپیماهاست.

وی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: در سال‌ها و ماه‌های اخیر تحرکاتی اگر از جانب برخی کشورها بوده و هواپیماهایی به عنوان هواپیماهای جاسوسی و شناسایی وارد کشور شدند و یا حتی اگر در یکی دو سال و ماه‌های اخیر پهپادهایی که از کشورهای دیگری می‌آید و در سطح منطقه فراوان است، شاهد بودیم این هواپیماها توسط هواپیماهای رهگیر و شناسایی ما که F14 مهم‌ترین ‌آن است شناسایی و منهدم و گاها متواری می‌شوند و این امنیت در سایه این هواپیماها و رادارهای ایرانی است.

* قابلیت رهگیری پهپادها توسط هواپیماهای رهگیر نهاجا

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا تاکید کرد: قابلیت این را داریم که با هواپیماهای رهگیر نیروی هوایی چه پهپاد و چه هر پرنده متخاصم دیگری را رهگیری، منهدم و یا متواری کنیم.

* نصب بمب و موشک هوا به زمین روی تام‌کت‌ها

شفیعی درخصوص چندمنظوره کردن جنگنده‌های F14 گفت: ماموریت اصلی هواپیماهای F14 عملیات هوا به هواست و تسلیحات اصلی آن هم موشک‌های هوا به هوا برای کشف هواپیماهای متخاصم و انهدام آنهاست ولی ما در سال‌های اخیر در این هواپیما در جهت به روز کردن و چند منظوره کردن آن فعالیتی را شروع کردیم و آن را به مرحله اجرا درآوردیم و در این راستا در ماموریت‌های هوا به زمین با این هواپیما شرکت کردیم و در صورت نیاز باز هم شرکت می‌کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در ماموریت‌های هوا به زمین، شلیک موشک‌های هوا به زمین و پرتاب بمب را داریم که این قابلیت را روی هواپیمای F14 ایجاد کرده‌ایم. خلبانان ما هم این تمرینات را شروع کردند که تمرینات خوبی هم داشتند و خلبانان و هواپیماهای F14،‌ مثل هواپیماهای بمبر و جنگنده‌های هوا به زمین در صورت نیاز وارد عمل خواهند شد.

* رصد چندصد کیلومتری توسط جنگنده‌های F14 با رادار ملی

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا با بیان اینکه قابلیت اصلی هواپیمای F14 این است که وقتی یک فروند از آن در آسمان باشد به راحتی آسمان را کنترل کند، گفت: خوشبختانه با رادار ملی که ساختیم و روی F14 قرار دادیم که هم قابلیت رادارهای قبلی را دارد و هم به روز شده است و جنگنده‌های ما می‌تواند فضا را کنترل کند و قابلیت آواکس را داشته باشد تا فضای چند صد کیلومتری اطراف خودش را کنترل کند که این کار را امروز با F14 های خود انجام می‌دهیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 111
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 15
  • محمد ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    13 44
    باز هم کارهای بیهوده بابا اف14 عمر خودش رو کرده خدایش فکر میکنید این جنگنده در برابر تایفون رافائل و اف22 یا حتی جی20 چینی حرفی برا گفتن داره؟! توهم هم حدی داره
  • منصور ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    15 2
    اگه این مطالب در مورد رادار ملی برای جت تامکت درست باشه ، دیگه نباید مشکل خاصی توو ساخت رادارهای کوچک تر برای جنگنده های ساخت داخل داشته باشیم...
  • مسکو ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    16 10
    تامکت بینظیره قبول ولی حالا تا چند ده سال دیگه هزار مدل ادا ادوار سر این هواپیما در میارن اقا دیگه جواب نمیده باید به فکر نوسازی بود . خیلی از دوستان میدونن که در نبرد احتمالی با ناتو تامکت شاید بتونه ضرباتی بزنه ولی بطور قطع نیروی هواییی ما نمیتونه با اینکارها جلوی نیروی هوایی ناتو مقاومت کنه. حالا همه شروع به فحش دادن به من میکنند. ترسو خودباخته عامل موساد عامل کا گ ب بدون اعتماد به نفس غرب زده و و و و و..
  • مسکو ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    7 4
    تامکت بینظیره قبول ولی حالا تا چند ده سال دیگه هزار مدل ادا ادوار سر این هواپیما در میارن اقا دیگه جواب نمیده باید به فکر نوسازی بود . خیلی از دوستان میدونن که در نبرد احتمالی با ناتو تامکت شاید بتونه ضرباتی بزنه ولی بطور قطع نیروی هواییی ما نمیتونه با اینکارها جلوی نیروی هوایی ناتو مقاومت کنه. حالا همه شروع به فحش دادن به من میکنند. ترسو خودباخته عامل موساد عامل کا گ ب بدون اعتماد به نفس غرب زده و و و و و..
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    89 6
    حالا مشخص شد غلت تعجب امریکایی ها چی بوده یادم نیست کجا خوندم که یکبار یه هواپیمای امریکایی حوالی مرز ایران پرواز میکرده و یه تامکت ایرانی روش قفل راداری میکنه، پرنده امریکایی هرکاری میکنه نمیتونه قفل راداری رو با عملیات جنگ الکترونیک بشکنه و این عجیبه چون قطعا اگر روی این پرنده همون رادار های قدیمی an/awg-9 نصب باشه ، قاعدتا تمام نقشه ها و عملکردش توسط سازنده اش قایل کشف و خنثی سازیه اما اینا از این تعجب کرده بودن که قفل تامکت رو نتونستن بشکنن انشاالله که با مجاهدت برادران نهاجا شاهد پرواز پرنده بومی (درست و حسابی نه مثل این صاعقه 2) باشیم
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    18 3
    كاكو ، با اين توانمنديها ، بهترين كار مهندسي معكوس و ساخت نمونه صد در صد داخلي و توليد انبوه اين هواپيما بايد باشه .
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    4 1
    خودشون دارن میگن که این رادار بهینه شده رادار اصلی هست الان دیگه رادارای مکانیکی دیگه کاربردی ندارند رادارای بروز هواپایه از نوع آرایه فازی هستند
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 1
    اخوی، زحماتی که برای ساخت صاعقه 2 کشیده شده رو زیر سوال نبر، من و شما که نم یدونیم چه فابلیتهایی داره.
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 2
    داداشم . اینها به ما دون مرغ نمیدداداشم . اینها به ما دون مرغ نمیدن که توی کشور کودتای مرغی بشه !(هنوز غایله گرون شدن مرغ یادمونه)ن که توی کشور کودتای مرغی بشه !(هنوز غایله گرون شدن مرغ یادمونه) دیگه بقیه مسایل پیشرفته تر به کنار ! مجبوریم روی پای خودمون وایستیم و کم کم به جلو حرکت کنیم صاعقه هم یکی از همین حرکتهای رو به جلو بوده
  • سعید ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    5 3
    گام به گام تا ساخت جت بومی
  • سعید ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    14 3
    گام به گام تا ساخت جت بومی
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    4 3
    کپی بدون مجوز از لحاظ قانونی امکان پذیر نیست. ولی خوب می شه با یه مقدار تغییرات به عنوان هواپیمای جدید معرفیش کرد. مثل داستان اف ۵ و صاعقه.
    • ویروگردی IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      0 0
      مانند قضیه موشک آسترا هند که در اصل ماترا ار350 بود تغییر شکلش داد
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 1
    خخخخخخخخخخخخخخخ
  • موسوی ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    7 13
    هر وقت تونستید f22 بسازید اونوقت باید افتخار کنید
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    4 8
    به جای این تغییرات الکی... از روسیه سوخو بگیرید....این جنگنده ها همه از رده خارج شده هستند
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 5
    آقا چیز دیگه ای نیست که ازش حرف بزنن نکنه توهم تولید ملی و جنگنده ملی رو باور کردی ؟
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    5 0
    علی اصغر شفیعی همان خلبانی هستند که چند سال پیش یک f 14 که 13 سال پرواز نکرده بود و پر از مشکلات فنی بود رو به سلامت از تهران به اصفهان منتقل کردند
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    5 0
    از چه لحاظ ؟ اگر زیر سیستم های الکترونیک رادار کاکپیت تسلیحات هوا به هوای به روز شده و پاد های مناسب در این هواپیما استفاده بشه چه اشکالی داره ؟ ============ ژاپن باتمام پیشرفت در تکنولوژی هنوز داره از فانتوم های به روز شده استفاده میکنه !
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 1
    آقا محمئ كامنت اول باسلام.اين را بدان كه اف 14 هم در حال حاضر كار اواكس رو انجاميده همين خودش كلي حرفه
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    4 2
    نظرات خنده دار بالا رو که می خونم به بقال سر کوچمون امیدوار شدم اف 14 تاسال 2006 در خود امریکا استفاده می شده و دلیل بازنشستگیش تو آمریکا هزینه های بالای اورهال بود اف 14 یک جنگنده برتر هوایی تا قبل از ورود اف 22 بوده که الان اف 18 جایگزینش شده این رو من نمی گم خود امریکایی ها می گن کافیه کمی سرچ کنید بعد نظر بدید
  • حجت ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    5 0
    یه لحظه واستین برم 2 کیلو تایفون بخرم بیام. مر حسابی اینا عقلشون می رسه. اما تحریمیم می فهمی؟
  • حجت ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 3
    جنگنده نمی خوایم ازت همون اس 300 رو بگیری از سرمونم زیاده
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    4 1
    تو غرب زده نیستی شرق زده ای:)))))))))
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    5 1
    شما برو اف 22 برامون بخر ما اف 14 ها رو میریزیم دور بله اف 14 هنوز هم جزو بهترین های دنیاست و ارتش آمریکا به دلیل هزینه بالا مخصوصا مشکل بودن نگهداری رادار EWG9 اونو کنار گذاشت. اگه به درد نمیخورد مطمئن باش آمریکا صادرش میکرد
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 2
    نه عزیزم چرا فحش حرف حساب جواب نداره قطعا تو فکر هستن و در حال طراحی جنگنده های نسل جدید
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    متن مصاحبه خیلی بد تنظیم شده
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 1
    دوستان و هموطنان باور کنید کسانی که مسخره میکنند و نظر به حساب کارشناسی میدن , قول میدم خدمت سربازی هم نرفتن بالاخره میخوان بگن ما هستیم آره هستی برو همون تلویزیون بیگانه رو ببین چکارت به این کارا جاوید ایران هسته ای
  • علیا ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    6 6
    اف22؟ محمد جان اف22 برای دفاع از مرزهای آمریکا هست و قرار نیست توی خاک ایران با جنگنده های ایرانی درگیر بشه. تایفون و رافائل و اف18 و اف15 (اف16 که اصولا خیلی ضعیف تر از اینها هست) هم که حری برای زدن در مقابل اف14 ندارند. چون برد موشک های هوا به هوای اف14 (فونیکس و فکور) بیشتر از برد موشک های این جنگنده هست. و حتی اف 14 هایمدل اولیه با همون رادار های مدل اولیه به راحتی میتونند بر این جنگنده ها غلبه کنند. البته در درگیری نزدیک میشه برای اینها در برابر اف14 شانس قائل شد. برد رادار اف14 در مدل های اولیه 190 کیلومتر و برد موشک فونیکس هم 180 کیلومتر هست. شاید برد کشف رادار رافائل 200 بالاتر باشه اما موشکی بالای 90 کیلومتر برد نداره. توی جنگنده های غربی به جز اف22 و در آینده اف35 هیچ جنگنده ای یارای مقابله با اف14 سرحال رو نداره. حتی با رادارهای اولیه و ارتقا نیافته. دلیل اینکه ایران انقدر برای اف14 سرمایه گذاری میکنه همین هست.
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 2
    الان که هیچ کشوری به جز آمریکا نتونسته اف22 بسازه یعنی همه خاک بر سر هستند؟ یعنی همه باید تسلیم بشند؟ یعنی اروپا و روسیه و چین و بقیه کشور ها بد بخت شدند رفت؟
  • امید ج ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 1
    تحریمیم داداش تحریم. حالت خوبه؟
  • علیا ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 2
    برد رادار اصلی اف14 ها 190 کیلومتر و برد رهگیری 150 کیلومتر بوده. فونیکس هم بردی 180 کیلومتری داشته. پس چجوری رافائل میتونه مقابله کنه؟ الان که دیه با ارتقای رادار در بد بینانه ترین حالت برد باید 250 کیلومتر باشه و موشک فکور هم بردش بهتر شده.
  • شعبان ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 3
    و کلا از صحبت های علیا نتیجه میگیریم که آمریکاییها شعورشون نمیرسه که یه هواپیما بهتر از F14 که خودشون ساختنش بسازن. این بود انشای علیا
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    7 1
    آمریکا ۷۰ سال پیش با دزدین فناوری ساخت هواپیما از آلمان، کار روی این صنعت رو شروع کرد در آرامش کامل، الان به اینجا رسیده. ما که ۲۰ سال هم نیست از صفر شروع کردیم در شرایط سخت‌ترین تحریم‌ها. باید تلاش کرد ولی انتظار بی‌جا نباید داشت
  • مصطفی ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 1
    واقعا نظرات بالا رو خوندم داشتم نگران میشدم از اطلاعات دوستان معلومه هنوز این رهگیر شکاری رو نشتاختن
  • محمد ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 3
    علیا همین که میگی تایفون و اف 15 هیچ حرفی برا گفتن در برابر اف14 ای ندارن معلوم میشه چقدر میفهمی
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 1
    تام کت‌ تا زمانی‌ ارزش داشت که از موشک فینیکس استفاده میکرد، وقتی‌ ذخیره این موشک در ایران تمام شد از آنجائی که این جنگنده فقط رهگیر بود فقط به عنوان آواکس از آن استفاده میشد، باز الان خوب شد که تونستیم این جنگنده رهگیر پر هزینه را تبدیل به جنگنده بمب افکن کنیم، به همه متخصصین مرحبا و خسته نباشین میگم
  • محمد ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 1
    f14 و سایر جنگده های رهگیر مثل مقایسه تریلی و کامیون5 تن می مونه برای همین می تونه فنیکس 4 متری شلیک کنه جنگنده های رادار گریز اگه شناسایی بشن فرقی با بقیه ندارند مهارت خلبان و نوع سلاحی که می تونه حمل کنه مهمه نه نوع جنگنده چون دراکثر در گیری های هوایی اصلا هم دیگه را نمیبینن چه برسه ازنزدیک شلیک کنن اگه رادار بهتری سوار بشه هنوز هم می تونه رهگیر مناسبی برای همه جنگنده ها باشه ؟؟؟ 
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 1
    ای کاش یه فروند اف 15 و یه فروند سوخو 27 و یه فروند رافاءل داشتیم میدایم به دانشجوهامون چنان جنگندهایی طراحی میکردن که دنیا بلرزه
  • مهدی ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 0
    من تو پایگاه هشتم شکاری خدمت میکردم f14 واقعا جنگنده زیبایی لنگش تو هیچ جایی دنیا نیست مخصوصا اون موقعی که از بان پرواز بلند میشد و دور میگرد صداش وقتی که گاز نمیده مثل هواپیمای مسافر بریه اما اون موقعی که خلبان دل و میزند به دریا صدای غررشش آدم و به وجه میارد ،من تو یه جا خوندم خوده خلبان های آمریکایی آرزوی پرواز و مانور دادن با یه f14 رو دارند.
  • مهدی ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 0
    من تو پایگاه هشتم شکاری خدمت میکردم f14 واقعا جنگنده زیبایی لنگش تو هیچ جایی دنیا نیست مخصوصا اون موقعی که از بان پرواز بلند میشد و دور میگرد صداش وقتی که گاز نمیده مثل هواپیمای مسافر بریه اما اون موقعی که خلبان دل و میزند به دریا صدای غررشش آدم و به وجه میارد ،من تو یه جا خوندم خوده خلبان های آمریکایی آرزوی پرواز و مانور دادن با یه f14 رو دارند.
  • علیا ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    5 1
    شعبان جان. انشای من داشت ا14 رو با تایفون و رافائل و اف15 و اف18 مقایسه میکرد. قابل توجه که تا زمانی که آمریکا اف22 رو نساخت اف14 ها رو بازنشسته نکرد. پس آمریکایی ها خیلی هم با شعور بودن. دوم اینکه تنها دلیلی که برای بازنشسته شدن اف14 ها عنوان شد هزینه ی بالا بود. این هزینه برای ما هم هست اما خب ما گزینه ای در حد اف14 برای جایگزینی نداریم. اگر تو بتونی برامون اف18 سوپر هورنت یا اف22 بخری خب بسم الله. 100 تا سوپر هورنت بخر من قول میدم اف14 ها رو بازنشسته کنیم. پسر خوب توی هواپیماهای سری اف آمریکایی فقط دو مدل هستند که طبق قانون اجازه صادراتش به هر کشوری ممنوع هست. اف14 و اف22. زمانی که اف14 صادراتش ممنوع بود اعراب تادلت بخواد ا15 و اف16 و اف18 خریدند. لابد یه چیزی بوده که این ممنوعیت صادرات وجود داشته. بحث اینکه ایران تونسته بخره هم تنها به این دلیله که ایران از نظر مالی سرمایه گذار اصلی این پروژه بوده.
  • مجید ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 2
    حرفهای علیا کاملا درسته، f15 که اصلا در حد واندازه های f14 نیست، این هواپیما به اندازه ای مهم و استراتژیک هست که امریکا اونا رو به هیچ کشوری حتی به اسراییل هم نداده و دلیل این هم که به ایران داده مقابله با نفوذ میگ های اون موقع شوروی بود. عربستان هم یکی از مشتریهای پر و پا قرص f14 بود که امریکا بهش نداد و به جاش f15 داد. الان هم فقط f22 که امریکا داره از f14 قویتره و توی ارتش امریکا جایگزین f14 شده.
  • ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 3
    علیا برد رادار اصلی اف-14 یعنی awg-9 اینقدر بوده و موشک فینیکس هم که تمام شده، موشک فکور و سجیل هم جوب نداده، اف-14 با موتور های ضعیف و رادار و موشک های برد بلندش بیشتر به درد همان دیگیری با بمب افکن های بلند پرواز شوروی مثل تو-95و160 می خورد ولی اگه بتونیم به یک جنگنده مالی رول مثل اف-15 تبدیلش کنیم ایده خوبیه
  • افشین تهران ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 0
    اقایان محمد و شعبان باید بگم با توجه به کامنتهای علیا و همینطور محمد باید بگم که در مورد مسایل نظامی علیا از بهترین اطلاعات برخوردار هست و من اینو به کرات خوندم و این شما هستید که در این مورد توهم غرب و تبلیغات غرب گرفتارتون کرده اما در مورد اف14و اینکه امریکا چرا انو از رده خارج کرد باید بگم که 1بخاطر تولید نکردن قطعات این جنگنده تا از راه قاچاق به ایران فروخته نشه و اف14های ایرانی ناکارامد بشن و همینطور هزینه نگهدار بالای این جنگنده که هم سنگین وزن هست و هم بال متحرک 2تولید شدن اف18و مسائل پشت پرده ان که مربوط به پورسانتهای شرکت سازنده به مسئولین پنتاگون و بعضی از سناتورها ربط پیدا میکنه و البته این 2مورد توسط اعضای دیگر پارلمان امریکا عنوان شده و بعضی اونو کار اشتباهی میدونن و برخی دیگر پا را فراتر گذاشته و به این عمل خیانت را نسبت داده اند و این گزارشات خودش گویای این هست که این جنگنده تا چه اندازه قوی هست و نداشتن هیچ کشوری بجز امریکا و ایران خود گواه این مسئله هست و این شباهت امروز فقط در اف22دیده میشه که تنها کاربر اون امریکاست.اما در مورد قدیمی بودن اون باید گفت که این جنگنده نسل 4هست یعنی یک نسل بالاتر از اف4و اف5که همین الان در بسیاری از کشورها عملیاتی هستند اونم کشورهایی که در تحریم هم نیستند مثل ترکیه که از اف4داره استفاده میکنه و عربستان که تا همین چند روز پیش از اف5استفاده میکرد و الان هم اف5هاشو برای فروش به مزایده گذاشته که نشون میده خریدار برای اف5کهنه عربستان وجود داره.اما اف14 دارای بردی بلند در گذشته بوده و هست و اونم رهگیزی چند هدف که در زمان خودش تک بود و الان هم کمتر رهگیری این قدرت رو داره و میگ 31جواب شوروی به اف14 بود که البته جواب خوبی هم بود.رادار این جنگنده بروز شده و با توجه به ساخت موشک فکور که بردش در حد فونیکس هست و موشکی که دانشمندان در حال پایان ساختش هستند یعنی موشک مقصود که بردی در حدود 300کیلومتر داره میشه این نتیجه رو گرفت که این موشک برای کدام رادار داره ساخته میشه.اما شما محمد اقا خسته نشدی از تحقیر تلاش دیگران؟؟شما اقا شعبان درکتون از رده خارج کردن اف14 در امریکا در همین اندازه هست؟؟پس اونا برای احترام به بشریت رفتاری که با عراق و افغانستان داشتن رو با ما ندارن؟؟!!!!کمی انصاف و کمی تشویق برای تلاشگران بهتر از تشویش ایجاد کردن در مخاطب عام هست.مشرق اگر مطلبی را طبقه بندی تشخیص دادید حذف کنید اما بیشتر مطالب بر اساس گزارشات موجود در فضای مجازی هست.
  • افشین تهران ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 0
    ضمنا تایفون و اف 15واقعا در مقابل اف14حرفی برای گفتن ندارن که البته اف16و 18رو هم به اون اضافه کنید.
  • علیا ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 0
    محمد تو الاعاتت ضعیه دلیل نمیشه من بیام بم اف15 اف14 رو میخوره یه آب هم روش. فقط تو به من بگو دلیل اینکه اف14 میشه جنگنده ی اصلی در نیروی دریایی آمریکا (نوک پیکان نیروی نظامی آمریکا) و فروشش به حتی نزدیک ترین همپیمانان آمریکا ممنوع میشه و دقیقا همزمان اف15 رو حتی به امارات و عربستان هم میفروشند چیه؟ یعنی آمریکا جنگنده ی بهتر رو میفروشه و فروش جنگنده ی ضعیف تر رو ممنوع میکنه؟
  • افشین تهران ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 0
    البته دوست عزیز رادار هرچی کوچکتر میشه ساختش هم سختر میشه مگه برد کمتری ازش بخوان.اما با توجه به نصب رادار ایرانی روی صاعقه که برزدش هم 80کیلومتر اعلام شده این کار انجام شده که باید به این تلاشگران تبریک گفت.
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 0
    کر کنم شما اطلاعاتی از موشک فکور نداری. نمونه ی ایرانی فونیکس که قابلیت هاش بهینه هم شده
  • افشین تهران ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 0
    این نظر شما جای تبریک داره نه فحش چرا که از سر دلسوزی و نگرانی برای کشور هست اما پدافند نیرومند ایران را فراموش نکن .ضمن اینکه حتما برای داشتن جنگنده های نسلهای بالاتر فکری شده.
  • رهگذر ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 0
    ناشناس عزیز، مطلبو درست نگرفتی،‌ موشک فکور چیه پس؟ کاری که متخصصین نیروی هوایی کردن افزایش قابلیت‌های تامکته. کار بسیار سخت و مشکلی هم هست. اونایی که کمی مطالعه تو این زمینه دارن می‌دونن تیدیل کامپیوتر یک جنگنده تک کاره به چند کاره نیاز به دانش فنی بالایی داره. کلی برنامه‌نویسی و کار سخت افزاری لازم داره. البته تامکت هنوز رهگیر هم هست با موشک فکور 90.
  • افشین تهران ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 1
    بفرما سید شما بساز.تاکی میخوای اماده بخوری؟برای امنیت هم شما دردانه هستی؟هر وقت تونستن!!!شما ایرانی نیستی؟؟چه خدمت ارزنده ای تا حالا کردی که توقع جهش اف22ای داری؟
  • افشین تهران ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 1
    اولا روسیه الان معطل نیست که بما سوخو بده و دوما هر فروند سوخو 35 که تقریبا با اف14میشه مقایسه کرد بیشتر از 60میلیون دلار قیمت داره و اگه بشه تی 50قیمتش میشه100میلیون دلار.با وضعیت فعلی اینکار انجام شدنی هست؟؟سوما شما چرا فکر میکنی که از همه این امیران و سرداران باهوشتر هستی؟؟اونم کسانیکه 8سال جنگیدن و طعم کمبود و تحریم رو با تک تک سلولهای بدنشون حس کردن.سما از کجا میدونیکه نگرفتن؟؟درضمن حجت جان ما دیگه نباید دنبال اس 300باشیم چون باور جای اونو تا چند وقت دیگه میگیره اما اس 400 گزینه خوبی هست که نمیدن.
  • افشین تهران ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 1
    نتیجه نگاه کردن ماهواره و کلا مرغ همسایه رو غاز دیدن میشه اینکه اف14 رو اه ببینن.
  • افشین تهران ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 0
    دو پهلو نظر نده.اولا ایران هنوز ذخیره فونیکس داره و دوما فکور جای اونو گرفته و سوما موشکهای دیگه ای هم در راهه.بمب افکن شدن اف14 هم مربوط به زمان و طرح امیر دلاور ایران سرلشگر بابایی هست و الان فقط پیشرفته تر شده همینطور سوختگیری در شب این جنگنده.خدا رحمت کنه این دلاور ایران زمین رو .
  • افشین تهران ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 0
    شما اقا محمد یه چیزی به اسمت اضافه کن چون یه اقا محمد دیگه ای هم داریم که نظرش همیشه با شما فرق داره و ممکن هست تازه واردها اشتباه کنن و دچار قضاوت غلط بشن.اما نظر شما کاملا درسته.
  • افشین تهران ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 0
    اگه تمام اف14 های ایران عملیاتی باشن مطمئن باشید که اسمانی امن خواهیم داشت حالا بازدارندگی که دارند بماند.این جنگنده از هر نظر تمام هست و هنوز هم رغیب ندارد.اما جنگنده نسل 5 که فعلا یک مدل بیشتر در دنیا نیست و بقیه هم که عملیاتی نشدن وقتی کشف بشن فقط با اتکا به برد رادار و موشکش میتونه بجنگه چرا که عملیاتهای امروز بیشتر دور ایستا هستن و همدیگه رو نمیبینن.الان رادار میگ 31 و سوخو 35 و اف14 این قابلیتها رو دارن هم کشف و هم درگیری.اما اون یک مدل هم فعلا برای پاسداری از حریم هوایی امریکا انتخاب شده و تنها عملیاتیکه داشته البته بتازگی در مقابل داعش بوده که حمله به سد تشرین هست.بماند که داعش بهانه هست و حضور این جنگنده در این منطقه بخاطر ایران هست و مطمئنا برای این جنگنده هم فکری شده چراکه پدافند ما بیشترین توجه و سرمایه گذاری رو بخودش اختصاص داده و خدارو شکر جواب هم داده.
  • پیمان ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 1
    واقعا باید به این جوان ها افتخار کرد جوانان این کشور با دست خالی 8 سال مقاومت کردن الان اگه مطلع هستید همین ناسا روایرانی ها دارن اداره اش می کنن زنده باد ایران
  • عابدي از تبريز ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 0
    اين موفقيت را به كليه عزيزان دست اندر كاربخصوص فرماندهي محترم يگان تبريك عرض نموده و ارزوي سربلندي اين تيز پروازان كشور ايران خسته نباشيد
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 1
    اگر تامکت ها واقعا عالی نبودند آمریکا تولیدشان را خاتمه نمی داد. قطعا به رپتورها و تایفون و پکفا نمی رسند اما درصورت تجهیز به موشک فینیکس یک سر و گردن حتی از F18 , F16 هم بالاترند.
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    4 0
    الان جنگ جنگ راکت ها و موشک های قاره پیماست هرکی به ایران حمله کنه باید زلزال و سجیل وشهاب و وووووو بخوره
  • شیرزاد ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    3 0
    اف 14 هنوز شاهکار صنعت هوایی هست و میتونه جنگنده ی مخوفی باشه چرا که نیروی هوایی و دریایی امریکا تعداد قابل ملاحظه ی از اونا رو ذخیره داره
  • محمد ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 2
    اقای عزیز اف 14 برای 30 سال پیش عالی بود اما امروز چی؟ شما فکر میکنی امریکایی ها گاو تشریف دارنکه رو نسل 5 سرمایه گذاری کردن بابا یه نگاه به کشورهای همسایه بندازین بخدا توهم هم حدی داره چرا این طور فکر میکنید
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 0
    در جریان باشید که در اسکورت هواپیماهای روسی که قصد عبور از ایران رو داشتن (سال 91 به نظرم) این هواپیما مسلح به فونیکس بود ...
  • محمد ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 0
    مطمئن باش تا وقتی که ناوهای گران قیمت آمریکا و اروپائی ها و زخائر ثروت آونها توی خلیج فارس و پایگاه های اونها زیر موشک های ما کتلت میشن اونها دست به همه نظامی نمیزنن آمریکا ئی ها این همه پایگاه هوائی و نظامی اطراف ما نساختن که درموقع جنگ تخلیش کنن الآن آمریکا اروپا اگه قدرت داشتن به کشور ی مثل یمن میزدن که تازه داره انقلابش جان میگیره و خدا کمکشان کنه
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 0
    فکر کنم با جند هزار موشک تمام فرودگاه های اطراف را شخم بزنیم باز میتونیم این تکنیک اف 22 را از کار بندازیم تا شعاع 2000کیلومتر از مرز هرچی فرودگاه هستش را شخم بزنیم
  • حزب الله سایبری ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 0
    من نمیدونم واقعا شما ها چه جوری فکر میکنید اقا ما با توجه به نیازمون میسازیم ما دفاعی کار میکنیم و جنگنده های اف 22 و... خیلی به کار ما نمیاد و بسیار هزینه بر هست که اگر زده شود ضرر خیلی زیاد میشه(که ایران هم میتواند اف 22 و....رو بزند)و امریکا سیستم حمله ای داره و جنگنده های اف22و...به نیازشون هست میفهمید(بعضیا)توی تحریم هستیم دست خالی بدون کمک هیچ کشوری داریم چنین کارهایی میکنیم یه کم حمایت ملی بکنید اینقدر سرکوفت نزنید راه هزار ساله رو که یک شبه نمیشه رفت اونم بدون کمک
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 0
    پیش‌نهاد می‌کنم به آلمان هم مشاوره بدید تا F-4 هاش رو از رده خارج کنه!!! آخه فانتوم از F-14 قدیمی تره.
  • محمد ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 0
    F-15E سیستمهای جنگ الكترونیك Strike Eagle كامل و دارای سنسورهای هشدار قفل راداری و پارازیت انداز و چف و ... است. سیستم ناوبری داخلی از یك ژیرسكوپ لیزری پیوسته برای مانیتور كردن محل هواپیما روی كامپیوتر مركزی و نهایتا نمایش روی نمایشگر راداری هر دو كاكپیت. سیستم راداری APG-63(V)3 سرنشینان را قادر به برنامه ریزی حمله به اهداف زمینی از فاصله دورتر نسبت به نمونه های قبلی میكند.این مدل رادار طوریست كه بعد از انهدام اهداف زمینی نقشه هوا به زمین رو فریز میكند و به سرعت روی اهداف هوایی زوم میكند همچنین هنگامی كه جنگنده مورد هجوم دشمن هوایی قرار میگیرد خلبان میتواند به اهداف هوایی حمله كند در حالی كه اپراتور سیستم تسلیحات به اهداف زمینی حمله میكند. یك ارتفاع سنج فروسرخ امكان پرواز جنگنده را در شب و در ارتفاع بسیار پایین در تمام شرایط آب و هوایی فراهم میكند برای حمله به اهداف زمینی و با تهدید كمتر از طرف اهداف زمینی سیستم LANTIRN شرایط برابر برای دقت بكار گیری تسلیهات در شب و روز و شرایط بد آب و هوایی ایجاد میكند این سیستم دو غلاف در خارج بدنه جنگنده دارد همچنین ویدیو برای HUD كه تصاویری مانند روز تولید میكند.غلاف ناوبری شامل رادار ناهمواریهای زمین كه امكان پرواز در ارتفاع بسیار پست را ایجاد میكند این كار را خلبان خودكار انجام میدهد یعنی دستگیره هدایت را بالا و پایین میكندوغلاف هدفگیری كه در ارتفاع بسیار پست اهداف را از فاصله 16 كیلومتر نشانه گذاری میكند( این حالت خطری جدی برای پدافندهای بردكوتاه مثل تور ام 1 است ) همچنین بطور اتومات و فروسرخ موشكهای هوا به زمین یا بمبهای لیزری رو هدایت میكند. تنوع تسلیحاتی یك توپ20میلیمتر 8 عدد موشك: AIM-7M Sparrow AIM-9M Sidewinder AIM-120 AMRAAM AGM-65 Maverick AGM-130 AGM-84 Harpoon AGM-84K SLAM-ER AGM-154 JSOW AGM-158 JASSM بمبها: B61 nuclear bomb Mark 82 bomb Mark 84 bomb CBU-87 CEM CBU-89 Gator CBU-97 SFW CBU-103 CEM CBU-104 Gator CBU-105 SFW GBU-10 Paveway II GBU-12 Paveway II GBU-15 GBU-24 Paveway III GBU-27 Paveway III GBU-28 GBU-31 GBU-39 Small Diameter Bomb جناب علیا به من بگو ایا جنگنده اف 14 مدلAایران که مال40 سال پیشه به چنین استانداردی رسیده و دارای چنین سامانه های الکترونیکی و این چنین تنوع تسلیحاتی هست؟ مشرق خواهش میکنم منتشر کن
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 1
    متاسفانه اون ایرانیها دارن به خاطر پول و شهرت بمب میسازن بریزن رو سر ایرانی ها...حال نمی کنم بگم اون ها هم وطن منن..
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 0
    این چه چه طورمقابسه ای است که می کنید این هواپیماهایی که می گوییدازنظرساختاری جهت اهداف خاصی طراحی وتولیدشده اندوقابل مقایسه باهم نیستند.f18جهت استفاده برروی ناو.f16جهت درگیریهای نزدیک باقدرت مانوربالا.f15جهت گشتهای هوایی طولانی مدت.f14جهت برتری هوایی
  • محمد ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 0
    در ضمن دانشمندهای ما الان به شدت دارن رو برنامه رادارهای آرایه فازی با تکنولوژی سه بعدی و به اصطلاح اصلی تکنولوژیهای long-range, rapid-scan, and multi-functional system کار میکنند تا بتونن میدان حمله برای اف 14 بسازن. البته اطلاعاتم در زمینه دور در جا و ایجاد میدان هجومی بدون نیاز به پس سوز کمه و از بچه ها اگر میدونن کمک کنن.
  • ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    2 0
    اي كاش نيروي هوايي به جاي ساخت صاعقه به سراغ تامكت ميرفت و پلتفورم تامكت را براي ساخت جنگنده انتخاب ميكرد حالا كه توانايي حمله به زمين رو هم داره خب جنگنده كاملي شده براي ساخت و توسعه البته اگر مشكل ساخت موتور نداشتيم بهترين انتخاب براي كپي سازي جنگنده همين تامكت بود فرض كنيد تامكت با موتور اصلاح شده و مجهز به سيستم تغيير برادار رانش و كانارد همچنين رادار ديجيتال آرايه فازي و سيستم پرواز باسيم و نمايش گرهاي كريستال مايع mfd و موشكهايي در حد آر ١٣٧ وr77
    • گرین IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      0 0
      برای تامکت پیشرانه نداشتیم که مشخصاتش همون باشه.در ضمن پیشرانش ضعیفم بود.قطعاتشم در بازار سیاه گیر نمی آمد. در عوض صاعقه پلتفرم خوبی داره و اف18 و اف20 روش ساخته شدن و سطح مقطع راداریش کمه و برای شروع کار ما خوب بود
  • خراسانی ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    2 1
    متاسفم برای اونهایی که باور ندارند که تمام هواپیماهای ایرانی نه تنها تعقیر کردند بلکه از هواپیماهای دشمنانمان هم بروزتر و پیشرفته تر شدن از اونجایی که شما کوته فکرانی که بدنه هواپیماها رو میبینید و فکر میکنید این هواپیماها برا فلان ساله در حالی که تمام هواپیماهی نظامی ما به دست دانشمندان حوزه نظامی تعقیر پیدا کرده از کوچکترین قطعه تا بزرگترین قطعه و بروزترین هواپیماهای منطقه و دنیا هستند مثال هواپیمای میگ 25 روسی که توسط ایران بروز و تعقیراتی داشت تونست پهپاد پریدیتور رادار گریز امریکایی رو در خلیج فارس رهگیری و تعقیب و اخطار بدهد
  • موسی اعور در به در به دنبال احمدی نژاد ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    2 0
    آقا علیا واقعا تشکر میکنم آطلاعاتت جالب و خواندنی بود فقط یه سوال این A,B که در مقابل مدل سر ی های F بکار میبرند چیست؟
  • ناشناس ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 0
    هنوز اف 14 روی ناوهای آمریکا هست ولی این اف 14 با اف 14 های ما خیلی فرق میکنه . بروز شده و اورهال شده کامل با کلیه تجهیزات و تکنولوژی الان نه حدود 40 سال پیش . برادرن همسنگر رفرنس ها و مولفه های جنگ فقط تجهیزات نیست ما استاد جنگ های نا متعارف و نا منظم هستیم حتی در نبرد های هوایی و موشکی حتی در نبرد های زمینی .
  • علیا ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 0
    افشین جان شاید بهترین اتفاق این سالها جدا شدن پدافند از نیروی هوایی بود. چون به شکلی کاملا تخصصی میتونه بودجه ای کامل بگیره. پیشرفت در رادارهای پدافند میتونه به نیروی هوایی و طراحی رادارهای بهتر برای جنگنده ها کمک کنه. درضمن اف14 قابلیت لینک شدن با جنگنده های دیگه داره که عملا میتونه با این کار احاطه بیشتری بر آسمان داشته باشه. با توجه به محدوده ی پروازی این جنگنده (بخاطر نوع ماموریت هاش) که داخل حریم هوایی کشور هست اگر این رهگیر بتونه (احتمالا از اول هم میتونسته و یا اگر نبوده بهش اضافه شده) با رادارهای پدافند هوایی که در دنیا کم رقیب هستند لینک بشه دیگه اف22 و اف35 نمیتونه برای این رهگیر خطرساز باشه و برعکس تامکت میتونه با توجه به استفاده از قدرت کشف رادارهایی مثل کیهان و عصر و ... به سمت این رادار گریز ها شلیک کنه. چند وقتیه دارم فکر میکنم که آیا موشک هایی برای اف14 یا اف4 و صاعقه و بقیه جنگنده ها وجود داره که موشک بتونه از جنگنده شلیک بشه اما با لینک شدن به رادارهای قدرتمند زمینی هدایت بشه. چون به هرحال محدوده رهگیری و هدایت رادارهای اف 4 و صاعقه خیلی محدود تر از رادار اف14 هست. با این روش جنگنده میتونه از روش شلیک و فراموش کن استفاده کنه و مسئولیت هدایت موشک رو به رادار دیگری بسپره و به رهگیریهای دیگه بپردازه
  • محمد ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    3 1
    واقعا که اف 15 هم بمب افکن هم جنگنده برتری هوایی شما تا حالا عکسی از اف 15 مدل kکره جنوبی دیدی؟!
  • علیا ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    3 0
    البته دوست عزیز دو موضوع وجود داره. تکنولوژی بال متحرک بسیار گران هست و اونقدر دردسر داره که نیروی دریایی قید اف14 ها رو زد با اینکه فرمانده نیروی دریایی روز بازنشستگی اف14 گفت خلبانان اف 18 ها هیچ گاه نمیتونند لذت پرواز با اف14 رو تجربه کنند. اگر ایران هنوز روی اف14 سرمایه گذاری میکنه به این دلیله که فعلا چایگزینی براش نداره. دومین موضوع اینه که با ارتقای رادار و اویونیک میشه اف14 رو به نسل 4.5 ارتقا داد اما نمیشه بدنش رو تغییر داد و به نسل 5 تبدیلش کرد. پس بهتره که از تجربیات اورهال و ساخت قطعات اف14 استفاده بشه و یک نسل 5 نیمه سنگین یا سنگین طراحی بشه. انشا الله تا سالهایی نه چندان دور قاهر و جنگنده ی نیمه سنگین ای که طراحی مفهومیش در مراحل آخر هست رو در آسمان ایران در کنار اف14 ها ببینیم.
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 1
    یه موقعی ما برنامه فضایی نداشتیم. یه موقعی برنامه هسته ای نداشتیم. یه موقعی نانو نداشتیم. اگر اونموقع دانشمندان ایرانی میفتند اینجا امکان فعالیت نداریم و میرتند آمریا برای من حرفشون قابل قبول بود. اما الان دیگه نه. کسی که توی ناسا کار میکنه و نمیاد ایران به برنامه فضایی ایران کار کنه الان خیانت کاره به کشور.
  • علیا ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 0
    آفرین. خیلی خوب بود. اتفاقا چیزی که اف14 داره و اف15 کمتر داره تخصص در شکار هست. اف15 یه هواپیمای چند کاره هست. و اف14 ساخته شده برای شکار چنین جنگنده هایی. فراموش نکن روی یک ناو آمریکایی هم اف14 وجود داشت و هم اف15 و هم ای10 تاندربولت و هم آواکس و هم پهپاد و ... چرا؟ چون ای10 تاندربولت برای پشتیبانی نزدیک و آواکس برای شناسایی و اف15 برای کاربرد بمب افکن استفاده میشد و اف14 تامکت برای دفع تهدیدات هوایی برای این ناوها. یعنی اگر یک اسکادران هواپیمای متخاصم به ناو آمریکایی نزدیک میشد یه اف15 برای دفاع بلند نمیشد. بلکه این وضیفه ی یک اف14 بود. الانم اف15 این کار رو نمیکنه. بلکه اف18 چنین وظیفه ای رو داره. همین نشون میده که اف14 توی شکار جنگنده های دیگه و جنگ هوایی برتری قابل توجهی نسبت به اف15 داره. وگرنه کسی توانایی های اف15 رو زیر سوال نمیبره. موضوع مقایسه این دو هواپیما در برتری هوایی و درگیری هوایی هست. و گرنه توی پشتیبانی نزدیک زمینی هیچ کدومشون صد سال دیگه به تاندربولت ها نمیرسند.
  • محمد ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اقای علیا اف 15 استاندارهای مختلفی داره همنطور که گفتم این مدل دو منظوره هست هم برتری هوایی و هم بمب افکن برای مثال اف 15 کا کره جنوبی که نقش برتری هوایی داره مقایسه اف 15 و تاندربولت اشتباهه چون تاندربولت یک جنگنده فقط برای پشتیبانی نزدیک هوایی و شکار ستونهای زرهی دشمنه نه یک جنگنده چند منظوره که هم نقش برتری هوایی داره و هم بمب افکن تنها برتری حال حاضر اف 14 موشک فینیکس هست که اونم به دلیل اتمام عمر باتری این موشک در ایران قابل استفاده نیست برا همین روی موشک فکور که کپی فینیکس هست کار کردن اما برتری یک جنگنده به موشک نی بلکه به سیستمهای الکترونیکی و سامانه های اخلال گر و جنگ الکترونیک اونه در ضمن شما جواب منو ندادید ایا اف14 مدل A ایران به استاندارد موجود در جنگنده های غربی حال حاضر در ضمینه جنگ الکترونیک و سیستمهای اخلال گر رسیده یا نه؟
  • محمد22 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 1
    داداش بگو يه تي 50 مي خواي خلاص ديگه !!! چرا تعارف مي كني؟؟
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 0
    واقعا که محمد و علیا چه اطلا عاتی دارند کیف کردم از دوستانی که این همه مطالب مفید میدونند بابا ای ول به هر دو ... من که از نظرات دوستان بیشتر استفاده کردم تا خود مطلب ..انشالله روزی برسه ایران در صنعت هوایی وساخت جنگنده کاملا خود کفا بشه ... بگو یا الله... بر محمد وال محمد صلوات ...
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 0
    دوستان عزیز یه پیشنهاد دارم هر دتون البته علاقه زیادی به خوندن مجله های هوایی دارین که در جای خودش قابل تقدیره. اما به نظرم حتما روی دیکته تون خیلی بیشتر از این کار کنین که غلط های خیلی واضحی مثل "ضمینه" "وضیفه" "تسلیهات" و ..... توی متنتون نداشته باشید. در ضمن علیرغم علاقه زیاد شما طبعا اون خلبانی که عمرشو توی کاکپیت جنگنده گذرونده و امروز برای نیروی هوایی یاران برنامه ریزی میکنه درباره قابلیت ها و الزامات این حوزه راهبردی دقت نظر بیشتری از شماها به خرج میده و به نسبت امکاناتی که داره برنامه ریزی میکنه. اگه شماها تحصیل کنید و باسواد بشید و بتونید به پیشرفت کشور تو این زمینه ها کمک کنید مایه خوشحالیه. وگرنه کپی پیست کردن متن از سایت های دیگه برای کم کردن روی همدیگه واقعا ارزش خاصی نداره
  • حمید ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 1
    تامکت دوست دارم! امیدوارم روزی مهندسین کشورم چیزی در حد تامکت و یا بالاتر از آن بسازند و با یک اسم ایرانی کلی حال ما رو خوب کنند. شاید جنگنده قاهر همونی باشه که ما آرزو داشتیم.
  • حمید ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 0
    راستی کسی میدونه مانور مداری ماهواره فجر انجام شده یا نه؟
  • علیا ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    2 0
    من قبول دارم که اف15 خیلی خوبه. بر منکرش لعنت. اما موضوع اینه که اف14 یک رهگیر هست و اف15 یک جنگنده ی چند منظوره. پس توی عمل رهگیری اف14 قابلیت بیشتری داره تا اف15. درصورتی که اف14 ها از نظر راداری بهبود پیدا کنند و ارتقاهای لازم انجام بشه تقریبا میشه گفت هیچ جنگنده ی نسل 4.5 نمیتونه در عمل رهگیری با اف14 مقابله کنه. موضوع اینه که شما باور نداری که اف14 های ایران به روز رسانی شدند و همش آخرین مدل اف15 رو با اولین مدل اف14 اونم با 40 سال عمر که باعث شده کارآییش بسیار افت کنه مقایسه میکنی. درصورتی که خود منابع غربی بارها بحث ارتقای راداری و اویونیک و ... اف14 های ایران رو تایید کردند و تنها چیزی که اونها درش شک دارند تعداد اف14 های عملیاتی ایران هست و نه قابلیت هاش
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 0
    خراسانی جان تغییر درسته
  • افشین تهران ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 0
    علیا جان وقتیکه پهبادی مثل ارکیو و پهباد اسراییلی با اون اندازه کوچک و تکنولوژی بالا کشف بشن اف 22جای خود داره و منظور من از مثال زدن اف22 عدم کشف اون نبود .اما موشکهای شلیک کن و فراموش کن فکر میکنم که با تکیه به رادار خود موشک هدف رو تعقیب میکنه که البته میتونه هم از نوع فعال و هم غیر فعال باشه که فکور هم فکر کنم از این موضوع مستثنی نباشه البته درست نمیدونم اما مقصود که داره به اتمام میرسه و از دسته موشکهایی کوچکتر نسبت به فونیکس و برد بالاتر هست شاید از همین دسته شلیک کن و فراموش کن باشه و در مورد صاعقه یادمون باشه که این جنگنده ضربتی دفاع نزدیک هست نه یک رهگیر و همین اندازه توانایی که میتونه از خودش دفاع کنه هم عالیه.
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 1
    حقیقتا من موندم چه‌طور شما میگی F-14 از F-15 بهتره. تمام مشخصات F-15 از جمله سرعت بیشینه و شعاع قابل استفاده (بدون سوخت‌گیری) و توانایی‌های راداری از F-14 بهتره. طوری که بوئینگ الان داره روی ارتقای این جنگنده به ویژگی‌های رادارگریزی نسل پنجم (تا حد امکان) کار می‌کنه. یه نگاه به مقاله‌ی F-15 و F-14 ویکی‌پدیا بندازید!
  • افشین تهران ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    هم ولایتی اون سوخو 25هست نه میگ 25.متعلق به سپاه پاسداران و یک جنگنده بمب افکن دفاع نزدیک هست که توانایی حمل 8نت محموله رو داره و جهنم بپا میکنه.میگ 25 در ایران فقط از عراق اومدن و عملیاتی نشدن.
  • افشین تهران ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    کل مطلب هم همینه که ارتقا پیدا کردند.
  • افشین تهران ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    2 0
    اقا محمد شما چه ااسرای داری به ناکارامد بودن اف14؟!جوری این مشخصات رو نوشتیکه انگار اف14هیچکدام از این تواناییها رو نداره و البته بماند که اف 14 یک رهگیر تخصصی هست.اف15 و 14 چندان تفاوت سنی ندارن اما مهم اینه که اف14 رو امریکا به هیچ کشوری بجز ایران نداده اونم اگه میدونست اینجوری میشه نمیداد اما اف 15 به دیگران فروخته شده و این خودش نشانه کلاس پایینترش نسبت به اف14 هست و همه دنیا اینو میدونن و شما هم بهتر هست که از یک خلبان جنگی اگه میشناسی بپرسی اما اینکه هی چهل چهل سال میکنی مگه داری در مورد تاکسی پیکان حرف میزنی؟؟در جنگنده ها هر قطعه عمری مفید داره که اگه ایراد هم نداشته باشه سر موعدش باید تعویض بشه و اگه نشه خلبان طبق چک لیست با اون پرواز نمیکنه هم بخاطر مسئولیتی که داره و هم بخاطر جان عزیزش.در مورد تکنولوژی روز همک مطمئن باش که نیروی هوایی بیکار ننشسته و هر ارتقایی که لازم بوده را داده.
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    1 0
    منم به عنوان یک ایرانی امیدوارم قاهر زودتر به نتیجه برسه. به چند دلیل. 1- اولین طرح کاملا بومی ایرانی در زمینه ی جنگنده ها هست که حتی در راحی نمونه ای نداشته که باعث بالارفتن روحیه خود باوری میشه. 2- آغاز راه طراحی هایی متفاوت و کاربردی در صنعت هوایی خواهد بود 3- باعث تغییر دیدگاه کشورهای دیگه میشه. اما من چشم به جنگنده هایی به غیر از قاهر دارم. جنگنده ی نیمه سنگینی که توی اخبار اومده بود که طراحی شده و منتظر تایید ستاد کل برای ادامه مسیر و ساخت نمونه هست.
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    1 0
    هنوز نه. آخرین باری که چند روز قبل رفتن توی سایت رصد ماهاره ها هنوز ارتفاع اوج و هزیزش همون قبلی بود
  • افشین تهران ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    2 0
    اولا استناد فقط به ویکی کار درستی نیست و دوما اف15هنوز داره تولید و به کشورهای دیگه فروخته میشه که البته این بخاطر اینکه تکنولوژی پایینتری نسبت به اف14داره و باید هم روش تبلیغات بکنن.این دو پرنده تقریبا هم سن هستند اما یکی برای فروش به دیگران بود و یکی دیگه برای مصرف داخلی حالا شما خودت بگرد دنبال این چرا؟؟اینم که چرا اف14 بازنشسته شد هزینه بالای نگهداری اون و دلایلی دیگه هست که در بالا گفتم.
  • امید ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    2 0
    وقتی مطلب رو خوندم ذوق مرگ شدم چون واقعا کار بزرگی از اورهال تا ساخت رادار وبهینه سازی انجام شده که جای تبریک داره........ در زمینه ی ساخت جنگنده هم به نظر من تازمانی که پروژه هایی مثل قاهر 313 تکمیل میشه و مورد تایید مهندیس نهاجا قرار میگیره بهینه سازی و ...کار درستی هستش....در زمینه طراحی جنگنده ما چند نقطه گلوگاهی داشتیم که به عنوان مثال پیشران و رادار که به همت دکترین دفاعی ایران رادار حل شده امید واریم که سریعتر مدل پروازی قاهر 313 با احتمال زیاد همین رادار اف 14(اگر در طراح نمونه پروازیش دماغه کمی بزرگتر بشه) و موتور موتور ملی ، شاهد پرواز و غرش این جنگنده در آسمان ایران باشیم.راستی در زمینه ساخت بدنه جنگنده ما به تکنولوژی کامپوزیت و فیبر کربن دست پیدا کردیم که خودش امید ها رو برای طرح های بعدی نهاجا افزایش میده......به امید روزی که پرواز قاهر 313 رو با هم ببینیم....یا علی
  • صادق ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    سلام توی رژه 29 فروردین 94 یکی از موشکهای هوا به هوای نیروی هوایی همون موشم هاوک (پرژه ی سجیل) بود...............حال این سوال پیش مب آید که در صورت وجود فینیکس یا طراحی و ساخت موشک فکور 90 که همتراز فینیکسه دیگر جه نیازی به پروژهی سجیل؟؟؟؟؟؟؟اگر کسی جواب سوال رو میدونه بگه ممنون میشم
  • صادق ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    افشین تهران: همچین محکم حرفی میزنی که خودت رفتی و ذخیره های موشک فینیکس رو دیدی!!!!!!یه سرچ توی نت یزن ببین ایران زمان طاغوت چند تیر موشک فینیکس خرید و چند هواپیما با موشک فینیکس شکار کرده البته چندتایی مونده که بخاطر عدم وجود باتری های های ولتاژ و فیوزهای این موشک عملا ناکار آماد شدند.....موشک فکور 90 درسته مهندسی معکوس شده فینیکسه و لی هنوز با توجه به عدم وجود تنکنولوژی باتری های های ولتاژ هنوز عملیاتی نشده من منکر پیشرفتها نمیشم همین که این فکور 90 از نوع موشکهای شلیک کن فراموش کن هست خودش خیلیه ما هوز خیلی راه داریم ولی با وجود دکترین دلسوز دفاعی و مهندسین نهاجا در خیلی جاها پیشرفت کردیم که دستشون رو می بوسیم
  • ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    برد رادار تامکت 170 مایل. برد موشک فینیکس100 مایل یعنی بدون رقیب. قدرت مانور بیشتر و شعاع گردش بسیار کمتر از f15. عمر موتور و بدنه بالاتر از f15
  • داریوش ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    2 0
    آقا افشین ایا میشه امیدوار بود که رادار ملی اف14 ارایه فازی باشه
  • داریوش ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    0 0
    ایا ایران توان ساخت رادار روزنه مصنوعی را داره؟ ایا تونستن دوربین فراطیفی ارکیو170 را مهندسی معکوس کنند برا این سعوالهام جوابی پیدا نکردم اگه کسی اطلاع داره بگه ممنون میشم
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    آلمان هم اف 4 هاشو از رده خارج کرده
  • عباس دوران ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 1
    آیا باور می کنین یانه اف چهارده ما پیشرفته شد ولی نه به اندازه جنگنده های جدید البته خیلی خیلی بهتر شده
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    خواستن توانستن است
  • محمد ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    دوستانی که میگن اف ۱۴ خوبه ، خب باشه قبول. من ایرانو تحسین میکنم که تو زمانی که تحریم هستیم داره خودکفایی رو یاد میگیره. همین قدر پیشرفت کرده که میتونه جنگنده ها رو بروز کنه و روی اف ۱۴ موشک هوا به زمین نصب کنه خودش خیلیه خداییش. ولی واقعیت روز دنیا چیز دیگه ای هست. الان ایران بعد تحریمها باید سریع به سمت خرید جنگندهای نسل ۵ سوخو tu50 بره و همچنین رافائل فرانسوی که جنگنده های برتر روز دنیا هستن.
  • حمید ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    1 0
    متاسفانه وقتی دکتری دفاعی کشور رفت تو موشک های بالستیک و پدافند هوایی دیگه نیرو هوایی ول کردن به حال خودش که روسیه اول پیشنهاد خرید ۲۵۰ سوخو سی ام کی دست دوم ارتشش و به ایران داد البته ماجرا مال ده دوازده سال پیشه تا جنگنده خودشو به سوخو ۳۵ ارتقاع بده آن بالا میره و ...... نخریدن رفتن دنبال پدافند که تو یه جنگ واقعی در نبرد هوایی موشک پدافند خیلی خوبه جز وسایل دفاعی و پیش گیرنده هست و آخرین خط دفاعی هستش که زمانی که جنگنده وجود نداشت برای دفاع پدافند باشه ولی حرف آخر و جنگنده میزنه که منطقه رو در اختیار بگیره (البته از استاد پرواز خلبانی پرسیدم خودمم اول نمیدونستم ) و برتری کامل و جنگنده میزنه واسه همینه تمام کشورها این همه هزینه میکنن رو جنگنده هاشون اگه به ارتقاع جنگنه ها مشاهده کنی ارتقاعشون خیلی بیشتر از موشک هاشون هست این از نظر مهمی جنگنده ولی تو حمله آمریکا به عراق دیدن که ابتدا با جنگ الکترونیک پدافند و ققفل. میکردن و بعد اول پدافند و میزدن و نابود میکردن درسته پدافند عراق قدیمی و ضعیف بوده آمریکا هم از وسایل قدیمیش استفاده کرد و به قول خودشون گفت ااز تجهیزاتی که برای جنگ با شوروی ذخیره کردیم در این. جنگ استفاده شده پس پیشرفته تر از اینها داره ولی نمیزارن متاسفانه نمیزارن نیرو هوایی جون بگیره همه رو گردن تحریم میزارن چه طور تجهیزات هسته ای از آلمان و شرکت زیمنس میخریدن و روسیه میاد قلب راکتور و آب سنگین میسازه انوقت جنگنده نمیزارن تا طرز فکر عوض نشه داستان این نیرو هوایی همین طوره هرروز میگن این و ساختیم تو این خود کفا شدیم ولی کوش همین جنگنده صاعقه ترکیبی از رادار چینی و موتور روسی هست و فقط مونده بدنه هواپیما که خیلی کار بزرگیه بعدشم که ساختشو تعطیل کردن خودشون تازه بعد از حضور داعش تازه به نقش جنگنده ها پی بردن
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
    0 0
    آفرین به نیروی هوایی.کارتون عالیه ولی لطفا اگه میشه جنگنده جدید یابسازید یابخرید.بازم از زحمات بچه‌های نیروی هوایی ممنونیم
  • سام ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    0 0
    چند عکس از تامکتهای ایرانی که زیر دماغه آنها دوربین نصب شده دیدم. آیا واقعیت داره یا فتو شاپ هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس