«آشنا» واسطه پاستور در قم؛ «آشنا» با فضای قم «آشنا» ست؛ او روزگاری در کسوت روحانیت بوده است؛ «آشنا» روحانی دیروز و «آشنا» مکلای امروز به دیدار علمای قم رفت تا طعم تلخ اظهارات یکی از وزیران دولت را کاهش دهد.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز بر کنفرانس خبری سخنگوی قوه‌قضائیه آغاز نمودند. از سوی دیگر روزنامه اعتماد در ستون شنیده‌های خود از «پشت‌گرمی» و «حمایت» هاشمی‌رفسنجانی به علی مطهری خبر داد و نوشت «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی طی تماسی با علی مطهری از موضع‌گیری‌ها و نطق‌های او در مجلس حمایت کرده و به وی گفته است که مجلس ایران به حضور نمایندگان مستقل و حقیقت‌جوی نیاز دارد.»

اعتراضات نتیجه داد؛ کابینه علیه ریزگرد/ دیدار با مراجع قم تاکتیک جدید دولت/ رابطه هاشمی رفسنجانی با علی مطهریروزنامه مردم ‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری سه‌شنبه را با تیترهای «جمع آوری ادله در پرونده احمدی‌نژاد» و «آمادگی ایران برای تغییر کشت موادمخدر در افغانستان» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· نه دی توقیف شد

بعد از ماه‌نامه رمزعبور نوبت به نه دی رسید تا مطبوعات منتسب به جبهه پایداری در مدت زمانی کمتر از 24 ساعت طعم «توقیف» را بچشند. روزنامه مردم‌سالاری در انعکاس این اتفاق نوشت «هیات نظارت بر مطبوعات علت توقیف را ‘شائبه اهانت به امام (ره) و انتشار مطلبی در مغایرت با سیاست‌های هسته‌ای اعلام کرد. دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات اعلام کرد: در این جلسه گزارش‌های دبیرخانه هیأت درباره مطالب 12 رسانه اعم از نشریه، خبرگزاری و سایت خبری بررسی و ضمن تذکر به دو رسانه درباره نشریه 9 دی به شرح زیر تصمیم گیری شد. این هفته نامه در مطلبی نوشته است: «... اما علاوه بر نقش آفرینی علی اکبر ولایتی برای ریاست جمهوری بدل آقای رفسنجانی، وی در ماجرای قطعنامه 598 هم در راستای سیاست آقای رفسنجانی و به سازش کشاندن امام و رزمندگان و تحمیل جام زهر به ایشان فعال بود»... در مطلبی دیگر نیز نوشته است: «هر قدم ظریف، صد کیلوگرم ذخیره اورانیوم را نابود کرد».

همچنین در مطلبی دیگر نوشته است: «زمانی که وزرایی با ثروت‌های چند صد میلیارد تومانی در دولت روحانی مشغول به کار شدند و فردی چون بیژن زنگنه که پرونده‌های مفاسد رسواکننده کرسنت و استات اویل به دوره وزارت او در دولت خاتمی‌بر می‌گردد، دوباره به سطح وزارت رسید، می‌شد حدس زد که بار دیگر دوره رونق مفاسد اقتصادی رسیده است»... مطلب اول شائبه اهانت به امام راحل (ره) دارد. همچنین مطلب دوم، مغایر سیاست‌های هسته‌ای نظام در حوزه هسته‌ای و مصداق بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات تشخیص داده شد. مطلب سوم نیز مصداق بندهای 8 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات و سیاه نمایی شناخته شد و مقرر گردید به دلیل انتشار این مطالب و مطالب مشابه و همچنین بی توجهی به شش تذکر هیأت در یکسال گذشته، این نشریه، توقیف و پرونده آن به دادگاه ارجاع شود. در این گزارش آمده است: مطابق تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات، اصرار بر تخلف به لغو پروانه منجر می‌شود.»

اعتراضات نتیجه داد؛ کابینه علیه ریزگرد/ دیدار با مراجع قم تاکتیک جدید دولت/ رابطه هاشمی رفسنجانی با علی مطهریروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «کابینه علیه ریزگردها به خط شد» و «ممنوعیت رسانه‌ای رئیس دولت اصلاحات» اختصاص داد.

· اعتراضات نتیجه داد؛ کابینه علیه ریزگرد

همچنان موج اعتراضات به عدم مسئولیت‌پذیری معصومه ابتکار در مقوله ریزگردهای استان خوزستان ادامه دارد؛ معترضان خواهان «استعفاء» ایشان از این سمت بودند اما به نظر می‌رسد کابینه قصد دارد عدم مسئولیت‌پذیری ایشان را خود برعهده بگیرد.

روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود پیرامون فعالیت کابینه علیه ریزگردها نوشت «سخنگوی دولت از تصویب طرحی برای مقابله با ریزگردها در استان‌های جنوبی و غربی خبرداد. محمد باقر نوبخت روز گذشته گفت: قرار است این طرح در سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرا شود. بخشی از این مصوبه شامل احیای تالاب‌های استان خوزستان و شناسایی کانون شکل گیری ریزگردهاست.

همزمان معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران هم اعلام کرد که امروز به همراه معاونان پنج وزارتخانه، به اهواز سفر خواهد کرد. به گزارش ایرنا، ابتکار گفت: در این سفر معاونان وزارتخانه‌های نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و کشور، ستاد مدیریت بحران و سازمان هواشناسی حضور خواهند داشت. قرار است در جریان این سفر طرح اجرایی مقابله با ریزگردها ارائه و در مورد نحوه اجرای آن بحث و بررسی شود. در روزهای اخیر، گرد و غبار استان‌های غربی و جنوبی ایران به ویژه شهر اهواز در استـان خوزستان را درگیر کرده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد که زندگی روزانه شهروندان را با مشکل رو به رو کرده است. رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران گفته قرار است بعد از بازگشت اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از عراق، اعتبار مورد نظر برای مقابله با ریزگردها نهایی و ابلاغ شود از این رو ممکن است تا هفته آینده طول بکشد. آقای جهانگیری برای دیدار رسمی، به عراق سفر کرده است. بخشی از پدیده ریزگردها در ارتباط با مسائل اقلیمی در این کشور است. معاون اول رئیس جمهور ایران را در سفر به عراق شماری از اعضای کابینه از جمله وزیر بهداشت، همراهی می‌کنند. گزارش شده است که حضور وزیر بهداشت ایران در این سفر برای گفتگو با مقام‌های عراقی درباره ریزگردها است.»

اعتراضات نتیجه داد؛ کابینه علیه ریزگرد/ دیدار با مراجع قم تاکتیک جدید دولت/ رابطه هاشمی رفسنجانی با علی مطهریروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «پرونده‌ها و ممنوعیت‌ها» و «خانوارهای زیر خط فقر سه برابر شدند» اختصاص داده است.

· اختلاف لاریجانی و باهنر بر سر پایداری‌ها

«اختلاف» رویکرد یا «تفاوت» نظر میان دو یار قدیمی رخ داده است؛ این‌بار بهانه «پایداری» است. برادر بزرگ‌تر از عدم همراهی با آنان سخن می‌گوید و برادر کوچک‌تر خبر از «ائتلاف» با یاران پایداری می‌دهد.

روزنامه اعتماد در صفحه احزاب خود به راویت این اختلاف می‌پردازد و در همین راستا تحلیل کرد «محمدرضا باهنر ائتلاف با اصولگرایانی که تندرو خطاب می‌شوند را ممکن ولازم می‌داند دیگر اصولگرایان از حضور پررنگ پایداری‌ها در اردوگاه اصولگرایان و رفت و آمدهایشان نگران و ناراحت‌اند. باهنر با بازی دادن به پایداری‌ها به دنبال بی‌اثر کردن ائتلاف احتمالی معتدلین دو جناح برای انتخابات مجلس دهم و تقویت موقعیت خود در میان راست نشینیان سیاسی است. او می‌داند که علی لاریجانی به رهبری جناح راست بی‌تمایل نیست و همین مساله، آسودگی خاطر باهنر را ربوده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که دو عضو شاخص مجلس که اتفاقاً هر دو در یک فراکسیون حضور دارند؛ فراکسیونی که در مجلس از اکثریت برخوردار است نسبت به تعامل با جبهه پایداری دو دیدگاه متفاوت دارند. علی لاریجانی رییس مجلس مخالف استفاده از ظرفیت جبهه پایداری برای ایجاد وحدت میان اصولگرایان در انتخابات سال آینده مجلس است، محمدرضا باهنر نایب‌رییس مجلس از ائتلاف با پایداری‌ها استقبال می‌کند. به تازگی برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که علی لاریجانی برای ایجاد وحدت و اجماع میان اصولگرایان در انتخابات آینده طرحی جدید ارائه داده است. این طرح جدید وحدت بدون جبهه پایداری است. ریشه اختلاف میان علی لاریجانی و جبهه پایداری به مخالفت این جبهه به رهبری آیت‌الله مصباح‌یزدی، با ریاست لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد. بنابراین به نظر می‌رسد لاریجانی به دلیل همین اختلاف‌ها و البته آینده سیاسی‌اش تلاش می‌کند، اجازه ندهد وحدت در جریان اصولگرایی به همراه جبهه پایداری نهادینه شود.»

· تقدیر هاشمی از علی مطهری

روزنامه اعتماد در ستون شنیده‌های خود از مناسبات صمیمی هاشمی‌رفسنجانی و علی مطهری خبر داد و نوشت «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی طی تماسی با علی مطهری از موضع‌گیری‌ها و نطق‌های او در مجلس حمایت کرده و به وی گفته است که مجلس ایران به حضور نمایندگان مستقل و حقیقت‌جوی نیاز دارد.»

اعتراضات نتیجه داد؛ کابینه علیه ریزگرد/ دیدار با مراجع قم تاکتیک جدید دولت/ رابطه هاشمی رفسنجانی با علی مطهریروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «جمع‌آوری ادله برای پرونده احمدی‌نژاد» و «هدف‌نهایی ایران و ترکیه در مورد سوریه، مشابه است» اختصاص داد.

· شورای مشورتی علیه عارف و باهنر

«ائتلاف» اصولگرایان و اصلاح طلبان. عارف از اردوگاه سیاسی اصلاحات خواهان همگامی با میانه‌روهای جریان رقیب است و از آن سو محمدرضا باهنر از ندای «وحدت» با میانه‌روهای معتقد به قانون اساسی در جریان سیاسی اصلاحات سخن می‌گوید؛ اما این همگرایی جریانات سیاسی مخالف جدی مانند شورای مشورتی خاتمی دارد.

احمد پورنجاتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب وارد ماجرا شده و گفته است که اصلاح‌طلبان برای اصولگرایان فرش‌قرمز پهن نکرده‌اند. او در گفت‌وگو با ایلنا در این‌باره گفت: «سخنان باهنر این شائبه را ایجاد می‌کند که گویا اصلاح‌طلبان برای ائتلاف با اصولگرایان فرش‌قرمز پهن کرده‌اند.»

او ادامه داد: «هرگز سخنی از ائتلاف با این افراد مطرح نشده و هرگز هم چنین نخواهد شد. بنابراین نباید افکارعمومی را فراموشکار تلقی کنیم و نباید هم دست‌پیش گرفت تا پس بیفتیم.» او با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان نه امروز و نه هیچ زمان دیگری از طریق معاملات سیاسی و برخوردهای شبه‌دلالی سیاسی وارد عرصه قدرت نمی‌شوند، گفت: «اصلاح‌طلبان بسیار شفاف و روشن در مواضعشان وارد می‌شوند و البته این ورود ممکن است همپوشانی‌هایی هم با دیگر جریان‌ها داشته باشد.» او اضافه کرد: «فکر می‌کنم در ماه‌های آتی برای اینکه جریان اصیل اصولگرایی محفوظ بماند، بهتر است با کارت دیگران بازی نکنند و با اسم اصلاح‌طلبان نرخ خود را در حراج داخلی جبهه خودشان افزایش ندهند

اعتراضات نتیجه داد؛ کابینه علیه ریزگرد/ دیدار با مراجع قم تاکتیک جدید دولت/ رابطه هاشمی رفسنجانی با علی مطهریروزنامه آرمان ‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «سلب صلاحیت پنج قاضی» و «مهم‌ترین انتصاب روحانی علی جنتی بود» اختصاص داد.

· دفاع تمام‌قد یونسی از علی جنتی

دولتی‌ها همچنان از جنتی حمایت می‌کنند؛ آنان وزیر ارشاد را علاوه بر موفقیت در وظایف خود، حامی حقوق‌شهروندی نیز می‌دانند؛ روزنامه آرمان‌ امروز در گفت‌وگو کوتاه با علی یونسی دستیار ویژه رییس‌جمهور از وی پرسید، مهم‌ترین تصمیم رئیس‌جمهور برای انتخاب وزیری که به حقوق شهروندی متعهد باشد، کدام انتصاب بود؟ که علی یونسی جواب داد «رئیس‌جمهور برای انتخاب وزرا و معاونان و غیره چارچوب‌هایی را مدنظر داشت که اعتقاد به حقوق شهروندی ازجمله آن‌هاست. مهم‌ترین اقدام آقای روحانی نیز درخصوص انتصاب وزیر ارشاد بود. وزیر ارشاد فردی است که در رفتار و عمل خود به‌طور مستمر تلاش می‌کند که از حقوق شهروندی دفاع کند. آقای روحانی از وزیر کشور هم این را خواسته‌اند و همین طور دستیاران ویژه‌ای در این جهت انتخاب کرده‌اند.»

همچنین دستیار ویژه رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون این‌که فکر می‌کنید مجلس درخصوص تصویب این قانون چقدر با دولت همراهی خواهد کرد؛ اظهار داشت «من اکثریت مجلس را همراه دولت می‌دانم. یک اقلیت در مجلس هستند که شلوغ می‌کنند و جو را به هم می‌ریزند وگرنه اکثریت نمایندگان مجلس با دولت همراه هستند. این افراد به‌طور حتم در نظر مردم هستند و افکار عمومی درباره آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد داشت.»

اعتراضات نتیجه داد؛ کابینه علیه ریزگرد/ دیدار با مراجع قم تاکتیک جدید دولت/ رابطه هاشمی رفسنجانی با علی مطهریروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «مقصران بحران ریزگرد از زبان ابتکار» و «8 عضو کابینه در بغداد» اختصاص داد.

· تعامل با قم

«آشنا» واسطه پاستور در قم؛ «آشنا» با فضای قم «آشنا» ست؛ او روزگاری در کسوت روحانیت بوده است؛ «آشنا» روحانی دیروز و «آشنا» مکلای امروز به دیدار علمای قم رفت تا طعم تلخ اظهارات یکی از وزیران دولت را کاهش دهد.

روزنامه دولتی ایرانی در صفحه سیاسی خود این گونه راوی سفرنامه قم مشاور ارشد حجت‌الاسلام روحانی بود «مشاور فرهنگی رئیس جمهوری همچنین در پایان سفر به قم، پیش از دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین صلاحی‌منش استاندار قم با دو گروه منتخب از مجمع نمایندگان طلاب و تعدادی از فضلا و نخبگان حوزه علمیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. آشنا در این دیدارها ضمن دریافت نظرات و دیدگاه‌های آیات و مراجع عظام و طلاب و نخبگان قم، به بررسی رابطه دولت و روحانیت و چگونگی هم‌افزایی بیشتر در این خصوص پرداخت.

وی در این دیدارها همچنین ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهوری خدمت مراجع عظام تقلید و علما، سیاست‌های فرهنگی دولت تدبیر و امید را همسو با ارزش‌های اسلامی و باورهای مذهبی بیان کرد و گفت: همه هم وغم دولت براین است که رابطه‌ای مناسب و مستحکم با حوزه‌های علمیه داشته باشد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهوری با تأکید براین که اقدامات مناسبی در این دولت برای پرهیز از افراط وتفریط در حوزه فرهنگ به عمل آمده است، گفت: در همه برنامه‌های فرهنگی دولت، دغدغه‌های دینی و ارزش‌های اسلامی مورد توجه مراجع عظام تقلید و علمای حوزه‌های علمیه مد نظر بوده است و هیچیک از مسئولان فرهنگی به این مسائل بی‌توجه نبوده و نیستند. وی گسترش و تحکیم روابط دولت با حوزه‌های علمیه قم و مراجع تقلید عظام را از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس جمهوری اظهار کرد و گفت: این آمادگی در مجموعه دولت وجود دارد که از دیدگاه‌ها و نظرات مراجع عظام تقلید و علما و فضلای حوزه علمیه قم در هرچه بهتر شدن مسائل فرهنگی و دینی جامعه استفاده شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    چرا این افسادطلب ها روزنامه دارن و راس راس میچرخن؟؟
  • عاشق مصباح ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    روحانی استاد و مرادم بی صبرانه منتظر ورودشما به قم است برای دست بوسی خدمت معظم له برسید
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    ایا با روی کار امدن اصلاح طلبان مردم خوشبخت شدند یا بد بخت ایا خوشبخت ها خوشبختر شدن یا بد بخت ها بد بختر
  • ناشناس ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    اصلاح طلب جماعت بفکر سیاسی کاری و منافع حزبی است و بفکر خوشبختی مردم نیست .
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    اعتراضات نتیجه داد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شما حاظرید کل کشور و نظام و امنیت کشورو فداب عقده هاتون بکنید شما دغدغه کشور و مردم و خون شهدا و رهبری دارید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مردم رو به چی دارید تحریک میکنید ؟؟؟؟؟ اینقدرم کوته بین هستید که حاظر نیستید هیچ کدام از این کامنت هارو منتشر کنید
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    پدیده ریزگردهادراستان خوزستان که میگوئیدازخشک شدن تالابهاست، این سندخیانت فرستادن آب کارون به اصفهان ببهانه احیای زاینده رود!آنهم غیرکارشناسانه چراآن زمان اعتراض هیچکس فایده نداشت حالابفرمائیداینهم نتیجه زیان بارآن ،جهت استحضارمسئولین محترم دولت برای مبارزه بااین پدیده ومشکل دراستان زرخیزاستان باتشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس