نشنال اینترست با حمله به نوع بودجه‌ریزی روحانی می‌نویسد: این بودجه فقط برای یک سال طراحی شده است. قربانیان اصلی این رویکرد استخدام، تولید دخلی، بازار ملی، مصرف و توزیع متوازن درآمد است. این رویکرد برای جامعه ایران که بیش از 70 درصد جمعیت آن زیر 40 سال است بسیار کشنده است.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

بودجه جدید دولت باعث افزایش درد و رنج مردم می‌شود

به گزارش پایگاه نشنال‌اینترست، حسن روحانی لایحه بودجه خود برای سال آینده تقدیم مجلس کرد. این بودجه برای ناظران ایران که علاقمند هستند ببینند که دولت در شرایط تحریم و سقوط قیمت نفت چه‌کار خواهد کرد جالب است. تهران ممکن است توطئه خارجی را عامل بسیاری از مشکلات خود معرفی کند، اما چنین گلایه‌هایی به هیچ وجه به‌ درد اقتصاد ایران که نیازمند درک بهتری از روندهای اقتصادی جهانی، شناخت بهتر از مدل‌های توسعه‌ای موفق و مدیریت اقتصادی هوشمندانه‌تر است نمی‌خورد. ما هیچ یک از موارد فوق را در لایحه بودجه جدید نمی‌بینیم.

ایران در رسانه‌ها؛

پیشنهاد دولت به‌ نظر نامسنجم و اشتباه می‌رسد و بدون آنکه مزیتی داشته باشد فقط درد و رنج نئولیبرالیسم را به مردم هدیه می‌دهد. به ادعای نویسنده این مقاله، این بودجه ریاضتی نمی‌تواند ایران را از بحران خارج نماید و حتی ممکن است نابسامانی اقتصادی دوره رئیس‌جمهور پیشین را نیز دوباره ایجاد نماید.

این بودجه هیچ‌گونه چارچوب مفهومی مشخصی ندارد و از نحوه تخصیص بودجه می‌توان حدس زد که بر‌اساس مدل نئولیبرال دهه 1970 و 1980 میلادی نوشته شده است. در این راستا، در بودجه سال آینده اقدامات ریاضتی از قبیل حذف برنامه‌های اجتماعی و یارانه‌ای، کاهش ارزش پول ملی، خصوصی‌سازی بخش‌های دولتی و افزایش مالیات‌ها قابل رویت است.

بودجه سال آینده با رقم 294 میلیارد دلار تنها چهار درصد رشد را به نسبت سال گذشته نشان می‌دهد. حتی اگر توافق‌نامه هسته‌ای به امضاء برسد و با توجه به کاهش شدید قیمت نفت، تحقق این میزان بودجه بعید به نظر می‌رسد. به‌نظر می‌رسد که برنامه دولت برای سال آینده حفظ وضعیت کنونی بدون افزایش نرخ رشد کشور است. منابع اصلی درآمد دولت از نفت، صادرات غیرنفتی، مالیات و خصوصی‌سازی می‌باشد. با درنظر گرفتن، کاهش قیمت نفت، امید دولت به صادرات برای کاهش کسری بودجه است. در سالیان پیش، میزان درآمد دولت از این محل در حدود 20 میلیارد دلار بود و برنامه‌ریزی شده است تا این میزان 20 درصد در سال آینده افزایش داشته باشد. این برنامه‌ریزی بر این اساس انجام شده ست که یا توافق‌نامه هسته‌ای امضاء شود و یا اوضاع منطقه به همین شکل ادامه یابد تا ایران بتواند به کشورهایی نظیر عراق، سوریه و افغانستان محصولاتی از قبیل خودرو، فرش، مواد غذایی، خشکبار، میوه صادر نماید.

لایحه بودجه پیشنهادی همچنین از نظر بحث‌های هزینه‌ای هم دچار مشکل است. بودجه جاری بسیار بیشتر از بودجه توسعه‌ای است. این می‌تواند خبر بدی برای اقتصادی باشد که باید شغل جدید و درآمد ایجاد نماید. دوم، در ظاهر دولت در این بودجه 11 درصد بیشتر از سال گذشته خرج می‌کند. بیشتر این میزان صرف بودجه جاری می‌شود. با این حال، با توجه به نرخ تورم 20 درصدی هزینه واقعی دولت کمتر از 9 درصد می‌باشد. سوم، بودجه بر اساس دوپایه ریاضت و امنیت استوار است. هیچ یک از این دو پایه را نمی‌توان بدون پیامدهای جدی حذف کرد.

بودجه سال آینده ایران بر اساس برنامه توسعه کشور طراحی نشده است. این بودجه فقط برای یک سال طراحی شده است. قربانیان اصلی این رویکرد استخدام، تولید دخلی، بازار ملی، مصرف و توزیع متوازن درآمد است. این رویکرد برای جامعه ایران که بیش از 70 درصد جمعیت آن زیر 40 سال است بسیار کشنده است. در این بودجه، چالش اصلی روحانی ایجاد توازن بین آیده‌آل اسلامی توزیع بهتر درآمد و تقاضای مردم برای رشد اقتصادی سریع می‌باشد.

نویسنده این گزارش در پایان می‌نویسد: مایه تاسف است که تیم روحانی در تلاش است تا در حالی که تجربه کافی در کشور از قبل وجود دارد سیاست اقتصادی را از نو بسازد. دولت باید رویکرد توسعه‌گرایانه را در کشور پیاده کند تا کشوری قوی و مدیریتی هوشمند ایجاد نماید.


رهبر معظم انقلاب پاسخ نامه اوباما را داد

خبرگزاری رویترز به نقل از وال‌استریت ژورنال مدعی شد: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای در نامه‌ای سری پاسخ اوباما را داد.

وال‌استریت به نقل از یک دیپلمات ایرانی نوشت: این نامه در هفته‌های گذشته ارسال شده است و لحن آن بسیار احترام‌آمیز اما غیر تعهدآور بود.

ایران در رسانه‌ها؛

این درحالیست که کاخ سفید و نماینده ایران در سازمان ملل تا کنون از هرگونه اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نازلی خانم ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    خداوند خائنان را از زندگی وتو کند که تنها اوست که در این دنیا حق وتو دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس