کد خبر 387896
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۸

خبرنگار روزنامه «الحیات» لندن با حضور در یکی از اتاق های جنگ در نزدیک مرزهای طولانی اقلیم کردستان با داعش، مصاحبه ای با مسعود بارزانی انجام داده و رئیس اقلیم کردستان قصه هایی از این جنگ را که به گفته‌ وی جنگی شدیدتر از جنگ با ارتش صدام حسین است، روایت کرده است.

پاسخ بارزانی به پرسشی درباره کمک‌های حاج قاسم
به گزارش مشرق، خبرنگار روزنامه «الحیات» لندن با حضور در یکی از اتاق های جنگ در نزدیک مرزهای طولانی اقلیم کردستان با داعش، مصاحبه ای با مسعود بارزانی انجام داده و رئیس اقلیم کردستان قصه هایی از این جنگ را که به گفته‌ وی جنگی شدیدتر از جنگ با ارتش صدام حسین است، روایت کرده است.

خبرنگار روزنامه «الحیات» پیش از آغاز این مصاحبه می گوید: رئیس اقلیم کردستان که فرمانده کل نیروهای پیشمرگ نیز هست و اکثر اوقات خود را در جبهه جنگ و دیدار با فرماندهان نظامی در محورهای جبهه ها می گذراند و گاهی یگان های خطوط مقدم را با دیدارهای خود غافلگیر می کند، جنگ با داعش را جنگ سرنوشت می داند.

متن کامل نخستین بخش از این مصاحبه به این شهر است:
 
* در 13 ژانویه گذشته سفر خود را به خارج ناتمام گذاشتید و به اربیل بازگشتید. اقلیم کردستان را سه روز پس از ورود «داعش» به موصل چگونه دیدید؟
- وضعیت اقلیم کردستان را جدید و حساس دیدم. متأسفانه اقلیم با همسایه جدیدش به نام «داعش» مرزهایی به طول 1050 کیلومتر داشت. زمانی که داعش وارد موصل شد، ارتش «مالکی» (نخست وزیر سابق) فروپاشید و داعش ظرف 24 ساعت به آستانه بغداد رسید و از شرق به نزدیک مرزهای ایران رفت که این وضعیت جدید و خطرناکی برای اقلیم کردستان بود.
داعش با استفاده از زرادخانه ای که هنگام تهاجم به دو ارتش عراق و سوریه به غنیمت گرفته بود موفق به پیشروی هایی در خاک عراق شد و اقلیم کردستان نیز از دو راهبرد؛ یعنی مقابله با این تهاجم و انتقال به وضعیت تهاجمی پیروی کرد و در مدت دو هفته موفق به دفع تهاجم داعش و متوقف کردن آن شد. ما در مرحله دوم یعنی وضعیت تهاجمی موفق به بازپس گیری سد موصل که هدفی راهبردی به شمار می رفت شدیم و سپس این جنگ را ادامه دادیم و پیروزی های کنونی به دست آوردیم. من به جرات می توانم بگویم که نیروهای پیشمرگ موفق به شکستن شوکت و ابهت داعش و تحقق پیروزی های بزرگی شده اند.
 
*تعداد قربانیان نیروهای پیشمرگ چقدر است ؟
- حدود 800 شهید که 300 نفر آنان افسر و نظامیان ستادی هستند. همچنین چهار هزار مجروح.
 
* تعداد فرماندهانی که به شهادت رسیده اند، چند نفر است؟
- فرماندهان ما از دیگر نیروها پیشتازترند. دو افسر با درجه سرتیپی و 10 افسر با درجه سرهنگی به‌ اضافه تعدادی سرگرد و سروان و دیگران به شهادت رسیدند.
 
* هنگامیکه خبرهای کشته شدن یک سرتیپ یا سرهنگ یا سروان رامی شنوید، چه احساسی دارید؟
- اینها عزیزترین کسان در قلب من هستند. بارها اتفاق افتاده که با یکی از آنها در بامدادان دیدار کردم، ولی شامگاهان خبر شهادت او را به من دادند. تعدادی زیادی از آنها را می شناسم. در بین آنها پسر شهید یا نوه شهید قرار دارد. هرقطره خون غم انگیز است.
 
*تاکنون مهمترین درگیری نیروی پیشمرک چه بوده است؟
- جنگ بازپس‌گیری سد موصل و «مخمور» و گذرگاه مرزی «ربیعه»، آزادسازی «زومار» و کوه‌های «شنگال»، جنگ در جنوب سد موصل و آزادسازی «جلولاء» و «السعدیه» و جنگ «تل الورد» بسیار دشوار بود.
 
 * آیا نیروهای پیشمرگ به طور انفرادی نیز جنگیده اند؟
- بله، ولی با پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف که این حملات هوایی فعال و دقیق بود.
 
* آیا این جنگ هزینه مالی سنگینی داشت؟
- این جنگ هزینه سنگینی دارد و بیش از توان دولت اقلیم کردستان است، اما ملت کُرد به وظیفه خود عمل کرد و جرمی را که نوری مالکی با قطع بودجه اقلیم و توطئه شوم خود مرتکب شده بود، تحمل کرد و افراد توانمند و فقراء در حد توان خود کمک کردند و تعدادی از ثروتمندان هزینه چندین محور نظامی را از حساب خاص خود پرداختند.
 
* تعداد نیروهای پیشمرگ که در جنگ با داعش شرکت دارند، چند نفر است؟
- نیروهایی که از سوی ما در این جنگ شرکت دارند، به 70 هزار نفر می رسد، ولی مرزها طولانی است. از این رو با نبود امکانات سریع و پیشرفته برای انتقال نیرو، گاهی عملیات غافلگیرکننده نیز صورت می گیرد.
 
* چه کسانی سلاح دادند که عملا تأثیر گذار بود؟
-بدون شک باید از تمامی کشورهایی که کمک کردند، تشکر کنم، حقیقتا حمایت آمریکایی ‌ها بسیار زیاد بود. رئیس ‌جمهور فرانسه نیز فورا تماس گرفت و از آمادگی فرانسه برای ارسال کمک‌ها خبر داد. فرانسوی‌ ها مسلسل ‌های خوبی به ما دادند. آلمان ها در خنثی سازی بسیاری از خودروهای بمب گذاری شده شرکت کردند و موشک های میلان ایتالیا نیز قابلیت خود را به طورکامل به اثبات رساندند. کشورهای اروپای شرقی مهمات در اختیار ما قرار دادند. صدراعظم آلمان نیز تماس گرفت، نخست‌وزیر انگلیس و وزرای خارجه بسیاری از کشورها با من تماس گرفتند و اعلام آمادگی کردند. لازم است تا به حمایت هوایی فرانسه، انگلیس، کانادا، هلند و بلژیک، بلغارستان، چک، کرواتی و آلبانی نیز اشاره کنم. در حقیقت حمایت‌ وجود داشت.
 
* شما به سلاح سنگین دست یافتید؟
- تاکنون به سلاح سنگینی که بتوانیم جنگ را به نفع خود خاتمه دهیم دست نیافتیم. نیروهای پیشمرگ کاملا" به خود اطمینان دارند و اگر سلاح را که نیاز دارند به دست آورند نه تنها داعش بلکه هیچ کس نمی تواند در مقابل حمله گسترده آنها مقاومت کند. داعش به اقداماتی از جمله حمله با خودروهای بمب گذاری شده و عملیات انتحاری دست می زند که 70 در صد از خسارات ما ناشی از انفجار خودروهای بمب گذاری شده و بمب ها بوده است.
 
* آیا داعش تا این حد در این زمینه فعال بوده؟
-بله
 
* این توانایی را از کجا به دست آورده ؟
- آنها دارای کارشناسانی از همه کشورهای جهان هستند . افسران بازنشسته را از ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق، ازبکستان، قزاقستان، تاتارستان، چچن به کار گرفته اند و شماری از پاکستانی ها که در تک تیراندازی مهارت دارند با آنها همکاری می کنند.
 
* نقطه قوت داعش چیست؟
- خودروهای بمب‌گذاری شده که افراد انتخاری آن را هدایت می‌کنند و همچنین بسته‌های انفجاری و تک‌تیراندازهایشان و دقت در استفاده از توپخانه به دلیل افسران حرفه‌ای که در کنار آنان هستند.
 
* و البته شوق رسیدن به بهشت؟
-بله، (عناصر داعش) اینچنین فکر و عمل می‌کنند، داعشی‌ها گروهی دارند به نام «ارتش خلافت» یا همان مهاجرین و خارجی‌هایی که به شدت می‌جنگند. من اعتقاد دارم که بیشتر آن‌ها چچنی و از ملیت های دیگر هستند و همچنین تعدادی آفریقایی، اروپایی و آسیایی بین آن‌ها وجود دارد. تعدادی از عناصر شبکه القاعده نیز پس از سیطره بر مناطقی در عراق و کسانی که می خواستند خود را از شر آنها حفظ کنند نیز به آنها پیوسته اند.
 
* شما تعداد کسانی را که در زیر پرچم داعش می جنگند را چند نفر برآورد می کنید ؟
- مجموعا" در عراق و سوریه 50 هزار نفر .
 
* این ارتش بزرگی است؟
-طبعا" همینطور است.
 
* و همچنین تجهیزات و زرادخانه های نظامی؟
- آن‌ها سلاح های خود را از دو ارتش عراق و سوریه به غنیمت گرفته‌اند. در بیجی به سلاح و مهمات راهبردی دست یافتند که می‌توانست تا دو سال نیاز آن‌ها را برآورده کند؛ همچنین در «رقه» سوریه نیز مقادیر زیادی سلاح را به دست آوردند. داعشی ها 1700 خودروی آمریکایی «هامر» که گلوله کلاشنیکف و گرینوف از آن عبور نمی کند و همچنین خودروهای زرهی را به غنیمت گرفته اند، اما باید بگویم که آن‌ها در حال شکست و عقب‌نشینی هستند.
 
* آیا موجودیت اقلیم کردستان در معرض تهدید داعش قرار دارد؟
- طبعا" بله و تهدید بزرگی نیز متوجه ما است.
 
* ایران اولین کشوری بود که مهمات برایتان ارسال کرد. چه کسانی از ایرانی‌ها با شما دیدار کردند؟
- با وزیر خارجه و یک گروه پارلمانی ایرانی دیدار کردم.
 
* قاسم سلیمانی، فرمانده «سپاه قدس» اولین کسی بود که با شما دیدار کرد؟
- بدون تردید ایران ‌آمادگی ارائه کمک داشت و این کمک‌ها از طریق دو هواپیما به اربیل رسید.
 
* آیا این کمک‌ها را ادامه هم دادند؟
- هرازگاهی.
 
* طرف دیگری که به حمایت از شما مبادرت کرد چه کشوری بود؟‌ آمریکا؟
- بله، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور و «جان کری» وزیر خارجه با من تماس گرفتند و پس از آن نیز حمایت‌های هوایی و دیگر کمک‌های آمریکا بسیار موثر بود.
 
* ایا پشتیبانی هوایی از شما تلفات جانی هم داشت یا اینکه از شکستتان در جنگ جلوگیری کرد؟
- شکی نیست که بدون پشتیبانی هوایی جنگ دشوارتر و خسارات بیشتر و سنگینتر می شد.
 
* اگر نیروهای پیشمرگ در مواضع کنونی خود متوقف شوند، فکر می کنید که در جنگ پیروز شده اید؟
- ما حد و مرزی در حمله به داعش قایل نشده ایم و اگر بتوانیم در هر مکانی به آن حمله می کنیم. آنها جنایتکار و وحشی هستند که مرتکب جنایاتی نابخشودنی شده اند. نیروهای ما اکنون در مرزهای اقلیم کردستان قرار دارند. گام های بعدی ما به آمادگی ارتش عراق و همکاری اهالی مناطق مختلف با ما بستگی دارد. پیشروی نیروهای ما از این مواضع خود به بررسی و اندیشیدن نیاز دارد.
 
* آیا روسیه هم به شما کمک کرده است؟
- تصور می کنم که یک هواپیمای حامل کمک های انساندوستانه برایمان فرستاد. من یک هفته پیش نیز با «بوگدانف» دیدار کردم و او آمادگی خود را برای همکاری با ما اعلام کرد، ولی عملا" چیزی را مطرح نکرد.
 
*اکنون از مشکلاتی در قرارداد سلاح روسی با بغداد سخن گفته می شود؟
- بله دلیل آن تحریم های غرب علیه روسیه است.
 
*اگر از شما بپرسند، داعش کیست، چه جوابی می‌دهید؟
-داعش یک سازمان تندرو است که تعصب دینی و قومی در آن جمع شده است، در داعش تفکر تکفیری و شوونیسم عربی به یکدیگر آمیخته است. تمام جنایات و خطرات و ظلم‌های این گروه براساس این دو عامل صورت می گیرد.
 
* آیا امکان دارد اقلیم کردستان با حضور همیشگی داعش در مرزهای خود به حیات خود ادامه دهد؟
- واقعا سخت است؛ بلکه محال است، هیچ کسی نمی‌تواند با این‌ وحشی‌ها همزیستی داشته باشد، علاوه بر این، آن‌‌ها به همزیستی با دیگران اعتقادی ندارند.

*نقش بعثی‌ها در عملیات‌های داعش چیست؟
- در آغاز کسانی که پس از سقوط صدام حسین بر ضد پروسه سیاسی عراق اقدام کردند، در کنار این گروه قرار گرفتند. در حال حاضر معتقدم که نقش بعثی‌ها و افراد شبیه آن‌ها در داعش کمرنگ شده است.
 
 * آیا تعداد افسران بعثی درون داعش زیاد است؟
-بله بسیار زیاد هستند، آن‌ها در حال حاضر فرماندهی یگانهای نظامی داعش را بر عهده دارند.
 
* آیا این موضوع توان داعش برای نبرد با کردها در فاصله صدها کیلومتر با مرزهایی اقلیم را نشان می دهد؟
- گروه داعش قوی و خطرناک است. دارای تعصب و تجریه و مال و خشونت بی حد و مرز است. همچنین دارای عناصر آماده برای انتحار است و افتخار بزرگی برای کردها است که داعش را در جبهه ها شکست داده اند.
 
* آیا شما می توانید بگویید که داعش شکست خورده است؟
- می توانم بگویم بله، در آستانه شکست است.
 
 *سطح هماهنگی بین شما و ارتش عراق درچه حد است؟
-  اکنون پس از انتخاب برادرم دکتر حیدر العبادی به نخست وزیری عراق، زمینه های زیادی برای هماهنگی بوجود آمده و هماهنگی وجود دارد.
 
* آیا نیروی هوایی عراق از نیروی پیشمرگ پشتیبانی می کند؟
- واقعیت این است که این پشتیبانی ضعیف است، اما هماهنگی بین ما وجود دارد. ما از اوضاع ارتش عراق آگاهیم ، و اگر بهبود یابد هماهنگی ها نتایج بهتری خواهد داد. ما برای همکاری آماده ایم.
 
* برخی می گویند جنگ با داعش سالها طول می کشد؟
- پیش بینی مدت زمان جنگ دشوار است، زیرا نبرد با داعش تنها منحصر به بُعد نظامی نیست، بلکه نبرد باید در جبهه های مختلف و در ابعاد نظامی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی انجام گیرد.
اکنون داعش تنها در عراق حضور ندارد، بلکه در سوریه، مصر، لیبی و لبنان نیز حضور دارد و تقریبا" جایگزین «القاعده» شده است.
 
* چرا جوانان موصل جذب گروه داعش می شوند؟
- به نظر من عوامل زیادی وجود دارد. آنها جوانان را فریب و به آنها وعده بهشت و حوریان می دهند. همچنین کشمکش های مذهبی نیر برخی از جوانان را به سوی داعش به عنوان منبع قدرت و نجات دهنده آنها می کشاند. برخی از قوم گرایان افراطی، از داعش علیه کردها استفاده کردند و تصور کردند که داعش بر کردها سیطره یافته است و کردها را مجبور به بازگشت به کوهستان کرده است. اینان تصور می کنند که با این اقدامات داستان ماده 140 قانون اساسی عراق و مناطق مورد مناقشه پایان می یابد. احتمالا" در سوریه، مصر و لیبی هم عواملی وجود دارد که به اوضاع سیاسی و ماهیت این کشورها مربوط می شود.
 
* شما اسرایی نزد داعش دارید؟
- بله.
 
* آیا از طریق آنها اطلاعاتی در خصوص داعش دریافت کرده اید؟
 - طبعا" برخی با ما همکاری می کنند و برخی حتی یک کلمه هم سخن نمی گویند.
 
*چه کسانی همکاری می کنند؟
بله، برخی اطلاعاتی خوبی می دهند.
 
* آیا هسته های خاموش در اقلیم کردستان کشف کرده اید؟
- نمی توانم بگویم که داعش اصلا" در اقلیم حضور ندارد، ولی بدون تردید هسته های اندک و محدودی دارد. ایجاد پایگاههایی ثابت و دائمی برای داعش در اقلیم کردستان دشوار است. عملیات نفوذی تاکنون در اقلیم روی داده است، ولی پس از گسترش عملیات در جبهه ها این عملیات نفوذی دشوارتر شده است. بدون تردید در کرکوک که شاهد عملیات عربی سازی اجباری بوده ایم، هسته های خاموش وجود دارد. متاسفانه برخی از پیروزی های داعش شادمان شدند و فراموش کردند که آنها میهمانان اقلیم کردستان هستند و از نعمت های امنیت و خدمات آن برخوردارند.
 
*آیا شما به وجود اجماعی بین کردها برای نبرد با داعش اذعان دارید؟
-اکنون اجماعی در این خصوص وجود دارد. اکنون وحدت ملی بی سابقه ای بین کردها موجود است و آنها در برابر این خطر متحد هستند.
 
* آیا جنگ با داعش دشوار تر از جنگ علیه نیروهای صدام حسین است؟
- بله دشوارتر است. ما اکنون یک نیروی نظامی هستیم که با مجموعه ای غیرنظامی مواجه می باشیم. همچنین دوره‌هایی با موضوعیت شیوه های مختلف جهت رویارویی با عملیات بمب گذاری و مین گذاری برگزار کردیم و موفقیت های خوبی در این زمینه به دست آوردیم. دوباره من تکرار می کنم داعش اسطوره ای شکست ناپذیر نیست. اکنون نیروی پیشمرگ به داعش که قبلا" اسطوره ای تلقی می شد، آسیب رسانده است.
 
* بسیار می‌شنویم که می‌گویند، مرزهای سایکس پیکو قدیمی شده اند. نظر شما چیست؟
- در حقیقت مرزهای سایکس پیکو همه ساختگی هستند.

* بعثی‌ها هم همین را می گفتند؟‌
-هر گروهی بر اساس منطق و برداشت های خود سخن می‌گوید، اما فعلا این مرزها ساختگی است. هر تقسیم مرزی اجباری تا آخر دوام نمی آورد، مرزهایی که اکنون به جای مرزهای سایکس پیکو در حال به وجود‌ آمدن است، با خون ترسیم می شوند.
 
* منظور شما این است که امکان بازگشت به عراق سابق وجود ندارد؟
- به ناچار باید با عراقی جدید روبرو شویم، عراق سابق ناموفق بوده‌ است، کردستان اکنون به پناهگاهی از مسیحی‌ها، ترکمان‌ها و عرب‌هایی که سیاست‌های داعش را نپذیرفته‌اند، تبدیل شده است. اگر یک همه‌پرسی برگزار کنیم، احتمالا" برخی از اهالی خارج از اقلیم کردستان نیز خواهان آن هستند که مناطقشان جزیی از اقلیم باشد. اقلیم کردستان اکنون پذیرای یک الی یک و نیم میلیون آواره عراقی به اضافه 250 هزار پناهنده سوری است که پیش از این به اینجا آمده بودند.
 
* روابط شیعه و سنی را در عراق چگونه توصیف می‌کنید؟
-با تأسف شدید، آرزو می‌کنم که خوب شود و اگر بتوانیم کاری کنیم که بهتر شود، تردیدی نخواهیم کرد، اگر حقیقت را بخواهید، می‌گویم که روابط بین شیعه و سنی بسیار بد است.

* آمریکا اکنون از عراق چه می‌خواهد؟
- دوست داشتم که جواب این سؤال را می‌دانستم و کاش که کسی را می‌یافتم که جواب را می‌دانست.

* ایران چه می‌خواهد؟
- ایران می‌خواهد که دارای نفوذ بیشتری در عراق باشد و به نظر من در حال حاضر این چیزی است که در حال رخ دادن است.

* ترکیه در عراق چه می‌خواهد؟
- ترکیه نیز می‌خواهد که در عراق نفوذ داشته باشد، اما ایران با دقت و سرعت بیشتری در عراق نفوذ و فعالیت دارد.
 
*آیا کشورهای عربی نیز در مقابله با داعش به شما کمک کردند؟
- بله، کشورهای عربی نیز بودند، از این کشورها تشکر می‌کنم و عذرخواهی می‌کنم، زیرا ممکن است تمایل نداشته باشند نامشان را ذکر کنم.
 
* آیا آن‌چه در موصل اتفاق افتاد، غافلگیر کننده بود؟
- مدتی قبل از ورود داعش به موصل، اطلاعاتی از اینکه آن‌ها در نزدیکی مرز سوریه در جنوب غربی موصل، پایگاه‌هایی را برپا کرده‌اند در اختیار داشتیم، از طریق سید عمار حکیم، دکتر «روژ شاویس» معاون کنونی نخست ‌وزیر عراق و از طریق د«استیو بیکرافت» سفیر وقت آمریکا در عراق که اکنون در قاهره است، به نوری‌ مالکی که مشغول اوضاع استان الانبار بود و از موصل غافل شده بود، پیشنهاد کردیم که عملیات مشترکی برای مقابله با افراط گرایان در موصل و اطراف آن انجام دهیم.
 
* این اتفاق چه زمانی بود؟
- در دسامبر 2012 هفت ماه قبل از سقوط موصل به دست داعش این اتفاق روی داد، اما مالکی توجهی نکرد، در ابتدای سال 2014 تلفنی با وی صحبت کردم و به او گفتم که اوضاع موصل خطرناک است؛ باید عملیات مشترکی در انجام دهیم. من مجاز نیستم که نیروهای پیشمرگ را به تنهایی به آنجا بفرستم؛ چرا که موجب ایجاد حساسیت ‌هایی بین اعراب و کردها می‌شود. علاوه بر این نیروهای دولتی از لشگر دوم ارتش عراق و پلیس نیز در منطقه حضور دارند. ما آماده هستیم تا این بار سنگین ‌را بر دوش بکشیم، اما باید عملیات مشترکی انجام دهیم، ولی نوری مالکی به من پاسخ داد: برادر؛ ابو مسرور، تو به اقلیم توجه کن و نگران خارج از آن نباش، اوضاع تحت کنترل است.
 
* شنیده ام که مالکی این پیام‌ها و گفتگوها را تکذیب کرده؟
-افراد زنده هستند و می‌توانید از آن‌ها سؤال کنید.
 
* پس از آن چه اتفاقی افتاد؟
- گروه داعش به پیشروی خود ادامه داد. واقعیت این است که داعش حتی خواب سیطره بر موصل را هم نمی دید و انتظار آن را نداشت. اطلاعات ما نشان می دهد که عناصر داعش با زندانبانان زندان بادوش تماس داشتند و می خواستند زندانیان خود را از آن آزاد کنند. مالکی فرمانده نیروی زمینی و معاون رئیس ستاد ارتش را برای مقابله با این اقدام داعش اعزام کرد.
داعش با هدف پوشش عملیات آزادسازی زندانیان خود چندین خمپاره به سوی پادگان «الغزلانی» شلیک کرد و دو افسر اعزامی مالکی نیز از منطقه گریختند. نوعی احساس شکست و ناامیدی در پادگان بوجود آمد. در موصل نیز نیروهای مخالف پروسه سیاسی در عراق و سیاست مالکی، به اضافه هسته های خاموش به داعش پیوستند و ارتش عراق از هم فرو پاشید و کل شهر موصل به کنترل داعشی ها در آمد.
 
* آیا به نظر شما داعش تصور نمی کرد که موصل به دستش سقوط کند؟
- هرگز تصورش را نمی کرد. این یک موضوع و فاجعه ای بزرگ بود. ارتش مقاومت نکرد. افسران به مواضع پیشمرگ ها پناه بردند. ما آنها را نجات دادیم و بنا به درخواست خودشان آنها را به بغداد فرستادیم. ما از مناطقی همچون جنوب کرکوک و مناطق نزدیک به سد موصل محافظت کردیم. برخی ما را به خاطر ورود به این مناطق سرزنش می کنند. موضوعی تعجب آور است، آیا آنها ترجیح می دادند ما این مناطق را ترک کنیم.
موضوع عجیب تر این است که پس از سقوط موصل، مالکی و اطرافیان او از دست داشتن ما در توطئه سقوط موصل سخن می گفتند و این دروغپردازی و اتهامات را تا حد تشکیل یک اتاق جنگ مشترک بین نیروهای پیشمرگ و داعش رساندند. این دریایی از افترا زدن ها و دروغ پردازی ها برای سرپوش گذاشتن بر روی رسوائی هایشان صورت گرفت. پس از سقوط موصل از ما خواستند که نیروهایمان را به این شهر اعزام کنیم. به آنها گفتیم که دیر شده است؛ چرا که غیرممکن است ما عاملی برای برانگیختن جنگ بین عرب ها و کردها شویم. اگر مالکی در زمان مناسب به حرف ما گوش می داد، هرگز آنچه را که اکنون می بینم، روی نمی داد. احزاب کردستانی پس از این رویدادها گردهم آمدند و ما گفتیم باید مراقب اوضاع و دفاع از مرزهایمان در صورت تعرض به اقلیم باشیم. شکر خدا اوضاع به زودی تغییر کرد و دولت جدید عراق سرکار آمد و فرصتی برای هماهنگی به دست آوردیم.
 
* چرا داعش هر آنچه را که می خواست انجام داد؟
- به نظر من داعش وادار به تحقق دو هدف شده بود: اول محدود کردن مسئله کردها که در موضوع برگزاری همه پرسی و استقلال به مرحله پیشرفته ای رسیده بود. من در اینجا باید بگویم که نه داعش و نه بزرگتر از آن هرگز نمی توانند اراده و گزینه های ملت کُرد را بشکنند. این روند همچنان ادامه دارد. دوم عرب های شوونیستی بودند که با هدف تعیین سرنوشت مناطق مورد مناقشه به داعش پیوستند و از آن حمایت کردند، اما آنها در محاسبات خود دچار اشتباه شدند؛ چرا که انتظار نداشتند آمریکا و کشورهای اروپایی به سرعت علیه آنان وارد عمل شوند و به خوبی توانایی نیروی پیشمرگ و ملت کرد و مقاومت آنها را ارزیابی نکرده بودند.
 
* هنگامی که احزاب کُرد گفتند از مناطقمان دفاع می کنیم ، آیا این دفاع شامل مناطق مورد مناقشه نمی شد؟
- در آن هنگام ما به داعش اجازه ندادیم کنترل برخی از مناطق مثل کرکوک، دوز خورماتو، زومار و شنگال را در دست بگیرد.
 
* مساحت مناطقی که اکنون نیروهای پیشمرگ از آنها دفاع می کنند، چقدر است؟
-بیش از 60 هزار کیلو متر مربع.
 
*منطقه بزرگی است.
- و ثروتمند است (می خندد).
 
* آیا «عزت الدوری» (معاون صدام) در این جنگ، نقشی داشت؟
-در ابتدا بعثی‌ها با داعش همکاری می‌کردند و رهبری گروه های سنی مخالف با روند سیاسی فعلی را بر عهده داشتند، اما اکنون داعش به طور کامل بر مناطقی که اشغال کرده مسلط شده و تصور نمی کنم که دیگران در داعش نقشی را ایفاء کنند؛ چرا که داعش به هم ‌پیمان و شریک اعتقادی ندارد، داعش کسانی را می‌خواهد که با آن بیعت کنند.
 
*آیا این مسئله به معنای این است که حمله به کردها بخش اساسی تحرک داعش علیه آنها است؟
-بله ، حمله علیه کردها برنامه ریزی شده بود ، بزرگ و خطرناک بود.
 
*آیا این عجیب نیست که شما تاکنون با حیدر العبادی نخست وزیر عراق دیدار نکرده اید؟
- واقعیت است که من خیلی گرفتار اوضاع اقلیم کردستان و جنگ و جبهه ها هستم. فرصتی برای دیدار از بغداد نیافتیم. او (العبادی) نیز مشغول است. مایل بودم که دیداری در بغداد یا اربیل با هم داشته باشیم. امیدوارم این اتفاق در آینده بیافتد.
 
* از اتفاقاتی که برای ایزدی ها رخ داده چگونه باخبر شدید و آیا سرنوشتی ایچنینی را نیز برای کردها تصور کردید؟
-از این رویدادها با ناراحتی و خشم با خبر شدم. ایزدی ها اصالتا" کُرد هستند ، ولی دیانت آنها متفاوت است. اقدام داعش به قتل کردها را بعید نمی دانستم، ولی هرگز تصور نمی کردم گروهی هر چند وحشی و جنایتکار زنان را به اسارت بگیرد. این مسئله زخم بزرگ و بهبود ناپذیری را بین این جنایتکاران و کردها ایجاد کرد و ما آنها را نخواهیم بخشید و در برابر آنها ساکت نخواهیم شد.
 
*آیا اینگونه اقدامات به دست افراد خارجی عضو داعش صورت گرفته است؟
- این اقدامات توسط افراد مسلح خارجی و محلی صورت گرفت. افراد محلی از صحنه جنایت گریخته اند، اما آنها را می شناسیم. ما به هیچگونه اقدام انتقامجویانه علیه آنها دست نخواهیم زد، آنان را به دادگاه ها تسلیم خواهیم کرد تا عدالت را مراعات کرده باشیم. غیر ممکن است کسی را که زنان را به اسارت گرفته و به آنان تعرض کرده ببخشیم.
 
* آیا حوادث تعرض به این زنان صحت دارد؟
- این حوادث از واقعی هم واقعی ترند. شما تصور کنید در عصر کنونی افراد مسلح به روستایی حمله می کنند و مردان این روستا را می کشند و زنان آنها را به اسارت می گیرند و به آنها تجاوز می کنند. بعد از اسارت این زنان خبر می دهند. این یک فاجعه است. در جنگ یا می کشید و یا کشته می شوید، اسیر می گیرید و یا به اسارت گرفته می شوید. بگذارید به صراحت بگویم ما در گذشته در معرض حملات «انفال» و سلاح شیمیایی و گورهای دسته‌ جمعی قرار گرفتیم، ولی در همه آن حوادث زنان به اسارت گرفته نشدند و به آنها تعرض نشد.
 
* وقتی این خبر را شنیدید چه احساسی داشتید؟
-قلبم نزدیک بود منفجر شود.
 
* چه تصمیمی گرفتید؟
- تصمیم گرفتم به جبهه جنگ با داعش بروم و تا آخر در آنجا بمانم و دلیل آن هم این است که من امروز با شما ( خبرنگار) در جبهه دیدار می کنم و نه در اربیل. این جنگ سرنوشت است. آنها می خواستند کردها را از بین ببرند.
 
* آیا کارشناسان ایرانی در اقلیم کردستان حضور دارند؟
-نه. کارشناسان غربی و افسران هماهنگ کننده با نیروهای هوایی در اقلیم حضور دارند.

* مهم‌ترین جنگی که نیروی پیشمرگ در آن وارد شده، کدام است؟
- از نظر افزایش روحیه، آزادسازی «شنگال» و از لحاظ نظامی «الکسک»
 
* آیا جنگ « الکسک» جنگ شدیدی بود؟
- واقعا داعش مقاومت وحشیانه ای در منطقه ای که در نیمه راه بین موصل و تلعفر قرار داشت از خود نشان داد. نیروهای پیشمرگ پس از درگیری های شدید در محورهای غرب و شرق رود دجله ومحور حسن جلاد، این منطقه را بازپس گرفتند. نبرد با بسته شدن جاده بین موصل و تلعفر و آزادسازی جنوب سد موصل تا رود دجله پایان یافت. داعش در این نبرد تا حد بسیار زیادی از خودروهای بمب گذاری شده و عناصر انتحاری استفاده کرد.
 
 *مساحت مناطقی را که نیروهای پیشمرگ در این جنگ آزاد کرده اند، چه میزان برآورد می کنید؟ 
-من نمی توانم رقم دقیقی به شما بدهم، ولی حدود 17 هزار کیلومتر.
 

* چگونه می‌توان از این جنگ خارج شد؟
-باید کمر داعش را در جنگ نظامی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فکری بشکنیم. به افغانستان نگاه کنید، 14 سال است که ارتش هایی قوی و پیشرفته در آن کشور جنگیده اند. همچنین به تجربه الجزایر توجه کنید. من تصور نمی کنم که این جنگ به سرعت پایان یابد، اما می توانم بگویم که سیطره داعش بر برخی از مناطق و جبهه های جنگ دوام نخواهد یافت و عذرخواهی می کنم که بیشتر از این وارد این موضوع نمی شوم.

* آیا اگر نیروهای نظامی مناسبی در اختیارتان قرار داده شود، می توانید به جنگ علیه داعش پایان دهید؟
- از نظر نظامی اگر به سلاح سنگین پیشرفته دست یابیم با سرعت بسیار زیادی به این جنگ پایان خواهیم داد.
 
    * شما از کجا ممکن است به این سلاح دست یابید؟
- از داخل عراق و از طریق عراق یا مستقیما". اگر از ما می خواهند که نقش سرنوشت سازی را در جنگ با داعش ایفا کنیم ،باید سلاح مناسبی داشته باشیم.
 
* این چه نوع سلاحی است؟
- تانک و هلی کوپتر نظامی. گاهی هلی کوپترها در چنین جنگ هایی کارایی بیشتری از هواپیماهای جنگنده دارند. تانک ها و نفربرهای زرهی نیز از نیازهای اساسی هستند.
 
*پس از این گفته شما مبنی بر اینکه مرزها با خون ترسیم می شوند، غیر ممکن است بغداد چنین سلاحی را در اختیار شما قرار دهد؟
- بگذار موضوع مرزها را برایت توضیح دهم. باید واقع نگر باشیم. مرزهای جدید بین کشورها و گاهی در داخل کشورها با خون ترسیم میشود، این مرزها از ایفای نقش ها، نگرانی ها و آرمان ها و ضمانت ها بوجود خواهد آمد. بحران هایی که اکثر کشورها با آنها مواجه هستند، بحرانهای قومیت ها و هویت ها است. شما به حوادث یمن و رویدادهای سوریه و دیگر کشورها بنگرید، برخی مثل لیبی دارای مشکلات قبیله ای و منطقه‌ای هستند. معادلات و چارچوبهایی که از جنگ اول جهانی ناشی شده و زمان زیادی استمرار دارد، اکنون با نزاعات به هم خورده است.
به سئوال شما،  یعنی اگر دولت عراق با دادن چنین سلاحی موافقت نکند، باز می گردم. برای هر اتفاقی سخنی خواهد بود. اکنون عراق دارای چنین امکاناتی نیست، ولی اگر این امکانات به دست آمد، باید توافقات فی مابین اجرا شود و نیروی پیشمرگ سهمی از تجهیزات نظامی که‌ بغداد به‌ دست می آورد تحویل بگیرد. ما هرگز نمی پذیریم آنچه‌ که میان ما و مالکی اتفاق افتاد که سهم سلاح و تجهیزات نظامی ما را مصادره کرد، تکرار شود. ما از این به‌ بعد در برابر اینگونه اقدامات سکوت نخواهیم کرد. باید سهم خود را دریافت کنیم. اگر عراق 300 تانک تحویل بگیرد، باید سهم ما را نیز از این تانک ها بدهد.
 
*اگر عراق هلی کوپتر تحویل بگیرد، چه‌؟
- بله، مادامیکه نیروی پیشمرگ جزء منظومه دفاعی عراق است، چرا باید از اینگونه سلاح مستثنی شود؟


کردپرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ناشناس ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    12 8
    یکی نیست بگه ایران شما رو نجات داد مرتیکه ی خیانتکار!
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    10 3
    من خودم کردم و شیعه اما از بارزانی خوشم نمیاد به جای طرفداری از ایران که سرزمین مادریشه طرف آمریکا و غربو میگیره بارزانی چرا کمک های ایرانو نادیده میگیری؟
    • کوروش IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      0 0
      چون به امید یک حکومت سکولار به سبک غرب هستند اما غرب سراب است
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    10 3
    عجب آدمیه... طرف کم مونده بیفته به پای غربیها! بدبخت اگه ایران نبود که الان داعشی ها تو اربیل داشتن عربی میرقصیدن!!!
  • ناشناس ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    6 3
    این مثل اینکه یادش رفته نزدیک بود داعش بیاد خونش اگه ایران و ارتش عراق نبود!!!!
  • ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    3 3
    خیلی نمک نشناسه!
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    3 3
    خود بارزاني بايد به خاطر همكاري در روزهاي آغازين حمله داعش به عراق به جرم همكاري با آنها بايد محاكمه شود
  • محمد ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    2 3
    بشکنه این دست که نمک نداره اقایونی که خودشونو برا بارزانی میکشتن تحویل بگیرن اینم قدر دانی اینها
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    2 3
    مسعود بارزانی بصورت ذاتی دارای رگه هائی از دروغگوئی هست ، ضمن اینکه این آدم از گزافه گوئی و خود بزرگ بینی و بیان آرزوهایش به عنوان حقایق و واقعیات نیز به اندازه کافی بهره مند هست !!
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    3 4
    آشغال نمک به حروم
  • پسر ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    2 2
    بیچاره مردم کرد عراق سرنوشتشون به چه جونوری سپردن فقط برای منافع شخصی خودش داره کار میکنه
  • پسر ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    1 2
    اینم مثل حماس که وقتش برسه از پشت خنجر میزنه فقط عراق متحد و جهاد اسلامی فلسطین
  • محمد ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    2 1
    خودت با داعش بستی اما اونا زیر قول و قرارشون زدن الان هم داری چرت میگی
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    2 2
    شنیدید میگن «نمک خورد و نمکدان شکست» حالا ببینید.
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    3 2
    جالبه از ایران خیلی کم استفاده کرده!!!!
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    2 2
    اجنبی پرست ماسون رو جون به جونش کنی نهایتا خر میشه آدم که نمیشه
  • ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    2 1
    حاج قاسم همون دوتا هواپیما که به اینا دادید اشتباه بود . برای چی با نوری مالکی در گیر شدند؟ چون نوری مالکی گفت نفت تون نفروشید ترکیه (ترکیه) از داعش حمایت میکنه بهش گفتند به تو ربطی نداره . ما در خطریم سلاح و مهمات بده .
  • سید ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    4 4
    واقعا خنده داره، این آقا فرد بسیار پست و بی شرفی هست، اون موقع که حاج قاسم و هفتاد نیروی ایرانی مانع از ورود داعش به اربیل و آوارگی کردهای اقلیم شد، حرفای دیگه ای می زد و از حاج قاسم و ایران تشکر ویژه کرد، اشکال نداره الان از آمریکا تعریف کن؛ مطمئن باش تاریخ دوباره تکرار ميشه و اقلیم دوباره تهدید ميشه، اون موقع اربابان امریکایی شما هم به دادتان نخواهند رسید
  • علی ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 2
    چقدر راحت تخلیه اطلاعاتی شده!!!! یقینا بسیاری از اطلاعات دیگه دریافتی رو منتشر نکرده و صاف گداشته دست اونهایی که باید بذازه!
  • عباس مطهری نیا زنجان ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    2 2
    خبرنگار به زور دارد از مصاحبه شونده در مورد قاسم سلیمانی اعتراف می گیرد. تیتر مطلب هم تناسب با مفاد و متن مصاحبه ندارد. کمک های نظامی غرب و آمریکا به کردها بیشتر و موثرتر از کمک های ایران بوده است. ولی در عوض کمک های نظامی ایران به دولت و شیعیان عراق خوب و مفید بوده است ولی باز قابل مقایسه با کمک نظامی غرب نیست. اصرار بر اینکه ایران بیشترین و موثرترین کمک نظامی را به عراق یا منطقه ی اقلیم کردستان عراق کرده است، منطقی به نظر نمی رسد
  • ایرانی ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    4 1
    متاسفانه کردها دارند تاوان خواب کردستان بزرگ در سر داشتن و خیانت در اشغال موصل را پس می دهند چرا که انتظار نداشتند که داعش برعلیه آنها بجنگند.
  • قاسم ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    2 1
    این آقا یکی از خائن ترین افراد به کشورهای منطقه است. به نظر من سیاست ایران باید علاوه بر مبارزه با داعش حذف این خائن جهت جلوگیری از مشکلات بعدی باشد.
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    2 1
    عجب رويي داره اين بابا ؟! اينها در نامردي تك هستند ! در اوج حمله داعش به عراق كه بغداد هم در معرض سقوط بود ادعاي خودمختاري كردند و پالايشگاه كركوك رو گرفتند ، يعني از پشت به عراق خنجر زدند ولي بعد از دور شدن داعش از سامرا و بغداد (به كمك ايران) توطئشون دامن خودشون رو گرفت و داعش به اونها هم حمله كرد !! اين بابا از تماس تلفني غربيها تمجيد ميكنه در حاليكه به گفته خودش تا حالا سلاح سنگين به اونها ندادند ولي از كنار كمكهاي دولتهاي ايران و عراق به سرعت رد ميشه !!
  • مهدی ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    3 2
    اینکه کلا نقش ایران رو کمرنگ نشون داده و همش از امریکا و غرب تعریف کرده ! نمک نشناس ها !×
  • cr7 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    2 0
    یکی نیست به این اقای به ظاهر محترم بگه همین کشورهای غربی و عربی و البته امریکا که داری اینقدر چابلوسیشون رو میکنی وتشکر میکنی ازشون، داعش رو بوجود اوردن وانداختن به جون شما،و ایران از روز اول به شما ها کمکم کرد،ولی شما داری با کمرنگ نشون دادن نقش ایران چی رو ثابت میکنی؟؟؟!!!واقعا برای شما متاسفم
  • شیعه ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    1 2
    آقای سید، چرا توهم میزنی؟ مرد حسابی آخه هفتاد و یک نفر میتونه جلوی یک لشگر سراپا مسلح ایستادگی کنه؟ فیلم هالیوودی زیاد تماشا می کنی؟
  • حسین ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    3 0
    یکی نیست بگه اون روزی که با ترکیه نامه های فدایت شوم ردوبدل میکردی باید فکر اینجاشم میکردی که ترکیه برات داعشی هدیه بفرسته البته اگه خودت سفارش نداده باشی
  • حسین ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 1
    یکی نیست بگه اون روزی که با ترکیه نامه های فدایت شوم ردوبدل میکردی باید فکر اینجاشم میکردی که ترکیه برات داعشی هدیه بفرسته البته اگه خودت سفارش نداده باشی
  • مردایرانی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    2 0
    بازم نمک نشناسی تاروزی که زنده ایدمدیون سردارسلیمانی وسرداران شیرمردایرانی هستی تفرقه افکن جنگ شیعه وسنی رابیسوادانی چون توراه می اندازن خوش گذران
  • فدایی رهبر ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    3 0
    این بی شرف مسعود بارزانی ازخوک هم کثیف تره باید داعشی ها کردستان را آتش میزدن اون موقع میفهمید ایران ه حاجقاسم یعنی چه کسانی هستن
  • یولداش ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    3 1
    سیاستمدار به این احمقی!!! آمریکا که اعتراف داره داعش رو درست کرده(خاطرات کلینتون) وترکیه که پشتیبان داعش بوده اونوقت این انسان وطن فروش و ذلیل آمریکا وترکیه رو ناجی خودش میدونه.حیف سردار سلیمانی که برای آزادی کوبانی چه زحمتها کشید حق شما همون اسارت زنان تان در دست داعشی ست که ساخته دست دوستان عزیزتان هستند
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    1 2
    اشتباهی مثبت زدم نظرم منفی بود
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    4 1
    اینها همان کسانی هستند که قبل از داعش سر ایرانی ها را برای خوش نامی در جنگ می بریدند به اینها اعتمادی نیست حقشان همان داعش است
  • مریم ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    1 1
    سخنان بارزانی کاملا متناقض و مسخره است: میگه دلیل حضور آمریکا در عراق را نمیداند و آرزو میکنه یکی جواب رو بهش میداد و از اون طرف دلیل کمک های ایران را قدرت طلبی و نفوذ ایران در عراق ذکر میکنه. چطوره غربی ها اینقد کمک بارزانی کردن و آقاو سالار هسن اما هلی کوپتر و تانک بهش ندادن!!!!!!!! عجب احمق خودفروخته ای هسش! باش با همون آمریکا تا صبحدولتت بدمد! آمریکایی ها شاه پهلوی رو راه ندادن و حمایتش نکردن تو که تکلیفت معلومه. چقدر این امثال بارزانی احمق و نوکر آمریکا هسن هیچ استقلال فکری ندارند!!!!!!!!!! راستی نیروهای ائتلاف کمک کردن!!!!!!! اونا که دارن مقر ارتش عراق رو بمباران میکنند و سلاح برای داعش می فرستند. راستی اگه امثال کوته فکر و خودفروخته ای مثل بارزانی نبودن کجا تفرقه ایجاد میشد؟ کجا جنگ با داعش ادامه پیدا میکرد؟!!!! جالبه میگه ما تا وقتی سلاح در دست داشته باشیم از هیچی نمیترسیم!!!!!!!! آیا شجاعت ذاتی و درونی است یا اینکه پیش شرط آن داشتن سلاح و کمک از غربی هاست؟؟؟؟ خوبه خودشم می خنده میگه اقلیم کردستان ثروتمند است(آمریکا پس اونجا چی می خواد؟)
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    1 0
    از ماست که برماست!!! خوبه آقا متولده مهاباده ایرانه!!!یک ایرانی الاصل اینجوری نمکدون میشکنه دیگه از عربا چه انتظاری داریم!!
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 1
    دوست محترم وقتی ایران کمک کرد داعشی ها پشت دروازه های بغداد و اربیل بودن ... آمریکا وقتی اومد تو کار که با فرمان آیت الله العظمی سیستانی بسیج مردمی عراق شکل گرفته بود و عراق داشت با کمک مستشاری ایران از خودش دفاع میکرد ... شما صدبرابر کمک کن اگه دروقت درست نباشه چه فایده ؟ تازه همین آمریکایی ها کم سلاح برای داعش فرستادن آخرشم میومدن میگفتن اشتباهی فرستادیم!!
  • احمد ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    1 1
    مردک یادش رفت وقتی مالکی هر روز هشدار می داد که باید جلوی داعش در انبار گرفته بشه چقدر به دولت عراق فشار آورد، چقدر نفت دزدید و چند تا بعثی داعشی رو که در عراق تحت تعقیب بودن به ترکیه فراری داد.
  • احمد ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    شیعه عزیز از این اتفاقها در هشت سال دفاع مقدس زیاد افتاده ، مدافعان خرمشهر با دست خالی چطور توانستند جلوی لشگر سرتا پا مسلح عراق 45 روز مقاومت کنند؟ اگر خیانت بنی صدر نبود سقوط خرمشهر هم اتفاق نمی افتاد ، پس فیلم نیست ، در بسیاری عملیاتها ، تعداد نفرات ما وتجهیزات ما در برابر دشمن بعثی خیلی کمتر بوده ، شما که شیعه هستی حتماً باید بدانی که در سنت الهی ، گاهی گروهی اندک بر لشگری عظیم پیروز می شوندو این وعده الهی است ووعده الهی تخلف ناپذیر است.
  • تنها 55 ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 0
    اولین خائن در جنایتکاران داعشی به عراق و تصرف موصل بارزانی خائن است که با مشغول کردن دولت مرکزی اعلام استقلال کند. کرد=خیانت و مزدوری
  • ایرانزمین ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    7 2
    امثال بارزانی درجایگاهی نیست که بخواد قدرت شیرمردان ایرانی رو منکربشه.
  • کوروش IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    0 0
    این ویدیو یک سند تاریخی برای اثبات نقش پدرانه ایران در منطقه خاورمیانه است که به دست توانای سردار بزرگ اسلام و ایران قاسم سلیمانی انجام گرفت .اقای بارزانی و دوستان کرد ایشان باید از خود این سوال را بپرسند که چرا امریکایی ها به انها جواب رد دادند که پاسخ به این سوال میتواند برای تشخیص خیر و صلاح کردستان عراق در آینده بکار گرفته شود. پاسخ این است امریکا در صدد تضعیف ایران است خواه با ابزار استفاده از نیروهای کرد باشد و خواه از طریق نیروهای داعش و یا هر نیروی دیگر پس امریکایی ها با خود محاسته کردند اگر اربیل سقوط کند و داعش حاکم شود برای امریکا و اسراییل از حکومت کرد ها برایشان منفعت بیشتری دارد در نتیجه تصمیم گیری امریکا به نفع داعش در ان شب سیاه برا ی منافع امریکا بود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس