کد خبر 387751
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵

اعضای شورای سردبیری واشنگتن‌پست" معتقدند مذاکرات با ایران با هدف "حذف کامل توانایی ساخت سلاح اتمی" آغاز شد و حالا به "مدارا و کاستن از توان اتمی ایران" تقلیل یافته و بعید است ایران به توافق پایبند بماند.

به گزارش مشرق،  شورای سردبیری روزنامه‌ "واشنگتن‌پست" با انتشار یادداشتی از احتمال توافق با ایران بر سر برنامه‌ اتمی مناقشه‌برانگیز این کشور در آینده‌ نزدیک، ابراز نگرانی کرد. شورای سردبیری این روزنامه‌ مطرح آمریکایی، از موضع کنگره‌ آمریکا با اکثریت جمهوری‌خواه که خواهان تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران‌اند، حمایت کرد.

این روزنامه پیش از ارائه نظریه خود نوشت: «در ساختار رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا، تحریریه از شورای سردبیری کاملا جداست و شورای سردبیری برخلاف تحریریه می‌تواند درباره‌ وقایع سیاسی روز موضع‌گیری روشن و شفاف داشته باشد.

اعضای شورای سردبیری این رسانه معتقدند مذاکرات با ایران با هدف "حذف کامل توانایی ساخت سلاح اتمی" آغاز شد و حالا به "مدارا و کاستن از توان اتمی ایران" تقلیل یافته است. آن‌ها باراک اوباما و کابینه‌اش را متهم کرده‌اند که در طول مذاکرات نتوانستند مانع از قدرت‌گیری بیشتر ایران در منطقه شوند و به نظر می‌رسد که اوباما و دستگاه سیاست خارجه‌ او می‌خواهند ایران یکی از قدرت‌های اصلی خاورمیانه باشد.»
 
این روزنامه نوشت: «حالا که مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که بیشتر بحث‌ها صرفا بین ایران و آمریکا و نه دیگر کشورهای موسوم به ۵+۱ است، به‌نظر می‌رسد آمریکا در روندی تدریجی، بیشتر به خواسته‌های ایران تن می‌دهد و از جمله شمار بیشتری از سانتریفیوژ در تاسیسات اتمی ایران را می‌پذیرد.

واشنگتن پست با استناد به نقل قولی از هنری کیسینجر که از مخالفان توافق اتمی با ایران است، نوشت:«چنین امری باعث خواهد شد دیگر کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و ترکیه نیز به دنبال برنامه‌ اتمی با توانایی و میزان ایران بروند و خاورمیانه سرشار از سانتریفیوژهای فعال شود.»

بعید است ایران به توافق پایبند بماند


اعضای سردبیری این روزنامه در ادامه افزودند: « بعید است ایران به توافق پایبند بماند.» آن ها تاکید کردند، ایران همچنان به تلاش‌هایش برای "ناامن کردن خاورمیانه" ادامه خواهد داد و آمریکا عملا راه مدارا با این رویه‌ ایران را درپیش گرفته است و "اوباما نبایستی به رهبر عالی ایران پیام هایی را مبنی بر اینکه آمریکا و ایران در منطقه منافع مشترکی دارند بفرستد."

 

این روزنامه در ادامه نوشت: «دستگاه سیاست خارجی باراک اوباما تمایل دارد به سهم‌خواهی ایران در عراق، سوریه و لبنان و دیگر کشورهای خاورمیانه تن دهد و این امر موجب نگرانی اسرائیل، عربستان سعودی و ترکیه است که همگی از متحدان آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شوند. اکنون اختلاف ها در آمریکا افزایش یافته است و توافق در شرایطی که شکاف و اختلاف میان دولت و کنگره تا این اندازه بالاست، چند ماه بیشتر دوام نخواهد آورد.»


شورای سردبیری این روزنامه در پایان به دستگاه سیاست خارجی آمریکا توصیه کرده که در این شرایط به دنبال آن نباشد که حتما با ایران در زمان تعیین‌شده توافق کند، بلکه به دنبال هم‌فکری بیشتر با کنگره‌ آمریکا و شروط محکم‌تری باشد که همه را مطمئن سازد که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت.

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس