کد خبر 387682
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸

برخی کشورهای شرقی، عربی و اسلامی و کشورهای آمریکای لاتین از جمله مصر، چین، ایران و ونزوئلا از انقلاب مردمی در یمن حمایت کردند.

به گزارش مشرق، با انتشار منشور قانونی جنبش انصارالله یمن و صدور بیانیه برای تشکیل شورای ریاستی در این کشور، آمریکا و کشورهای همپیمان منطقه‌ای و اروپایی آن، حاضر به پذیرش واقعیت جاری در یمن مبنی بر پیروزی انقلابیون و تلاش آنها برای جلوگیری از مصادره مجدد انقلابشان نشدند.

اما در مقابل شماری از کشورهای غربی و عربی از صدور بیانیه قانون اساسی انصارالله حمایت کردند.

بنا بر اعلام شبکه «الکوثر»، برخی کشورهای غربی و عربی از انقلاب جاری در یمن حمایت کردند و روسیه، چین، ونزوئلا، کوبا، مصر، سوریه، فلسطین، لبنان و ایران در راس کشورهای حمایت کننده قرار دارند.

یمن پس از استعفای رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، در شامگاه پنجشنبه 22 ژانویه (اول بهمن‌ماه) در پی درگیری‌های مسلحانه در صنعا و اطراف کاخ ریاست جمهوری با خلأ سیاسی روبه‌رو شد.

پس از آن، جنبش «انصارالله» یمن از گروه‌های سیاسی یمن خواست تا در نشست گفت‌وگوهای ملی حضور پیدا کنند. «کنفرانس ملی یمن» روز یکشنبه (اول فوریه/ 12 بهمن) پس از سه روز رایزنی، با صدور بیانیه‌ای، پایان یافت و در آن هرگونه دخالت خارجی را در این کشور محکوم کرد و برای حل بحران، به گروه‌های سیاسی یمنی سه روز مهلت داد.

با اتمام مهلت، جنبش انصارالله روز جمعه (17 بهمن) در کاخ ریاست جمهوری در صنعا، در نشستی با برخی گروه‌های یمنی، بیانیه‌ای تحت عنوان «بیانیه قانون اساسی جدید» صادر کرد که بر اساس آن، شورایی پنج نفره به نام «شورای ریاستی» مسئولیت‌های رئیس جمهور را برای دوره‌ انتقالی دو ساله بر عهده گرفت.

طبق این بیانیه، همچنین «مجلس ملی انتقالی» جای مجلس نمایندگان منحل شده را گرفت و شورای ریاستی دولت پیشبرد امور تشکیل می‌دهد. این مجلس متشکل از 551 عضو است.

براساس این بیانیه، دولت انتقالی ملزم به رعایت حقوق و آزادی‌ها در مرحله انتقالی است و روابط خارجی نیز بر اساس حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورهاست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • غریب ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    ان شاء الله با لطف خداوند به موفقیت نهایی خواهیم رسید... لبیک یا حسین ع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس