کد خبر 387319
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی با اشاره به شرایط سخت صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات خرید هواپیما، این بی‌نظمی را یکی از دلایل اصلی فرسودگی ناوگان هوایی و بروز بازار سیاه بلیت عنوان کرد و گفت: فرسودگی هواپیماها موجب شد از ناوگان هوایی منطقه عقب باشیم.

 به گزارش مشرق، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی؛ درباره دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: ‌بر خلاف ادعای برخی مبنی بر ارائه تسهیلات خرید هواپیما از صندوق توسعه ملی، تاکنون هیچ تسهیلاتی توسط این صندوق به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت نشده است.

شرایط سخت صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات‌ خرید هواپیما

وی ادامه داد: برای شرکت‌های عادی که مشمول تحریم نیستند، شرایط اخذ تسهیلات از این صندوق بسیار مشکل است ضمن آنکه برای شرکت‌های هواپیمایی که شرایط تحریم را تجربه می‌کنند، مشکلات دریافت این تسهیلات ‌دو چندان است.

دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی توضیح داد: به عنوان مثال ایرلاین‌ها برای اخذ تسهیلات این صندوق باید حتماً 25 درصد آورده داشته باشند در حالی که این امکان برای شرکت‌های هواپیمایی وجود ندارد. در شرطی دیگر لازم است حتماً از محل این تسهیلات، هواپیمای نو خریداری شود در حالی که در این شرایط تحریم، خرید هواپیماهای نو امکان‌پذیر نیست.

اسعدی سامانی ادامه داد: از دیگر مشکلات پیش روی ایرلاین‌‌ها در اخذ این تسهیلات، ‌مدت زمان تنفس بازپرداخت تسهیلات است که 6 ماه در نظر گرفته شده است. در حالی که اگر این تسهیلات هم دریافت شود قطعاً روند خرید و ورود هواپیماها بسیار بیشتر از 6 ماه زمان لازم دارد و این موجب می‌شود ایرلاین‌ها نتوانند پس از 6 ماه بازپرداخت تسهیلات داشته باشند.

دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی اظهار داشت: مشکل دیگر اخذ تسهیلات صندوق توسعه ملی، بازپرداخت 3 ساله تسهیلات است که این هم برای ایرلاین‌ها امکان‌پذیر نیست و لازم است حداقل به 10 سال افزایش یابد.

وی بیان کرد: ما پیشنهاد داده‌ایم‌ سهم آورده ایرلاین‌ها به 10 درصد کاهش یابد، هواپیمای ساخت 2000 میلادی را هم قبول کنند و بانک عامل هم‌ هواپیما را به عنوان وثیقه قبول کند.

اسعدی سامانی تأکید کرد: همچنین گشایش اعتبارات اسنادی از شرایط اخذ تسهیلات باید حذف شود، زیرا خرید هواپیما با گشایش اعتبارات اسنادی امکان‌پذیر نیست.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه اغلب هزینه ایرلاین‌‌ها ارزی و درآمد آنها ریالی است، بیان کرد: بنابراین در نوسانات ارزی شرکت‌های هواپیمایی متضرر می‌شوند.ارزی که شرکت‌های هواپیمایی امسال بابت تسهیلات دریافت می‌کنند اگر بخواهند در سال‌های بعد بازپرداخت داشته باشند ممکن است دچار تغییر نرخ شود بنابراین شرکت‌های هواپیمایی خواستار دریافت تسهیلات به صورت‌ ریالی ‌هستند.

افزایش کیفیت خدمات و رفع بازار سیاه بلیت با نوسازی ناوگان

اسعدی سامانی ادامه داد: قطعاً اگر این کمک‌ها به شرکت‌های هواپیمایی انجام شود «نوسازی ناوگان» و «افزایش کیفیت خدمات» از اولین خروجی‌های آن خواهد بود ضمن آنکه سن ناوگان هم کاهش می‌یابد. یکی از تکالیف دولت کاهش سن ناوگان حمل و نقل هوایی کشور است در حالی که به دلیل عدم حمایت از شرکت‌های هواپیمایی هم اکنون متوسط سن ناوگان مسافری هواپیمایی کشور بیش از 21 سال است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت:‌ متوسط سن بالا در ناوگان حمل و نقل هوایی مسافری کشور، فاصله زیادی را از نظر کیفیت با ناوگان مسافری هوایی منطقه ایجاد کرده است. در حال حاضر حداکثر متوسط سن ناوگان هوایی منطقه 10 سال است و این موجب می‌شود استقبال از ناوگان ما کاهش یافته ضمن آنکه ناوگان فرسوده مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند که افزایش مصرف سوخت یکی از آنها است.

اسعدی سامانی تأکید کرد: اگر دولت در تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی همکاری کند، قطعاً بسیاری از مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی کشور رفع خواهد شد.

دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی اظهار داشت: امیدواریم شرایطی فراهم شود که حمایت دولت از شرکت‌های هواپیمایی و استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی عملیاتی شده تا بتوان نسبت به خرید و ورود ناوگان جدید عمل کرد.

وی تأکید کرد: قطعاً‌ در شرایط عرضه و تقاضای متناسب، مشکلاتی نظیر بازار سیاه بلیت، کمبود عرضه و تقاضا و کا‌هش کیفیت خدمات، رفع می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس